Ficcien arvostelu tähdillä, tagit, karma yms.

Lafi kusee? Ylläpito on joukko viisastelevia idiootteja? Onko sinulla vuosisadan idea Lafin tason parantamiseksi? Älä paranna maailmaa Mäkkärin pöydässä, avaudu tänne.

Haluan Lafiin seuraavat toiminnot (lue ketjusta, mitä nämä tarkoittavat)

Ficcien arvosteleminen tähdillä (yksi arvosana)
20
11%
Ficcien arvosteleminen tähdillä (eri arvosanat esim. hahmoille, juonelle, kirjoitustyylille)
34
20%
Luettu-nappi
53
30%
Tagit
42
24%
14%

Ääniä yhteensä : 174

Re: Ficcien arvostelu tähdillä, tagit, karma yms.

ViestiKirjoittaja neo-giri » Ma Syys 27, 2010 8:14 pm

sunny: Onhan toikin toki mahdollista... Omalla kohdallani kuitenkin piristyisin jo siitä kun tulisi yksikin lukukerta lisää, vaikkei kommentteja olisi yhden yhtä, vaikkei siinä nyt vielä tiedä pitikö tyyppi lukemastaan. Sitten jos on jo jotain 50lukukertaa eikä kommentin kommenttia niin voi jo alkaa kysellä että mitäs ihmettä. Mä edelleen uskon että ne jotka kommentoi, kommentoi myös jatkossakin. Kommentti on aina se parempi vaihtoehto ja kyllä kommentoijatkin sen tajuaa. Jos oikeesti joku ajattelee että kun mä nyt merkkaan tän luetuks ni se kelpaa kommentin korvikkeeks niin huhhuijaa, jotain on kyllä pielessä. On olemassa vain älyttömän pieni kourallinen ihmisiä, jotka kommentoi jokaista tai edes lähes jokaista lukemaansa ficciä joten olis se kiva että voisi kuitenkin jättää jonkin merkin lukemisestaan jos ei nyt tosiaan niihin kaikkiin ficceihin sitä kommenttia saakaan aikaiseksi.

Sitten vielä vaikka jokunen sana noista tageista ja karmasta. Tagit olis ihan kätevät, jos haluaa vaikka lukea esim. gazeficciä, jotain söpöstelyä tms. Tagien avulla olis helpompi löytää tietyntyyppisiä ficcejä eikä tarvitsisi sitten enää niin paljon kysellä että hei, kertokaapas joku sellanen ja sellanen ficci lafista. Jos haluaa lukea vaikka jostain pienemmästä bändistä niin ei tarvitsisi kaikkia lafin ficcialueita kahlata läpi löytääkseen sen yhden ja ainoan siitä pikkubändistä kertovasta ficistä tuolta jonkun alueen viimeiseltä sivulta tms.

Karma... No sitä kohtaan tunteet on keskustelujen myötä muuttunu hiukan kielteisemmiks. Jos se nyt kuitenkin otetaan käyttöön niin olisi parempi että voisi antaa vain hyvää karmaa, vähän niinku galtsussakin voi antaa niitä sydämiä tai jotain:'D En kyllä kuitenkaan ole enää hirveästi tän vaihtoehdon kannalla sillä se voi olla kohtalaisen turha, kuinka moni edes sitä karmaa loppujen lopuksi viitsisi ihmisille annella? Tiä siitä sitten. Ja tietenkin voi tulla paha mieli jos itellä on tyyliin kaks karmapistettä ja jollain parisataa.

Jos joku näistä jutuista kuitenkin toteutuis niin parempihan se on tietenkin nickillä varustettuna kuin nimettömänä.
Gitchi Gitchi Goo !!

neo-giri
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja Amber » Ma Syys 27, 2010 8:19 pm

Noiden Galleria-sydänten mainitsemisen kautta mulle tuli mieleen, että jos karmaa ei annettaisikaan käyttäjille, vaan puhtaasti viesteille. Kyse olisi siis enemmänkin tykkää-napista. Itse en kannata Karmaa, koska esimerkiksi laajempi kaveripiiri johtaisi enempään plussaan jne., mikä on epätasa-arvoista eikä palvele tarkoitusta. Kommenttien "tykkääminen" voisi kuitenkin olla kiva tekninen lisä.

Mitä mieltä olette tästä?
Sateen jälkeen hiekkatiellä kauneus hehkuu ja kumartaa syvään.

"I think that giving up is a harder road. Walk a road that wouldn’t leave you any regrets."
- Kaoru, Dir en grey

Amber
Vuoden beta

ViestiKirjoittaja jasper » Ma Syys 27, 2010 8:28 pm

Mun mielestä toi Amberun ehdotus on kaikkein lähimpänä sitä samaa, mitä itse ajattelin parhaaksi mahdolliseksi tämänkaltaiseksi toiminnoksi. Koska viestipohjaisena se olisi neutraalein, kun kaikkien muiden kohdalla on hyvä tarkoitus, joka aina jossain tapauksessa menee vikaan...
ja taas
hierrät a i k a a s i verille

jasper
Vuoden Kiyoharu

ViestiKirjoittaja allisapp » Ma Syys 27, 2010 8:39 pm

Itse en ehkä pitäisi kommenttien tykkäämisestä. Jotenkin se ajatus, että esim. ficcien kommentteja lukee muutkin kuin ficin kirjoittaja, ahdistaa mua ainakin todella paljon. Ja ketkä muka laittaisivat siinä tapauksessa "sydämiä"? Moderaattorit, varjomoderaattori,itse kommentoija, ficin kirjoittaja? Toki Offtopic-alueelle sellainen olisi ihan kiva, mutta otetaan nyt Facebook esimerkiksi vaikka nyt vakavissa aiheissa; kirjoitat jonkin sydäntäsärkevän, vakavat asian, ja sitten joku tulee ja pamauttaa sydämen sille pelkällä huumorilla. Vaikka se olisikin sellainen "symppistykkäys", niin ei se mun mielestä ole mitenkään kiva asia, kun ei tiedä tkykäämisen tarkoitusta.

Silti jos tuohon sydän-juttuun tykästytään, niin eniten sellaista toivoisin itse ficceihin, varsinkin jos on tuo "luettu"-nappi myös käytössä. Siinä näkisi paljonko linkin klikkaajista on lukenut ficin, ja siihen suhteessa pitänyt siitä. Ja kuten jotkut ovat sanoneet jo monta kertaa, niin itsekin olen myös aivan varma että esim. ne vakiokommentoijat, ja aktiviiset kommentoijat tulee kanssa kommentoimaan itse tarinaa jos vain huvittaa.

(Tai sitten sellaiset Youtube:n tyyliset peukalo ylös ja alas nappulat, mutta alas-komennossa avautuu esimerkiksi uusi kenttä, johon tiedostellaan syytä miksi on näin.)
Kuva
The g l o o m y morning has already died

allisapp
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja sunny » Ma Syys 27, 2010 9:31 pm

Olen vähän samaa mieltä allisappin kanssa, itsekään en ole oikein tykkäys-idean fani. Sinänsä ihan hienoa, jos joku tykkäisi kirjoittamastasi jutusta, mutta näen siinä enemmän huonoja kuin hyviä puolia. [Eräällä korealaiseen musiikkiin painottuneella englanninkielisellä foorumilla oli (tai on yhä edelleen) juuri tällainen mahdollisuus, että pystyit painamaan peukkua ylöspäin, jos jokin miellytti/nauratti kirjoittajan postauksessa. Loppujen lopuksi yksi vihainen käyttäjä päätyi perustamaan topicin, jonne vuodatti sydäntäraastavan tarinan siitä, miksei hänen postauksilleen paineta thumbs up. I'm just sayin' :'D]

Kommentointien tykkäämismahdollisuus toimii esimerkiksi juuri Youtuben kaltaisissa paikoissa, joissa voi kalastella suosiota letkeillä kommenteilla, mutta minusta sellainen ominaisuus ei oikein kuulu foorumeille, se vaikuttaa vähän... turhalta. Jos joku sanoo jotakin oikein hienoa vaikka juuri täällä kehitysalueella, niin voithan sinä quotata (?? En vieläkään osaa taivuttaa tuota oikein) hänen murjaisunsa ja kehua sitä siinä ohella, kun kerrot itse sanottavasi.

En oikein näe kovinkaan suurta hyötyä kommenttien tykkäämisominaisuudessa, koska, kuten allisapp sanoikin; kuka ficcien kommenteille nostaisi peukut pystyyn ? Offtopicissa saattaisikin toimia, mutta.. no jaa. Ei minulla ole mitään liiemmin sitä vastaan, mutta itse pärjäisin hyvin ilmankin.
難道 是天意

sunny
Vuoden kommentoija

ViestiKirjoittaja jasper » Ma Syys 27, 2010 9:52 pm

sunny kirjoitti:Jos joku sanoo jotakin oikein hienoa vaikka juuri täällä kehitysalueella, niin voithan sinä quotata (?? En vieläkään osaa taivuttaa tuota oikein) hänen murjaisunsa ja kehua sitä siinä ohella, kun kerrot itse sanottavasi.

mut jos ei oo muuta sanottavaa kuin se, et joku pisti jonkun hyvän heiton? täysin tuntemattomalle ihmiselle jonkun yv:n lähettäminen tuntuisi todella randomilta. :''''DD

// ja
Rin kirjoitti:
allisapp kirjoitti:Jotenkin se ajatus, että esim. ficcien kommentteja lukee muutkin kuin ficin kirjoittaja, ahdistaa mua ainakin todella paljon.
tätä vähän nyt ihmettelen. O___o kun kommentti on laitettu julkisesti nettiin, niin eikö silloin voi olettaa että sen tulee lukeneeksi joku muukin? jos kommenttia ei saa muut lukea, eikö se sillon kannata laittaa suoraan yksärillä kirjoittajalle? itse ainakin luen aina heti fikin perään kaikki siihenastiset kommentit ja kirjoittajan vastaukset niihin ennen kuin kirjoitan oman kommenttini perään.

tuolla alapuolella sano kans vähän saman, mitä mun piti lisäksi heittää - mun mielestä on ihan jees lukea kaikki kommentit, kun en ihan hirveästi tykkää kirjoittaa tasan samoista asioista kuin kaikki muut jo ovat kirjoittaneet, tulee vaan typerä olo.
Viimeksi muokannut jasper päivämäärä Ma Syys 27, 2010 9:58 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
ja taas

jasper
Vuoden Kiyoharu

ViestiKirjoittaja Rin » Ma Syys 27, 2010 9:53 pm

allisapp kirjoitti:Jotenkin se ajatus, että esim. ficcien kommentteja lukee muutkin kuin ficin kirjoittaja, ahdistaa mua ainakin todella paljon.
tätä vähän nyt ihmettelen. O___o kun kommentti on laitettu julkisesti nettiin, niin eikö silloin voi olettaa että sen tulee lukeneeksi joku muukin? jos kommenttia ei saa muut lukea, eikö se sillon kannata laittaa suoraan yksärillä kirjoittajalle? itse ainakin luen aina heti fikin perään kaikki siihenastiset kommentit ja kirjoittajan vastaukset niihin ennen kuin kirjoitan oman kommenttini perään.

noista muista nappuloista mulla ei oikein ole mitään sanottavaa, mutta tuo "luettu" herätti pari ajatusta.

entä jos olisikin vaikka nappulat "luin" ja "luin ja tykkäsin"? toinen ei ota kantaa, mutta toinen ainakin kertoo jotain.
okei, nyt heti alkuun itsekin totean huonoina puolina, että ensinnäkin tällä idealla tehtäisiin pienestä asiasta melkein naurettavan monimutkainen, ja toisekseen; sitten vasta kirjoittajaa nyppiikin, kun joku jopa myöntää tykänneensä eikä silti vaivaudu kertomaan, miksi tykkäsi. ärsyttäisi se muakin. ajatus tulikin mieleeni vain siitä, kun mulle on yleensä siitä ärsytyksestä huolimatta tärkeää tietää edes se, jos joku on tykännyt mun tekstistäni. livejournalin puolella käy liian helposti niin, että sitä lukee ja tykkää, mutta ei tule sanottua edes sitä kommentissa. (osin siksi, että lafissa kasvaneena fikkarina/kommentoijana musta tuntuu todella typerältä ja peräti nololta kirjoittaa sinne kommenttiin että "aww so cute! i liked it! <333" vaikka niin tekee moni muukin siellä.) olen jo pitkään toivonut, että LJ:ssä julkaisemistani fikeistä tietäisin edes sen, kuinka moni niistä on tykännyt, vaikkei ole mitään sanonutkaan. no, sinne tällaista systeemiä ei varmasti ole tulossa (ellei sitten facebook-tykkäyksen kautta), mutta päätin nyt kertoa tän ajatukseni lafissa, kun kerran täällä juuri tästä asiasta nyt puhutaan. :'3

voi olla että tää ajatukseni on susi jo syntyessään, mutta...ehkä se kumminkin vois olla yksi lisäpuoli tähän keskusteluun?
Kuva

äänetön hämärä, hämmästynyt tähti

viileässä, pimeässä, ystäväksi lähti

Rin
Teknikko

ViestiKirjoittaja sunny » Ma Syys 27, 2010 10:02 pm

jasper kirjoitti:
sunny kirjoitti:Jos joku sanoo jotakin oikein hienoa vaikka juuri täällä kehitysalueella, niin voithan sinä quotata (?? En vieläkään osaa taivuttaa tuota oikein) hänen murjaisunsa ja kehua sitä siinä ohella, kun kerrot itse sanottavasi.

mut jos ei oo muuta sanottavaa kuin se, et joku pisti jonkun hyvän heiton? täysin tuntemattomalle ihmiselle jonkun yv:n lähettäminen tuntuisi todella randomilta. :''''DD

Se on kyllä ihan totta, huomasin sen itsekin :D Mutta toisaalta, onko niin oleellista tuoda julki tällä foorumilla se, että nauroit räkäisesti sille, että joku kirjoitti hauskan knock knock -vitsin vitutustopiciin ? Jos se oli hauskinta, mitä olet ikinä eläissäsi kuullut, niin siinä tapauksessa se on varmasti tarpeeksi tärkeä asia jonka vuoksi voi niellä ylpeytensä ja kertoa kirjoittajalle, vaikka sitten yksärillä :'D

Rinin mainitsemista "luin" ja "luin ja tykkäsin" -nappuloista mielipiteeni on aika lailla sama kuin pelkästä "luin"-napista: jos kerran luit, ja vielä tykkäsitkin, niin mitäpä jos kirjoittaisit ihan oikean kommentin kirjoittajalle kiitokseksi mukavasta lukukokemuksesta ? Itse ajattelen asiaa näin: kirjoittaja on nähnyt vaivaa kirjoittaessaan (ja useissa tapauksissa myös suunnitellessaan) ficciä ikuisuuksia tai vähemmän ikuisuuksia, ja mikäli pidit siitä, niin on aika halpa ja pieni kiitos painaa yhtä nappia ja häipyä. Eli mielipiteeni pähkinänkuoressa: ei kiitos kaikelle, mikä saattaisi vähentää kommenttien määrää. :D
難道 是天意

sunny
Vuoden kommentoija

ViestiKirjoittaja shy-rebel » Pe Loka 01, 2010 7:30 pm

Olen seurannut tätä keskustelua vain puoliksi, mutta ajattelin sanoa oman mielipiteeni asiaan. Olen aika lailla samoissa mielipiteissä Avalynin kanssa tästä asiasta ja asiaa pohdittuani voisin itsekin sanoa muutaman sanasen asiasta lyhyesti...

Äikän tunnilla kysyttiin, millä tavoin haluamme meidän tekstejämme arvosteltavan. Pelkkä numero vain paperin sivuun ja se siinä VAI numero ja sanallinen palaute. Siinä samalla kertaa tajusin myös, mikä tässä keskustelussa minua on niin mietityttänyt. Heureka, minä haluan sanallista palautetta sen numeron lisäksi tai sen sijaan! Haluan tietää, mikä mätti, mikä oli kivaa, missä voisi parantaa/kehittyä ja mitä jo osaa jne. Moni taitaa olla samaa mieltä siitä, että on mukava saada äikän tunnilla palautetta pelkän numeron lisäksi myös kirjallisesti?

Sama homma varmaan myös ficcien kanssa, eikös?

En oikein tiedä, saisinko itse ainakaan noista tähdistä, karmoista tai muistakaan oikein mitään irti palautteena. Tykkään nykyisestä kommentointitavasta, vaikka ei välillä itseäkään inspaa kirjoittaa kommenttia. Kuitenkin sillä sanallisella palautteella on mielestäni enemmän hyötyä kuin näillä vaihtoehdoilla, joista voimme äänestää. Sanallisesta kommentoinnista on ollut minulle itsellenikin hyötyä rakentavassa mielessä, olen kokenut sen huomattavasti hyödyllisemmäksi keinoksi kehittyä kirjoittamisessa. On myös oma lukunsa tietää, mitä lukijat ovat tykänneet teksteistä, joten siksi olisi mukava kuulla yhden tykkää-sanan/luettu-sanan/karman/sydämen/muutaman tähden sijaan vähän enemmän sanallista palautetta lukijoilta. Mielestäni tähti tai karma saati luettu-nappula ei voi siis antaa tarpeeksi rakentavaa palautetta kirjoittajalle kuin kirjoittajalle siinä missä tuttu ja turvallinen kommentti.

On tietenkin ikävää omastanikin mielestä, että kommentoinnin aktiivisuus on huolenaiheena Lafissa tänäkin syksynä, mutta en ole oikein kannata näistä vaihtoehdoista mitään... Mitä kommentoinnille tosiaan tapahtuisi, jos yhtäkkiä ei tarvitsisikaan enää kirjoittaa mitään, riittäisi vain, että tökkää jotain yksinkertaista sanaa ja homma on siinä? Lafissa kommentoiminen on kuitenkin mielestäni hyvää juuri tällä tavalla. Tämä keskustelu oikeastaan korosti minun mielessäni sanallisen palautteen merkityksen. Ei kiitos näille tähdille ja muille vastaaville. 8<
また夢で思い出す, ここから君だけ消え去り...

Galileo Galilei - Oh, Oh

shy-rebel
Vuoden double

ViestiKirjoittaja tycho » Su Loka 03, 2010 7:38 pm

shy-rebel kirjoitti:On tietenkin ikävää omastanikin mielestä, että kommentoinnin aktiivisuus on huolenaiheena Lafissa tänäkin syksynä, mutta en ole oikein kannata näistä vaihtoehdoista mitään... Mitä kommentoinnille tosiaan tapahtuisi, jos yhtäkkiä ei tarvitsisikaan enää kirjoittaa mitään, riittäisi vain, että tökkää jotain yksinkertaista sanaa ja homma on siinä? Lafissa kommentoiminen on kuitenkin mielestäni hyvää juuri tällä tavalla. Tämä keskustelu oikeastaan korosti minun mielessäni sanallisen palautteen merkityksen. Ei kiitos näille tähdille ja muille vastaaville. 8<

Mä toivoisin, että tässä tapauksessa kommentointi yleistyisi. Kun ihmiset näkyvät oikeasti huolestuvan sen puolesta. Tosin lienee jälleen hieman optimistista uskotella itselleen, että tällainen kyseenalaistava keskustelu avaisi ihmisille sanallisen ja oikeasti rakentavan palautteen merkitystä ja tärkeyttä, ja tästä johtuen kannustaisi jatkamaan itse kommentoinnin kunniallista perinnettä?

Ja mitä taas siihen, että vaihtoehtoja vastustavat jättävät äänestämättä - ei ole sama asia karsastaa kaikkia vaihtoehtoja kuin olla olematta niistä mitään mieltä. Toisaalta siis "en kannata mitään" -vaihtoehto olisi kannanotto itsessäänkin, ja kertoisi ihmisten mielipiteistä.
It disappears without even being able to let out a word / Was it freedom that we won?
Feeling the body temperature of my dream and I pray / Everything gets twisted

Sade hakkaa tätä maata eikä lopeta
Se vain hakkaa maata

tycho
Vuoden moderaattori

ViestiKirjoittaja jasper » Ti Loka 19, 2010 4:12 pm

Tulin miettineeksi, että olisiko tällästä toimintaa mahdollista rajata esim. siten, ettei ficcialueilla se olisi käytössä? Koska kokisin itse toiminnan hyödylliseksi myös siinä tilanteessa, kun kysytään yleisesti foorumilaisten mielipiteitä - tai vaikka Vakavan puolella - ja aina toisinaan joku ehtii viedä jalat ja sanat suusta.
Näissä tilanteissa ainakin minä jätän sanomatta kantani, koska tuntuu typerältä toistaa vaan samaa, mitä muut ovat jo sanoneet. Tämän toiminnon avulla saisi äänensä silti kuuluville, eikä tulisi sitä oloa, että ketään ei oikeastaan edes kiinnosta, jos todellakin on kyse esim. foorumin tulevaisuudesta. Vai olisiko ylläpidon silmissä okei vaan heittää viestejä, joiden sisältö on luokkaa: "Komppaan X:ää, Y:tä & Z:taa"?
ja taas

jasper
Vuoden Kiyoharu

ViestiKirjoittaja Amber » Ti Loka 19, 2010 7:04 pm

jasper kirjoitti:Tulin miettineeksi, että olisiko tällästä toimintaa mahdollista rajata esim. siten, ettei ficcialueilla se olisi käytössä? Koska kokisin itse toiminnan hyödylliseksi myös siinä tilanteessa, kun kysytään yleisesti foorumilaisten mielipiteitä - tai vaikka Vakavan puolella - ja aina toisinaan joku ehtii viedä jalat ja sanat suusta.
Näissä tilanteissa ainakin minä jätän sanomatta kantani, koska tuntuu typerältä toistaa vaan samaa, mitä muut ovat jo sanoneet. Tämän toiminnon avulla saisi äänensä silti kuuluville, eikä tulisi sitä oloa, että ketään ei oikeastaan edes kiinnosta, jos todellakin on kyse esim. foorumin tulevaisuudesta. Vai olisiko ylläpidon silmissä okei vaan heittää viestejä, joiden sisältö on luokkaa: "Komppaan X:ää, Y:tä & Z:taa"?

Tässä nimenomaan on se syy, miksi ylläpidossa kannatamme tällä hetkellä tykkää-nappia, joka olisi käytössä kaikilla alueilla. Se on suunnitteluasteella: katsotaan, tuleeko se koskemaan myös ficcialueita.

"I think that giving up is a harder road. Walk a road that wouldn’t leave you any regrets."
- Kaoru, Dir en grey

Amber
Vuoden beta

ViestiKirjoittaja sunny » Ma Maalis 21, 2011 11:16 am

En tiedä olenko oikeassa paikassa, mutta vilkaisin nopeasti tämän ketjun viestit läpi ja huomasin, että tuo tagi-aihe jäi ikävästi kesken - ikävästi siksi, että olen kaivannut sitä kuin kuuta nousevaa tässä lähiaikoina. Itse olen lyhyiden tekstien ikuinen fani, ja niitä on melko aikaavievää kalastella täältä sokkona, eikä "Etsi..." -kenttäänkään voi oikein laittaa mitään sopivaa, jotta löytäisin kaipaamiani lyhyehköjä tekstejä (drabblet ja raapaleet on kokeiltu jo aikoja sitten).

Eli siis, olisiko tämä tagijuttu mitenkään mahdollinen ? Haluan tuoda sen takaisin pöydälle siksi, että edellisissä viesteissä se sai lähinnä positiivista palautetta, ja mikäli se ei ole yhtä haastava lisäys kuin Mount Everestin huipulle kiipeäminen, voisi se olla pelkästään hyödyllinen ominaisuus.
難道 是天意

1 tykkää.
sunny
Vuoden kommentoija

ViestiKirjoittaja gnrbu » Ma Maalis 21, 2011 7:05 pm

Sunny & muut tageista kiinnostuneet: Ylläpito keskustelee asiasta. Tässä vaiheessa auttaisi kovasti, jos pystyisitte kertomaan vielä tarkemmin, mitä tageilta haluaisitte. Missä ne näkyisivät, kuka niitä lisäisi (ficin kirjoittaja / modet / kuka tahansa), valittaisiinko ne listalta vai saisiko niitä keksiä itse, olisivatko ne pakollisia jne.

3 tykkää.
gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja tycho » Ma Maalis 21, 2011 8:06 pm

Jos topicin tila kasvaisi korkeutta keskustelunaiheiden listassa niin, että tagit mahtuvat otsikon alle puolet pienemmällä fontilla? Lisätä voisi author, moderaattorit korjailla siinä missä alkutekstejäkin. Pakollisuudesta taas... no, ficcien kohdalla näkisin asialliseksi mainita esim. fandomin ja väh. yhden genren, jos muihinkin topiceihin otetaan käyttöön niin sitten ei välttämättä tarvitse olla pakollista.

Itse keksiminen on jees, joskin voisi myös koodata napin, joka pudottaa esiin valikon jo käytetyistä tageista (blogspot, livejournal) joista voi sitten valita jos ei itse osaa omin päin listata. Asiattomat korjaillaan pois, döh.
It disappears without even being able to let out a word / Was it freedom that we won?
Feeling the body temperature of my dream and I pray / Everything gets twisted

Sade hakkaa tätä maata eikä lopeta
Se vain hakkaa maata

5 tykkää.
tycho
Vuoden moderaattori

ViestiKirjoittaja sunny » Ti Maalis 22, 2011 1:20 am

Olen relan kanssa aika samoilla linjoilla. Itse olisin myös sen kannalla, että tagien lisäyksessä olisi joku raja, vaikka esim. maksimissaan seittemän tagia. Modet voisivat vaikka postata tälle kehitysalueelle jonkunlaisen ohjeen tagien lisäyksestä, ettei sitten siellä ole "AnCafe", "An Cafe", "Antikku" ja "A N C A F E".

Tagit voisivat ensisijaisesti olla authorin vastuulla, sillä modejen on hankala tietää etenkin jatkoficeissä teemasta sen kummemmin, mutta modet totta kai muokkailisivat jos siellä olisi virheitä/asiattomuuksia.

Olen relan kanssa siitäkin samaa mieltä, että olisi pakko tagata edes jotain, vaikka juuri se fandom ja pari genreä. Ikärajaahan ei luonnollisesti tarvitse tagata, duh.

Mietin vähän sitäkin, että miten näillä tageilla sitten haettaisiin ? Olisiko olemassa joku lista, jossa on kaikki Lafin tagit aakkosjärjestyksessä, vai joku kenttä johon kirjoitetaan haluttu tagi, vai jotain muuta ?
難道 是天意

sunny
Vuoden kommentoija

ViestiKirjoittaja Amber » Ti Maalis 22, 2011 3:41 pm

^Onko fandomien ja genrejen tagaaminen kuinka hyödyllistä? Nykyisellä hakutoiminnollahan löytää aivan samat asiat, kunhan ko. sanat on merkitty alkutietoihin - ja miksi author merkkaisi niitä tageihin, jos ei alkutietoihinkaan? Mietin vain, olisiko tageista mitään käytännön hyötyä tältä kannalta ajatellen.

- Kaoru, Dir en grey

2 tykkää.
Amber
Vuoden beta

ViestiKirjoittaja minnako » Ti Maalis 22, 2011 4:36 pm

^ Tageissa voi käyttää mm. montaa sanaa yhtenä tagina, kun eipä se oikein tolla hakutoiminnolla toimi. Tageissa olisi todennäköisesti myös pienempi typottamisen mahdollisuus kuin itsekirjoitetuissa.

En itse tiedä vielä mitä ajattelen, mutta tossa jotain hyviä puolia. :D
提心吊胆和闷

4 tykkää.
minnako
Mao Zedong

ViestiKirjoittaja Yuugi » Ti Maalis 22, 2011 5:51 pm

^^ Myöskin, koen jotenkin helpompana, jos voisi tagata parituksia, koska osalla ficcareista ja ficcien lukijoista on tällaisia "en lue kuin tätä tiettyä paritusta tältä bändiltä" -tapoja, mitä on sitten taas pelkällä haulla vaikea löytää, koska osa käyttäjistä esim. käyttää lyhennyksiä tyyliin Reituki. Tageihin nämä voisi pistää ihan Reita/Rukina.
ママちゃん, 平手打ちしてください!!

Kuva

Avan tehnyt Hasu

4 tykkää.
Yuugi
Pääesiintyjä

Paikkakunta: Ramen hameen alunen, siellä minne kaikki kadonnut menee

ViestiKirjoittaja gnrbu » Ke Maalis 23, 2011 11:13 pm

gnrbu
Vuoden Kaoru

Edellinen

Paluu Ota kantaa