Ficcien arvostelu tähdillä, tagit, karma yms.

Lafi kusee? Ylläpito on joukko viisastelevia idiootteja? Onko sinulla vuosisadan idea Lafin tason parantamiseksi? Älä paranna maailmaa Mäkkärin pöydässä, avaudu tänne.

Haluan Lafiin seuraavat toiminnot (lue ketjusta, mitä nämä tarkoittavat)

Ficcien arvosteleminen tähdillä (yksi arvosana)
20
11%
Ficcien arvosteleminen tähdillä (eri arvosanat esim. hahmoille, juonelle, kirjoitustyylille)
34
20%
Luettu-nappi
53
30%
Tagit
42
24%
14%

Ääniä yhteensä : 174

Ficcien arvostelu tähdillä, tagit, karma yms.

ViestiKirjoittaja tycho » La Syys 25, 2010 6:09 pm

gnrbu irrotti keskustelun uudeksi aiheeksi ja toivoo kaikilta muiltakin kommentteja!

Ja jossain ficcikommentissa tällanen oli heitetty ihan läpällä, mut musta se oli aika hyvä ajatuksenpoikanen... nimittäin arvostelutaulukko ficeille :------D
Saisi klikata vaikka 1-5 kuinka monta tähteä haluaa antaa, tosin sillon on aina vaarana et osa kirjoittajista pettyy itseensä jos tähtiä ei heru. Mut laatuluettavaa etsiessä löytäisi sitä nopeasti.
It disappears without even being able to let out a word / Was it freedom that we won?
Feeling the body temperature of my dream and I pray / Everything gets twisted

Sade hakkaa tätä maata eikä lopeta
Se vain hakkaa maata

tycho
Vuoden moderaattori

Re: Palautetta ja keskustelua offtopic-alueista

ViestiKirjoittaja sunny » La Syys 25, 2010 6:48 pm

(Pahoittelen näin tiheään tahtiin postaamista !)

rela, minäkin olen oikeastaan vähän miettinyt tuollaista tähtisysteemiä ja se olisi ihan cool, mutta siitä olen löytänyt huonojakin puolia. Esimerkiksi se, kun sanoit, että laatuluettavaa löytyisi nopeasti; entä, jos joku hyvä ficci olisi saanut vaikka kaksi tähteä joltakulta, joka ei olisi pitänyt esim. parituksesta mutta muuten ideasta, ja sitten kaikki muut katsoisivat, että ficci ei ole varmaan kovin hyvä, kun sillä on vain kaksi tähteä. Tähtien antaminen saattaisi siis olla harhaanjohtavaa.

Lisäksi minusta tuntuu, että se saattaisi lisätä kommentointilaiskuutta. Jos sinulla ei ole mitään erikoista sanottavaa ficistä, mutta se oli hyvä, niin sitten saattaisit vaan painaa sille viisi tähteä ja tadaa. Sinun ei tarvitsisi vaivautua kirjoittamaan kommenttia ja kertomaan miksi se oli hyvä, mitä ainakin minä arvostaisin enemmän kuin paria hassua tähteä.
難道 是天意

sunny
Vuoden kommentoija

Re: Palautetta ja keskustelua offtopic-alueista

ViestiKirjoittaja tycho » La Syys 25, 2010 7:03 pm

No kieltämättä, toi on vaarana, etenkin kun lafilaiset taitaa olla muutenkin kauhean laiskoja kommentoimaan. Ja mitä sanoit siitä, et huonot arvostelut vois tulla vaikka itselle epämieluisasta parituksesta vaikka ficci olisi hyvä, voisi toisaalta jokin betaamaton, suoraan viestikenttään kirjoitettu pas- tuotos saada hyvät pisteet koska joku on KEKSINYT KIRJOITTAA REITUKIA AH IHANAA (ei sillä, et mulla itelläni olis mitään reitukia vastaan, se vaan on tää yleisin esimerkki ja käsittääkseni yleisin parituskin, et no).

Tagien saaminen olis varmaan aika mahdotonta? :O Tai siis kun ei kaikki foorumit sille tarjoa mahdollisuutta, mut oon nähnyt niitäkin joilla se onnistuu. Otsikon alapuolelle vois laittaa nyt sulkuihin tulevat infot, eikä tila välttämättä loppuis niin herkästi kesken.
It disappears without even being able to let out a word / Was it freedom that we won?

Se vain hakkaa maata

tycho
Vuoden moderaattori

Re: Ficcien arvostelu tähdillä, tagit, karma yms.

ViestiKirjoittaja gnrbu » La Syys 25, 2010 8:21 pm

Pelkään, että tähtien antaminen (tai muu arvostelumahdollisuus) voisi vähentää kommenttien määrää. Ihmiset voisivat tuntea, että tähtirivin klikkaaminen riittää, ja jos he antavat ficille suurimman mahdollisen määrän tähtiä, heidän ei enää tarvitsisi kirjoittaa kehuvaa kommenttia.

Toisaalta tähtimäärän näkeminen kertoisi vähän kommentteja saaville kirjoittajille, missä mennään - jos ficci saa tähtiä kolmelta lukijalta, ja he kaikki antavat sille paljon tähtiä, vika on siinä, ettei ficillä ole paljon lukijoita - ehkä bändi tai paritus on liian tuntematon tai epäsuosittu. Toisaalta jos 30 ihmistä klikkaa ficille huonoimman mahdollisen tähtimäärän, ficci lienee huono.

Jos tähtien antaminen olisi mahdollista, haluaisitteko, että tähtimäärät näkyisivät nimettöminä vai nimellisinä?

--

Rela, haluatko selittää vähän enemmän tagaamista? Kuka tagaisi ficit, kirjoittaja, lukijat vai kenties moderaattorit? Meinaatko, että alueen etusivulla lukisi jokaisesta ficistä jotain tyyliin

(otsikko: ) Kielletty Ikuinen Rakkautemme
(tagit:) reituki, romanssi, angst, k-15, seksiä, rukin hopeaglitterpuku, reita ilman nenärättiä, bondage

--

Ficcien arvostelua hipoen, olemmen modejen kanssa keskustelleet hieman myös karma/reputation-toiminnosta. Kyseessä on toiminto, joka antaa käyttäjien antaa toisilleen hyvää tai huonoa karmaa (eli plus- tai miinuspisteitä). Jos joku siis postaa hyvän ficin, kommentin tai sanoo jotain tosi viisasta, häntä voi kiittää antamalla hyvää karmaa. Vastaavasti jos et pidä jonkun jutuista, voit antaa hänelle huonoa karmaa. Miltä kuulostaa?

gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja allisapp » La Syys 25, 2010 8:32 pm

Tai sitten, että jokaiselle ficille on linkki, jossa voi antaa pistemäärän/tähden joillekin asioille; esim. paritus, juoni, ficin nimi, kirjoitustyyli yms. eli siis, että jokaista lajia äänestetään erillisesti, ja näiden keskiarvona näkyy itse ficissä ne tähtimäärät. (eli vaikka paritukselle annetaan vaikka kolme tähteä, juonelle neljä, ficin nimelle kaksi, kirjoitustyylille viisi. Ja se, joka näkyy kaikille(? pelkästään kirjoittajalle, tai kaikille näkyy kaikkiin osioihin äänestetyt tähdet yms.), niin se on tähtien keskiarvo, eli tässä tapauksessa 3 kokonaista tähteä ja yksi puolikas.

... toivottavatsi tajusitte, nimittäin itse en tajua mitään mitä kirjoitin.
Kuva
The g l o o m y morning has already died

allisapp
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja Yuugi » La Syys 25, 2010 9:10 pm

Minä en ole lainkaan varma vähentäisikö tällainen tähtisysteemi kommenttiaktiivisuutta, koska eihän nytkään ihmisten tarvitse kommentoida ficcejä ja perustella, miksi pitivät siitä. Mielestäni tässä suhteessa tähtisysteemi ei suinkaan vähentäisi kommenttien määrää - jos siis edelleen jatkettaisi kommentoinnin tärkeyden korostamista esimerkiksi kommenttikampanjoilla - vaan antaisi sellaisille lafilaisille, jotka eivät aina keksi jotain syväluotaavaa sanottavaa jokaisesta lukemastaan ficistä, mahdollisuuden kertoa lukemastaan edes jotain. Moni lafissa jättää kommentoimatta siksi, että kommentoinnin standardit ovat aika kovat. En näe sitä negatiivisena asiana, ja tällä viestillä en aio missään suhteessa puoltaa tai vastustaa tähti-ideaa (koska minulle henk. koht. on ihan yks hailee tuleeko tällainen käytäntö lafiin), mutta tämä on faktaa. Itsekin myönnän jättäväni joskus kommentoimatta, koska en vain keksi ficistä mitään sanottavaa. Ficci on ollut keskiverto jokaisessa asiassa, ei kieliopillisia virheitä, rakenteet eivät ole erikoisia, mutta eivät kapulakieltäkään ja mitään erityisiä suosikki-quotauksia ei löydy. Kun jätät tällaisen palautteen ficciin joku modeista tulee ja sanoo: "Toivomme enemmän sisältöä viestiin." Mutta jos sitä sisältöä ei vain löydä, mitäs sitten tehdään? Jätetään tietty kommentoimatta. Tähtisysteemi poistaisi käyttäjiltä tämän ongelman. Jos nykyään aktiivisilta kommentoijilta kysyttäisi, lopettaisivatko he kommentoinnin jos tähtikäytäntö tulisi voimaan, en usko vastauksen olevan "kyllä".

Tässä vain oma mielipiteeni. Itse asiaan en sinänsä ota kantaa. :'D

Tagien käytännöllisyyttä en omakohtaisesti näe, koska tiedän tasan tarkkaan kuinka monta Vidoll-, Dali-, Arc-, Kiryu- ja Kalvary-ficciä lafiin on kirjoitettu. Mutta jos fandomista huolimatta tykkää esimerkiksi lukea jotain tiettyä genreä (mikä olisi harvinaista) tagit voisivat olla paikallaan. Voihan nytkin lafiin pistää hakukentään hakusanoja Reita/Ruki tai Reituki eller annat, jos sitä paritusta tahtoo etsiä. Mutta kuinka moni lukee genren perusteella? I think that's the question.
ママちゃん, 平手打ちしてください!!

Kuva

Avan tehnyt Hasu

Yuugi
Pääesiintyjä

Paikkakunta: Ramen hameen alunen, siellä minne kaikki kadonnut menee

ViestiKirjoittaja gnrbu » La Syys 25, 2010 9:16 pm

Kommenttina Niinin viestiin: En usko, että kovin moni klikkailisi auki kaikki Lafin ficcejä voidakseen antaa niille tähtiä pelkän parituksen tai ikärajan perusteella ilman, että edes lukisi ficcejä. Täällä ei myöskään ole kovin monta ihmistä, jotka lukisivat jatkuvasti ficcejä, joiden fandomit, paritukset, ikärajat ja genret eivät miellytä.

gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja Enya » La Syys 25, 2010 9:50 pm

Itsekään en ole kovin innoissani tuosta tähtimenetelmästä. Pohdin itsekin sitä, vaikuttaisiko se ficcien kommentointiin, josta edellä olevat ovatkin jo maininneet. Tuossa on todellakin vaarana se, että kirjoittavat saavat enemmän näitä tähtimerkintöjä/arvosanoja kuin itse kommentteja ja mielestäni se ei ole kirjoittajan kannalta niinkään hyvä juttu kuin itse kommentit. Kommentit sentään kertovat lukijan mielipiteen yksityiskohtaisemmin kuin tähtiluokittelu tai vastaavasti gnrbun mainitsema karma-toiminto. Kyllähän siitäkin näkee juuri sen kuinka suosittu ficci on, mutta mielestäni lukijamäärillä ei ole mitään väliä vain sillä tekstin sisällöllä. On ficcejä, jotka saavat juuri näitä lyhyitä kommentteja, jotka kehuvat luvun ja käyttävät quotea senkin edestä ja ne ovat useimmiten parituksensa puolesta suosittuja – mutta esim. Eksuilla/luna sea tai muilla, joilta useimmiten on pienet lukijapiirit ja vaikka teksti olisikin laadultaan sellaista, jota voisi tarjota wsoy:lle, ei noita kyseisiä tähti-/suositeltavuusmerkintöjä tuskin tulisi sellaisia suositeltavuusarvosanamääriä.

Jäin myös pohtimaan sitä, kuinka tuollainen tähtiluokittelu vaikuttaisi ficcien määrään. Aika monella, etenkin ensimmäistä ficciään postaavilla on useimmiten hyvin korkealla lähettää sitä ensimmäistä tekstiään lafiin – monilla vanhemmillakin käyttäjilläkin on luultavasti samanlainen ongelma. Jos he ovat jo valmiiksi epävarmoja tekstiensä suhteen, stressaavat sitä, tuleeko niitä kommentteja tai millaista palautetta teksti saa osakseen tai tuntevat alemmuuden tunnetta toisia kirjoittajia kohtaan, niin kuinka tuollainen arvostelumenetelmä vaikuttaisi heihin. Olisiko ficcien julkaisemisen kynnys edellistä korkeampi?

Mutta jos tuollainen arvostelumenetelmä kuitenkin päätetään tehdä, olen enemmän sen kannalla, mitä allisapp mainitsikin:
allisapp kirjoitti:Tai sitten, että jokaiselle ficille on linkki, jossa voi antaa pistemäärän/tähden joillekin asioille; esim. paritus, juoni, ficin nimi, kirjoitustyyli yms. eli siis, että jokaista lajia äänestetään erillisesti, ja näiden keskiarvona näkyy itse ficissä ne tähtimäärät. (eli vaikka paritukselle annetaan vaikka kolme tähteä, juonelle neljä, ficin nimelle kaksi, kirjoitustyylille viisi. Ja se, joka näkyy kaikille(? pelkästään kirjoittajalle, tai kaikille näkyy kaikkiin osioihin äänestetyt tähdet yms.), niin se on tähtien keskiarvo, eli tässä tapauksessa 3 kokonaista tähteä ja yksi puolikas.

Tuo kuulostaa jo hieman paremmalta vaihtoehdolta, mutta en siltikään tiedä, kuinka tuo tasoittaisi tuota ensimmäisenä mainitsemaani kohtaa siitä, kuinka paritusten tai fandomien suosittavuus vaikuttaa arvosteluihin. Toisaalta tuo menetelmä, joka erottaisi kirjoitustyylin, juonen jne.. antaisi parempaa näkyvyyttä itse ficistä, mutta muuttaisiko se sitä, että ficci saisi osakseen enemmänkin tähtiä kuin niitä kommentteja? Epäilen.

gnrbu kirjoitti:Jos tähtien antaminen olisi mahdollista, haluaisitteko, että tähtimäärät näkyisivät nimettöminä vai nimellisinä?

Pohdin tuotakin aika pitkään enkä sittenkään osaa sanoa, kumpi olisi parempi. Toisaalta olisi hyvä kirjoittajan kannalta (tosin makuasia tuokin), jos kirjoittaja näkisi, kuka on antanut palautetta. Mutta toisaalta luulen, että olisi paljon ”rennompaa” jos tähtien antajat pysyisivät anonyymina. Silloin palautteen antaminen olisi luultavamminkin helpompaa, ja jos sattuu vaikka antamaan tähtiä sellaiselle ihmiselle, joka sattuukin olemaan tuttu tai ystävä – niin tähtien jakaminen olisi luultavasti ”rehellisempi”, kun ei tarvitse miettiä sitä, pettyykö kaverini/tuttuni, jos en annakaan tästä sitä viittä tähteä vaan kolme tms.. Uskon, että joillekin on vaikeampaa arvostella tekstejä, joiden kirjoittajan tuntee, ja heille tuo palautteen antaminen voi olla lähinnä sitä, että miettii lähinnä kirjoittajakaverin tunteita kuin ilmaisee oman mielipiteensä.

Tosin mietin sitäkin, olisiko se kannattavampaa (jos siis tämä tähtiarvostelu tai karma-toiminto otetaan käyttöön), jos ainoastaan ficcejä kommentoivat voisivat käyttää äänestysmenetelmää. Sillä tavoin kommenttien määrä olisi luultavamminkin paremmin tasapainossa tähtimäärien kanssa eikä tulokset olisi sitä kaksi kommenttia ja kaksikymmentä tähteä.

Tagaamisestakaan en osaa vielä sanoa tarkemmin. Tällä hetkellä olen sen kannalla (riippuen siitä, mitä rela tarkalleen ottaen tarkoittikaan), että se saattaisi vain sekoittaa ficcilistausta ja tehdä alueista sekavamman. Toisaalta lukijat saisivat paremman käsityksen itse tekstistä, mutta siltikin – noilla osastoilla on kuitenkin sen verran tekstejä, että jos jokaisen alapuolelle tulisi vielä tagit, niin olisiko se tarpeeksi ymmärrettävää, niin ettei tagit ja ficit mene sekaisin.
Viimeksi muokannut Enya päivämäärä La Syys 25, 2010 11:55 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Don't be afraid now, don't be afraid

'Cause when the wind takes you, it takes me, too. When you change colors, I change mine, too
Try not to think and I will try, too. And when you let go, I will let go, too

Enya
Teknikko

ViestiKirjoittaja neo-giri » La Syys 25, 2010 10:08 pm

Tähdissä toki on noi haittansa jotka onki jo mainittukin, se ei siis olis välttämättä kannattavaa. Toi karma juttu voi olla jo vähän kivempi, mutta kyllä siitäkin se huono puolensa löytyy. Noista en nyt sen enempää siis sano kun kaikki mitä tosta keksisin sanoa on jo mainittu, mutta mulle on joskus tullut mieleen myös yksi näiden tyyppinen juttu. Nimittäin sellainen että tyyppi vois jotain nappia painamalla ilmoittaa lukeneensa jonkun ficin tai sen osan?. Eihän ficeissä nimittäin toi 'luettu' kohdassa oleva numero kerro ollenkaan kuinka moni sen on oikeasti lukenut, itse ainakin joskus saatan vain avata jonkun topicin ja palata heti etusivulle vain jotta saan aiheen merkittyä luetuksi sillä oon urpo enkä yhden aiheen takia jaksa rullata sivua alas painaakseni 'merkitse kaikki aiheet luetuksi' nappulaa sun muuta vastaavaa. Eli siis tää juttu, toisinaan näkee varsinkin pienemmillä foorumeilla kirjoittajan laittaneen ficcinsä perään/alkuun pyynnön että ihmiset edes lähettäisivät kommentin, jossa ilmoittaisivat että on lukenut ficin. Täällä nyt pelkästään sellaiset "luin!" kommentit poistettaisiin heti ihan syystäkin joten toi systeemi vois periaatteessa toimia sen korvikkeena. En tiedä muista kirjoittajista, mutta mä ainakin haluaisin tietää kuinka moni mun ficcejä on lukenut. Esim jos oon kirjottanut yhden oneshotin ja saanut siihen kaks kommenttia niin epäilen vahvasti että vain nämä kaksi henkilöä olisi sen läpi lukaissut. Tokihan tässäkin voi käydä samallalailla kun tossa tähtijutussa että joku saattais pitää tätä jonkin asteisena korvikkeena kommentoimiselle, mutta uskon kuitenkin että kyllä ihmiset kommaa jos kommaa, oli sitten millaset tähti- tms systeemit käytössä. Ne jotka yleensäkään kommentoivat tuskin jättäisivät kommentoimista vaan koska ois joku toiminto, jolla vois kertoa että on lukenut ficin. Kiva ihminen haluaa antaa palautetta lukemastaan tekstistä jos siitä on jotain sanottavaa eikä tyydy vain ilmoittaumaan lukijaksi niin ettei kirjoittaja tiedä pitikö kyseinen lukija lukemastaan vai ei. Sellanen oli siis mun ehdotus komeine selityksineen, jotka toivottavasti kaikki ymmärsi:'D Niin ja jos nyt ei tästäkään haluttaisi sellaista juttua että kaikki näkis et 'jej, ton on lukenu monet ni se on sit kai hyvä' koska se tosiaan ois hiukan harhaan johtavaa niin yks vaihtoehto ois sit että vaan itse kirjoittaja näkis kuinka moni on sitä 'luettu'-nappulaa painanut..?

Ja tuli näin btw mieleen että onnistuuko tälläsiä systeemeitä edes laittamaan tälle foorumille vai pystyisikö edes parhainkaan tietokone-ekspertti tekemään tälläsiä toimintoja? Ettei vaan suunnitella nyt mahdottomuuksia tai mitään..?
Gitchi Gitchi Goo !!

neo-giri
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja gnrbu » La Syys 25, 2010 10:22 pm

neo-girin viimeiseen kysymykseen: Pystyy. PhpBB-foorumi on avointa lähdekoodia, eli sitä pystyy muokkaamaan ihan miten tahansa.

gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja tycho » La Syys 25, 2010 10:27 pm

neo-giri kirjoitti:Ja tuli näin btw mieleen että onnistuuko tälläsiä systeemeitä edes laittamaan tälle foorumille vai pystyisikö edes parhainkaan tietokone-ekspertti tekemään tälläsiä toimintoja? Ettei vaan suunnitella nyt mahdottomuuksia tai mitään..?
Hei toveri, puhut samas topicis gnrbun kaa.

Tosiaan, nykyisellään aktiiviset kommentoijat tuskin muuttaisivat kommentointitapojaan, vaikka uusia, nopeampia ja yksinkertaisempiakin palautemahdollisuuksia tulisi. En nimittäin usko, että kovin moni kommentoi ihan vain tavasta, vaan enemmän periaatteesta tai halusta rakentaa ja kannustaa.
Mut mahdollisuus näiden tuurikommentoijien suhteen on, et niiden osalta kunnon palaute vähenee. Sellaisten, jotka kommentoivat vain jotenkin aivan erityisesti suuntaan tai toiseen liikuttavaa ficciä (= pitkänmatkan suosikkeja ja inhokkeja) ja vain silloin, kun Marsin asemat Maahan nähden ovat oikeat.
Mutta taas toisaalta, oon samaa mieltä siitä, mitä joku tässä jo heittikin, et koska kommentoinnin kriteerit on niin suuret, vois yksinkertasempi malli jopa kannustaa tai opettaa kommentoimaan. Tai siis, palautetta ois helpompi antaa, ja jos sit huomais miten se kirjoittajaan vaikuttaa ja pääsis kylvää jotain intoa antaa sit tarkempaakin kehua ja vinkkiä... En tiedä, mun korvaan kuulostaa vähän optimistiselta, mut voisko joissain tapauksissa kommentoinnin määrä jopa nousta? Tosin tässä tapauksessa anonyymius varmasti on aika pop, just ton rentouden ja "paineettomuuden" takia.

Tosin, itse en oikeastaan välitä siitä, tuleeko tähtiä vai ei - mielestäni se on ihan kiva ajatus ja ajattelin nostaa sen esille kun tosiaan jostain kommentista spottasin, mut ainakin itse jatkaisin kommentoimista nykyiseen malliin ja hyödyntäisin sitten molempia. Mutta pärjään ilmankin.

Luettu-nappi olis yksinkertainen ja kätevä, enkä sen käytössä näe oikeastaan mitään haittapuolia.

Ja tageihin. Ite mietin sellasta pienemmällä ja haaleammalla fontilla olevaa tagi-listaa, joka tulis melkein huomaamattomasti ihan vaan ficin otsikon alle. Moderaattorit vois luoda luettelon tageista, joita voi käyttää, ja kirjoittaja sit valitsis niitä oman ficcinsä mukaan, ja jos jotain tiettyä ei löydy, sen voi pyytää lisättäväks listaan.
En usko sen sekoittavan ficcilistoja sen sekaisemmiksi mitä ne nyt ovat, päin vastoin. Tiiviimpi tietopaketti avaamatta ficciä, koska on todella raastavaa etsiä jotain tietynlaista listasta, jossa informaatio rajoittuu otsikkoon, yhteen genreen ja paritukseen. Esim. Maot on muodostuneet mulle ongelmaksi, luen yleensä oletusarvoisesti Sadien Maosta, ja sit tajuankin jostain kommentista, et kappas SIDin Mao.
Sinnehän ne ulkoasuun istuis jos joku esteetikko todella haluaisi ne saada istumaan, tuskin tarvitsisi edes hirveästi nähdä vaivaa.

( Btw, mitä oon hausta huomannut, jos laittaa useamman hakusanan, se etsii sellaiset tulokset, jossa esiintyvät kaikki hakusanat eikä vain osa niistä - hieman turhauttavaa jos yrittää hakusanoja lisäämällä laajentaa tuloksia ): )

Se vain hakkaa maata

tycho
Vuoden moderaattori

ViestiKirjoittaja gnrbu » La Syys 25, 2010 10:57 pm

Jos tähdet tulisivat käyttöön, mielestäni erillistä luettu-nappia ei enää tarvittaisi - tähtien klikkaaminen olisi tuskin niin paljon luettu-napin klikkaamista raskaampaa, että lukijat jättäisivät sen tekemättä. Sitä paitsi aina tulee olemaan joitakin käyttäjiä, jotka eivät halua jättää käynnistään mitään jälkiä.

Jos luettu-nappi tehdään, pitäisikö sen sitten olla nimetön vai nimellinen?

IMHO ottaisin mieluummin nimellisinä, koska minulle ei ole paljon hyötyä siitä, että "5 ihmistä on lukenut ficcisi". Sen sijaan jos saan nimilistan, näen, onko kyseessä vakiolukijoita vai ihan uusia tuttavuuksia, ja tiedän, keneltä kannattaa itse kinuta mielipiteitä.

rela, PhpBB:n hakutoiminto sukkaa. Or-haku on kyllä mahdollinen, kun pistää hakusanat sulkeisiin. (kissa koira) hakee kaikki viestit, joissa on kumpi tahansa sanoista. Sen sijaan kovin monimutkaisia yhdistelmiä ei pysty tekemään - esim. "miku" tai "an cafe" on mahdoton. Tuskailin tämän kanssa eilen pitkään, kun tein #H-O-bändeihin ficcihakulinkkejä.

gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja sunny » La Syys 25, 2010 11:03 pm

Edelleenkin olen sitä mieltä, että ei kiitos tähdille / luettu-napille. Mielestäni Lafille on kaikkein tärkeintä tällä hetkellä se, että saadaan ihmiset kommentoimaan enemmän, joten tähtisysteemi saattaisi vetää ratkaisevasti laiskempia kommentoijia pois näppäimistöjensä äärestä. Vaikka "tähtiluokkia" olisi enemmän (paritus, genre, sisältö, juoni, etc), niin minusta tuntuu, että se vasta vähentäisikin kommentointia. Loppujen lopuksi kommentoitaisiin vain virheistä ynnä muusta, mitä ei voi laittaa tähdiksi. Se taas ei tuntuisi kovin kannustavalta. Ajattele, saat yhden kommentin vuodessa ja sekin on pelkkää virheiden esilleottoa. Ja miten tähtien antamisella kehittyy ? Jos kirjoitat vauhdikkaan oneshotin, jossa on ampumakohtaus, siirappiromantiikkaa ja lopulta hahmon kuolema, ja lukija laittaa juoneksi vaikka 4/5 tähteä, niin mistä sinä tiedät sen, mitä teit väärin, mikä kohtauksista ei miellyttänyt ? (Huono esimerkki,tiedän, mutta toivottavasti pointtini on kyllin selkeä.)

Tagit puolestaan kuulostavat ihan hyvältä vaihtoehdolta, ja oikein toteutettuna en näe siinä mitään vikaa. Paras vaihtoehto olisi, että kirjoittaja lisää tagit, modet tarkistavat ja tarpeen vaatiessa poistavat/lisäävät niitä. Muutoin saattaisi olla, että joku lisää 221 tagia, joista puoletkaan eivät pidä paikkaansa (kuten Youtubessa), jotta saisi vain enemmän lukijoita. Myös ehkä jonkinlainen raja tageille olisi kiva ?

Karmastakin tykkään, se on hyvä idea. Olisi hauskaa seurata sitä (itse näen mielessäni jonkinlaisen mittarin :D), jos plus- ja miinuspisteet näkyisivät vaikka jokaisen käyttäjän omalla sivulla ? Näiden pisteiden perusteella saataisiin Lafigaalaankin uusi palkinto eniten hyvää karmaa keränneelle lafilaiselle. Suunnittelen jo nyt tätä aivan liikaa ! *overwhelming enthusiasm*
難道 是天意

sunny
Vuoden kommentoija

ViestiKirjoittaja gnrbu » La Syys 25, 2010 11:12 pm

Lisäsin aloitusviestiin äänestyksen. Klikkailkaa siitä, mitkä vaihtoehdot kiinnostavat, ja kommentoikaa tähän ketjuun, mikäli teillä on vielä enemmän sanottavaa. ^^

Emme vielä voi luvata, että mitään toteutettaisiin, mutta modekokous on tulossa, kävijäkysely on edelleen auki ja vaikutusmahdollisuudet ovat tällä hetkellä harvinaisen hyvät. ^^

gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja Fanyare » La Syys 25, 2010 11:50 pm

En oikein pidä tuosta tähtiajatuksesta. Se, että ficeille annetaan arvosana, tuntuu jotenkin liian koulumaiselta - itse haluaisin pitää Lafin numeroarvostelusta vapaana vyöhykkeenä, saan arvosteluasteikoista tarpeekseni sen ulkopuolella. Itselleni ficit ovat ainakin sen verran henkilökohtaisia, että ajatuskin arvosanasta ahdistaa. Jos tähtien antaminen otettaisiin käyttöön, mielestäni oli hyvä jos kirjoittaja saisi itse valita, haluaako antaa lukijoille tähtienantamismahdollisuuden. Ja ehdottomasti olen sitä mieltä että tähdet annettaisiin nimimerkillä. Jos kykenee sanomaan mielipiteensä vain anonyymina, ehkä sitä ei kannata edes sanoa. Nimimerkki + tähtimäärä olisi sentään melko lähellä kommenttia, anonyymius tekisi hommasta epäluotettavamman ja joku saattaisi huvikseen alkaa klikkailla tähtiä.
Se, että tähti annettaisiin erikseen ficin nimelle, paritukselle, genrelle, juonelle ja sisällölle, tuntuu vähän oudolta. Hyvän/huonon ficin kuitenkin tekee se, miten hyvin nuo osat toimivat yhdessä. Mulle tulee tosta mieleen "Arvostele edellisen profiili" -ketju, eikä ficcien kommentoiminen oikein toimi samalla kaavalla. Mun olisi ainakin vaikea heittää arvosana noille kaikille osille, mieluummin arvostelisin kokonaisuutena.
Luettu-nappi kuulostaa mielestäni tähtiä paremmalta. Siinäkin kannatan nimellisyyttä. Se, että ilmoittaa lukeneensa ficin, on kuitenkin parempi kuin ei mitään, jos ei joka kerta saa kommenttia aikaiseksi.
Tagit kuulostavat ajatuksena kaikin puolin hyvältä! Karmaideasta pidän puoliksi. Hyvän karman antaminen olisi kaikissa tapauksissa jees, mutta huono karma voisi leimata käyttäjän. Esimerkiksi huonon karman antaminen kommenttina ficciin olisi aika musertava. =/ Ja ilman perusteluja huonon karman antaminen on mielestäni vähän turhaa ja epäreilua.
Come to me
just in a dream
Come on and resque me

Fanyare
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja Avalyn » Su Syys 26, 2010 1:26 am

Muuten hienosta äänestyksestä puuttuu eräs tärkeä vaihtoehto: en kannata mitään edellä mainituista ideoista. Itse olisin nimittäin valinnut sen. Mutta tuleepahan nyt varmasti avattua sanainen arkku, kun ei voi ilmaista mielipidettään lyhyesti ja ytimekkäästi. Huomatkaa vaivihkainen rinnastus siihen vaikutukseen, joka noiden tähtien antamisella saattaisi olla ficcien kommentointimääriin.

Ficcien arvostelua tähdillä sen paremmin yksinkertaisesti kuin allisappin esittämällä tavalla en kannata siitä syystä, että pelkään sen vähentävän kommenttien määrää. En usko, että nykyisin aktiivisesti ja hyvin kommentoivat ihmiset lopettaisivat kommentointiaan täysin, vaikka mahdollisuus antaa tähtiä tulisikin, mutta kyllä se voisi heidänkin kommentointi-intoaan vähentää. Riippuu varmasti paljon kommentoijasta, kuinka paljon vaikutusta tällaisella mahdollisuudella olisi kommentointihaluun, mutta en jaksa uskoa, ettei mitään vähentävää vaikutusta olisi. Tosin vuorenvarmastihan tätä ei voi tietää etukäteen. En itse asiassa ole varma edes omalla kohdallani siitä, miten tähtijärjestelmän käyttöön ottaminen kommentointiaktiivisuuteeni vaikuttaisi.

Sen sijaan epäilen relan tavoin vahvasti, että ne ihmiset, jotka nykyään kommentoivat satunnaisesti tai jopa äärimmäisen harvoin, vähentäisivät kommentointiaan entisestään. Harva meistä menee siitä, missä aita on korkein. Jos on oikotie onneen, niin miksipä sitä ei hyödyntäisi, varsinkin jos oikea kommentointi tuntuu hankalalta mutta silti haluaisi jättää jonkinlaisen jäljen käynnistään. Okei, nyt taisin kuulostaa siltä, että haluan itsekkäästi ja julmasti kommentoinnin kanssa kamppailevien jatkavan kamppailuaan tulevaisuudessakin, mikä ei varsinaisesti ollut tarkoitukseni. Olen kuitenkin vähän sitä mieltä, että kommentoimaan oppii vain kommentoimalla. En myöskään usko, että tällainen helpotus lisäisi ajan mittaan oikeiden kommenttien määrää. Minun on hieman hankala kuvitella, että joku tähtijärjestelmää aktiivisesti puolitoista vuotta käyttänyt keksisi yhtäkkiä tähtijärjestelmän ansiosta, että haluaa ruveta kommentoimaan kunnolla. Sen sijaan jos tällaista oikotietä onneen ei ole, ehkä jonain päivänä hinku kommentoida kasvaisi tarpeeksi suureksi, että kyseinen käyttäjä voittaisi kommentointipelkonsa. Ainakin oma kommentointi-intoni ja ylipäätään haluni liittyä tälle foorumille syntyi nimenomaan niin, että jonkin aikaa anonyyminä ficcejä lueskeltuani koin, että minulla on kirjoittajalle niin paljon sanottavaa, etten enää malta pysyä hiljaa vaan haluan kertoa mielipiteeni hänelle ja kannustaa jatkamaan.

Olen myös sunnyn kanssa samaa mieltä siitä, että tähtien antaminen ei pahemmin kehitä kirjoittajaa, vaikka tähtiä voisikin antaa erikseen juonesta, parituksesta, kirjoitustyylistä jne. Jos saan yhdeksikön esitelmästäni/kouluaineestani kokonaisuudessaan tai vaikka erikseenkin numerot useammasta kokonaisuuden osatekijästä mutta en lainkaan sanallista palautetta, tuskin voin pahemmin parantaa seuraavalla kerralla. Ainakin minua edellä kuvattu arviointitapa lähinnä turhauttaa, koska tiedän, että aikaansaannoksessani on vielä jotain parannettavaa, mutta en tiedä tarkemmin, mikä se jokin olisi. Toisekseen pidän siitä, että saan lukea muiden ihmisten pohdintoja ficcini tulevista juonenkäänteistä, henkilöilleni osoitettua kiroilua tai vastaavaa, jopa yhtä paljon kuin siitä, että pääsen lukemaan niitä varsinaisia plussia ja miinuksia. Tämäntyyppiseen kommentointiin tähtijärjestelmä ei näytä tarjoavan mitään mahdollisuutta. Siksi koen, että oikea kommentti voittaa tähtipisteytyksen 6-0. Henkilökohtaisesti otan mieluummin kaksi kommenttia kuin 20 tähtipisteytystä.

Voi toki olla, että tähtijärjestelmää pitäisi ajatella enemmänkin extrana kuin oikeiden kommenttien kilpailijana. Mutta vaikka unohtaisinkin käsitykseni siitä, että tähtijärjestelmä vähentäisi oikeiden kommenttien määrää, en tunne innostuksen kipinää rintakehässäni. Luultavasti vain turhautuisin tähtiin, jätettiinpä niitä anonyymisti tai nickillä, koska miettisin tietyn tähtimäärän takana piilottelevia perusteluja, joita en saa luettavakseni, sekä sitä, että nuokin ihmiset olisivat voineet jättää kunnon kommentin. Mutta ehkä kaikki eivät ajattele näin hankalasti...

Luettu-nappia vastustan suunnilleen samoista syistä kuin tähdillä arvostelemistakin: pelkään sen vähentävän kommentointia entisestään enkä koe saavani oikein mitään irti vain siitä tiedosta, että joku luki tekstini. Toki luettu-napin painallusten määrästä tietäisi, että ficin on oikeasti lukenut useampi ihminen kuin sitä on kommentoinut. Minä kuitenkin tiedän tämän oikeastaan jo ennestään, tai ainakin haluan kovasti uskoa siihen, että ficciä lukee aina useampi kuin sitä vaivautuu kommentoimaan. Nyt kun voin katsoa pelkkää avauskertojen määrää, voin kuvitella, että iso osa ficin avanneista on lukenut ficcini. Sen sijaan luettu-napin käyttöön ottamisen jälkeen saattaisin joutua toteamaan, että ficciäni ei oikeasti lue kuin ne kaksi kommentoijaa plus kolme muuta ihmistä, ja niin tahalliselta tosiasioiden välttelyltä kuin tämä epäilemättä kuulostaakin, taidan mieluummin elää positiivisessa kuvitelmassani kuin kohdata kirjoitusintoa lannistavan todellisuuden.

Tagien käyttöön ottaminen tuntuu mielestäni varsin turhalta. Tärkeimmät infot saa otsikkoriville, vähemmän tärkeät alkutietoihin. Sitä paitsi nähdäkseen kaikki alkutiedot potentiaalisen lukijan on klikattava ficci auki, jolloin hänen katseensa saattaa kiinnittyä koukuttavaan alkulauseeseen ja hän saattaa vähemmän houkuttelevista alkutiedoista huolimatta lukea koko ficin ja yllättyä positiivisesti. Jos tagit sen sijaan olisivat näkyvillä jo etusivulla, tällainen ficcien "turha" availeminen vähenisi ja moni ficci saattaisi joutua paitsioon ihan vain sen vuoksi, että tagit eivät ole lukijaa sytyttävät, vaikka ficin sisältö voisi oikeasti sitä ollakin. Epäilen lisäksi, että tagit eivät selkiyttäisi ficcialueita kovinkaan paljoa, sillä tagien valitsemiseen liittyy omat ongelmansa. Joku valitsee liikaa tageja, joku liian vähän, joku huonosti ficciinsä sopivia jne., jolloin lukija erehtyy edelleen avaamaan vääränlaisen ficin ja pettyy. Näin ollen se ongelma, jota tageilla yrittiin ratkoa, ei korjaannu.

Ja vielä tällaisena vähän vähemmän oleellisena seikkana huomauttaisin, että minulle tagien käyttäminen tuo mieleen Livejournalin, ja vaikka olenkin siellä tottunut tagien käyttämiseen enkä vastusta niitä, en tahtoisi Lafista toista Livejournalia. Livejournal on hyvä tageilla, Lafi on hyvä ilman tageja. Ei jokaisen paikan tarvitse olla samanlainen kuin jokin toinen, muutenhan kaikki foorumit ja vastaavat voitaisiin perustaa samalla pohjalle. Erilaisuus on rikkaus.

Ehdottomasti eniten vastustan kuitenkin ideaa karman antamisesta, annettiinpa sitten sekä huonoa että hyvää karmaa tai vain hyvää karmaa. Mielestäni kummastakin tavasta seuraisi vain foorumihengen huononeminen ja paljon pahaa mieltä. Harva meistä haluaa käydä foorumilla, jossa suurimmalla osalla käyttäjistä on enemmän hyvää karmaa kuin itsellä. Jotakuta huonon karman kerääntyminen voisi toki kannustaa kommentoimaan aktiivisemmin tai käyttäytymään muuten esimerkillisemmin, mutta tuskinpa useimmat suhtautuisivat saamaansa negatiiviseen palautteeseen näin. Ihmisillä on yleensä tapana puolustautua kielteistä palautetta vastaan kieltämällä sen oikeutus tai etsimällä syyllisiä itsensä ulkopuolelta sen sijaan, että he yrittäisivät muuttaa itseään. Sitä paitsi pelkän karman perusteella voi olla varsin hankalaa päätellä, mikä omassa foorumikäytöksessä on hyvää ja mikä huonoa. Valitettavasti on lisäksi todettava, että ihmiset eivät arvostele toisiaan pelkästään järkevin perustein vaan mukana on aina paljon tunnepohjaisia syitä ja muita vähemmän rakentavia arvosteluperusteita. Tästä syystä hyvän tai huonon karman määrä ei välttämättä antaisi kovinkaan luotettavaa arviota käyttäjästä. Karman antamista voitaisiin käyttää jopa jonkinlaisen kiusaamisen välineenä, mitä kukaan meistä tuskin tahtoo.

Henkilökohtaisesti olen myös sitä mieltä, että olisi ikävää, jos jokaista viestiä kirjoittaessaan tulisi mietittyä, saakohan tästä viestistä nyt hyvää karmaa vai ei. Saattaisi hyvinkin kommentointikynnys nousta entistä korkeammaksi niillä, jotka jo nyt epäilevät omia kommentointikykyjään. Vitutustopicin ja vastaavien käyttäminen toki varmasti vähenisi, mutta tämäkään ei välttämättä olisi positiivinen asia. Kyllä ihmisten täytyy saada purkaa myös negatiivisia tunteitaan eikä vain aina niitä positiivisia. Ei voida olettaa, että aina jaksaisi hymyillä, eihän moiseen kukaan pysty. Monilla tämän foorumin käyttäjillä on jo nyt hauras itsetunto, joka tuskin ainakaan paranee, jos heille alkaa kertyä negatiivista karmaa sävyltään vähemmän iloisten viestin vuoksi. Tuskin kukaan meistä haluaa vitutus- tai masennustopiciin postattuaan ja jo valmiiksi surkeassa mielentilassa ollessaan huomata negatiivisen karmansa lisääntyneen hujahduksessa. Älkäämme lyökö lyötyä tai olko susia toisillemme. Suomalaisille on jo vanhastaan ollut vaikeaa avautua kielteisistä tunteistaan tai olla omia itsejään, joten toivon hartaasti, ettei asiaa tehtäisi entistä vaikeammaksi.
Jossain ollessaan on jostain poissa.

Avalyn
Vuoden trouble

ViestiKirjoittaja tikraw » Su Syys 26, 2010 1:41 pm

Itse en tähdistä sinällään kauheasti innostu, ihan jo sen takia, miten eri lailla ihmiset niitä antavat. Toiset antavat aina 1 tai 5, toiset taas ovat ujompia asteikon kanssa ja antavat aina sitä keskivertoa. Se, että jokaisesta osa-alueesta annettaisiin tähtiä erikseen ja omalla nickillä on jo parempi idea, mutta ei sytytä minua kauheasti myöskään. Lähinnä juuri sen takia, että mitään sanallista palautetta ei voisi antaa, kirjoittaja ei tiedä mitä parantaa. Ongelma ratkaistaisiin esim. lomakkeella, jossa voi antaa joka osa-alueesta tähtiä ja sen jälkeen kommentoida muutamalla lauseella vapaasti avoimeen kentään. Uskon, että tuo madaltaisi kommentointikynnystä huomattavasti, mutta ei ole kuitenkaan toimiva ratkaisu, se kun liippaa jo aivan liian läheltä nykyistä kommentointi systeemiä ja siksi söisi niitä.

Pahin ongelma ainakin itsellä kommentoinnissa on juuri se jo mainittu fiilis, kun haluaisin antaa palautetta, mutta sanottavaa ficistä ei irtoa kuitenkaan kokonaisen kommentin verran, mitä sitten tehdä? Helposti jää kommentoimatta kokonaan. Esimerkiksi yksityisviestin lähettäminen kirjoittajalla olisi varmaan ihan hyvä ratkaisu, mutta itse en ainakaan siihen uskalla lähteä, jos en käyttäjää tunne yhtään, tuntuu vähän liian randomilta :(

Luettu-nappi toimisi parhaiten varmaan nickin kanssa. Luultavasti kirjoittajia kiinnostaa, kuka/minkälaiset tyypit heidän tekstejään lukevat. Minä ainakin klikkailen auki ficcejä, joita en edes aio lukea ihan vain sen takia, että saan ne kuitattua luetuiksi. Joskus esimerkiksi sitä ei ehdi juuri lafia selatessaan lukea niitä mitkä ehkä kiinnostaisivat ---> helpointa on jättää ne avaamatta, niin muistaa tsekata ne ensi kerralla. Jos luettu nappi olisi, itse ainakin voisin klikata sitä aina koko ficin luettuani, ei ole suuri vaiva. Toisaalta joku kirjoittaja voi aina jäädä miettimään, että minun ficcini on luettu 1234 kertaa ja siinä ei ole yhtään kommenttia, onko se niin huono? Luulen silti, että se olisi parempi kuin nykyinen avattujen kertojen -määrä, joka vääristää luku-kommentti -suhdetta vielä enemmän.

Karman antamisesta olen samaa mieltä kuin Avalyn. Jos mitään perusteluja ei vaadita ja sitä voi muille käyttäjille heitellä pelkällä klikkauksella, huonoa karmaa voitaisiin antaa vain siksi, että toinen on eri mieltä kuin itse tai antoi pahalta tuntuvaa kritiikkiä ficistä jne. Minusta on myös väärin, että näin muita voitaisin "rangaista" esim. vitutustopicin käytöstä, kyllä sen suhteen pitäisi joku järkevämpi ratkaisu löytää.

Tagit sen sijaan olisivat minusta hyvä juttu, luulen, että ne helpottaisivat jonkun tietyntyylisen/parituksen ficcien löytämistä. Varsinkin uusille käyttäjille, jotka eivät vielä paljoa ole Lafista lukeneet. Monien ficcien otsikossa kun ei ole kuin se paritus ja ikäraja sekä oneshot/osien määrä, esimerkiksi genrestä ne eivät yleensä kerro mitään. Ainakin minä haluan joskus lukea vain tietyn genren ficin, ihan fiiliksen mukaan.
Just smile, it confuses people.

tikraw
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja shunshun » Ma Syys 27, 2010 5:24 pm

Komppaan pitkälti Avalynia, tai ainakin niiltä osin, kun jaksoin neidin asiarikasta viestiä väsyneenä yöllä lukea... eli siis tähdet, karmat, luettu-nappi (vastustan etenkin henkilöllisyyden paljastavaa, koska allekirjoittanutta sellainen vahtaaminen ahdistaa, jäis kokonaan kaikki ficit lukematta), tagitkaan ei hotsittaneet.
Avalynin tavoin kaipasin vaihtoehtoa: en kannata mitään näistä.
-Mä en ole homo!
- Vidoll Shun

Ruokalista

shunshun
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja gnrbu » Ma Syys 27, 2010 6:36 pm

Jos ei kannata mitään vaihtoehtoa, voi jättää äänestämättä. Tarkoitus ei ole ainakaan vielä toteuttaa eniten ääniä saanutta, vaan ihan vain tökkiä kepillä jäätä ja katsoa, innostuvatko ihmiset mistään ideasta.

gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja sunny » Ma Syys 27, 2010 7:53 pm

Olen edelleen samaa mieltä kuin ennenkin, joten en ala kertaamaan mielipiteitäni koskien näitä ko. ominaisuuksia.

Pakko myöntää, että olen aika yllättynyt siitä, että luettu-nappi on saanut eniten ääniä. En tiedä, onko tätä seuraavaa pointtia jo mainittu, mutta mainitsen sen kuitenkin. Muistelen, että jotkut ovat olleet pahoillaan siitä, että oma fic on avattu 300 kertaa, mutta kommentteja ei ole tullut. Useimmat ovat kuitenkin ymmärtäneet, että avauskerrat eivät aina merkitse lukukertoja. Mutta entä sitten, kun 39 henkilöä vielä myöntää lukeneensa ficin, mutta kommentteja ei ole yhden yhtä ? Minusta tuntuu, että se olisi vielä surullisempaa. Minulla on pieni kutina siitä, että luettu-nappi vain lisäisi angstausta kommenttien vähäisyydestä ja siitä, kuinka ei jakseta kommentoida enää vaikka ficci onkin luettu.
難道 是天意

sunny
Vuoden kommentoija

Seuraava

Paluu Ota kantaa