Katkos toiminnassa elokuusta alkaen

Tärkeä! Kaikki ylläpidon ilmoitukset foorumin suhteen.

Katkos toiminnassa elokuusta alkaen

ViestiKirjoittaja gnrbu » To Heinä 17, 2014 8:06 pm

Hei hylkeet,

näillä näkymin Lafin toiminta katkeaa toistaiseksi elokuun alusta alkaen. Syy katkokseen on nykyisten palvelinsopimuksen päättyminen. Niiden uusiminen maksaisi 100+ euroa, eikä ylläpidolla ole tällä hetkellä halua maksaa. Selvitämme muita vaihtoehtoja hostaukseen, mutta toistaiseksi sellaisia ei ole löytynyt.

Otamme ideat ja avun mielellämme vastaan.

gnrbu
Vuoden Kaoru

Re: Katkos toiminnassa elokuusta alkaen

ViestiKirjoittaja lumiukko » Ma Heinä 21, 2014 5:45 pm

Vaikka taas olen epäaktiivisuudellani loistanut, niin pakko sanoa, että hivenen surettaa jos lafi menee katkolle. Siispä mietin, että koska on liikaa odottaa, että ylläpito maksaisi noin paljon foorumin palvelinsopimuksesta, niin olisiko hatun kiertoon laittaminen mitään? Elokuun alkuun on enää tasan kymmenen päivää, eikä se ole pitkä aika kerätä yli satasta, mutta jos jokainen hylje kaivelisi taskunpohjaltaan vaikka neljä euroa, 25 hylkeen rahoista tulisi satanen. Toki en tiedä, onko tämä kuinka realistista, kuinka paljon aktiivisia jäseniä on ja miten paljon kullakin on varaa maksaa, mutta miltä kuulostaisi?

5 tykkää.
lumiukko
Vuoden angst

ViestiKirjoittaja Fray » Ti Heinä 22, 2014 6:51 pm

Kyllä mä voisin muutaman euron hyvään tarkotukseen heittää, 4-5e löytyis ainakin. Sama tällä että aktiivisuudessa ei oo hurraamista, mutta kyllähän mua nyt vähän itkettäis jos lafi katoais kokonaan :(
Pulvis et umbra sumus.

1 tykkää.
Fray
Vuoden Shinya

ViestiKirjoittaja Larjus » Ti Heinä 22, 2014 8:06 pm

Harmittaisi se minuakin :< Nyt kun taas tänä vuonna parin vuoden tauon jälkeen aktivoiduin. Multa kyllä liikenee tarpeen tullen vaikka parikymppiä, jos ei muuten meinaa saada kokoon! En halua, että lafi katoaa minnekään, tää on kuitenkin niin tärkeä osa mun historiaa 4-5 vuoden takaa.
その時の 気分で
ポーランドルール発動だしー
「ずっと俺のターン!」

1 tykkää.
Larjus
Teknikko

ViestiKirjoittaja Avalyn » Ti Heinä 22, 2014 11:38 pm

Minäkin olisin valmis osallistumaan keräykseen, mikäli se pelastaisi Lafin. Olisi karua, jos Lafia ei enää olisi, sen verran rakkaita muistoja tähän foorumiin liittyy. Sitä paitsi tämä on ainoa hyvä paikka julkaista suomeksi ficcejä, ja minulla on monta ficciä kesken. Jäisin myös kovasti kaipaamaan useiden kirjoittajien ficcejä.

Toinen harkinnan arvoinen vaihtoehto olisi tietysti ilmaiselle palvelimelle siirtyminen. Ainakaan minua eivät mainokset pahemmin häiritse, varsinkaan jos toisena vaihtoehtona on Lafin toiminnan päättyminen kokonaan.
Jossain ollessaan on jostain poissa.

4 tykkää.
Avalyn
Vuoden trouble

ViestiKirjoittaja shunshun » Ke Heinä 23, 2014 5:18 pm

Realistisesti käy luultavasti näin, jos tulee "määrittelemätön tauko": ensin ihmisiä harmittaa, siihen kuitenkin totutaan, koska ei voi muutakaan. Joku ehkä yrittää perustaa kämäsen vaihtoehtoisen Lafikorvikkeen, se ei vedä väkeä perustajan viittä kaveria enempää, joista kolme muutenkin rupeaa kuuntelemaan kuukauden sisään Cheekkiä tai pelkkää Koreapoppia. Sitten, kun ylläpito kokee nostalgian voimakkaat huurut, liikaa ylimääräistä aikaa tai taloudellisen runsaudensarven, Lafi palautuu. Siihen mennessä kuitenkin moni on jo jatkanut elämäänsä, joko julkaisemalla livejormassa, blogissa, ei ollenkaan tai sillä kämäisellä vaihtoehtofoorumilla, joka uhkaa muuttua suomalaisen hiphopin fanituspisteeksi, koska 76% ficeistä on Kaoru/Cheek tai Ruki/Cheek.
Ehkei se mene oikeasti näin, vaikka väitänkin, että menisi, niin kaikki tajusivat, ettei tuo ole hyvä ratkaisu.

Toinen vaihtoehto on kolehti, johon esim. itse en voisi osallistua, koska taloustilanteeni on tasoa "velkaa mutsille", kesätöiden vähyyden jne. vuoksi. Eli sopii toivoa, että käyttäjistö on hyvin avokätistä ja hyvävaraista. Ja tunnetusti toivossa on hyvä elää, se ei kuitenkaan anna takeita, jolloin uhkana on taas "määrittelemättömän tauon" tapahtumat.

Kolmas vaihtoehto, henkilökohtainen suosikkini, on siirtää koko shaiba ilmaispalvelimelle. Joo, vuonna 2008-2010 oli tosi siistiä, että oli niin maseen iso foorumi, ettei tarvinut mainoksia paljon kattella. Nyt aktiivisuus on kuitenkin murto-osan silloisesta (kuten huomaatte jopa mun aktiivisuuden tippuneen, koska mulla on koulu, vinttikoira ja ihku kimuli, jotka menee foorumiläpätyksen edelle - ai niin ja lisäks mulla on joku krooninen tulehdus ranteessa, eli en voi kirjoittaa koneella ilman kipua). Joten imo ois fiksua joustaa tasossa ja mennä jollekin tosi mahtavalle ilmaispalvelimelle, jotka on kuitenkin olleet melko toimivia.
Ellei ilmaispalvelimella ole tarpeeksi tilaa, deletoidaan käyttäjät, jotka eivät ole vuoteen kirjautuneet (tehkööt uuden, jos tahtovat palata), sitten kylmästi valitaan ficcejä, joita ei oteta mukaan. Esim. ennen vuotta 2012 postatut ficit, jotka ovat saaneet vain sen yhden "kommenttikampanja"-pohjaisen komon, johon ei ole edes vastattu... Ja ficit, jotka on muuten vaan pyllystä lol. (On täällä sellaisiakin :D)
Sitten tyhjätään kaikki "kirjoittaminen & betaaminen", "lukeminen & kommentointi" siis kaikki, mikä on järkevää tyhjentää.
En tiedä palvelinasioista mitään, mutta en usko, että voisi olla täysin mahdotonta olla ilmaisalustalla.

Itse tekisin kolmosen mukaan, jos oisin päättämässä... Tai voidaan muistella vieläkin, miten kävi aikanaan, kun Offtopic oli taktisesti puoli vuotta kiinni. Aktiivisuus väheni vaan + 35%. Ja ei Offtopic-asia ole vittuilua, vaan enemmänkin sellainen "täntapaista kokeiltiin joskus aiemminkin"-huomautus.

Mä postaan harvoin, mutta silloin, kun postaan teen sen mielelläni enkä haluis jättää niitä kertoja tekemättä.
-Mä en ole homo!
- Vidoll Shun

Ruokalista

shunshun
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja gnrbu » Ke Heinä 23, 2014 5:32 pm

Lafin siirtäminen ilmaispalvelimelle on minulle periaatteessa ok, mutta ottakaa huomioon, että:

1) minä en ehdi luoda Lafille uutta foorumia, eli tarvitaan joku muu tekemään se
2) erittäin todennäköisesti nykyisen foorumin viestejä ei voi siirtää uuteen foorumiin, eli kaikki nykyinen sisältö katoaa joka tapauksessa
3) jos uuteen foorumiin voi siirtää viestejä ja kyseinen toiminto vaatii mitään sqldumpia vaivalloisempia toimenpiteitä, minä en ehdi tehdä sitä, eli tarvitaan joku muu tekemään se

gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja shunshun » Ke Heinä 23, 2014 8:35 pm

Kun ylläpidossa on kuitenkin useita jäseniä, eikö gnrbun lisäksi kukaan pysty tekemään uutta foorumia, siihen ei kai välttämättä tarvita hulppeita koodaustaitoja. Eli onko kyse vain maksuhaluttomuudesta vai onko lainkaan haluavia/kykeneviä tekijöitä. Sillä on iso vaikutus.
Koska suurin osa käyttäjistä tuskin siirtelee itse ficcejään, niin onko minkäänlaista mahdollisuutta postata niitä manuaalisesti jollain luodulla "persoonattomalla" postauskäyttiksellä, joka laittaa vain ihmisten ficcejä, (joissa mainitaan author, kuten nytkin). Kommentteja tässä tapauksessa ei kannattaisi siirtää. Postauskäyttäjän tiedot voisi antaa tietyille halukkaille, jotka siirtävät ficcejä. Sitten, kun homma on hoidossa, tunnukset vaihdetaan esim vain ylläpidon tietoon. Lisäksi jokainen kynnelle kykenevä siirtää omat ficcinsä uudelle foorumille. Imo on kivempi, että mun ja muiden ficit on luettavissa, vaikka kaikista hienoista komoista joutuiskin luopumaan.

... oon luovalla alalla.
-Mä en ole homo!
- Vidoll Shun

Ruokalista

shunshun
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja gnrbu » Ke Heinä 23, 2014 9:22 pm

Jos joku haluaa siirrellä ficcejä käsin, se on miulla ihan ok niin kauan kun en joudu tekemään sitä itse. Aikaa on reilu viikko.

gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja lumiukko » Ke Heinä 23, 2014 9:31 pm

Riippuen ilmaispalvelimesta, niin ainakin sillä ainoalla, jonka kanssa olen tehnyt tuttavuutta (Proboards.com), ei tarvita välttämättä minkään valtakunnan koodaustaitoja. Ja koska jos emme saa rahaa tarpeeksi (mitä muuten epäilen vahvasti, tähän mennessä kolme mun lisäkseni on valmis sijoittamaan tähän, ja se olisi ainakin 25€/nuppi, joka on paljon), ja emme halua kaiken sisällön katoavan, tarvittaisiin luultavasti jonkinlainen väliaikaisratkaisu kuitenkin, ellei se pysyväksi kelpaa. Jotain pitäisi kuitenkin päättää suht pian, koska kello tikittää koko ajan, ja mikään vaihtoehdoista ei ole turhan nopea toteuttaa.

Ja no, periaatteessa mulla esimerkiksi olisi aikaa siirtää ficcejä käsin maanantaista eteenpäin, jos vaan poikaystävän armoitettu kivikautinen läppäri toimii. (Tai jos menen kuitenkin suoraan mökiltä kotiin, mikä on vaihtoehto sekin. Selvinnee huomenna.)

//Ja siis niin tosiaan, mulla olis myöskin luultavasti mahdollisuus osallistua kolehtiin ainakin kahdellakympillä, jos tarve vaatii.
Viimeksi muokannut lumiukko päivämäärä Ke Heinä 23, 2014 11:54 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

lumiukko
Vuoden angst

ViestiKirjoittaja Avalyn » Ke Heinä 23, 2014 11:05 pm

Minua kiinnostaisi kovasti, mitä käytännössä tapahtuu tämän kuun päättyessä, mikäli mitään ei tehdä. Katoaako foorumi vai eikö sille vain voi enää kirjautua tai postata? Mikäli katoaa, onko Lafista jonkinlaista varmuuskopiota tms., joka sisältäisi kaikki ficit? Muistan, että kun palvelin, jolla minun ja bestikseni roolipelifoorumi oli, lopetti toimintansa, palvelimen tiedotteessa oli jonkinlaiset ohjeet foorumin sisällön kopiointiin kokonaisuudessaan.

Mitä uuden foorumin luontiin ilmaispalvelimelle tulee, sen ei pitäisi vaatia sen paremmin koodaustaitoja kuin hirvittävästi aikaakaan. Bestikseni on luonut sekä entisen että nykyisen roolipelifoorumimme, eikä hän osaa koodata. En myöskään muista, että kummankaan foorumin luontiin olisi mennyt kovin paljon aikaa.

Kannatan arvon Shunshunin mainiota ehdotusta persoonattoman käyttäjätunnuksen luomisesta ja vapaaehtoisten suorittamasta ficcien siirtelystä. Itsekin voisin hyvin tehdä sitä hommaa muutaman muun vapaaehtoisen kanssa. Ficcien siirtäminen on mielestäni ehdottomasti tärkeintä, muusta foorumin sisällöstä ei niin väliä, sillä tämähän on kuitenkin ennen kaikkea ficcifoorumi.

Shunshunin tavoin minuakin kiinnostaisi, eikö joku muu ylläpidosta kuin gnrbu voisi osallistua Lafin pelastusoperaatioon. Ylläpitoonhan kuuluvat kuitenkin hänen lisäkseen nykyisin ainakin minnako ja tycho. Mielestäni heidän kuuluisi ylläpitolaisina ehdottomasti yrittää tehdä jotain Lafin eteen, jotta se selviäisi pahimmasta sitä koskaan uhanneesta katastrofista.

Lopuksi kysyisin vielä, paljonko foorumin vuosimaksu tarkalleen ottaen on. Itse olisin valmis laittamaan Lafin pelastamiseen sen 25 euroa, sillä minulle tämä on harrastus ja no, harrastukset yleensä maksavat. Tahtoisin myös tietää, ovatko ylläpidon jäsenet valmiita osallistumaan vuosimaksuun edes vaikka 10 tai 5 eurolla per nenä.
Jossain ollessaan on jostain poissa.

1 tykkää.
Avalyn
Vuoden trouble

ViestiKirjoittaja Larjus » To Heinä 24, 2014 7:16 am

Jos lafi muuttaa toiselle palvelimelle, minä voin toimia yhtenä vapaaehtoisena, joka siirtelee sisältöä. Vapaa-aikani on tosin kortilla työn ja opiskelun takia, mutta olen valmis antamaan siitä osani lafin eteen. Tai sitten vaihtoehtoisesti rahaa. Hitto, voin ihan tarpeen tullen maksaa vaikka koko palvelinmaksun D: En nimittäin halua, että lafi katoaa... En missään osin. Vaikka ficit on täällä minullekin ne tärkeimmät, muita topicceja lueskellessa tulee todella nostalginen olo. Siellä on pala mun teinivuosia <3
その時の 気分で
ポーランドルール発動だしー
「ずっと俺のターン!」

Larjus
Teknikko

ViestiKirjoittaja shunshun » To Heinä 24, 2014 8:53 am

Mutta kuinka monta vuotta Larjus haluat maksaa palvelinmaksua? Sen maksaminen on teoriassa vain vähän lisäaikaa. Mä valmistautuisin siirtoon, se tapahtuu kuitenkin ennen pitkää.

No, joka tapauksessa tässä olisi nyt 4 ihmistä ficcien siirtoon (Larjus, Avalyn, lumiukko ja minä). Mietitgiin eilen Avalynin kanssa, että hirvee homma copypastee kaikki... lisäks mahdollinen uus foorumi ois heti täynnä. Koten tultiin siihen tulokseen, että ois fiksumpaa, jos me neljä tallennetaan vain omat suosikkifikkinsä ja ne siirtyy sit... ja kuulostaa varmaan karulta, mutta ne, jotka lähtee siirtopuuhiin, saa omat suosikkifikkinsä seuraavalle foorumille. Sillä voi tulla lisää potukkaa tähän puuhaan ja uus palvelin ei tuu oleen näin tilava, joten pakko karsia.

Mä tekisin näin, koska, kun meillä nyt on näin hirveen hyvissä ajoin (voi lol...) tää homma hanskassa, niin pitää päättää nopeasti. Olemme Avalynin kanssa pistäneet jo pyörät liikkeelle ja joitain ficcejä on jo tallennettu. Nyt ei auta jäädä jahkailemaan ja jossittelemaan, koska sillä ei saavuteta mitään.

Sillä oletuksella, että siirrymme, suosittelen halukkaita ilmoittautumaan ja tallentamaan omat SUOSIKKIficcinsä (ei välttämättä semmosia luin tän joskus, tallennan!-tason ficcejä).
-Mä en ole homo!
- Vidoll Shun

Ruokalista

shunshun
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja lumiukko » To Heinä 24, 2014 11:50 am

Tehdään siis näin. Itse olen asemissa tosiaan vasta maanantaina, joten liityn iloiseen joukkoon sitten. Muutama käytännön asia vielä:

1. Kuka luo uuden foorumin?
2. Mille palvelimelle se luodaan?
3. Pitäisikö kaikkien ficcejä siirtävien pitää tänne listaa, mitkä ficit aikovat siirtää (ja siirtävät ne), ettei päällekkäisiä tallennuksia ja siirtoja tapahdu?

lumiukko
Vuoden angst

ViestiKirjoittaja minnako » To Heinä 24, 2014 3:09 pm

Moikka!

Kiva et teitä on myös menossa mukana näin paljon. ;-; Mä toki autan myös siirtämään kaikkia kivoja ficcejä jee ja muutakin sisältöä, mikäli näin halutaan. Oon ite tällä hetkellä töissä n. 120 h/2 vko, joten en ihan täyttä työpanosta voi antaa, mut jotain kuitenkin.

Mitä tulee noihin kirjoittajiin - tällä hetkellä ylläpidolla (tai ainakin admineilla) on mahdollisuus muokata viestin kirjoittajaa. Käytännössä tällä hetkellä siis esim.:

shunshun postaa lempificcinsä x, kirjoittaja käyttäjä Lenni
admin käy muokkaamassa viestin kirjoittajaksi käyttäjän Lenni shunshunin tilalle

Toki en tiedä 1) onko mahd. tulevassa Lafissa tätä mahdollisuutta 2) aikooko Lenni ylipäätään liittyä foorumille. Kokeilen vielä tähän viestiin, onnistuuko viestin kirjoittajaksi muokata jonkun nickin tms. joka ei ole käyttäjä, jaan tulokset ihan tässä kohta. Tietty silloin, jos/kun uusi foorumi perustetaan, ja jos on mahdollista antaa noita oikeuksia ylipäätään, ne vois antaa kaikille niille, jotka ficcejä siirtelee. Vai? Toki persoonaton käyttäjä on myös loistava vaihtoehto.

Tässä on asiat, jotka aion nyt tehdä:

1) Perustan uuden foorumin jonnekin ilmaiseen paikkaan. En näprää ulkoasuja enkä muita, koska sen ehtii myöhemminkin. Linkkiä siis tulossa.
2) Koska tod näk musta tulee sit admin ko. foorumille, kokeilen samantien voiko kirjoittajaa vaihtaa. Jos ei, luon persoonattoman käyttäjän, jonkun Lennin tms, jonka käyttäjätiedot saa multa halutessaan yksärillä. Säpo tai puhelin käy myös, jos sattuu oleen noita ylhäällä, koska niillä saa varmemmin kiinni kuin lafista (ihan vaan siks, että oon duunissa tod näk enemmän kuin nukun, joten :D). Jos ei oo, puhelinnumeroa yms. saa multa yksärillä. Muissakin tilanteissa saa lähetellä viestiä yms.
3) Infoon tuloksista, katsotaan sit jatko.

Oisko teillä halua tän jälkeen tehdä joitain uudistuksia? Koska totuushan on, ettei tää foorumi oo kovin aktiivinen, ja ois mukava saada tehtyä uudesta Lafista viimeisille aktiivisille käyttäjille sellainen paikka, jossa mielellään kävis. Ei siis mitään velvoitteita, vaan lähinnä sellanen jutustelu-henkinen kehittämisjuttu. Ehkä. Musta ois kiva. Varsinkin kun meidän on pakko aloittaa about puhtaalta pöydältä, joten miksipä sitä ei käyttäis mahdollisuutenakin.

Käyn kattoon tota foorumia nyt, brb.

ps. Mulla on mahdollisuus osallistua about 10~20€, riippuen hieman. Palkkapäivä on niin kaukana vielä eiku.
提心吊胆和闷

minnako
Mao Zedong

ViestiKirjoittaja Larjus » To Heinä 24, 2014 3:24 pm

Mä kyllä tykkään lafista ihan sellaisenaan. Ja jos rehellisesti sanotaan, mä olisin täällä paljon aktiivisempi, jos muutkin olisi. Ku ei musta ole niin kiva höpötellä itsekseni, eikä varmaan kukaan arvosta jos joka topicissa olisi 50 viestiä multa peräkkäin D: Yleensä mun aktiivisuus foorumeilla onkin kaatunut siihen, että muut ei ole aktiivisia ja sitten mä jään keskenäni spämmimään viesteillä (tosin parin vuoden lafitaukoni johtui kirjoitusinnon ja oikeestaan kaiken muunkin innon katoamisesta. Mulla on muutenkin huonot muistikuvat ajasta 2012-2013-alku). Ei ole tarkoitus syyllistää ketään tai osoitella sormella, mutta kyllä varmaan kaikki ymmärtää, että vilkkaaseen keskusteluun tarvitaan useampi ihminen.
その時の 気分で
ポーランドルール発動だしー
「ずっと俺のターン!」

Larjus
Teknikko

ViestiKirjoittaja minnako » To Heinä 24, 2014 3:31 pm

^ Totta kai! Toi aktiivisuuden lopahtaminen on myös yksi niistä (useista) syistä, miksi oma lafittamiseni on jäänyt tauolle. Mutta parantamista on, ja se ei oo mitenkään epäselvää. Mulle esim. tulee mieleen liian strukturoitu offtopic, sillä tosi usein huomaan, etten postaa vain sen takia, ettei ko. asia ole joko "tarpeeksi osuva tähän topiciin" tms. Ja se ois ihan kiva asia muuttaa ja noin edespäin. Mut haluaisin sellaisen keskustelun ihan vain siksi, että huomattais, onko monilla muillakin samanlaisia ajatuksia muutoksista, jotta voitais pysyä pienenä mutta tiiviinä ja aktiivisena foorumina ihan hamaan loppuun asti.<3<3<3
提心吊胆和闷

minnako
Mao Zedong

ViestiKirjoittaja minnako » To Heinä 24, 2014 3:56 pm

Spämmään: Miltä näyttää?

Muutamia pointteja:
1) En osaa sanoa noista asetuksista mitään. Haluaisiko gnrbu vilkaista kannattaako noilla eväillä lähteä edes yrittämään?
2) Kieli on ilmeisesti englanti.
3) Se näyttää eriltä kuin tää lafi ): Mut sille ei kai voi mitään.

Ilmeisesti kirjoittajan vaihtaminen ei tossa foorumissa onnistu, joten luon sen profiilin sitten, kun oon saanut jonkinlaista vastausta teiltä tosta foorumista. :3 Kirjautuminen yms. pitäis olla mahdollista tällä hetkellä, ja loin tuon ekan alueen ihan vain kokeilua varten, joten jos haluatte mennä ja testailla ja tunnustella, niin olkaa hyvät. :3
提心吊胆和闷

minnako
Mao Zedong

ViestiKirjoittaja Larjus » To Heinä 24, 2014 4:41 pm

Larppa meni ja kokeili :D Ja alkoi heti säätämään avaa ja sataa muuta juttua XD
その時の 気分で
ポーランドルール発動だしー
「ずっと俺のターン!」

Larjus
Teknikko

ViestiKirjoittaja lumiukko » To Heinä 24, 2014 6:58 pm

Mäkin kävin luomassa itselleni käyttäjätunnuksen, tosin pääsen kunnolla tutustumaan ja käyttämään sitä päästessäni kotiin, kun nyt vaan "pikaisesti" lainailen kaverin konetta. Proboards on ainakin yksityisen ropefoorumin kanssa toiminut ihan hyvin, joten eiköhän se lafillekin toimi, kun käyttäjämäärät ei ole loppujen lopuksi niin hirveän isoja tällä hetkellä. Asetuksien kanssa säätämiseen mulla meni hetki tottua, mutta kun sen oivalsi niin se ei loppujen lopuksi ollut mitenkään hankalaa.

1 tykkää.
lumiukko
Vuoden angst

Seuraava

Paluu Ylläpidon ilmoitukset