En ole maailma jota rakastat -- olen sinä (no-cha, oneshot)

Alue originaaliteksteille, eli novelleille ym. fiktiivisille teksteille ja lyriikalle.

En ole maailma jota rakastat -- olen sinä (no-cha, oneshot)

ViestiKirjoittaja yuuzai » To Heinä 15, 2010 3:33 pm

Otsikko: En ole maailma jota rakastat -- olen sinä.
Kirjoittaja: yuuzai eli minä
Beta: en koe tarvitsevani näin "helppoon ajatusficcuun"
Laji: lyhyt novellimainen ajatus elämästä, ei hahmoja
Genre: en lokeroi, mutta syvällinen ajatusmaailma, angsisuutta?
Varoitukset: saattaa alkaa ahdistamaan, liittyen raamattuun sekä maailmaan sekä ihmiseen. en ota vastuuta päissänne pyörivistä ahdistuksen poikasista ynnämuista tuhoikkaista ajatuksista.
A/N: Eli otin tänään aurinkoa, kun inspiraatio iski. Eilen katsoin Taru sormusten herrasta- trilogiat ja kai nämä ovat yhteensumma muutenkin kaikista ajatuksista.
Ei ole tarkoitus loukata ketään, sillä halusin vain laittaa oman ajatukseni muille luettavaksi ja halusin muutenkin laittaa muille ajatuksia pyörimään tästä ja maailmasta.
Eikä tää oo mikään maailman isoin juttu, eikä muuta maailmaa eikä muutenkaan mitään, eli en mielellään halua mitään kauheen piikitteleviä kommentteja, jos niitä laisinkaan. : DD Viihdettä, my friends.

~*~*~

Alussa oli rauha.
Rauha johti Valoon, mutta jos rauha ei lepyttänyt mieltäsi, ei antanut sinulle tarpeeksi, jouduit pimeyteen.
Pimeydessä taas tuskaan.
Ja Vihaan.
Viha synnytti pahoja ajatuksia ja tekoja.
Pimeys, Viha ja pahuus taas minut.

Kuka tai mikä olen?
Tiedänkö sitä itsekään?

Näytän ihmiseltä, kuulostan ihmiseltä.
Ymmärrän puhetta, mutten ihmisjärkeä.
En ymmärrä myötätuntoa, sääliä, inhimillisyyttä, en logiikkaa enkä välittämistä.
Tai Rakkautta.

Maailmassa on sotaa, köyhyyttä ja kärsimystä joka menee kaiken edelle.
Minä saan siitä voimaa, mutten nauti siitä kuten jouluateriasta.
Himoan sitä lisää, nälkäni ei koskaan laannu.
Mikä minä olen?

Kuljen ihmisten keskellä, lietsoen heihin vihaa, heidän sydämiinsä jota minulla ei ole.

Mikä on rakkaus?
Mitä se tarkoittaa?
Onko se sitä, kun sisaruksen tappelevat, puolustavat oikeuksiaan aggressioissaan vihaten toisiaan?
Onko se sitä, kun tuntematon auttaa haavoittunutta näyttääkseen paremmalta kuin ne jotka eivät auta?
Onko se tekopyhyyttä?
Mitä se on?

Sanovat, että rakkaus voittaa kaiken, vihankin.
Minutkin.
Mutta minä olen edelleen täällä pimeyttä, kärsimystä ja vihaa levittämässä.
Jos rakkaus olisi kaiken ylivoimainen tuhoaja, ihmisillä olisi hyvä olla.

Maailma tuhoutuu, kuihtuu ja katoaa.
Raukkausko on maailman peruspilari?

En ole Jumala.
En ole Saatana.
Olen sinä.

~*~*~

Naurattaa...
"My soul is in the sky."
-William Shakespeare

2 tykkää.
yuuzai
Bändäri

Re: En ole maailma jota rakastat -- olen sinä (no-cha, onesh

ViestiKirjoittaja sunny » Ti Touko 07, 2013 2:39 pm

Höm. En ole kai koskaan ollut lyhyiden kommenttien kirjoittaja, mutta tämä oli niin päätähämmentävä, katkonainen kokemus, että tuskin saan itsestäni puserrettua kilometrin mittaista palautetta tähän kommenttisektioon. Ylipäänsä mielestäni originaalitekstit ovat hankalampia kommentoitavia kuin ficit, joissa yleensä on tietynlainen runko, johon tarttua; hahmot ovat oikeiden henkilöiden inspiroimia, miten ne vaikuttavat tekstiin ja miten heidän kirjoitetut profiilinsa käyvät yksiin IRL-julkkisten kanssa jne. Originaaleissa tämä runko puuttuu, ja koska en hirveästi harrasta originaalien kommentointia, pahoittelen jo nyt kommenttini köyhää sisältöä.

Otsikko oli yhtä hämmentävä kuin kirjoitelmasi kolme viimeistä riviä. En ole aivan varma, kelle päähenkilö tässä ficissä puhuu -- lukijalle, rakastetulleen, perheelleen, ystävälleen, kaikille? Tämän yksityiskohdan auki jättäminen avaa lukemattoman määrän tulkintavaihtoehtoja. En tiedä, oletko edes itse miettinyt vastausta tähän -- haluaisin uskoa, että olet, mutta toisaalta en ehkä halua tietää :') Vaikka teos itse oli erittäin vahva (palaan tähän myöhemmin), otsikosta en liiemmin pitänyt. Se kuvaa kyllä tekstin luonnetta ja on vielä omaperäinenkin, mutta se ei vain iskenyt. En tiedä, johtuuko se noista kahdesta viivasta (joita itsekin tosin käytän, mutta välttäisin otsikoissa), vaiko siitä, että mielestäni ennen "jota" sanaa kuuluisi olla pilkku.

Teksti itsessään oli oikeastaan todella hyvä. Tyylisi aloittaa se rauhallisesta teemasta (rauha, valo) ja jatkaa sitten vihaan, pimeyteen ja kärsimykseen toi mieleen jonkinlaisen sinfonian, joka alkaa hiljaa ja kappaleen edetessä mukaan tulee aina vain uusia soittimia, uusia elementtejä, jotka täydentävät kokonaisuuden harmoniseen meluun, kunnes kaikki loppuu aivan yhtäkkiä. Runomainen rivitys oli täydellinen tukemaan tätä teemaa, ja avainsanojen kapitalisointi oli älykäs ratkaisu. Samaistuin melkein jokaiseen riviin, sillä itse asiassa oma maailmankuvani on lähestulkoon yhtä synkkä kuin tekstisikin :'D Itse tosin käyttäisin ennemmin sanaa realistinen, mutta nyt alan poiketa aiheesta.

Näytän ihmiseltä, kuulostan ihmiseltä.
Ymmärrän puhetta, mutten ihmisjärkeä.

Mikä on rakkaus?
Mitä se tarkoittaa?
Onko se sitä, kun sisaruksen tappelevat, puolustavat oikeuksiaan aggressioissaan vihaten toisiaan?
Onko se sitä, kun tuntematon auttaa haavoittunutta näyttääkseen paremmalta kuin ne jotka eivät auta?
Onko se tekopyhyyttä?
Mitä se on?

Kuten sanoin, teksti oli loistavaa. Minulla oli paljon suosikkikohtia, enkä voi quotata kaikkia (nytkin on jo liikaa lainattuja rivejä minun makuuni), mutta ylläolevat olivat ehkä omissa silmissäni tekstin tähtihetket. Todella voimakasta, todella vaikuttavaa. Selkeästi kuvailusi olivat henkilökohtaisien aatteiden pohjalta luotuja, ja juuri siksi niin todentuntuisia. (Ps. pitäisiköhän alemmassa quotessa lukea " --- paremmalta kuin ne, jotka eivät auta"?)

Virheisiin en liiemmin törmännyt, paitsi että

Raukkausko on maailman peruspilari?

Pitäisikö tuossa lukea "rakkausko"? Raukkausko on itse asiassa sana sekin, mutta jotta lause olisi kysymys, pitäisi sen olla "raukkauskoko". Vai ajoitko kenties takaa raukkamaisuutta? Suomen kieli on hyvin rikas :')

Nevertheless, kiitos paljon tästä! Olet tykkäykseni ansainnut! :)
難道 是天意

1 tykkää.
sunny
Vuoden kommentoija

Paluu Muu fiction (originaalit)