Ficcien kommentoiminen

Täältä löytyvät kaikki ficcien lukemiseen ja kommentointiin liittyvät keskustelut.

Re: Ficcien kommentoiminen

ViestiKirjoittaja gnrbu » To Maalis 26, 2009 4:11 am

Kommentointiajatuksia uudelta jäseneltä, joka ei ole postannut tänne yhtään ficciä eikä myöskään kommentoinut mitään. (Puolustuksekseni on kuitenkin sanottava, että pystyin pari yötä sitten kovan tsemppaamisen jälkeen lukemaan elämäni ensimmäisen suomenkielisen jrock-ficin hyppimättä kovin montaa kohtaa yli hallitsemattoman facepalm-reaktion takia.)

Luen melko paljon fanfictionia eri fandomeista ja eri lähteistä. Useimmissa pienemmissä arkistoissa ei tarjota muuta kommentointimahdollisuutta kuin kirjoittajan sähköpostiosoite, eikä mailia tule yleensä lähetettyä, ellei ficci ole kirjaimellisesti muuttanut elämääni. Sähköpostilistoilla, blogeissa ja suurilla ficcisivustoilla, joilla on sisäänrakennettu kommentointimahdollisuus, palautetta tulee annettua vähän helpommin.

Minulle kommentoinnin suurin ongelma on se, etten saa annettua negatiivista palautetta. Jos ficci ei ole hyvä, en lue sitä loppuun. Lopetan usein lukemisen jo muutaman ensimmäisen lauseen tai kappaleen aikana, ellei kirjoitustyyli miellytä. Niistä ficeistä, jotka luen loppuun, suurin osa on vain keskinkertaisia (ficcien laatu noudattaa aika hyvin Gaussin käyrää - vähän toivottoman surkeita, vähän uskomattoman hyviä, enimmäkseen keskipaksua massaa). Vaikka tällaisessa ficissä ei olisi ollut varsinaisesti mitään suurempaa vikaa, mietin sen jälkeen todennäköisemmin, pitäisikö pesukoneeseen tunkea seuraavaksi valko- vai kirjopyykkiä kuin kuinka tarinaa olisi voinut parantaa. Siksi kommentoimiseni keskittyy yleensä supersuosikkieni hehkuttamiseen. En halua tulla tunnetuksi sinä ilkeänä henkilönä, joka kommentoi 99 ficciin sadasta tyylillä "ihan ok, keskinkertainen juoni, ei mitään uutta, hahmot ooc".

Välillä vastaan tulee tietysti sellaisiakin ficcejä, jotka saavat minussa aikaan halun tarttua saksiin ja liimaan ja muokata jutusta täydellinen - tai vaihtoehtoisesti kaveri, joka pyytää kommenttia tavalla, josta ei voi kieltäytyä. Silloin alan kyseenalaistaa omaa oikeuttani tehdä parannusehdotuksia. "Tarkista lauseenvastikkeiden pilkutus" on helppo sanoa, mutta "olisi parempi, jos A ja B eivät tapaisi heti ensimmäisessä luvussa vaan kehittäisit tunnelmaa kertomalla, millaista A:n elämä on ilman B:tä" on jo huomattavasti hankalampi. Kuka minä olen kertomaan ihmisille, millaisia ficcejä heidän pitäisi kirjoittaa? Varsinkin, kun kirjoittaja on suurella todennäköisyydellä intohimoinen yläasteikäinen fanityttö, jonka tarkoitus on laittaa paperille omat päiväunensa eikä tarjoilla tällaiselle ylikriittiselle parikymppiselle Nobelin arvoista kirjallista viihdettä. Myöskään kirjoitus- ja kielioppivirheiden tai epäloogisten lauseiden osoittelu ei mielestäni kuulu kommentointiin - se on betan tehtävä.

Olen ehkä siitä harvinaislaatuinen kirjoittaja, että en ole erityisemmin kehitysideoiden perään. "Kiva ficci, kiitos" on mielestäni oikein hyvä kommentti. Yhdessä fandomissani teinisydämet ovat suurin mahdollinen kunnianosoitus, sillä ne osoittavat jutun olleen niin hyvä, että se sulatti taitavatkin kirjoittajat. On tietysti mukava kuulla, mistä asioista lukijat erityisesti pitivät tai eivät pitäneet, mutta kommentoijilta en tarvitse enää varsinaisia parannusehdotuksia. Siinä vaiheessa, kun julkaisen ficcini, se on jo kirjoitettu, oikoluettu, korjailtu, mahdollisesti betattu ja korjailtu taas, ja minun päällimmäinen tavoitteeni on olla kirjoittamatta sitä enää koskaan uudestaan. :D Oikeastaan voisi sanoa, että tärkein tavoitteeni on saada itseni ja mahdollinen lahjaficin saaja tai beta tyytyväisiksi, ja sen jälkeen muiden kommentit ovat pientä kivaa, mutta eivät välttämättömiä.

Täällä vallitsevan kommentointityylin takia Lafi vaikuttaa jollain tasolla enemmän kirjoituspiiriltä kuin julkaisukanavalta. Joistain jatkoficeistä (erityisesti niistä aiemmin mainituista luvunpanttausficeistä) saa sellaisen mielikuvan, että kirjoittaja kirjoittaa melkeinpä tajunnanvirtana, julkaisee osan, lukee kommentit ja keksii sitten jatkoa. Tämä toimii joillakin kirjoittajilla, erityisesti sellaisilla, joilla on roolipelitaustaa, mutta yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että olisi parempi kirjoittaa koko juttu alusta loppuun ja käydä sen juoni läpi betan kanssa ennen julkaisemista. Mielestäni on parempi kirjoittaa yksi keskivertoa huonompi ficci, ottaa palautteesta opikseen ja kirjoittaa sitten keskivertoa parempi ficci, kuin kirjoittaa yhteen ficciin vaihtelevantasoisia lukuja puhtaasti sen perusteella, miten edellistä lukua on satuttu kommentoimaan, ja kadottaa siinä sivussa koko juoni ja hahmonkehitys.

En ole tutustunut Lafin betauskäytäntöihin, mutta toivon, että täältä löytyy betoja, jotka jaksavat kommentoida ficistä muutakin kuin kadonneita pilkkuja. Kuten ylläolevasta on varmaan jo tullutkin ilmi, itseäni kiinnostavat erityisesti juoni ja hahmokuvaukset. Kieliopin korjaamiseen menee huonossa tapauksessa kymmenen minuuttia per sivu, hyvän tarinan puutetta ei pysty paikkaamaan millään. Miten tämä liittyi enää kommentointiin? Takaisin asiaan!

Randomeista bändeistä lukemiseen. Luen kahteen tarkoitukseen: fanittaakseni ja viihtyäkseni. Tylsistyneenä voin avata ihan minkä tahansa ficin, mutta totuus on, että yleensä joudun pettymään. Tein asiasta pienen empiirisen kokeen: Avasin fanfiction.netin Just In -sivun ja sieltä ensimmäisen ficin, jonka fandomiin en ole perehtynyt. Luettavaksi päätyi Time, CSI: New Yorkista (ei, en ole koskaan katsonut mitään CSI:tä :D) kertova pikkuficci. Seitsemän kappaletta, joissa joku nainen suree jonkun miehen kuolemaa. Sain ficistä täsmälleen saman vaikutelman kuin useimmista sellaisista jrockficeistä, joiden bändistä en tiedä mitään: Ficin luettuani minulla ei ole aavistustakaan siitä, kuka nainen oli, kuka mies oli, mitä oli tapahtunut tai miksi minun pitäisi välittää.

Suurin osa fanficeistä kirjoitetaan faneilta faneille. En usko, että kovin moni niistä surullisenkuuluisista Reituki-ficeistä alkaa muutaman sivun selvityksellä siitä, keitä päähenkilöt ovat. Itsehän tiedän kyseisestä fandomista juuri niin paljon, että Ruki on Gazetten laulaja ja Reita taitaa sitten soittaa jotain soitinta siinä bändissä. Pystyvätkö Reituki-ficit tarjoamaan minulle muuta kuin hämärän aavistuksen siitä, että minulta jää jotain oleellista ymmärtämättä? (Huom! Änseetä on tarjolla myös sellaisista henkilöistä, joiden nimet osaan yhdistää naamoihin.)

Valitsen ehdottomasti mieluummin oikeasti hyvän ficin oudoista hahmoista kuin huonon ficin suosikkiparituksestani, mutta mistä niitä oikeasti hyviä ficcejä löytää, kun selvästi suurin osa kirjoittajista lähtee siitä oletuksesta, että lukija ei joudu ennen ficin aloittamista googlaamaan, ketkä muodostavat Reitukin?

gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja Amber » To Maalis 26, 2009 9:08 pm

gnrbu kirjoitti:Joistain jatkoficeistä (erityisesti niistä aiemmin mainituista luvunpanttausficeistä) saa sellaisen mielikuvan, että kirjoittaja kirjoittaa melkeinpä tajunnanvirtana, julkaisee osan, lukee kommentit ja keksii sitten jatkoa. Tämä toimii joillakin kirjoittajilla, erityisesti sellaisilla, joilla on roolipelitaustaa, mutta yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että olisi parempi kirjoittaa koko juttu alusta loppuun ja käydä sen juoni läpi betan kanssa ennen julkaisemista. Mielestäni on parempi kirjoittaa yksi keskivertoa huonompi ficci, ottaa palautteesta opikseen ja kirjoittaa sitten keskivertoa parempi ficci, kuin kirjoittaa yhteen ficciin vaihtelevantasoisia lukuja puhtaasti sen perusteella, miten edellistä lukua on satuttu kommentoimaan, ja kadottaa siinä sivussa koko juoni ja hahmonkehitys.

Olen ajatellut samaa! Kyseinen ilmiö on ärsyttänyt, mutta toisaalta olen itsekin julkaissut pitkiä, moniosaisia ficcejä sitä mukaa, kun saan osat kirjoitettua. Omalla kohdallani voin kuitenkin sanoa, että olen suunnitellut koko tarinan (tai ainakin 80%+ siitä) ennen ensimmäisenkään osan julkaisua. Kommentit eivät siksi juurikaan vaikuta siihen, mitä kirjoitan. Enemmänkin kyse on motivaatiosta ja siitä, että osaan jatkossa ehkä ottaa huomioon asioita, jotka ovat menneet aiemmissa osissa pieleen.

Toisaalta joillakin sellainen improvisointityyli toimii, tavallaan sekin on ihailtava kyky. Minua lähinnä ahdistaisi alkaa julkaista ficciä, jonka jatkosta minulla ei ole harmainta hajua. Kommentoijallekin tuollainen kirjoittaminen lienee palkitsevaa: ficcihän on muodikkaan interaktiivinen! :D
Sateen jälkeen hiekkatiellä kauneus hehkuu ja kumartaa syvään.

"I think that giving up is a harder road. Walk a road that wouldn’t leave you any regrets."
- Kaoru, Dir en grey

Amber
Vuoden beta

ViestiKirjoittaja SaseKo » To Touko 21, 2009 8:16 pm

Mä nyt tässä rupesin miettimään sellaista asiaa kuin ficcien kommentteihin vastaaminen. Tämä ketju liippaa siten lähimmältä, vaikka ehkä vähän OT:ksi menee. Älkää sitten ottako tätä liian vakavasti, mä vaan päästin aivot vapaavaihteelle XD Aikaisemminkin on jo mainittu tästä, ja Amor sanoi enemmänki, mutta nyt mulla meni lujaa ja joo. XDD

Eli siis, itse erittäin alkuvaiheessa junnaavana ficcarina en ole vastannut kommentiin kuin yhdesti, ja sekin tuli betalta, joka on myös ystäväni. Ihan vahingossa siihen tulin laittaneeksi hiukan "sisäpiirin" läppää, eli siis meidän omia juttujamme joista muilla ei ole harmainta hajua. Olen törmännyt siihen aikaisemmin, ja se itse asiassa jopa hiukan ärsyttää, kun on ihan pihalla siitä mistä puhutaan. Tosin, kommenttiin tuleva vastaus on henkilökohtainen, joten itsehän pitäisi välittää vain siitä omasta vastauksestaan (nyt puhun siis ficcarin kirjoittamasta vastauksesta kommentoijalle). Mutta silti tulee jopa hiukan kateellinen olo siitä, kun tuo toinen sai noin mittavan vastauksen vaikka oma kommenttini oli neljä kertaa sen mittainen ja täynnä asiaa (okei, mulla ei ikinä oo mutta näin vähän kärjistettynä X''D).

Niin, siis, minusta on ruvennut tuntumaan, että se kommentteihin vastaaminen taitaa olla taitolaji. Olen samaa mieltä kuin Amor ja moni muu sen suhteen, että jos ficcari ei jaksa vastata, niin ei hän ole kommentin arvoinen. Osa kommentoijista uhraa hetken ja pari ajatusta kommentilleen. Olen jättänyt ficcejä kesken sen takia, koska vastaus kommenttiini ei jollain tavalla ole innostanut minua jatkamaan lukemista. Tällä tavalla on käynyt vaikka kuinka monella fancic-foorumilla, onneksi täällä Lafissa tuntuvat ficcailijat vastaavan saamiinsa kommentteihin tosi mukavasti. Kommenttejahan yleensä ficcien kirjoittajat haluavat saada, mutta esim. ficeissä joihin tulee jatkoa, jos ensimmäiseen kommenttin ficcari on vastannut jollakin tapaa töykeästi ym, harvemmin sitä haluaa uudestaan kommentoida. Kukapa nyt tietentahtoen haluaisi saada lisää kuravettä päälleen?

Joskus toki saattavat lukijat jättää aiheettomia kommentteja, joihinpa sitten vastatakin voi samalla tyylillä. Mutta silloin, jos lukija on tietämättään ja tahattomasti loukannut ficcaria, voi yrittää ilmaista loukkaantumisen tunteensa hiukan hellemmin kuin naama päin huutamalla (siis jos ymmärtää sen, ettei se kommentoija tahallaan ole tullut loukkamaan). Varsinkin kokemattomammilla käyttäjillä, joilla ei välttämättä ole vielä niin suurta hajua millaisia kommenttejen täytyy olla, saattaa vahingossa tulla vähän kömpelöä tekstiä. Tällöin ficcarin kannattaisi varmaan vastata pehmeästi, vaikka mieli tekisi nauraa päin naamaa, sillä emmehän halua karkottaa uusia fictionin maailmaan uppoutuneita heti poi, njeh~? xD

Nyt mä en tosiaan puhu Lafin tapahtumista, olen tosi ilonen ollutkin kun tänne tultuani kommentteihini ollaan vastailtu tosi kivasti. Kokemuksia tosiaan löytyy, vaikka aina olen ihan viattomin aikein ollut liikkeessä XD Mä vaan pohdiskelen tässä omiani, täällä Lafissa on nimittäin niin hyvät mahdollisuudet kaikenlaiseen pölötykseen ym. Lafissa on mukava ilmapiiri, kaikin puolin, ja sen takia se onkin tätä nykyä ainut foorumi, missä enää pyörin (ja sen takia kun tällanen paikka antaa mahdollisuuden tajunnanvirralle, tällasta tekstiä sitten syntyykin xD). Muuten, mä toistelen noita tiettyjä sanoja TOSI monta kertaa. Sorge, ei jaksa näin myöhään käyttää mielikuvitusta ja keksiä kauniista synonyymeja.

Mutta, jottei nyt menisi OT:stä OT:ksi. Sen lisäksi, ettei karkota lukijoitaan törkeillä vastauksilla, on tohon palautteeseen vastaamiseen mulla vielä yksi juttu mielessä. Se, miten lukijan saa luultavasti varmasti jatkossakin kommentoimaan. Olen ihan lääpälläni niihin ficceihin, joiden kirjoittajat ovat tosiaan antaneet minulle pikku palautteestani jollain tasolla henkilökohtaista ja mukavaa vastausta. En nyt tarkoita, että ficcarit nuoleskelisivat lukijoitaan jatkamaan kommentoimista, vaan puhun siitä, että he vastaavat ajatuksen kera. Lämmin, ajatuksen kera jätetty vastaus piristää ja sitä eksyy lukemaan kirjoittajan muitakin ficcejä. Vaikka ficit ovat pääasia, saattaa mukava vastaus iskostaa kirjoittajasta niin hyvän kuvan mieleen, että kirjoittajan muistaa täältä miljoonien muiden hyvin joukosta. Jos sillä kommenttiinvastaushetkellä ei ole aikaa muuhun kuin "joo kiitti, tottakai ny jatkoo tulee", voisi sen vastaamisen jättää myöhemmäksi. Tai jättää pienen syötin; ensi kerralla vastaan sitten paremmin, kun on hiukka enemmän aikaa. :D

Ne ficithän ovat se tärkein asia, mutta jos kirjoittajat haluavat saada enemmän palautetta, voi sitä yrittää edesauttaa pitämällä pientä tuntumaa lukijoihin niiden vastausten avulla. Mukava vastaus myös saattaa vähentää pelkoja, itse asiassa minä en ole uskaltanut kommentoida muutamaan ficciin kun stressaan, millaisen vastaanoton kommenttini saa! Hiukan sama tunne, kun julkaisee ficin, tosin laimennettuna. Mutta kun itse en kommentoi ficceihin, jotka eivät kovin mieltä hetkauttaneet, on mukava saada miellyttävä vastaus siihen ajatuksella kirjoitettuun ja monta kertaa läpi luettuun kommenttiin (olen ujo, joo, ja mulla ei oikeestaan kummempaa elämää ookkaan XDD) Vaikka välttämättä ne kommentit eivät aina niin kummoisen rakentavia olisi, ei sitä ikinä tiedä josko se pikkuinen tytötyllerö jolle kerran vastasit lämpimästi, paljastuukin äidinkiellelliseksi neroksi ja auttaakin puolen vuoden päästä sinua löytämään tekstistäsi sen yhden epäkohdan, jota olet jo ikuisuuden yrittänyt löytää. Niin, ja vaikka niin ei tapahtuisi, voithan sinäkin piristää kommentoijasi päivää mukavalla vastauksella, jos hän piristi omaasi edes hiukan.

Vielä pieni sananen tästä aikaisemmasta keskustelusta. Se rakentava kommentti - sehän ei tarkoita aina sitä, että kielioppivirheitä korjataan. Niitähän ei oikeastaan pitäisi enää ollakkaan. Enemmänkin miellän sen rakentavan kommentin sinne juonen, idean, henkilöiden ja tarinankulun puolelle - kertoo että mikä siinä tekstissä sykähdytti. Voi sitä saada pitkän kommentin aikaiseksi, vaikkei luettelisikaan, minne kaikkialle pilkku pitääkään laittaa. Voi kertoa, miksi ficcarin kirjoitustyyli on niin ihana - ne nerokkaat kuvailut siellä välissä, tai jakaa mielipiteensä henkilöhahmoista. En edes tiedä, miski puran tähän tällaista, kun käsiteltyhän tätäkin jo varmaan on, mutta en voi estää näppejäni XD Pirulaiset, tottelisivat joskus. Kaikki kuitenkin tajusivat, mitä meinaan, njew~? XD

SaseKo
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja shunshun » To Touko 21, 2009 9:43 pm

Olen ihan samaa mieltä tuosta kommentteihin vastaamisesta, mielestäni se on tärkeää! Itse vastaan aina saamiini kommentteihin, kommentoin mielipiteitä niin paljon kuin mahdollista, koska musta on hauska kertoa, mitä mulle heräsi toisen ajatuksista. Joskin, jos koko kommentti on pelkkää ylistystä, niin siihen on kauheen hankala kovin pitkästi vastata, kun ei... ei siihen voi paljon mitään muuta kuin kiitos sanoa. Muuten vastailen mahdollisiin pohdintoihin ja kysymyksiin ja lainailen pidempiä kommentteja, jotta pysyn itsekin perässä siinä, mihin vastailen. Itse asiassa... vastaaminen on musta aina kamalan kivaa.

Toivon myös aina saavani vastauksen kommenttiini. Olen pari kertaa pettynyt, kun olen ihan into pipossa kirjoittanut tosi pitkän ja aikaavievän kommentin, sitten kirjoittaja ei koskaan vastaakaan. Okei, se ei ole kaikkien politiikka, eikä se mikään sääntö olekaan. Mutta se on kohteliasta, sanoa vaikka edes kiitos! Ne, jotka eivät ole koskaan vastanneet kommenttiini... no en ole kauheasti sen jälkeen mitään lukenut heiltä, koska mulla oli jotenkin ikävä fiilis.
Sitten on tietysti se, että joskus, kun olen antanut asiallisesti rakentavaa palautetta asioista, joita kannattaisi kehittää jne. sain aika ikävän vastauksen, missä mun kritiikkiä yritettiin lytätä ihan kokonaan sillä perusteella, että ei pidä vaatia liikaa (esim. kirjoitusvirheiden takia).

Täytynee kuitenkin ottaa huomioon, että joillekin kirjoittajille on tosi hankalaa ja pieni kynnys vastata saamiinsa kommentteihin, joten niitä ei välttämättä siksi kuulu. Kuitenkin siitä jää minulle aina hieman ikävä fiilis ja mietin, että miksei siihen vastata. Mutta koska itse kirjoittelen vastauksen jokaiseen saamaani kommenttiin, niin siitä tulee automaattisesti pieni peukkusääntö, että omiinkin komoihin saa vastauksen.
-Mä en ole homo!
- Vidoll Shun

Ruokalista

shunshun
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja Lemia » Pe Touko 22, 2009 7:24 pm

Minunkin mielestä kommentteihin kuuluu vastata! Vaikka olen tänne todella vähän postannutkin tuotoksiani, niin silti olen aina vastannut kaikkiin kommentteihin, jotka olen saanut. Joskus tosin saattaa kestää todella kauan ennen kuin tajuan koko kommenttia ja näin ollen vastata, koska en ikinä muista laittaa käyttöön sitä 'ilmoita uusista kommenteista' -toimintoa. Myös olen aina ihan innoissani, jos joku ficcari vastaa minun laittamaani kommenttiin tosi kivasti~ Sitten, jos kyseessä on vielä jatkoficci, niin niistä kommenteista voi syntyä jonkun sortin keskustelu aina uuden osan kommentoinnin/komenttiin vastaamisen yhteydessä, ja se on miusta mukavaa.

Okei, kaikki eivät ehkä vastaa kommentteihin, jos niitä tulee tyyliin 30 jokaisen luvun yhteydessä. Vaikka ymmärrän tämän, niin silti minusta jotenkin menee fiilis kommentoida, jos sitä vastausta ei koskaan kuulu tai kiitetään vaan nopesti ja yleisesti kaikkia. Miulle ei tule siitä sellainen olo, että se kommentti olisi oikeasti luettu ja ajateltu. Jos ficcari vastaa kommenttiin ajatuksella, tai edes sen kiitoksen joka on osoitettu juuri minulle, niin siitä ainakin tietää, että se on luettu. Kommenttien vastaustapakin kertoo minusta paljon ficcarista. Jos vastataan asiallisesti/siististi ja ystävällisesti, se auttamatta nostaa miun arvostusta ficcaria kohtaan. Jos taas kommentti vilisee typoja ja hymiöitä, niin ei se jotenkin... ole vain niin tasokas ja suuri juttu sitten. Olen ehkä hieman vaativa, mutta minkäs teet, pyrin ainakin itse täyttämään omat vaatimukseni.

Itse en ole pitkään aikaan lukenut paljon mitään, joten en ole kommentoinutkaan. Pitäisi yrittää taas aktivoitua, aloitan sen täältä offien ja muiden puolelta, niin ehkä ficcialueille juotuessani saan jo aikaiseksi tasokkaita kommentteja.

Ai niin, ja en tiedä olenko ainoa, jota ei inspaa enää yhtään kommentoida, jos ficcari uhkailee heti ficin alkuteksteissä mahdollisia kommentoijia ("helvetti jos ette kommentoi nii tää ei jatku" -tyylillä). Jotkut tavat taas ovat hauskoja saada kommentteja. Kun sattumalta tässä joku päivä avasin erään ficin (jota en ehtinyt silloin lukea loppuun - täytynee tehdä se heti kun saan tämän alta pois), jossa alkutiedoissa ikään kuin 'yllätettiin' lukija. Se oli niin hauska, että on pakko edes yrittää kommentoida!

Toivottavasti tämä ei mennyt ihan hirveän kauhean offiksi, oli vain pakko päästä avautumaan.
Velaksi otettua mielenterveyttä.

Lemia
Teknikko

ViestiKirjoittaja Cerise » La Touko 23, 2009 6:01 pm

^Tuo "jos ei tule kommenttia niin ficci ei jatku"-uhkailu ei varsinaisesti haittaa minua, mutta kieltämättä se on aika ärsyttävää. Kyllä ihmiset muutenkin kommentoivat, jos ovat kommentoidakseen, minä ainakin.

Minä ainakin vastaan joka ikiseen kommenttiin, jonka ficceihini saan. Kun kerta joku on luettuaan jaksanut kommentoida, on ihan oikeus ja kohtuus vastatakin siihen. Sitä paitsi tykkään hirveästi vastailla kommentteihin, siinä saa pohtia omaa tuotostaan ja kommentin sisältöä. Tietysti pitkään ja sisällölliseen kommenttiin on kaikista mukavin vastata, silloin vastauksestakin tulee älykäs eikä palkästään kehuista ja kommentin jätöstä kiittelyä. Silti yritän saada lyhyempäänkin kommenttiin mahdollisimman pitkän vastauksen, itseni ja kommentoijan takia. Pelkää ihkutusta ja kehuja täynnä olevaan kommenttiin on tosiaan vaikea vastata, itse takerrun silloin aina pikkuseikkoihin ja lausahduksiin kommentissa, että voisin laittaa vastaukseen muutakin kuin kauniin kiitoksen.

Koska vastailen kommentteihin parhaani mukaan, toivon, että saan omiin kommentteihini kunnolliset vastaukset. Jää tyhjä olo, jos on naputellut omasta mielestään rakentavan ja muutenkin hyvän kommentin, ja sitten siihen saa vaan semmosen kiva kun kommentoit-vastauksen. Mä alan sillon helposti miettiä, että eikö kommenttini ollut tarpeeksi hyvä, vai miksi vastaus on niin lyhyt. Tietystikään kaikki eivät välttämättä osaa sanoa mitään saamaansa kommenttiin, mutta olisi silti kiva, jos yritystä olisi vähän enemmän : DD Silti en lopeta ficin kommetoimista (jos kyseessä siis on jatkoficci, muussa tapauksessa tämä koskee ficcarin muita luomuksia) vaikka vastaukset olisivatkin lyhyitä, koska kommentti piristää ainakin minua kummasti. Ymmärrän kyllä, jos kommenttiini ei vastata siksi, että kommentteja on liikaa, mutta tietysti vastauksen saaminen on aina mukavaa ; D
Minulla on dementia ja déjà vu yhtä aikaa.
Minusta tuntuu, että olen unohtanut tämän ennenkin.

~Steven Wright

Cerise
Teknikko

ViestiKirjoittaja Aya » Su Kesä 07, 2009 9:33 pm

Dobnu kirjoitti:Toisaalta kuinka moni esim. uskaltaa [varsinkaan ujompi ihminen] lähettää tuntemattomalle ihmiselle yksärin ja kertoa, että moi, tykkäsin sun ficistä?

Ite tässä mietin että niimpä, mutta sitten kun omaan yksityislaatikkoon tommonen viesti tippuis niin ois kyllä ihan kiva päivän piriste että ihmiset sanoo yksärillä että tykkää ficistä. Tulis varmaan jotenkin semmonen olo et sen ficin täytyy olla hyvä et sellasii laittaa ^_^

"jos ei tule kommenttia niin ficci ei jatku"-uhkailu
En oikein tiiä mitä sanoisin tosta... Toisaalta se on okei, toisaalta raivostuttavaa. Jos teen ficin, mä kyl tykkään et siihen tulee kommenttia, mutta ei mua kovinkaan paljoo haittais vaikkei tuliskaan. Tekisin toisen osan ja sitten oottelen jne.

Semmoset ihmiset (en halua yleistää...), jotka laittaa tommosii lauseita varmaan haluu jotain inspiraatiota niistä viesteistä esim; "hieno ficci jatkoa odotan!". Jos tollasella lauseella koristeltuun ficciin tulee vaan kritisoivaa kommenttia en usko että se jatkuis. Sillon kun sitä hyvää tulee niin tulee semmonen olo et jee tästä tykätään teempäs lisää.
Naze yume wo moccha ikenai?
Otona tachi no rule nante kankei nee yo na.

Aya
Fani

ViestiKirjoittaja gnrbu » Su Kesä 28, 2009 10:21 am

Jatkan keskustelua uudella aiheella, jota olen miettinyt jo pidemmän ajan. Olisi hauska kuulla, oletteko asiasta samaa mieltä.

LaFissa kannustetaan lukijoita antamaan kommenteissaan rakentavaa palautetta. Sellainen on jokaiselle kirjoittajalle tärkeää kirjoitusuran jossakin vaiheessa, ja kun palaute annetaan oikealla tavalla oikealla hetkellä oikealta kommentoijalta oikealle kirjoittajalle, se voi saada aikaan valtavan loikan juttujen tasossa. Rakentava palaute on hieno asia, mutta se ei mielestäni ole aina ainoa oikea tapa kommentoida.

Kuvittele mielessäsi aloittava kirjoittaja, suunnilleen yläasteikäinen, joka on juuri julkaissut ensimmäisen ficcinsä ensimmäisen luvun. Hän saa siihen yhden pitkän kommentin, jossa käydään läpi koko juonenkehitys, hahmonkuvaus ja kaikki betan silmien ohi päässeet pilkkuvirheet. Kirjoittajalla on nyt työkalut tehdä seuraavasta luvusta/ficistä ensimmäistä parempi.
Kuvittele sitten sama tilanne, jossa kirjoittaja saa saman pitkän analyysin kuin äsken, mutta sen lisäksi viisi lyhyempää ei-rakentavaa tyylillä "kiva ficci, odotan jatkoa" (kyllä, tämä mielikuva saa minutkin värisemään kauhusta - tämä foorumi on aiheuttanut aika mielenkiintoisia ehdollistumisreaktioita :D). Nyt kirjoittajalla on paitsi parannustyökalut, myös motivaatio käyttää niitä.

Toinen esimerkki. Eräänä kauniina yönä sinuun iskee vastustamaton mielihalu lukea kunnon NC-17:ää (/ihmissuhdedraamaa/deathfic/huumoria/mikä tahansa "genreficci"). Surffaat LaFiin, huomaat sekunti sitten ilmestyneen PWP:n, luet sen läpi ja toteat juuri sellaiseksi, mitä etsitkin. Tunnollisena kommentoijana klikkaat luettuasi vastauspainiketta ja alat rustata kommenttia.
Mitä kirjoitat kommenttiin? Juonta ei ollut, ei myöskään hahmonkehitystä, mutta sehän kuuluu jo PWP:n määritelmään (PWP = Plot? What plot? tai Porn Without Plot). Seksi oli hyvää, mutta sisällöltään ihan peruskamaa. Ficci oli kiva lukea, mutta siitä ei tullut uusi suosikkisi. Kirjoittaja ei käyttänyt mitään ihmeellisiä tyylikikkoja, kirjoitus- tai kielioppivirheitä et huomannut.
Sinulla on siis kolme vaihtoehtoa. Voit palata ficciin, käydä sitä seuraavat kaksi tuntia läpi täikamman kanssa ja pakottaa itsesi kirjoittamaan edes muutaman kappaleen pituisen kommentin. Voit kommentoida lyhyesti "hyvää seksiä, pidin tästä". Voit jättää ficin kokonaan kommentoimatta. Kaikki me tiedämme, että ensimmäinen on oikea vaihtoehto, mutta ollaanpa nyt realistisia - suurin osa ei jaksa vaivautua, ei ainakaan joka kerta.

Jatketaan edellisen tilanteen pohtimista. Mitä kyseisen NC-17-ficin kirjoittaja odottaa saavansa? Oletetaan, että hän ei ole ensikertalainen vaan jo kokeneempi kirjoittaja.
Onko hänelle iloa kommentista, jossa analysoidaan juonta ja hahmonkehitystä? Ehkä johonkin toiseen ficciin, mutta jos otsikossa lukee PWP, kirjoittaja on selvästi tehnyt tietoisen päätöksen jättää juonen ja hahmot tarkoituksella ohuiksi. (Toinen esimerkki tästä voisi olla angst-ficci, jonka kommentissa mainitaan, että olisi ollut kiva kuulla päähenkilöiden iloisemmistakin päivistä. Jos otsikossa lukee angst, kyseessä on taas kirjoittajan tietoinen valinta jättää ne mainitsematta.)
Onko hänelle iloa pakolla etsityistä "tämän olisi voinut sanoa kieliopillisesti paremminkin" -kohdista? Joskus on. Joskus kirjoittaja haluaa kirjoittaa taiteellisesti, muulla voimakkaalla tyylillä tai puhekielellä, ja tehdyt virheet ovat tahallisia. Yhden pilkun puuttuminen 10 000 sanan ficistä tuskin pilaa yhdenkään lukijan lukunautintoa ja ainakin minusta sen osoittaminen tuntuu enemmän kirjoittajan nälvimiseltä kuin rakentavalta palautteelta.
Kirjoittaja tietää, ettei hänen ficcinsä ole maailmankirjallisuuden seuraava klassikko, eikä hän sitä sellaiseksi tarkoittanutkaan. Hänelle riittää tieto siitä, että ainakin joku on lukenut sen ja pitänyt siitä. Lyhyt kommentti kelpaa siis hyvin.

Tietenkään kaikki kirjoittajat eivät ole samaa mieltä. Tässäkin ketjussa on tullut esille, että jotkut pitävät lyhyitä, sisällöttömiä kommentteja loukkauksena heidän ficciin pistämäänsä aikaa ja vaivaa kohtaan. Toisaalta löytyy myös niitä, jotka olisivat onnellisia saadessaan kuulla, että joku on lukenut ficin loppuun asti.

Mielestäni olisi hauskaa, jos Kommentit-kohdan käyttö esi- tai lopputiedoissa yleistyisi, ja kirjoittajat kertoisivat siinä, millaisia kommentteja haluavat. Kovin moni tuskin haluaa kuulostaa ilkeältä ja kirjoittaa "vain vähintään 500 sanan kommentteja, joissa analysoidaan hahmo X:n lapsuutta freudilaisittain ja nuoruutta jungilaisittain", joten lähtökohtana voisi olla foorumin tämänhetkinen kommenttien toivottu taso ja kirjoittaja voisi lieventää vaatimuksia tai esittää tarkennuspyyntöjä miten haluaa - "lyhyetkin kommentit tervetulleita" (jolloin modet eivät kävisi alleviivaamassa niitä punakynillään), "toivon erityisesti kommentteja siitä, oliko X mielestänne OOC" tai vaikka "tämä on ensimmäinen betaamaton ficcini, eli jos huomaatte mitä tahansa virheitä, toivon, että ilmoitatte niistä, niin ryömin takaisin betani luo".

gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja Amber » Ti Kesä 30, 2009 5:33 pm

gnrbu kirjoitti:LaFissa kannustetaan lukijoita antamaan kommenteissaan rakentavaa palautetta. Sellainen on jokaiselle kirjoittajalle tärkeää kirjoitusuran jossakin vaiheessa, ja kun palaute annetaan oikealla tavalla oikealla hetkellä oikealta kommentoijalta oikealle kirjoittajalle, se voi saada aikaan valtavan loikan juttujen tasossa. Rakentava palaute on hieno asia, mutta se ei mielestäni ole aina ainoa oikea tapa kommentoida.

Haluan tähän alkuun sanoa, että se, että kannustamme rakentavaan palautteeseen, ei tarkoita, että kommenttien tulisi olla vain sitä. Itsekin kirjoitan kommentteja, joissa sen ficin erittelyn ja analyysin lisäksi esimerkiksi avaudun ficin herättämistä tunteista ja ajatuksista, perustelen mielipidettäni ficistä (esim. "Taisin rakastua tähän, koska olet kuvaillut juuri samanlaisia asioita kuin joihin itse kiinnitän usein huomiota. Lisäksi henkilö x on heikko kohtani, johon minun on helppo samaistua.") ja/tai/eli vertaan ficciä muihin (saman kirjoittajan) ficceihin.
Hyvä kommentti ei tarkoita listaa siitä, mitä kirjoittajan """"pitäisi"""" kehittää. (Monissa lainausmerkeissä, koska lukijan mielipide on vain lukijan mielipide, ei mitään Jumalan Pyhää Sanaa isoin alukirjaimin.)

gnrbu kirjoitti:Kuvittele mielessäsi aloittava kirjoittaja, suunnilleen yläasteikäinen, joka on juuri julkaissut ensimmäisen ficcinsä ensimmäisen luvun. Hän saa siihen yhden pitkän kommentin, jossa käydään läpi koko juonenkehitys, hahmonkuvaus ja kaikki betan silmien ohi päässeet pilkkuvirheet. Kirjoittajalla on nyt työkalut tehdä seuraavasta luvusta/ficistä ensimmäistä parempi.
Kuvittele sitten sama tilanne, jossa kirjoittaja saa saman pitkän analyysin kuin äsken, mutta sen lisäksi viisi lyhyempää ei-rakentavaa tyylillä "kiva ficci, odotan jatkoa" (kyllä, tämä mielikuva saa minutkin värisemään kauhusta - tämä foorumi on aiheuttanut aika mielenkiintoisia ehdollistumisreaktioita :D). Nyt kirjoittajalla on paitsi parannustyökalut, myös motivaatio käyttää niitä.

En ymmärrä, miksi rakentava palaute ja motivoivat kehut täytyy asettaa vastakkain ja olettaa niiden sisältyvän eri kommentteihin! Ainakin itse olen sekä kirjoittajana että näyttelijänä että laulajana saanut ne kaikkein tehokkaimmat potkut persuksille sellaisesta palautteesta, jossa joku nostaa esille niin positiivista kuin negatiivistakin, sanoo käytännössä, että "Tykkäsin kyllä nyt jo ihan mielettömästi, mutta täydellinen tämä olisi ollut, jos...".

gnrbu kirjoitti:Mitä kirjoitat kommenttiin? Juonta ei ollut, ei myöskään hahmonkehitystä, mutta sehän kuuluu jo PWP:n määritelmään (PWP = Plot? What plot? tai Porn Without Plot). Seksi oli hyvää, mutta sisällöltään ihan peruskamaa. Ficci oli kiva lukea, mutta siitä ei tullut uusi suosikkisi. Kirjoittaja ei käyttänyt mitään ihmeellisiä tyylikikkoja, kirjoitus- tai kielioppivirheitä et huomannut.
Sinulla on siis kolme vaihtoehtoa. Voit palata ficciin, käydä sitä seuraavat kaksi tuntia läpi täikamman kanssa ja pakottaa itsesi kirjoittamaan edes muutaman kappaleen pituisen kommentin. Voit kommentoida lyhyesti "hyvää seksiä, pidin tästä". Voit jättää ficin kokonaan kommentoimatta.

Itse kirjoitan PWP-ficceihin ensimmäisen ja toisen vaihtoehdon välimuotoja. Tietenkään sellaiseen ficciin on turha ruveta etsimällä etsimään mitään suurta taiteellista sanottavaa, mutta luulisi nyt joka ainoasta ficistä JOTAKIN irtoavan. Oliko ficissä ehkä mielenkiintoinen tapahtumapaikka, yllättävä paritus, loistavia sanavalintoja tai käsittämättömän pitkiä virkkeitä, herättikö ficci jotain fiiliksiä (no voihan senkin sanoa, että rupesi panettamaan, jos siltä tuntuu! :D), oliko kuvailua tarpeeksi (... PWP-ficin kohdalla voi kyllä jo puhua pervosta kommentoijasta, jos seitsemänsivuinen NC-tason aktikuvaus ei riitä... XD) tai tuliko ehkä fiilis, että haluaa lukea lisää saman kirjoittajan tuotoksia tai vaikka samaa paritusta, jäikö traumoja, mikä oli paras kohta ja löytyikö aallonpohjia tai naurunpaikkoja?

Mielestäni lyhytkin kommentti on hyvä, jos siinä useampia kuin yksi lause, mielellään ainakin yksi adverbiaalikonjunktio "koska" sekä muita käyttökelpoisia sanoja, jotka saattavat jopa johtaa oman mielipiteen perusteluun! YLLÄTTÄVÄÄ. :----O

Mutta kuten itsekin sanoit, kaikki eivät odota kommenteilta samaa. Alkutietojen kommenttikohta onkin ihan käytännöllinen juttu, sitä en kiellä. Kommentoijien kannattaisi muutenkin tsekkailla A/N-merkinnät, sillä niistä voi saada hyvääkin jutunjuurta omaan kommenttiinsa. Niissä kun usein avaudutaan ficin kirjoittamisprosessista, julkaisufiiliksistä jne.
Sateen jälkeen hiekkatiellä kauneus hehkuu ja kumartaa syvään.

"I think that giving up is a harder road. Walk a road that wouldn’t leave you any regrets."
- Kaoru, Dir en grey

Amber
Vuoden beta

ViestiKirjoittaja tamaranaaai » Ke Marras 18, 2009 5:47 pm

gnrbu kirjoitti:Mielestäni olisi hauskaa, jos Kommentit-kohdan käyttö esi- tai lopputiedoissa yleistyisi, ja kirjoittajat kertoisivat siinä, millaisia kommentteja haluavat. Kovin moni tuskin haluaa kuulostaa ilkeältä ja kirjoittaa "vain vähintään 500 sanan kommentteja, joissa analysoidaan hahmo X:n lapsuutta freudilaisittain ja nuoruutta jungilaisittain", joten lähtökohtana voisi olla foorumin tämänhetkinen kommenttien toivottu taso ja kirjoittaja voisi lieventää vaatimuksia tai esittää tarkennuspyyntöjä miten haluaa - "lyhyetkin kommentit tervetulleita" (jolloin modet eivät kävisi alleviivaamassa niitä punakynillään), "toivon erityisesti kommentteja siitä, oliko X mielestänne OOC" tai vaikka "tämä on ensimmäinen betaamaton ficcini, eli jos huomaatte mitä tahansa virheitä, toivon, että ilmoitatte niistä, niin ryömin takaisin betani luo".

tästä olen hyvin samaa mieltä. itse olen oikeastaan enemmän tai vähemmän tehnytkin, mutta A/N-osiossa. olen mm. ilmoittanut kerran, että tässä nyt ekaa kertaa kirjoittelen flash backejä ja pyysin niistä palautetta erityisesti. ja aloitin tässä ekan minä-kertojalla kirjoitetun ficcini, siinäkin pyysin palautetta, miten olin lukioiden mielestä suoriutunut minä-kertojan kanssa (mikä on minusta hiukan hankala kirjoittaa, haluun tosin oppia kirjoittamaan sitäkin).

tuo myöskin helpottaisi, kun käy kommentoimassa, ainakin mua. en ole kauhean itsevarma koskaan ollut kommentoinnissa, joten kaikkia kommenttejani koristaa luultavasti sellainen pieni "toivottavasti kommenttini kelpaa teille, arvoisa kirjoittaja"-lause tai vastaava lopussa(lafin tasovaatimusin toki vaikuttaa tähän: yritän aina kommentoida niin hyvin, ettei modeja tarvitsisi kirjoitella huomautuksia punaisella kommenttini alanurkkaan). jos alussa jo ilmottettaisi, että tästä ja tästä mielellään palautetta niin osaisi sitten ainakin varmasti kertoa tälle siitä, mistä tämä halusikin kuulla.

mikuchi kirjoitti:Toki muutaman sanan kommentit ovat hieman turhauttavia ja välillä olen tuuminut että jos itse kirjoittaisin ficcejä olisin varmasti revennyt liitoksistani sellaisten kommenttien vuoksi. Mutta oikeastaan... Minä en edes ymmärrä miksi sellaisia kommentteja halutaan kirjoittaa? Muutaman lauseen kommentteihin ei saa pitkiä vastauksia, ne eivät yleensä sisäsällä suuriakaan mielipiteitä ja niiden kirjoittaminen on minusta käytännössä aika turhaa ja ennenkaikkea tylsää. Antaako sellainen kommentti kommentoijalle tai kirjoittajalle mitään? Ei ainakaan minusta, siitä ei riitä hupia kummallekkaan, sillä itse ainakin kommentoin sen vuoksi että se on minusta yksinkertaisen hauskaa! Tosin useat ficcari kaverini ovat sanoneet että sillä en ficcejä kirjoita en sitä ymmärrä, mutta jokainen kommentti on aina arvokas

yhdyn tavallaan tähän. jos itse vaivaudun lukemaan jonkun ficin loppuun, se on sitten ollut sen verran hyvä mun mielestä, että se ansaitsee kommentin ja silloin mulla on varmasti asiaa siitä, suuri määrä kehuja, miksi se oli musta niin hyvä. ja kommentointi on oikeasti hauskaa ! harrastaisin sitä paljon enemmän jos vain oikeasti jaksaisin lukea ficcejä loppuun ilman, että tulee kauheasti sellainen olo, että mun mielestä siinä mene joku pieleen juonellisesti tai kirjoitustyylissä(varmaan ois monia hyviä ficcejä, mutta harvoin on aikaa lukea ja kun sitten tulee se fiilis, et vois lukea ficin, niin mulla ei riitä kärsivällisyys selata lafin ficcialueita muutamaa sivua enempää, ennen kuin menee hermo). vaikka siinä on paineet, koska lafissa on todella kova taso(mikä on hyvä asia), niin musta on ihanaa jakaa ajatuksia kirjoittajan kanssa ficistä ja sitten saada vastaus mahdollisesti.

tavallaan koska mä oon luultavastikin just toi ficcari, joka sanoi, että kaikki kommentit on arvokkaita. ja niinhän ne on ! jos jollakin vain ei ole kauheasti asiaa, mutta silti haluaa sanoa, että piti ficistä. tosin se on musta vähän hassua, luulisi nyt, että jos kerta piti jostain ficistä niin keksisi kehumisen aiheita. ja toisaalta myös jos ei pitänyt, niin siinäkin voi kertoa miksei, tosin en oikein tajua, miksi silloin menee lukemaan ficin loppuun edes.

sitten olen hyvin samaa mieltä amberin kanssa siitä, että kritiikki ja positiivinen palaute voi hyvinkin elää sovussa keskenään samassa kommentissa: sehän on vain helpompi ottaa vastaan rakentavaa palautetta jos siinä samalla saa kehuja(ainakin minun, mä tosin kestän tosi huonosti kritiikkiä).

tällaisia mietteitä mulla~
Kuva

ClearVeil

tamaranaaai
Roudari

ViestiKirjoittaja ikur » Ke Marras 18, 2009 7:49 pm

Aloitan tämän heti omalla mielipiteelläni, joka ei ole yleistys.

Kommentit on tärkeitä, mutta musta tuntuu, että vähän liiankin tärkeitä. Jotkut kirjoittajat kun tuntuvat kirjoittavan pelkästään kommenttien takia. Mä en ainakaan kirjoita siksi, että saisin kommentteja, vaan siksi, koska tykkään kirjoittaa. Kommentit motivoi jatkamaan ja parantavat tyyliä, totta kai, mutta kirjoittamisen ilostahan tässä kirjoitellaan eikä kommenttien saannin ilosta. Vai ?

Ja nyt vastaan tylsästi kysymyksiin. :(((

Millaisia kommentteja haluaisitte ficceihinne? Kai jokainen haluaa rakentavaa, mutta haittaako, jos sitä ei ole?

Tietysti rakentavat kommentit ovat hyviä, mutta mun mielestä valitettavan usein sekoitetaan pitkä ja rakentava kommentti. Voihan kommentti olla kilometrin mittainen (mikäli kommentoijalla on hyvät taidot jaarittelussa :D) muttei silti sisällä niin paljoa asiaa kuin lyhyempi yksilö. Kommentin pituudella ei ole niinkään väliä, pääasia, että se sisältää edes jonkin verran asiaa. (siis whatte----?)
Toisaalta taas, kommentti, jossa ei ole rakentavaa palautetta, on aika turha. Silti, en usko että kukaan voi kirjoittaa kommenttia, jossa ei ole oikeastaan _mitään asiaa. Ja jos kyseessä on vähän kokemattomampi kommentoija, niin katson pari kertaa läpi sormien. En mä huutamaan ala, jos kommentti on melko huono, kommenttihan sekin on, ja musta on silti kiva, että joku on nähnyt edes vähän vaivaa. Tietty hyvä kommentti lämmittää sydäntä enemmän kuin huono. Mun mielestä tosin mikään kommentti ei ole huono. Onhan senkin kirjoittaja nähnyt vaivaa ja yrittänyt sentään.

Riittääkö pelkkä ilmoitus siitä, että luki ficin kokonaan läpi?

.. :D Musta tuntuu, että se jollekin ficcarille riittäisi, mutta ei modeille. XD No ei sentään, kyllä musta olisi aika ankeeta saada kommentti jossa olisi vaan "luin kokonaan läpi, heh", mutta ei sen kummempaa kerrontaa mitä siitä piti. Tokihan kommentista saa pidemmän näköisen kun quotaa pari kohtaa, ja tätäkin keinoa käyttää yllättävän moni. Onneksi modeilla on niin tarkka haukankatse että ne huomaa sellaisetkin. Lafin taso kommentoinnissa on musta ihailtava.

Entä haluatteko tietää, jos joku jätti ficin lukemisen kesken?

KYLLÄ. Todellakin KYLLÄ. Ehkä koko maailman rasittavinta on se, että sulla on joku kommentoija, joka on kommannut about jokaiseen osaan/jokaista osaa, ja sitten sä oikeen odotat sen tasokkaita kommentteja, ja sitten yhtäkkiä ei kuulu enää mitään. Ei ketään voi pakottaa kommentoimaan, mutta onhan se kirjoittajasta kiva tietää että lukeeko kyseinen henkilö sitä vai ei.

Otatko mieluummin yhden rakentavaa palautetta sisältävän kommentin vai kymmenen sisällötöntä?

Tota. Sinänsä vähän hassu kysymys, koska kymmenen sisällötöntä kommenttia on vaan sellainen "hehee mun fic pysyy etusivulla", mutta mitenkään ei kukaan siitä hyödy. Eli ehdottomasti yhden rakentavaa palautetta sisältävän kommentin. En elä kommenttien takia, kirjoitan koska tykkään siitä, joten mieluummin kuuntelen perusteellisia mielipiteitä, jotka auttaa mua kirjottajana, kuin ylistystä ja ihkutusta, jos näin nyt uskallan sisällöttömän kommentin yleistää.

Millainen on sinun mielestäsi hyvä kommentti? Haluatko lukijan kertovan tunteistaan ja ajatuksistaan ficciäsi lukiessaan vai mieluummin kertovan, mitä piti käyttämästäsi kielestä tai vaikka lauserakenteista?

Hyvä kommentti on täynnä asiaa, rakentavaa palautetta ja kritiikkiä. Mun mielestä sanontatapa "yksi kriittinen ilmaisu maksaa kaksi positiivistä" on aika hullunkurinen, jos kommentointia katsoo. Sillä mitä mieltä on kehua aiheetta ? Siis, tokihan se tuo kirjoittajalle hyvän mielen, mutta jos juttu on ihan täyttä p*skaa, niin mieluummin itse kerron miten sitä voisi kehittää kuin miten mahtava se oli vain siksi, että kirjottaja ilahtuisi. No, ehkei mikään ficci voi olla täyttä shittiä. Ymmärtänette kuitenkin pointtini.
Mitä ajatuksien kertomiseen ja lauseenrakenteisiin tulee, musta ei tuollaisia kommentteja voi verrata. Kriittinen rakentaa enemmän kuin positiivinen, jos kritiikkiä osaa kirjoittaa rakentavaan muotoon, mutta onhan se hyvä kuulla myös mitä lukija tuntee lukiessaan. Kuulen siis mieluusti molempia.

Kommentoitko itse muiden ficcejä? Miksi/miksi et? Millaisia ficcejä yleensä kommentoit? Mikä määrää kommentoitko vai etkö kommentoi?

Nykyään on kommentointi jäänyt valitettavan vähälle, kuten on lukeminenkin. En edes tiedä, miksi. Koneella tuntuu olevan kaikenlaista kiirettä ja ikinä ei ehdi lukea/kommentoida, vaikka haluaisinkin. Eli kiireen piikkiin uskallan tämän tunkea.
Kommentoin vain omasta mielestäni parhaisiin, valitettavaa, mutta totta. Kommentoin myös, jos näen tekstissä jotain huomautettavaa/parannettavaa, mutta ficci, joka ei herätä mussa mitään tunteita ei saa multa kommenttia.
Kirjoittajan kunnianhimo määrää kommentoinko vai enkö. Tekstin laadusta huomaa yleensä heti onko se silmät ristissä aamuyöllä raapustettu päästä heitetty tarina vai aikaa vaatinut ja kirjoittajaa mietityttänyt tapahtumarikkaalla juonella varustettu teksti. Mikäli en näe tekstissä mitään syvyyttä, se jää kommentitta. Oon aika ankara mitä kommentoimiseen tulee, tiedän.

Mitä mieltä olet Lafin kommenttien tasosta ja kommentointiaktiivisuudesta?

Kommenttien taso on ihailtava, kuten sanoin, mutta osa kiitoksesta menee myös modeille. Kaikki "Tää oli ihana, jatkoo<333" kommentit saa onneksi nykyään modelta punaisella korostettua palautetta viimeiselle riville. Toivottavasti ihmiset ei ala tukeutua tähän, että modet huomauttaa jos kommentti on huono. ._.
Kommentointiaktiivisuus... hmm. Vähän niin ja näin. Joskus tulee paljonkin kommenttia, joskus vain yksi fic per osio saa kommentin. Musta on vähän hullua, että oon huomannut, että PG-13 osiossa kommenttia tulee satunnaisesti, pääosin päivällä, R-osiossa silloin tällöin vähän mihin kellonaikaan vaan ja heti kun ilta pimenee niin NC-ficit alkavat saada kommentteja :___D En tiedä kuvittelenko vaan, mutta musta vaikuttaa tältä. lol.

Kuinka tärkeää teille on, että kirjoittaja vastaa kommenttiinne?

No. Mä arvostan pitkiä kommenttivastauksia, koska on tosi turhauttavaa, jos oot väsännyt kauheen pitkän kommentin ja sitten kirjoittaja vastaa kolmella rivillä. Jos vastaa ollenkaan. Mun mielestä kommentoijia pitäisi kohdella kuin faneja, tasapuolisesti ja arvostaen. Eikä pitää itsestään selvänä että "hehhee kommentoitte mun ficciin mut hei daa kuka nyt ei."
Tiivistettynä, kyllä, on tärkeää että kirjoittaja vastaa, jos itse on nähnyt vaivaa kommenttinsa eteen. Mutta jos itse kirjoittaa surkean kommentin, niin ei kai sitä voi olettaa, että kirjoittaja vastaa monen sivun mittaisella elämäntarinalla ?
›› one of these days the sky's gonna break

ikur
Teknikko

ViestiKirjoittaja Ninjin » Ti Joulu 01, 2009 12:56 am

Aya kirjoitti:"jos ei tule kommenttia niin ficci ei jatku"-uhkailu
En oikein tiiä mitä sanoisin tosta... Toisaalta se on okei, toisaalta raivostuttavaa. Jos teen ficin, mä kyl tykkään et siihen tulee kommenttia, mutta ei mua kovinkaan paljoo haittais vaikkei tuliskaan. Tekisin toisen osan ja sitten oottelen jne.

Semmoset ihmiset (en halua yleistää...), jotka laittaa tommosii lauseita varmaan haluu jotain inspiraatiota niistä viesteistä esim; "hieno ficci jatkoa odotan!". Jos tollasella lauseella koristeltuun ficciin tulee vaan kritisoivaa kommenttia en usko että se jatkuis. Sillon kun sitä hyvää tulee niin tulee semmonen olo et jee tästä tykätään teempäs lisää.

Haha, syyllistyn tähän! Myönnän! Mä olen hirvittävä pihtari sen suhteen, miten julkaisen jatkojani, ja mitä vähemmän kommentteja saan sitä kauemmin jatkon laittaminen yleensä kestää - ellei kyseessä ole muuten vaan suunnaton inspiraatiovaje enkä jatka vaikka tulisi sata kommenttia. Yleensä se johtuu siitä, etten halua julkaista juttua joka ei tunnu kiinnostavan ketään. On teoriassa aivan sama tiedänkö että se kiinnostaa vai en, mutta jokainen osa jonka julkaisen, jokainen fikki jonka julkaisen on kappale jonka miellän kokonaisuudeksi. Haluan siitä kommentit kokonaisuutena.
Haluan huomiota sille, että teen jotain.
Lisäksi mä olen äärimmäisen obsessiiviskompulsiivinen fikkieni suhteen mikä ei edellä mainittua paranna yhtään.

Ja voi kyllä, mä olen hirvittävän herkkä kritiikille. Se voi hyvinkin tappaa mun haluni liikauttaa sormeakaan enää koko homman eteen.
*flail*

Imo on turhauttavaa saada "ihana fikki jatkoa :DD"-kommentteja, mutta silloin kun mitään muuta ei tule tuokin on äärettömän hyvä kuulla. Se, että ihmisiä kiinnostaa ja ne arvostaa ja pitää siitä, mitä mä olen saanut aikaan. Se on se tärkein asia.

// oi edit; Oon saanut aika reippahasti yksärikommentteja ja ne on piristäneet aivan samalla tavalla kuin ns. "oikeat" kommentitkin! Mitä pidempi sen parempi totta kai KÖH, mutta ajatus on tärkein.
"I'm an angel, you ass. I don't have a soul to sell."

Ninjin
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja gnrbu » Ti Helmi 02, 2010 3:43 pm

Poen kommentointiahdistusta.

Vajaa vuosi sitten tänne kirjoittamassani mietteessä pohdin, että

Lafiin vasta liittynyt gnrbu kirjoitti:En halua tulla tunnetuksi sinä ilkeänä henkilönä, joka kommentoi 99 ficciin sadasta tyylillä "ihan ok, keskinkertainen juoni, ei mitään uutta, hahmot ooc".

No, niinhän siinä sitten kuitenkin kävi. Tuliko kenellekään yllätyksenä? Ei ainakaan itselleni. Jotenkin sitä vain ajautui uskomaan, että kun kaikki täällä tuntuvat olevan niin kovasti kommenttien perään ja rakentava palaute on kuumin juttu sitten ainavalmiin sähkökiukaan, niin sitä palautetta kannattaa sitten antaa, oli se positiivista tai negatiivista.

Nykyään tuntuu kuitenkin yhä enemmän siltä, että voisi lopettaa koko kommentoinnin, kun kaikki palautteeni tuntuu alkavan sanoilla "en kyllä pidä tällaisista ficeistä yhtään, mutta ei kai tämä nyt niin paha ollut", ja sitten kirjoittaja ryömii peiton alle itkemään ja naputtelee seuraavana päivänä pitkin hampain vastineeksi "kiitos kuitenkin, että jaksoit kommentoida".

Vaikka ihmiset sanovat mitä, suurin osa kirjoittajista ottaa kuitenkin mieluummin päänsilittelyä kuin kritiikkiä. Valitan, ei kuulu repertuaariini. Mutta koska kukaan ei vielä ole ottanut minuun henkilökohtaisesti yhteyttä ja pyytänyt kommentoimaan ficciään, joudun kai jatkossakin vain avaamaan ficcejä randomilla, lukemaan, kommentoimaan ja kertomaan ajatukseni. Miellyttivät ne kirjoittajaa tai eivät.

gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja shunshun » Ke Helmi 09, 2011 4:11 pm

Mietin ensin sanoisinko tämän asian "mitä kommentointi merkitsee sinulle?"- töpöön vai tänne. Päädyin herättämään tätä paikkaa eloon purkamalla hieman harmistustani.

Mikä siinä on, kun nykyään kommenttiinsa ei saa kunnon vastausta... Tai siis minulla on oletus, että kommentti ja siihen vastaaminen ovat tietyntasoista vuoropuhelua. Jos kommentoija esittää kysymyksiä ja väittämiä, authorin pitää niihin vastaaman! >:( Ainakin mun mielestä.
Okei, okei, author näkee (tai ainakin osa näkee) paljon vaivaa ficcinsä eteen, joten on okei kommentoida sitä. Mutta mä olen tottunut siihen, että, kun author vastaa mun kommenttiin, se on oikea vastaus eikä mikään "kiitti kommentista, arvostan sun neuvoja ja yritän kehittyä" tai "kiitti kommentista, kiva kun luit".
Siis WTF!?
Meikäläinen on rakennekynnet halkeamilla vääntänyt ficciin kommenttia rehellisesti noin 2 tuntia (tuntuu olevan mun normaali kommentintekoaika nykyään) ja sitten author ottaa ja vastaa max. viidellä tyhjällä lauseella mun kilometriviestiin eikä edes vastaa mihinkään mun kysymykseen tai väittämään eikä avaa mulle omia ajatuksiaan. Siinä vaiheessa tulee "mua on nyt koijattu"- olo, enkä tykkää siitä.

Kuuluuko authorin sitten vastata? No eipä kai, eihän siihen mitään sääntöä ole, mutta eipä kuulkaa houkuta kommentoimaan uudestaan.
Jotkut eivät vastaile kommentoijilleen, se on okei, mutta eniten mua ärsyttää tommonen oikeesti aikaavievään sisällöntäyteiseen kilometrikomoon annettu kämänen vastaus. Siis kommentin voi kirjottaa nopeasti, mutta oletan, että mun kommenteista näkyy se asian määrä, jollon ei voi olettaa, että mulla meni siihen aikaa n. 15 min.
Mun pitäis kerätä hyvää karmaa tällä, joten karma on siis taas pieni, vittumainen käppyräselkäinen ukko, koska nyt ei mee kävyt tasaseen. Where's mi guud karma!?

Toisille kommentteihin vastaaminen on haastavaa, koska he eivät tiedä, mitä sanoa tai kommentti on ollut tosi tyhjentävä. Musta se ja etenkin sen myöntäminen on äärimmäisen söpöä, koska siitä kuitenkin näkee, että author on oikeasti lukenut ajatuksella sen kommentin, jonka mä olen väkertänyt. Tämän vuoksi kommenttikiitokset ja -kehut onkin hirvittävän hyvä töpö yleiskiitosteluun, jossa voi kuitata asiat tiivistettynä ja siihen mennessä hämmennyskin on varmaan hieman laantunut. Toivottavasti useammat authorit käyttää sitä ja toki yleisesti käyttäjät, jotka ovat huomanneet toisen käyttäjän upeaakin upeammat kommenttiväkerrykset, jotka rikastuttavat foorumia silkalla olemassaolollaan.
Jos vastaus on vaillinainen eikä edes hyvin referoitu, siitä herää kysymys, että lukiko se ihminen nyt mun kommentin, kun se ei vastaa mihinkään niistä mun kolmestatoista lauseesta, jotka päättyivät kysymysmerkkiin. Ja vaikuttaa vähän siltä, ettei sitä edes suuremmin kiinnosta.
Loppujen lopuksi se pituus kommenttivastauksessa ei ole edes oleellista, mutta se sisältö on. Jos ne kaikki viisi lausetta ovat jäätävän ympäripyöreitä eivätkä oikein anna ymmärtää mistään mitään kuin yleisellä tasolla, niin mitä muka saan siitä irti.
Henk.koht. oon tyytyväinen tapaan, jolla vastailen saamiini kommentteihin, eli tartun lukijan mielipiteisiin ja kommentoin niitä sekä vastailen pohdintoihin tai pohdin asiaa itsekin. Silloin kommentoija saa tietää, mitä minä ajattelen/tarkoitin ficissä ja mitä mietintöjä hän on kommentillaan mussa herättänyt. Symbioosi siis. Ma kommentoida sun ficci yksityiskohtaisesti, sa kertoa mulle, miten sa reagoida ja mita sa ajatella. Tai siis noin se olisi kohteliasta eikä mielestäni liikaa vaadittu.

Oon ehkä nirppu, mut mun mielestä homma ei oo ohi, kun saat sen ficcis postattua foorumille ja ehkä betautettuakin sen uudestaan tms. lol. Se homma jatkuu, kun ihmiset kommentoi. Ei se ole mikään "kirjoitan ficin, saan komoja, musta tulee suosittu tms." -kaava. Authorin homma on myös huomioida lukijoitaan, koska muuten voi olla, ettei niitä lukijoita kauaa ole. Kommentti ei ole mikään palkinto, vaan se tulee ihmisen halusta kertoa authorille ajatuksiaan - millä oikeudella author pitää sitä itsestäänselvyytenä.
Nyt kauhistuin, kun totesin, että joku saattaa pitää mun tai kenen tahansa kommenttia ihan vaan itsestäänselvänä eikä uhraa aivosolujaan siihen, että miettii sen kommentin takana olleen ehkä todella paljon vaivaa.
Mun mielestä authorin kannattaa miettiä pari kertaa tällaista asiaa, koska lukijat on arvostettavia, se pitäisi siis näyttää. Miten käy artistille, joka tekee yhden hitin, saa faneja ja sitten käyttäytyy fanejaan kohtaan tökerösti eikä arvosta heitä? Vastaus: sellasella artistilla ei kovin kauaa ole faneja. Sama pätee musta tässäkin asiassa.

Mietin, onko vika nyt minussa vai joissain authoreissa... (btw tämä ongelma tosiaan alkoi mun kohdallani joskus öö loppuvuodesta, eli aika tuore juttu).
Mitä mun pitäisi tehdä asialle; huonontaa kommenttieni laatua, jolloin mua ei suoraan sanottuna kyrpisi ihan niin paljon, kun joku vastaa mulle taas puolella mielenkiinnolla? Lakata kommentoimasta niitä, jotka on vastanneet edellisille kommentoijillekin kämäsesti, vai arvata, kuka voisi olla huono kommenttivastaaja? Kuuluisiko mun kenties vaatia enemmän? Niellä kiukkuni, olla epäitsekkäämpi ja lakata kuvittelemasta, että kommentoijat ansaitsevat parempaa?
Pitkälti mua houkuttelee se, etten vaan kommentoi niitä, jotka vastailee muillekin kehnosti, mutta sitten tunnen olevani jotenkin pikkumainen ja haluaisin kuitenkin antaa sen kommentin - kriittisen tai ylistävän.
Jos laadukas kommenttini olisi vähemmän laadukas, huomaisivatko tällaiset authorit edes sitä... Ja haittaisiko niitä, kun ei näy kiinnostavan mun ajatuksiini vastaaminen muutenkaan.
Tietty voin kans todeta: miksei kaikki vaan tee niin kuin minä haluan :< mutta eiköhän jokainen tällä foorumilla ajattele niin, koska kaikkien tapa on omasta mielestä paras.
Ratkaisuehdotuksia otetaan vastaan, myös väkivaltaa sisältäviä :--------D (jos anime lähtee lapsesta hakkaamalla, tuleekohan fiksuutta potkimalla).

Jos nyt harmittais vähemmän.
Ai niin, haluun tehdä selväksi, etten missään nimessä vähättele Tuulin reaktioita mun kommentteihin eikä mun vitutus ulotu missään nimessä siihen asiaan. Tuulin vuoropuhelu on jo ficissä ja mun kommentti on pikemminkin vastaus siihen. Näin btw...
-Mä en ole homo!
- Vidoll Shun

Ruokalista

1 tykkää.
shunshun
Pääesiintyjä

Edellinen

Paluu Lukeminen & kommentointi