Ficcien kommentoiminen

Täältä löytyvät kaikki ficcien lukemiseen ja kommentointiin liittyvät keskustelut.

Re: Ficcien kommentoiminen

ViestiKirjoittaja Yuugi » Ke Marras 19, 2008 5:24 pm

Millaisia kommentteja haluaisitte ficceihinne?
Olen tyytyväinen melkein mihin tahansa kommenttiin. Ehkä sellainen kommentti, joka menee äärilaitaan, että se joko haukkuu pystyyn tai ihailee maasta taivaaseen ilman perusteita on kaikkein ärsyttävin. Sellaista en omaan ficciini haluaisi, vaikka enpä mä kyllä ikinä ole saanut täysin haukkuvaa komoa. Mutta jo semmoset maasta taivaaseen ihailevat on aika rassaavia, koska mä tiedän, että teen virheitä juonessa / kieliopissa / kuvailussa, joten toivoisin, että muutkin ymmärtäisivät ne kohdat, ja osaisivat kertoa mulle miten homma toimii paremmin. Ehkä silloin osaisin myös kehittyä kirjoittajana. Tietoisuus siitä, että en ole täydellinen, enkä voi edes pyrkiä siihen, kun kukaan ei kerro missä olen epätäydellinen, on ahdistavaa.

Kai jokainen haluaa rakentavaa, mutta haittaako, jos sitä ei ole?
Mua se kieltämättä välillä häiritsee, jos kommentoija ei osaa perustella itseään mitenkään. Myös niissä ficeissä, joita itse luen, katson yleensä muiden kommentit ennen omaa kommenttiani, ja jos siellä pistää silmään tapaus, jossa on sanottu vain "Tää on ihana, jatkoa <3" herää joka kerta sellainen tunne, että "Ei sit voinu kirjottajaa arvostaa sen vertaa että olis vähän perustellu miksi?" Mutta tietty voin sanoa kerääväni vähän tyytyväisyyttä, jos edes huomaan saaneeni kommentin.

Riittääkö pelkkä ilmoitus siitä, että luki ficin kokonaan läpi?
8D Vaikea kysymys. Haluaisin tietää, miksi joku luki ficcini, mutta ei löytänyt siitä mitään sanottavaa. Keskivertoisuus, ficci josta ei löydy ylistettävää eikä moitittavaa, on aika säälittävä. XD Mutta ensisijaisesti se riittää. En kuitenkaan lupaa olla tulematta kysymään, miksi mitään kommentoitavaa ei löytynyt. xD

Entä haluatteko tietää, jos joku jätti ficin lukemisen kesken?
Haluaisin, ja haluaisin tässäkin tapauksessa tietää, miksi se henkilö jätti lukemisen kesken. Sekin voi kertoa jotain kirjoittajantaidoista, ja kehittää miuta kirjoittajana.

Onko olemassa liian pitkää kommenttia?
Ei. Itselle on ainakin sattunut näitä tilanteita, kun pitkä kommentti on ollut se kaikkein kivoin. Yleensä pitkät kommentit sisältävät quotauksia, vieläpä yleensä sellaisia, mistä lukija piti, joka kertoo minulle, missä olen onnistunut. Quotauksissa on toki myös sellaisia, missä on virhe / mitä lukija ei ymmärtänyt, ja taas kirjoittajanlahjat kehittyy! On hyvä kertoa ehkäpä juuri konkreettisten esimerkkien avulla kirjoittajalle, mitä hän osaa, ja missä taas olisi vielä parantamisen varaa. Konkreettiset esimerkit havainnollistavat aina paremmin, kuin pelkkä kommentti "Sulta puuttui pilkkuja".

Entä turhia kommentteja?
En oikein tiedä. Turhissakin kommenteissa on se hyvä puoli, että ne kasvattavat ficin kommenttimäärää, mikä ehkä kertoo muille saittia selaaville että okei, tuota ficciä on kommentoitu, ehkä sen voisi lukea. Joten en usko, että olisi olemassa kommenttia, josta ei ole mitään hyötyä. XD

Onko kommenttia, jollaista ette missään nimessä tahdo ficciinne?

Taisin tuossa juuri ekassa kysymyskohdassa vastata tähän. En halua kommenttia, joka on ns. sisällötön ja perusteeton.

Otatko mieluummin yhden rakentavaa palautetta sisältävän kommentin vai kymmenen sisällötöntä?
Baarimikko, yksi rakentava, kiitos! Elikkä kyllä, ottaisin mieluummin sen yhden rakentavan, koska pyrin aina kehittymään kirjoittajana, eivätkä ne kymmenen sisällötöntä aja tätä päämäärää. XD

Millainen on sinun mielestäsi hyvä kommentti?
Kaikenkattava? Kommentti, jossa on quotauksien avulla mainittu hyviä kohtia, sekä oheen tietysti pistetty mitä kyseiset kohdat herättivät lukijassa. Sitten siihen on pistetty huonot kohdat, virheet, epäselvyydet, yms. sekä mahdolliset parannusehdotukset. Loppuun olisi kiva saada sellainen kooste, jossa keskityttäisi esimerkiksi juonen purkamiseen, miten se toimi vai toimiko ollenkaan.

Haluatko lukijan kertovan tunteistaan ja ajatuksistaan ficciäsi lukiessaan vai mieluummin kertovan, mitä piti käyttämästäsi kielestä tai vaikka lauserakenteista?
Kummatkin olisi hyvä juttu. En osaa päättää, kumman haluaisin mieluummin, koska huonosti käytetty kieli saattaa pilata koko ficin tunnelman, kuten myös toisinpäin. Haluan molemmat!

Kommentoitko itse muiden ficcejä? Miksi/miksi et? Millaisia ficcejä yleensä kommentoit? Mikä määrää kommentoitko vai etkö kommentoi?
Kommentoin. En oikeastaan tiedä, millaisia ficcejä kommentoin, koska kommentoin yleensä aika harvoin. Luen monia ficcejä, mutta kommentoitaviksi pääsevät yleensä ne mielestäni lupaavat tapaukset. Suurinta osaa lafin Gazette -ficeistä en ole ikinä edes avannut, ja sitten on näitä tapauksia, kun en vaan mielestäni löydä ficistä mitään hyvää sanomista, jolloin jätän mieluummin sanomatta, että oikeasti, harkitse lapsi kahdesti ennen kuin kirjoitat yhtään mitään. Olen ilkeä ihminen, mutta tarpeeksi yhteiskuntakelpoistettu, että osaan pitää pääni kiinni tietyssä paikkaa.

Mitä mieltä olet Lafin kommenttien tasosta ja kommentointiaktiivisuudesta?
Tasoa en kommentoi, mutta kommentointiaktiivisuus on noussut sitten vanhan lafin, josta olen erittäin ylpeä. Ootte lapset kivoja kun uskallatte välillä avata sellaisiakin ficcejä, joiden bändi ja kirjoittaja eivät ole ennestään välttämättä tuttuja <3 Rakastan teitä.
ママちゃん, 平手打ちしてください!!

Kuva

Avan tehnyt Hasu

Yuugi
Pääesiintyjä

Paikkakunta: Ramen hameen alunen, siellä minne kaikki kadonnut menee

ViestiKirjoittaja mochi » La Tammi 03, 2009 11:05 pm

Kai jokainen haluaa rakentavaa, mutta haittaako, jos sitä ei ole?
-Olisihan rakentavaa kiva saada, mutta pelkkä se, että on kommentoinut jotain, on mukavaa.

Riittääkö pelkkä ilmoitus siitä, että luki ficin kokonaan läpi? Entä haluatteko tietää, jos joku jätti ficin lukemisen kesken?
-Riittää, mutta hauskempaa olisi myös saada muuta palautetta ficcistä kun, että 'luin tän. Hyvä oli/huono oli.' Yms.
Tottakaihan se olisi kivaa tietää, jättikö joku lukemisen kesken. Haluasin tietää, mistä syistä tämä johtui, että tulevaisuudessa osaisin välttää sellasia kohtia, missä tekee mieli lopettaa.

Onko olemassa liian pitkää kommenttia? Entä turhia kommentteja?
-Ei ole. Jokainen kommentti on arvokas, se kertoo, että lukijoita on! Toisin jos joku sama lukija kommentista toiseen vaan jankuttaa niitä samoja asioita, jotka on jo sanonut edellisissä viisissä viesteissä, niin alkaahan se jo vähän tuntumaan oudolta...

-Eipä taida. Ei kumminkaan olisi kivaa saada mitään mahdotonta haukkumisviestiä, jossa tahaltaan yritetään haukkua (ei siis anneta rakentavaa) ja yrittää saamaan kirjoittajan itsetunto nollille. :(

Otatko mieluummin yhden rakentavaa palautetta sisältävän kommentin vai kymmenen sisällötöntä?
-Yksi rakentava, koska sisältömöttömistä ei oikeastaan saa selville, olisiko jossain parannettavaa yms.

-Hyvä kommentti on sellainen, jossa kerrotaan rehellisesti mitä mieltä oli ficcistä, ja voi kirjoittaa omia tuntemuksiaan ja ehkä vähän lainata mielestään hyviä kohtia ficcistä, antaa rakentavaa, jos näyttää, että sitä tarvitaan yms.

Haluatko lukijan kertovan tunteistaan ja ajatuksistaan ficciäsi lukiessaan vai mieluummin kertovan, mitä piti käyttämästäsi kielestä tai vaikka lauserakenteista?

-Mielummin olisi kiva lukea ajatuksista ja tunteista, se olisi todella mielenkiintoista, että ajatteleeko lukijat samalla lailla kuin minä ficcistä. Kilestä ja lauserakenteestakin voi kyllä sanoa jotain, mutta mieleummin kuuntelisin sellasia jorinoita betaltani. :P

Kommentoitko itse muiden ficcejä? Miksi/miksi et? Millaisia ficcejä yleensä kommentoit? Mikä määrää kommentoitko vai etkö kommentoi?
-Kommentoin yleensä aina. Ajattelen, että se ilahduttaa kirjoittajaa jos sille ei ole paljon kommentoitu. Kommaan yleisin jos pidän ficcistä ja toivon jatkoa ja jos minulla on oikeasti jotain rakentavaa palautetta ym.

-Taso on mielstäni keskitasoa. Kommentteja jätetään mielstäni aika paljon, mikä onkin vain hyvä asia? :)

Kuinka tärkeää teille on, että kirjoittaja vastaa kommenttiinne?

-Ei se kovin tärkeää ole, mutta onhan se kivaa, huomaa ainakin, että oma kommentti on luettu. :)
Nyt kun yksin kuljen
hellästi suljen sydämeeni
tunteet jotka muutu ei.
Sua kaipaan vieläkin
...

mochi
Teknikko

ViestiKirjoittaja Tuulessakulkija » Ti Tammi 06, 2009 1:17 pm

Millaisia kommentteja haluaisitte ficceihinne?
Yleensäkin melkein mikä vain käy. Rakentava olis tietenkin kaikkein parasta, kunhan siitä ei jää kovin negatiivinen maku. Ei se mitään vaikkei sitä rakentava olisikaan, kunhan kommentissa on kuitenkin enemmän sisältöä kuin 'ihana, tykkäsin, jatkoa <3' -tyylisissä. Sellaiset saa minun puolestani jättää vain sinne pääkoppaan, niistä ei kirjoittaja saa oikein mitään irti. Virheistäkin saa tietenkin ilmoittaa, jos ne toistuu tai haittaa lukemista, mutta sitä enemmän mä kaipaisin kommenttia siitä itse tarinasta. Kuvailusta, henkilöistä, juonenkulusta ja kaikesta sellasesta. Koska ne on loppujen lopuksi pääasia eikä ne virheet.

Riittääkö pelkkä ilmoitus siitä, että luki ficin kokonaan läpi? Entä haluatteko tietää, jos joku jätti ficin lukemisen kesken?
No tuota. Tietenkinhän sitä kuulis mieluummin enemmän ja lukijan mielipiteitä ficistä. Pelkkä ilmotus siitä että luki ja tykkäs ei kyllä lämmitä hirveesti, ei siitäkään saa paljon irti. Vähemmän ehkä toivois sellaista ilmotusta, että joku on jättäny lukemisen kesken, mutta toisaalta kyllä muakin kiinnostais tietää miksi se on jätetty kesken. Eli joo, kyllä sellasetkin kelpaa.

Onko olemassa liian pitkää kommenttia? Entä turhia kommentteja? Onko kommenttia, jollaista ette missään nimessä tahdo ficciinne? Otatko mieluummin yhden rakentavaa palautetta sisältävän kommentin vai kymmenen sisällötöntä?
Ei todellakaan ole olemassa liian pitkiä. Pitkiin on ehkä vähän raskasta vastata, mutta toisaalta pidempään saa paljon enemmän asiaa ja niitä on mukavampi lukea. Turhia kommentteja taas... Sanoin jo aikasemmin, että ne sisällöttömät 'ihanaa, jatkoa!' -tyyliset on mun mielestä turhia. Onhan se kiva jos tykkää, mutta ei kirjoittaja hyödy noista. Lafissa sitä ei taida onneksi ilmetä, mutta mun mielestä turhia on nekin, joissa ficciä vaan haukutaan ilman perusteluja. Jos ei pidä, niin sanoo sitten miksi ei pidä. Ja noita omasta mielestäni turhia en tietenkään haluaisi omiin ficceihini. Ja todellakin mieluummin yksi kunnon rakentava kuin kymmenen sisällötöntä.

Millainen on sinun mielestäsi hyvä kommentti? Haluatko lukijan kertovan tunteistaan ja ajatuksistaan ficciäsi lukiessaan vai mieluummin kertovan, mitä piti käyttämästäsi kielestä tai vaikka lauserakenteista?
Sanon suoraan, että lauserakenteet ja muut kielioppijutut ei hirveenä kiinnosta. Tietenkin jos joku kirjoitustyylissä tai se miten kieltä käyttää miellyttää, siitä olisi kiva kuulla. Mieluummin tosiaan kuulisin tarinasta ja sen sisällöstä.
Mun mielestä hyvä kommentti on ennen kaikkea sellanen, että siinä on oikeasti asiaa, se auttaa kirjottajaa ja jättää positiivisen mielen (syyttäkää itsetuntoa <3). Siinä sais olla jotain rakentavaa ja haluaisin tietää, mitkä kohdat jäi mieleen ja mistä lukija tykkäs. Niiden lisäksi olis kiva kuulla minkälaisia ajatuksia ja tunteita fic herätti. Niin, ja sitten siitä kirjoitustyylistäkin, jos siinä on jotain mieleenpainuvaa tai erilaista. Kielioppijuttuja mieluummin vähemmän, kun täällä loppujen lopuksi käytetään betaa aika paljon ja monet virheet hoidetaan sen kanssa.

Todellakin kommentoin. En tiiä, musta se vaan on jotenkin.. kivaa? Ja kirjottaja hyötyy siitä myös. Joku sanokin tuolla, että kommentointi on kannustamista, ja siinä oon samaa mieltä. Kommentoin aika usein sellasia ficcejä, jotka on kirjotettu jostain tuntemattomammasta bändistä tai vähemmän suositulla parituksella. Sillon ne on kyllä useimmiten oneshotteja, koska luen pitkiä tarinoita mieluummin bändeistä joita tiiän. Mutta noista tuntemattomista kommentoin usein siksi, että haluan oikeasti tukea niitä jotka kirjottaa tollasista. Ja oneshoteissa parituksella ei oo paljon väliä. Yritän kommentoida aina jos luen jotain, mutta jos en saa tarinasta kiinni tai se ei muuten herätä mitään ajatuksia, jätän suosiolla kommentoimatta. Jos mulla ei oo ficistä mitään sanottavaa, niin siinä on vähän vaikea alkaa kirjoittaa mitään kunnon kommenttia. Pitkissä tarinoissa.. No, aika monissa kommentoin joka osaan siinä määrin kun pidempiä edes luen.

... No tuota. Kommentien tasosta mulla ei kyllä oo mitään valittamista ainakaan omalla kokemuksella, en sitten tiiä jos kirjottais jostain suositummasta bändistä. Kyllähän täällä näkyy noita turhempiakin, mutta aika harvoin niitä on omiin ficceihin tullu, joten siinä mielessä oon tyytyväinen. Aktiivisuudesta sitte, siinä olis mun mielestä parantamisen varaa. Saan hirveen monesti kuulla Lafin ulkopuolella ihmisiltä, että ne on lukenu mun ficcejä ja tykänny niistä, vaikka en oo koskaan saanu niiltä mitään kommenttia. Sama sitten, jos kattoo kommenttien määrää ja sitä montako kertaa topiccia on katsottu. Se on raivostuttavaa. Pitkissä ficeissä aika usein alussa on tullu paljon kommenttia ja loppua kohti vähentyny, tai sitten oneshoteissa kukaan ei uskalla kirjottaa sitä ensimmäistä. Sitten kun tulee pari kommenttia lisää, niin niitä alkaa tulla vähän tiheämpään tahtiin.
Ja kyllä mäkin oon tehny sitä, että oon poistanu joitain ficcejä siksi ettei ne oo saanu kommenttia. On aika ahdistavaa ensin miettiä julkaseeko vai ei, ja sitten kun uskaltautuu julkasemaan, niin sitä kommenttia ei tuu. Sillon jättää mieluummin julkasematta. Musta olis hyvä, jos ihmiset näkis sen verran vaivaa, että kommentois kun on lukeneetkin ja varsinkin jos tykkäsivät.

Kuinka tärkeää sinulle on, että kirjoittaja vastaa kommenttiisi?
En mä siitä niin hirveenä välitä vastaako vai ei, mutta onhan se kiva lukea niitä vastauksia. Ja sekin, että on hyvä jos kirjottaja kiittää kommentista. Ite vastaan kyllä kaikkiin kommentteihin (vaikka siihen aina välillä meneekin vähän aikaa.. *köh köh*), haluan että ihmiset tietää miten iloseksi ykskin kommentti voi saada ja miten paljon se antaa rohkeutta julkasta lisää. Vastaaminen on hyvä juttu sillonkin, jos lukijalla on jotain kysyttävää tai muuta mikä kaipais selvennystä.

.. Tällasta tällä kertaa, toivottavasti en toistanu samoja asioita liikaa.
Memories are beautiful
I'll never let you go
Memories are beautiful
I don't ever want to say
"goodbye"

Tuulessakulkija
Teknikko

ViestiKirjoittaja ninzaba » Ti Tammi 06, 2009 3:57 pm

Lähestynpä nyt minäkin tätä pelottavaa aihetta.

Millaisia kommentteja haluaisitte ficceihinne? etc.

Näihin en varsinaisesti voi vastata, koska en ole ikinä mitään julkaissut lafissa, enkä muuallakaan. Ehkä juuri pelkään liikaa kaikenlaisia kommentteja tjtn. >D Mutta luulen että jos jotain tänne laittaisin haluaisin kuulla mitä vain kommentteja, tietysti asiallisesti ilmaistuna. Vaikka sitten sen että tarina ei jaksanut kiinnostaa loppuun asti, jos voi myös sitten kertoa että miksi näin.

Kommentoitko itse muiden ficcejä?

Sitä vartenhan aikoinaan rekkasin. Halusin kertoa TheCatInTheHatille kuinka mahtavaa tekstiä hän tuottaa, ja sille tielle jäin.

Miksi?

Jos itse kirjoittaisin julkaisisin, haluaisin kommentin.

Millaisia ficcejä yleensä kommentoit? Mikä määrää kommentoitko vai etkö kommentoi?

Olen valitettavasti huomannut itsessäni kommentoijana sen että en juurikaan jätä negatiivista palautetta. (En tiedä onko se kaikkien mielestä huono asia?)
Tämä tarkoittaa myös sitä että ficit, jotka eivät erityisesti herätä minussa minkäänlaisia tunteita, jäävät yleensä ilman kommenttiani. Perseestä, tiedän.

Pelkään jättäväni erittäin huonoja kommentteja eikä tämän topicin lukeminen auttanut asiaa.

Saatan myös vain avata ficin ja jättää lukematta jos huomaankin alkutiedoissa "deathfic" -merkinnän. Luin niitäkin ennen, mutta en nykyään.

Tasosta en osaa kauheasti sanoa, mutta luulisin että se on melko vaihtelevaa, ääripäästä toiseen. Näkee hyvin pitkiäkin kommentteja joihin on oikeasti uhrattu aikaa ja ajatusta, hyvä! Omat kommenttini nyt valitettavasti tasoltaan ovat mitä ovat, mutta ainakin yritän kovasti, enkä ainuttakaan yhden lauseen kommenttia ole jättänyt.

Aktiivisuutta en kommentoi muuten kuin omalta osaltani. En ole varsinainen aktiivijäsen, sen jokainen voi nähdä postausteni määrästäkin. Intoa hiukan latistaa esim. tämän topicin lukeminen, ei varmastikaan ole tarkoitus, mutta tulee fiilis, että samaan aikaan kommentteja halutaan ja arvostetaan mutta silti kaikki kommentit eivät "kelpaa".
En nyt äkkiseltään löytänyt sellaista tekstinpätkää täältä jossa puhuttiin siitä kuinka lafissa kommentoidaan vain kavereiden ficceihin. En tunne ketään lafista joten ainakaan omalta osaltani ei pidä paikkaansa, en "valitse" kommentoinko vai enkö sen perusteella kuka on kirjoittaja.

Kuinka tärkeää on, että kirjoittaja vastaa kommenttiinne?

En odota kirjoittajan vastaavan yhtään mitään, jos en ole mitään varsinaisesti kysynyt. Laihoihin kommentteihini on myös varmasti vaikea vastata, mutta täytyy sanoa että kyllä TheCatInTheHatin turinat saa virneen naamalle. Meneeköhän tää nyt vaan erään tietyn kirjottajan ylistämiseksi.. >) anteeksi.

ninzaba kiittää ja kumartaa
* * * * *
Lopussa valitan saldo on nolla

* * * * *
(kökkö)avatarista kiitän itseäni :>

ninzaba
Roudari

ViestiKirjoittaja Dobnu » Ti Tammi 06, 2009 4:48 pm

Pakko tulla sanomaan luettuani tuon Ninzaban viestin, ettei ainakaan mun - ja tuskin kenenkään muunkaan - tarkoitus ole nostaa kenenkään kommentointikynnystä enää enempää. Mä tiedän, että osaan olla ja olenkin vaativainen kommenttien suhteen, mutta se johtuu paljolti siitä, että itse vaadin itseltäni kommentoijana paljon ja kommentoin perusteellisesti. Mulle kommentoiminen ei ole vaikeaa ja siksi mun on helppo vaatia muiltakin vähän rakentavampaa kommentoimista, vaikka se ei välttämättä ole reilua. Kuitenkin, Lafissa on jossain Tiedotteet tai säännöt-alueella ohjeita kommentoimiseen ja mun mielestä niistä jokainen saa hyvin vinkkiä siihen, miten kommentoida rakentavasti, jos vaan haluaa yhtään käyttää siihen aikaa. Lisäksi, omakohtaisesta kokemuksesta tiedän, että kommentoimaan oppii vain kommentoimalla. Kyllä mäkin olen joskus jättänyt jonnekin vuotikseen semmosia ihkutuskommentteja, joita nykyisin häpeän silmät päästäni.
Kuitenkin, niin paljon kuin kommenttien tasosta ja kommenttimääristä valitankin, viimeistään siinä vaiheessa, kun vastaan kommentteihin, oon iloinen siitä, että mulla on kommentteja, joihin vastata, ja todennäköisesti on suurin osa muistakin kirjoittajista. Joten siitä vaan edelleen kommentoimaan. ~

Lisäksi, Tuulessakulkija tuossa ainakin mainitsi, että on ärsyttävää kuulla ihmisiltä lafin ulkopuolelta, että "hei, mä oon lukenut sun sen ja sen ficin ja se oli tosi hyvä!" Siinä vaiheessa muakin aina _hiukan ärsyttää, jos ja kun en kerran ole kyseiseltä ihmiseltä koskaan kommenttia saanut. Mun mielestä, jos ficistä tykkää, niin voi ottaa yhden 10-15 minuuttia aikaa - mä uskon, että sillä kaikkein kiireisimmälläkin lafilaisella on sen verran aikaa kulutettavaksi, jos oikeasti haluaa ja sen ficinkin ehti lukea - ja kertoo, että piti ja mistä/miksi piti. Sekin antaa jo paljon enemmän kuin pelkkä "hei, luin sun ficin !" - tiedotus.

Dobnu
Teknikko

ViestiKirjoittaja razuberii » Ti Tammi 06, 2009 7:20 pm

millaisia kommentteja haluaisitte ficceihinne? Kai jokainen haluaa rakentavaa, mutta haittaako, jos sitä ei ole?

Itse olen tyytyväinen lähes kaikenlaisiin kommentteihin, mutta itseasiassa minua ärsyttää hieman sellaiset, joissa ei ole minkäänlaista sisältöä. Jos kommentissa on vain ihkutusta tyyliin "Voi miten ihana tämä oli, vielä lempiparitukseni ihanaa <33 kiitos!", niin ainakin itselläni herää kysymys
"miksi? miksi se oli niin ihana?". On tärkeää saada tietää, mitä hyvää ficissä oli ja oliko siinä jotakin huonoa, jotakin parannettavaa. Myös rakentavat kommentit ovat oikein ihania, koska niiden ansiosta ainakin minä saan lisää rohkeutta ficcien kanssa.

Mielestäni kommentissa saisi olla myös vähän sisältöön liittyviä asioita, eikä vain "moi, tää oli hyvä ja luin tän lopppuun". Ja jos joku jättää ficin lukemisen kesken, haluaisin tietää. Haluaisin myös tietää, miksi sen lukeminen lopetettiin. Kyllästyttikö teksti vai tökkikö se? Vai jotain muuta? Siitä voisi saada myös lisää itsevarmuutta tai jotain.

Onko olemassa liian pitkää kommenttia? Entä turhia kommentteja? Onko kommenttia, jollaista ette missään nimessä tahdo ficciinne? Otatko mieluummin yhden rakentavaa palautetta sisältävän kommentin vai kymmenen sisällötöntä?

Jos kommentti on pidempi kuin itse ficci, se olisi hieman omituista, mutta toisaalta jos kommentti sisältää runsaasti hyviä vinkkejä tekstin parantamiseksi, se ei voi olla liian pitkä. Itse olen hyvin otettu, jos saan ficciini kommentteja, mutta jos niiden sisältö on vain sitä "ihana, ihana, ihana!", se ei auta kamalasti kirjoittajana. Haluaisin jotakin rakentavaa ehkä mielummin kuin monta ihkutus kommenttia.

Millainen on sinun mielestäsi hyvä kommentti? Haluatko lukijan kertovan tunteistaan ja ajatuksistaan ficciäsi lukiessaan vai mieluummin kertovan, mitä piti käyttämästäsi kielestä tai vaikka lauserakenteista?

Hyvä kommentti on mielestäni sellainen, jossa ficciä ei haukuta aivan maan tasalle huonoksi, vaan jossa on jotakin positiivista ja jotakin negatiivista. Haluan kuulla ihmisten oikeita, rehellisiä mielipiteitä tarinasta. Oliko juoni hyvä vai kulutettu, hahmot/paritus, ajattelitko mitä söisit iltapalaksi samalla kun luit, vai olitko aivan ajatuksella mukana tarinassa? Haluan tietää rehellisiä mielipiteitä, enkä sellaisia, joita sanotaan vain saadakseen kirjoittajalle hyvän mielen.

Pyrin kommentoimaan kaikkiin ficceihin, mitä luen, ainakin jossain vaiheessa. Sillä saan hyvän mielen itselleni ja toivon mukaan lukemani ficin kirjoittajallekin. Ajattelen, että jos itse kommentoin, minunkin ficceihini ehkä kommentoidaan. Ja jos todella pidän ficistä, haluan kertoa sen kirjoittajalle. Jos ficci oli täynnä kirjoitusvirheitä, enkä muutenkaan kovinkaan kovasti pitänyt ficistä - jätän joskus suosiolla kommentoimatta. Mutta yleensä kyllä kommentoin kaikkiin, mitä luen. Paitsi jotkut jatkoficit, joita luen, saatan kommentoida niihin vasta kun koko ficci on valmis.

Hmm, tästä voi olla montaa mieltä. Jotkut käyttäjät jaksavat kommentoida hyvin ja kertovat useita mielipiteitä tekstistä, mutta jotkut eivät viitsi käyttää aikaansa kirjoittaakseen hyvän kommentin. Jotkut taas kommentoivat vain näihin An Cafe ja Gazette ficceihin, mikä on niiden vähän tuntemattomampia hahmoja sisältävien ficcejen kannalta huono juttu, koska niihin ei saa läheskään niin paljoa kommentteja, kun noihin, mitkä aiemmin mainitsin. Olen myös huomannut, että eri kirjoittajat vaikuttavat kommentointiin. Esimerkiksi ne, jotka kirjoittavat todella paljon, saavat enemmän kommentteja kuin ne, joilla ei ole paljoakaan julkaistu. Okei, ymmärrän periaatteessa sen, mutta eikö välillä olisi mukava etsiä uusia tuttavuuksia?
Mutta näin. Tämä on minun mielipiteeni.
so addictive ( you )

razuberii
Roudari

ViestiKirjoittaja Coba » La Tammi 24, 2009 8:11 pm

Millaisia kommentteja haluaisitte ficceihinne? Kai jokainen haluaa rakentavaa, mutta haittaako, jos sitä ei ole?
Kommenttejaanhan ei voi valita, enkä haluaisikaan, sillä mitä enemmän kommentteja sitä varmemmin kirjoittaa lisää. Kuitenkin eiköhän jokainen kirjailijanalku toivoisi palautteeseen jotain muutakin kuin "Tämä oli ihana <3 Kirjoita lisää!" - tekstiä. Tuollaisia kommentteja saadessaan laittaa miettimään, miksi ficci oli sen tyypin mielestä niin hyvä ja lukio kyseinen tyyppi tarinaa edes loppuun, kerta ei muuta palautetta saa aikaan. Rakentava palaute on hieman kinkkisempi juttu, sillä monilla ei ole pokkaa sanoa suroaan mistä ei ficissä pitänyt. Itselleni suorasukkaisuus on aina ollut ongelma, josta yritän pikkuhiljaa päästä eroon. Kohtelijaisuudessa ei ole mitään vikaa, mutta ei siitä pelkästä positiivisesta aina saa haluamaansa.

Haluatteko tietää, jos joku jätti ficin lukemisen kesken?
Hitusen aikaa pohdittuani vastaisin että kyllä, jos asiassa olisi mitään maininnan arvoista. Jos syy olisi vain "Nokun Myvi ei ookkaan sellainen josta tyksin" tai "Menit sitten tappamaan Rukin, en jatka", en olisi moksiskaan. Ficit ja niiden juonet ovat omiani, niin myös hahmot. Eikö minun kuuluisi saada tehdä omassa tarinassani mitä ikinä haluankaan henkilöille tapahtuvan? Posauttaa vaikka Rukin kolmella kierteellä kanuunasta?

Liian pitkiä kommentteja ei mielestäni ole. Vain turhia kohtia. Jos on tyyliin quotannut koko ficin kommentiinsa ja kertonut aina kohta kohdalta että olipas se Kai taas ihana kun se teki noin ja noin, niin silloin kommentti on SEKÄ pitkä ETTÄ turha. Lisäksi täysin kommentoinnin vierestä menevät asiat ottavat joskus päähän, jos vaikka alkaa selittämään jostain toisesta tarinasta jossa kävi jollain toisella tavalla. Tuollainen kommentointi saa omat verisuoneni suunnilleen poksahtamaan joten ehkei paras vaihtoehto...

No, kommenttihan on aina kommentti, oli siinä miten vähän oikeaa palautetta tai ei. Tietenkin tuntuu hyvältä saada paljon kommentteja, mutta jos sisältö on sitä skeidaa itseään, en välttämättä huolisi saada kommentteja lainkaan. Pari sydäntä ja ihkutus ihanasta Reitasta ovat skeidaa.

Yhden rakentavan. Olen tyytyväinen siihen, että yleensäkin saan ficceihini vain rakentavaa palautetta muutamaa pettymystä lukuunottamatta. Mitä enemmän asiaa sisältävä kommentti, vaikka se sitten tyylillä haukkuisi ficin lyttyyn, se on palautetta joka kirjoittajan on kestettävä. Toisaalta jos ficci oli huono, miksi vaivautua kommentoimaan sellaiseen...?

Molemmat ovat tärkeitä ja saavat hyvälle tuulelle, mutta enemmän haluaisin kuulla lukijan omista tuntemuksista ja ajatuksista, kuin saada puolen sivun mittainen kritisointi siitä, miten huonoa kuvailuni tarinassa sattuikaan olemaan. Tietenkin haluan palautetta, niinkuin sanottu, mutta jos kumpaakin, sekä tuntemuksia että kielioppia saisi tasaisesti samanverran, olisin kuudennessa taivaassa.

Pääsääntöisesti kommentoin aina ficcejä, jotka olen lukenut. Parempia kehuja kirjoittajalle tuskin voi antaa, kuin sen yhden rakentavan kommentin. Ficit joita ylipäätään luen ja kommentoin, ovat aina tietyistä bändeistä. Lempibändeistäni kertovia ficcejä kommentoin aina, vain tukeakseni kirjailijaa itseään. Jos tarina on ollut todellinen pettymys, en ole pitänyt juuri mistään, niin en tahdo kommentoida vain haukkuakseni sitä pörriäistä lyttyyn.

Sanoisin olevani 70-50 tasolla. Olen tyytyväinen lähes kaikkiin saamini kommentteihin ja kommentteja tuleekin ihan kiitettävään malliin. Tarinoita tulee kokoajan lisää, joten en ihmettele vaikka vanhat ficit jäävätkin unohduksiin. Silti olisi hauskaa että jaksettaisiin kaivella sitä vanhempaakin matskua ja kommentoida niitäkin. Mikään ei piristä päivää paremmin kuin huomata, että siihen 2 kuukautta vanhaan stooriin onkin tullut kommentti 8--)

Todella tärkeää, haluanhan tietää mitä mieltä kirjoittaja on ollut saamastaan palautteesta. Ei nyt luulisi olevan iso homma vastata lukijansa palautteeseen edes pienellä kiitoksella.
Lie to me, lie.

Coba
Teknikko

ViestiKirjoittaja shunshun » Ti Helmi 03, 2009 10:49 pm

Millaisia kommentteja haluaisitte ficceihinne? Kai jokainen haluaa rakentavaa, mutta haittaako, jos sitä ei ole?
-Olisi ihan kiva saada vaikka helkkarin negatiivinen kommentti, se olisi kommentti.
Mielestäni rakentavaa kritiikkiä ei tarvitse aina olla, ellei keksi sitä. Rakentava kommentti olisi kuitenkin miellyttävä, etenkin jos se auttaa kehittymään ja saamaan uusia näkökulmia.

-Viesti, joka sanoo "luin sun ficin" olisi vähän kuin ajaisi autolla seinään. Yhtäkkiä eikä siitä tajua mitään. Olisi kiva tietää lukijan reaktio, heräsikö fiiliksiä vai nimenomaan ei. Jos jätti kesken niin totta hitossa haluan tietää, etenkin miksi jätti.

-Liian pitkiä ei mielestäni ole, koska aika usein omat kommenttini ovat pitkiä. Turhia kommentteja on. "Tää oli i-h-a-n-a! Jatkoo~<3" on ihan tajuttoman turha kommentti. Oikeastaan, jos saisin valita ottaisinko tuollaisia kommentteja vai en ollenkaan, niin mieluummin olisin ilman. Suoraan sanottuna perustelematon kommentti on huono kommentti, jos se on pelkkä "ihana!!" tai "ihan surkee", niin se on turha kommentti, jonka voisi vetää vessasta alas.

-No noita turhia ja perustelemattomia. Muuten sana on ehdottoman vapaa negatiivisessa ja positiivisessa mielessä, vaihtelu on sitä paitsi vain hyväksi. En vaadi ihmeitä, olisi kiva kuulla millaisia fiiliksiä tuli tai miksei tullut mitään fiiliksiä. Mistä kohdista piti, mistä ei. Jne. yleistä mainintaa asian tiimoilta.

-Sen yhden rakentavan.

-Siis tämä on vähän hankala kysymys. Ei kommentin tarvitse olla kamalan pitkä tai kaunopuheinen...kunhan se on vilpitön ja on edes jonkinlainen räpellys siitä, mitä lukija ajatteli/mitä tuli mieleen. Jos rakentavaa kritiikkiä löytyy, se on oikein hyvä asia.

-Olisi oikein mieluista! On kiva kuulla mitä tekstini herättää, jos herättää, olivat ne sitten hyviä tai huonoja tuntemuksia. Hienoahan se vaan on, jos löytää jotain mainittavaa kielestä tai lauseenrakenteista -sellainen auttaa kehittymään.

-Itse asiassa kyllä kommentoin, joskin luen ficcejä valitettavan harvoin, koska en oikein koululta ja töiltä meinaa ehtiä.
Toisinaan kommentoinnissa myös kestää hetken, nytkin haluaisin kommentoida yhtä ficciä, joka yllätti minut olemalla varsin miellyttävä.
Kommentoin yleensä kahdenlaisia ficcejä: joista pidän ja sellaisia, jotka ovat täynnä virheitä.
Koska minua ottaa nuppiin se, että ihmiset eivät viitsi ottaa vakavissaan sujuvan kielen tärkeyttä, eli he eivät esim. betauta tekstejään tai sitten betaus on tehty sivusilmällä. Jos on muutama virhe, niin se on ihan okei, mutta siinä vaiheessa, kun yhdessä osassa/lyhyessä oneshotissa on parisenkymmentä virhettä, niin en pysty lukemaan häiriöttä. Lisäksi jotkut kirjoittajat yleensä voisivat mielestäni kehittyä paljonkin, joten ylimielisenä paskana yritän selittää, että mikä voisi olla parempi tapa ja miten asiat voisi ilmaista sujuvammin.
Kyllä, kirjoitan negatiivisia kommentteja -mutten koskaan perustelematta. Minusta ihmiset lafissa ovat yleensä ottaen tosi huonoja kirjoittamaan kriittistä palautetta, koska pelätään, että kirjoittaja loukkaantuu. Minulle on sattunut vastaan tilanteita, joissa kommenttiani ei ole ymmärretty, vaan on otettu itseensä -mutta sitten on tilanteita, joissa kirjoittaja on kiitollinen ja huomaa mahdolliset heikot osa-alueensa ja arvostaa poikkeavaa, mutta perusteltua mielipidettäkin.
En halua loukata ketään tai saada heitä kammoamaan kirjoittamista, mutta minusta erehdyksen kautta opitaan. Myönnän ihan vilpittömästi myös sen, että jos koko ficciin ei ole kiinnitetty huomiota, vaan sen rakenne yms. on täysin samantekevää ja kirjoittaja ajattelee, että vain mahdollisesti näpsäkkä idea ja paritus ovat tärkeintä -niin menen toisinaan ja kommentoin.
Minulla on myös tapana korjata ficeistä löytämäni virheet -oli niitä sitten paljon tai vähän. Mielestäni se on osoitus kirjoittajalle, että nyt kannattaa kipittää beta-topiciin tai olla huolellisempi. Yleensä vähän virheitä löytyy hyvistä ficeistä, sellaisista, joista pidän. Pieni määrä virheitä ei nimittäin huononna ficciä lainkaan.
Mutta mahdottoman suuren virhemäärän takia olen joskus jättänyt lukemisen kesken, tai korjannut kaikki virheet kommenttiin ja kerran jopa jättänyt tarinan itsensä kommentoimatta, sillä kokonaiskuvan näkeminen oli mahdotonta.
Olen jättänyt parisen kertaa kommentoimatta sen takia, etten löytänyt oikeastaan mitään hyvää sanottavaa, mutten suoria korjattavia virheitäkään, en sitten viitsi mennä sanomaan "en tykännyt, koska blablabla". Se on kuin lukisi kirjaa, joskus se on vaan pettymys, jossa olisi itse muuttanut tilanteita ja tapoja ilmaista -mutta ne ovat vain minua miellyttäviä.
Joskus törmää myös sellaiseen ficciin, joka on...mitäänsanomaton, siitä ei ole mitään sanottavaa, se ei ole huono, ei hyvä, ei edes keskinkertainen, siitä ei vain ole mitään sanottavaa -onneksi niin käy harvoin.

-Kommentointia on enemmän kuin ennen...mutta se on tietynlaista. Täällä ollaan hieman jumissa niissä tutuissa kirjoittajissa eikä aina uskalleta kokeilla uutta ja vaikka kokeiltaisiinkin, niin kommentti saattaa jäädä antamatta. Se on harmi, koska kirjoittajia usein harmittaa se, että kommentteja tulee tyyliin yksi tai kaksi. Vielä enemmän syö se, että saadut kommentit ovat positiivisia, siitä tulee "jos tää muka on hyvä, niin miksei kukaan vaivaudu kommentoimaan" -olo. Ensin mua ainakin harmitti se, että mun ficci sai tyyliin...kaksi kommenttia ja sitten jonkun muun ficci sai 10, mutta sitten tajusin katsoa ne 10 kommenttia ja totesin, että otan mieluummin nuo kaksi omaani kuin ne 10 "tää oli tosi hyvä", "hihih reituli oli niin ihana", "upee, jatkoo!!" -kommentit
Muutoin on niitä asiallisia kommentteja ja sitten on taas niitä, jotka ovat täysin sisällöttömiä -nimenomaan ne "ihana, jatkoo!!!"-kommentit.

-Minulle se on valitettavasti melkeinpä oletus, että minulle vastataan ja minä vastaan -jos on siis kommentti sen mukainen, että siihen voi vastata. Minusta on kiva, että kirjoittaja saa mahdollisuuden todeta jotain ajatuksistani, vastata mahdollisiin kysymyksiini jne.
Pettyisin, jos minulle ei vastattaisi...pakko myöntää. Siis...haluan kuulla millaisen reaktion kirjoittaja saa kommentistani ja mitä hän haluaa mahdollisesti sanoa takaisin.
-Mä en ole homo!
- Vidoll Shun

Ruokalista

shunshun
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja Avalyn » Su Helmi 22, 2009 2:16 am

Itse en ole julkaissut yhtäkään ficciä, joten tyydyn kertomaan mielipiteeni ihan vain kommentoijana.

Omasta mielestäni hyvä kommentti on rakentava ja rehellinen. Virheistä tulee mielestäni sanoa, jos niitä löytää, mutta joka pilkusta ei kuitenkaan ehkä kannata nipottaa, koska kukaan ei ole täydellinen. Itselläni on tapana huomauttaa lähinnä niistä virheistä, jotka pistävät enemmän tai vähemmän silmään. Mielestäni hyvän kommentin tulee olla myös kannustava. Vaikka joissakin asioissa olisi ongelmaa, niin aina löytyy myös niitä hyviä puolia, jotka hyvän kommentoijan tulisi muistaa mainita kritiikkinsä ohella. Hyvä kommentti on yleensä suhteellisen pitkä, koska rakentavaa palautetta on vaikea antaa muutamalla sanalla. Todella hyvissä kommenteissa on sekä itsellä ficistä heränneitä ajatuksia tuotu esiin että sanottu jotakin ficin kielellisistä seikoista, esim. kuvailusta, oikeakielisyydestä tai lauserakenteista.

Kommentoin, koska palautetta on kivaa antaa ja tiedän, että sitä on myös vähintään yhtä mukavaa saada. Haluan tuoda kirjoittajalle hyvän mielen, kannustaa häntä jatkamaan ja mahdollisesti myös auttaa kehittymään entistä paremmaksi. Tähän mennessä olen kommentoinut vain korkean ikärajan ficcejä, mutta tarkoituksena olisi kommentoida myös muiden osastojen tuotoksia. Mieltymykseni K-15 - K-18 ficceihin johtuu varmasti suurimmaksi osaksi siitä, että kyseisen osaston ficcien kirjoittajat ovat keskimäärin varsin kovatasoisia. Monet heistä ovat ilmeisesti jo varsin kokeneita, ja tasokkaita ficcejä on mukava lukea. Ja niin, pakko kai on myöntää, että myös seksiä on kivaa välillä lukea, varsinkin, jos se on taitavan kirjoittajan kynästä. Tarkoituksenani ei kuitenkaan todellakaan ole väheksyä muita ficcejä, koska niidenkin joukossa on paljon erinomaisia yksilöitä, jotka ansaitsevat kunnon kommentin. Jokaisella on kuitenkin mieltymyksensä.

Niitä ficcejä tulee helpommin kommentoitua, joissa on on joku suosikkiparituksistani tai kirjoittaja, josta pidän paljon. Oneshotteihin kommentointikynnykseni on yleisesti ottaen matalampi, koska ne ovat useimmiten varsin lyhyitä ja tiiviitä paketteja, joista on helpompi antaa hyvä kommentti. Tätäkin suurempi syy oneshottien suosimiseen omalla kohdallani on se, että niihin ei tarvitse väsätä kuin yksi ainoa kommentti. Jatko-osaficciin sen sijaan pitäisi kommentoida monesti, koska muuten kirjoittaja saattaa ihmetellä tai masentua, jos kommentoija äkkiä lakkaa kommentoimasta kyseiseen ficciin. Näin minä ainakin ajattelen, en sitten tiedä, jos totuus on toinen. Koen kuitenkin, että jos johonkin jatko-osaficciin kommentin kirjoitan, niin sitten minun on laitettava uusi kommentti seuraavan osan ilmestyttyä aina siihen asti, että ficci päättyy.

Jos ficci ei ole mielestäni ollut hirvittävän hyvä mutta on kuitenkin saanut kommentteja, niin en välttämättä kommentoi. Jos taas ficci on jäänyt vaille kommentteja, innostun suhteellisen helposti kommentoimaan, koska tiedän, että ilman kommentteja jääminen on todella kurjaa. Jos ficci on hyvä, luonnollisesti on mieluisampaa antaa kommenttia, koska kehuminen on kritisoimista mukavampaa. Kyllä vähän vähemmän hyviinkin silti tulee kommentoitua, koska on toisaalta myös hauskaa antaa vinkkejä ja auttaa kirjoittajaa kehittämään taitojaan. Loppujen lopuksi se, tuleeko kommenttia annettua, riippuu suhteellisen paljon myös sen hetkisestä mielentilasta. Jos väsyttää ja keskittymiskyky on nolla, niin ei sitä kommenttiakaan ihan helposti tule kirjoitettua.

Lafin kommenttien tasossa on minusta aika suurta vaihtelua. Osa kommenteista on vain muutaman rivin pituista kehumista, toiset taas hyvinkin pitkiä ja syvälle porautuvia. Keskimäärin kommenttien taso on kuitenkin mielestäni ihan hyvä. Kommentointiaktiivisuus puolestaan saisi olla suurempaa. On ikävää, jos jokin ficci ei saa palautetta tai saa sitä hyvin niukasti, koska jokainen tuotos kuitenkin palautetta ansaitsisi. Sitä paitsi tuskin kommentteja voi koskaan liikaa saada.

Tähän on sanottava, että tosi tärkeää. Kulutan itse sen verran aikaa kommenttieni väsäämiseen, että toivon saavani vastauksen kirjoittajalta. Enhän muuten voi edes tietää, onko kirjoittaja lukenut kommenttiani! Kirjoitan pitkiä ja tasokkaita kommentteja osittain sen takia, että kirjoittaja saisi niistä sen verran irti, että vaivautuisi vastaamaan. Mitä pitempi vastaus on, sitä enemmän se lämmittää mieltä ja tuo tunteen siitä, että kommentti on toivottu. Pidän erityisesti siitä, että kirjoittaja lainaa kommentoijan tekstistä pätkiä ja vastaa niihin. Silloin tulee sellainen tunne, että oma kommentti on todella arvostettu, vaikka tällainen mielipide saattaakin kuulostaa vähän itserakkaalta.

Minun on myös myönnettävä, että se, vastaako kirjoittaja kommenttiini vai ei, vaikuttaa siihen, kommentoinko hänen ficcejään vastaisuudessa. Ne, jotka vastaavat pitkästi kommentoijilleen, jäävät mieleen, samoin ne, jotka eivät jaksa syventyä kommentteihin vastaamiseen. Minusta on reilua, että kun käytän aikaa kommentin kirjoittamiseen, kirjoittaja myös käyttää aikaa siihen vastaamiseen. Tiedän kyllä, että kirjoittajilla on paljon puuhaa, mutta silti toivoisin, että he jaksaisivat uhrata aikaansa kommentoijilleen. Jos kommentteja todella haluaa, niin pitäisi sitä aikaa jostain liietä myös niihin vastaamiseen, kun kerran kommentoijakin jaksaa aikaansa kommentoimiseen käyttää. Siitä, että omaan kommenttiini on vastattu, tulee minulle oikeasti todella hyvä ja arvostettu olo.
Viimeksi muokannut Avalyn päivämäärä Ma Helmi 23, 2009 7:05 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa
Jossain ollessaan on jostain poissa.

Avalyn
Vuoden trouble

ViestiKirjoittaja Dobnu » Su Helmi 22, 2009 11:39 pm

Tuolla vitutustopicissa tuli puitua aika paljonkin tätä kommentointia ja monella oli asiaa. Musta on ikävä jättää keskustelu kesken, koska mä koen sen vain hyväksi asiaksi. Lainaan tähän mun viestin tuolta vitutustopicista, koska moni sitä sielläkin quottasi, ja se tiivistää aika hyvin mun mielipiteen tästä asiasta.

Dobnu @ vitutustopic kirjoitti:MIKSI ihmiset ette voi kommentoida niitä ficcejä? Ihan oikeasti, mikä hitto siinä on niin vaikeaa? Jos te kerran täällä pyöritte, toiset montakin tuntia päivässä ja luette ficcejä, niin on se kumma, ettei yhtä 10-15 minuuttia voi käyttää sen kommentin kirjoittamiseen. Ja miksi täällä ollaan niin kapeakatseista porukkaa? Jos kommenttikampanjaan tunkee ficin, joka on paritukseltaan yhtään valtavirrasta poikkeava, niin sitä ei varmasti lupauduta kommentoimaan ennen kuin vasta sitten, kun itsellä on hätä, että pitää saada omaan ficciin kommentti. Ja voi että jos oot niin tyhmä, että julkaiset ficin jostain muusta kuin an cafesta tai reitukista, niin sun on ihan turha odottaa kommentteja. Kaikki aina valittaa, että pelkästään an cafeta ja Gazettoa kommentoidaan, mutta se ei tosiaan ole totta. an cafeta ja reitukia ja välillä aoixuruhaa kommentoidaan, nimim. erilaisten Gazetto-parituksien kirjoittaja.
Ja kun jokainen kirjoittaja sen tietää, että niitä kommentteja haluaa, jos kerran julkaisee ja sitten ottaa päähän, kun niitä ei tule, niin miksi ei edes voisi yrittää tehdä sille toiselle paremman mielen sillä, että kommentoi, vaikka itse ei kommentteja saakaan? Mä joskus ajattelin, että kun kommentoin muiden ficcejä, ehkä mäkin saan kommentteja. No eipä ole näkynyt. Sitten mä aloin ajatella, että no, kun kerran ei mun ficcejä kommentoida, niin kommentoinpa minä sitten edes muiden, kun satun lukemaan, jotta joku edes ilahtuisi. Muakin on alkanut nyppiä tämä homma niin valtavasti, mä en löydä enää luettavaa, koska koko lafi on pullollaan reitukia ja an cafeta ja onpa seassa vielä betaamattomiakin ficcejä, vaikka betauspakosta kuinka toitotetaan. Itse en saa kommentteja ja sen takia mua ei kiinnosta lafissa oikeastaan mitään enää julkaistakaan. Mä en usko, että uhkailu, jota itse jatkoficissäni eilen päätin harrastaa, on paras keino saada kommentteja, mutta kun ei niitä saa muutenkaan. Ja mä ainakin olen valmis jättämään sen ficin julkaisemisen kesken ja muutenkin tulen vähentämään ficcien julkaisua täällä, koska enää ei kiinnosta tulla tänne vain huomaamaan, ettei yhtäkään kommenttia ole tullut, niin paljon kuin ficin eteen teki työtä, näki vaivaa ja laittoi itseään.

älkää provosoituko liikaa ehkä vähän provosoivasta sävystä, koska tämä todellakin tarkoitettiin silloin pelkän oman ketutuksen purkuun. Mä tahtoisin kuulla ihmisten mielipiteitä kommenttikampanjasta ja siitä, miksi se ei toimi niin hyvin, kuin idea antaisi mahdollisuuden. Ajatuksia? Koska moni varmasti on huomannut, että siellä on muutama vakikävijä, jotka kommentoivat toisten ficcejä ja laittelevat niitä sinne, toiset taas käyvät siellä lähinnä pyytämässä omiin ficceihinsä kommentteja, mikä on tietenkin topicin tarkoitus. Mutta miksi käyttäjämäärä on muutama kymmenen lafin yli yhdeksästäsadasta käyttäjästä? Mikä teitä estää käyttämästä kommenttikampanja -topiccia?

Toisena mä kuulisin mielelläni mielipiteitä myös ihmisiltä, jotka eivät kommentoimista harrasta. Miksi ette, mikä siitä tekee niin vaikeaa ja onko asialle tehtävissä jotain? Ideoita mielellään saa jakaa kommentoinnin parantamiseksi ja helpottamiseksi, jos sellaisia on.
Ja vielä tämä fandom-kannan suppeus, kun kerran sekin vitutustopicissa mainittiin. Mikä estää kirjoittamasta ficcejä monipuolisemmilla fandomeilla ja etenkin, miksi niitä ficcejä ei kommentoida? Koska aivan varmasti niitäkin ficcejä luetaan, vaikka ficci olisi avattu vain esim. 60 kertaa, niin varmasti joku sen on lukenut, mutta miksi ei jättänyt kommenttia?

Ja muutenkin vapaata keskustelua aiheesta, ei pelkästään mun kysymyksiin vastaamista, jos ajatuksia on. Estradi on teidän. ~

Dobnu
Teknikko

ViestiKirjoittaja shunshun » Ma Helmi 23, 2009 2:55 pm

Kun kerran kissa on nostettu pöydälle...

Olen samoilla linjoilla edellisen kanssa, ja voin sanoa, että minua suorastaan jo kyrpii.
Tästä kannanotosta saattaa provosoitua, ja senkus provosoidutte, mulla on mitta tätä myöten *näyttää kattoa* täynnä.

Lafia vaivaa idioottimainen Fandom-kompleksi
*vinku vinku*
"en voi lukee noista tyypeistä, kun en tiedä niistä mitään"
"yhyy, en ees tiiä miltä ne näyttää, en kuuntele tätä bändii, en lue"
= haistakaa nyt jo mäntysuopa!
Minä olen normaalisti hyvin pitkäpinnainen ihminen, mutta nyt on kulkaa jouhi kireellä!
Täällä todella monet (eivät kuitenkaan kaikki) kommentoivat ficcejä _pelkän fandomin perusteella. Ihmiset eivät kommentoi ficcejä ficceinä, eli kaunokirjallisina teoksina.
Et sä helvetti lue kirjaakaan sen perusteella, että tunnet/tiedät ne kirjailijan keksimät hahmot etukäteen -se on kokeiltava ja fanfiction on kuin osa novellikokoelmaa!

Se alkaa valitettavasti näyttämään siltä, että on ihan yks paskan hailee miten kirjotat, väliä on vaan sillä mistä kirjotat.

Taas lafin oma Pirkko-Petteri kirjoittaa ficin an cafesta, jonka sisältöön on panostettu peräti viisitoista minuuttia miettimistä, kaksi tuntia toteutusta. Jälki on sen mukainen, on se niin mahdottoman hauskaa, kun Miku pudottaa banaaninkuoren lattialle, johon Yuuki kompastuu ja lyö päänsä lattiaan. Haukutaan kaveria hinttariksi ja idiootiksi, uhkaillaan avioerolla -paitsi, että eihän me hei olla edes naimisissa! Ja pilkkusäännöille haistatetaan sillillä valeltua vittua, ja mitä ne helvetin yhdys _ sanat on, kun kaikki niistä toitottaa. Mikä on tää paljon puhuttu "beta", voiko sitä syödä?
Ha ha ha
Ja voitteko uskoa, kommentteja senkun sataa!

Sitten meillä on lafilainen Mari-Antero, joka tahtoo kirjoittaa omista suosikkibändeistään, joita ei kuunnella ihan niin laajalla alalla. Ficceihin on panostettu, ne ovat kieliopillisesti hyviä, niissä on mielenkiintoinen, mahdollisesti omaperäinen ja ehkä onnistunutkin tarina.
Mutta kuka sateen pieksemä pahvikallo nyt olisi kiinnostunut jostain, jonkun tuntemattoman Mari-Anteron kirjoittamasta räpellyksestä, kun saatavilla on iki-ihania kesto- ja massasuosikkeja!

Kuten Mari-Anteron, myös shunshunin, jonka kielioppi ja kerrontataidot ovat parempia, (kyllä vain, minä olen sen verran itsetietoinen), kuin joidenkin niiden kirjoittajien, jotka ovat kahmineet pitkän liudan kommentteja. (edelleen on olemassa hyviä ja suosittujakin kirjoittajia, tästä ette hitto vedä palkokasveja nenäonteloihin)
Mari-Antero, shunshun ja helvetin monet muut minua taitavammat kirjoittajat jäävät myös ilman kommentteja, mitäs kirjoittajat sellaisesta fandomista, joka ei kiinnosta ketään.

Olen julkaissut tähän mennessä 4 ficciä (+ 1 yuugin kanssa tehty), 5 tulossa...olen saanut tasan 3 kommenttia, joista yhden antoi tyttöystäväni, joten tuskin edes lasken sitä mukaan. Ne kaksi muuta kommenttia on saanut yksi ficci, olen niistä enemmän kuin kiitollinen, mutta siellä on ne muutkin ficit. Vielä enemmän minua ärsyttää se, että kumpikin kommentti on positiivinen (ja muutoinkin vallan mainio sisällöltään), niistä toinen ihmettelee, kun sitä ficciä ei kukaan kommentoi, vaikka se on hyvä. Kuten jo aiemmin sanoin "Jos nää kerran on hyviä, niin miksei kukaan sitten vaivaudu kommentoimaan?"
Mutta älkää nyt hitossa edes kokeilko niiden lukemista :'DDD ne eivät ole an cafesta, gazettesta tai edes dir en greysta! (näistäkin fandomeista on olemassa hyviä ficcejä, tiedän)
Kyllä, olen katkera sen takia, että ficit, jotka rakentuvat pelkistä päälauseista, pilkku- ja yhdyssanavirheistä sekä oikeasti alkeellisesta kerronnasta saavat homosti kommentteja, vaikka minun - tai vittu ihan kenen tahansa - kerronta olisi parempaa, oikeakielisempää ja tarinakin taidokas -sitä ei vaan kommentoida.

Olen lukenut myös muiden kirjoittajien ficcejä, jotka eivät saa kommentteja läheskään niin paljon kuin ansaitsisivat -ja täällä on yksi sellainen kirjoittaja, jolta luen vaikka femmeä sen takia, että hän on niin taitava. Ja minä sentään vihaan femmeä.

Olen tässä miettinyt jo pari kertaa Yuugille, että pitäisikö mun vaihtaa hahmojen nimet ficceihini ja kirjoittaa Reitukia/yleensä ottaen Gazea tai an cafeta -ihan vaan sen takia, että joku edes lukisi niitä.

Ja HUOM! Mun ficcejä ei edes viitsitä avata kovin montaa kertaa, eli pelkkä kommentointi ei ole vikana, vaan se, että ihmiset on niin jumittuneita kliseefandomeihinsa, etteivät viitsi edes yrittää muuta.
No, totesin kuitenkin, etten ole niin sell out, että kirjoittaisin jotain minulle sopimatonta fandomia vain kommenttien takia... joten jäänpä sitten ilman.

Kommenttikampanja on mielestäni idealtaan hyvä, mutta no toteutuksessa näkyy hieman se (ja tämä ei ole ylläpidon vika), että siellä ne itsekkäimmät eivät tasan tarkkaan kommentoi ketään, ennen kuin on oma lehmä ojassa ja nyt tarvittaisiin omaan ficcuun komo. Tilannetta paransi se, että nyt siellä on se viikon aikaraja, sillä tosi moni lykkäsi tammikuussa varauksen pystyyn ja ei ole tähänkään mennessä saanut kommentoitua -joka on tosi itsekästä. Pistää nyt kirjoittaja odottamaan kuukausikaupalla...
Itse en käytä kommentointikampanjaa, luen nimittäin hyvin vähän ficcejä näin ylioppilaskirjoitusten alla. Lisäksi etsin mielelläni ihan manuaalisesti, kokeilen vähän kaikkea ja niin edelleen. Olen kyllä harkinnut, että voisin osallistua kyseisen topicin pitoihin, kunhan aika riittää taas.

Yksi idea, jonka toteutus lienee mahdoton, koska asiaa ei voida valvoa, olisi sellainen, että vaikka tietyin väliajoin vaikkapa kuukauden ajan jokainen lafilainen on velvoitettu kommentoimaan yhtä viidestä lukemastaan ficistä.
Harmi tosiaan, ettei tätä voida valvoa millään tavalla, etenkin, kun ficin avaus ei tarkoita lukemista.

Nyt olen suurimmat vitutukseni päästänyt pihalle ja ei enää keitä niin hitosti. Vaikkei ongelma mihinkään tällä poistukaan. Sori suuri kiroilun määrä, se on paheellinen tapani, josta kuitenkin nautin suuresti.

Jatkakaa :___D
-Mä en ole homo!
- Vidoll Shun

Ruokalista

shunshun
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja Nera » Ma Helmi 23, 2009 11:07 pm

Haluaisin itse aukoa päätäni yhden pienen vähemmistön puolesta.

Miksi enkunkieliset ficit ovat niin huonossa suosiossa? Miksi niitä on niin paljon vaikeampi kommentoida, kuin kotimaisella kirjoitettu? Kukaan siellä kirjoittaneista ihmisistä eivät käytä niin vaikeata enkkua, ja tietääkseni elämme melko kansainvälistä aikaa ja kaikki ovat lukeneet jossain määrin sitä kummalisen vierasta kieltä.
Hmm, of course my horse, Lafi is here for Finnish fanfiction and Finnish first and foremost, but what is it that makes the English ones so un-popular? I wonder.

Itse koen suomeni niin noloksi mössöksi, että kynnys lähettää se betalle on noussut turhan korkeaksi. Siksi kirjoitan luomukseni englanniksi, sillä olisi teidänkin mielestänne varmaan aika mälsää kirjoitta suomea ruotsin lauseenrakeenteella, mikä on niin ärysttävää, että se saa modet melkein painamaan editointi-nappia, vaikka kyseessä olisi postaus vitutus-topsuun.
-- Menin ohi aiheen, mutta u-käännös moottoritiellä on sallittua tässä vaiheessa.

Minä, kuten muutama muukin, haluamme olla osa lafia ja postata ficcejämme tänne, vaikka kieli onkin ongelma. Miksi siis meidän ficcimme eivät ole yhtään sen suuremmassa suosiossa? Pitäisikö meidän palata huonommalle tasolle ja kirjoittaa suomea, vai pitää korkeampi tasomme ja tyytyä siihen, että viestejämme avataan n+1 kertaa ja jos on lykkyä niin saamme ehkä 1 kommentin 15 ficciä kohden? Kirjoitammeko vääriä parituksia, vai eikö reituki kelpaa kun kieli ei taivu allatiivissä ja essiivissä? Henk.koht. en edes kirjoittaisi sitä, koska maailmassa on parempia parituksia, uskokaa pois...
Minua rehellisesti sanottuna ärsyttää se, että meidän töitämme ei arvosteta samalla tavalla, kuin suomenkielisiä tuotoksia. Olisi joskus hauskaa kuulla mitä ihmiset täällä koto Suomessa ovat ajatelleet lukiessaan näitä... Kommentointikampanjaankaan ei halua tunkea nenäänsä 247 ja huorata omaa ficciään suuntaan jos toiseen, sillä sekin alkaa olla noloa ja turhan nöyryyttävää. En haluaisi kerjätä kommentteja, ei kukaan halua! On oikeastaan aika masentavaa tietää että ihmiset ovat lukeneet esim. minun ficcejäni, mutta eivät edes viitsi yhtä riviä kirjoitta ja kertoa että lukivat ja pitivät/vihasivat.

Ehkä kirjoitan seuraavan ficcini ruotsiksi ja sekoitan pasmanne siitä, koska se on sentään toinen kotimainen ja kuinka moni osaa sitä?

Nonih, tuli sanottua jotain ja salé unohdin puolet.
t. meleko pettynyt Nera

Nera
Vuoden crossover

ViestiKirjoittaja GanesaIX » Ti Helmi 24, 2009 7:28 pm

Nera kirjoitti:Haluaisin itse aukoa päätäni yhden pienen vähemmistön puolesta.

Miksi enkunkieliset ficit ovat niin huonossa suosiossa? Miksi niitä on niin paljon vaikeampi kommentoida, kuin kotimaisella kirjoitettu? Kukaan siellä kirjoittaneista ihmisistä eivät käytä niin vaikeata enkkua, ja tietääkseni elämme melko kansainvälistä aikaa ja kaikki ovat lukeneet jossain määrin sitä kummalisen vierasta kieltä.
Hmm, of course my horse, Lafi is here for Finnish fanfiction and Finnish first and foremost, but what is it that makes the English ones so un-popular? I wonder.

Itse koen suomeni niin noloksi mössöksi, että kynnys lähettää se betalle on noussut turhan korkeaksi. Siksi kirjoitan luomukseni englanniksi, sillä olisi teidänkin mielestänne varmaan aika mälsää kirjoitta suomea ruotsin lauseenrakeenteella, mikä on niin ärysttävää, että se saa modet melkein painamaan editointi-nappia, vaikka kyseessä olisi postaus vitutus-topsuun.

Nera... tiivisti tämän olennon ajatukset. Tosiaan, joillain ihmisillä, kuten esimerkiksi minulla, suomen kieli ficcikielenä on vaan niin jumalattoman tönkköä itselläni, ettei sillä kehtaa kirjoittaa mitään. Sen sijaan englanti sujuu paremmin kuin oma äidinkieli, jopa kielioppia myöten!

Suurin osa ihmisistä, jotka ovat minulle kertoneet syynsä mikseivät lue ficcejä englanniksi, sanovat etteivät he osaa. No mutta voi pyhä jumala, siitä vain sitten lukemaan ja samalla oppii! Itse aloitin ficcaamisen kolmannella luokalla. Se oli silloin randomia kirjoittelua, mutta viidennellä luokalla siitä tuli vakituinen harrastus. Kirjoitin ficcejäni jo silloin englanniksi ja luottakaa, enpä minä niinkään paljoa sitä kieltä silloin osannut. Jos nyt näkisin joitain sen aikaisia tekeleitäni, itkisin verta silkkojen kielioppivirheiden takia.

Luin kolmannelta asti myös ficcejä englanniksi. No, eihän minulla kolmannella mikään hyvä englannin kielen taito ollut, mutta kun luin ja vastaan tuli uusi sana, etsin sen sanakirjasta ja olin tyytyväinen opittuani sen merkityksen. Uusia sanoja tuli lisää, opin ne, sanavarastoni karttui...

Pointtini on lyhyesti tämä - kukaan ei ole seppä syntyessään. Jokaisen asian voi oppia jos vain on edes hiemankin halua. En vihaa mitään muuta enemmän kuin kuulla ihmisiltä tätä lausetta: "Ai, se on englanniks, no en mä sitten tiedä..." ARGH! Hello, anybody there?! Englanti on kansainvälinen kieli - jos nämä kielitaidottomat sitten kuvittelevat matkustavansa ulkomaille, suomellako ne kuvittelevat siellä pärjäävänsä? Antakaas kun Ganesa repeilee tälle mielikuvalle oikein kunnolla.

Voi kyllä, tämä on äärimmäisen provosoivaa tekstiä, mutta puolustan tässä kantaani, jonka Nera hienosti toi esille.

Sanoisin vielä lisääkin ties mitä kaikkea, mutta en usko että siitä tulisi enää mitään muuta kuin rantrant-tyylistä tekstiä, joten kuittaan tähän.

GanesaIX
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja pucca » Ke Helmi 25, 2009 1:36 pm

tuun nyt enemmän vastailukannalla kirjottaa omia mielipiteitäni ja hyvin non-provosoivasti i hope : )

tää kommenttikampanjajuttu, josta Dobnu puhu on musta ihan hirmuhyvä idea, mut ei selvästi näytä ihan toimivan. ite en oo ees avannu koko topiccia kertaakaan, koska mulla ei yksinkertasesti riitä aika panostautua johonki ficin lukemiseen ja sitten kommentoimiseen vaan saadakseni omaan ( tai jonkun toisen ) ficciin kommentteja. varmaan lafikansa on vähän laiskistunu ihan ylipäätään lafin käytössä ( i know i have ) eikä täällä oikeesti oo enää niin monia hurjan aktiivisia käyttäjiä, jotka tosissaan jaksais panostaa kaikkeen sellaseen. ehkä ne kaikki aktiiviset on jo osallistunu tähän kampanjaan, en tiedä, kun en todella oo sitä topicia kertaakaan avannu.

Dobnu kirjoitti:Miksi ette, mikä siitä tekee niin vaikeaa ja onko asialle tehtävissä jotain?
tää vastaus on nyt ihan henkilökohtasella tasolla koska en tietenkään voi yleistää kaikkia lafin kommentoimattomia käyttäjiä ( enkä pidä itteänikään ihan nollakommentoijana ), mutta aika on isoin ongelma. varsinkin nyt, kun mulla on sellanen tilanne elämässä, ettei aikaa olis hirveesti millekään ylimääräselle niin sitä ei todella ole aikaa ruveta väsäämään kommenttia ihan jokaiselle ficille jonka on lukenu. toisaalta, eipä mulla oo ollu oikeen aikaa lukeakaan yhtään mitää, joten luultavasti tällä hetkellä mun kaikki luetut ficit on saanu kommentin sen jälkeen.

Dobnu kirjoitti:Mikä estää kirjoittamasta ficcejä monipuolisemmilla fandomeilla ja etenkin, miksi niitä ficcejä ei kommentoida?
taas henkilökohtanen mielipide, mutta siis ihan tosi. _miksi mä kirjottasin ficin jostain un-known-bändistä, josta en itse tiedä mitään ? shunshun tossa mainitsi omassa viestissään, et miksei voi lukea ficcejä lukukokemuksena.
no koska mulle tää on _fan_fiction. luen bändeistä, joita fanitan, kirjotan bändeistä, joita fanitan. jos haluun kirjottaa jostain täysin randomista Millasta ja Mikosta, meen eri foorumille. sellaselle missä nimenomaan ne tarinat ja kirjoitustaito on pääosassa.

mut ihan tosi, tää ei oo maailman suurin asia mulle. kyse on nimenomaan siitä et saa viihdyttää itteään jollain tosi älyvapaalla ja täysin fikitioisella tarinalla omista suosikkijiiruistaan. en pakota itteäni lukemaan jotain, josta en oo ikinä kuullukaan, koska se on turhaa. jos taas haluun lukee hyvää juonta ja kirjoitustaitoa, hahmoista, joita en tiedä, käyn kirjastossa ja lainaan kirjan. sellaset ei taida hirveen suosittuja olla näissä piireissä vai ?

enkä todellakaan haluu sanoo, et täynnä virheitä olevat, kieliopillisesti päin persettä ja viidessätoistaminuutissa tehdyt ficit on tosi jees, kunhan ne on oikeesta parituksesta, ei ei ei. jos haluu laittaa tänne ficin muiden luettavaks, luulis jo ihan omanki järjen sanovan, et siihen haluu sit panostaa kunnolla, jotta siitä tulis sellanen, jonka kehtaa laittaa.

ja hei, faktahan on se, että suositummista bändeistä kirjotetaan enemmän, koska niillä on enemmän faneja. mut ihan tällai välihuomautuksena, se että valitetaan siitä, et reituki-ficit valtaa lafin, ei se oo totta. mä en paljon muuta paritusta luekaan nykyään ihan ylimääräsen ajan takia ja voin sanoo, et jos täältä oikeesti yrittää ettii jotain lukemisen arvosta reituki-ficciä, niin aika harvassa on. joku niitä varmasti lukee, mut en minä.
mutta siis pointtina se, että onhan se vähän turhaa tuntemattomampien bändien fanien aukoa päätään, ettei tuu kommentteja jos ne iteki tietää, et 'no heh, olenpas ainoa tämän bändin fani lafissa.'

tiivistän siis : jokainen ajatelkoon lafin ihan millä tavalla tahansa, mutta mulle tää on fanfiction paikka, jossa saan lukea ja kirjottaa _omista fanituksen kohteistani. ei sen enempää.
「貴方を愛した がいる
を愛した貴方がいる」

pucca
Teknikko

ViestiKirjoittaja Dobnu » Ke Helmi 25, 2009 2:38 pm

Mun mielipiteisiin on varmaan kaikki jo ehtineet kyllästyä, mutta mun on pakko taas päästä avaamaan suuni.

Ensinnäkin mä ymmärrän sen kyllä, ettei ihmisillä ole aikaa lukea ficcejä. Sitä mä en ymmärrä, että löytyy aikaa lukea ficcejä, mutta ei kommentoida niitä. Koska oon edelleen sitä mieltä, että sä voit käydä heittämässä sen kommentin montakin viikkoa myöhässä sen jälkeen, kun oot lukenut sen ficin, niin mäkin joskus joudun tekemään. Ja esimerkiksi en lue lafissa ficcejä ollenkaan silloin, kun tiedän, ettei mulla ole aikaa paneutua lukemaan ja kommentoimaan, koska kyllä, mulle kommentoiminen on osa lukukokemusta. Mä saan ficistä paljon enemmän irti, kun kommentoin sitä ja sen lisäksi saan itelleni paremman mielen, kun tiedän, että oon jättänyt kirjoittajalle mielipiteeni lukemisen jälkeen.

pucca kirjoitti:_miksi mä kirjottasin ficin jostain un-known-bändistä, josta en itse tiedä mitään ?

Tuskin sitä on kukaan pyytänytkään, en mäkään voisi ruveta väsäämään ficciä bändistä Y, josta en tiedä mitään. Mutta todennäköisesti tällä foorumilla ihmiset kuuntelee muitakin j-bändejä kuin vain Gazettoa, Diruja ja muita suosituimpia. Minä ainakin kuuntelen ja yritän parhaani mukaan kirjoittaa myös niistä bändeistä, koska tahdon kirjoittaa muistakin bändeistä ja bändinjäsenistä kuin vain yhdestä tai kahdesta. Tietenkin, jos joku kokee, ettei halua kirjoittaa kuin siitä yhdestä bändistä ja yhdestä parituksesta, niin ei sitäkään voi kukaan kieltää, mutta ainakin pyytää, että ihmiset vähän laajentaisi näkökantojaan.

pucca kirjoitti:en pakota itteäni lukemaan jotain, josta en oo ikinä kuullukaan, koska se on turhaa. jos taas haluun lukee hyvää juonta ja kirjoitustaitoa, hahmoista, joita en tiedä, käyn kirjastossa ja lainaan kirjan. sellaset ei taida hirveen suosittuja olla näissä piireissä vai ?

Miten se on turhaa? Eikö kirjojenkin lukeminen sitten ole aika tavattoman turhaa, eihän niidenkään hahmoista ole koskaan ennen kuullut. Fanfiction on mulle henkilökohtaisesti yksi kirjallisuuden laji, kirjoittaminen on mulle tärkeää ja se, että saan ficeissä yhdistää kaksi itselleni tärkeää asiaa, kirjoittamisen ja muusikot, miten siitä tuleva kirjoitus voi olla turhaa? Ainakaan turhempaa, kun ne kirjatkaan. Lisäksi, mistä päättelit, etteivät kirjat ole suosittuja "näissä piireissä"? Mä olen lukenut koko pienen ikäni aikana satoja kirjoja ja yhä edelleen luen, omistan kirjastokortin ja olen vakiasiakas sekä kirjastossa että kirjakaupassa. Ja tiedän, etten ole ainoa lafilainen sun lisäksesi, joka lukee kirjoja.

pucca kirjoitti:mut ihan tällai välihuomautuksena, se että valitetaan siitä, et reituki-ficit valtaa lafin, ei se oo totta.

saattaa olla, että asia pistää meidän silmiin erilailla, mutta kyllä niitä reitukificcejä vaan täältä löytyy aivan varmasti enemmistönä an cafe-ficcien kanssa. Mä en puhunutkaan siitä mitään, kuinka moni niistä on lukemisen arvoisia, sen saa jokainen päättää itse. Mutta ficcejä kyllä löytyy, pullottaa joka suunnasta.

pucca kirjoitti:mutta siis pointtina se, että onhan se vähän turhaa tuntemattomampien bändien fanien aukoa päätään, ettei tuu kommentteja jos ne iteki tietää, et 'no heh, olenpas ainoa tämän bändin fani lafissa.'

lafissa on yli 900 käyttäjää, on aika ihme, jos joku kirjoittaa sellaisesta bändistä, josta _kukaan_ muu lafin käyttäjä ei pidä. Kyllähän sen näkee jo bänditopiceista, että siellä kyllä keskustellaan myös pienemmistä bändeistä, eli kiinnostuneita löytyy bändistä kyllä ja todennäköisesti joku bändin fani sitten lukaisee ficinkin, mutta ei kommentoi. Tämä on se, mikä musta lafissa mättää kaikkein eniten. Se, että sä luet sen ficin, mutta sä et näe tarpeelliseksi jättää kommenttia, olit sitten bändin fani tai et. Lafissa kuitenkin on muitakin, jotka suhtautuu fanfictioniin yhtenä kirjallisuuden osa-alueena, aivan kuten minäkin, ja silloin ei ole niin suurta merkitystä sillä, kuinka paljon on kuullut bändistä, koska se on kuin lukisi novellin tai sitten sen kirjan. Kun kerran lafista löytyy yhtä hyviä ficcejä, kuin sieltä kirjastosta kirjoja, niin miksi sitten aina pitää raahata itsensä sinne kirjastoon asti, kun kerta siinä nenän edessä on hyvääkin luettavaa?

Lisäksi, kuten jo sanoin, ei se kommenttien puute kerro ainakaan pelkästään fanien puutteesta, se kertoo ihmisten kapeakatseisuudesta, kun ei voida lukea ficcejä erilaisilla parituksilla, vaikka bändistä pidetäänkin. Mä henk. koht. en kieltäydy lukemasta mitään muuta kuin reitukia, ja sitäkin luen joskus LJ:n puoelella, jos löydän ficin, jonka koen lukemisen arvoiseksi. Mä tiedän, että kivoja parituksia löytyy ja on olemassa, sen oman lukemisen ja fanittamisen ei tarvitse olla niin suppeaa. Lisäksi, mullekin fanfiction on suurimmaksi osaksi _fan_fictionia, ei yhden parituksen fanittamista.

Dobnu
Teknikko

ViestiKirjoittaja minnako » Ke Helmi 25, 2009 3:02 pm

Vaikka mä olen monesti sanonut, että joo, haluaisin kommentteja, niin mä oon kyl tässä asiassa aika samoilla linjoilla puccan kanssa.

no koska mulle tää on _fan_fiction. luen bändeistä, joita fanitan, kirjotan bändeistä, joita fanitan. jos haluun kirjottaa jostain täysin randomista Millasta ja Mikosta, meen eri foorumille. sellaselle missä nimenomaan ne tarinat ja kirjoitustaito on pääosassa.
Noin se menee mullakin. On erityistapauksia, moniakin, milloin jonkun muun fanittamasta bändistä on kirjoitettu sellainen fic, jonka nimi vain kiinnostaa tai jotain, kirjoittajan tiedän hyväksi.

Ehkä mäkin oon surkea ihminen siinä, etten mä mene avaamaan ihan kenen tahansa ficiä, joka on kirjoitettu bändistä jota mä en kuuntele. Poikkeuksia on tässäkin (tadah!), mutta... Niin, perustelen mielipiteeni sillä, että ficejä on ___paljon ja -- en mä lue ficejä vaan sen takia, että joku kirjoittaja saisi lisää lukijoita, vaan mä luen niitä sen henkisen hyvän olon takia, mikä tulee kun lukee ficejä. (mut jos mä luen jotain niin 99% kerroista mä kommentoin...) Sama homma mulla on kirjoissa, valitsen mä kirjojakin kirjailijan takia. (... ja muistakaa, hyvät lapset, ne poikkeukset !)

Enkunkielisiä ficejä mä luen, jonkun verran ( JA NERA MULLA ON SUN FICIN KOMMENTOINTI KESKEN TUOLLA JUST ETTÄ >: ((( ), mutta mä ymmärrän niitäkin, ketkä ei niitä lue. Mä ymmärrän niitä, ketkä vihaa angst-ficejä, mä ymmärrän niitä, ketkä ei voi sietää ficejä englanniksi. Aluksi mäkin olin silleen, että ehheheheheh en mä ___osaa lukea niitä, mutta kyllä se siitä lähti kun ei alkanut jokaista lausetta suoraan kääntämään. ( ja nykyään tilanne on kääntynyt siihen, etten melkeen luekaan muuten kuin englanniksi, että XDD ) Se on joillekin oikeasti __vaikeaa, eikä fanfictionien tarvitse koskaan olla sellaista pakkopuurtamista, ___liian tosissaan otettavaa, että jonkun tarvitsisi ruveta lukemaan englanniksi vain sen takia, että ne on fanfictionia tai niitä ficejä edes löytyy. Ja jos niitä ei lueta, niitä ei kommentoida. Henk. koht. mulla on kamalan iso kynnys ruveta kommentoimaan ficiä, joka on englanniksi. Mä en tiedä mistä se johtuu, mutta -- se on vaan jotenkin kamalan vaikeaa. Vaatii enemmän itseluottamusta ja rohkeutta sanoa, mitä ajatteli. Miksi se sit on niin? En mä tiedä, eikä mulla ole hajua.

Eli mun pointti tuossa kamalan -- sekavassa tekstissä oli se, että minkä takia edes lukea niitä __FANFICEJÄ, jos niistä ei tiedä ollenkaan mitään? = ei niitä voi sitten kommentoidakaan.

( mikä into kirjoittajilla on valittaa siitä, että "kukaan ei kommentoi mun ficejä ku niissä on mr. A ja mr. B bändistä Helvetilliset aakkoset, kun tämä kerran on __fanfictionia? )

Ja tosiaan, myönnän, että kommentteja tulee vähän, sitä en kieltänyt missään vaiheessa.

// ja dobnu ehti kirjoittaa ensin, joten muokkaan~

Dobnu kirjoitti:Lisäksi, kuten jo sanoin, ei se kommenttien puute kerro ainakaan pelkästään fanien puutteesta, se kertoo ihmisten kapeakatseisuudesta, kun ei voida lukea ficcejä erilaisilla parituksilla, vaikka bändistä pidetäänkin. Mä henk. koht. en kieltäydy lukemasta mitään muuta kuin reitukia...

Se myös johtuu siitä, että vaikka bändistä pidetään, ei ficejä välttämättä haluta just siitä bändistä lukea tai jotain tiettyä tyyliä. Esim. MUCC mulla on sellainen, että luen vain äärimmäisissä tapauksissa niistä, en mä __pidä ajatuksesta, että Tatsuro siellä panee Miyaa ja Yukke höpöttelee söpöjä Satochille, vaikka bändin fani oonkin. Monet paritukset on myös sellasia mistä en tykkää ja niitä voi useimmilla olla paljon, vaikka bändin faneja olisikin. Ja se siinä on lukemisessa muutenkin, että kun fanfictionia on ___PALJON, niin miksi tyytyä yhteen sellaiseen -- toissijaiseen valintaan, esim Uruaoiin, kun sitä Reitukia, joka on se henk. koht. lemppari, on paljon muuallakin? ( ei mun lemppari oo kyl reituki, mut... kun siitäkin sit kiistellään, lol. )

Dobnu kirjoitti:Lisäksi, mullekin fanfiction on suurimmaksi osaksi _fan_fictionia, ei yhden parituksen fanittamista.

Niin, monelle muullekin (uskoisin), mutta se ei tarkoita sitä, että jos pitää reitukista niin automaattisesti pitää uruaoista ja aoikaista ja reitakaista ja rukiurusta ja rukiaoista ja --

niin. asdfg. osaan olla epäselvä, anteeksi.
提心吊胆和闷

minnako
Mao Zedong

ViestiKirjoittaja shunshun » Ke Helmi 25, 2009 3:24 pm

Vastaan lyhyesti.

Dobnu, AMEN! Kumarrukset sanoistasi.

pucca...ehkä ilmaisit itseäsi huonosti, mutta sanasi oikeasti kuulostivat juuri tasan siltä, mitä itse keksin kärkeväksi äärimielipiteeksi aiemmin "kuka hitto haluaa lukea jonkun tuntemattoman Mari-Anteron ficcejä pikkubändistä. Oma vikansa kun eivät kirjoita suositulla fandomilla"

Tuo "mä en ainakaan lue, koska tuntemattomista lukeminen on ihan turhaa ;<<<" on paskaa. Sitten sanotaan vielä, että luetaan kirjoja :'D jos luet muutakin kuin Harry Potteria, niin usein siellä tulee tuntemattomia hahmoja vastaan.
Ja kuten Dobnu sanoi, kuten myös minä aiemmin sanoin: fanfiction on yksi kirjallisuuden laji nykyään - ei niitä ei löydy kirjastosta, koska ficcareilla ei ole varaa kustantajaan/itsekustannukseen, eivätkä tekijänoikeudetkaan olisi kunnossa massalevitykseen kirjastoissa/myyntiin.
Se, että edes etsit ne reitukit, jotka kehtaa lukea on hyvä, mutta sanoit, ettei niitä lukukelpoisia ole niin paljoa. Sehän tässä mättääkin. Niitä huonoja - anteeksi nyt vaan kaikki ne huonommat - räpellyksiä on taas sitten ihan liikaakin. Ja sanoit, että luulisi ihmisten viitsivän vaivautua ficcinsä eteen, että sen kehtaa laittaa tänne. Jos olet katsonut niitä huonompia ficcejä, niin huomaat, että eivät vitussa viitsi. Tänne on valehtelematta tungettu sellaistakin tavaraa, johon en niistäisi edes nenääni.
Kaikki eivät edes etsi niitä hyviä ficcejä, vaan kaikki missä on vaan ihkupihku lempiparitus on kelvollista, pikemminkin mainiota, jota voi sitten ylistää kuset housussa. Ja se tässä kaikkia eniten vituttaakin. Lisäksi Neraa kompaten, siellä kielipuolella on oikeasti hyviä, suosittujakin fandomeita, silti hyvin harva lukee niitä. Tosin tässä on ongelma, kasvatammeko jäsenten kielellistä osaamista vai annammeko asian olla.

Ja juuri kuten Dobnu sanoi, mikä ongelma on olla vähän avarakatseisempi. Minä en pidä Gazettesta, minä en pidä Gazette-ficeistä - mitäs vittua!? Silti luen toisinaan niitä. Olen jopa kommentoinut niitä ja pitänyt yhdestä (peräti englanninkielisestä), koska se oli hyvin kirjoitettu. Minä edistän omalta osaltani tätä kieliongelmaa kommentoimalla toisinaan englanninkielisiäkin ficcejä, siinä missä suomenkielisiäkin. Itsekin alunperin muuten kirjoitin enkuksi, mutten koskaan julkaissut niitä täällä, koska tiesin, että se on ihan yhtä tyhjän kanssa.

Sitä paitsi, mikset voi lukea jotain toista paritusta ja kuvitella lukiessasi siihen oman parituksesi? Turha sanoa, että se toinen hahmo ei sovi reitulin tai mikun persoonallisuuteen...koska paskat täällä yksikään ficcari tietää yhdenkään jrockarin todellista persoonallisuutta. On vain sitä, mitä he näyttävät julkisuudessa, joten arkielämä on ihan toinen juttu. Tiedän monia artisteja, jotka eroavat siviilielämässä esiintymishahmostaan paljonkin. Sitä paitsi pelkkien Gaze-ficcienkin seassa on niin suurta ristiriitaa toistensa välillä, että huh huh, joten ihan hyvin voit lukea ficun toisella parituksella, kuvitella siihen omat ihkupojat ja sitten antaa palautetta.

Lisäksi on... naiivia ja idioottimaista olla juuri niin tasan absoluuttinen, että kehtaa vielä LUKEA ficin tuntemattomasta parituksesta, muttei kommentoi sitä, koska ei näe mitään syytä. Olihan se ihan kivasti kirjoitettu ja hienoa...muttei ollut se paritus mistä mie oisin ite tykänny ;<<< eli en kommentoi
Se suututtaa kaikkein eniten, ja kommentoimattomuushan se isoin ongelma onkin.
pucca sanoikin, ettei edes lue muita ficcejä, mutta tosi monet lukee niitä, mutteivät sitten kommentoi. Koska jos tosiaan vain yksi ihminen kuuntelisi lafissa jotain bändiä, niin sitä ficciä ei edes pitäisi kenenkään avata, koska eihän ketään kiinnosta.

Usein kirjoittajatkin kirjoittavat sellaisista artisteista, jotka tuntevat. Minä sanon, että olen kirjoittanut tänne 2 Pierrot ja La'cryma Christi -ficciä... enkä oikeasti tiedä niiden persoonallisuuksista paljon paskaakaan. Tiedän vain sen, että Kirito suuttuu helposti. Minulla on vain omat kuvitelmani, joita en voi perustella edes julkkispersoonan kautta. On siinä meillä aihetta rakentaa ficci, jossa on kaksi eri paritusta. Ja ihan hyvin kävi, ainakin minun mielestäni.

Eli tuo on mahdollista. Jos siitä voi kirjoittaa, sitä voi myös lukea.

- Ainiin! Paitsi että se on turhaa TT^TT koska lukunautinto muista kuin omista lempibändeistä ja kirjaston kirjoista on täysin typerä ideakin. Mitä oikein kuvittelin :'D

Ylläpito! Miltä kuulostaisi "kommentoi viiden tuntemattoman fandomin ficciä"-kampanja :'D

oon ehkä liian vastakantainen tässä, koska mä pystyn lukemaan sellaisia epäkivojenkin bändien jutuista kertovia ficcejä...sori, mutta mielipide tääkin.

Tää lähtee töihin, kiitti moi, puspus<3

Piti siis vastata lyhyesti :---------D
-Mä en ole homo!
- Vidoll Shun

Ruokalista

shunshun
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja Matron » Ke Helmi 25, 2009 5:08 pm

Kutsukaa sairaaksi perverssiksi, mutta mä itse en todellakaan lue ficcejä samasta syystä ku kirjoja ja sen takii en osaa oikein rinnastaa tuota "luethan kirjojakin tuntemattomista tyypeistä d44". Ja musta tää kommentointikeskustelu on mennyt jo niin pitkälle, että mua melkee naurattaa. ::D Nojaa, en vaan jaksa enää välittää samalla tavalla, koska oon hyväksynyt sen faktan, että mun englanninkieli ei tuu myydyksi Lafissa, vaikka mikä olisi ja 99% mun parituksista ei kerro 99%:lle täällä yhtään mitään. Lafista on tullu pikkuhiljaa suosituimpien mainstream-bändien (anteeksi, käytän nyt tuota sanaa Gazesta ja AnCafesta - puhun siis Suomen tilanteesta enkä Japanin) keskus, mutta on sekin kait vaan hyväksyttävä ja julkaista omia ficcejä sitten parituskohtaisissa yhteisöissä.

En nää todellakaan järkeä, että kuvittelisin jonkun toisen parituksen paikalle omaa paritustani. :o Tai ainakaan mä en pystyisi siihen. Ehkä ne on vain imagokuvia, mutta mun olisi erittäin-erittäin-erittäin vaikeeta kuvitella jotakin jäsentä käyttäytymään tietyllä tavalla.

Mutjoo, en vaa jaksa välittää enää! \o/ Ai miksi sit vastasin tänne? Koska tää Akamen kirjottaminen nyt tökkii, mutta ehkä inspis iskis kohta taas. Relatkaa hei välillä, menkää ulos tonne kivaan ulkoilmaan älkääkä jaksako valittaa joistakii ficcikommenteista. ;) Itse ainakii edelleen kirjotan omaksi ilokseni ja joojoo onhan parannusehdotukset kivoja ja kommentit on kivoja jee, mutta on mulla elämässäni muutakin sisältöä enkä jaksa ranteet auki viillellä täällä niiden takia. Kirjoittaa voin silti edelleen.
Viimeksi muokannut Matron päivämäärä Ke Helmi 25, 2009 6:33 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Oosaka! Kansaii! Kanpaii!

Matron
Roudari

ViestiKirjoittaja pucca » Ke Helmi 25, 2009 6:13 pm

oivoi. shunshun, ehkä tosiaan sit ilmasin itteni huonosti... mut komppaan matronia: en rinnasta kirjojen lukua ja ficcien lukua toisiinsa, en pidä ficcejä yhtenä kirjallisuuden lajina ( vaikka se sitä varmasti vois ollaki ) ja mä oon vaan sitä mieltä, et se on, noh, turhaa, lukee jostain, jota ei fanita jos kyse on _fanfictionista.

kirjat on niin eri juttu, se vaan... ei oo sama, ei ei. jestas.

ja Dobnu, mä tiedän, et monet muutki täällä lukee kirjoja, mut välillä se tuntuu olevan niin kuollut laji koska kaikki viettää päivät koneella. ja mun mielestä, kirjat on edelleen paljon laadukkaampia, ficit on sellasia hetken viihteitä.

niinku sanoin tossa ekassa viestissä, tää ei oo niin vakavaa, ne on _vaan_ ficcejä. siis joo, siihen pistää kaiken, mikä sydämellä on huolena, mut ehk sit on tullu väärään paikkaan. tai ehkä mä oon väärässä paikassa, en tiedä.

ja sitä komppaan vielä Matronin kanssa, et tää tosiaan on menny vähän järjettömäks näistä kommenteista napiseminen. ei tätä mun mielestä pitäis ottaa näin vakavasti, viihteekshän tää vaan on tehty.

// edit. ahh, tuhannet kiitokset memleille tonne alapuolelle koska se puki kaiken mitä mä yritin viestilläni sanoo, paremmin ja toivottavasti kaikki tosta ymmärs munki pointin. ah, huojennus : )
Viimeksi muokannut pucca päivämäärä Ke Helmi 25, 2009 9:27 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
「貴方を愛した がいる
を愛した貴方がいる」

pucca
Teknikko

ViestiKirjoittaja Dobnu » Ke Helmi 25, 2009 6:32 pm

mä komppaan molempia ylempiä siinä, että tää keskustelu on naurettavaa. Mun mielestä on naurettavaa, että koko keskustelua tarvitsee käydä. Musta on ihan hiton naurettavaa, että mun tarvitsee ajatella, että kyllä, ihmiset lukee mun ficcejä, mutta ei ne niitä kommentoi. Musta on naurettavaa, että mun pitää kommentteja saadakseni kirjoittaa ficin A/N:ään, että seuraavaa osaa ei tule, jos ei ole tarpeeksi kommentteja. Musta se on ihan tajuttoman naurettavaa, mua vaan ei naurata yhtään. Ja kuitenkin kommenttien vähyys on lafilaisten yleisin valituksen aihe - ei täällä oikeastaan muusta valitetakaan. Tietenkin on niitä reitukin-kirjoittajia, joiden ei tarvitse valittaa, koska kommentteja tulee, oli ficci millainen tahansa.

Mun pointti on kuitenkin alusta lähtien ollut se yksi ja sama: miksi ihmiset kokee, että niiden ei tarvitse kommentoida ficciä sen luettuaan? Ehkä mulla on vaan ahkera omatunto, en tiedä, ehkä oon jotenkin tyhmä, kun tuun iloiseksi siitä, että ilahdutan muita kommentoimalla, en tiedä. Ja ehkä mä olen väärässä paikassa, koska mulle kirjoittaminen on tärkeää. Ja oon muuten todella sitä mieltä, että fanfiction voi olla enemmänkin kuin vain hetken huvi tai ajanviete, jos vaivautuu kaivautumaan vähän syvämmälle siihenkin maailmaan, kuin vain lukemaan pintapuolisesti omaa lempiparitustaan.

Dobnu
Teknikko

EdellinenSeuraava

Paluu Lukeminen & kommentointi