Ficcien kommentoiminen

Täältä löytyvät kaikki ficcien lukemiseen ja kommentointiin liittyvät keskustelut.

Ficcien kommentoiminen

ViestiKirjoittaja Dobnu » Ti Syys 30, 2008 6:22 pm

Siirrän vanhassa lafissa olleen topicin tännekin, sillä kommentoinnista aina tuntuu löytyvän sanottavaa.

Eli, ficcarit, millaisia kommentteja haluaisitte ficceihinne? Kai jokainen haluaa rakentavaa, mutta haittaako, jos sitä ei ole? Riittääkö pelkkä ilmoitus siitä, että luki ficin kokonaan läpi? Entä haluatteko tietää, jos joku jätti ficin lukemisen kesken? Onko olemassa liian pitkää kommenttia? Entä turhia kommentteja? Onko kommenttia, jollaista ette missään nimessä tahdo ficciinne? Otatko mieluummin yhden rakentavaa palautetta sisältävän kommentin vai kymmenen sisällötöntä? Millainen on sinun mielestäsi hyvä kommentti? Haluatko lukijan kertovan tunteistaan ja ajatuksistaan ficciäsi lukiessaan vai mieluummin kertovan, mitä piti käyttämästäsi kielestä tai vaikka lauserakenteista?
Kommentoitko itse muiden ficcejä? Miksi/miksi et? Millaisia ficcejä yleensä kommentoit? Mikä määrää kommentoitko vai etkö kommentoi?
Mitä mieltä olet Lafin kommenttien tasosta ja kommentointiaktiivisuudesta?

Siinä nyt muutama kysymys näin aluksi inspiraatiota antamaan. Kertokaa mielipiteenne, ihmiset. ~

Tulen itse horisemaan asiasta vähän myöhemmin.

// muoksin, koska kukaan ei tätä muuten huomaa, eli vielä yksi mua kiinnostava kysymys: kuinka tärkeää teille on, että kirjoittaja vastaa kommenttiinne?
Viimeksi muokannut Dobnu päivämäärä Ti Loka 28, 2008 8:17 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Dobnu
Teknikko

Re: Ficcien kommentoiminen

ViestiKirjoittaja Keikkudo » Ti Syys 30, 2008 7:04 pm

millaisia kommentteja haluaisitte ficceihinne? Kai jokainen haluaa rakentavaa, mutta haittaako, jos sitä ei ole?
Kyllä se on ihan hyvä aina saada rakentavaa palautetta mutta tykkään ylipäätänsä kommenteista joten olen avoin kaikille kommenteille^^

Riittääkö pelkkä ilmoitus siitä, että luki ficin kokonaan läpi? Entä haluatteko tietää, jos joku jätti ficin lukemisen kesken?
Molemmat asiat on mielestäni sellaisia joista haluaisin tietää. Etenkin tuo lukemisen jättäminen... se että miksi jätti kesken olisi mukava tietää ^^
Silloin saisi ainakin jonkinlaista "rakentavaa" palautetta

Onko olemassa liian pitkää kommenttia? Entä turhia kommentteja? Onko kommenttia, jollaista ette missään nimessä tahdo ficciinne? Otatko mieluummin yhden rakentavaa palautetta sisältävän kommentin vai kymmenen sisällötöntä?
Liian pitkiä kommentteja ei ole. Mieluiten ottaisin positiivisia kommentteja mutta ei ne negatiivisetkaan kommentit ole kiellettyjä. Tykkään niistäkin ^^

Millainen on sinun mielestäsi hyvä kommentti? Haluatko lukijan kertovan tunteistaan ja ajatuksistaan ficciäsi lukiessaan vai mieluummin kertovan, mitä piti käyttämästäsi kielestä tai vaikka lauserakenteista?
Kyllä kyllä kyllä ^^ Ja viellä kerran kyllä. Tahdon tietä minkälaisia tunteita kirjoitukseni herättää ja osaanko kuvastaa omat tunteeni teksteihini. Hyvä kommentti on mielestäni sellainen missä perustellaan miksi henkilö piti/ei pitänyt ja mistä kohdista erityisesti piti/ei pitänyt. Pitäisikö jotain muuttaa tai pitäisikö kuvailua olla enemmän. Tykkään saada kommenttia joka on rakentavaa mutta toisaalta on kiva saada välillä niitä turhempiakin kommentteja. Erityisesti tykkään kommenteista jotka saavat minut nauramaan.

Kommentoitko itse muiden ficcejä? Miksi/miksi et? Millaisia ficcejä yleensä kommentoit? Mikä määrää kommentoitko vai etkö kommentoi?
Kommentoin satunnaisesti. Jos pidän jostain ficistä erittäin paljon kommentoin varmasti mutta muussa tapauksessa saatan yrittää kommentoida mutta silloin kommentin taso laskee mielestäni olemattomaksi. Kommentoin yleensä mielenkiintoisia ficcejä mutta yritän hitaasti tehdä parannusta ja oppia kommentoimaan kaikkia joita luen. Yleensä kommentoinnin määrää se mitä tunteita ficci minussa herättää. Jos se on mielestäni hyvä niin silloin yleensä tekee mieli kommentoida kun itse en osaa tuoda negatiivisia ajatuksiani julki etenkään kommentoinnissa joten yleensä jos on jotain pahaa sanottavaa ylipäätändsä minkäänlaista kritiikkiä niin jätän liian helpolla välistä ^^' eh... No ehkä viellä joskus opin kommentoimaan kaikkia.

Yleensä kommenttien taso on ollut hyvä. Ainakin ne kommentit joita itse olen saanut. Mutta sitten taas tuo aktiivisuus... Lafi on jotenkin hiljainen ja kommentteja satelee harvakseltaan jos silloinkaan. Tuntuu kuin kaikki olisivat keskittyneet vain tiettyjen kirjoittajien ja fandomeiden lukemiseen ja kommentoimiseen. Onhan se tietysti ymmärrettävää mutta itse tykkäisin jos lafissa ficcejä kommentoitaisiin enemmän. Mielestäni jopa ne lyhyet kommentit olisivat hyvä aloitus. Ainahan sitä oppii kommentoimaan myöhemminkin mutta edes se tietoo siitä että joku on lukenut ficcisi ja pitänyt siitä piristäisi varmasti monen ihmisen päivän. Ainakin minulle kommentit ovat aina suuri ilo luki niissä sitten mitä tahansa. ^^
~no more here~

Keikkudo
Roudari

ViestiKirjoittaja Tonath » Ti Syys 30, 2008 7:42 pm

millaisia kommentteja haluaisitte ficceihinne? Kai jokainen haluaa rakentavaa, mutta haittaako, jos sitä ei ole?
Itse olen enemmän rakentavan palautteen puolella, mutta tietenkin toisenlainenkin kommentti on hyvä, vain jos lukija kertoo oman mielipiteensä. Kuitenkin itseäni ärsyttää ne (joo sori vain nyt, jos joku pahoittaa mielensä) tyhjänpäiväiset "iih ihanaa jatkoa" -kommentit. Niistä itse en saa mitään innoitusta jatkaa, jos kaikki kommentit ovat sellaisia.

Riittääkö pelkkä ilmoitus siitä, että luki ficin kokonaan läpi? Entä haluatteko tietää, jos joku jätti ficin lukemisen kesken?
No... Oikeastaan molemmista haluaisin tietää, koska itseäni jäisi vaivaamaan, jos joku olisi kommentoinut vaikka kaikkiin osiin aikaisemmin, eikä enää kommentoisi.

Onko olemassa liian pitkää kommenttia? Entä turhia kommentteja? Onko kommenttia, jollaista ette missään nimessä tahdo ficciinne? Otatko mieluummin yhden rakentavaa palautetta sisältävän kommentin vai kymmenen sisällötöntä?
Liian pitkää kommenttia ei mun mielestä ole, koska ite otan vastaan kaikki neuvot, mielipiteet jne mitä kommentissa sanotaankin. Turhia kommentteja ovat ne, mistä aikaisemminkin mainitsin, eli tähän tyyliin: "tää oli söpö!!!xmiljoona. haluun piannnn jatkoa!!!!!xsatamiljoona". Itse arvostan niitä kommentteja (mitä olen kyllä suurimmaksi osaksi aina saanutkin), joissa on sitä sisältöä, ja missä kommentoija kertoo, mistä kohdista pitää tarinasta, miksi pitää tarinasta jne. Yleensä olen iloinen yhdestäkin kommentista, joten mieluummin otan yhden rakennetta sisältävän, kuin miljoona aivotonta.

Joskus kommentoin, joskus en. Nykyään on ficien kommentointi mulla lisääntynyt, mutta aina en jaksa tai sitten en yksinkertaisesti vaan saa täyspäistä ja perusteltua kommenttia aikaiseksi. Periaatteessa se harmittaa mua, kun en voi kommentoida ficejä näissä tilanteissa. Koska jos kirjoittaja itse on laittanut, että haluaa kommentteja (mitä ilmenee varmaan 90% kirjoittajista :'D) ja itse pidän siitä, enkä voi mielipidettäni kertoa, niin se suoraan sanottuna itseäni vituttaa aika pahasti. Kommentoin ficejä, jos pidän niistä ja jos haluan antaa jotain neuvoja kirjoittajille. Kuitenkin aina loppujen lopuksi haluan ilmaista kirjoittajalle, että olen lukenut ja pitänyt tuotoksesta.

No omien ficien kommentointi... No, se ei ole aina ollut mitä parhainta. Yleensä oneshotteja kirjoittaessa kommentit siihen tulee vasta pitkän ajan jälkeen, kun olen laittanut ficin tänne. Jos tulee kommenttia edes. Yleisesti kommentointiaktiivisuus on aika hyvä, ja varmaan parantuukin nyt, kun offtopic on väliaikaisesti lukittu. Ainakin mitä itse oon huomannut.
baby, don't rewind

let me out of my mind

last.fmirc-galleria

Tonath
Teknikko

ViestiKirjoittaja Ujelo » Ti Syys 30, 2008 10:44 pm

Millaisia kommentteja haluaisitte ficceihinne?
Voisin sanoa näin: se, että joku kommentoi, on minulle avainasia. Että ihmiset ilmaisevat lukeneensa ja kertovat pääpiirteittäin, mitä mieltä olivat. Sitä tasoahan ei oikeastaan ikinä voi saavuttaa, että jokainen ficin lukenut kommentoisi. Kuitenkin, kun se kommenttien määrä ei yleensä päätä huimaa, siltä odottaisi vähän enemmän kuin pari ylistävää sanaa ja sydäntä. Haluaisin, että ihmiset kertoisivat ihan vapaasti ummet ja lammet fiiliksistään ficistä ja sen eri osa-alueista. En minä vaadi mitään sellaisia huippulaadukkaita palautteita, joissa käsitellään suomen kieliopin kiemuroita joka toisen lauseen kohdalla. Minulle on se tunnepuoli tärkeämpi.

Kai jokainen haluaa rakentavaa, mutta haittaako, jos sitä ei ole? Riittääkö pelkkä ilmoitus siitä, että luki ficin kokonaan läpi?
Jos ficci saa ainoastaan niitä epärakentavia kommentteja, se on yksinkertaisesti... turhauttavaa. Itse nyt satun saamaan kiitettävän määrän kommentteja ficceihini, ja sieltä löytyy yleensä niin "hyviä" kuin "huonojakin" kommentteja. Siinä tilanteessa ne parin sanan viestit eivät jää niin paljon kyrsimään. Minua vain ehkä eniten harmittaa muiden puolesta. Itse ajattelen nyt tällä tavalla omalta kohdaltani, mutta muiden ficeissä minua turhauttaa nähdä paljon sellaisia ihkihk-palautteita.
On se kuitenkin itsekin koettu, että kommentti, joka on kattava ja kertoo paljon omasta lukukokemuksesta, vaatii paljon. Siihen tarvitaan aikaa, se ei ole mikään viiden minuutin juttu - ellei satu olemaan harvinaisen lahjakas asiassa. :''D Tuntuu myös olevan monia, jotka luulevat, että ficcikommentointi vaatii yli-inhimillisyyttä. Asiahan ei näin ole.
Minusta ihmisten pitäisi muistaa paremmin, että ei hyvää kommentointia opi hetkessä. Sitä pitää treenata, ihan kuin muitakin taitoja. Auttaa paljon, jos ficcari vinkkaa, millaisia asioita haluaisi kuulla. Minä ainakin yritän tehdä niin. Mutta ihan yhtä tärkeää on se, että lukijat yrittävät oikeasti. Se alkaa jo potuttaa, jos huomaa jonkun jättävän kerta toisensa jälkeen "tämä oli ihana <3 rakastin tätä toivottavasti jatkat pian"-kommentteja eikä edes yritä saada mitään itsestään irti. Ja sitten vielä kaupan päälle huomautus "anteeksi kun tämä on niin lyhyt :<". ...Oikeasti. Kuka vain pystyy parempaan.

Entä haluatteko tietää, jos joku jätti ficin lukemisen kesken?
Ehdottomasti! En ole koskaan saanut sellaista kommenttia, mutta minusta olisi äärimmäisen mielenkiintoista saada tietää, miksi jonkun mieli ei sulattanut ficciäni loppuun asti. Ihmisethän ovat tunnetusti aika erilaisia, joten vaikka kommentti olisi negatiivinenkin (asiallisella tavalla, kuitenkin), en ottaisi sitä nokkiini. Kaikillahan meillä on mielipiteemme.

Onko olemassa liian pitkää kommenttia?
En ole vielä törmännyt niin pitkään kommenttiin, että se olisi ylittänyt jonkinlaisen sietorajan. Olen niin pirun kiinnostunut siitä, mitä ihmiset sanovat ficistäni, että voisin lukea sellaista koko päivän. Tietenkin, jos kommenttia venyttää se, että kirjoittaja hyppää aiheesta toiseen eikä oikein pysy siinä aiheessa missä pitäisi, homma voi olla hivenen turhauttava.

Entä turhia kommentteja?
Niiden ihmisten, jotka eivät edes yritä parantaa kommenttiensa tasoa, viestit tuntuvat oikeasti turhilta.

Onko kommenttia, jollaista ette missään nimessä tahdo ficciinne?
Asiatonta. Minua ei haittaisi saada kielteistä palautetta, mutta jos se ilmaistaan vailla hyvää makua - ei kiitos. Suora haukkuminen ja mollaaminen eivät kuulu mihinkään muuhun kuin lapsellisiin tapoihin. Vaikka kuinka v*ituttaisi, asiat voi silti ilmaista hyvätapaisesti. Enkä nyt uskoisi olevani niin huono, että ansaitsisinkaan sellaista--- Joskus ficcarinurani alussa saatoin olla, mutta silti sain kerran ihastuttavan kannustavan palautteen, vaikka olin todella huono! Se tunne oli hieno.

Otatko mieluummin yhden rakentavaa palautetta sisältävän kommentin vai kymmenen sisällötöntä?
Sen yhden. Kuten kaikki taitavat tietää, se vain antaa kirjoittajalle enemmän. Ainakin minulle tulee parempi fiilis yhdestä todella ihanasta ja kattavasta viestistä kuin monesta "lukemisilmoituksesta".

Millainen on sinun mielestäsi hyvä kommentti? Haluatko lukijan kertovan tunteistaan ja ajatuksistaan ficciäsi lukiessaan vai mieluummin kertovan, mitä piti käyttämästäsi kielestä tai vaikka lauserakenteista?
Hyvä kommentti... Sellaisia on monenlaisia. Tuossa aikaisemmin sanoin, että ne tunteet ja ajatukset ovat minulle tärkeämpiä. Toki arvostan sitä, jos joku bongaa pilkkuvirheitä ynnä muuta, mutta ennen kaikkea - kirjoitan, koska haluan herättää ihmisissä tunteita, mielikuvia, erilaisia olotiloja. Haluan kuulla, mitä olen saanut aikaan jonkun mielessä. Tahdon tietää, pystyykö henkilöhahmoihin eläytymään, tuntuvatko ne aidoilta, saavatko tapahtumat itkemään/nauramaan/hymyilemään, pystyykö tapahtumapaikan näkemään silmiensä edessä, onko kuvailu kunnossa... Sellaisia asioita arvostan kaikkein eniten. Lisäksi tykkään lukea sellaisia pikku quoteja kivoista kohdista. :) Se jotenkin saa hymyilemään erityisesti, kun joku kertoo, miksi vaikkapa jokin tietty lause on painunut mieleen tms.
Yleensä kommentti on hyvä, jos siitä löytyy tuollaisia asioita. :D Pituus ei ole tärkeintä, vaan se sisältö.

Kommentoin kyllä, mutta melkoisen harvoin. Yleensä en vain ehdi. Olen ihan liian kiireinen ihminen tätänykyä. Lisäksi vaadin todellakin riittävän paljon aikaa palautteen rakentamiseen, koska kyllä - minä jaarittelen. Lisäksi haluan tehdä ficcarin iloiseksi pitkästä ja toivottavasti jotenkin rakentavastakin kommentista! Vaikka osaan omassa mielessäni määritellä, mitä pidän rakentavana muiden kommenteissa, en oikein omasta kädenjäljestäni osaa sanoa, onko se sellaista vai ei. Itsevarmuus kymppi plus!
Kommentoin yksinkertaisesti ficcejä, joista pidän. Lisäksi tietenkin haluan keksiä tarpeeksi sanottavaa. En vain halua jättää jälkeeni kommenttia "Tämä oli hyvä ja jätti minut sanattomaksi", koska... ei niin. Ainahan siinä ficissä on sitten se jokin, joka teki sen fiiliksen!

Kommentointiaktiivisuus saisi olla parempi. En sitten tiedä, onko nämä "kommenttirajoitukset" pelottaneet ihmisiä pois, jos he luulevat, että tarvitsee olla huipputasoinen kommentti, jotta se kelpaisi Lafiin. Surullista, jos asia on näin. Minä ainakin yritän kannustaa ihmisiä vapaaseen höpöttämiseen fiiliksestään ficistä viestiinsä. Jos kyse on hyvien kommenttien aikaansaamisesta, en väsy neuvomiseen! Paitsi jos samalle tyypille pitää sanoa tuhat kertaa asiasta... Ei se oikeasti ole niin vaikeaa tehdä rakentava kommentti.
Kommenttien taso, vaikka siitä jaksetaankin valittaa, on minusta parantunut hieman. Olen huomannut tietynlaista yrittämisen halua monissa, ja se on hienoa!
I'm sure the answers will echo there

Vuoden NC liian monena vuonna

avatar credit to silentcarnival @ LJ

Ujelo
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja Sefie » Ke Loka 01, 2008 1:56 pm

Mulle tärkeintä on, että edes saa kommentteja, ne tuntuu olevan lafissa joskus aika kiven takana. Tietysti sitä toivoo, että ihmiset osaisi kertoa fiiliksistään ja ajatuksista, mitä ficci on herättänyt, ne kiinnostaa mua kaikista eniten, ja tietysti niitä siis haluaisi kuulla mahdollisimman paljon. Ei sellaiset parin sanan ja muutaman pienempikuinkolmosen pituiset kommentit niitä kaikkein parhaimpia ole, koska haluaisin, että lukijat voisi kommenteissaan vastata kysymyksiin miksi piti/ei pitänyt perustelujen kera, ja mitä tunteita/ajatuksia se ficci herätti. Komppaan myös Ujeloa tossa yläpuolella, se tunnepuoli on minullakin ykkösenä.

Kai jokainen haluaa rakentavaa, mutta haittaako, jos sitä ei ole? Riittääkö pelkkä ilmoitus siitä, että luki ficin kokonaan läpi?
Minusta ei riitä. Mä ainakin itse koen tarvitsevani niitä mielipiteitä perusteluineen, sellaisia joista saa jotain oikeasti irti. Ei se, että joku ilmoittaa kommentissaan lukeneensa, kerro mitään sen lukijan mielipiteestä, ja miten se auttaa sit kirjottajaa parantamaan osaamistaan? Ei mitenkään. Ja siihenhän kaikki pyrkii, tavoite on tulla paremmaksi ja paremmaksi. Ainakin minulla.

Enpä ole ennen ajatellut asiaa, mutta totta kai! Ei ole sellaiselta vielä tullut kommenttia, joka olisi jättänyt lukemisen kesken, mutta olisi kiva saada sellaisiakin, koska kaikenlaisia mielipiteitä olisi kiva saada.

Riippuu ihan sisällöstä, mutta en ole ainakaan itse sellaiseen törmännyt. Ehkä, jos joku alkaa toistaa samoja asioita hiukan eri sanoin, ja kommentti on pelkkää toistoa koko sen ajan, se on liian pitkä :_D Mut tuskin kukaan sellaista tekee, kuten sanoin, en ole ainakaan itse liian pitkään kommenttiin törmännyt. Kun sen tekee ajatuksella ja varaa aikaa, kirjoittaa kaiken mitä haluaa oikeasti sanoa, se saa olla minkä pituinen tahansa. Ja tarkoitan siis lyhyttäkin - mikä nyt ei kyllä liity tähän aiheeseen.

Entä turhia kommentteja?
No tavallaan. Kyllä mä haluaisin aina saada kommentin, jos joku on ficcini lukenut, mutta en silti tiedä, onko sellaisissa sisällöttömissä parin sanan kommenteissa lopulta mitään ideaa. Ehkä parempi olla ilman niitä kuitenkin, ne saa vaan turhautumaan.

(Kauhee ku mä vaan nyt komppailen Ujeloa :_D) mutta siis asiatonta en mäkään halua. Negatiivinenkin palaute on ihan suotavaa ja haluaisin sellaistakin - koska kaikki on varmaan huononneet, että täällä hyvin vähän saa muuta kuin sitä positiiviista palautetta. Mutta jos se menee haukkumiseksi ja mollaamiseksi vielä ilman kunnollisia perusteluja haukuilleen, niin eihän siitäkään saa mitään irti, muuta kuin pahan mielen.

Otatko mieluummin yhden rakentavaa palautetta sisältävän kommentin vai kymmenen sisällötöntä?
Yhden, saa siitä paljon enemmän irti kuin kymmenestä sisällöttömästä.

Mun mielestä hyvä kommentti on sellainen, joshon lukija viitsii käyttää enemmän aikaa kuin pari minuuttia. Että oikeasti kertoo ajatuksistaan ja tunteistaan, niistä huomioista mitä teki lukiessaan - oli ne sitten hyviä tai huonoja. Tunteet ja ajatukset ovat minun mielestäni tärkeimpiä, mutta tietysti haluan kuulla myös palautetta siitä, mitä tekstistä ja kielestä pidetään .Ja tavallaanhan ne liittyvät toisiinsa, koska jos kieli on sujuvaa ja hyvin kuvailtua etc, se varmaankin herättää enemmän erilaisia fiiliksiä ja ajatuksia.

Yritän kommentoida aina kun vain on aikaa edes lukea ficcejä. Myönnän että kohtalaisen usein jää kommentti kirjoittamatta ihan vain sen takia, etten saa mitään järkevää palautetta ruudulle, tai sitten ficci oli sellainen, mikä ei herättänyt minkäänlaisia tunteita. Sellaisen kommentointi tuntuu vaikealta, kun ei oikeasti osaa sanoa mitään.
Mä yritän kommentoida kaikenlaisia ficcejä, koska luen myös kaikenlaisia ficcejä. Mutta tietysti eniten kommentoin niitä, jotka oikeasti herättää jotain tunteita ja onnistuvat pysäyttämään hetkeksi. Sellaisia ei kovin paljoa ole.

En ole kauheasti muiden saamia kommentteja lukenut - ja omaan ficciin niitä on tullut neljä kappaletta - mutta ainakin niiden perusteella sanoisin, että taso on parantunut aivan hirmuisesti. On ihanaa huomata, että ihmiset jaksaa vaivatua kirjoittamaan kommentteja, ne varaa aikaa siihen ja oikeasti pohtivat lukemaansa, ja sitä mitä sanovat. Kyllä niitä vähemmän sisällöllisiäkin kommentteja täältä löytyy, mutta mun mielestä ainakin vähenemässä määrin.
Kommenttiaktiivisuus on sitten toinen juttu. Enemmänhän niitä saisi tulla, kun vertaa kommenttien määrää siihen, kuinka monta kertaa aihe on katsottu. Tietenkään noita ei voi suoraan verrata toisiinsa, mutta kuitenkin. Saisi niitä enemmänkin tulla.
Can music save your mortal soul?

Sefie
Bändäri

ViestiKirjoittaja manzi » Ke Loka 01, 2008 4:01 pm

Itse en ole Lafiin ficcejä laittanut, mutta kuitenkin omia tekstejäni julkaistaneena ficcarina olen aina odottanut rakentavaa kommenttia, koska tiedän että aina voi parantaa jossakin. Kommentin ei tarvitse olla pitkä, mutta kunhan siinä olisi joku tolkku niin olisi hyvä. Parin sanan tai yhden lauseen kommentit eivät paljoa hetkauta, vaikkakin se on ihan mukava että joku on kommentoinut ja piti ficistä ja on tosiaan lukenutkin sen. Pelkkä kommentti A "aivan ihana ^^ :D", ei lämmitä mieltä kauan toisin kuin kommentti B "Eniten pidin tässä siitä, kuinka tässä tosiaan yritetään sanoa jotain, eikä tässä ollut ainoastaan tyyliin epätoivoista (myönnetään - säälittävääkin) "Miksi? Miksi?!"- valitusta, josta on tullut liiankin käytetty kirjoitustapa tämän tyylisissä pohdiskeluficeissä. Ja lyhyys oli tässä ainoastaan eduksi - minun mielestäni ainakin", jonka avulla voi oppia jotakin uutta. (Mallikommenteista A&B kiitokset hinata11:lle ja SnizerCret:lle@Naruto.fi.)

Epärakentavat kommentit ovat ehkä turhauttavia mutta siltäkin kannalta voisi katsoa ettei kritisoitavaa ole löytänyt. Ja en pistä pahakseni vaikkei kommentti sisälläkään mitään rakentavaa. Pääasiassa olisi kuitenkin mukava kuulla millaisia asioita ja tunteita/reaktioita ficci ihmisessä aiheuttaa.

Tietysti! Olisi erittäin hienoakin saada tietää minkä takia joku lukemisen jätti kesken.

Ei, ellei se ole pelkkää ihkuttelua, tyyliin "oi tää oli niin ihana ja tää kohta oli niin <3<3<3". Pitkä, mutta asiallisesti mielipidettä sisältävä kommentti on hyvä.

Entä turhia kommentteja?
On. Lyhyet ja perättömät kommentit kuuluvat turhiin kommentteihin.

Komppailen Sefietä ja Ujeloa tuossa asiattomassa kommentissa. Kritiikki on hyvästä, mutta jos se menisi turhaksi piikittelyksi ja flametukseksi ilman kunnon perusteluja niin ei kiitos.

Yhden rakentavan, koska mitä hyötyä on kymmenestä sisällöttömästä josta ei saa mitään irti?

Hyvä kommentti pitää sisällään lukijan oman puhtaan mielipiteen, joka koostuu tuntemuksista ja ajatuksista ficciä lukiessa, kuin myös huomautuksia virheistä ja ehdotuksia miten voisi parantaa. Se että lukija kertoo oman mielipiteensä monin sanoin ja lausein on ainakin minun mielestäni hyvinkin arvostettavaa niiden kommenttien rinnalla joihin kaikki tiivistetään sanaan "ihana".

Itse en kommentoi muiden ficcejä kovinkaan aktiivisesti, mikä taas johtuu siitä ettei mitään rakennettavaa synny tai on kiireitä. Tietysti aina ficin luettuani mietin hetken jos toisenkin mitä kommentoisin, mutta jos mitään järkevää ei kehity niin jätän kommentoinnin toiseen päivään kun on aikaa miettiä tarkemmin ja pidempään. Se, minkälainen ficci on, ei määrittele kommentoinko vai en, kuten ei mikään muukaan.

En ole seuraillut muiden kommentointia ficceihin kovin usein, mutta se mitä olen seurannut niin voisin sanoa että taso on noussut. Aktiivisuudesta voisi sanoa että sitä voisi kohottaa, aktiivisuutta meinaan. Hyvissä ficeissä on harvemmin kommentteja.
enkä tahdo tietää
koska tiedän oikeaksi
olla tietämätön
epävarma

manzi
Roudari

ViestiKirjoittaja akumu » Ke Loka 01, 2008 5:07 pm

Mulle henkilökohtaisesti kommenttien laatu on tärkeintä. Vihaan sellaisia kommentteja, missä on vaan muutama sana ja sitten esimerkkinä joitain teinisydämiä. Tärkeintä mun mielestä on kuitenkin se, että lukija antaa kommenttia ficcarille, oli ficci sitten millainen tahansa. Jokainen ficci ansaitsee kommentin, ihan oikeasti. Syy siihen, ettei anna kommenttia, ei riitä, että ficci oli tylsä tai huono. Jos mielestäsi ficissä on jotain parantamisen varaa, silloin sinun täytyy yksinkertaisesti kertoa oma kantasi asiaan. Ficcarit useinkin kasvavat kirjoittajina enemmän, jos on rakentavaa kommenttia. Aina, kun mä olen kirjoittanut ficin ja julkaisen sen täällä, toivon tavattoman paljon rehellistä mielipidettä, negatiivista sekä positiivistakin kommenttia. Ficcarin täytyy kestää kaikkien kommentit, koska on itse päättänyt laittaa ficin juuri tänne Lafiin. Se on yksinkertainen tosiasia.
Olen aika monen lafilaisen kommentteja stalkannut ja suurimmalla osalla on rehellinen mielipide ja syitä siihen, miksi piti ficistä tai miksi ei pitänyt. Joillakin sitten taas on aika hutiloidusti tehty kommentti. Mun mielestä tärkeintä kuitenkin olisi kertoa omia ajatuksiaan ficistä ja millaisia fiiliksiä se herätti. Ihan niin kuin Sefiekin sanoi, jos vain millään olisi mahdollista, minäkin lukisin omiin ficceihini sellaisia kommentteja, missä jokainen osaisi vastata niihin yksinkertaisiin kysymyksiin. Muutaman sanan kommentista kirjoittaja ei kasva ei sitten ollenkaan.

Mun mielestä ei riitä, koska jos vain ilmoittaa, että on lukenut ficin läpi, eihän se todista sitä, että on oikeasti lukenut sen. Jos joku on vain halunnut kirjoittaa kommentin niin, että saa enemmän katsoa kuinka monta viestiä on lähettänyt, sekin voi olla osasyynä siihen, että ilmoittaa muutamalla sanalla, että on lukenut ficin. Aina ei tietenkään tarvitse olla rakentavaa, jos vain on pitänyt ficistä todella paljon ja kirjoittanut tarpeeksi hyvänlaisen kommentin, se riittää. Itseäni ei periaatteessa haittaa mitenkään, jos en ole saanut ficceihini rakentavaa kommenttia, mutta ainahan minä sitä toivon. Yleensä minä kirjoitan omaan kommenttiini rakentavaa, mutta joskus vain sattuu sellaisia päiviä, etten vain keksi ficistä mitään negatiivista tai asiaa, mitä voisi parantaa. Silloin useinkin sanon, että ficci on suhtkoht täydellinen, mutta eihän mikään ficci oikeastaan ole aivan täydellinen ;)

En oo kauheesti perehtynyt tähän asiaan. Mun mielestä sellainen on aika idioottimaista kirjoittajaa kohtaan, että lukija tulee sanomaan "Sori, en voinut lukea ficciäsi loppuun, koska tässä kuoli lempihenkilöni yhyy ;-----;</3" Joko lukee ficin loppuun, kommentoi tai sitten ei mainitse ollenkaan, että on jättänyt lukemisen kesken. Ficcarille ei ainakaan siis mun mielestä ole mitään järkeä mennä sanomaan jotain tuon kaltaista. Totta kai haluan kuulla kaikenlaisia mielipiteitä, mutta tommonen on jotenkin. Tönkköä.

Se vähän riippuu. Jos esimerkiksi lukija on sattunut kirjoittamaan jonkun oneshotin pituisen kommentin, sitä voisin kutsua jo aika lailla pitkäksi kommentiksi. Mutta en ole muuten sanonut kertaakaan, että joku lafilainen olisi kirjoittanut liian pitkän kommentin. Jos se sattuu olemaan täynnä asiaa ja kaikenlaisia hyviä syitä, tuntemuksia ja niin edelleen, se on tarpeeksi pitkä kommentti. Jokainen määrittelee itse liian pitkän kommentin ;) Tietenkin on vain hyvä lukea tarpeeksi pitkiä kommentteja, on hauska kuulla mitä mieltä lukija todellakin on ficistä!

Entä turhia kommentteja?

Jos nyt suoraan sanon, kyllä on turhia kommentteja täällä Lafissa virrannut aika paljonkin. Niin kuin tämän viestinkin alussa sanoin, sellainen parin sanan kommentti, joka sisältää muutaman teinisydämen, ei ole mitenkään järkevä. Mä itse ainakin turhaannun, jos saan sellaisia omiin ficceihini. Niissä ei useinkaan ole mitään asiaa ja ne tosiaankin ovat turhia. Hyvä kommentti lukijan tiellä pitää!

En haluaisi, että ficcini haukuttaisiin ihan pystyyn, koska se on kirjoittajaa kohtaa melko törkeää. Odotan tietenkin aina negatiivista, mutta jos sitä on koko kommentti täynnä, niin kyllähän siitä hiukan surulliseksi tulee, kun kuulee, että ficciä ei arvosteta laisinkaan. Asiattomat kommentitkin ovat melko turhia enkä lukisi niitä mielelläni. Jos ei ole minkäänlaisia perusteluita haukkumisen syyksi, se on lukijan omaa syytä, että on mennyt lukemaan ficin. Jokainen laittaa tänne ficcejä, koska haluavat kuulla toisten mielipiteitä. En usko, että kukaan täällä Lafissa haluaa lukea oneshotin pituista kommenttia, joka sisältää pelkkää haukkumista.

Yhden rakentavan siitä syystä, että miksi kaipaisin ficceihini sisällöttömiä kommentteja? Ne eivät saa mua iloseksi millään tavalla, mutta sitten taas toi yksi rakentava kommentti saattaa hyvinkin pelastaa mun päiväni.

Mun mielestä hyvä kommentti on sellainen, mihin lukija on panostanut enemmän aikaa kuin vain joku pari kolme minuuttia. Itse haluaisin kuulla kaikki mahdolliset asiat, mitkä ovat lukijan mielessä. On hienoa, jos lukija osaa perustella asiansa hyvin ja antaa tarpeeksi rakentavaa tarpeen mukaan. Minä kun olen tämmöinen turkulainen tyttö ja satun taivuttamaan sanoja melko huonosti, toivon aina, että joku mainitsisi virheistäni, koska itse en omia virheitäni huomaa.
Yksi tärkeimmistä asioista on mun mielestä myös se, että lukija kertoo, jos esimerkiksi ficissä käytetty tyyli/tapa puhua ei miellytä häntä. Kaikenlaisia ajatuksia on aina mukava kuulla!

Kommentoin aina silloin, kun mulla on aikaa. Jos olen vain nopeasti tullut koneelle piipahtamaan ja lukemaan jonkun ficin, jätän kommentoinnin muulle päivälle. Yritän aina panostaa kommentteihini tarpeeksi, koska mun mielestä on edelleenkin reilua, että ficcari saa kunnollisen kommentin.
Mun kommentointiani ei oikeastaan määrää mikään. Luen kaikenlaisia ficcejä, oli paritus ihan mikä tahansa. Eniten olen kuitenkin lukenut Gazette ficcejä ja nyt sanon suoraan, että ne alkavat tulla musta jo kokonaan ulos. Jos ficissä on muuten kauheasti joitain virheitä, kommentoin heti, että kirjoittaja pääsee itse korjaamaan virheitä tekstistään. Eli kommentoin kaikki ficcejä silloin, kun on aikaa. Yritän kuitenkin jokaiseen lukemaani ficciin kommentoida. Sehän on mun tehtäväni täällä Lafissa :_D

Jos verrataan esimerkiksi vanhaan Lafiin, voin sanoa, että kommenttien taso on noussut aika lailla. Olen huomannut, että jos joku laittaa uusia ficcejä tänne, joku on heti kommentoimassa ja se on loistavaa! Kommenttien laatu on joskus mitä on, jotkut eivät vain aina jaksa panostaa kommentteihinsa. Kommentointiaktiivisuuskin on mun mielestä parantunut aika roimasti! Vanhassa Lafissa ihmiset kommentoivat aina silloin tällöin, nyt jopa viimeisiltä sivuilta ihmiset nostavat ficcejä ensimmäisille sivuille. Loistavaa, Lafi, loistavaa :3
✞ THE IMAGE IS EMBODIED UNTIL DIE ✞

akumu
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja Mimra » To Loka 02, 2008 9:07 am

Millaisia kommentteja haluaisitte ficceihinne? Kai jokainen haluaa rakentavaa, mutta haittaako, jos sitä ei ole?
Haluan eniten kritiikkiä itse tekstistä. En siis mitään kielioppia korjaavaa/rakentavaa vaan ihan kritiikkiä siitä, että miksi on noin ja miksei näin. Tosin joskus on tullut hivenen liian rankkaa kritiikkiä, kuten tekstin suoranaista lyttäämistä, minkä johdosta en kirjoittanut 6 kuukauteen. Mutta siis silti haluan risuja enemmän kuin ruusuja.
Ei kehuissakaan mitään vikaa ole, mutta kun en osaa vastata niihin mitenkään :D
Virheiden huomauttamista arvostan, mutta toivon, että kohta kopioidaan viestiin. On vaikea lähteä etsimään yhtä sanaa pitkästä ficistä, joten sen sisältänyt lause helpottaa korjaamista suuresti.
Sellaiset huomautukset, kuten "löysin muutaman virheen, mutta en muista missä ne olivat enkä tiedä olivatko ne edes virheitä. AIkamuoto vaihtui ehkä kesken lauseen". Se vain osoittaa ettei ole nähnyt sen verta vaivaa, että lukee sen lauseen kahteen kertaan.

Minulle on kerran sanottu, että on meinannut jättää lukemisen kesken, koska heti alussa oli yhdyssanavirhe. Niistä olisi kiva tietää, vaikka ei lukisikaan ficciä ikinä loppuun. Minulla on kaksi betaa jotka haluavat koko ajan lukea lisää ja lisää, joten en saa sellaista palautetta, että ei jaksanut enää kiinnostaa yms.
Tietysti olen iloinen jos joku kertoo lukeneensa ficin läpi tai jopa useampaan otteeseen. Minulla on oma pieni "faniryhmä" kotipuolessa ja heiltä saan sellaista palautetta lähes koko ajan. lami on jo useampaan otteeseen valittanut mökkificcini viivästymisestä :D

Turhia kommentteja ei missään nimessä ole! En ymmärrä miksi kommentin pitäisi olla jotain muuta, kuin "hei tykkäsin kovasti ficistäsi, jatkoa kiitos<3". Sellaiset kommentit joissa nillitetään siitä, että tuolla oli virhe ja ei kuudesta kaljasta tule humalaan kymmenessä minuutissa, eivät ole tervetulleita minun ficceihini. Siis tarkoitan, kun 14-vuotias tulee neuvomaan 23-vuotiasta siitä, tuleeko 172 cm pitkä ja 60 kg painava mies humalaan vedettyään putkeen 6 pulloa olutta kymmeneen minuuttiin tyhjään vatsaan ja sitten vielä väittää ettei itse tule siitä humalaan niin huh huh. Jos on seurannut yhtään BBtä tänä vuonna niin huomaa miten tunnin sisään 4 tölkkiä siideriä juoneet tulevat humalaan, niin tietää mistä puhun. "Sä joit mun kaljan!!!!"
Virheiden huomauttaminen on suotavaa, kunhan ei vaan sano, että joo bongasin muutaman virheen. Kirjoittaja on sokea omille virheilleen.
Otan mielummin 10 päätöntä kommenttia kuin 1 rakentavan.

Kommentoin jokaista ficciä, minkä luen. Jopa niitä, mitä olen betannut. Nokun ficcejä en ole vielä ehtinyt kommentoimaan.
Minusta on mukava saada kommentteja, joten uskon että muistakin on. Harmikseni olen saanut sellaisen kuvan täällä, että ihmiset eivät uskalla mennä lukemaan kommenttejani. Se on johtanut siihen, että jos tiedän kirjoittajan galleria nickin ja löydän paljon virheitä hänen ficistään, kysyn ensin häneltä haluaako hän "rikosrekisterinsä" sähköpostii, lafiin vai haluaako ollenkaan. Se on osoittanut hyväksi tavaksi ja toivon, että olen saanut hieman nimeäni puhdistettua.
En lue enää angst ficcejä, en ollenkaan. Elämä on tarpeeksi masentavaa ilmankin. Luen huumori ficcejä ja fluff ficcejä, koska niistä tulee hyvälle tuulelle ja elämä näyttää hetken yhtä vaaleanpunaiselta. Niin kuin mainitsin, kommentoin kaikkiin ficceihin, jotka luen. Rakastan ficcien lukemista, vaikka kirjoitankin niitä itse.

Aktiivisuus on huonoa, tai sitten se vain johtuu ficcieni laadusta xD *viil viil*
Taso on kuitenkin ollut hyvää, Nokku saa anteeksi lyhyet kahden lauseen kommenttinsa, koska hänen netin käyttönsä on niin rajotettua.
Omalta kohdaltani olen yrittänyt kommentoida aktiivisemmin, mutta kivojen ficcien löytäminen vie niin hirveästi aikaa, kun joutuu kaivamaan niitä kaikkien angst ficcien joukosta. Olen vähän jämähtänyt samojen kirjoittajien ficceihin, koska tiedän, että heidän ficcinsä ovat tietynlaisia, eivätkä ole tuottaneet pettymystä vielä kertaakaan.
"Can we touch your hair...?" "Umm... OK..." "Woah! It's white!!!"

Mimra
Roudari

ViestiKirjoittaja Schawii » To Loka 02, 2008 10:54 am

Sellaisia kommentteja,jos on esimerkiksi vasta aloittanut ficcien kirjoittamisen,niin reiluja ja saisi sitten niistä opittavaa.Mutta laatuhan on se tärkein. En pysty kuvittelemaan itselleni huonoja kommentteja,jossa minut haukutaan täysin pystyyn. Kirjoittajalle tulee huono mieli.

Minua ei ei haittaa,vaikka se ei olisi rakentavaa. Jos löytyy virhe,niin kommentoija huomauttaa sen. Minun mielestä,että ficci pitäisi lukea alusta loppuun,eikä hypätä luvusta toiselle. Jos ei ole lukenut koko ficciä,niin lopussa sitten aletaan selittelemään alkuvaihetta ja kommetoija/lukija on sitte ihan hoomoilanen.

En oikein halua tietää. akumua kommaten:
En oo kauheesti perehtynyt tähän asiaan. Mun mielestä sellainen on aika idioottimaista kirjoittajaa kohtaan, että lukija tulee sanomaan "Sori, en voinut lukea ficciäsi loppuun, koska tässä kuoli lempihenkilöni yhyy ;-----;</3" Joko lukee ficin loppuun, kommentoi tai sitten ei mainitse ollenkaan, että on jättänyt lukemisen kesken. Ficcarille ei ainakaan siis mun mielestä ole mitään järkeä mennä sanomaan jotain tuon kaltaista. Totta kai haluan kuulla kaikenlaisia mielipiteitä, mutta tommonen on jotenkin. Tönkköä.
Itse olen samaa mieltä,akumuseni.

Minun mielestäni ei ole,mutta sinänsä harmittaa jos joku kirjoittaa oikein romaanin pituisen kommentin,niin kyllä se saattaisi olla liian pitkä.Mutta se hiukan riippuu,tuleeko risuja vaiko ruusuja vaiko sellaisia kommentteja,jotka tekee kirjoittajalle pahan mielen.

Entä turhia kommentteja?
Kyllä on. Olen huomannut,kun olen lukenut ficcejä niin,turhat viestit oikein asustelee täällä. Minusta turhat viestit kuuluisi mennä joko offtopicciin taikka sitten jonnekkin muualle.

En haluaisi sellaista viestiä,että ficcini olisi surkea ja pa*ka.Siitä tulee paha mieli ja minulle on joskus käynyt niin,että ficcini oli haukuttu pystyyn,niin pidin puolen vuoden kirjoittamistauon (en laskenut äidinkielen tunteja koulussa). Mutta kaikkihan tietävät,että jokaisella on oikeus omaan mielipiteensä.

Ottaisin ensimmäisen vaihtoehdon,kiitos. Palaute on se kaikista tärkein,kun taas kymmenen sisällötöntä viestiä ovat turhia. Kuka nyt sellaisia turhia viestejä lukisi edes?!

Hyvän kommentin tunnistaa siitä,kun puhutaan asiallisesti ja ei-loukkaavasti.En yleensä välitä,millaisia aatteita he ajattelivat kirjoittaessaan kommentteja,mutta jos lukija on kovasti mieltynyt ficciin niin positiivista palautetta tulee. Jos onkin huono ficci ja paljon kielioppi-virheitä,niin negatiivinen palaute ja pilkunviilausta tulee kommentissa.

Kommentoin harvoin,sillä itse luen niin harvoin. Nyt kun minulla on aikaa,kerkeän lukemaan ficcejä,mutta yleensä en kirjoita. Ne ficit,mikä koskettaa sydäntäni,kommentoin. Jos on draamaa ja rakkautta,kommentoin. Jos onkin death-fic ja rakkaus,kommentoin. Niinhän se yleensä menee;joko kommentoin tai en sitten lainkaan. En välitä,kuinka monta kommenttia kirjoitan,mutta määrä korvaa laadun.

Olen huomannut,että Lafin kommenttien taso on laskenut kovasti. Kaikki kirjoitti Offtopicciin enemmän,paitsi ne,jotka todellakin haluaa lukea ficcejä. Nyt kun Offtopic väliaikaisesti poissa radalta,niin kaikki Lafin rekkautuneet ovatkin ficci-osastolla. Näin se kuuluu mennä,että Offtopic ei ole elämä,vaan se että tämä foorumi on Lost and found suomenkielinen jrock-fanfictionfoorumi,eikä mikään muu.

Viva la revolution!~
.~ I'd never given much thought to how I would die... But dying in the place of someone I love seems like a good way to go.~.

│◄◄ [►] ►►│
An Café @ Tavastia,17.03.2009

Schawii
Bändäri

ViestiKirjoittaja pucca » To Loka 02, 2008 12:01 pm

mmm. voisin sanoo olevani sellasessa onnellisessa tilanteessa, et saan juuri sellasia kommentteja ficceihini, ku haluunki. suurimmaksi osaksi. oon tosi tyytyväinen siihen millasia kommentteja mulle kirjotetaan ja oikeestaan joka ikinen niistä (tähän mennessä) on saanu mut hymyilee, enemmän tai vähemmän.
ja komppaan sit varmaan kaikkia tähän vastanneita sillä, et en haluu pelkkää 'tää oli hyvä, jatkoo<3'-kommenttia, koska se ei kerro _yhtään mitään. jokainen osaa kertoo esimerkiks, et tykkäs vaikka siitä, ku joku pussas jotain tai muuta. sitä toivosin, mut niinku sanoin, en oo vielä kertaakaan lukenu sellasta kommenttia josta en olis tykänny.

henkilökohtasesti mua ei haittaa jos sitä rakentavaa ei oo. tiedän, että sitä on vaikee keksii ja oon tosi otettu jos joku on vaivautunu oikeesti kirjottaa jotain kunnolla rakentavaa, mut onhan se tottakin, ettei kaikki osaa. siis, tässähän puhutaan _kommentoimisesta, me käytiin äikän tunnilla käsite 'kommentointi' läpi vasta nyt lukion ekalla ja opeteltiin kirjottaa kunnollinen kommentti, joten ei, en todella odota, että kaikki osais kirjottaa täydellisen rakentavan kommentin.
mut, kaikki osaa kertoo oman mielipiteensä, eli mistä tykkäs, mistä ei niin paljon, mut sitä kieliopin korjaamista tai lauserakenteen analysointia en odota, enkä haluukaan. itehän mä authorina päätän miten joku asia on kirjotettu, en rupee muuttaa lauseita sen takii, ettei joku niistä tykkää. se on authorin oikeus.
toisaalta, ihan pelkkä ilmotus et 'heimoi, luin sun ficcis', ei oo yhtään sen parempi, ku 'iih, jatkoo<3'. mut, parempi yks kommentti ku nolla kommenttia, joten en rupee valittaa.

ööööh.. ite en varmaan ees kommentois jos jättäsin jonku ficin kesken, ei se musta olis kertomisen arvonen asia. komppaan akumua ja Schawiita.

ou god, NEIN ! pitkät kommentit on ihania, niihin voi uppoutuu ja niitä voi lukee uudestaan ja uudestaan ja niistä saa joka kerralla enemmän irti. ainoo, et joskus mullon hirveen huono omatunto jos en osa vastata mitenkään pitkästi takasin, koska tuntuu, et aliarvoisin sen, et toinen on pitkään kirjottanu hyvää kommenttia. ja sit stressaan omasta vastauksesta kamalasti, mut on se sen kommentin arvosta !

Entä turhia kommentteja?
mmmmmmh. täst voi nyt olla montaa mieltä. en sanois et ihan kokonaan turhia koska oikeesti mielummin edes yks kommentti joltain ku ei yhtään kommenttia keltäkään mut sillee sata hiljasta lukijaa, joista ei tiedä tykkäskö vai ei.
vaikka, tuntuuhan sellaset pelkät sydänkommentit pikkasen turhilta koska ei niistä saa mitään irti, mut silti.

öööh. oon aik herkkä joten varmaan murtuisin jos joku tulis haukkuu koko ficin ihan lyttyyn ilman mitään näkösiä parannusehdotuksia, et sellasta en ehk haluis.............................. mut, muuten kyl kaikki käy, ja haukkumiskommenttiki jos siin o sit parannuksia ja hyviä perusteluja miks kaikki sukkaa.

yhden rakentavan. ei muuta.

komppaan tässäki akumua (vaikken ookaa turkulaistyttö XD). se on aina kiva saada pitkät litaniat mielipiteitä ja on ihana huomata jos joku ajattelee, et just se ficci on niinkin hyvän kommentoinnin arvonen.
jos ihan suoraan tohon kysymykseen vastaa, niin haluisin enemmän lukijan kertovan niistä tunteista ja hyvistä kohdista ja omista ajatuksista, ku siitä, et olin käyttäny jotain sanaa tosi kekseliäästi tai jtn. vaikkei sellanenkaa huono oo.

yritän kommentoida mahdollisimman paljon kaikkea mitä luen. välillä (nykyään useemmin) ongelmana on sellanen ihana asia, ku aika, jonka takii saatan lukee jonku hyvänki ficun ja sit jättää kommentoimatta tai pahimmassa tapauksessa seurata jotain moniosaista ficciä kommentoimatta kertaakaan. ja se hävettää mua itteänikin, joten yritän kyllä aina kommentoida edes jotenki kaikkea mitä oon lukenu.

höööööööhhh....... siihen verrattuna mitä taso joskus sillon oli, ku vasta olin alotteleva lafilainen, niin nyt taso on hyvä. kommentointiaktiivisuus on musta noussu ja lafilaiset kommentoi aika monipuolisesti paritusta ku paritusta (vaikka suositut tietysti vetää edelleenki enemmän kommenttoi, mut daa, that's life !) ja se on hyvä. ei pitäis tuijotella genreä tai bändiä (oho, hyvä minä puhumaan !) vaan lukee ihan avoimesti ja niin se varmaan tuleeki menemään. toivotaan ainaki. for the better future !
「貴方を愛した がいる
を愛した貴方がいる」

pucca
Teknikko

ViestiKirjoittaja minnako » To Loka 02, 2008 7:10 pm

... tällä kommenttimäärällä pitää sanoa, että millaisia tahansa >D

Ei mun mielestä riitä. Mutta ei sen nyt mitään überrakentavaakaan tarvitse olla, ei siitä saisi ottaa stressiä. Kunhan nyt edes yrittää kirjoittaa kunnon kommentin, eikä se kommentti ole sellainen: "anteeks taas näin lyhyt 8DDDDDDDDDDD". Siitä huomaa, että se ei edes kokeillut kirjoittaa mielipidettään kunnolla. Tai no riippuu tietenkin taas :___D Tarkoitin lähinnä sitä, että siitä huomaa, jos se kommentti on muutenkin: "ihanaa <3 tykkäsin <3 ***** oli tässä taas niin ihana ja oikeaa ja ah, se onkin niin hotto *ww*" ja sitten tuo siihen alle. Ekat sanat mitkä tulee mieleen ja sitten toi? Onko se edes kommentti? Miksei sen kommentin kirjoittamiseen voisi keskittyä, kerrankin hoitaa hommat kunnolla ja huolehtia siitä, että se kommentointi auttaa sitä kirjoittajaakin.

Haluan. Ehkä enemmän haluan tietää tätä, kuin miksi joku piti. Koska siitä, että miksi joku piti, siitä ei voi mitenkään kehittyä. Ehkä voi hioa niitä muita kohtia, mutta tuon avulla näkee suoraan, mikä haisi. Mikä oli niin ylitsepääsemättömän paskaa (anteeksi~), ettei voinut sitä lukea. Haluaisin todellakin kuulla.

-- ei missään nimessä :___D pitkiin kommenteihin on kiva uppoutua, lukea niitä uudelleen ja uudelleen, ajatella sitä kaikkea. Toisaalta, jos koko kommentti alkaa mennä saman toistamiseksi, ehkä se silloin on, mutta on kiva lukee ehkä jotain toista näkökulmaa siitä mielipiteestä, joka on ehkä tullut jo esille. Nykyään näkee aika harvoin kunnon kommentteja, siis ihan kunnolla pitkiä, mutta ne onkin harvinaista herkkua ja onni sille, kenen kohdalle osuu 8)

Entä turhia kommentteja?
...."ihanaa<33333 jatkoo!!" Tuosta tulee olo, ettei kommentoija ole edes lukaissut koko ficiä läpi. Onhan se kiva, että joku tykkää, mut... ei kiitos.

Ei, ei oikeastaan. On epämiellyttäviä kommentteja ja silloin kun aloitteli kirjoittamaan, sitä pelkäsi ihan kamalasti, että joku tulee sanoon, että hyi vittu ku on paskaa (se kyllä oli, pakko myöntää >D), mutta nykyään jos tulee ja se on perusteltu ja siinä on myös, että miten vois parantaa, niin se on vaan hyvä, yhtä arvokas (ellei arvokkaampikin) kuin ihkutuskommentti.

Mielummin sen yhden, kiitos 8)

Hmm, hyvä kommentti. Vaikee. No, tykkäisin siitä, että siinä tulisi se mielipide selville - tykkäsikö vai eikö ja kuinka paljon. Sitten sen jälkeen olisi kiva ne perustelut. Miksi? Sitten olisi kivaa se quottaus, kertoa, että mikä kohta jäi mieleen, perustelujen kanssa totta kai. Sitten olisi kiva se, että kerrotaan miltä tuntui, itkettikö, naurattiko, säälittikö, tuntuiko miltään, perustelut mukaan tähänkin. Ja sitten ne kohdat, mitkä haisee. Jos nuo laittaa niin kommentti on painonsa arvoinen kullassa ja enemmänkin, se on niin loistava kommentti ja sitä on kiva lukea. Eikä sen tarvi olla pelkkää "ihanaa ihanaa oot salee mun lempikirjottaja <3333" -ihkutusta, se voi olla sitäkin, mikä tuntui huonolta, mikä ei säväyttänyt. Hyvä kommentti on perusteltu.

Haha, todellakin kommentoin. Aina, kun olen lukenut jonkun ficin, kirjoitan siihen kommentin heti, seuraavana päivänä tai kolme kuukautta myöhemmin, mutta kommentoin aina. Tällä hetkellä mulla on ehkä kolmetoista ficiä kommentoimatta, mutta nykyään on tullut niin vähän luettua, ettei niitä kommenttejakaan sitten oo voinut laittaa. Mutta joo. Miksi kommentoin? Sen takia, että itelläni ottaa niin kamalasti päähän, jos on ees 150 lukukertaa ja sitten ei yhtään kommenttia. Ajatelkaa, jos jokainen, joka lukisi, kirjoittaisi kommentin? Haluan olla yksi niistä, joka kommentoi _aina. Siinä ei sitten tule omantunnontuskiakaan, kun on kommentoinut kaikkea.
Millaisia ficejä? Kaikenlaisia. Monesti on vaan paha juttu silleen, että niistä keskinkertaisista ei yleensä keksi mitään sanottavaa, se jää sitten myöhempään. No jaa, on niitä parhaimpiakin ilman kommentteja vielä, joten sitä ei voi laittaa syyksi, että miksen kommentoisi. En tiedä. Kommentoin kaikenlaisia, koska kaikkien pitäisi herättää ajatuksia ja jos ei herätä, niin kommentoin siitä, että miksi ei herättänyt yhtään mitään ajateltavaa. Ja yleensä se menee niin, että kun vähän miettii ja yrittää niin johan sieltä tulee sanottavaa.

No, verrattuna entiseen, tuntuu, että taso on noussut, mutta määrä vähentynyt. Tai no tämä perustuu omiin ficeihini ja tälleen ja niihin, mitä seuraan, mutta ainakin omalla kohdalla määrä on vaan laskenut. Muutenkin nykyään löytää yhä enemmän niitä 0 kommenttia -ficejä, mutta no, tuo entinen lafihan oli pystyssä sen ~vuoden, että johtuukohan siitäkin. Lisäkommentit ois ihan kivoja, pitäisi jotenkin kannustaa ihmisiä kommentoimaan 8)
提心吊胆和闷

minnako
Mao Zedong

ViestiKirjoittaja ichi » Pe Loka 03, 2008 9:46 pm

millaisia kommentteja haluaisitte ficceihinne? Kai jokainen haluaa rakentavaa, mutta haittaako, jos sitä ei ole? Riittääkö pelkkä ilmoitus siitä, että luki ficin kokonaan läpi? Entä haluatteko tietää, jos joku jätti ficin lukemisen kesken?
Mun mielestä pelkkä ilmotus ei riitä. Pitäs kertoo, että mitä mieltä oli - mielummi rakentavaakin, mut eihä sille voi mitää, jos sitä ei saa. Musta ois kiva kuulla ihmisten fiiliksiä ficin lukemisen jälkee, että mitä tunteita ficci esimerkiksi herätti, oliko siellä kohtia, joista ei pitäny ja tällasta.

Ei käytännössä. Tietenki, jos asioita aletaa toistamaa tai asialla ei oo päätä eikä häntää, ni sellasta on tietenki hieman tylsä lukee.

Entä turhia kommentteja? Onko kommenttia, jollaista ette missään nimessä tahdo ficciinne?
Turhaksi kommentiksi luokittelisin kommentit, joissa on lause ja sydän perässä, en oikein osaa innostua sellasista, koska niistä huomaa ettei oo panostettu kommenttiin. Tuollasia kommentteja en myöskää haluais omaan ficciini. En haluais myöskää kommenttia, jossa ficci haukutaa lyttyy, ilman perusteita.

Yhden rakentavan, siitä saa enemmän irti.

Haluaisin sellasen sopivan sekotuksen, jossa olis vähä kaikkee. Siinä tulis sitä rakentavaa ja sit sitä pelkkää lukijan fiilistä. Musta sellane kommentti olis tosi hyvä.

Kommentoin aina ku luen. Ihan sen takia, että toivosin, että muutki tekis nii. Se on inhottavaa, jos ficci on luettu 100 kertaa, eikä siinä oo ku yks kommentti.

Kyllä täällä on kommentointiaktiivisuutta, musta se on hienoo. Ei siitä oo haittaa vaikka sitä olis enempiki. Musta olis vaa parempi, jos ne kommentit ois keskitetty enemä monii ficceihi, ku tiettyihi joihinki erikoisii. Jotku ficit saa mielettömiä määriä kommentteja, jotku ei yhtää. Se o ymmärrettävää, mutta musta olis tietenki parempi, jos se jakauma olis 50%-50%, eikä 100%-0.
Ota kiinni ja vie takaisin turvaan
Pidä kiinni, älä irrota koskaan
Sytytä sammunut sielu, herätä haaveeni taas
Ota kiinni ja vie takaisin turvaan

ichi
Teknikko

ViestiKirjoittaja Cindyy » Ke Loka 08, 2008 11:38 pm

Kaikkein tärkeintä on että edes kommentoitaisiin, mutta kukaan ei pistä neuvoja pahakseen, sitä paitsi itsekkin kehittyy sillä. Jokainen varmasti joutuu kouluaikanaan arvostelemaan ainakin yhden tekstin/kirjan. Ficcien kommentointi on hyvää harjoitusta : DD Ja mieluummin edes niitä kommentteja kuin "äkkiä-karkuun..".

No riittää jos ei kirjoittaja pysty muuhun. Jos joku jättäisi ficcini kesken niin olisin tietenkin utelias kuulemaan miksi?

En usko että liian pitkää kommenttia olisi : DDD Eikä myöskään turhia kommenttejakaan. Lähes mikä tahansa kommentti piristää päivää, joten eipä olekkaan semmoista kommenttia mitä en haluaisi. Ehkä kuitenkin sen yhden rakentavaa sisältävän jos se todellakin olisi kunnon rakentava kommentti mutta kymmenen sisällötöntäkin on <3

Yritän nimenomaan purkaa ajatuksiani ja tunteitani itse teksteihin joten haluaisin myös lukijan kertovan tai ainakin mainitsevan mitä teksti hänessä herätti. Toisaalta kieli ja lauserakenteetkin voisi mainita etenkin jos ne pistävät silmään.

Nyt etenkin astuessani uuteen lafiin olen ottanut päämääräkseni kommentoida jokaista lukemaani ficciä. Oli se sitten millainen tahansa. On inhottavaa kun on vaivalla vääntänyt tekstiä eikä kukaan kommentoi. 8(

Kommenttien tasoa ei minusta ole arvostelemaan, mutta niitä on yhä vaikeampi saada. En jaksa ymmärtää, miksi ihmiset kommentoivat helpommin ficceihin joissa on jo sata kommenttia. Lukijoita riittää kuitenkin joka ficille ainakin muutama, mutta kommentteja ei tule, ei sitten millään. Siihen saisi porukka panostaa, ei ole niin vaikeaa kirjoittaa pitikö vaiko ei.

Cindyy
Fani

ViestiKirjoittaja sshokora » Su Loka 12, 2008 3:46 pm

Minä tulen todella iloiseksi jo pelkästä lukemisilmoituksestakin. Se on vain niin hienoa, kun saa tietää jonkun lukeneen kirjoittamaani tekstiä. Okei, yhteen ficciin tulee päivässä noin 20-70 uutta lukijaa näin karkeasti arvioiden, ja mielestäni jokainen voi olla ihan täysin varma, että edes yksi niistä lukijoista varmasti luki ficin alusta loppuun saakka. Uskoisin ainakin niin. Siinä tapauksessa pelkät lukemisilmoitukset saattavat olla "turhia", mutta kyllä nekin lämmittävät kirjoittajan mieltä kovasti. Mielestäni aivan kaikenlaiset kommentit ovat mukavia, sillä kun saa kommentteja, jaksaa jatkaa kirjoitusharrastusta vaikka kommentit olisivat negatiivisiakin - kunhan on edes jotain kuultavaa ficistään. Lyhyesti sanottuna minulle kelpaavat aivan kaikenlaiset kommentit, rakentava on tietenkin mukavinta.

Pelkkä lukuilmoituskin riittää minulle, mutta tietenkin mukavinta on saada rakentavaa, sen tietää varmasti jokainen. En osaa vääntää siihen mitään kummempia perusteluita, rakentavat ovat vain mukavempia, sillä niissä on enemmän sisältöä ja ne kehittävät lukijaa enemmän. Niistä oppii, kielioppiasioita sekä muitakin uusia asioita, esimerkkinä se, miten minua on ensimmäisteni ficcien kanssa pyydetty kuvailemaan enemmän. Nyt uskoisin, että kuvailen jo paljon paremmin kun ensimmäisissä ficeissäni. Tarkoitan siis, että kommentointi edistää tekstin laatua, tietenkin.

Kyllä tahdon, ehdottomasti! On tietenkin mukava tietää, mikä kirjoittamassani pätkässä oli sellaista, joka sai vain jättämään koko lukemisen kesken. Kuulostaa ylimieliseltä tyyliin "minä kirjoitan niin hienoa tekstiä, että haluan kyllä todella tietää, miten joku voi jättää kesken", mutta ymmärsitte varmaan idean (en tarkoittanut ylimielisenä). Kertokaa vain rohkeasti, lukijat, jos jätitte kesken tai käännyitte pois jo alkutaipaleella. Rohkeasti vain, älkää pelätkö. Kirjoittaja ei voi kehittyä taidoissaan, jos kukaan ei koskaan uskalla kertoa mitään korjattavia puolia.

Ei mielestäni, aina on mukava lukea palautetta, ja mielestäni on vielä mukavempaa, jos kommentti on pitkä, koska pitkiin kommentteihin yleensä mahtuu sitä sisältöä ja rakentavaa. Tietenkin on sitten aivan eri asia, jos kommentoija poikkeaa aiheesta pahasti ja uppoutuu pitkäksi aikaa selittämään jotain aivan muuta. Sama myös sen kanssa, ettei ole välttämättä mukavaa, jos kommentoija toistaa koko ajan samaa asiaa, vaikka se kommenttia pidentääkin. Itselläni on tämä ongelma, toistan aina moneen kertaan kaiken kommenteissani ja muissakin teksteissäni.

Entä turhia kommentteja?
En osaa sanoa. Joidenkin mielestä täysin turha kommentti voi olla "luin"-kommentti, pelkkä lukuilmoitus siis. Mutta jos minulta kysytään, joka ikisellä kommentilla on sen verran arvoa, ettei sitä todellakaan voi sanoa turhaksi.

Ujeloa lainaten, asiatonta. Jos ei ollenkaan pitänyt ficistäni, voisi sen kertoa asiallisesti ja ehdottomasti perustella, mikä siinä oli vikana. Enhän minä tai kukaan muukaan voi koskaan kehittyä kirjoittajana ja kirjoittaa lukijalle mieleisiä tarinoita, jos lukija ei perustele sitä, miksi fic ei ollut mieleen! Ainakin negatiivisissa kommenteissa vaadin ehdottomasti, että ihmiset perustelevat kantansa. Ja vaikka perustelisikin, ficciäni saa arvostella negatiivisesti ja haukkua, mutta ei haukkua täysin lyttyyn, sitä ei kukaan toivo ficillensä. Kaikki tietävät, että siinä menee helposti kirjoitusinto.

Yhden rakentavaa palautetta sisältävän kommentin, kuten jo moni on täällä sanonut. Siihen ei varmaan tarvitse sen kummempia perusteluja, kun kaikki ovat perustelleet tämän jo niin hyvin. Ei kirjoittaja saa mitään irti kymmenestä kommentista, jotka mukailevat kaikki samaa kaavaa "ihana"-sydämiä-"jatkoa"-sydämiä. Se on suurin piirtein sama asia kuin yksi sisällötön, sillä kaikki ovat niin... samanlaisia?

Mieluummin toivon, että lukija kertoo turteistaan ja ajatuksistaan ficciäni kohtaan sekä kertoo, onnistuiko kuvailu ja ovatko hahmojen luonteet onnistuneet sekä lähellä todellisuutta. On tietenkin myös mukavaa, kun kerrotaan virheistä (, mutta itse omistan niin hyvän betan, (minnako ♥) ettei minua olla vielä huomauteltu), mutta toivon kommentille myös muuta sisältöä kuin pelkkää virheistä huomauttelemista. On myös tärkeätä, että kirjoittaja kertoo, jos lukiessaan on törmännyt kohtiin jotka tökkivät, eivät ole luonnollisia luettavia tai joita joutuu miettimään useaan kertaan, ennen kuin tajuaa sisällön ja sen, mitä kohdassa yritetään sanoa.

Kommentoin! Kommentoin lähinnä jokaista ficciä, jonka luen. Kaikkein mieluiten kommentoin kuitenkin ne ficit, joista todella pidän, mutta yleensä kommentoin poikkeuksetta ihan jokaista ficciä, minkä luen. Motiivinani on miettiä niitä kaikkein lyhimpiä kommentteja, joita itse olen saanut. Ajattelen aina, että kunhan kirjoitan edes sen pituisen eli toisin sanoen kolmesta neljään lausetta. No, en vielä koskaan ole kommentoinut niin lyhyttä kommenttia, sillä innostun aina selittelemään omiani ja ihastelemaan tiettyjä kohtia sekä leikkimään quotehirviötä.
Kommentoin aika lailla kaikkia ficcejä, joita luen, mutta tietyn genren ja fandomin ficcejä en avaa enkä lue ollenkaan. Se on huono tapa, sillä niistäkin löytyy varmasti paljon helmiä. Olen jo vähän opettellut lukemaan myös välttelemiäni genrejä sekä fandomeita, joista en pidä.

Kommenttien taso on mielestäni lähes poikkeuksetta hyvää. Välillä löytää niitä superkommentteja, jotka ovat todella pitkiä ja sisältöä on paljon ja se on rakentavaa. Joukossa on myös sellaisia muutaman lauseen kommentteja, joita voisi karkeasti sanoa sisällöttömiksi, mutta yleisesti ottaen Lafin kommenttien taso on todella hyvä, paljon, paljon parempi kuin muilla ficcifoorumeilla tai kaikkein vanhimmassa Lafissa (joissa kommenttien taso oli lähinnä luokkaa: "hyvä, jatkoa!! tää oli ihan kiva ja kyo/tossu <3").
Kommentointiaktiivisuus on taas laskenut sitten vanhan Lafin. Tietenkin jäsenmäärän kasvaessa joukkoon tulee myös häirikkökäyttäjiä, kun foorumi ei olekaan enää pienen ystäväpiirin virtuaalinen juttelupaikka ja sääntöjä täytyy kiristää. Kommentteihin ei olla vielä laitettu sen kummempia sääntöjä, mutta ainakin edellisessä Lafissa muistan löytäneeni osion, jossa annettiin ohjeita kommentoijille. Se motivoi kommentoimaan paremmin, mutta oman logiikkani mukaan (minä ja minun logiikkani :D) myös säikäytti osan kommentoijista pois. Ei enää uskalleta kommentoida, kun ei olla varmoja, onko taso tarpeeksi hyvä ja riittääkö se foorumille. Kommentointiaktiivisuutta saisi nostaa, ei ole kova työ kommentoida. Kirjoittaja tekee kovan työn kirjoittaessaan ficin, ja kommentin kirjoittaminen ei itseäni toistaakseni todellakaan ole iso työ. Se on kirjoittajalle tärkeää, se on palkitsevaa. Kirjoittaja kehittyy ja jatkaa harrastustaan.

Kommentoikaa kaikki rohkeasti!
- I can't open myself up to anyone, I can't believe in anyone at all
And I can't see anything, the ray of light disappears and will dry up -

sshokora
Teknikko

ViestiKirjoittaja Dobnu » Su Loka 12, 2008 8:20 pm

Millaisia kommentteja haluaisitte ficceihinne? Kai jokainen haluaa rakentavaa, mutta haittaako, jos sitä ei ole? Riittääkö pelkkä ilmoitus siitä, että luki ficin kokonaan läpi?
Näillä kommenttimäärillä ei oikeastaan ole varaa olla nirso kommenttien suhteen, mutta olisihan se mukavaa, jos kommenteissa olisi jonkinlainen taso. Tasolla tarkoitan nyt sitä, että kommentin kirjoittaja todella miettii, mitä kommenttiinsa kirjoittaa. Pelkät quottaukset, joiden perään on laitettu pari sydäntä eivät annan kirjoittajalle mitään. Minä ainakin henk. koht. jään aina miettimään, mikä siinä kohdassa nyt sitten oli sen sydämen arvoinen. Kritiikki on aina tervetullut, jos se vain on rakentavaa ja perusteltua. Mulle ei millään riitä vain ilmoitus siitä, että ficci on luettu läpi. Joskus se olisi riittänyt, mutta kun sellaisia sisällöttömiä kommentteja on lukenut tarpeeksi kauan, se lakkaa riittämästä. Kaipaa kunnollista mielipidettä ficistään. Minä henk. koht. kiinnitän kommentoidessani huomiota sekä hienoihin lauseisiin, omasta mielestäni kivoihin tai vähemmän käytettyihin sanoihin, juoneen, henkilöiden luonteeseen ja siihen, millaisia tunteita ficci minussa herätti. Yritän aina välittää suurimman osan ficin herättämistä ajatuksista kirjoittajalle ja siksi kommenttini ovatkin usein todella pitkiä. Mutta sellaisia kommentteja minä haluaisin, joissa selkeästi näkyy se, mitä lukija on ajatellut ja tuntenut ficin aikana. Ja jos se ei ole herättänyt mitään, sekin olisi kiva tietää, samoin kuin perustelut sille, jotta seuraavalla kerralla osaisi kirjoittaa toisin.

Se riippuu täysin syystä. Kuten akumu jo sanoi, on aika turhaa tulla sanomaan kirjoittajalle, että lopetti ficin lukemisen sen takia, että lempijrokkari kuoli ficissä. Eri asia on, jos juoni oli tylsä, huonosti rakennettu, sen samaisen jrokkarin kuolema niin huonosti kirjoitettu, että pisti lähinnä naurattamaan, sitten minulle saa kyllä tulla kertomaan, että jätti ficin kesken. Samoin kuin jos kirjoitustyylissäni on jotain sellaista, ettei jaksanut/pystynyt lukemaan eteenpäin. Samoin jos alussa ei ole kerrottu paritusta, ja se selviää vaikka pitkän oneshotin puolivälissä, niin ainakin minusta on turhaa valittaa, että jätti ficin lukemisen kesken, koska ei pitänyt parituksesta. Se, mitä mieltä on parituksesta, tuskin tekee hyvästä ficistä täysin surkeaa eikä ole tarpeellinen syy tulla kertomaan lukemisen keskeyttämisestä.

Onko olemassa liian pitkää kommenttia? Entä turhia kommentteja?
Joskus tuntuu, kun itse kirjoitan kommentteja, että niistä tulee liian pitkiä, mutta oikeasti en vielä ikinä ole törmännyt liian pitkään kommenttiin. Tosin, kuten täälläkin jo muutama ihminen on todennut, semmoiset itseään toistavat tai asian vierestä menevät kommentit helposti alkavat tuntua liian pitkilä.
Mun mielestä täysin sisällötän kommentti on aika turha. Jos se esim. koostuu parista ylistävästä sanasta ja muutamasta teinisydämestä, niin kyllä se tuntuu siltä, ettei lukija tainnut edes keskittyä ficin lukemiseen, jos ei kerran mitään muuta pysty sanomaan. Sen lisäksi on turhauttavaa huomata, kuinka muutenkin lyhyehkössä kommentissa puolet käsittelee jotain aivan muuta, kuin ficciä. Esim. "kävin tuossa äsken keittiössä hakemassa leipää ja hyi yök se leipäpussi oli ihan homeessa ja sit piti hakee kellarista uusi, ja vähän mua nauratti, kun pääsin takas koneelle, kun mun maitoon tippu kärpänen ja räiskäytin koko suuni sisällön tohon ruudulle sun ficin päälle." ehh, ahaa ? esimerkki oli joo loistava, mutta tiedätte mun pointin? tuommoisiin kommentteihin on ärsyttävä törmätä ja aika turhilta ne tuntuu.

Muutamakin ihminen jälleen maininnut jo ennen, mutta minäkään en halua ficciini asiatonta kommenttia. Rakentava, perusteltu kritiikki on hyvä asia, haukkuminen ei. Lisäksi on ärsyttävää, jos joku valittaa ihan tosissaan parituksesta. Tietenkin siihen tyyliin saa sanoa, ettei yleensä lue ko. paritusta, mutta nyt luki ja piti. Se on itse asiassa mun mielestä suuri kohteliaisuus ficcarille. Mutta jos valitus menee sillei "yhyy, ei Reita kuulu Aoille vaan Ruki! En tykännyt tästä yhtään. 8<" niin..... no, en kaipaa tuollaisia kommentteja.

Yhden rakentavan. Onhan se toki aina kiva huomata, jos ficciin on tullut kommentteja, mutta kyllä se latistaa sitä iloa, kun huomaa, että kommentti on jälleen vain muutaman rivin pituinen ihkutuspostaus. Niistä ei saa mitään irti, vaikka niitä sitten olisi kymmenen. Muuta kuin sen, että ficci sitten kai oli ihkutettava. Vaikka kommentteja olisi vain yksi, jos kirjoittaja on panostanut siihen, kertoo, mistä piti ja mistä ei, mitä voisi muuttaa, on ihan oikeasti ajatuksella kirjoittanut kommentin, otan yhden sellaisen paljon mieluummin.

Molempia. Musta olisi tosi ihanaa, jos joku joskus kertoisi, että piti jostain mun sanavalinnoista tai huomaisi, mikä merkitys sillä pilkkusääntöjen vastaisella pilkulla oli. Ja toisaalta olisi kiva, jos joku joskus huomauttaisi, jos joku lause/sana oli ihan outo ja tarjoaa jonkinlaista korjausehdotusta sille. Musta on myös ihana tietää, millaisia ajatuksia ja tunteita ficit lukijoissa herättää. Suurimmassa osassa tarinoita kuitenkin on idea, jonka kirjoittaja haluaa herättävän ajatuksia. Mä ainakin tahdon tietää, millaisia ajatuksia mun ficit herättää.
Mulle ne tunteiden ja ajatuksien kertomiset on ehkä tärkeämpiä kuin jokin kieliopin analysointi, mutta mitä enemmän löytyy kumpaakin, sitä mukavamapi kommenttia on lukea. Mä myös olen sen verran perfektionisti ficcieni suhteen, että mulle ainakin saa ilmoittaa, jos löytää ficistä vaikka yhden ainoan pilkkuvirheen.

Kommentoin. Mun mielestä se on vaan reilua, ei kai siinä sen kummempaa. Jos lukee ja todella saa siitä ficistä jotain, edes hetken viihdykkeen, niin miksi ei kertoisi sitä kirjoittajalle? Se kuitenkin ilahduttaa ficcaria paljon enemmän kuin se, että hän vain huomaa taas 30 ihmisen avanneen ficin eikä yksikään heistä kommentoinut. Lisäksi mä tykkään kommentoinnista, ficistä saa irti paljon enemmän, kun sitä vielä kommentoi lukemisen jälkeen. Sieltä löytää kaikenlaisia hienouksia, kun keskittyy vielä kommentoidessakin ficciin kunnolla.
Mä kommentoin aika lailla jokaista ficciä, jonka luen. En välttämättä heti, vaikka siihen pyrinkin, mutta jossain vaiheessa kuitenkin. Aina ei löydy aikaa heti ficin luettua, mutta sen pariin ehtii sitten palata paremmalla ajalla. Mun mielestä onkin aika turhaa sanoa, ettei kommentoi, koska on kiireinen, ei ole aikaa. Jos todella haluaa sen kommentin kirjoittaa, niin aivan varmasti sitä aikaa löytyy jossain välissä. Vaikka sitten kolme viikkoa ficin lukemisen jälkeen, tärkeintähän on, että yleensä kommentoi.

Se on erittäin vaihtelevaa. Täällä näkee paljon minun mielestäni hyviä ficcejä, joissa ei ole ollenkaan tai juurikaan kommentteja, mutta sitten taas on niitäkin ficcejä, joissa kommentteja on todella paljon. Lisäksi on joitain ihmisiä, jotka kommentoivat paljon ja sitten niitä, jotka kommentoivat tuskin ollenkaan. Komenttien tasossa on sama juttu. Välillä törmää niihin pitkiin, ajatuksella kirjoitettuihin kommentteihin, mutta niiden vastapainoksi löytyy paljon myös niitä muutamien rivien kommentteja. Lafissa kuitenkin on monia hyviä, mutta epäaktiivisia kommentoijia, mikä on sääli. Lisäksi kommentoimaan todella oppii vain kommentoimalla, olen itsekin huomannut sen. Minusta ei voi sanoa, että lafin kommentointiaktiivisuus olisi hyvää tai todella hyvää, mutta onhan se kai ihan ok.

Sitten haluan vielä kysäistä tällaista asiaa, että kuinka tärkeää teille on, että kirjoittaja vastaa kommenttiinne? Koska mulle ainakin se on todella tärkeää, jos kirjoittaja ei vastaa ollenkaan, tulee olo, ettei sillä kommentilla ollut mitään merkitystä, eikä sen kirjoittajan ficcejä enää huvita kommentoida eikä ehkä edes lukea. Mun mielestä se on kuitenkin todella pieni vaiva kirjoittajalta vastata saamaansa kommenttiin ja osoittaa kommntoijalle, että hän arvosti saamaansa palautetta. Mun mielestä ainakaan Lafissa kommenttien saaminen ei ole mikään itsestäänselvyys.

Dobnu
Teknikko

ViestiKirjoittaja Jemmi » Su Loka 12, 2008 9:53 pm

Ah, kyllä täytyy sanoa et rakentavat ois aika kivoi. Koska haluun kehittyä kirjottajana ja siks siis myös tietää mitä mä teen hyvin ja mitä huonosti ! Mut musta tuntuu, et mitä paremmaks mä tulen, sitä rakentavampia haluan. Tavottelen täydellisyyttä, vaik sillä nyt ei oo mitään väliä saavutanko sitä koskaan. Mut siin on hyvät lähtökohdat ja siks tartten ohjausta. Mä otan risutki vastaan oikein mielellää, siitähän mä tiedän missä mulla on parannettavaa, eikös ? Ja mä yleensä koitan ottaa opikseni. Ja silleen, et mitä enemmä kommentoija on panostanu kommenttiin, sitä kivempaa siihen vastaaminen on. Mä nimittäin tykkään vastailla kommentteihin, ja myös lukee ne vastaukset mun omiin kommentteihin ! Mul ittelleen tulee ainaki hyvä mieli, ko katon et joku tykkäs mun kirjottamasta kommentista. Kommenttejen kirjottamisessa kannattaa siis käyttää päätä ! Haluun tietää _kaiken mitä kelaatte ko luette mun tekstejä. Tai siis en mä nyt voi kaikkea pakottaa kertomaan... Mut joo, kommentteja kuitenkin ylipäätään ois mukava saada, sillä kute muutki jo on sanonu, se ketuttaa pahast ko fic on luettu jotai miljoona kertaa ja sit on hyväl onnel pari kommenttii, jos sitäkää-- 8(

No vaikka mä valistinki jo, et tykkään rakentavista, ni ei sillä oo sitten niimpal väliä, jos ei sitä oo. Mut kivempaa ois ees tietää et mistä tykkäs ficissä ja silleen, vaikka mä kans tiedän, et se on vaikeeta alkaa vääntää jotai, herre gud, niin sanottua laadukasta kommenttia. Mut siis tosiaan _tykkään rakentavista kommenteista, kuitenki myös muistakin. Voihan sellasistakin saada laadukkaita, joissa ei periaattees ole rakentavaa, jos oikein yrittää. Kuten vaikkapa, et miten fic kauhistutti tai kosketti. Tai ainaki mieltä ylentäviä. Mut jos siis ei tykkänny ficist, ni sillon olis aika jees kans sanoo miksei, ja miten ehkä vois parantaa, et tekstien laatu kanssa paranis. :) Silleen pelkästään haukkuminen, ei. Negatiiviseen kommenttiin rakentava palaute ois ehkä vielki toivotumpaa, et tosiaanki sais otettuu neuvosta vaarin.

Itse asias, en tiä. Mä en ainakaan usko, et mä kirjotan niin surkeeta tekstiä, et se häiritsis rakenteellaan ja niin edelleen niin paljon, että sen takia sen jättäis kesken. Mut sitä en mee vannomaan, et mikään mun teksteistä ei vois olla tylsä ! Jos näin on, sit mä haluisin toki kuulla, et miks se sitte oli niin tylsä, tai kakka, et se piti kesken jättää. Mut just silleen, kuten edellä monen moni on sanonu, ni et jos vaikka joku jiirokkari ketä palvoo ni kuolee siinä ficissä ni sou wut, se on musta aika typerä syy jättää lukematta, ni en jaksais sellasta huomioda. Paritus on vähän sama juttu, vaiks mä myönnän ite olevani jonkin verran nirso siinä suhteessa. Mut et en haluis semmosiikaan kommenttei, et ''ää väärä paritus, en mä voi lukee tätä ;____;;''... koska en halua. Ikävä juttu, mut pidä vaa omana tietonas. Mä tykkään kirjottaa deathia, koska kuolema on jotenki semmonen aihe, josta vaan mun on pakko kirjottaa, ja siks olis aika häiritsevää jos joku _sen takia jättää lukematta, mut vielä typerämpää on se, et tulee siit sit viel mulle urputtaa. Way to go 8)

Ei tietenkää, mä rakastan pitkiä kommentteja. Semmoset hehtaariviestit, niit on tosi kiva lukea ja lukea uudestaan ka uudestaan ! Ja niihin on __sairaan ihana vastata ;___; Ko joutuu miettii ja saa panostaa siihen vastaukseen ! Olettaen, et ne pitkät kommentit on laadukkaita/rakentavia/monipuolisia, kuten yleensä ovatkin ! Sillon mä teen kans parhaani sen vastauksen kanssa. Just sellaset pitkät kommentit monesti piristää päivää ihan kamalasti ja kaikkea. Mut siis just niin, et jos niissä toistetaan samaa asiaa sanasta sanaan, ni sit se voi olla turhauttavaa. Sit ehkä ois kannattanu tyytyä lyhyempäänki kommenttiin. Tosiaankin voisin hyppiä onnesta, kun näen semmosen pitkän kommentin täynnä asiaa. Ja haluan kirjottaa itsekkin mahdollisimman paljon sellaisia, koska oikeesti on kiva huomata, miten kirjottaja ilahtuu. Kierrätetään hyvää !

Entä turhia kommentteja?
Oh, no siis silleen, jos fic on ollu sata vuotta jo tääl, ja kukaa ei oo kommentoinu, ni sit huomaaki et joku on kommentoinu. __Sit mul ei ainakaa ois välii millane se on. Musta tää taas vähän riippuu, mut jos saa triljoona kommenttia ja sitte suurin osa on semmosii ''tosi ihana<3<3 jatkoo pian<3<3 ;3 *antaa keksin*'' ni... ei hyvä. Sillon ne alkaa musta olla aika turhia, mut se riippuu tosi paljon tilanteesta, ihmisestä (siis ei siit et kuka kommentoi vaan siitä, et kuka sen kommentin saa) ja tälleen. Mut kuten eräät ovat viisaasti sanoneet, sellaset aiheen vierestä menevät on _todella turhauttavia. Mitä se muka kertoo ficcarille nimenomaan, et teit sitä ja tätä, jipii. Keskitytäänpäs ficciin.

Sellasii, jois mut ja teksti haukuttais iha pystyy ilman perustelui, ni semmosia en oikeestaan tahtois. Siis mua ja mun tekstei saa haukkuu ihan vapaasti _jos_on_kunnon_perustelut_. Mut silleen et ''voi luoja ko tä oli iha pebasta'', ni ei semmoset oo kovin kivoi. Semmosta näkee jossain Youtubes mm. fanivideois ja must se on törkeetä. Mitä pahempi kritiikki, sitä enemmän ehkä vaatisin kuitenki niitä perusteluja, et voisin kattoo mikä on pielessä ja lähteä parantamaan siitä.

Enköhän mä sen yhden rakentavan ottais. Siit sais jotain irti. Se vois auttaa mua kehittymään kirjottajana, ja ehkä sen jälkeen seuraava teksti ois niimpal parempi ja sais enemmän ihanii kommenttei ! Pelkkää oletusta mut niin mä tykkäisin. En mä loppujen lopuks niinkään just niil teinisydänkommenteil mitään tee, vaiks teinisydämet on kivoi................ vaiks sitte periaattees jos ne kaikki rakastaa mua ni sit mä tuun viel enemmä egoistiseks paskaks ko olen jo valmiiks XD Eh ?

No siis, kertoo just omia mielipiteitään ja perustelee ne kanssa. Aika päätönt sanoo jotai mitä ei osaa kuitenkaa perustella, vaiks myönnän et se perustelu saattaa just tehä tiukkaa. Oli sitte risuja tai ruusuja. Musta on ihan yhtälailla tärkeetä noi kummatki, eli haluan, et kerrotaan just mitä tunteita ja ajatuksia fic herätti, mut myös että miten oon onnistunu käyttämään tätä ah niin ihanaa kieltämme. Mä _oon saanu palautetta kyllä esim. siitä, et mun lauseet on pitkiä ja monimutkasia. Huomasin, et ai kato, niinpäs onkin. No, sitte siitä lähtien oon ainaki yrittäny tehdä parhaani, ettei asia olis niin ! Sehä ois just sitä rakentavaa palautetta. Mut toki voi vaan kertoa, et minkä takia haluaa itkeä ja angstata nurkassa tai mennä halaamaan äitiään luettua ficin. Haluun tietää senki ehdottomasti. Varsinkin, jos se fic on tehty just sellasella tietyllä olotilalla, jos se fic on syntyny sellasesta. Sillon mä haluan tietää, mitä lukija siitä ajattelee.

Aika huonosti, sen mä myönnän, vaikka mä yritän. Mutta mulla menee tosi paljon aikaa kunnon kommentin kirjottamisessa. Mähän sanoin, että oon perfektionisti, ja jos mun kirjottama kommentti ei ole hyvä, en halua lähettää sitä. Ja jos fic jota kommentoin on erittäin hyvä, paineet vaan kasvaa. Mut mä ihan oikeesti ainaki koetan kirjottaa kommenttia melkeen jokaseen ficiin, jonka luen. Liian usein jää kyllä lähettämättä, koska en oo kovin tyytyväinen mun kommentteihini. Lupaan parantaa tapojani ! Eli yritän viimeistää tästä lähin kommentoida jokasta ficciä, jonka oon lukenu. Vaikka en sitte heti kommentois, ni ainaki sitten myöhemmin kun on aikaa ja niin pois päin. :3 Kommentit tekee ihmiset iloisiksi, musta ei olis mukavaa, jos ei kommentoitais, ni haluan kommentoida.

Musta taso on tosi hyvää kuitenki esimerkiks ko johonkin finiin vertaa. Aktiivisuutta taas voisi ehkä pikkuisen parantaa, mutta aina ei kai voi saada sekä laatua, että määrää ! Jokainen voi kai sitte ite miettii, et jos niitä kommentteja kaipaa, ni voisivat itekki kokeilla sitä kommentoimista. Puhun myös itelleni. Mut mitä esim oon huomannu, ni on mun kommentteja jopa laadukkaina pidetty. En oo itsekäs. Vanhaan lafiin en osaa hirveesti verrata, mut musta taso on kuitenki noussu. Se on kamalan hyvä asia ! Kaikki tykkää hyvistä kommenteista, rite ?

Kuinka tärkeää on, että kirjoittaja vastaa kommenttiisi?
... oh ! Erittäin tärkeetä, mä kyttään aina siitä lähtien ko oon kommentoinu, et millon se vastaa, millon se vastaa ! En tiedä, melkee sama asia ko olis ficin julkassu, varsinki jos on erityisesti panostanu siihen kommenttiin. Haluun tosiaan tietää, mitä mieltä se ficcari on siitä mun kommentista. Ja mä tuun tosi iloseks niitä vastauksia lukiessani, jos huomaan, et kommentti miellytti. Siitä taas saa motivaatiota kommentoida lisää ! Turha valittaa kai, et ei saa kommentteja, jos ei jaksa niihin kommentteihin sitte vastatakaan. Esimerkiks mä rakastan vastailla kommentteihin. En yhtään tiedä minkä takia, se on vaan ficin julkaseminen ja kommenttien lukemisen jälkeen tosi kivaa puuhaa. Eli, tä on tärkeetä, vaik tätä ei heti ajattelis !

あの日の二人の泣は
今でも輝いているかな?
二度とは戻れないけれど
もう二度と離れない約束しよう

ava by candy_horror @ lj

Jemmi
Teknikko

ViestiKirjoittaja Ailesoku » Su Loka 26, 2008 7:11 pm

- Kaikki käy. Olen aktiivisempi LJ:ssä, ja siellä saa tottua jos jonkinlaisiin kommentteihin. Ihan jees, kun joku viitsii kuluttaa kallista aikaansa meikäläisen tuotoksen arvioimiseen.

Kai jokainen haluaa rakentavaa, mutta haittaako, jos sitä ei ole?
- Tietty, jos on antaa hyvää ja asiallista vinkkiä, saatanpa hyvinkin kallistaa korvaani kommentille. Muussa tapauksessa suhtaudun vähän niin ja näin sellaisiin, koska kyse on kuitenkin fanfictionista. Kirjoitamme huviksemme oikeista ihmisistä, toisin kuin jotkut huippukirjailijat, joilla on varaa vaikka mihin.

- Riittää se, vaikka aika hassulta tuntuukin. Ja jos joku kokee tarpeelliseksi ilmoittaa lopettamisestaan, mikäs siinä. Itse en ilmoita, koska en tykkää muutenkaan ns. valtavirta-fiktiosta, kuten fluff tai POV angst. Miksi turhaan kuluttaa aikaansa valittamiseen?

- Pitkät kommentit on aina toivotumpia, mutta, jos niissä on hirveästi asiaa, joihin en osaa vastata mitään, kaipa voisin sellaiset jossain määrin määritellä turhiksi. Toisaalta, aina sekin parempi kuin vain pelkkä hymiö, koska siinä kohtaa herää jo itselläkin kysymys, että "miksi?"

- Ylenpalttinen nipotus ja pilkunnussinta sikseen. Ei minua kiinnosta se, että onko tekstini 100 % puhdasta. En siis kauheasti tykkää, että quotataan yhtä kirjoitusvirhettä, koska niitä kuhisee kyllä mestariromaaneissakin.

- Kuten sanoin, olen iloinen, että edes saan kommentteja. Yhden kommentin ei kuitenkaan tarvitse olla edes pitkä tai rakentava, kunhan siihen on sisällytetty asia/asiat, joihin osaan jopa vastatakin.

Haluatko lukijan kertovan tunteistaan ja ajatuksistaan ficciäsi lukiessaan vai mieluummin kertovan, mitä piti käyttämästäsi kielestä tai vaikka lauserakenteista?
- Kyllä se tunnepuoli enemmän kiinnostaa, koska olen aina niin hämmästynyt, jos minunlaiseni kiven kolinat herättää jossakin toisessa erityisiä tunteita. Mitä tulee kritiikkiin, on ihan jees, että joku kertoo minulle, miten jonkun toistamani virheen voi tehdä toisinkin.

Millaisia ficcejä yleensä kommentoit? Mikä määrää kommentoitko vai etkö kommentoi?
- Olen hyvin nirso paritusten seme- ja ukeroolien suhteen, ja koska hyvin usein juuri minun puoltamani tapaa kirjoitetaan kerran vuosisadassa (esim. uke!Aoi Gazessa), suorastaan hyökkään kommenttieni kanssa sen authorin kimppuun, joka tajuaa sen, miten sitä paritusta oikeasti "kuuluu" kirjoittaa. XD Ja yleensäkin, jos loppuun asti jaksan lukea, on melko varmaa, että olen piinaamassa useimminkin.

- En ole koskaan saanut paljon kommentteja, joten en osaa sanoa. Toisaalta, kirjoitan aika pitkälle omaksi ilokseni, että ihan jees, jos saa vähänkin kommentteja. En ole riippuvainen niistä. =)

Ailesoku

ViestiKirjoittaja Korona » Ma Loka 27, 2008 12:31 am

Hmm, haluaisin ficceihini kaikinpuolin monipuolisia kommentteja, joissa kommentoija kertoo luultavasti mistä piti, mistä piti vähemmän ja yleisfiilikset. Miulle on myös tärkeää, jos kertoo mahdollisesti oliko tekstissä mitään virheitä, jotka toistuivat jatkuvasti (esim. aikamuodot, jos niitten muuttaminen ei ole tietenkään tahallinen). Olen ikuinen perfektionisti, havittelen täydellistä tekstiä ja haluan kehittyä kirjoittajana. Siksi tarvitsisin rakentavaa ja ehdttomasti tiukkaa kritiikkiä. Vaikka, itsekkin tiedän ficcien lukijana, että kritiikkiä on vaikea antaa pakosta, ei se siis kovin pakollista ole. Itse olen aika tiuhaan muuttanut omaakin kommenttitasoani, koska vielä alkusyksystä kirjoittamani kommentit olivat yhtä kuin hyödyttömiä.

Ei haittaa, tärkeintä on vain, että kertoo mitä piti ficistä. Miun sydäntä lämmittää jo tieto siitä, että joku on todellakin viitsinyt käyttää aikaansa avaamalla miun ficin ja kommentoida siihen. Kaikessahan voi parantaa, mutta voi olla näin ettei lukijalle syntynyt tekstiä lukiessa minkäänlaista huomautettavaa päässään ja tekisi mieli vain kehua kuinka hyvin tunnelmassa on onnistuttu. Jokaisellehan näitäkin hetkiä tulee, vai? Tietenkinhän rakentava on aina tervetullutta, rakentavat kommentit ovat mielenkiintoisia ja vastedes tietää mihin kannattaa kiinniittää huomiota. Enemmän siitä on hyötyä, kuin kymmenellä "luin läpi, oli kiva ficcu ja tee jatkoo vielä <3" mitkä ovat niin mitään sanomattomia, vaikka loppujen lopuksi varmaan kaikilla kommenteilla on jonkinlainen, no, tärkeys. Itse en melkein koskaan saa aikaan mitään kovin rakentavaa, siis sillä kritiikki saralla, koska en osaa arvostella kuin vain ihmisten hyviä puolia.

Hmph, aika ristiriitailella kannalla tuon ilmoittelemisen suhteen - toisaalta sitä arvostaa, että joku on todellakin käyttänyt aikaansa ficin lukemiseen, mutta toisaalta, lyhyt ja mitäänsanomaton kommentti jossa on enemmän hymiöitä kuin kirjaimia, tuo tunteen, että ficci ei kuitenkaan ollut kummemman kommentoimisen arvoinen. Ja jos kommentissa ei kerro mitäänmuuta tämän lisäksi (muutakuin kehu ficciä), mistä sitä tietää onko koskaan kommentoija edes lukenut koko ficciä vai onko tämä vain lisännyt viestimääräänsä. Ristiriitaisilla tunteilla eteenpäin.
Onhan se aina mielenkiintoista tietää mikä teki ficistä sellaisen, ettei sitä voisi enää lukea. Paritus, aikamuoto, jokin muu? Eikö ficci täyttänytkään odotuksia vai ärsyttikö kirjoitustyyli? Ainahan päässä tuollaisia kysymyksiä syntyy, kun lukija kertoo, että ei pystynyt lukemaan loppuun. Liian usein olen saanut kommenttia, että 'paritus oli liian tyhmä' tai 'mun lempi jiiru sairastu, yhy'. Lähinnä tuollainen pistää ajattelemaan, että kannattaako sitten enää julkaista ficcejä jos jokatoinen lukija jättää kesken. Toisaalta, ymmärtäisin jos ficci olisi täynnä verimättöä ja seksiä, joista lukija ei olisi etukäteen tiennyt (kirjoittaja unohtanut mahdollisesti varoitukset).

Ei, liian pitkää kommenttia ei ole olemassa. Toisaalta, jos siinä kommenttissa olisi sitten vain loppujen lopuksi selitetty 50 riviä, siitä miten yksi pilkku oli väärässä paikassa niin kyllähän tuo aika turhalta kuullostaa. Mutta jos kommentti on monipuolinen ja lukija osaa oikeasti kertoa mitä piti koko ficistä, niin ainahan sellaista on mahtava lukea. En osaa vain koskaan vastata sellaiseen, koska tuntuu, että vastaan liian lyhyesti vaivalla tehtyyn kommenttiin.
No, turhia kommentteja on yleensä aivan liian paljon, verrattuna siihen mitä rakentavia ja pitkiä. Lähinnä se, että kertoo haluavansa jatkoa ficciin on sinänsä aika turhaa. Ja kyllä, pitkätkin kommentit voivat olla päällepäin aika turhia jos niissä ei ole loppujenlopuksi mitään sisältöä. Jos on kertonut koko viestin ajan miten lukija inhosikaan koko sydämmensä pohjasta ficciä ja haukkuu tämän tarpeettomalla kielenkäytöllä, niin eh. Myös kommentti, jossa puolet sisällöstä on pelkkää hymiötä niin kyllä senkin lukisi aika turhaksi tavallaan.

No, liiallinen pikkuasioihin tarttuminen on aika...ärsyttävää. Jos kertoo koko viestin ajan, miten olikaan inhottavaa ja vastemielistä lukea tekstiä, koska tässä oli yhdessä vaiheessa muuttunut aikamuoto. No, siis voi ei. Myös liiallinen haukkuminen tarpeettomalla kielenkäytöllä ja miljoonilla huutomerkeillä on aina hieman ärsyttävää, toisaalta hieman huvittavaa jos kommentoija ei kerro, että miksi tämä niin kovasti haluaa pahoittaa kirjoittajan mielen tai ylipäätään ei ole selittänyt selitystä kritiikilleen.
Hmmm, no ne ihkutusviestit missä ei ole päätä tai häntää niin saisi ihan luvalla jättää pois. 'Paras ficcu ikinä, ku täs oli reituki paritus...jatkoo!!! <3", niin huoh. Onhan se kiva tietää, että joku on sentään lukenut ficin, mutta kommentointiinkiin voisi käyttää edes hieman aikaa, kerta se oli noin kovan hehkutuksen alla.

Yksi kunnon rakentava voisi olla ihan jeesh mieluummin kuin kymmenen täysin turhaa ihkutusviestiä, joissa vain ihkutetaan paritusta kera sydämmien. Ihan unelma kommentti olisi pitkä viesti jossa olisi kerrottu kaikki: fiiliksiä, kritiikkiä, mitä voisi parantaa yms. Tunnen olevani itse asiassa aika vaativa tätä nykyä, vaikka tiedän, ettei kommentointi ole niin tärkeää mitä annoin itselleni painottaa pari kuukautta sitten. Voin kyllä sanoa, että lafissa on miun mielestä enemmän noita pitkiä ja rakentavia kommentteja nykyään nähty, kuin noita sisällöttömiä. Se on erittäin hyvä parannus entisiin/entiseen verrattuna.

Toisaalta, kymmenen sisällötöntä kertoisi lukijoitten määrästä ja kuinka moni on loppujen lopuksi kehdanneet lukaista ficcini läpi, sekä painaa sieltä sitä pientä nappia - joten, no ei se kymmenen sisällötöntäkään mitenkään pahitteeksi olisi, vaikkei niissä mitään asiaa olisi.

Haluatko lukijan kertovan tunteistaan ja ajatuksistaan ficciäsi lukiessaan vai mieluummin kertovan, mitä piti käyttämästäsi kielestä tai vaikka lauserakenteista?
No, hieman ristiriitaista. Haluaisin kai molemmilta puolin kommenttia, mutta kai se mitä tunteita ficci lukiassa herätti on mielenkiintoista lukea. Kritiikistä olen sitä mieltä, että se on aina tervetullutta. On mahtava tietää missä pitää parantaa ja mihin pitäisi kiinnittää huomiota jatkossakin. Ehkä arvoistaisin jos ficissä olisi kumpaakin, mutta jos pitäisi valita, niin kuulisin paljon mieluummin mitä tunteita ficci lukijassa herätti. Sellaisia kommentteja on ihan mielenkiintoista lukea.

Millaisia ficcejä yleensä kommentoit? Mikä määrää kommentoitko vai etkö kommentoi?
Kirjoitan kommentin, jos miulla on siitä jotain sanottavaa tai miulle syntyy jotain erityistä sanottavaa. En katso bändiä, paritusta tai yleensä ikärajaakaan. Yleensä mie saatan kirjottaa kommentin vasta monta päivää itse ficin lukemisen jälkeen, koska yritän saada ajatuksia synnytettyä päässäni. Tietystihhän jos ficistä on jotain erityistä kerrottavaa (esim. vasta alkaneita kirjoittajia on mukava neuvoa) niin kirjoitan kommentin yleensä heti.
En katso mitä kommentoin, mietin tekstiä en sen mahdollista paritusta tai bändiä. Se on aika turhauttavaa, jos ihmiset jättää kommentoimatta pelkästään parituksen tai bändin takia. Kommentin jätän kyllä melkein jokaiseen lukemaani ficciin, tarvitsen vain aina hieman aikaa.

Olen suhteellisen tyytyväinen lafin kommenttien tasoon ja kommenttiaktiivisuuteen, verrattuna esimerkiksi siihen mitä se oli entisessä lafissa. Ihmiset on selvästi alkaneet hieman heräillä ja todellakin alkaneet panostaa kommenteihinsa. Tottahan sekin on, että porukat vuosien myötä myös ikää tulee lisää ja se lisää tietynlaista tasoa lafiin. Mutta onhän täällä kaikenikäistä porukkaa ja yhä nuorempia tulee koko ajan rekisteröitymään. Kommenttiaktiivisuus on kyllä valitettavasti vieläkin enemmän siellä NC ficcejen alueella, kuinka valitettavaa se sitten onkin. Hiemanhan tuossa tulee aina mietittyä, kun katselee viestien määrää ja aktiivisuutta NC puolella ja ikärajattomien puolella, sitä eroa mikä niitten kahden välillä on. No, mutta ihmisillä on omat mieltymyksesä, eikä niihin voi vaikuttaa millään tavalla.
Viimeksi muokannut Korona päivämäärä La Maalis 07, 2009 3:47 am, muokattu yhteensä 1 kerran
test, one, two, three - anything but that.

Korona
Bändäri

ViestiKirjoittaja GanesaIX » Ti Loka 28, 2008 7:57 pm

Mahdollisimman monipuolisia. Pari sanaa sisältävät, jatkoa pyytävät ja "ihana oli!11"-tyyliin hehkuttavat eivät ole kuvani haluamastani kommentista. Saan siitä käsityksen, että lukija on vain huvikseen selannut ficcini lävitse ja jättänyt sitten siitä merkin jälkeensä, tai että kyse on ollut vain halusta kasvattaa omaa viestimääräänsä foorumilla. Ei lapset, ei näin. Haluan tietää, että oliko ficissäni jotain parantamisen varaa, oliko se millä tavalla ilmenevää (kielioppi, tarinan kulku ja niin pois päin)... Sellaista. Mutta tietysti, jos ficci on ollut lukijasta hyvä ja hän on nauttinut sen lukemisesta, haluan tietty kuulla miksi juuri minun ficcini oli niin hyvä että siitä oikein nautittiin, millaisia tuntemuksia se herätti, tuliko omia mietteitä esim. alternative endingin suhteen tai vastaavaa.

Tietty ficciin saatu rakentava kommentti on iso plussa, sillä jokainen ficcaaja varmasti tahtoo kehittyä omalla urallaan vain parempaan suuntaan. Jos lukija taas ei näe omasta mielestään syytä antaa mitä rakentavaa (siis että ficci oli hyvä juuri sellaisenaan), niin rakentavan puuttuminenhan ei siinä vaiheessa haittaa. Tietenkin sitten jään kaipailemaan syitä sille, miksei rakentavaa palautetta annettu, mikä ficistä tekee niin hyvän etc.

Onhan se kiva tietää että ficciä on luettu ainakin jonkin verran tai kokonaan, mutta jos ei tosiaankaan saa muuta sisältöä palautteelle kuin että "jee, luin tän, oli ihq!1", niin sen voisi mielestäni kyllä lähettää kirjoittajalle esim. yksärinä sen sijaan, että postaisi tuon lauseen mittaisen räpistyksen itse ficin töpöketjuun. Tietenkin, jos lukija jättää lukemisen kesken noin puolivälissä koko tarinaa, niin onhan se mukava tietää mikä siihen oli syynä. Oliko aihealue liian henkilökohtaisesti tuttua epämiellyttävässä mielessä, vai alkoiko tarinan juoni kärsimään vai jotain muuta...

Liian pitkiä kommentteja ei ole keksittykään vielä - mitä pidempi kommentti, sen parempi. Henkilökohtaisesti haluan, että lukija purkaa ficistä heränneet ajatuksensa palautteeseen, sillä itse pyrin tekemään samoin muiden ficeissä joita itse luen. Turhat kommentit, kyllä, niitä on olemassa. Nämä yhden lauseen mittaiset surkeat räpistykset, jotka suurimmaksi osaksi ovat postattu vain siinä tarkoituksessa että kasvatetaan omaa viestimäärää tai ilmoitetaan hätäisesti, että ficci ollaan "luettu" läpi. Jos ficin lukee ihan ajatuksella, keskittyy siihen tekstiin ja sen sisältöön, saa varmasti aikaiseksi pitkän ja hyvän kommentin.

Ei, olen kaikkiruokainen kommenttien suhteen. Niin kehuvat kuin kriittisetkin kelpaavat, kummatkin ovat kuitenkin ficcaajalle itselleen plussaa. Kehuvat kommentit nostavat itsetuntoa ja antavat sitä halua jatkaa ficciä vielä eteenpäin. Kritiikkiä sisältävät kommentit kasvattavat kirjoittajaa juurikin kirjoittajana ja osoittavat, että me kaikki olemme vain ihmisiä ja osoitamme sen tekemällä virheitä. En usko, että kukaan tahallaan tulee ns. "morkkaamaan" täällä kenenkään kirjoituksia (lue: antamaan kritiikkiä tahallaan koska ei esim. pidä ficin bändistä/parituksesta/ylipäätään mistään koko ficissä).

Mieluiten se yksi rakentavan palautteen sisältävä, kiitos. Tietty se tekee hieman surulliseksi, kun ei saa omaan ficciinsä kommentteja niin paljon mitä jotkut muut omiinsa, mutta sisällöttömät kommentit eivät juurikaan kehitä kirjoittajana. Sisällöttömiä kommentteja saavat kirjoittajat vain jankkaavat sitten sitä samaa kuviota jokaisessa ficissään, eivätkä tunne halua kehittyä paremmaksi, kun sen sijaan yhden rakentavan palautteen saanut kirjoittaja tarkastelee ficciään palautteen jälkeen lukijan näkökannasta, miettii miten voisi parantaa kirjoitustyyliään tai mikä ikinä se onkaan, josta lukija on on huomauttanut.

Minulle kelpaa kumpikin. Lauseenrakenteista kommentoiminen tosin on hieman hankalaa minulle ymmärtää jos kyse on suomen kielestä, mutta englanniksi kun ficcailen nykyisin täysin, niin se ei haittaa. Kaikista parhainta olisi, jos kommentoija laittaisi palautteeseensa hieman kumpaakin. Lukijassa heränneet tuntemukset/ajatukset ovat tärkeitä ja haluan mieluusti tietää, millaisia reaktioita ficcini ovat muissa ihmisissä herättäneet.

Tällä hetkellä kommentoin vain yhtä ficciä - lukemani ficit yleensä sisältävät lempibändini (jonkun niistä kolmesta) ja tietenkin myös sulavan kirjoitustyylin. Koska tiedän itse ficcaajana kuinka mukavaa on saada palautetta, pyrin antamaan sitä lukemilleni ficeille tietenkin. Jos en saa rakentavaa aikaiseksi, kerron millaisia reaktioita se minussa herätti.

No... Omakohtaista kokemusta on enemmän vanhan Lafin puolelta - sain siellä ihan mukavan määrän rakentavaa palautetta ja olin niistä iloinen. Tuli mukana myös pari sisällötöntä, jotka olen tätä nykyä jättänyt kyllä täysin huomiotta. Täällä olen saanut tasan yhden palautteen ja olen itse pyrkinyt antamaan lukemilleni ficeille palautteen. Kommenttien taso on kyllä selkeästi noussut, ainakin sen perusteella mitä olen joitain töpöjä randomisti selaillut, ja olen siitä tyytyväinen. Ihmiset tahtovat selkeästi kehittyä täällä ainakin kommentoijina, jos eivät itse satu kirjoittamaan missään muodossa.

GanesaIX
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja shy-rebel » La Marras 01, 2008 11:15 pm

Mulle kommentti merkitsee kannustamista ja sitä, että joku todella pitää mun satuiluista.
Ja kommentointi saa mut iloiseksi. Palaute on aina tervetullutta! Oon pahoillani, mutta hämmennyn sitten aina ylistävistä kommenteista.

Mulle riittää kommentiksi yksinkertainenkin kommentti, ei tarvitse selittää ummet ja lammet jokaisesta juonenkäänteestä ja lauseesta. Pelkkä lause tykkäsin tästä kannustaa mua eteenpäin.
Rakentava kommentti on tietty toivottua, mutta jokainen kommentoikoon juttujani ihan miten vain. Kommentin pituudella ei ole väliä, lyhytkin kommentti sisältää sen, mitä mieltä oli ( ite kirjotan aika lyhyit kommenttei ).

Kommentit ovat muiden, joten en voi määrätä, mitä niihin pitää kirjoittaa. Jokainen kommentti on tarpeeksi hyvä sellaisenaan, oli sisältöä, tunteita, hyväntahtoista kritiikkiä, rakentavaa ym. Valta on kommentoijan, ei minun.
Mutta
Haukkuminen on kuitenkin se, mitä en halua nähä palautteessa.

Ite olen aika huono kommentoimaan, koska mulla menee niin kauan kehitellä sellian suht fiksu kommentti. Sorry :'D yritän olla aktiivisempi jatkossa.
Viimeksi muokannut shy-rebel päivämäärä La Tammi 10, 2009 1:14 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
また夢で思い出す, ここから君だけ消え去り...

Galileo Galilei - Oh, Oh

shy-rebel
Vuoden double

Seuraava

Paluu Lukeminen & kommentointi