Muu fanfiction

Täältä löytyvät kaikki ficcien lukemiseen ja kommentointiin liittyvät keskustelut.

Muu fanfiction

ViestiKirjoittaja allisapp » Ke Syys 09, 2009 4:13 pm

Lafissa on varmasti muitakin ihmisiä, jotka eivät lue pelkästään jrock-puolelle suuntautuvaa fanfictionia.

Oletko ikinä lukenut esimerkiksi originaalificcejä (niitä, joissa kaikki tekijänoikeudet kuuluvat itselleen) tai muiden sarjojen henkilöistä kertovia ficcejä (esim. manga-, tv- ja kirjasarjoista)

Miten kauan olet lukenut näitä ficcejä, tutustuitko näihin enemmin kuin jrock-fanfictioniin vai toisinpäin?
Pidätkö jonkun tietyn sarjan ficeistä, vai oletko "kaikki ruokainen" tämän suhteen?
Onko sinulla joku suosikki näiden suhteen, jos on, niin mikä? Oletko ikinä kirjoittanut näistä, mitä?
Mistä parituksista pidät eniten?
Kuva
The g l o o m y morning has already died

allisapp
Taustalaulaja

Re: Muu fanfiction

ViestiKirjoittaja gnrbu » Ke Syys 09, 2009 6:02 pm

Ensimmäisen kerran törmäsin fanfictioniin X-Menin merkeissä. Etsin jotain tietoa joko Roguesta tai Gambitista ja Google heitti eteen ficin. En muista enää, mikä ficci se oli, mutta jonkinlaista Gambit/Rogue-romanssia. Fanitin kyseistä paritusta jo valmiiksi täysillä, joten lukeminen oli hauskaa ja luin pelkästään X-Men- ja X-Men Evolution-fanfictionia parin vuoden ajan.

Ensimmäisiin slash-ficceihin törmäsin myös X-Men-sivustoilla, mutta koska Gambit kuuluu ihan selvästi Roguelle eikä kenellekään miehelle, ajatus slashista lähinnä ällötti. :D Löysin sen vasta myöhemmin jrock-ficcien (tarkemmin: Diru-ficcien) avulla. Samoihin aikoihin alkoi tuntua, että olen lukenut X-Meneistä kaiken lukemisen arvoisen, ja se fandom jäi.

Pari kuukautta sen jälkeen, kun olin löytänyt jrockin, aloin katsoa animea kunnolla. Olin nähnyt aiemmin muutaman sarjan, mutten varsinaisesti fanittanut. Ensimmäinen kunnolla iskenyt anime oli Gundam Wing, jolla on valtava fanfiction-fanikanta. Paritusten suhteen olen aika konservatiivinen, 1x2x1 ja 3x4 tuntuvat parhailta. Pari vuotta myöhemmin tuli Prince of Tennis, joka käytännössä korvasi jrock-ficit, kun oikeista ihmisistä lukeminen ja kirjoittaminen ei enää tuntunut hyvältä.

Siinä tärkeimmät fandomit. Aina, kun näen hyvän animen/leffan tai luen hyvän kirjan/mangan, etsin siitä ficcejä, mutta valitettavasti useimmat fandomit ovat niin pieniä ja "huonotasoisia", ettei niistä ole iloa pitkäksi aikaa. Harry Potteria tulee luettua aika säännöllisesti, mutta vain pitkiä Harry/Draco (tai toisinpäin) -juttuja, jotka ovat päässeet suosituslistoille, mutta itse en ole koskaan edes harkinnut siitä kirjoittamista.

Prince of Tennis ja jrock ovat ainoat aiheet, joista olen lukenut tai kirjoittanut suomeksi. Englanti tuntuu edelleen helpommalta ficcikieleltä.

gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja radiakos » To Syys 10, 2009 6:09 pm

Aivan esimmäiseksi tutustuin fanfictioniin - yllätys yllätys - Harry Potterin kautta. En muista miten se kävi, mutta muutama vuosi sitten olin eksynyt Vuotikseen, jossa tuli luettua paljon ficcejä. Paritukset olivat yleensä James/Lily, Remus/joku tyttö ja näin poispäin. Itse asiassa en ole koskaan lukenut ficcejä Harry/Draco-parituksella, vaikka niihin meinaa törmätä usein. Mutta tosiaan, alussa lukemani ficit koostuivat pelkistä heteroparituksista ja slash oli vielä täysin tuntematon sana minulle.
Asia kuitenkin muuttui vuoden-parin päästä, kun olin tutustunut mm. bändeihin Children of Bodom ja Sonata Arctica. Kaverini kuunteli niitä myös ja eräänä päivänä hän tuli käymään, istui koneelle ja avasi netistä sivuston; KOPS - Karvaotusten Pervoiluseura. KOPSissa on siis "hevisetäficcejä", eli esimerkiksi Nightwishistä, Sonatasta ja niin edespäin. Muistaakseni siellä ei tainnut olla heteroficcejä kovinkaan paljon, paitsi että foorumilla on myös oma osia muille ficeille, joten sieltä löytyy myös joitakin ficcejä japanilaisista bändeistä, omakeksimistä hahmoista. Ja hmm, oikeastaan vähän kaikesta. Mutta tosiaan, tuo oli eka kosketukseni slash-ficceihin, ja siitä se sitten lähti. Alussa mies/mies-paritukset tuntuivat oudoilta, mutta ajan myötä sitten tottui. (Tai tottui, en tiedä millä sanalla sitä kuvailisi. Ei se ollut vastenmielistä, mutta slashista tuli tuttua.)
KOPSissa lempiparitukseni olivat Alexi Laiho/Janne Wirman, Tuomas Holopainen/Emppu Vuorinen, Tony Kakko/Jani Liimatainen.
Voin myös rehellisesti sanoa, että KOPSissa olen lukenut elämäni hauskimmat ficit. Tämän topan ansioista eksyin taas seikkailemaan sivustolle ja vastaan on tullut monia tuttuja ficcejä.

Mutta eteenpäin. Jonkun ajan päästä tutustuin japanilaiseen musiikkiin, aloin kuuntelemaan sitä, lopulta myös eräs toinen kaverini. Yksi päivä sain kuulla lafista hänen kauttaan ja täällä olen. Seikkailuni fanfictionin maailmassa voisin tiivistää sanoihin Vuotis ----> KOPS ----> Lafi.

Tällä hetkellä jrock-fanfiction on ehdoton suosikkini ja se on syrjäyttänyt kaiken muun, eli en lue tällä hetkellä muuta. Oikeastaan se johtuu suurimmalta osin myös siitä, että musiikkimakuni on muuttunut täysin. Kuuntelen nykyäänkin Sonata Arcticaa ja muita, mutten läheskään niin aktiivisesti kuin joitakin japanilaisia bändejä. Mutta nyt kun seikkailin vähän aikaa KOPSissa--- Voisin katsoa onko siellä vielä pari ficciä, joita tuli seurattua enemmän kuin mitään muita. Erityisesti yksi on jäänyt mieleen, jonka pääparituksena oli Alexi Laiho/Janne Wirman.

Jrock-fanfiction on ainoa, jota olen kirjoittanut näistä. En tosin muista täysin oikein, saatoin joskus aloittaa kaverini kanssa yhteisficin bändeillä Sonata Arctica ja Children of Bodom, mutta siitä tuntuu olevan niin pitkä aika, etten muista enää kunnolla.
miksi elämä on niin pitkä maraton
alkumetreistä maaliin niin kovaa juostava on

radiakos
Roudari

ViestiKirjoittaja Apinakapina » Pe Syys 11, 2009 3:40 am

0ff// Olen viimeiset 8 tuntia lukenut poliittista filosofiaa ja tässä vaiheessa - klo 3.30 aamulla - on selvää, että viiden tunnin päästä alkava tentti tulee menemään ihan helvetin huonosti, joten antipa olla. Fanfiction on paljon mielenkiintoisempi aihe. //off

Olen lukenut fanfictionia viimeiset kahdeksan vuotta eli 14-vuotiaasta ylöspäin, ja pahimmat ficcausvuoteni olivat lukiossa, josta 2/3 meni osin sen takia ihan penkin alle. :D Ihan ensimmäinen fandom taisi olla Shakespeare (jep, olen lame nörtti) ja rustasin sellaisia plagiaattitribuuttisonetteja/näytelmiä jonkin verran itsekin. Siinä rinnalla kulki jotain muutakin, mutta en nyt yhtäkkiä muista muita kuin siihen aikaan tv:ssä pyörineen shoujoanimen Magic Knight Rayearth, jota ennen en olisi kuvitellutkaan kuvittelevani (lol) mies x mies -seksiä. Siksi tuolla kyseisellä sarjalla on sydämessäni lämmin paikka, vaikka en muuten tunnustaisikaan sitä katsoneeni.^^ (Aloitin siis heteroparituksilla Umi x Clef ja Hikaru x Ferio, ja siirryin sitten slashiin -> Lantis x Eagle).

Harry Potter tuli tietenkin lopulta kuvioihin, ja Remus x Sirius (nimenomaan noin päin) vei niin sanotusti parhaat vuoteni ennen kuin HP-innostus lopahti. Samoihin aikoihin luin sekä slashia että hetiä lähinnä scifi-/fantasia-tv-sarjoista/elokuvista:

Buffy (Spike x Buffy, Willow x Oz, Spike x Oz)
Star Wars (Obi-wan x Padme)
Tähtiportti (O'Neill x Carter)
etc.

Itse asiassa lähinnä hetiä, koska oikeiden ihmisten esittämien hahmojen välinen slash oli aika ewww (voi noita viattomuuden vuosiani ennen jrockia :D).

Yliopistoon mennessä oli pieni tauko (YouTube vei ff:n paikan :D), ja sitten tuli yksi elämäni suurimmista rakkauksista eli Death Note, josta edelleen luen ja kirjoitan ficcejä parituksilla Mello x Matt ja L x Light. Matt on about suurin sankarini sitten Shakespearen *__* Myös mangasarjasta Gintama luen ficcejä, mutta sen kohdalla paritukset eivät kauheasti innosta -liian crack-menoa.

Jrock tuli mukaan vasta noin 1,5-2 vuotta sitten, ja se on ainoa fandom, jossa olen todella kunnostautunut kirjoittajana (HP-ficcini olivat järkyttävää scheissea). Vanuin puoli vuotta LJ:ssä, kirjoitin tuhansia ficcejä (joista julkaisin ehkä 40-50), ja sitten tulin vainoharhaiseksi ja aloin pelätä, että tulevina kuuluisan kirjailijan päivinäni joku vielä löytää kaiken sen, mistä jo itsekin piehtaroin eettisessä kiirastulessa. Poistin paniikissa aika lailla kaiken ja sanoin kyyneleiset hyvästit LJ:lle. Ja nyt näyttää, että sama rumba - pienemmässä mittakaavassa - käy Lafin kanssa, koska omatuntoni on taas kasvattanut selkärangan D:

Mutta mutta. Tokihan sitä tulee luettua ficcejä aika lailla kaikista fandomeista, joista jossain vaiheessa vähääkään kiinnostuu~ Lähinnä nyt kirjoista, koska niiden kohdalla mielikuvitukselle on eniten tilaa, eikä se tunnu kovin pahalta sielussakaan. :D
Kuvassa Keiji, Reitan neitokakadu. Se on söpö.

Apinakapina
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja Jemmi » To Joulu 24, 2009 12:56 pm

Joo, tuleehan sita luettua paljon muutakin. Itseasiassa luen nykyisin ehka paljon enemman muuta, kuin j-rock -ficceja laadun perassa.

Harry Potter -ficceihin olen viime aikoina taas kerran hurahtanut. Finissa on kylla laatua paasta paahan, mutta loistavia ficceja loytyy hyvilla parituksilla kylla, kun oikein etsii. Esimerkiksi HP-fandomissa minulla on se sama ongelma kuin jiirokissakin - pidan juuri siita eniten kaytetysta parituksesta, joka jakaa hyvin paljon erilaisia mielipiteita. Tama paritushan on se ihq

Harry/Draco.

En tieda mika siinakin taas on, mutta jokin siina on niin hauskaa kylla. Tietenkin on pikkuisen muokattava canon-karakterisaatiota, mutta kunhan on taitava kirjoittaja, niin tasta parista saa aivan uskomattomia ficceja aikaiseksi.

Toinen asia, mika kiehtoo HP-fandomissa, on femmen paljous. Jiirunaisiahan ei ole niin hirveasti ja viela vahemman on femmeficceja, joita tykkaan silloin talloin lukea, joten on kaannyttava muiden fandomien puoleen. Vaikkei Harry Potterissa olekaan hirveasti mua miellyttavia naishahmoja, niin luen silti melko paljon femmea.

Enka aina edes ajattele paallimaiseksi parituksia, jotka tuntuvat nykyaan olevan useasti paaosassa, mita tulee fictioniin (pakko kylla myontaa, etta hyva slash on herkkua, ei sille mitaan mahda). Japanilaisista muusikoista kirjoittaessa tulee helpommin keskityttya vain hahmojen suhdesotkuihin.

Luen myos jonkin verran originaaleja, mutta taytyy sanoa, etten ole vielakaan loytanyt todellista aarretta kaikkien lukemieni joukosta. Nuorilla tuntuu olevan niin samankaltainen ajatusmaailma, etta vakisinkin tulee joko sita perusangstia tai teinislashia/hettia/femmea, jonka juonenkaanteet osaa jo ulkoa ja tekstin voisi yhta hyvin lukea vaikkapa silmat ummessa ja numeroita laskeskellen. Kylla, olen todella nirso ja kaipaan omalaatuisuutta, mita tulee originaaleihin.

Luen lisaksi ihan randomienkin fandomien ficceja, mikali juonikaavio on kiinnostava. Tietenkin loytyy sellaisiakin fandomeita, joihin en koske pitkalla tikullakaan... esim. Tokio Hotel -ficit jatan suosiolla avaamatta, kuten myos lahes kaikki suomalaisista bandeista/ihmisista kirjoitetut.

あの日の二人の泣は
今でも輝いているかな?
二度とは戻れないけれど
もう二度と離れない約束しよう

ava by candy_horror @ lj

Jemmi
Teknikko

ViestiKirjoittaja neo-giri » To Joulu 24, 2009 3:16 pm

Mun ficcien luku alko siitä kun kaveri joka kuunteli silloin Tokio hotellia, kirjoitti muistaakseni muutaman ficin. Halusin tietty lukee ne ja niin mä ne sit luin. Ne ficit oli semmosii et oli joku bändin pojista paritettu jollekki omakeksimälle naispuoliselle hahmolle eikä niis aineskaan mun muistaakseni mitään ees seksiin viittaavaa ollu. En muista kunnolla kun siitä nyt on jo ehkä jotain kolme vuotta aikaa kun ne luin.... Luin mä muutaman muunki TH-ficin sit siinä samassa. Osassa niistä oli jo paritettu bändin jäseniä keskenään. Mutta en mä nyt niitä sen sit kummemmin lukenukkaa. Oikeestaan en 'uskaltanu' lukee ku sillon käytin vielä tota mein perheen 'isoo konetta' ja son tos keskellä koko taloo ja jotenki mua sit kai nolotti jos esim mun sisko käveli siit ohi ja kuvittelin et se kattoo mitä mä teen siin jne:'D Mut joo.

Sitten tulikin jo j-rock ficit jotka on nykyään elämä<3 Aluks luin vaan muutamii ficcei ku olin laiska lukija mut nyt asia on korjattu.

Just nyt kuukauden parin sisällä halusin lukee jonku mikuxtakuya ficin mut en jaksanu pahemmin niitä ettii joten menin googleen ettimään:'D Luin yhen ficin jonka löysin ja sit jotenki hassusti eksyin johki TH oneshottiin. Luin sen.

Ja kerran kävi niinkin hassusti että näin yhtenä yönä unta jossa salattujen elämien Miro seurusteli jonkun random pojan kaa ja kaikkee jännää ja sit ku seuraavan kerran pääsin koneelle ni ihan huvikseni googlettamalla etin käsiini jonkun salkkarificcisivuston. Täytyy sanoa että ei reps. IsmoxUlla ei oikein iskeny:'D Ja muutenki oli tosi outoo lukee sitä. En tiä johtuko siitä ettei ollu mitenkään parhaimmasta päästä oleva kirjotustyyli, siitä et se oli hettii, siitä et hahmot ei ollu ne tutut ja turvalliset jiirut vai mistä sitten johtui. Mutta salkkarificcejä tuskin luen enää jatkossa:'DD

Yhden Harry Potter ficin luin ihan tylsyyttäni yks ilta ja soli kyl ihan ok. Vois lukee jatkossaki jotai~

Naruto ficcejä on sit ollu tarkotus lukee mut enpä oo vielä kerinnyt... Tosin mun koneen kuvatiedostoista löytyy useempiki esim sasunaru, irukaxkakashi, nejixlee jne fanart joita oon netistä tallennellu, että...:'D
Gitchi Gitchi Goo !!

neo-giri
Taustalaulaja

Paluu Lukeminen & kommentointi