Rant-ketju

Täältä löytyvät kaikki ficcien lukemiseen ja kommentointiin liittyvät keskustelut.

Rant-ketju

ViestiKirjoittaja gnrbu » Ma Touko 25, 2009 1:26 am

Tämä ketju on tarkoitettu jrock-fanfictioniin liittyville ranteille.

Rant on teksti, jonka tarkoitus on hyökätä jotakin asiaa vastaan. Sen ei tarvitse pohjautua tutkittuihin ja perusteltavissa oleviin faktoihin. Rantin pääasiallinen tarkoitus on kertoa, mikä kirjoittajaa ärsyttää juuri tällä hetkellä. Tunteita ei tarvitse säästellä ja vihaisuus on enemmän sääntö kuin poikkeus.

Ranttien ideaan voi tutustua (nykyään valitettavasti kuolleissa) LiveJournal-yhteisöissä j_fanficrants ja deg_fanficrants.

Rantata saa mistä tahansa pikkuseikasta (ja usein niihin pohjautuvat rantit ovatkin hauskinta luettavaa), joka ei juuri tällä hetkellä satu miellyttämään. Rantteja ei siis tarvitse säästellä vain kaikkien aikojen suurimmille inhokeille. Rantin tarkoitus ei kuitenkaan ole tietoisesti loukata ketään tiettyä ihmistä tai ryhmää.

Rantteja ei ole tarkoitus ottaa liian vakavasti. Se, että joku kirjoittaa rantin siitä, miten inhoaa muusikko X:ää ficeissä, ei välttämättä tarkoita, että hän inhoaisi kaikkia X:stä kertovia ficcejä tai X:n musiikillista tuotantoa. Todennäköisesti niin ei ole.

Ranteista ei ole tarkoitus käydä riitelemään. Jos joku kirjoittaa rantin siitä, kuinka kamalia angstiset ficit ovat, olet tervetullut kirjoittamaan niitä puolustavan rantin. Älä kuitenkaan käy tappelemaan alkuperäisen rantin kirjoittajan kanssa siitä, kumpi on oikeassa - ranteissa kumpikaan ei ole.

"Angstiset ficit ovat kamalia" ei ole rant. Se on pelkkä mielipide. Tähän ketjuun postattavilla ranteilla on oltava pituutta vähintään parin kappaleen verran. Jos et saa aikaiseksi suurempaa tunteenpurkausta, jätä postaamatta.

Toisin kuin esimerkeiksi linkitettyjen englanninkielisten yhteisöjen jäsenet, me suomalaiset olemme hyvätapaisia ja ranttaamme pelkistä asioista, emme ihmisistä. Jos Liisa Lafilaisen ficit ovat mielestäsi kamalinta kuraa, mitä netistä löytyy, yritä rantata niistä mainitsematta kirjoittajan tai ficcien nimiä. Jos sinun tekee mieli mainita rantissasi nimeltä (tai muulla tavalla, josta on helppo tunnistaa) jokin ficci tai ihminen, mieti asia läpi vähintään kolmeen kertaan. Haluaisitko itse tulla mainituksi vastaavassa tilanteessa?

Happy ranting.
Viimeksi muokannut gnrbu päivämäärä Ma Heinä 20, 2009 12:49 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

gnrbu
Vuoden Kaoru

Re: Rant-ketju

ViestiKirjoittaja shunshun » Ma Touko 25, 2009 8:54 pm

Minäpä rohkeasti aloitan muutamastakin asiasta, jotka pännivät.

Lähdetään siitä, että yleensä ottaen lähes jokaisessa fandomissa on se ongelma, ettei mietitä hetkeäkään hahmojen todellisia persoonia. Okei, vaikka Bou pitää jotain söpöä minaria ja raitasukkia photoshootissa/keikoilla/musavideoissa - varmasti ne samat kledjut on yllä myös lähikauppaan mennessä! Lisäksi Reitahan peittää nenäänsä rätillä 24/7! Sanon ihan suoraan, että en ole koskaan lukenut yhtäkään Reitan sisältävää ficciä, missä jätkällä ei olisi lärvissä kangaskaistaletta. Hey c'mon.
Se, mitä artisti on lavalla ja kuvauksissa, kertoo loppujen lopuksi naurettavan vähän siitä, mitä hän on todellisessa elämässä. Vaikka käydään vähän pussaamassa kaveria fanservisun merkeissä, niin se ei tosiaan tarkoita sitä, että aina, kun tyyppi A tapaa tyyppi B:n, hän suukottaa tuota poskelle tai halaa.
Oikeasti, loppujen lopuksi haastatteluja, blogeja tms. tms. materiaalia tarkkailemalla näiden ihmisten ns. off-stage -persoonatkin löytyy. Minusta on okei, että joissain tilanteissa kirjoitetaan OoCtä, mutta kun siitä on tullut oikeasti joidenkin tyyppien kanssa ihan tapa. Kuten juuri hiton Reita nenärätteineen ja kikattava Bou, joka varmaan pukeutuu joka kirottu päivä vaaleanpunaisiin naisten hipstereihin ja kiljuu nähdessään koiranpennun.
Manakin on oikeasti vain mausteita sniffaileva, entistä bändiään angstaava pelikonsolinörtti, joka tuijottaa kauhuleffoja ja kammoksuu sosiaalisia tilanteita sekä suhteita.

Siitä oiva aasinsilta stereotypioihin. Naisellinen jrockari ei ole aina oikeassa elämässään naisellinen. Shinya haluaa tulla isäksi mahdollisimman pian, Boukaan ei oikeasti ole teinityttö, (anteeksi, jos tämä nyt yllätti kaikki). Ja nyt oikeasti se Reitan nenärätti roskikseen! Miksi pitää tehdä ulkokuoresta ja esiintymishahmosta persoona? Ramekin käyttää vaaleanpunaisia mekkoja, mutta hei, Rame huutelee aasinpaskaa ja aasinpalleja faneilleen englanniksi. Rame tykkää tuhmista vitseistä ja selitti innolla siitä, kuinka bändin rumpali oli katsellut keikalla tyttöjen pomppivia tissejä.
Kisaki vaikuttaa taas hirveältä megapahikselta, suuri levymoguli, paska jätkä, jolla oli Kyon kanssa kränää. Oikeasti Kisaki laittaa kanankoipia kaverin drinkkeihin, kaataa pullon tabascoa kaverin pastaan jne.

Tämän asian lisäksi minun on ehdottomasti saatava purkautua seksistä. Ei omastani, se on oikein kivaa, vaan siitä, mitä olen lukenut. Miksi siitä pitää tehdä niin absoluuttisen seme/ukea? Miksi aina se naisellisemman näköinen ottaa suoleen? Ja miksei edes anatomiantaju ole aina paikallaan?
On joku sanaton sopimus, että naisellinen rockari ei työnny kuin ehkä omaan nyrkkiinsä - ja se ottaa toisinaan aivoon. Tosin se johtunee siitä, että fanfictionia kirjoittavat pääasiassa tytöt, joten, kuten myös yaoi-perinteessä, se on naisille tarkoitettua, eli siinä täytyy olla osapuoli, johon samaistua. Se ei kuitenkaan ole mikään tekosyy tehdä kahden, paino sanalla, miehen välisestä seksistä jotain piiloheterointia. Ei se nyt ole niin kamalaa, ettei Shinyakaan voihki tyttömäisesti, vaan ähkii ja murisee kuin mies, tuoksuu hieltä ja haluaa välillä vaihtaa paikkoja. Sekin vielä, että toisinaan niille seme-uke -jaotteluille ei ole muuta perustaa kuin ulkonäkö. Kaikkein kamalinta on se, että ficeissä tyypit saattavat vieläpä puhua käyttäen termejä seme ja uke. Herranen aika, ei ne mitään yaoi-hirmuja ole!
AU on oikeasti aina eri asia, mutta nyt kun en kauhistele edes AU:ta, vaan ihan normaalitodellisuuteen liitettyjä juttuja.

Ja ei, kaverin perseeseen ei työnnytä liukastamatta. (Valmistelematta se on mahdollista, mutta tottumattomalle yleensä kovin kivuliasta). Ja ei, se kaveri ei välttämättä kuole repeämiin ja verenvuotoihin. Mutta ei, ei se kaveri välttämättä ole heti ihan "ooh, aah, beibe, lisää, laukeen!" Tai no laukeaminen saattaa tilanteesta riippuen tapahtua hyvinkin nopeasti, joidenkin kestävyys on oikeasti huono.
Joka tapauksessa! Usein seksi kirjoitetaan... kuin naisen ja miehen välinen sellainen. Siinä vastaanottava takertuu semeensä ja vinkuu kyyneleet silmissä rakkauttaan ja ehkä kipua. Seme taas hillitsee itseään ja yrittää joko periaatteen tai rakkauden vuoksi olla todella ihana ja hellä. Sitten liikutaan intohimoisesti ja täydennetään toisiaan - ja odottakaas vaan, kun ejakulaatio lähenee! Silloin sitä tullaan, kovaa, korkealta ja ehdottomasti yhtä aikaa!
Lisäksi ficcien homoseksissä ei taida olla spermaa ollenkaan, tai sitten kertoja salakavalasti käy pyyhkimässä sen aina pois. Okei, uke laukeaa joko omalleen tai semen kädelle... ehkä jopa lakanoille, joille tietty mennään nukkumaan tyytyväisenä päälle. Semehän laukeaa tietty sisään, mutta jostain syystä siinä tulee aina sellainen "siellä on ja pysyy"-tilanne. Maan vetovoima katoaa, fysiikan lait eivät toimi, spermaa ei valukaan seksikkäästi pakaroiden lomasta reisille ja vuodevaatteille. Ehei!

Tuntuu hieman paremmalta :DDD
(toivottavasti kaksi asiaa kerralla eivät tuota päänvaivaa)
-Mä en ole homo!
- Vidoll Shun

Ruokalista

shunshun
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja gnrbu » Ti Touko 26, 2009 3:29 am

Kouluficit

Luulin pitäväni kouluficeistä. Sitten löysin LaFin. Nykyään juoksen niitä kiljuen karkuun.

Itse ficeissä ei ole mitään vikaa. Osa niistä on jopa hyviä. Ongelma on, että jos niille antaa kommentteja keskiyön jälkeen, ne alkavat harrastaa heteroyhdyntöjä keskenään, lisääntyvät, lukitsevat kaikkien muiden genrejen ficit sivulle 63 ja valtaavat koko foorumin. En enää uskalla tulla tänne lukemaan ficcejä ilman pesäpallomailaa, jolla hutkia uhkaavasti lähestyviä kouluficcejä kauemmas.

Come on, ihmiset, maailmassa on muitakin tapahtumapaikkoja kuin koulu, muitakin henkilöitä kuin koululaisia ja opettajia ja muitakin kiinnostavia asioita kuin luokan uusi poika. Kuulin sellaista huhua, että osa näiden ficcien hahmoista tykkäisi oikeassa elämässä musiikista. Mitä, jos joku kokeilisi joskus kirjoittaa vaikka siitä? Onko kirjoittajien mielikuvitus oikeasti niin huonolla tolalla, ettei ficcejä synny mihinkään muualle kuin siihen paikkaan, jossa kirjoittaja itse viettää 30-40 tuntia viikossa?

Koulu on oikeasti paikkana aika tavattoman tylsä. Siellä istutaan hiljaa ja kuunnellaan, kun yksi ihminen puhuu. Välitunnin pituus on korkeintaan 15 minuuttia, mihin mahtuu rajallinen määrä draamaa. Ei ihme, ettei juuri kukaan kouluficcien kirjoittajista kirjoitakaan itse koulusta - se vain mainitaan tapahtumapaikkana ja hahmot voisivat oikeasti yhtä hyvin istua bussipysäkillä. Tunneista mainitaan vain ne osat, joissa hahmot kuiskailevat keskenään opettajan selän takana, läksyjä ei tehdä, ellei tarvita tekosyytä lähteä jonkun luota aikaisin, eikä kukaan vahingossakaan opi mitään.

Oikeasti ainoa syy, jonka takia kouluficcejä kirjoitetaan, on se, ettei 15-vuotiaalla kirjoittajalla ole aavistustakaan siitä, mitä 25-vuotiaiden ammattimuusikoiden päässä liikkuu, joten heidät on pakko tuoda lähemmäs omaa elämää leikkaamalla iästä kymmenen vuotta. Samalla saa hyvän tekosyyn heittää hahmon persoona romukoppaan. Mitä siitä, että Kaoru on 35-vuotiaana lavalla ja haastatteluissa pidättyvä, hieman pelottava auktoriteetti eikä koskaan mihinkään tyytyväinen, pakkohan hänen oli 15-vuotiaana halailla kavereitaan, juoruta innoissaan jonkin parin oletetusta suhteesta ja angstata korkeintaan siitä, onko hänet kutsuttu luokan coolimman (ja hyväsäärisimmän!) pojan kotibileisiin.

Luonnollisesti kaikki ficcien koulupojat ovat iloisia, hyvännäköisiä, sosiaalisesti aktiivisia ja kompetentteja. Jos jollain on ongelmia, ne liittyvät traagiseen rakkauteen tai hämärään menneisyyteen. Kukaan ei joudu uusimaan kokeita, vaikkei poikakaverin pussailulta ehdi oppia derivoimaan, ketään ei kiusata, kukaan ei kärsi huonosta itsetunnosta (lue: teini-ikäiselle normaalista itsetunnosta), kukaan ei pelkää näyttävänsä tyhmältä, kaikki ystävyyssuhteet ovat täydellisiä... Käykö joku teistä oikeasti tällaista koulua? Jos käy, antakaa nimi ja osoite. Haluan sinne. Sitä odotellessa haluaisin joskus lukea oikeista teinipojista enkä tyttöjen mielikuvituksen tuottamista unelmaprinsseistä.

Shunshun mainitsi jo halailun ja pussailun. Okei, en ole vielä soittamassa mielenterveydenhuoltoon, jos näen teinipojan halaavan kaveriaan. Teinipoikien kuuluu tehdä omituisia asioita. Sen sijaan jos tapaisin joskus teinipojan, joka halaa samaa kaveria joka välitunnilla tämän tavatessaan, en antaisi heidän ikinä unohtaa olevansa epänormaaleja.

Lukiolaispoikia epänormaalius ei tietenkään häiritse mitenkään, koska heidän elämänsä alkaa ja päättyy lukioon. Kukaan ei tuhlaa ajatustakaan yliopistoon pyrkimiselle tai ammatinvalinnalle, eivätkä kenenkään vanhemmat painosta lopettamaan hiusten värjäystä ja ulkona roikkumista ja alkamaan opiskella. Itse asiassa kirjoittaja ei olisi edes halunnut laittaa hahmoja lukioon, koska hänellä ei ole aavistustakaan siitä, mitä japanilaiset lukiolaiset oikeasti tekevät, mutta koska tässä foorumissa saa julkaista änseetä vain vähintään 16-vuotiaista, heidät oli pakko nostaa pois yläasteelta. 16-vuotiaiden välinen seksi on luonnollisesti aina täydellistä, tarvitseeko sanoa enempää?

Suosikki-inhokikseni on nopeasti nousemassa "luokan uusi poika" -asetelma. Onko yli puolet kouluficeistä ihan pakko aloittaa hahmon koulunvaihdoksella? Tarinankerronnallisesti hyvä tapa tutustuttaa lukija ympäristöön ja hahmoihin? Kyllä. Toivottomasti ylikäytetty tilanne? Kyllä! Olisiko mitenkään mahdollista saada joskus jotain uutta?

gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja Amber » Ke Touko 27, 2009 11:18 am

Mua ottaa aika usein päähän tällainen vähemmän konkreettinen asia kuin ficcaajien kunnianhimottomuus kirjoittamisessa. Se tekee ficeistä lössöjä ja turhan oloisia, mielikuvituksettomia, kaavamaisia, RASITTAVIA. Minua lukijana rupeaa turhauttamaan, kun en saa ficistä irti kuin sen, että tässä on nyt tämä Mana sekä ystävänsä Gackt päiväkävelyllä, Miyavi hyppää puskasta ja ehdottaa kimppakivaa, jaa no, tässä tämä nyt sitten olikin.

En tarkoita, että jokaisen ficin pitäisi olla jotain maailmaa suuremman sanoman välittävää tsehovia, jonka kirjoittamiseen on käytetty 15 vuotta ja 37 päivää, hahmokuvaus vie kaksikymmentä aanelosta ja A/N on The Complete Works of William Shakespeare -mötikän mittainen vuodatus taiteellisesta työstä.

Mitä sitten tarkoitan?
Tarkoitan, että minä lukijana nauttisin siitä, että tekstissä näkyisi kirjoittajan intohimo ja kunnianhimo kirjoittamisen suhteen. Nauttisin siitä, että tietäisin ihmisten ajattelevan kirjoittaessaan ficcejä, koska silloin myös lukijalle ficissä olisi enemmän purtavaa, jolloin kaikki osapuolet hyötyisivät.
Tarkoitan, että ficeissä PITÄISI rikkoa kuluneita juonikaavoja ja stereotyyppisiä henkilöitä.
Tarkoitan, että ficeissä PITÄISI käyttää vähintään eri sanavalintoja kuin muut kirjoittajat.
Tarkoitan, että ajattelematta kirjoitettu on kuin kuivasta kaivosta juotu, ajatuksella kirjoitettu taas voi parhaimmillaan olla lähde, joka pulppuaa punaviiniä.

Niin että sellaista tänään.
Sateen jälkeen hiekkatiellä kauneus hehkuu ja kumartaa syvään.

"I think that giving up is a harder road. Walk a road that wouldn’t leave you any regrets."
- Kaoru, Dir en grey

Amber
Vuoden beta

ViestiKirjoittaja akumu » Ke Touko 27, 2009 11:48 am

Mua ärsyttää vähän sama asia kuin Amberiakin. Eniten ehkäpä ottaa päähän se, että ficcarit julkaisevat ficcejään ja aaännässä lukee sitten jotain tämänkaltaista: "Itse en pidä ficistä ollenkaan, liian sekava ja virheitä saattaa löytyä. Huomauttakaa mulle virheistä sitten." Tiedättekö, lukijoiden ei todellakaan kuulu mainita virheistä, ellei ne pistä ihan älyttömän pahasti silmään. Lukijoiden kuuluu nauttia lukukokemuksesta, eikä virheiden huomauttamisesta. Sitä vartenhan Lafissa juuri on tämä betapakko. Ja yksi kysymys: miksi ihmiset eivät ota sitä betaa, jos tietävät, että virheitä löytyy?

Mä en itse käytä betaa kovinkaan usein, mutta kyllähän mä oon miettinyt sen ottamista. Mä en tarkoita sitä, että jokaisen sellaisenkin kuuluisi ottaa beta, joka osaa Suomen kieliopin ja äidinkielen ihan älyttömän hyvin, vaan mä tarkoitan sitä, että jos itsestään tuntuu, että on betan tarpeessa, niin pyytäisi jotakuta betaamaan. Ei se vie kauheasti vaivaa, uskon, että täällä Lafissa on asiansa osaavia betoja mielinmäärin.

Ja hei, c'moon, miksi julkaista ficci, mihin ei ole yhtään tyytyväinen itse? Mä en ymmärrä tätä, ja sitten sen jälkeen jonkun hieman negatiivisemmankin kommentin jälkeen ei halua julkaista enää mitään. Jos ei itse pidä ficistä yhtään, eikä lukijakaan kauheasti pystynyt luomaan omaa näkemystään ficistä, niin täytyy oppia ottamaan se negatiivinen palaute vastaan. Kun ficcari julkaisee oman ficcinsä jonnekin, täytyy olla valmis ottamaan ihan kaikenlaista palautetta vastaan. Mistään ei kannata ottaa niin paljon itseensä, mutta hei, miettikää edes vähän aikaa aiotteko julkaista ficcinne vai ette. Täytyy olla edes vähän tyytyväinen ficciinsä, muuten sitä ei kannata edes julkaista.

Mä en halua olla mikään ilkeä, mutta juuri Lafin aika uudet käyttäjät lisäävät ficcejään tänne, eivätkä pidä omista tekeleistä yhtään. Siinä ei ole mitään järkeä, mäkin haluan jotenkin nähdä kirjoittajan intohimon tekstin ja alkutietojen kautta. Mun omaa lukukokemusta lannistaa ihan hitosti se, jos aaännässä lukee juuri jotain sellaista, ettei pitänyt tästä omasta tekstistään yhtään.

En tiedä ymmärsittekö mitenkään, mitä haen tällä takaa, mutta sanon vielä viimeiseksi, että panostakaa ficceihinne, jos ette ole siihen itse tyytyväisiä. Sellaisia ficcejä on turha laittaa Lafiin muiden luettavaksi, jos ajattelee siitä negatiivisesti. Kannattaa olla jollakin tasolla ylpeä omasta ficistään.

Plus tietenkin se kirjoittajan intohimon olisi todella suotavaa näkyä tekstin kautta. Ja oon myös niin sitä mieltä, että hommatkaa beta, jos luulette, ettette osaa Suomen kielioppia hyvin. Ei auta ruikuttaa, ettei löytänyt betaa, koska sen huomaa kyllä ficcarin käytöksestä onko edes yrittänyt havitella itselleen betaa.
✞ THE IMAGE IS EMBODIED UNTIL DIE ✞

akumu
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja Katatsumuri » Ke Touko 27, 2009 7:21 pm

Muakin ärsyttää tuo asia, josta akumu kirjoitti. Miksi kirjoittajat ei voi ottaa itselleen betaa, jos sille on tarvetta? On raivostuttavaa avata ficci ja huomata, että heti aaännässä lukee "Tässä voi olla virheitä, huomautelkaa niistä sitten" tms. Eikö millään voi tajuta, että lafissa on betauspakko? On kauheaa lukea ficciä, joka on täynnä virheitä! Itse en jaksa edes lukea ficciä loppuun asti, jos siinä on paljon virheitä, jotka hankaloittaa lukemista. Eikä kukaan jaksa jatkuvasti huomautella virheistä!

Ihmiset, hankkikaa beta, jos ette ole aivan varmoja siitä, ettei ficissänne ole virheitä! Betaamatonta ficciä on kauheaa lukea. En nyt halua pahoittaa tällä kenenkään mieltä, enkä osoittele ketään tiettyä ihmistä, vaan puhun aiheesta ihan yleisesti. Sitä varten se betauspakko on, että ficeistä saatais virheettömiä ja helppolukuisia.

Sit mua ärsyttää kans se, että jotkut ei betaa ficcejä kunnolla. Usein betatuissakin ficeissä on virheitä - ja se jos mikä ärsyttää mua. Itse käytän betaamiseen ihan kunnolla aikaa, ja luen tekstin tarkasti läpi monta kertaa. Siksi saatan olla hidas beta, mutta ainakin hoidan hommani kunnolla. Mua mietityttää, että miten vähän jotkut käyttää aikaa betaamiseen? Kaikenlaisia huolimattomuusvirheitä löytyy betatuistakin ficeistä, ja tekstin rakennekaan ei aina ole välttämättä kunnossa. Okei, kyllähän kenelle tahansa voi sattua virheitä - minullekin. Mutta se, mitä yritän sanoa, on että käyttäkää enemmän aikaa betaamiseen!

Kolmas asia - Reituki. Aaaaargghhhh, se alkaa pursuta jo korvista ulos. Mä en tajua, miksi kaikki kirjottaa ja lukee Reitukia. Okei, no itsekin kyllä tykkäsin aluksi Reitukista, mutta kun huomasin, että sitä on vähintään joka toisessa ficissä, alkoi vähitellen ärsyttää. Oikeastaan saattaisin tykätä Reitukista yhä, jos sitä ei olisi niin paljon, koska onhan se periaatteessa ihan ok paritus. Mutta kun sitä on niin paljon, aarggh!! Tykkään nykyään paljon enemmän esim. Ruki/Aoista, koska sitä ei ole niin paljon. Ja se on muutenkin niin paljon kivempi.

Neljäs asia - se, ettei ihmiset kommentoi. On ärsyttävää, että niin moni ihminen vain lukee ficcejä, muttei vaivaudu kommentoimaan. Kyllä kirjoittajien pitäisi saada kommenttia ficistä, jonka eteen he ovat saattaneet saada paljonkin vaivaa! En puhu nyt omasta puolestani, koska saan itse kiitettävän paljon kommentteja. Mutta mua käy sääliksi ne ihmiset, jotka eivät saa ficilleen yhtään kommenttia tai vaan muutaman tosi lyhyen "Aww, tää on ihana, jatkoa pian! <3" -kommentin. Itse yritän aina kommentoida luettuani ficin, koska kirjoittaja ansaitsee sen kommentin. Ja yritän myös käyttää aikaa kommentoimiseen, jottei kommentistani tulisi pelkkä sisällötön ihkutusviesti. Siispä kommentoikaa, jos luette ficcejä!

Ah, kiitos tästä topicista, tuli paljon parempi olo kun purin kaiken tähän. ^^
Even on the rainy days when the flowers fail to bloom
NEVER GIVE UP!!

Katatsumuri
Teknikko

ViestiKirjoittaja Sairas Enkeli » Ke Touko 27, 2009 11:46 pm

Minä teen kohta reiän otsaani niin että saan sitä kautta ulos loputtoman angstin ja elitistiset vaatimukset.

Että minua kyrsii, että joka kolmas ficci pohjaa siihen, miten henkilön X elämä on paskaa. Voi että kun Kyon elämä on ihan pilalla, kun hän rakastaa Toshiyaa yli kaiken, muttei usko että saa vastakaikua. Voi että kun elämä on ihan hirveää tuskaa ja yhyy itku ja haluan kuolla. Siis oikeasti, miksi?! En millään jaksaisi lukea mitään one-shotteja pelkästään siitä, miten nyt on paska fiilis ja teen itsemurhan jee. Mitä järkeä? Minulta ei nyt liikene piiruakaan arvostusta kirjoittajille, jotka väsäävät hienon tragedian, jonka huipentuma on siinä, miten henkilö X hyppää mentyksensä takia sillalta tai miten tuskallisesti voidaan jonkun rakkaus pilata.
Ihmisiä vaivaa joku asennevamma, kun ollaan niin "en tykkää onnellisista lopuista." Siis mitä?! Kuka oikeasti haluaa kerran toisensa jälkeen oikein lietsoutua mukaan ihmisen tarinaan, joka päättyy melodramaattiseen itsemurhaan? Ja kun ottaa huomioon, että Masennusarkisto on kuin työkkäri lama-aikaan, niin mikseivät ihmiset halua mennä mukaan tai kirjoittaa sellaista tarinaa, jossa Kyo vaikkapa päättää taistella sitä suurta ja ylitsepääsemätöntä masennustaan vastaan? Tai toipuu siitä? Tai missä se kaameat sydänsurut aiheuttanut Kaoru (otp-mainostusta!) sanoo casualisti "rakastan sua" ja Kyo saa sanoa takaisin "mäkin sua". Arvostaisin tuhat kertaa enemmän sellaista ficciä, jossa kirjoittajan vaivannäkö ei ole vain sitä, miten paskaksi voi toisen elämän laittaa, vaan jatkuu niin, miten sen voi korjata.

Minua vatuttaa aivan suunnattomasti, että pitää jatkaa omaa agstiaan ficceihin. Okei, kiva jos käsittelette niitä tunteita joo, mutta eikö olisi paljon parempi yrittää parantaa sitä ja taistella vastaan? Jos itsellä menee ihan paskasti, niin miksi siinä sinun hallitsemassasikin maailmassa pitää olla niin? Eikö siellä voisi olla paremmin?
Ja tulisi itsellekin paljon parempi mieli, jos voisi lukea ilosta, onnesta, lohdusta ja helpotuksesta. En kaipaa enää himppuakaan angstia.

Ja toinen: elitismi. Niin kirjoitus- kuin kommenttivaatimuksissa.
Minulle ficit, kuten muukin fiktiivinen kirjallisuus, ovat viihdettä, joten sitä saisi myös kirjoittaa sellaisin ottein. Ei aina tarvitse olla mitään maailmaa mullistavaa ideaa tai taiteellisuuden mahdollisimman vaikeasti ja hämärästi ilmaistua riemuvoittoa. Hitot sellaisesta! Taiteellista tekstiä on kiva kirjoittaa ja lukea toisinaan, mutta oikeasti HYVÄ kirjoittaja osaa käsitellä monia aiheita monin eri tavoin. Jos ei osaa muuta kuin rempseillä sanoilla ja pohtia elämän tarkoitusta, niin on minusta huono kirjoittaja, kuulostipa teksti miten hienolta ja tyylipuhtaalta tahansa.
Arvostan enemmän niitä, jotka kertovat jostain kivasta, normaalista tai hassusta niin kuin se on. Ja vaikka idea olisi miten klisee tahansa, niin jos osaa luoda siihen uuden näkökulman, kerrontatavan tai muuten vain sävyttää sen uudelleen, niin on minusta parempi kuin ne, joilla on jok'ikinen pilkku juuri oikeassa paikassa ja lauserakenteet kuin tietokoneen laatimia.
Tahtoisin lukea keveääkin tekstiä. Sellaista, joka ei turhaan pähkäile sitä, että oho,tämä on klisee, tai hups, ei tämä hahmo ehkä sanoisi noin. Liika on liikaa, mutta minusta Shinya saa olla neiti, hitto vie! (joo, sen jatkuva kritisointi ärsyttikin eniten ...)

Kommentit taas... Oikeastaan minua ei hittoakaan kiinnosta, toistatko samoja asioita kuin muut tai onko kommenttisi rakentava. Minä olen suoraan sanottuna saanut tarpeekseni kommenteista, joihin liitetään pakollisena osana väkisin etsittyjä huonoja puolia ja "Näin kirjoitat täydellistä suomea" -kirjan kanssa etsittyjä pikkuruisia muka-kielioppivirheitä. Teksti on keino ilmaista itseään. Saahan siitä huomauttaa, jos yhdyssanat ovat toistuvasti väärin tai jokin pilkkuvirhe toistuu, mutta ei siitä ole mitään iloa, että viilaa tekstiä kirjain kirjaimelta. Minua ei kiinnosta tietää, miten ne kirjaimet siellä ovat. Minä haluan tietää, miltä SISÄLTÖ vaikutti. Millaisia tunteita tai ajatuksia heräsi? Mikä oli kiva juttu? Miltä tuntui lukea juuri tämä ficci ja millainen maku jäi suuhun?
Tekstin oleellinen osa on se, mitä se sanoo ja kertoo, ei se, miten oikeaoppisesti se on sanottu ja kerrottu.

Huh, sainpas ulos näitä pitkään painaneita asioita. Tämä on hieno ketju. 8D
"So all this crazy stuff is actually natural, huh? That's so cool!"

~Luffy

Sairas Enkeli
Teknikko

ViestiKirjoittaja GanesaIX » To Touko 28, 2009 4:50 pm

Joku selkeästi osaa lukea ajatuksiani - rakastan rant-ketjuja (sekä lukea niitä, että kirjoittaa niihin).

Purkaudun nyt sitten paristakin eri asiasta - kuitenkin tulen pääsemään vauhtiin ensimmäisen rantin puolivälissä, joten sama heittää vaikka pari ranttia lisää soppaan.

Sisäsiittoisuus
Juu, tämä juttu on huomattu Lafissa ja se on se yksi puoli, mikä saa osan verestäni kiehumaan ja halun muuttaa ficcini täysin toisaalle tästä puljusta. Kaverit kommentoivat kavereiden ficcejä - jos et tunne kirjoittajaa, eipä siihen myöskään voi kommentoida. Omasta mielestäni sellaisen ficciä, jota et tunne, on helpompi kommentoida ja ehkäpä antaa tarpeen vaatiessa tätä paljon pelättyä kritiikkiäkin - kaverille kun tahtoo vain sanoa, että jee, hyvä oli, lisää tämmöst, ihkuraksupoksu ja viidet miljoonat pienempi kuin kolme-raiskaukset siihen perään. Voi moro.

Vieraskieliset ficit
En sano näistä siksi, että taso olisi huono. Sanon siksi, että mikä ihme lafilaisia riivaa näiden suhteen. Vastaan on tullut parikin tyyppiä juuri tältä foorumilta (en mainitse nimimerkkejä), jotka sanovat jättävänsä ficit tältä alueelta lukematta siksi, etteivät osaa englantia omasta mielestään hyvin. Mietitään hetki, mistä me sitten olemme lähteneet liikkeelle - siis me, jotka ficcaamme/luemme englanniksi. Ihan nollasta. En minäkään osannut englantia noin vain täydellisesti heti, kun aloitin lukemaan ficciä joskus 9-vuotiaana pikkukersana. Tuli paljon monimutkaisia sanoja, jotka oli pakko katsoa sanakirjasta ja opetella sitä kautta. Kummallisesti nämä monimutkaiset sanat toistuivat jokaisessa ficissä parikin kertaa, joka vastaan tuli ja ne jäivät mieleen. Ei kukaan ole seppä syntyessään ja harjoittelu tekee mestarin. Kyse on siitä, ettei osaa englantia - itse väitän perimmäiseksi syyksi sitä, ettei ole halua opetella kun ei heti ensimmäisellä kerralla osaakaan. Helvetin moni hyvä ficci voi jäädä ilman kommenttia tämän takia, enkä pidä sitä reiluna.

Kasetti/Kahvila
Jatkan vieläkin tätä. Kun tulin ensimmäistä kertaa Lafiin ikinä elämässäni, olin mielissäni, että ficit olivat jakautuneet tasapuolisesti bändien kesken. Entä nyt? Jos se ei ole sitä riivatun Kasettia, niin sitten se on jotain Kahvilaa. Sillä välin kun näiden bändien kommenttirohmuficit vievät kommentteja minkä kerkeävät, pienemmistä ja hieman tuntemattomimmistakin bändeistä kirjoittavat hyvät ficcaajat jäävät tyystin ilman sitä yhtä pientä kommenttia, joka saattaa piristää helvetin huonona päivänä. Okei, tiedän että täällä on ties mitä kommenttikampanjaa ja -haastetta menossa, mutta kun... on näitä "ihastuttavia" lafilaisia, jotka ulisevat henkensä edestä, että eivät voi lukea ficcejä bändistä, josta eivät tiedä yhtään mitään. Tarvitseeko kaikesta tietää aina kaikki, hmm? En usko, joten ottakaa nyt helvetti itseänne niskasta kiinni. Luenhan minäkin välillä bändeistä ficcejä, joista en juurikaan tiedä mitään, eivätkä ne ficit ole huonoja olleet sen takia. Onkohan päässyt unohtumaan eräs tietty sanonta, joka menee näin: "tieto lisää tuskaa"? Huoh.

Siinä ne, mitkä nyt tulivat mieleen. Hyvä rant, parempi mieli. ♥

GanesaIX
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja SaseKo » To Touko 28, 2009 7:03 pm

Hihi, näitä rantteja on kiva lukea. Ja lisäksi vielä huomata olenvansa samaa mieltä :D Mutta, nyt kun Lafiin kirjauduin, oli mulla mielessä vaan yksi juttu: mennä kirjailemaan postaus tähän rant-ketjuun siitä, miten ärstyttävää se on kun Lafista ei juuri muuta löydykään enää kuin Gazette- ja An cafe-ficcejä. Ganesa olikin kerinnyt jo kertoa siitä, ja olen ihan samoilla linjoilla, mutta kirjoitan minäkin rantin. Ei sitä tiedä, jos se jonkun pikkuisen tajuntaan vaikuttaisi 0,0000001 prosenttia. Olisin siihenkin tyytyväinen~ Niin, ja tietysti, nyt saa siis höyryjä päästellä ulos, jei, it will be fun.

Eli eli. Kun nykyään katsoo tuonne Nc-17-puolelle, huomaa helposti, että miltei kaikki ovat Gazettoficcejä, myös Antikkua löytyy. Täytyy aika kauan katsella, että löytää muitakin artisteja. Sitten pg-puolella suurin osa ficcien fandomeista on An Cafe, myös Gazettoa löytyy. Ja muutapa sitten ei löydykkään. Niitä pursuaa joka puolelta, ihan joka tuutista, ja se pännii - varsinkin kun tämä foorumi on j-rock-fanfic-foorumi, eikä Antikku- tai Gazette-fanfic-foorumi, ja itse en valitettavasti fanita näitä bändejä niin palavasti. Oikeastaan periaatteessa voisi tehdä muutoksen, ja tehdä pienen osion jonka nimi olisi "ficit muilla fandomeilla". Minne tosiaan on kaikki muu matsku kadonnut? Mutta toisaalta, tosin Gazetolla ja An Cafella on valtavasti faneja, jolloin kirjoittajia ja lukijoitakin on paaljon enemmän. Mutta, moni muukin bändi on tosi suosittu, miksei niistä kirjoiteta paljoakaan? Minua ei kiinnosta enää juurikaan lukea niin moneen kertaan kulutettuja parituksia kaavaimaisilla juonilla, siitähän se ficcailu on helpoin aloittaa, ottaa tuttu ja turvallinen juoni, hahmot, paritukset ja fandom. Olen muuttunut Gazetteen ja An Cafeen liittyvien ficcien suhteen niin kyyniseksi, etten paljoakaan enää lue muilta kuin hyviksi havaitsemiltani kirjoittajilta ficcejä niillä fandomeilla. En jaksa enää lukea jotain normaalitasoista huonompaa ficciä niistä bändeistä, vain harvoin enää klikkaan sellaisia lukiekseni.

Toiseksi, en myöskään jaksa usein kommentoida Kasetti- tai Kahvila-ficceihin (näin Ganesan käyttämiä nimityksiä lainaten :3), koska on satamiljoonatuhatbiljoona-prosenttisen varmaa, että ne saavat kommentteja muutenkin. Oli kyseessä kuinka kökkö, sieluton tai tylsä ficci ikinä, jos sen fandomina on Gazette tai An Cafe, se saa kommentteja. Itse olen kirjoittanut tähän mennessä neljä ficciä ja kaksi niistä olen uskaltanut julkaista, ja laatuhan ei ole sitä parasta XD En ole saanut yhtään kommenttia lukuunottamatta ystävääni junk-storia, vaikka katselukertoja on aika monta kuitenkin ollut. Kiitos miljoonasti hänelle, että on jaksanut kommentoida mulle ♥ Mutta, pointtini on se, että jos nuo ficit olisivat olleet käytetyllä fandomilla, olisin luultavasti saanut kommentteja (muahahaha tämmönen kämänen ämmä tulee tänne valittamaan, repeen ittekkin XDD). Ajatuksissani olisi taas poksauttaa yksi kökkö tänne Lafiin, ihan vaan hukkumaan kasetin ja kahvilan joukkoon. Olisi niin jännää saada kommentti joltakulta, jota en ikinä välttämättä nähnyt, joka vaan tulee ja kertoo mulle fiiliksiään lukemastaan tekstistä. Toivon parasta, mutta saa sitten nähdä.

Olenkin päättänyt ottaa pienoisen periaatteen, että en kirjoita Gazetesta tai An Cafesta, vaan pysyn näillä muilla linjoilla. Mutta tämä vakaamukseni horjuu välillä, sillä haluaisin palavasti saada kommentteja. En minkään ihkupoksutunteen saamiseksi, vaan ihan kunnon palautteen takia. Siellä An Cafe- ja Gazette-fanittajissa on myös tosi hyviä kommentoijia, jotka osaavat kertoa mikä siinä tekstissä on mennyt pieleen ja miten ennenkaikkea voisin kehittyä. Ja se on se, mitä haluaisin tehdä. Olenkin aika kunnianhimoinen sen suhteen, että haluan oppia hyväksi kirjoittajaksi ja rikastuttaa Lafia näillä muilla fandomeilla pyörivillä ficeillä. Ficeillä, jotka eivät enää olisi niin kakkaa kuin mitä mä nyt kirjotan, vaan siis että saisin kehitettyä kirjoitustaitoani.

Mutta tämä varmaan jää haaveeksi, jollen saastuta Lafia lisää tällä An Cafe/Gazettoroinalla, en mä kykenisi samaan kuin ne parhaat näillä fandomeilla kirjoittajat, far away that. Tarvitsisin kommentteja kehittyäkseni, sillä ei minulla ole muutakaan lähdettä, josta voisin saada palautetta - lisäksi monesta eri näkökulmasta. Vaikka fanfictionia luetaankin sen takia, että saadaan lukea siitä omasta fanituksen kohteesta, voi silti olla hiukan avaramielisempi ja lukea myös muilla fandomeilla ficcejä. Ei sitä tiedä, jos löytääkin niin uskomatonta matskua ja eksyy tsekkailemaan kirjoittajan muita ficcejä - ja tsadaa, sitten sieltä löytyykin yksi omalla lempparibändillä varustettuna. Ikinä ei voi tietää, millä tavalla kaikki kiertyykään. Olisin vaan niin iloinen, jos tänne rupeaisi ilmestymään monipuolisempaa ficcitarjontaa ja ihmiset avarakatseisimpina kommentoisivat myös niihin, ja palkitsisivat kirjoittajan. Mutta ehkä se vaan on liian mahdotonta. Kiitos niille, jotka tarjoaa tälle vähemmistölle, joka ei niin Antikuista ja Gazesta välitä, muutakin luettavaa ♥ Olette ihania ♥

Mä en osaa kirjoittaa kunnon rantteja!!! Tää on vaan tällasta kilttiä pohdiskelua .___. Sori. Mä yritin oikeesti! : O

Vielä pieni maininta. Kun kirjoittaa ficciä, niin mä toivoisin, että siinä yrittää. Yrittää saada jonkinlaisen lopputuloksen. Tai siis, väkisiltään kirjoittaminen on typerää, on typerää yrittää saada aikaan jotain kun ei inspaa. Sen huomaa myös tekstistä, jos siinä ei ole kunnolla henkeä. Antakaa ihmiset kirjoittajille aikaa, tokihan tekin haluatte lukea mielummin oikein inspiraation kourassa kirjoitettua tekstiä kuin pakkopullaa. Minusta on typerää yrittää kirjoittaa vain sen takia, että pitää kirjoittaa. Jos tekstiä ei synny, jätä kirjoitamatta. Sitten kun se tulee, niin sitten kirjoittaa. Ei siinä mikään kuolemankiire voi olla.

// Mouks. mouks. Mä sain kommentteja, wuhuu! XDDDD Se onkin mahdollista XDDDD
Viimeksi muokannut SaseKo päivämäärä Su Kesä 07, 2009 11:49 am, muokattu yhteensä 3 kertaa

SaseKo
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja Tonath » To Touko 28, 2009 9:44 pm

mua niin ärsyttää kommentointi lafissa. joo, oon _erittäin tietoinen siitä, että olen itsekin joskus kirjoittanut yhtä tyhjänpäiväsiä kommentteja, kuin nykyään nään reilu 50% ficeissä. oon oikeesti niin helkkarin monta kertaa miettinyt, mikä siinä kunnon kommentin väsäämisessä on vaikeeta? sä kerrot, mistä pidit, mistä et pitänyt ja vähän muuta nippelitietoa ficistä ja sun mielipiteistä. se ei ole ton vaikeempaa, ja silti oon liian monessa omassani ja muiden ficeissä törmännyt niihin tasan yhden lauseen mittaisiin kommentteihin, jossa ainoastaan vaaditaan jatkoa. hei kamoon ! se, että sun kommenttisi viestittää ainoastaan sitä, että haluut lukea lisää ja mahdollisesti heittää lisää tyhjänpäiväsiä kommentteja, ei kannusta kirjoittajaa - tai ainakaan mun näkökulmasta se ei todellakaan kannusta. oon niin monta kertaa halunnut huomauttaa ihan kunnolla siitä, että olis mukavaa saada siihen palautteeseen asiaa, mutta joskus alkaa tuntua, että se on liian paljon vaadittu.

sit tietenkin on nää kommentoimattomat ihmiset. esimerkkinä käytän, jos lukija Sirkka-Liisa on seurannut kirjoittaja Maissi-Katariinan moniosaista ficciä, eikä "ole uskaltanut kommentoida". vitun pitkä asd sillekin. sitten kun vikassa osassa / tokavikassa osassa / koko saamarin ficin loputtua Sirkka-Liisa tulee kommentoimaan, tulee sieltäkin se tasan yks asia "tää oli ihan sairaan ihana <333<3 oon tosi onnellinen, että luin tän :'')". mä oon niin saamarin kyllästynyt. sitten jossain toisaalla ruikutetaan, kuinka olis kiva, jos kirjoittaja vastaa lukijoiden kommentteihin. musta tuntuu henkilökohtaisesti helvetin tyhmältä vastata edellä mainitunlaiseen kommenttiin, että mieluummin jätän vastaamatta, vaikka se lukijan elämän riipiskin ihan säpäleiks ( ja nyt mua vihataan 4 the rest of my life tän kommentin ansiosta ).

ja vielä tää sama vanha paskanjauhanta, josta mä en jaksa kauaa turista: betattomuus. ei se oo vaikeeta vain lähestyä yksärillä beta-ehdokasta ja kysyä suostuuko tämä betaamaan - ja jos hyvin käy, kuten yleensä käy, ehdokas suostuu. mutta ei, sen sijaan sitten otetaan parhaita kavereita oikolukemaan tekstiä, jotka saattavat ehkä korjata pilkku / lyöntivirheet, mutta ficin laatu on edelleenkin sitä pahinta kuraa, koska rakas vanha ystävä Maija-Liisa ei raaski sanoa suoraan, että ite kirjoittamiseen voisi panostaa enemmän. kukaan ei oo seppä syntyessään, mutta aina omia taitoja voi parantaa, ja se onnistuukin usein parhaiten, kun betana on joku, joka pystyy sanomaan asiat siten, miten ne on.

asd mua otti vähän päähän.
baby, don't rewind

let me out of my mind

last.fmirc-galleria

Tonath
Teknikko

ViestiKirjoittaja minnako » La Touko 30, 2009 12:05 am

Tällä hetkellä mua ärsyttää se, miten useimmat pitävät angstia helpoimpana genrenä kirjoittaa - vaikka hyvää angstia ei oikeasti synny tuosta vain. Liian usein näkee sitä, että rokkari ASDF on kylpyammeessa lääkkeissä ( juuri tietenkin viiltänyt ranteensa auki ) ja ajattelee: "Minun elämäni on tässä. Minä en ole elämän arvoista. Olen niin surullinen. Nyt minä kuolen. Nyyh." tai sitten siellä tulee sitä, että rokkari LOL on jättänyt tämän rokkari ASDF:n ja tämä päättää ampua itsensä koska "Olen niin yksin. LOL ei halua minua enää. Olen niin avuton ja ruma." Ei siinä mitään, mutta olisi ihan kivaa, että siihen keksisi jotain omaa + se, että kuinka moni tuollaisessa tilanteessa edes pystyisi ajattelemaan noin selvästi?

Angstissa on myös inhottavaa se, että yleensä kaikki perustuu rokkari ASDF:n ajatuksiin, kun tilanteessa voi olla mukana muutakin: tunteita, ääniä... jopa niitä ajatuksia, joissa ASDF ei ( OMG ! ) halua tehdä sitä itsemurhaa tai viiltää ranteitaan auki.

Liian monesti se menee myös siihen, että angst = viiltely/itsemurha/jokin muu yhtä ihana ja sitä viiltelyä kirjoitetaan vaan just sen viiltelyn takia. Alkaa välillä tuntua, että joihinkin ficeihin pitää lisätä genre viiltely, koska se alkaa olla niin pääasiassa, ettei siitä tule mitään. Onhan se okei, jos joku haluaa kirjoittaa viiltelystä, mutta angst ei mun mielestä ole mitään ilman realismia ja en ainakaan toivo, että kovin moni viiltelee viiltelemisen ilosta. Myös se, jos joku fic kertoo pelkästään viiltelystä, kaikki taustatiedot yleensä vain unohtuu kirjoittaa. Ei kerrota miksi se LOL jätti sen ASDF:n tai millainen suhde niillä oli tai millainen luonne se ASDF edes on ( ei siis niitä suoraan tarvitse kertoa, mutkien kautta niin perfect <3 ) vaan fic kertoo siitä, kuinka käsivarsi paljastuu, veitsi uppoaa, tulee verta, ASDF itkee ja valahtaa maahan, painaa käsivarttaan ja lopulta nukahtaa / menettää tajunsa ja aamulla se löydetään joko kuolleena tai sitten koko fic loppuu siihen.

Pahimmassa tapauksessa on käynyt niin, että mä oon vaan alkanut nauramaan, kun henkilö ASDF on vetänyt sen puukon esiin ( tai partahöylän tai sakset tai pikkulusikan tai... ) eikä se ainakaan mun mielestä oo hyvä juttu kun luen angstia.

Ja toinen asia, mikä mua ottaa päähän on A/N. Se on niin lamauttavaa, kun tyypit kirjoittaa: "No oikeestaan vihaan tätä ficiä ja mun mielestä tää on suoraan sanottuna perseestä - mut lukekaa ja kommentoikaa ; ))) <3" Kuka oikeasti luulee, että kukaan lukee ficejä vaan hyvästä tahdostaan? Ainakin mä luen niitä sen takia, että on hienoa löytää joku uus, hyvä fic, joka vetää sanattomaksi ja sen aikana tuntee jotain. Miten kukaan voi tuntea mitään ( tai edes pitää ficistä ), jos kirjoittaja jo A/N:ssä sanoo itsekin vihaavansa ficiä? Olisi hienoa, jos kirjoittajakin kiinnittäisi huomiota kirjoittamiseen, jos haluaa kommentteja saada :---------D

+ vähän offia:

akumu kirjoitti:Tiedättekö, lukijoiden ei todellakaan kuulu mainita virheistä, ellei ne pistä ihan älyttömän pahasti silmään. Lukijoiden kuuluu nauttia lukukokemuksesta, eikä virheiden huomauttamisesta.

Ainakin henk. koht. haluan ilmoittaa kirjoittajalle virheistä ( niinhän oikeissakin kirjoissa olevista virheistä huomautetaan ) ja toivon, että mullekin huomautettaisiin, sillä mikään ei ole kivempaa luettavaa kuin kieliopillisesti ok fic niin oma kuin jonkun toisenkin. Beta on sitä varten, että se korjaa ficin kieliopilliset virheet, mutta kaikkia sekään ei löydä - siispä koen itse velvollisuudekseni quotata jonkun kohdan ja ilmoittaa siitä kirjoittajalle. :')
提心吊胆和闷

minnako
Mao Zedong

ViestiKirjoittaja Nokku » La Touko 30, 2009 2:33 pm

Päätin minäkin tulla avautumaan, kun fiilis on sopiva.

Ensimmäisenä: Insesti.
Avasinpa eräänä iltana netistä Pierrot-ficin, jonka parituksia ei kerrottu. Varauduin sitten jo päässäni johonkin perus Kirito/Aiji-teemaan, mutta ficin edetessä paha aavistus alkoi kalvaa mieltä. Ja osoittautui tietenkin oikeaksi. Kohta vannoi ikuista rakkauttaan Kiritolle, joka vastasi tunteisiin, ja alkoi kiihkeä NC-17, missä vaiheessä suljin selaimen ja yritin saada muistini tyhjäksi viimeisen puolen tunnin ajalta. Seuraavana päivänä sitten paruin traumaattista kokemustani kaverille, joka kertoi Kohta/Kiriton olevan erittäin suosittu paritus, ja että herroille on omistettu kokonaisia fanficsivustoja. Siinä vaiheessa tuli melkein oksennus. Mikä siinä on niin helvetin hienoa, että veljekset kirjoitetaan himoitsemaan toisiaan?! Ehkä kyseisiä ficcejä kirjoittavilla ei ole sisarruksia tjms, mutta omasta mielestäni pelkkä ajatus on kuvottava, enkä pysty sulattamaan sitä millään tasolla.

Toisena: Alaikäisiin sekaantuminen.
Ymmärrän, jos joku kirjoittaa ficin, missä parituksen molemmat osapuolet ovat alaikäisiä, (esim. kouluficci) mutta siinä vaiheessa, kun toinen on 14-vuotias ja toinen 20 tulee raja vastaan. Täsätkin asiasta sain traumaattisen kokemuksen, kun (jälleen kerran) klikkasin netistä auki elämäni ensimmäisen hetero MUCC-ficin, jossa 24-vuotias Miya hyppii sänkyyn 15-vuotiaan, ei-niin-kokeneen tytön kanssa. Fiilikset meni suht samaa rataa edellä mainitun tapauksen kanssa. Ei uppoa, ei niin millään. Tuntui, että kirjoittaja oli purkanut henkilökohtaiset Miya-fantasiansa tekstiin, ja se on mun mielestä asia, mitä ei vaan kuulu tehdä. Ikinä.

Viimeiseksi: Ficit, joissa faktat ovat päin mäntyä.
Tämäkin tapaus on Lafin ulkopuolelta, koska täällä on surullisen vähän MUCC ficcejä, jonka takia joudun metsästämään niitä netin pimeistä ja arveluttavista sopukoista pahinta peläten... Kuitenkin, kiva lukea ficci, missä Satochilla on parta ja herra soittaa kitaraa Miyan istuessa rumpujen takana, ja Tatsurōn ollessa bandleader. Not. Miksi pitää kirjoittaa ficci bändistä, jos ei edes tiedä jäsenten nimiä saatika statuksia oikein?! Koko ficci oli muutenkin niin päin puita "faktojensa" kanssa, että oksat pois! Okei, erehdyksiä sattuu, kyllä mä sen ymmärrän. Itsekin mokasin oikein kunnolla yhdessä ficissäni, kun olin käsittänyt väärin Merryn Tetsun sukunimen. Kehtaan kuitenkin väittää tietäväni Merrystä aika lailla faktoja sun muuta turhaa, etten nyt joutunut ryömimään kiven alle häpeämään loppuelämäkseni.
Mutta alkuperäiseen asiaan palatakseni: Mua ihmetyttää suuresti, miksi pitää alkaa rustaamaan ficciä henkilöistä, joiden taustoista ei ole selvillä? Itse en voisi edes kuvitella kirjoittavani vaikkapa Vidollista, koska en tiedä siitä bändistä juuri mitään. Rame, Tero ja Yui (tjms) ovat ainoat, jotka tiedän nimeltä, enkä ole edes sata varma viimeisimmästä. Jos joku kaveri nyt kuitenkin ruinaamalla ruinaisi multa Vidoll-ficciä, hankkisin varmasti sen verran taustatietoa pojista, että voisin suht itsevarmalla asenteella alkaa naputella jonkinlaista hengentuotosta.

Huh, kiva saada purettua näitä asioita sydämeltä. Kuten Sairas Enkeli jo ylempänä sanoi, tämä on hieno ketju. <3

//
shunshun kirjoitti:Minusta pitäisi hyväksyä se, että kaikki saa kiksinsä jostain, kunhan ketään ei satu sen lomassa, se on pääasia. Jos joku scat-fani haluaa kirjoittaa ulosteleikkejä, se on okei. Laittakoon vaan kunnon varoitukset asiasta ficin tietoihin, ketäänhän ei pakoteta lukemaan. Se, ettei Nokkun mainitsemassa Pierrot-ficissä ollut parituksia tiedossa, oli valitettavaa, koska sellaisesta pitäisi ehdottomasti varoittaa. Kuitenkaan koko insestin haukkuminen genrenä pelkästään omien mieltymysten takia, ei ole asiallista, sillä yhden mielipide ei välttämättä ole yleinen mielipide.

Olen samaa mieltä ja halusin tulla se vielä tähän kertomaan. En halua, että kukaan käsittää mun ranttauksia väärin. Eli en siis tuomitse insestistä ja/tai pedolifiasta kirjoittavia tai niistä lukevia, sillä -kuten shunshun sanoi- kaikki saa kiksinsä jostain. Halusin vaan rantata rehellisesti ulos sen faktan, että mä en saa kiksejä kyseisestä asiasta, ja että insesti ja tietyn tyyppinen pedofilia ficeissä saavat mussa aikaan inhoreaktion. En siis halua haukkua ketään enkä mitään. Mullahan se "ongelma" tässä on, kun en pysty nauttimaan kaikista ei-niin-mainstream genreistä. Toin asian aika agressiivisesti esiin, mutta sehän ranttauksen pointti on. Mua oikeesti vit*tti aivan suunnattomasti se, ettei sen K/K ficin parituksia kerrottu, koska oisin jätääny suosiolla lukematta. Toivottavasti en loukannut ketään tällä vuodatuksellani, ja jos niin ikävästi pääsi käymään, esitän vilpittömimmät anteeksi pyyntöni. Ei tosiaan ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä.

//2 shunshun: Huh, helpotus! Mä ehdin jo säikähtää, että esitin asiani epäasiallisesti. Onneksi kaikki on ok ja no harm done. :) *huggie back* <3
Viimeksi muokannut Nokku päivämäärä Ti Kesä 02, 2009 12:02 am, muokattu yhteensä 3 kertaa
Kuva

Nokku
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja shunshun » Su Touko 31, 2009 3:59 pm

Minäpä tekaisen nyt ensimmäisen vastarantin.

Insestin ja alaikäiseen sekaantumisen (ficeissä) vastustaminen. Minulla on sisarus, minusta todellisessa elämässä tapahtuva, hyväksikäyttöä sisältävä insesti on sairasta, kamalaa ja tietääkseni myös laitonta. Sitäkin hirveämpää on todellisessa elämässä tapahtuva pedofilia. Se on pahinta, mitä lapselle voi tehdä.
Silti pidän kummastakin Word-liuskojen tai mangan, jopa animen muodossa. Miksikö? Koska se on eräänlainen seksuaalinen fantasia, kiihoke.

Noiden kahden kirjallisuudessa esiintyneen asian kauhistelu ja niistä pitävien syrjintä on sama, kuin minä sanoisin, että en tajua, miten joku voi haluta kirjoittaa BDSM:ää, raiskauksia, tms. ja että se pitäisi suorastaan bannia. Minusta pitäisi hyväksyä se, että kaikki saa kiksinsä jostain, kunhan ketään ei satu sen lomassa, se on pääasia. Jos joku scat-fani haluaa kirjoittaa ulosteleikkejä, se on okei. Laittakoon vaan kunnon varoitukset asiasta ficin tietoihin, ketäänhän ei pakoteta lukemaan. Se, ettei Nokkun mainitsemassa Pierrot-ficissä ollut parituksia tiedossa, oli valitettavaa, koska sellaisesta pitäisi ehdottomasti varoittaa. Kuitenkaan koko insestin haukkuminen genrenä pelkästään omien mieltymysten takia, ei ole asiallista, sillä yhden mielipide ei välttämättä ole yleinen mielipide.

Ja mainitsenpa insestistä ihan reaalielämässäkin sen verran, että jos sisarukset sattuvat rakastamaan toisiaan ja kummallakin on järkeä tarpeeksi päässä, siinä ei pitäisi olla mitään syrjittävää. Se on täysin rinnastettavissa homofobiaan. Hyväksikäyttö on aina väärin, mutta rakkaus ei.
Sen lisäksi tietenkin fantasioiminen on sallittua, ja minusta on parempi, että ihmiset tekevät sen tekstin tai kuvien muodossa, kuin todellisessa elämässä. Minusta kumpikin aiheista on erittäin yhteiskunnallinen ja jopa osin akuutti. Mistä syystä niistä pitäisi tehdä tabuja, ja miksi on väärin olla poikkeava mielipide?

Olen siitä Nokkun kanssa samaa mieltä, etten voi itsekään sietää sellaista, että artisti harrastaa ficissä seksiä alaikäisen teinitytön kanssa, koska ne ovat nimenomaan kirjoittajan omia fantasioita, jotka pitäisi jättää vain omalle aivokuorelle, tai oman koneen Wordiin. En minä halua lukea siitä, mitä joku 15-vuotias unelmoi Kyon tekevän itselleen ja jalkovälilleen. Yleensä ottaen en kuitenkaan ole täysin aihetta vastaan.
Miettikää, mikä näkökulma olisi kirjoittaa pedofiliasta! Itse asiassa minä kirjoitankin sitä, mutten tietenkään täällä. Taiteilijalla on vapautensa, yksilöllä on seksuaalisten fantasioiden puitteissa vapautensa, eikä kukaan saisi syrjiä fantasioita. Puolella meistä on ja tulee olemaan kieroutuneitakin fantasioita, niitä on vastaantulevilla ihmisillä, linja-autokuskeilla... kaikilla!
Tämä ei missään nimessä ole puolustuspuhe insestille tai pedofilialle, tämä on vain puolustuspuhe niistä kirjoittamiselle, niiden käyttämiselle luovassa taiteessa. Jos ficissä voidaan käsitellä naurettavaa kolmiodraamaa, siinä minun mielestäni voidaan käsitellä myös ko. aiheita. Se, että yritetään hävittää kaikki jäljet niistä, laitetaan kämmenet korville ja huudetaan "I can't hear you! Lalalalalalalalala!!" ei todellakaan poista sitä asiaa, eikä tarvitsisikaan.

// apua, Nokku, siis kyse ei ollut mielen pahoittamisesta XD kuten gnrbukin sanoi tossa alun infossa, niin jonkun ranttaamaan asiaan voi kirjoittaa vastarantin ja suurena tämän kaman kuluttajana tulin sitten kirjoittamaan siihen puolustuksen 8DDD kuten gnrbu sanoi, ranttailu ja vastaranttailu on jees, mutta flame waria ei aloteta^^ pelkästään mielipiteiden ja ärsykkeiden vaihtoa/listausta. No harm done, sulla on mielipide, mulla on mielipide, me molemmat esitettiin ne *huggie*
-Mä en ole homo!
- Vidoll Shun

Ruokalista

shunshun
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja Yuugi » Ti Kesä 02, 2009 5:23 pm

Nokku kirjoitti:Mutta alkuperäiseen asiaan palatakseni: Mua ihmetyttää suuresti, miksi pitää alkaa rustaamaan ficciä henkilöistä, joiden taustoista ei ole selvillä? Itse en voisi edes kuvitella kirjoittavani vaikkapa Vidollista, koska en tiedä siitä bändistä juuri mitään. Rame, Tero ja Yui (tjms) ovat ainoat, jotka tiedän nimeltä, enkä ole edes sata varma viimeisimmästä. Jos joku kaveri nyt kuitenkin ruinaamalla ruinaisi multa Vidoll-ficciä, hankkisin varmasti sen verran taustatietoa pojista, että voisin suht itsevarmalla asenteella alkaa naputella jonkinlaista hengentuotosta.

Minäkin vasta-ranttaan nyt. Anteeksi, Nokku, joudut kauhealle tulilinjalle oman ranttisi kanssa~ Tarkoitus ei ole hyökätä sinua vastaan.

Kysynpähän vaan alkuquotaukseen liittyen: Miksi ei?

Arvostaisin itseasiassa äärettömän paljon, jos lafilaiset edes yrittäisivät kirjoittaa ficcejä sellaisistakin tyypeistä, joiden taustoista eivät tiedä kakan vertaa. Se toisi uudenlaisia ficcejä lafiin, toisi esille uudenlaisia fandomeita, ja kenties jopa saisi jollekin pienemmälle bändille enemmän suosiota. Kaikkea ei niistäkään miehistä tarvitse tietää. Tämä pätee etenkin pienempien bändien suhteen, ja olen pistänyt merkille, että suhteellisen moni lafissa nykyään kuuntelee pikku-indies-bändejä, joista ei yksinkertaisesti ole saatavilla tietoja samassa määrin, kuin Gazetten tyypeistä. Onko tämä syy, miksi pienemmistä bändeistä ei kirjoiteta? Jos näin on, niin olen erittäin, erittäin pettynyt lafilaisten uskaliaisuuteen, koska... ihan totta, ellei bändistä ole saatavilla tietoa, niin... mikä estää authoria kirjoittamasta henkilöitä sellaisiksi, kuin itse heidät näkee, sillä jos author ei itse tiedä bändistä kun suurinpiirtein nimet, ja mitä paikkaa soittavat, eikä muuta löydy, niin tuskin kovin moni muukaan tietää yhtään sen enempää. On siis täysin turvallista kirjoittaa, että henkilö A on täysi kusipää ja käyttää pientä, viatonta henkilö B:tä hyväkseen, vaikka henkilö A olisi todellisuudessa lauhkea kuin lammas ja henkilö B rellestäisi joka ilta ulkona ryyppäämässä ja raiskaamassa tyttöjä, koska todelliset tiedot eivät ole julkisesti näkyvillä, eikä kukaan muukaan tiedä niitä.

Olen itse, vieläpä omasta mielestäni onnistuneesti, kirjoittanut ficin Dalista. Selvä, kuuntelen bändiä, olen vilkaissut lyriikoita, katsonut pari live-videota, lukenut... yhden haastattelun. Arvatkaa mitä tiedän Dalista? Lapsena Ren halusi tulla isona lentokoneeksi ja herra kirjoittaa melankolisia lyriikoita kuolleesta rakkaudesta, itsemurhasta yms., Yuulla on anoreksia, tai jonkin muunlainen pakkomielle olla laiha, Keetolle kelpaa kuka tahansa seurustelukumppaniksi, ja Shunnasta ja Sakista en tiedä mitään. Kirjoitinko ficin, jossa angstaava lentokone-Ren päätyy romanttiseen suhteeseen Keeton kanssa, joka ottaa Renin kuvitellessaan, ettei saisi ketään parempaa? Ei, minä kirjoitin ficin jossa angstaava Ren on kusipää-Keeton hyväksikäytettävänä vaikka Keeto naikin Reniä ainoastaan humalassa, ja on oikeasti heterosuhteessa naisen kanssa, mutta Ren ei tapa itseään eikä vaadi Keetoa itselleen. Renin persoonallisuuden otin pelkästään lyriikoiden perusteella, Keetosta tein paskiaisen, koska en pidä ko. herrasta. 8D Keeto voi siis oikeasti olla suorastaan maailman ihanin homopoika, mutta kun kerta minä en hänestä pidä (ja syy, miksi en pidä hänestä, on yksinkertaisesti huonot vibat. XD Vaikka Keeto ei ole ruma, niin aina, kun katson hänen kuviaan, tulee sellainen "En tykkää tosta miehestä" -fiilis), niin hän saa luvan olla minun ficissäni täysi paska, joka ei välitä kenestäkään, paitsi itsestään ja tyttöystävästään.

Todistin jo omalla ficilläni, joka onnistui aivan hienosti, että sellaisistakin ihmisistä voi kirjoittaa ficin, joista ei tiedä yhtään mitään. Eri asia tietenkin on, että jos bändistä on tosissaan saatavilla tietoa, mutta sitä ei vain viitsi ottaa selville, ja kirjoittaa silti ficin, jonka infot menevät ihan päin pusikkoa. Sitä minäkään en hyväksy. En esimerkiksi hyväksy sitä, että ihmiset kirjoittavat Ramen kilttinä ja viattomana ja tyttömäisenä, koska Rame ei missään nimessä ole sitä. Ramesta ei tyttöä saisi edes sukupuolenvaihdosleikkauksella. Mies se on, äijä vieläpä. Kirjoittajat, jotka kirjoittavat Ramen tyypillisenä, tyttömäisenä jiiruna, eivät ole katsoneet / lukeneet yhtäkään Vidollin haastattelua tai live-videota, vaan katsoneet silkkaa vaaleanpunaiseen mekkoon pukeutunutta, nättiä hymyä ja suuria, kimmeltäviä silmiä. Muuten he tietäisivät, ettei Rame ole sellainen. Tässä ranttasin myös lyhyesti Shunshunin mainitsemista streotypioista. Sopii hyvin tilanteeseen.

Niin ja btw, Nokku, sen nimi on Jui. XD
Viimeksi muokannut Yuugi päivämäärä Ti Kesä 02, 2009 6:41 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa
ママちゃん, 平手打ちしてください!!

Kuva

Avan tehnyt Hasu

Yuugi
Pääesiintyjä

Paikkakunta: Ramen hameen alunen, siellä minne kaikki kadonnut menee

ViestiKirjoittaja gnrbu » Ti Kesä 02, 2009 6:16 pm

Vastaranttaan vastaranttia. :D

Joo, onhan se kiva, että ihmiset kirjoittavat pienemmistäkin indie-bändeistä, koska silloin joku ehkä sattuu vahingossa lukemaan ficin, kiinnostumaan bändistä, kuuntelemaan musiikkia, tykästymään siihen ja pitkittämään bändin (todennäköisesti joka tapauksessa lyhyeksi jäävää) uraa. Noin unimaailmassa siis. Tosielämässä ficci putoaa muutamassa päivässä foorumin viimeisille sivuille ja kirjoittaja saa parhaan palautteensa lukemalla jutun ääneen koiralleen. Lopputuloksena yksi kommenttien puutteesta tuskastunut kirjoittaja ja edelleen hiljainen fandom.

Ainoa hyvä puoli on se mahdollisuus, että bändi sattuisikin yllättäen tekemään tunnarin seuraavaan hittianimeen ja hyppäämään koko jrock-fanikansan tietoisuuteen, jolloin ficistä tulisi muutamaksi seuraavaksi vuodeksi se kulttiklassikko, johon kaikki muut ficcaajat pohjaavat hahmonsa. Tietysti bändin kasvaessa yhä paremmin tunnetuksi syntyisivät vastarintaliikkeet, jotka osoittavat, kuinka huonosti ficin taustatyöt on oikeasti tehty, mutta siinä vaiheessa kirjoittajaa tuskin enää kiinnostaa.

Jos joku sattuu olemaan hulluna johonkin indie-bändiin, totta kai toivon hänen kirjoittavan siitä ja saavan tyytyväisiä lukijoita. Mielestäni on kuitenkin tyhmää keksiä ensin tarina ja hahmot ja etsiä sitten bändifoorumien vähiten kommentoitujen ketjujen joukosta sopivan näköisiä rockareita, joiden nimiä käyttää. Ficistä saattaa tulla kirjallisena teoksena oikein hyvä, mutta fandomille se on yhtä tyhjän kanssa.

Isompien fandomien kanssa taustojen tutkimatta jättäminen on itsemurha. Mahdollisuuksia on kaksi.

Jos kirjoitat LaFiin täysin epärealistisen ficin tällä hetkellä suositusta bändistä, saat siihen noin kymmenen kehuvaa kommenttia päivässä ihan vain siksi, että ihmiset pitävät kyseistä bändistä ficin tasosta huolimatta, alat luulla olevasi hyväkin kirjoittaja, pääsi täyttyy pissasta, ja joskus myöhemmin sinulle selviää paljon ikäviä tosiasioita, minkä jälkeen et todennäköisesti halua kirjoittaa enää yhtään ficciä.

Jos kirjoitat täysin epärealistisen ficin vanhemmasta bändistä, jonka muut fanit ovat tehneet omien ficciensä taustatyötä vähintään viisi vuotta, tai erehdyt postaamaan suositusta bändistä kertovan ficin johonkin fandomin eliittiyhteisöistä, sinulle selviää heti ensimmäisen luvun jälkeen paljon ikäviä tosiasioita, etkä todennäköisesti halua kirjoittaa enää yhtään ficciä.

Henkilökohtaisella tasolla: Minä en halua lukea Diru-ficciä, jonka on kirjoittanut henkilö, jonka Shinya pohjautuu 304:n pv:hen. En halua lukea Diru-ficciä, jonka on kirjoittanut henkilö, joka on kerran nähnyt lavalla angstaavan Kyon ja flashyn Toshiyan ja saanut päähänsä, että heistä tulisi hyvä pari. 99 % niistä ficeistä ei kelpaa minulle muuhun kuin aineistoksi rantteihin.

Tietenkään kaikkea tietoa ei ole saatavilla (ja hyvä niin, koska muutenhan fanfictionilta putoaisi koko pohja) ja kirjoittajan on ficciä luodessaan pakko käyttää henkilöhahmoina oman päänsä yhdistelemiä mielikuvia oikean henkilön asemesta. Jos ficci sijoittuu eri aikaan/paikkaan/tilanteeseen kuin normaaliin musiikkikuvioihin, henkilöä täytyy totta kai venyttää ja taivuttaa sopimaan rooliinsa.

Olen kuitenkin yleisesti ottaen sitä mieltä, että mitä enemmän yhteistä ficin hahmolla on oikean artistin kanssa, sitä mukavampi ficciä on lukea. Fanfictionhan perustuu siihen, että lukija tuntee hahmot jo valmiiksi.

gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja Yuugi » Ti Kesä 02, 2009 6:41 pm

Tein tästä eka muokkauksen, mutta totesin, että tää on ihan tarpeeks pitkä omaksi rantin vastarantin vastarantin vastarantiksi. :'DD

gnrbu kirjoitti:Ainoa hyvä puoli on se mahdollisuus, että bändi sattuisikin yllättäen tekemään tunnarin seuraavaan hittianimeen ja hyppäämään koko jrock-fanikansan tietoisuuteen, jolloin ficistä tulisi muutamaksi seuraavaksi vuodeksi se kulttiklassikko, johon kaikki muut ficcaajat pohjaavat hahmonsa. Tietysti bändin kasvaessa yhä paremmin tunnetuksi syntyisivät vastarintaliikkeet, jotka osoittavat, kuinka huonosti ficin taustatyöt on oikeasti tehty, mutta siinä vaiheessa kirjoittajaa tuskin enää kiinnostaa.

Itseasiassa, :D jälkimmäisin lause on puoliksi tapahtunut minulle. Kirjoitin siis ficin eräästä indies -bändistä, jota ei sillon vielä tunnettu lafissa juuri ollenkaan (Arc <3). Tein siinä sellaisen pikkuvirheen, että tietämättä tosiasioita heitin heidän kitaristinsa ficin päähahmoksi, ja ko. hyyppä sitten liittyi valmiiksi perustettuun bändiin.

Virhe oli siinä, että kyseinen kitaristi, Yuki, on Arcin perustajajäseniä ja bandleader. XD Tosin! Minä huomasin tämän virheen ennen ketään muuta, kun löysin viimein jonkinlaista informaatiota Arcista noin puoli vuotta sitten. Kukaan muu ei ole vielä tajunnut tekemääni mokaa. XD Ehkä sinä päivänä, kun joku joskus alkaa kuunnella Arcia ja pitää heistä samalla tasolla kuin minä, saadaan selville, mitä tein.

Mutta koska itse ficci oli kuitenkin semisti ihan hyvä, en ole tuollaisen pienen virheen takia pettynyt siihen. Olen vain harkinnut AU -merkintää. Taisin itseasiassa laittaakin sen AU:n sinne ficin tietoihin kun tajusin, ettei ficin alkuasettelu pohjaudu tosielämään.

gnrbu kirjoitti:Jos joku sattuu olemaan hulluna johonkin indie-bändiin, totta kai toivon hänen kirjoittavan siitä ja saavan tyytyväisiä lukijoita. Mielestäni on kuitenkin tyhmää keksiä ensin tarina ja hahmot ja etsiä sitten bändifoorumien vähiten kommentoitujen ketjujen joukosta sopivan näköisiä rockareita, joiden nimiä käyttää. Ficistä saattaa tulla kirjallisena teoksena oikein hyvä, mutta fandomille se on yhtä tyhjän kanssa.

Mutta entäs, jos on tilanne, jossa random henkilö Pekka sattuu pitämään fanfictionin kirjoittamisesta, mutta samalla Pekka kuuntelee lähinnä pelkästään indies-bändejä, jotka kertovat itsestään ehkä sen, mitä tupakkamerkkiä polttavat. Näissä puitteissa Pekka ei juuri saisi ficciä aikaiseksi, ellei tahdo kirjoittaa siitä kuinka bändin rumpali menee kauppaan (kuka hiton homo Japanissa nyt kauppaan menisi, kun joka kadun kulmassa on automaatitkin. Pekalla meni nyt jo faktat puihin) ja ostaa lempitupakkaansa. Gosh, kuulostaapa muuten hyvältä idealta, mutta kommenttien määräksi saisi kaverit mukaan luettuna ehkä kaksi ja puoli.

Itselläni on juuri nyt aivan kamala hinku päästä kirjoittamaan bändistä, jonka kuulijakunta on galleriayhteisön mukaan kolme tyyppiä, mutta olen minä ennenkin saanut ihmisiä kuuntelemaan bändejä, joista olen kirjoittanut. :'D Bändiltä olen nähnyt tasan yhden livevideon ja yhden kommenttivideon, jonkin verran stalkannut blogeja, nähnyt pari kuvaa, ja kuunnellut 13 biisiä, koska enempää ei ole. Olen kuitenkin onnistunut muodostamaan jätkistä jonkinlaiset mielikuvat, mitkä mitä todennäköisimmin saattavat olla suoraan sanoen aasin hanurista vedettyjä, mutta niiden pohjalta haluan kuitenkin kirjoittaa ficin. Mielestäni tässä ei ole mitään väärää.
ママちゃん, 平手打ちしてください!!

Kuva

Avan tehnyt Hasu

Yuugi
Pääesiintyjä

Paikkakunta: Ramen hameen alunen, siellä minne kaikki kadonnut menee

ViestiKirjoittaja Tricen » Ti Kesä 02, 2009 8:10 pm

Yuugi kirjoitti:Olen kuitenkin onnistunut muodostamaan jätkistä jonkinlaiset mielikuvat, mitkä mitä todennäköisimmin saattavat olla suoraan sanoen aasin hanurista vedettyjä, mutta niiden pohjalta haluan kuitenkin kirjoittaa ficin. Mielestäni tässä ei ole mitään väärää.

Mulla vähän sama juttu, mutta ropettamisen kanssa. Alotimme ropen, emme tienneet henkilöistä muuta kuin tyyliin bändin ja paikan, silti "loimme heille peroonallisuudet". Paskaakaan tiesin elokuussa lynch.istä, saati DaizyStripperistä. Kun kommentteja ja live-videoita alkoi tulemaan, pystyi hiomaan heidän "personallisuutensa" lähempää totuutta, mutta eihän kukaan koskaan saa tietää millaisia he ovat luonnossa.
Jos haluaa kirjoittaa ficin missä Reita hyppii lolitamekko päällään 24/7 ja Uruha on muniaan raapiva äijä niin siitä vain. Siksihän tämä foorumi on perustettu fanfictionille. Aina ei tarvitse olla kaikki tiedot ihan 1000% oikein, jos haluaa kirjoittaa että Kyo on pitkä ja läski ja on bestis pikku Kisakin kanssa niin joo, hyvä vain. Eikö ole parempi että käyttää mielikuvitustaan, kuin että yrittää saada kaikki tiedot ihan prikulleen oikein, eikä voi siten käyttää taiteilijan vapauksia.

An Cafe ja the GazettE ficeistä se, että niistä on aina helpointa kirjoittaa, ei tarvitse kuin googleen mennä, kirjottaa Gazette ja heti on miljoona sivua missä on tietoja, kommentteja, haastatteluita, vaikka mitä. Lukee pari ficciä Reitukia, tsekkaa läpi tiedot ja alkaa kirjoittamaan baarireissusta, missä Ruki tajusi että rakastaa Reitaa yli kaiken. Okei, monet jotkut ficit on tällaisia, mutta sieltä voi löytää helmiä, jolle itkee tuntikausia putkeen tai ihkuttaa viikon. Jotkut valittaa että vain An Cafe/the GazettE ficit saavat kommentteja, mutta asia ei ole näin. Esim. joku kirjoittaa todella hyvän ficin Gazesta (ei Reituki!), saa ehkä kaksi kommenttia kavereilta, mutta random kirjoittaa jostain vähemmän tunnetusta bändistä, on ekalla sivulla kuukauden.

Vaikkei ehkä pitäisi parituksesta/fandomista/koko bändistä/koskaan kuullutkaan, niin miksei voisi lukea ficciä heistä. Ehkä siten alkaa kuuntelemaan heidän musiikkia, ostaa ehkä levyn ja saa kaveritkin kuuntelemaan bändiä. Esimerkkinä kun luin Yuugin ficin (ihana ficci, pitää taas lukea joskus) Phantasmagoriasta. Olin kuullut bändistä, mutta en jaksanut ladata musiikkia tai opetella kirjoittaa hankalaa nimeä oikein. Luin sen, kuuntelin pari biisiä, se oli menoa. En tiennyt paskaakaan jäsenistä, tiesin juuri ja juuri Kisakin ja Rikun, silti luin ja pidin.

Selittelen ja jaarittelen asioita niin paljon, etten tiedä itsekkään enää mitä kirjotin 8__D
No more words are needed.
Just moments scattering into nothingness.

Just beauty.

Tricen
Teknikko

ViestiKirjoittaja Orkrist » Ti Kesä 02, 2009 10:35 pm

Nyt on ihan pakko, koska mulla hajoaa pää yleisesti ottaen tän postin aiheen kanssa. Se on nimittäin meidän kaikkien rakastama Gazette-fanfiction. Jep, en itse kirjoita oikeastaan mitään muuta kuin sitä, mutta ei se tarkoita, että olisin fandomin kanssa parhaita kavereita. (Pakko silti sanoa, jasper, että jos ottaisin nokkiini yleensä, voisin loukkaantua kommentistasi, ellei se olisi kärjistetty - rivien välistä voisi lukea, että kaikki gaze-ficcien kirjoittajat ovat sinusta mielikuvituksettomia, koska eivät kirjoita muista bändeistä. En koe itseäni hirveän mielikuvituksettomaksi siksi, että haluan kirjoittaa lempibändistäni, jonka tunnen ja johon mulla on side - varsinkin, kun ainakin toistaiseksi olen pitänyt omia tekstejäni edes jokseenkin laadukkaina, enkä silti nykyään saa juurikaan kommentteja, paitsi muutamalta vakikommentoijalta, jotka suurin piirtein tunnen muutenkin. Ilmeisesti pitäisi käsittää niin, että koska satun kirjoittamaan gazesta, myös tekstini ovat kuraa, koska olen mielikuvitukseton, enkä halua kirjoittaa esimerkiksi Dirusta, joka ei merkitse mulle melkein mitään? Pahoitteluni tähän tarraamisesta, en siis vetänyt hernettä nenään koska teen sitä harvemmin, mutta kunhan oli pakko nostaa esiin.)

Näin aluksi ne luonnekuvaukset. Mä en ihan oikeasti voi sietää sitä, jos kirjoittaja ei panosta hahmojen luonteisiin pisaraakaan, vaan sortuu yhä uudelleen ja uudelleen niihin samoihin rooleihin: Ruki on pervo pikkumies, Uruha alkoholisoitunut huora, Aoi murjottaa, Reita on tyhmä basisti jolla on huonot vitsit ja Kai ei tee mitään muuta kuin kokkaa, punastelee ja hymyilee. SIIS COME ON. Luulisi, että jokainen, joka on lukenut yhdenkään haastattelun tai jaksanut edes käyttää mielikuvitustaan yhtään enempää, osaisi kirjoittaa niistä jotain muutakin kuin noita juuri luettelemiani stereotypiahahmoja. Miksi niin helvetin harva jaksaa oikeasti miettiä ficeissään esimerkiksi sitä, miten vaativa Ruki on ihmisten suhteen tai mahdollisesti epävarma itsestään kaiken sen meikin ja muotikuteiden alla, että Uruhalla voisi olla mielessä jotain muutakin kuin seksi, miehet, sake, miehet ja reisihousut, että Aoi oikeasti tuntee itsensä yksinäiseksi bändikavereidensa keskellä, että Reita voisi olla jopa suorastaan syvällinen ja Kai ei välttämättä hymyile backstagella kaksneljäseitsemän. Miksi niin moni kirjoittaa mieluummin sellasista gazeista, jotka heittää pervoa läppää ja läpsii toisiaan perseelle kuin sellaisista, jotka meinaavat musertua kaiken sen työmäärän alla, joka niillä on harteilla ja jotka ovat väsyneitä ja stressaantuneita aikuisia miehiä. AU on tietenkin täysin asia erikseen, tai jos joku haluaa (Tricenin sanoin) kirjoittaa ficin Uruhasta, joka raapii koko ajan muniaan, niin kaikin mokomin - ainakin se on parempi kuin se huoraversio.
Erityisesti nostan tästä nyt esiin Kain, koska............. voi jeesus rullaluistimilla oikeesti. Mä en jaksa edes laskea, kuinka monta sellaista ficciä olen avannut, joissa Kai on se pullantuoksuinen kotiäiti, joka hymyilee koko ajan ja jätetään aina yksin, kun muu bändi paritetaan. Mulle Kai ei ole koskaan ollut mikään helvatan kanaemo, vaan aikuinen mies, jossa on syvyyttä ja ihailtavuutta, jonka hymy näyttää välillä niin pakotetulta että tekee kipeää ja jonka ympärillä tuntuu leijuvan surullinen ja melankolinen aura, teki se sitten mitä tahansa. Toki joku muu voi nähdä Kain äitihahmona, mutta mulle henkilökohtaisesti se ei ole koskaan ollut sellainen ja siksi ärsyttää. Varsinkin silloin, kun se punastelee joka käänteessä ja koko ajan hoetaan, kuinka sulkku ja viaton ja tietämätön se on. Come on, mies on melkein kolmekymppinen eikä luultavasti mikään selibaatissa elänyt erakko, kyllä se todennäköisesti on elämänsä aikana kokenut jotain muutakin kuin kädestäpitämistä koulun diskossa. Muutenkin, kun pahimmassa tapauksessa Kai asetetaan alakoululaisen tasolle noin niin kuin henkisesti, niin... syvä huokaus. Mua ärsyttää aina suunnattomasti, kun joku kommentoi mun ficciin "tää oli piristävää ku oon tottunut siihen pullantuoksuiseen äitiin" tms, koska kun suurin osa ficeistä esittää tällaisen Kain, se jää päällimmäiseksi mielikuvaksi. Tietysti on kiva, että mun Kait erottuvat joukosta, mutta silti vähän tökkii. Varsinkin, jos kommentissa valaistaan, että "mulle kai on aina sellanen söpö hymykuoppatyyppi mut oli tääki toimiva!", mutta, no, mieltymyksensä kullakin.

Lisäksi mua ihmetyttää suuresti, että ne ficit, joissa gazen jäsenet ovat juuri tuollaisia kuin ylempänä kärjistin, saavat läjäpäin kommentteja - niiden tasosta voi toki puhua, mutta tiedän muutamankin hyvän suomalaisen gaze-ficcarin, joiden ficit jäävät vähille kommenteille. Ehkäpä syynä on se järkytys, kun Kai ei olekaan kotiäiti, Uruha ei yritäkään uida kaikkien vastaantulevien housuihin, Reita on jopa ihan normaalijärkinen, Aoi ei vain jurota ja Rukikaan ei kouri ketään tai heitä yhtäkään härskiä läppää. Tai sitten ihan oikeasti puolien täällä kommentoivien aivokapasiteetti on niin rajallinen, että jos ficci vaatii vähänkin enemmän ajattelukykyä eikä ole pelkkää "sitten reita avasi limpparin ja läpsäytti rukia perseelle ja totesi: "hei pikkujäbä, pannaax?"" -tyylistä tekstiä, alkaa savu nousta päästä ja menee rattaat vinksalleen. No offence, mutta alkaa pikkuhiljaa ärsyttää, kun niihin oikeasti laadukkaisiin, hyvin kirjoitettuihin ja betattuihin ficceihin ei tule kommentteja, mutta hattaramaailmassa leijailevat, 15-vuotiaan tasolla olevat aikuiset miehet, jotka kourivat toistensa perseitä, vetävät kommentteja kuin alaston Miku ernuja. Tietysti olen hieman jäävi sanomaan, kun itsekin kirjoitan gazesta (ja - herrajumala - myös itseni mielestä ihan näppärästi, nyt on jotain vialla! [/sarcasm]), mutta silti.

Ja nyt, kun näistä 15-vuotiaan tasolla olevista aikuisista miehistä tuli puhe, niin voi luoja, että ottaa pattiin lukea ficcejä (mitä tahansa), joissa jrockarit ihan normaalielämässä käyttäytyvät kuin teini-ikäiset tytöt. En tiedä, käyttäytyvätkö kirjoittajat niin itse vai mistä se johtuu, mutta äärettömän suuri ÖH pääsee joka tapauksessa suusta, kun kolmeakymppiä lähentelevät (tai sen ylittäneet) miespuoliset ammattimuusikot riehuvat ympäriinsä, kikattavat, kiljuvat, punastelevat ja juoruavat kuin pikkutytöt... Tuleeko kenellekään mieleen ajatella esimerkiksi jotakuta tuttua miespuolista kolmekymppistä? Miehet nyt ovat melkein samanlaisia kaikkialla, ainakin siinä mielessä, että henkisesti stabiilit yksilöt eivät käyttäydy tai ole ajatusmaailmaltaan kuin teini-ikäiset tytöt.

Ja MIKSI niin monissa ficeissä kaikki on pakko parittaa? Ja vielä keskenään niin, että Ruki alkaa seukata Reitan kanssa erottuaan Uruhasta, joka oli ennen Rukia eronnut Aoista ja kun Ruki pakenee Reitan syliin, Aoi suostuu ottamaan Uruhan takaisin ja Kai katselee kaikkea sivusta ja hymyilee ja kokkaa niille toasteja? Ja mieluusti niin, että Miyavi hyppii koko ajan mukana ja saa Kain punastelemaan? Ei luulisi olevan kovinkaan helppoa tulla ulos kaapista bänditovereilleen, ja todennäköisyys siihen, että kaikki olisivat homoja ja vielä keskenään saman bändin sisällä, ei taida olla kovinkaan suuri, saati sitten koko levy-yhtiön yhteinen homous (vrt. esimerkiksi PS Company joissakin ficeissä)... Onko joku kuullut koskaan tyttöystävistä? Imo ficciin tulee heti paljon enemmän syvyyttä, kun käy ilmi, että joku hahmoista onkin - herrajumala - hetero ja suhteessa naisen kanssa. Yhdessä englanninkielisessä ficissä Aoi pamautti muijan paksuksi ja meni naimisiin sen kanssa, ja mä ajattelin, että jumaliste miten hyvä käänne.

... Mulla oli vielä jotain mutta nyt pää tyhjeni hetkellisesti niin, etten muista enää enempää. Muokkaan tähän kyllä sitten. :--) Pahoitteluni, jos loukkasin jotakuta tai aiheutin traumoja, koska eihän pääadmin saa olla tätä mieltä fanfictionista, mutta shit happens when you party naked. Toivottavasti huomioitte, että tämä oli varsin kärjekkäästi ja kärjistetysti kirjoitettu postaus, jonka ei ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä.
here's the truth - baby, here's the truth.

Orkrist
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja pucca » Ke Kesä 03, 2009 5:11 am

ma haluun tulla tanne sanomaan mielipiteeni tahan juttuun, mita taalla puidaan--
ekakski, haluun kompata Orkristia siina, et mua loukkaa ( ja kyl, toisin, ku Orkrist fiksusti nayttaa vaan ohittavan asian, ma otan sen kivasti itteeni-- ) se, et nykyaan vahatellaan _jokasta gazetto-kirjottajaa. ei ne kaikki oo hyvia, mut silti tuntuu, et ihan sama, kuka ficin on kirjottanu, mut jos se on gazettea niin muut ( ei gazeten ystavat - ja joskus ystavatki ) pitaa ficcia automaattisesti huonona.

joo, okei. ma kirjotan gazetesta. ma kirjotan reitukia. ma saan ( suhteellisen paljon ) kommentteja ficceihin verrattuna muihin enka haluu rupee dissaa niiden laatua koska se on musta vahan torkeeta ja kommentit on kommentteja kuitenki, mut silti - ihme ja kumma - ma pidan itteani hyvana kirjottajana. musta mulla on taitoo kirjottaa ei mitaan maailmaa parantavia ficceja, mut sellasia, joita voi lukee vittuuntumatta sen huonosta laadusta.
ja ma haluun kirjottaa gazetosta koska ma tiedan siita jotain, ma saan inspiraation ja osaan ohjata sen sopimaan niille henkiloille.

jos ma yrittaisin kirjottaa jostain taysin tuntemattomasta bandista niin tekstista ei tulis ees julkasukelpoista koska en osaa antaa itteani siihen - en osaa samaistua hahmoihin enka pysty kirjottaa sellasta tekstia johon olisin tyytyvainen - enka siis todellakaan julkaisis sita muiden luettavaks.

musta on taysin vaarin, et ihmiset taalla tuomitsee nykyaan vaan fandomin perusteella ja kaikkien "kunnollisten" ficcareiden kuuluu vihata reitukia ja koko gazettoa. miks ?
kylla ma ymmarran, et se saattaa valilla arsyttaa, muaki arsyttaa koska en loyda taalta melkeen mitaan hyvaa luettavaa enaa ( koska ok off the topic ja sillai, mut valitettavan moni ficci taalla on taytta paskaa ja se on saali, et nimenomaan gazetosta kertovat on sita : <), mut musta viel tyhmempaa on se, et lafilaiset on jakautunu nyt naihin "paskoihin ja aliarvostettuihin"-ficcareihin ja niihin "kunnollisiin ja asiansa osaaviin", jotka ei siis missaan nimessa todellakaan korvaansakaan lotkauta gazetolle tai an cafelle. joo.
sillon ku ma liityin lafiin, niin taalla vallitsi musta hyva tunnelma ja ihmiset oli kivoja toisilleen - talla hetkella tuntuu, et kyse on pelkastaan siita, et tarina on kirjotettu jokasta pilkkua myoten taydellisella suomen kieliopilla ( ja haluun muute sanoo, et ei niista pilkuista kannata joka kohdassa valittaa - kirjottajalla on oikeus laittaa niita minne haluu romaanissa, lukekaapa vaikka Harry Pottereita silla silmalla, ei siellakaan pilkut ihan prikulleen kieliopillisesti mee, mut ne on myos tehokeino. ja alkaa nyt sanoko, etta kylla jos kaikki pu\ilkut on ihan pain metsaa, siita saa valittaa. no niin saa, mut en tarkota sita. ) nykyaan musta tuntuu, ettei monetkaan enaa uskalla kommentoida, koska kommenttien pitaa olla tietynlaisia, ei liian lyhyita, niissa pitaa olla kielioppiosuus ja niissa taytyy kertoa todella hyvin ja tarkasti mista tykkas ja mista ei.

taso on noussu-- lafissa ei sais enaa olla kun taydellisen hyvia kirjottajia, jotka nauttii fanfictionista enemman, kun vaan pelkkana ajanvietteena, kenenkaan ei tulis ajatella, etteiko ficit olis osa kirjallisuusmaailmaa ja kaikkien taytyis kirjottaa pienemmista bandeista ollakseen hyvia tyyppeja.

musta lafi ei enaa vaikuta kivalta paikalta. jos ma en olis jo rekannu kakkoslafiin aikoja sitten ja nyt lukisin tan lafin juttuja miettien pitaisko liittya, ma en tekis sita.
tietysti tarvitaan saannot, kun ihmismaara kasvaa, mut musta ( siis mun mielipide ok ? ) vaikuttaa silta, et talla hetkella nuorempia halveksitaan ja kaikki on kiinni fandomista, josta kirjotat.

ja kaiken sen jalkeen, mita ma oon taalla selaillu topicceja ja lukenu viestiketjuja, mulla ei oo enaa edes halua julkasta mitaan taalla.
ja ainaki mun mielesta, se on ehka viimesin asia, mita taalla halutaan - et ihmiset havittaa kirjotushalunsa, eiks vaa ?

koska nyt nayttaa silta, et talla hetkella gazetto ja antikku-ficit on suosiossa, niin ehka taa aika pitaa kestaa - kylla se ohi menee. jos haluu lukee muusta fandomista enemman ( koska kyllahan taal muitaki fandomeita loytyy ) ni voi ettii toisen sivun ( ma henkilokohtasesti meen muualle lukemaan reitukia ) ja kattella miten tilanne taalla edistyy.
ei naa bandit ikuisesti nain pinnalla pysy, kohta seki laskee ja seim diruvallankumous nostaa uudelleen paataan. mut lafi ei oo netin ainoo fanfiction paikka, miks siita pitaa yrittaa saada taydellista jokaselle sopivaa jos se ei tuu ikina onnistumaan ?

-- ok, saatoin harhautua aiheesta, mut pointti oli se, et mua reitukin-kirjottajana loukkaa se, kun sanotaan, ettei gazettoficcareilla oo taitoa saatika mielikuvitusta. eipa juu.
「貴方を愛した がいる
を愛した貴方がいる」

pucca
Teknikko

ViestiKirjoittaja jasper » Ke Kesä 03, 2009 12:28 pm

[off]
Orkrist kirjoitti:(Pakko silti sanoa, jasper, että jos ottaisin nokkiini yleensä, voisin loukkaantua kommentistasi, ellei se olisi kärjistetty - rivien välistä voisi lukea, että kaikki gaze-ficcien kirjoittajat ovat sinusta mielikuvituksettomia, koska eivät kirjoita muista bändeistä. En koe itseäni hirveän mielikuvituksettomaksi siksi, että haluan kirjoittaa lempibändistäni, jonka tunnen ja johon mulla on side - varsinkin, kun ainakin toistaiseksi olen pitänyt omia tekstejäni edes jokseenkin laadukkaina, enkä silti nykyään saa juurikaan kommentteja, paitsi muutamalta vakikommentoijalta, jotka suurin piirtein tunnen muutenkin. Ilmeisesti pitäisi käsittää niin, että koska satun kirjoittamaan gazesta, myös tekstini ovat kuraa, koska olen mielikuvitukseton, enkä halua kirjoittaa esimerkiksi Dirusta, joka ei merkitse mulle melkein mitään? Pahoitteluni tähän tarraamisesta, en siis vetänyt hernettä nenään koska teen sitä harvemmin, mutta kunhan oli pakko nostaa esiin.)

Anteeksi, asiani oli tosiaan kärjistetty ja vähän huonosti tuotu esille. Koska esille tuotu mielikuvituksettomuus tulee mun silmiin, niissä muutamassa gazeficissä jota oon lukenut, samassa mielessä mistä itse ranttasit - luonnekuvauksissa. Fandomiin ja sen ns. parempiin tuotoksiin on hankala ruveta tutustumaan kun aina toisinaan tuntuu siltä että laatu on korvattavissa määrällä ja niitä hyviä ja muita kuin stereotypioihin nojaavia ficcejä joissa Reita käyttää sen rakasta rättiään 25-8 himassaankin saa etsiä kuin neulaa heinäsuovasta - ei jaksa, kun on muutenkin hyvin, hyvin laiska ficcien lukija. Mutta munhan ongelma se on, ei kenenkään muun. Anteeksi myös puccalle, ei ollut tarkoitus pahoittaa mieltäsi ja kärjistää & yleistää niin mustavalkeasti. [/off]
ja taas
hierrät a i k a a s i verille

jasper
Vuoden Kiyoharu

Seuraava

Paluu Lukeminen & kommentointi