Rant-ketju

Täältä löytyvät kaikki ficcien lukemiseen ja kommentointiin liittyvät keskustelut.

Re: Rant-ketju

ViestiKirjoittaja Elia » Ke Helmi 03, 2010 3:55 pm

Ujosti uskaltaudun tänne hetken aikaa asioita seurailtuani. Oma ranttaamisen aiheeni liittyy siihen, mistä useimmat tuntuvatkin valittavan – kommentointiin. Lukukertoja likimain 100 ja kommentteja 1 tai 2 – siis excuse me but what the f*ck is goin’ on?

Siis oikeasti ihmiset, srsly, kuinka vaikeaa muka on raapustaa se kommentti? Se ei loppujen lopuksi vie teidän elämästänne varttituntia enempää (eli siis täysin minimalistisen ajan!) ja sillä piristätte jonkun päivää huomattavasti! Kirjoittajalle ei ole mitään sen parempaa kuin kommentointi ja se on niitä ainoita tapoja, joiden kautta voi kehittyä; saamalla palautetta. On hirveän vaikeaa aloittaa kirjoittamaan mitään uutta, mikäli vanhaakaan tekstiä ei kommentoida. Epätietoisuus siitä, mikä tekstissä oli hyvää ja mikä huonoa, nakertelee ikävästi kirjoittajan mielen takaraivossa ja syö usein kirjoittamisintoa ja inspiraatiota (tai näin ainakin allekirjoittaneen kohdalla, saattaahan se olla että nyt vain yleistän törkeästi).

Minusta tuntuu, että yksikään kirjoittaja ei ole vielä kommentoijaa syönyt – korjatkaa toki mikäli olen väärässä. Mitään paineita en siis näkisi kommentoinnissa olevan? Jos tällaisia paineita sitten on niin mistä ne oikein tulevat ja syntyvät? En nyt itsekään koe olevani kummoinen kommentoija, mutta yritän kyllä jokaisen lukemani ficin kommentoida, sillä tiedän kuinka turhauttavaa se on kun ei tule kommentteja. En usko, että kukaan kirjoittaja pahastuu rakentavasta kritiikistäkään, sillä sehän se omalla tavallaan kaikkein antoisinta on, tietää missä menee vikaan. Ei se kritiikkikään oikeasti ketään tapa, niin kauan kun se tehdään rakentavasti!

Mutta mikäs minä nyt teitä olen kommentoimaan pakottamaan. Silti se vituttaa. Ei oikeasti ole niin vaikeaa.. Mitä tässä enää täytyä tehdä – alkaa lahjomaan tikkareilla? Epätoivoiseksi alkaa mennä, sanon minä.

Toinen asia, jota on pakko ihan nopeasti sivuttaa, on tuo ”kirjoittajien taso versus nopeus” –tsydeemi mitä tässä nyt hieman on pohdittu. Itse olen niitä, joiden kirjoitusnopeus ja suunnitelmallisuus vaihtelee hyvinkin – toisten tekstien kanssa menee pidempään ja toiset syntyvät hetkessä. Muistuttaisin vain tosiaan tässä kohtaa siitä, että ei aina se suunnitelmallisuus kaikkea kerro, olen itsekin lukenut monia erittäin hyviä juuri tällaisia ’hetken mielijohteesta’ –kirjoitettuja tekstejä. Toisinaan suunnittelu toimii, mutta toisinaan se inspiraatio voi tulla kuin salama kirkkaalta taivaalta ja teksti tulee täysin flowna. Itse en sanoisi sitä lainkaan huonoksi tavaksi kirjoittaa, vaiko?
I've seen your version of sanity. It bores me.

Elia
Fani

ViestiKirjoittaja Aysha » Ke Helmi 03, 2010 4:25 pm

^ pienimuotoinen vastarant tuonne ylempään.

Siis, ymmärrän Eliaa ja monia muita, jotka kärsivät siitä, ettei niitä kommentteja tule millään. Jokainen haluaa kommentteja, mutta joskus kyllä tuntuu, että ihmiset eivät ajattele kaikkia asiota.

Minua ottaa omalla tavallani päähän se, että usein aloittelevat ficcaajat valittavat eniten kommenttien puutetta. Miksi he sitten saavat vähän kommetteja? Koska ovat aloittelevia! Eikö se ole itsestään selvyys, etteivät kaikki ole heti kommentoimassa, kun on tuntemattomampi kirjoittaja ja mahdollisesti vähemmän suosittu bändi? Hei, come on - en minäkään kylpenyt kommenteissa, kun aloitin kirjoittamisen ja nykyäänkin tulee kommentteja enemmän ja vähemmän aina luvusta/tarinasta riippuen. Kärsivällisyyttä, sinnikkyyttä ja itseluottamusta siis peliin - harvat täällä ovat oikeasti saaneet sitä yli 10 kommenttia alusta asti.

Toinen juttu, mitä ihmiset eivät varmaan muista, on se, että voivat itse lisäillä tuota lukukertoja. Se mittari ei tosiaankaan kerro (minun tietojeni mukaan), kuinka moni on lukenut, vaan kuinka moni on avannut kyseisen ficin. Minä olen ihan tietoisesti onnistunut kasvattamaan omissa tarinoissani "lukukertaa", kun olen käynyt useammin kuin kerran piristämässä itseäni ja lukemassa saamiani kommentteja tai tarkistamassa jonkin jutun. Siinä ihan huomaamattaan tulee numerot muuttumaan isommiksi. Tähän liittyy myös se, että jotkut ovat avanneet kyseisin ficin ja katsoneet alkutiedot, joiden perusteella sitten päättävät, lukevatko vai eivät (tämä on jälleen yksi syy, minkä takia ihmisten pitäisi oikeasti panostaa alkutietoihin ja erityisesti summaryyn, kuten ylempänä monet ovat puhuneet). Ja kyllä, jos olen vahingossa klikannut väärän ficin auki, kun on pitänyt ottaa alempi.

Totta, ihmiset voisivat kommentoida enemmän/aktiivisemmin, mutta aina ei pidä tuijottaa sitä lukukertaa. Aloittelevien pitäisi muistaa, ettei kukaan täällä ole varmastikaan saanut haluamaansa määrää kommentteja - minäkin olen saanut enemmän lukijoita ja kommentteja vasta vuoden kirjoittamisen/julkaisemisen jälkeen.

Huom. En halua latistaa sinua, vaan antaa oloa helpottavia faktoja ja hiukan lisätä taistelutahtoa.
いつからか夢の中でしか眠れない
Itsukaraka yume no naka de shika nemurenai
Dream because dreams should be cherished.

Birth - words & music: ASAGI

Aysha
Multisex Lafi

ViestiKirjoittaja gnrbu » Ke Helmi 03, 2010 4:41 pm

Täysin edellisiin liittymättä (/me is a bad liar), haluan rantata ihmisistä, jotka ranttaavat kommentoimattomuudesta.

En mitenkään halua väheksyä niiden kirjoittajien tuskaa, jotka seuraavat kädet täristen avauskertojen määrän kohoamista ensimmäistä kommenttia odottaen, mutta silti aina, kun näen valitusta kyseistä aiheesta, klikkaan valittajan nimeä ja sen jälkeen profiilin "Hae käyttäjän viestit" -linkkiä. On surullisenhauskaa huomata, että valittaja itse on kommentoinut viimeisen kuukauden aikana esimerkiksi kolmea ficciä.

Totta kai aina löytyy tekosyitä. Ei ole ehtinyt käydä Lafissa paljon, kun oli kirjoitukset / koeviikko / yhteishaut / kissan ristiäiset. Arvaa mitä? Niin oli kaikilla muillakin, ja silti jotkut kirjoittivat samana aikana 13, 23 tai 33 kommenttia.

Mutta kuinka moni todella uskoo, että muilla alueilla aktiivisesti kirjoittava lafilainen lukisi kuukaudessa vain kolme ficciä? En minä ainakaan. Valittajat voivat mennä itseensä ja miettiä, kuinka monen ficin avauskertoja ovat itse kerryttäneet kommentoimatta.

Mikä tekee valittajasta niin tärkeän, että hänen pitäisi saada omaan ficciinsä enemmän kommentteja kuin itse jättää kaikkiin foorumin muihin ficceihin yhteensä? Kommentoikaa ensin itse ja valittakaa muille vasta sen jälkeen.

gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja Elia » Ke Helmi 03, 2010 5:55 pm

Anteeksi. Tiedän, ettei välttämättä pitäisi, mutta melkeinpä kuitenkin voisin ottaa gnrbun kommentista itseeni. Pakko huomauttaa että esimerkiksi allekirjoittanut on ficcaaja aloittelevasta päästä, vaikka ficcejä on tullut luettua jo kauemminkin. Se, että esimerkiksi minä olen henk. kohtaisesti sen viimeisen kuuluisan kuukauden aikana kommentoinut huikeaa neljää ficciä johtuu siitä, että sattuneista syistä olen tuon kyseisen viimeisen kuukauden aikana vain ja ainoastaan ne neljä ficciä täällä lukenut. Anteeksi nyt oikeasti, tiedän ettet välttämättä tarkoittanut viestilläsi henkilökohtaisuuksia, mutta.. Kaikki meistä vain eivät ole himolukijoita ja esimerkiksi itse nimenomaan kulutan varsin paljon aikaa muunlaistenkin fandomien parissa kuin pelkästään jiirujen.

Ja vielä Ayshalle; ymmärrän kyllä ehdottomasti kantasi. Puhuessani kuitenkin en tarkoita pelkästään itseäni aloittelijoita, vaan ihan myös näitä ns. "kokeneempia ficcaajia" mikäli heitä nyt tällä nimellä halutaan kutsua. Se vain tuntuu omasta mielestäni hassulta että kirjoittajan oman "imagon" annetaan vaikuttaa tekstin laatuun - eihän tavallaan se, että on kirjoittanut monta ficciä todista kirjoittajasta persoonana mitään vaiko? Mielestäni aloittelijalta voi tulla ihan yhtä mahtava ficci siinä missä "kokeneemmaltakin", sillä täytynee myös mielestäni muistaa, että
a) vaikka ne olisivat ensimmäisiä ficcejä tänne Lafiin, se ei välttämättä tarkoita ettei kirjoittaja ole kirjoittanut ficcejä ennen
ja
b) myös aikasempi kirjoitustausta - vaikkei se liittyisi fanfictioniin! - voi hakata useammankin ficin kirjoittaneen henkilön, jolle ficit ovat ensimmäisiä ns. "kunnollisia kirjoitusprojekteja".

Halusin vain tosiaan nostaa esille sitä, että jatkoa/uusia tekstejä on vaike lähteä kirjoittamaan mikäli kommentteja ei ole tullut ensimmäiseenkään - mistäs sitä tietää vaikka kaikki olisivat pitäneet tekstiä todella upeana ja nyt lähdet kirjoittamaan aivan erilaisella tyylillä? Tai vastaavasti toisinpäin - teksti on ollut hölmöllä/huonolla tavalla kerrottua, mutta et osaa korjata sitä, koska varsin monen tapaan olet sokea omille virheillesi.
Duff.. että näin. Voi se olla joskus vaikeaa.

Elia
Fani

ViestiKirjoittaja Ninjin » Ke Helmi 03, 2010 6:31 pm

Mä haluan kommentoida gnrbun lausumaa sen verran, että vaikka henk. koht. tiedän varsin hyvin viimeisen kolmen kuukauden sisään kommentoineeni korkeintaan kahta fikkiä, joista toiseen sain nimenomaisen pyynnön lukea ja arvostella, koen silti olevani oikeutettu vikistessäni tästä 1 kommentti vs 100-150 lukukertaa-tilastosta.
Toisaalta taasen, en ole kovin aktiivinen Lafissa muutoinkaan näin postauksiltani, mutta juttu vaan on niin että mulla ei ole inspiraatiota lukea mitään, enkä väkisin saa luettua sitäkään vähää saati kommenttia aikaiseksi. Tekeekö tämä musta turhan valittajan?
Imo, ei.

On tosi ankeaa nähdä, kun niitä avauskertoja tulee ja tulee ja tulee ja tulee mutta kommentit loistaa poissaolollaan. Itselläni on nyt ollut jo jonkin aikaa niin hyvä tuuri, että niitä kommentteja ON tullut, ehkä koska mun julkaisuni on syystä ja toisesta pitkittyneet ja ihmisillä on ollut enemmän aikaa saada jotakin postatuksi, mutta mua yhä ahdistaa se, että kun julkaisen jotain, käyn katsomassa kys. ficin aluetta kolme kertaa viidessätoista minuutissa ja joka hiton kerta joku on sen avannut ja jättänyt kommentoimatta.
Moni avaa ficin useampaan kertaan ennen kuin lukee ja kommentoi, mutta se ei silti yksin selitä sitä, miten se luku nousee niin huimaa vauhtia ja kommentit pysyvät poissa.
Yksärikommentin olen saanut kai kahdesti koko lafiurani aikana.

Missä vika? Kehtaan epäillä sitä, että ihmiset tulee lafiin lukemaan ihkuseksiä idoleistaan, mutta sekä kommenttitason vaatimukset että oma "emmä osaa kommentoida kuitenkaa eikä sillä nyt niin oo väliä kun muut tekee sen sit mun puolesta"-asenne pelottaa porukan pois sieltä Vastaa-painikkeen luota Offtopic-osioon.
Olis kuitenkin huomattavasti pirteämpää saada "huonoja" kommentteja niiden "hyvien" kommenttien lisäksi, ihan vaan että saa karttaa siitä, mistä ihmiset piti ja mistä ihmiset eivät pitäneet, kuka lukee jne jne jne. Muutaman kerran olen lukenut fikkejä ihan vain, koska kirjoittaja on kommentoinut omiani, ns. vastapalvelukseksi.
Yritän siihen pyrkiä vieläkin, vaikka mun on nykyään äärettömän vaikea keskittyä pitkään mihinkään juonelliseen tekstiin, joka mulla on ruudullani - omani mukaanlukien. Kommentoi ja tule kommentoiduksi-sääntö toimii, tai toimisi, jos joku aloittaisi sen kommentoinnin.

Ja nyt tämän söpötyksen päätteeksi menen kommentoimaan jotakin fikkiä, koska mulle tuli juuri sellainen olo, että oon tosi tekopyhä.
"I'm an angel, you ass. I don't have a soul to sell."

Ninjin
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja Yuugi » Ke Helmi 03, 2010 9:04 pm

[off]

Kiraine kirjoitti:Olis kuitenkin huomattavasti pirteämpää saada "huonoja" kommentteja niiden "hyvien" kommenttien lisäksi, ihan vaan että saa karttaa siitä, mistä ihmiset piti ja mistä ihmiset eivät pitäneet, kuka lukee jne jne jne.

Valitettavasti ylläpito ei oikein näitä "huonoja" kommentteja tue, jolloin on oikeasti tosi ankeaa kommentoijalle, kun kirjoittaa puolen sivun mittaisen kommentin siitä, että piti todella ficistä ja sen hahmoista ja kehuu kirjoittajaa.

Ei rohkaise kommentoimaan, kun aina pitää olla valmis tekstitaidon analyysi kommenttipohjana. Sry.

[/off]
ママちゃん, 平手打ちしてください!!

Kuva

Avan tehnyt Hasu

Yuugi
Pääesiintyjä

Paikkakunta: Ramen hameen alunen, siellä minne kaikki kadonnut menee

ViestiKirjoittaja jasper » To Helmi 04, 2010 11:42 pm

Tämä nyt ei ole varsinaista ranttausta, mutta kommentti tähän kommentoimiseen liittyvään keskusteluun.

Elia, luulen, ettei kirjoittajan luoma imago -tai jopa brändi- vaikuta suoranaisesti ihmisten käsitykseen tekstin laadusta. Eikä ole epäilystäkään, etteikö myös aloittelija tai ensikertaa Lafissa julkaissut henkilö voisi kirjoittaa myös mahtavaa, upeaa ja toimivaa fanfictionia.

Kirjoittajan imago astuu siinä kohdalla näyttämölle, kun kyse tulee kommentoimiseen tai edes avaamiseen. Kun ihmisillä on jo valmiiksi tietty käsitys siitä, minkälaista tekstiä, minkälaiset hahmot etc. joku author kirjoittaa, on huomattavasti matalampi kynnys avata koko tekelettä, kun tietää jo valmiiksi, että tekstillä on suuri mahdollisuus miellyttää lukijaansa ja näin ollen on vaivan väärti.

Myös kokeneemmalla kirjoittajalla on se vakiintunut lukijakuntansa, joka tuppaa lukemaan - ja usein myös kommentoimaan - jokaista julkaistua tekstiä, huolimatta muista avaamiseen /kommentoimiseen liittyvistä seikoista kuten fandomista ja parituksesta, jolla on surullisen suuri merkitys siihen, miten ficci ns. menestyy. Tämän lukijakunnan haaliminen ympärilleen ei ole helppoa, ja tietenkin se luo omanlaisen paineensa tietäessään heistä ja heidän vaatimuksistaan.
Esimerkiksi raadollisesti jos huomaisin sinun ja vaikka Kirainen ficit samalla alueella, molemmat Kaoru/Kyo parituksella eikä molemman otsikoissa olisi sen kummempaa, avaisin ennemminkin sen Kirainen ficin, koska tiedän jo valmiiksi pitäväni useimmista hänen kirjoittamista teoksista, toisin kuin sinun, kun nopeasti vilkaistuna sinulla ei ole samanlaista ns. meriittilistaa takanasi.

Tietysti se on hankalaa kerätä voimiaan ja inspiraatiotaan, jos palautetta ei saa, mutta aina on Lafin tarjoamia mahdollisuuksia helppoihin kommentteihin, esimerkiksi Lukeminen & kommentointi -alueella oleva Kommenttikampanja. Myöskään tämä paljastaa helposti sen, kirjoittaako author sisäisen vai ulkoisen motivaation ja palkinnon perässä. Esimerkiksi minulle on äärimmäisen palkitsevaa saada jotain julkaisukelpoista ja sellaisen inspiraation vallassa, jonka alla julkaisukelpoista tekstiä tulee, on hyvinkin palkitsevaa, joten tälläisessa tilanteessa nämä keskimääräiset 4,75 kommenttia /tekele ovat kuin sokerina pohjalla. Olisi tekopyhää sanoa, että mua ei itseäni ärsyttäisi huomata, että kappas kolmesataa lukukertaa on mennyt rikki tuossa juuri ja kommentteja on tosiaan maksimissaan se kuusi kappaletta. Mutta opettaa nöyryyttä ja kun en ole itse sen parempi, niin en voi myöskään vaatia minkäänlaista erikoiskohtelua. Lisäksi kun kirjoittaa mainstream fandomien ulkopuolelta, eikä ole vielä kerännyt niinkään nimeä, täytyy vain tyytyä tekemään työtä.

Ja aina voi myös turvautua omiin kavereihin tms. ja uhkailla heitä kommentoimaan omia tekstejään edes jossain mesessä tms., se vaatii vain vähän työtä ja viitsimystä.

ja vielä Yuugi, Lafissa on myös näitä "huonoja" kommentteja, aika paljonkin. Luulisin, että jos kaikki kommentit pitäisi olla valmiita tekstitaidon analyyseja, ei kommenteista jäisi kuin luokkaa kolme jäljelle.
ja taas
hierrät a i k a a s i verille

jasper
Vuoden Kiyoharu

ViestiKirjoittaja Elia » Pe Helmi 05, 2010 12:20 pm

Yaa-ah. En enää oikein tiedä mitä sanoisin, muttah.. Koen kuitenkin epäkohteliaaksi jättää vastaamattakaan, joten jasper ja Aysha teille ja ihan kaikille muillekin joita nyt ylipäätään ”keskustelu” tai aihe on kiinnostanut tai jotain sinnepäin.

Kokemuksen ja julkisivun perusteellahan se lukijakunta keräytyy, tottahan toki ja tämän ymmärrän. Ehkä se sitten vain vaatii todella suurta pitkäpintaisuutta ja rankkaa työtä – ehkä tosiaan niitä kommentteja sitten joskus tulee. Tai ainakin siitä voi elätellä kauniita päiväunia.
Tämä (=kommentoimattomuus) on vain jotain, minkä ensimmäisen kerran olen nähnyt vasta Lafissa ja sen vuoksi se minua kummastuttaa. Ehkä minulta tosiaan jää sitten jotain ymmärtämättä ja jokaisella paikalla on omat ”kirjoittamattomat sääntönsä” ja ”ideologiansa” riippuen ihmisistä, jotka paikkaa käyttävät. Täällä selkeästi asiat menevät näin ja siihen ei auta muuta kuin tottua, ei kai siinä muuta.

Kovaa työtä ja lopussa kiitos seisoo. Silti yhä pyydän, että kun ihmiset luette niitä ficcejä, niin älkää kiltit katsoko aina ensimmäisenä sitä kirjoittajaa – olkaa joskus spontaaneja ja kokeilkaa jotain uutta. Vaihtelu virkistää kummasti! (Ja kukaan ei nyt sitten ota äskeistä mitenkään nokkiinsa miltään kantilta, joohan?) Käyttäjiä täältä kuitenkin löytyy reilu tuhat ja kirjoittajakin varmasti hurjasti!

Eipä tässä kai lopulta muuta. Palaan pureskelemaan kynääni ja kehittelemään ideoitani ja ehkä joku päivä jotain uskaltaudun julkaisemaan. Sillä välin tehkää te jonkun päivä paremmaksi ja kommentoikaa, tsuh. :’3

Elia
Fani

ViestiKirjoittaja zin » Pe Helmi 05, 2010 2:29 pm

Nyt sanon jotain, mistä olen halunnut jo pidemmän aikaa kitistä kuin vanhan mummon vanhan rollaattorin öljyämättömät pyörät.
Nimittäin.
Summaryt.

Summary on, Ohjeita ficcien postamiseen -topikkia lainatakseni, yhteenveto ficin juonesta. Ja esimerkiksi allekirjoittaneelle se on ultimaattisesti tärkein peruste sille, lukeeko jonkun ficin vai jättääkö sen huomiotta.
Joten, ihmiset: miksi, oi MIKSI 67890+737448-lukuisissa ficeissä on summarynä vain yksi hikinen lause, joka ei seitsemässäkymmenessä tapauksessa sadasta a) kerro ficistä käytännössä yhtään mitään ja/tai b) ole edes kiinnostava?
(Huomatkaa, että tässä puhun nimenomaan pitkistä ficeistä; lyhyissä oneshoteissa olisi mielestäni jopa turhaa alkaa selittämään juonta viidentoista rivin verran.)

Oikeasti, se kohta on alkutiedoissa juuri sitä varten, että siihen voisi avata ficin juonta lukijoille. Minulle ei ole kovinkaan innostavaa, jos ficci on yli kymmenlukuinen ja summary näyttää lähinnä seuraavalta: "Mitä paljastuukaan lumien sulettua?" (huomatkaa, että esimerkki on tätä tilaisuutta varten keksitty (eikä mistään oikeasta ficistä napattu)) Parhaimmassa tapauksessa tuollaiseen kysymykseen ei edes vastata koko ficin aikana / summaryssä "koukkuna" ollutta juttua ei mainita kertaakaan koko tekstissä.
Asia erikseen ovat sitten ne pitkät ficit, joiden kirjoittaja on saanut tiivistettyä kaiken tarpeellisen muutamaan lauseeseen, mutta oman kokemukseni mukaan hyvin suuri osa ficcien juonista on sen verran monimutkaisia, että ne vaativat enemmänkin selvittämistä. Liian usein authorit kuitenkin luulevat pärjäävänsä muka-koukuttavalla yhden lauseen ihmeellä.

Pahoitteluni kaikille, joita (mahdollisesti) loukkasin. Ja ennen kuin kukaan ehtii nipottamaan, ei, en ole sitä mieltä, että jokainen pikku juonenkäänne tulisi selittää yksityiskohtaisesti etukäteen. Jotain selkeämpää kokonaiskuvaa vain olisi välillä mukava saada.
Kiitos ja anteeksi.
Viimeksi muokannut zin päivämäärä Pe Heinä 23, 2010 9:01 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
so you think you've got friends in high places, with the power to put us on the run?
well, forgive us these smiles on our faces - you'll know what power is when we are done!

you're playing with the big boys now

zin
Bändäri

ViestiKirjoittaja Apinakapina » Ti Maalis 16, 2010 10:22 pm

Älkää nyt kukaan ottako tätä henkilökohtaisesti tai muutenkaan ajatelko, että pidän omistani poikkeavia mieltymyksiä jotenkin huonompana (en missään tapauksessa!), mutta...

Olen kuollakseni kyllästynyt lukemaan ficcejä, joissa Ruki on heikko, epävarma, yksinäinen, syrjitty ja kaikin puolin muiden ihmisten henkinen tai konkreettinen nyrkkeilysäkki! En käsitä, miksi tämä on niin suosittua, etenkin kun Rukin tausta ja persoona antavat aineksia ihan toisenlaisiin luonnehdintoihin. Minulle Ruki on aina ollut poikkeuksellisen vahva ja päättäväinen oman tiensä kulkija, joka ei alistu kenenkään hyväksikäytettäväksi tai hallittavaksi. Toki mies laulaa ja kirjoittaa paljon surullisista ja traagisista aiheista ja on usein julkisuudessa vaivaantunut ja vähäpuheinen, mutta henkilökohtaisissa haastatteluissa (ja liveissä!) avautuu ihan toisenlainen, vahva ja karismaattinen mies, jota täällä lafin ficeissä harvemmin näkyy. Huoh.

Mahtaakohan muuten Reitukin huono maine johtua juuri tällaisesta Rukista..? Vai olenko vain kauhean puolueellinen? ^^; Tuntuu, että Ruki on muissa parituksissa pääsääntöisesti miehekkäämpi ja itsevarmempi. Hmm.

Ja omg, tämä rant on totaalinen fail, mutta olkoon. Ei minulla muuta, kiitos, moi :)
Kuvassa Keiji, Reitan neitokakadu. Se on söpö.

Apinakapina
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja shunshun » Pe Heinä 23, 2010 8:14 pm

Tästä on varmaan mainittu aiemminkin, mutta se ärsyttää aina yhtä paljon eikä tunnu korjaantuvan.

Ficcien genreinfot, siis voi luoja mitä paskaa!
Törmään usein, etenkin tuoreiden kirjoittajien ficeissä siihen, että genreen on merkitty tasan, mille alueelle se on ilmestynyt. (Sori nyt vaan, mutta useimmiten ns. vanhemmat käyttäjät merkkaa genret semikunnolla, eli uusissa perunoissa on vikaa).
Sitten, kun kommentoijat ovat hämmentyneitä hahmon ajatuksista ja teoista, niin kirjoittaja mainitsee vastakommentissa "Joo, tää rokkari X oli tarkotettu teini-ikäseks, tää ficci sijottu 70-luvulle, tässä ficissä rokkari X ei ole rokkari lainkaan, tässä ficissä se oli oikeesti vampyyri/koulupoika/autonkorjaaja/himokkaan keisarin uima-altaanputsaaja..."

*insert big time bloody keyboard smash*

Kuinka ärsyttävää! Jos jotain infoa on, sekin on otsikossa mainittu "angst", joka ei vieläkään selvennä kenellekään onnettomalle, että Reita onkin se 70-luvulla elänyt vampyyrikoulupoika, joka sivutyökseen putsaa sitä himokkaan keisarin uima-allasta.
Joillain uusavuttomilla on selkeästi sisälukutaito jäänyt jo peruskoulun äikänkirjan väliin ja uusavuttomuus sen kuin kukoistaa. Asioita, jotka vain kirjoittaja tietää, tuo päättää pitää totaalisena itsestäänselvyytenä - sitten vielä ihmetellään, miksi saa niin kriittistä palautetta ja miksi kummassa ihmiset on niin hämmentyneitä eikä ymmärrä sitä hohdokasta mestariteosta, jonka julkaisu tässä ulottuvuudessa on suoranainen pyhäinhäväistys.
Ei kirjoittajan kuulu joutua selittelemään lukijoilleen jälkikäteen, miksi ficissä tapahtuu niin kuin tapahtuu - oikeasti tiedän, että Bou on ruma kiittäkäämme mielipiteen lahjaa mies, kirjoitin vain gender benderiä!

Näistä asioista modet ovat opastaneet ficcien julkaisuohjeissa ja on sanottu, ettei liika info ole pahasta. Sitten tulee tosiaan, en tiedä kuinka monikesäinen, Lissu Lafinkuluttaja, lukee suurpiirteisesti ohjeet läpi (tai tarkkaan, mutta aivoja jaettaessa maattiin kuralätäkössä) ja laittaa supacoolin ficcinsä kuvaukseen "S/PG/PG-13" jne. ja toteaa, että tuostahan saa aivan tarpeeksi infoa. Miksi alkutiedoissa pitäisi kertoa, että ficci on AU, femme, death, slash, gender bender, rape, non-con, OoC, crack-fic, fluff, seikkailu, mysteeri, yliluonnollinen, megasupa-angst tms., koska oletushan on, että pelkkä ikäraja kertoo sulle, että Ruksutin on avaruusrangeri ja himoitsee Jenkeissä vaihto-oppilaana olevaa Reitulia, johon törmäsi, kun tuo oli vierailemassa NASA'ssa, mutta hän ei pääse kuusta alas.
Lisäksi kaikkihan tahtovat lukea lempiartistinsa kuolemasta, itsemurhayrityksistä, raiskauksista, femmestä jne., miksi pitäisi antaa lukijalle minkäänlaista kuvaa siitä, mitä hän on lukemassa.
Hei, yllätykset ei todellakaan oo lahjoista parhaita!
Itse en esim. pidä todellakaan femmestä enkä yleensä gender benderöinnistäkään enkä siitä, että Ramesta on tehty hihittävä alistuja (eli OoC), ja tuskin olen ainoa, joka ei vain tahdo lukea tietynlaisia ficcejä. Tai ehkä joku tahtoo juuri sillä hetkellä lukea romancea, mutta genrenä on vain "PG-13, drama". Siinä voi jäädä lukematta romanssificci tai sitten jos sen lukee, sieltä paljastuu joku jäätävä angst.
Mikä ongelma siis on tagittaa kunnolla genret sinne?? Jos ei tiedä, mikä genre, tässä aloitekyvyttömille neuvo, jonka jo modetkin ovat antaneet: keksi omia genrejä, joiden uskot kuvaavan ficciäsi!

Tuskin kovin monet tahtoo ostaa sikaa säkissä näkemättä edes saparoa, joten ne kirjoittajat, jotka ovat liian laiskoja perehtymään tai kokevat olevansa tällaisten pikkusääntöjen noudattamisen ulkopuolella: annan teille mojovan potkun henkisille kiveksillenne. Toivottavasti sattuu, saatana...
-Mä en ole homo!
- Vidoll Shun

Ruokalista

shunshun
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja gnrbu » La Elo 07, 2010 7:35 pm

Minun on nyt ihan pakko päästä kertomaan teille yhdestä asiasta.

Kun olin noin 5-vuotias, olin aina päiväkodissa yhdessä erään pojan kanssa. Me todella tutustuimme toisiimme leikkiessämme My Little Ponyja ja Maa aikojen alussa -dinosauruksia. Samalla opin myös ensimmäisen kerran elämässäni, miltä tuntuu, kun joku ei kohtelekaan minua pelkkänä lapsena, vaan Naisena. Emme kestäneet olla erossa toisistamme ja suunnittelimme jo, millaista elämä tulisi olemaan, kun meillä olisi omia lapsia, kunnes eräänä päivänä päiväkotiin tullessani sain kuulla pojan perheen muuttavan pois. Sydämeni oli pakahtua, kun tajusin, etten todennäköisesti enää koskaan näkisi häntä. Siitä eteenpäin minun olisi selviydyttävä päivästä toiseen pelkällä hämärällä toivolla siitä, että törmäisimme vielä jonain päivänä kaupan leluhyllyllä ja...

...pakko keskeyttää kertomus hetkeksi, sillä takarivistä nousi käsi. Mitä asiaa sinulla on? Ai että sinua ei kiinnosta? No arvaa mitä, EI MINUAKAAN KIINNOSTA LUKEA FICCEJÄ SINUN ELÄMÄSTÄSI.

Jos haluaisin tietää, miltä sinusta tuntui, kun poika/tyttöystäväsi jätti sinut puolentoista viikon ihanan suhteen jälkeen, lukisin blogiasi. Etkö löydä minua seuraajalistaltasi? Se tarkoittaa, etten halua kuulla siitä myöskään fanfictionin muodossa.

Se, että vuodatat tunteesi naapurin Jesse-Sanelmaa kohtaan paperille ja vaihdat päähenkilön paikalle Rukin nimen, ei tee tekstistäsi fanfictionia. Kuvitteletko oikeasti, että jos laitat paritus-kohtaan tämän hetken suosituimpien jrockareiden nimet ja alat paasata ensimmäisessä persoonassa kielletystä rakkaudesta/jätetyksi tulemisesta/siitä, kun toinen ei edes huomaa/itsetuhoisuudesta antamatta kummallekaan "hahmoista" mitään tunnuspiirteitä tai persoonallisuutta, lukijat alkavat automaattisesti sääliä päähenkilöä - eli sinua - ja jättävät sinulle tusinoittain kehuvia kommentteja, jotka saavat sinut tuntemaan olosi paremmaksi?

Arvaa mitä? Lukijat eivät ole automaattisesti päähahmon puolella vain siksi, koska se on päähahmo. Hahmon on ansaittava lukijan sympatia. Ja sitä varten tarvitset ihan oikean hahmon, kaistale omaa persoonallisuuttasi ei riitä.

Ja vielä niille, jotka eivät kirjoita itsestään, mutta joiden hahmot ovat silti pelkkiä geneerisiä riekaleita: Älkää pelätkö paljastaa hahmojanne lukijoille! Se, että itse tiedät hahmostasi kaiken mahdollisen hammastahnamerkistä suosikkisuihkubiisiin, ei tarkoita, että samat asiat välittyisivät myös lukijalle. Ja jos et itsekään tiedä hahmosta kuin nimen, ulkonäön, bändiroolin ja sen, että hän on korviaan myöten rakastunut Reitaan - lopeta heti kirjoittaminen ja palaa luonnospöydän ääreen luomaan ficciisi hahmot!

Kyllä, tämä on fanfictionia. Kyllä, jopa minä olen reilun vuoden lafituksen aikana oppinut, mitä soitinta Reita soittaa The GazettEssa. Kyllä, lukijat todennäköisesti tietävät, millaisia hahmosi ovat, mutta se ei ole tekosyy olla kertomatta sitä uudestaan!

Helppo tapa testata ficcisi henkilöhahmot: Vaihda kaikkien henkilöiden nimet Matiksi, Pekaksi, Antiksi, Erkiksi jne. ja keksi bändillekin uusi nimi. Anna ficci kaverille, joka on kyseisen bändin fani. Jos hän ei viimeistään toisella sivulla tokaise, että "hei, nämähän ovat Ruki ja Reita!" (tai kenestä sitten kirjoitatkaan), hahmosi ovat huonoja.

// edit: Edellisen kappaleen tarkoitus toisin sanoin: Jos päähenkilön nimeksi voi vaihtaa Ruki, Miku, Yoshiki tai Kaoru, eikä se muuta tarinaa mitenkään, se ei ole hyvä ficci.

1 tykkää.
gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja Yuugi » La Elo 07, 2010 9:41 pm

^ gnrbu, tämä ei ole vastarantti, tämä on I-totally-agree-rantti.

Olen kerran lukenut sellaisen ihmisen ficcejä, joka kirjoitti käytännössä omasta elämästään, omista mielipiteistään, omista kokemuksistaan, omasta naisen vitutuksestaan ja omista miesseikkailuistaan, ja nimesi ne jiirokkariksi. Tähän reaktioni oli "epic failure" ja headdeskaus.

Joskus fanficcarin on aika ottaa askel aikuisempaan kirjoitustapaan ja miettiä hetki, miten kaikki toimii käytännössä. Tekisikö tämä hahmo tässä tilanteessa samalla tavalla, kuin minä tekisin. Itkisikö tämä Ruki hänet jättäneen Reitan perään kolme viikkoa putkeen, lähtisi baariin, itkisi kavereille, hankkiutuisi sänkyyn Aoin kanssa, itkisi lisää ja tekisi lopuksi itsemurhan oman vessansa lattialla lääkkeillä tai vapaavalintaisella teräaseella (miksei kukaan ikinä hirtä itseään parvekkeelle?)? Puhumme nyt miehistä, jotka jossain suhteessa ovat aikuisia.

Toisaalta, olen kanssasi eri mieltä siitä, että hahmojen tulisi nimistään huolimatta olla tunnistettavissa tietyiksi hahmoiksi. Se ei ole niin yksioikoista. Mielestäni stereotypioita aina mekkoon pukeutuvasta, sairaalloisen hysteerisestä Bousta tai jatkuvasti hymyilevästä, pullantuoksuisesta Kaista voi rikkoa, mutta sille on annettava hyvä, toimiva selitys. Minunkaan Rameni ei ole aina pakko olla toisia läpsivä pirttihirmu tai aina hymyilevä ilopilleri, vaikka nuo ovatkin eittämättä kaikkein tunnistettavimpia Ramen mielikuvia. Jos hahmot eivät ole sitä, millaiseksi yleisö ne mieltää, sille on tehtävä pohja. Jos todella haluatte kirjoittaa Rukin viiltelemään, koska Reita jätti hänet, on oikeasti parempi kehittää siihen ympärille uskottava tarina Rukin pitkään jatkuneesta masennuksesta, jonka hän on salatusti kirjoittanut lyriikoihinsa, eikä hän enää Reitan jälkeen jaksa pitää kulissia yllä. Pelkkä sydämen särkyminen ei riitä selitykseksi, koska imo, kukaan henkisesti tasapainoinen ihminen ei harrasta sellaista. Myöskään itsemurhaa ei tehdä täysissä mielenvoimissa.
ママちゃん, 平手打ちしてください!!

Kuva

Avan tehnyt Hasu

Yuugi
Pääesiintyjä

Paikkakunta: Ramen hameen alunen, siellä minne kaikki kadonnut menee

Rant rant prkl!

ViestiKirjoittaja Nokku » La Syys 04, 2010 8:40 pm

Kävin Lafin ison pahan gnrbun (joka ei ole iso, eikä edes paha, vaan pieni ja suloinen) kanssa keskustelun siitä, kuinka vitutustopsuun postaamani kiukuttelu ei ole offia [vaikka varmasti tulee hyvin luetuksi vitutustopsun kautta, joka näkyy nykyään olevan Lafin aktiivisin topsu (toinen hyvä ranttaus-aihe!)] vaan koskee koko foorumia, jolloin se olisi kuulunut tähän ketjuun. Päätin siis aukoa päätäni asiasta myös rantin muodossa, koska mua kiehuttaa edelleen. Alkuperäinen viestini meni siis seuraavasti:

Nokku @ vitutustopic kirjoitti:Nyt vituttaa niin paljon, että tulen mäkin tänne avautumaan teidän kaikkien iloksi.

Kommenttikampanja. Mun mielestä on suoraan sanottuna törkeää varata ficci ja jättää sitten kokonaan kommentoimatta! Kävin läpi kaksi viimeistä sivua ja löysin viisi (5!) ficciä, joihin ei ole kommenttia tullut, vaikka ne on varattu. En ala ketään osoittamaan sormella, koska tiedän, ettei sitä kommenttia aina saa aikaiseksi siinä viikossa, missä se pitäisi (on olemassa oikeakin elämä, kyllä), mutta jos ficci on varattu jo useampi kuukausi takaperin niin luulisi sitä aikaa nyt jostain sen verran riittävän.

Kannattaa miettiä, miltä itsestä tuntuisi siinä tilanteessa, että olet napannut ficin kommenttikampanjasta, nähnyt vaivaa ja kirjoittanut kommentin jonkun toisen ficciin, linkittänyt omasi tai jonkun muun teoksen odottamaan, ja sitten Diru<3GazexAnCafeLoveLOVE huutelee, että "hei! Mä varaan ton!" Odotat innolla, että pääsisit lukemaan, mitä Diru<3GazexAnCafeLoveLOVElla on linkittämästi ficistä sanottavaa, mutta ei. Kommenttia ei näy eikä kuulu. Menee viikko, toinen. Äkkiä on kulunut kuukausi ja sinun tekisi mieli hyppiä seinille. Onko linkittämäsi tekele niin huono, ettei siitä keksi mitään sanottavaa? Että sen lukee ja sen jälkeen päässä on täysin tyhjää, vaikka itse pidät sitä kommentin arvoisena.

Jos et halua itsellesi käyvän niin, älä tee sitä muille. Jokaisen linkitetyn ficin takana on joku, joka odottaa sitä kommenttia. Se voi olla jollekin lafilaiselle vähemmän tärkeä, mutta taas toiselle elämääkin suurempi juttu.

Toivottavasti tämä nyt sai edes jonkun miettimään.

Mua niin ottaa päähän kyseinen asia, koska tuntuu, että täälläkin alkaa kukkia tämä "ihan vitun sama saako muut kommenttia, kunhan mulle heruu" -asenne. Mä oikeasti kaipaan sitä aikaa, kun lafiin kirjautuessa tuli tunne, että hei! Nyt olen hyvien tyyppien keskuudessa! Tuntui, että ilmapiiri oli ystävällinen ja kaikilla riitti juttua vähän kaikesta. Kommentteja herui ja läppä lensi.

Mistä päästäänkin aasin siltaa ihan normaaliin kommentoimiseen, josta koen voivani rantata tässä samassa viestissä. MIKSI LAFI ON KUOLLUT PYSTYYN?! Enää kukaan ei voi vedota siihen, että vain joku tietty fandom saa kommentteja, koska ei asia ole niin! Mikään fandom ei saa enää kommentteja - ainakaan samalla tavalla kuin ennen. [Mua on sitä paitsi aina ärsyttänyt, jos joku vineää siitä, kuinka kirjoittaa inhorealistista Diru-ficciä, johon tulee yksi kommentti per luku, kun taas jonkun toisen ihqhappyfluff AnCafe-ficci saa kymmenen per luku. Joko lafissa on enemmän Fluffista tykkääviä AnCafe faneja, tai sitten ne vaan kommentoi herkemmin kuin Diru-fanit, tai sitten Diru-fanitkin haluaisivat lukea ihqhappyfluffia tai- syitä on monia, sellaista elämä vain on. Sitä paitsi asiassa on toinenkin puoli. Kyllä mä ainakin itse ottaisin ennemmin yhden syväluotaavan kilometrikommentin kuin kymmenen "Tää on nii ihana! <3<3<3<3 Jatkoa!!!1111" -kommenttia. Ja ennen kuin vihaiset AnCafefluff-ficci-fanit ilmestyvät kirveet kourassa mun oveni taakse niin ei, en väitä, että kaikki teidän kommentit on vaan muutaman rivin ihkutusta, en todellakaan. Niitä vaan tuntuu ja kuuluu näkyvän eniten söpön keveissä fluff-ficeissä (ehkä siksi, että on helpompi ihkuttaa Mikua ja Kanonia romanttisilla treffeillä kuin sitä, kuinka Kaoru kärsii maanisdepressiivisyydestä ja yrittää siksi itsemurhaa samalla, kun Toshia vetää kolmen viikon ryyppyputkea, koska ei pysty myöntämään itselleen olevansa homo), ja AnCafe nyt tuli vain esimerkkinä.] Mutta joo, takaisin asiaan.

Moni saattaa tässä vaiheessa miettiä, että mikä oikeus mulla on rantata kommentoimattomuudesta, kun en ole koskaan kuulunut kommentoijien kärkeen ja viimeinen vuosi on mun osaltani ollut aika lailla hiljaiseloa. Ei mulla olekaan, mutta ranttaan silti! Mä olen ihan helvetin pettynyt itseeni ja siihen, etten ole saanut kommentoitua tai edes kirjoitettua puoliakaan siitä, mitä ois pitänyt. Aina mä mietin, että nyt alan aktiiviseksi! mutta kappas, jotain tulee väliin tai jään tappelemaan itseni kanssa oman elämäni solmuista. Masentavinta on katsoa vierestä, kuinka jotkut täällä jaksaa yrittää - silloin sitä varsinkin tuntee itsesnä paskaksi tyypiksi. Hyvänä esimerkkinä gnrbu, joka juoksee täällä suuna päänä, kommentoi, keskustelee ja yrittää saada jotain elämää aikaan tähän pystyyn kuolleeseen paikkaan, jonka Lafina tunnemme. Ja mitä neiti siitä saa palkaksi? Kaksi ficciä kommenttikampanjassa, joihin ei ole tullut luvattua kommenttia kuukauteen tai kahteen. Eipä toteudu karman laki tässä tapauksessa. Ja siltikin se jaksaa olla yksi tämän foorumin ensihoitaijista, ei anna periksi vaan uskoo, että kyllä tämä vielä tästä hyväksi kääntyy. Mun oma positiivisuuteni asiaa kohtaan alkaa olla puhkikäytetty.

Tätä kirjoittaessani syyttävä sormi alkaa kääntyä kovasti itseäni kohtaan. Mikä oikeus syyttää muita, kun tunnustaa olevansa yhtä paska asian suhteen? Jälleen kerran, ei ole oikeutta, mutta teen sen silti! Kyllä, muutoksen on lähdettävä omasta itsestä, ja (taas) sanon itselleni, että nyt kaivat niitä MUCC-ficcejä (joita vois olla vähän enemmän lafissa!) esiin ja kommentoit!

Jos nyt yrittäisiin kaikki, yhdessä, saada tämän perhanan foorumin muukin kuin offtopic-alue eloon? On nimittäin aika turhauttavaa kirjautua ja huomata, että kappas, vitutustopsussa on kymmenen uutta viestiä, muualla ei juurikaan muutosta. Tämä on kuitenkin Lost and found, ei Lost and emo.
Kuva

Nokku
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja minnako » Su Syys 05, 2010 5:24 pm

(^ Lost and emo ftw :DDD Ihan mahtava! Jos joskus halutaan vaihtaa nimeä, niin ei ainakaan kamalasti joudu miettimään eiku)

Oikeastaan voisin rantata täysin samasta asiasta! Ja kiitän tuosta viestistä, koska tiivistit siihen sanoiksi kaiken sen ihmeen ketutuksen, joka mun päässä on pyörinyt jo jonkin aikaa.

Mutta asia, joka pistää mut ranttaamaan, on keskustelun puute. Sitä ei näy edes offtopicissa, josta sitä USKOISI löytyvän. Bänditopicit on hiljaisia lukuunottamatta paria "musta tää bändi on ihan jees"-viestiä, offtopic on käytännössä vitutustopic (jonne keskustelua ei tunnu syntyvän yhtään millään), ficcejä epäsäännöllisestikin kommentoivia on ehkä 10 prosenttia lafilaisista (se on jo about 150 se!). En oikeasti tiedä, mitä voisi tehdä, että keskustelua saisi syntymään EDES JOSTAIN, koska sitä ei näytä olevan missään. Ja keskustella haluaisin. :(

Ficitkin. En tiedä johtuuko se pelkästään musta, mutta enää en vain löydä mitenkään niin paljoa hyviä ficejä, joita jaksaisin lukea. Edes puoleen väliin. (Hernepussit pois nenästä, en ole lukenut mitenkään foorumin kaikkia ficejä, joten :D) Jonkun pitäisi kehitellä jokin hyvä fic -hakutoiminto, jotta niitä löytyisi, koska samanlaisia, jo luettuja, ficejä tuntuu olevan joka toinen, joten hyvät ficit on oikeasti kiven takana.

Ehkä musta on sitten tullut liian vanha, raihnainen ja tylsä lafilainen, muttei voi mitään.

Kuten Nokkukin tuossa yläpuolella, kaipaan wanhaa fiilistä tänne lafiin. Se fiilis kyllä on vielä, tietyn verran, mutta tästä se ei kyllä toivottavasti kovin paljoa vähene. :D

//Nokkun kommentin loppukappale: so true.
提心吊胆和闷

minnako
Mao Zedong

ViestiKirjoittaja sunny » Ma Kesä 20, 2011 9:45 am

Muut tuntuvat täällä ranttaavan lähinnä kommentoimisesta, joten olen oman kaistani kulkija valittamalla - tai no, en valittamalla vaan esittämällä kauniin pyynnön - kommenttivastauksista ! (Enkä jaksa lukea kaikkia näitä perin huvittavia ragepostauksia, joten en tiedä, jos toistan jonkun toisen sanoja.)

Onko sinulle koskaan käynyt niin, että valitat kaverillesi huonoa päivääsi aina siitä hetkestä lähtien kun heräsit aamulla neljä tuntia myöhässä siihen kun unohdit avaimet kotiin ja jouduit odottelemaan kadulla sateessa puolitoista tuntia, että äitisi suvaitsee tulla töistä, ja sitten kaverisi vastaa erittäin empaattisesti ":(" ? Eikö olekin raivostuttavaa, kun olet kirjoittanut tuskaisan elämäntarinasi, ja tuntuu siltä, ettei kaveri edes lukenut sitä ? Kyllä ! Ja tämä poikkeaa hyvin vähän pointistani, eli kommenttivastauksien laadusta.

Sinä, minä, kaikki tahtovat kommentteja, se on selvä. Minä kommentoin kahdesta syystä: ficci on hyvä ja haluan kertoa siitä kirjoittajalle, tai että ficci kaipaa parannusta ja haluan jakaa näkökulmani authorin kanssa. Kommentoin kaikkea mitä luen. En valitse ficcejä parituksen tai genren tai fandomin tai pituuden tai authorin tai ikärajankaan perusteella, mutta en myöskään klikkaa sokkona jotakin ja aloita lukea. Vilkaisen nimittäin aina ensimmäisenä, millaisia kommenttivastauksia kirjoittaja on antanut muille. (Tämä saa minut kuulostamaan aika kauhealta, mutta olen vain rehellinen.) Jos kommentit ovat hyviä ja perusteellisia sekä pitkiä ja vastaukset ovat kahden rivin luokkaa ja näyttävät suunnilleen tältä: "Joo, Reitan koira oli se joka katos. Kiitti kommentista ! <333" niin jätän suosiolla koko ficin lukematta. Rakkaat ystävät, suhteuttakaa kommenttivastauksenne saamaanne kommenttiin ! Kuten jo todettua, me kaikki tahdomme kommentteja ja me kaikki pidämme niistä, joten ainakin minun mielestäni kahden sanan kommenttivastaus vaikuttaa aika kiittämättömältä ja välinpitämättömältä kilometrikommentin perässä.

Itse panostan kommenttivastauksiin ihan yhtä paljon kuin kommentteihin, joita itse kirjoitan, ja monet muutkin lafilaiset tekevät näin. Sitten on niitä, jotka eivät, ja ihmettelen miksi. Eivätkö nämä ihmiset keksi, mitä sanoa ? Tietysti, jos kommentti on täysin päätön ja kommentoija selittää lähinnä naapurin Maaritin koirasta, joka etäisesti muistutti ficissä esiintyvää Reitan koiraa, voi olla vaikeaa sanoa yhtään mitään muuta kuin terkkuja Maaritin hauvalle. Tällaisia kommentteja on kuitenkin Lafissa melko vähän, kiitos tarkkojen moderaattoreiden, joten älkää vedotko siihen ;)

Jos ette keksi, miten kommentteihin pitäisi vastata, miettikää seuraavia: 1. Vastaa kaikkiin kysymyksiin hyvin ja perusteellisesti. Jos kommentoijalle jää epäselväksi, oliko kyseessä nyt Reitan koira vai Rukin koira, kerro vastaus ja jotakin muuta siihen lisäksi, esimerkiksi jokin kohta, missä rivien välistä kävi ilmi, että koira oli Reitan. 2. Kerro jotakin ekstraa. Kommentoija kehuu ficin otsikkoa. Kerro vaikka miten keksit sen. 3. Jaa mielipiteitä ja muuta infoa. Kommentoija kehuu paritustasi. Voit kertoa, ettet yleensä kirjoita Reitukia, mutta halusit kokeilla jotakin uutta, tai että kirjoitat aina Reitukia, ja pidät siitä koska Reita on suosikkijäsenesi. Näin muutat pelkän kommenttivastauksen pieneksi infopaketiksi itsestäsi kirjoittajana, jolloin kommentoija saa enemmän tietoa ja, jos hän pitää ficistäsi, hän todennäköisesti lukee vielä enemmän. :) + 1. Älä jaarittele. Se on turhaa ja huono keino pidentää kommenttivastausta.

Pointtini lyhyesti on se, että pliis, panostakaa kommenttivastauksiin ! Se on vähintä mitä voitte tehdä kiitokseksi kommentista. Ehkä jokainen voisi tämän luettuaan käydä vilkaisemassa, onko omissa ficeissä vastaamattomia kommentteja ja vastailla niihin hienosti ja tehdä minut ylpeäksi :)

(Anteeksi tämä pointittomuus ja turhuus, mutta tämä asia on vaivannut minua jo jonkin aikaa :D)
難道 是天意

13 tykkää.
sunny
Vuoden kommentoija

ViestiKirjoittaja shunshun » Ke Kesä 22, 2011 10:13 pm

Herätys.

Ranttasin tästä samasta asiasta heinäkuussa 2010, mutta voi hitsi, ranttaan siitä uudelleen, koska mua kyrpii :DDD

Ficcien genreinfot.
Oikeasti hajotkaa suklaavanukkaaseenne. Viime syksynä törmäsin genretysongelmaan vähemmän, tosin silloin lafissa oli vähän talvihorroksen makua. Kevään mukana on tullut uusia käyttäjiä ja olen nyt ilkeä, mutta rehellinen sanoessani, että useimmiten edelleen uudet tagittaa ficcinsä metsähallituksen puolelle. Oon tässä tyyliin viikon sisällä törmännyt kolmeen ficciin, joista puuttui tarpeellinen AU-merkintä. Oikeasti! Rageen aina niin törkeenä, kun noin yksinkertasen genren jättää laittamatta :D
Eivätkö uudet käyttäjät vain tajua, milloin pitäisi käyttää AU:ta, eivätkö he viitsi lukea genreohjeita, jotka on vaivalla väännetty helpottamaan genretystä, vai mikä tässä mättää?
Ne, jotka eivät viitsi laittaa tuota AU:ta mukaan eivät ilmeisesti ole miettineet, miten hiton hämmentävää on lukea ficciä, jossa tapahtuu ihan sairaan outoja juttuja ottaen huomioon, että hahmot on bändipoikia. Tyyliin yhtäkkiä Reita kohtaa aamuisella postinjakelureissullaan liikemiehen, nimeltään Ruki tai Kai diilaa huumeita ja osa-aikaisena siivoava, rappioitunut Urski rakastuu diileriin. Siis hei kamoon!

Ellei erikseen mainita, niin oletus on aina, että kyse on bändomänien elämästä kertovasta tarinasta eikä mistään helvetin avaruusseikkailusuklaapuotiranskanmaalla -jutuista. Ja jos ficci kertoo näistä avaruusseikkailuistakeskimaastayritysmaailmastapolitiikastarikollisistateineistävanhuksistawhatever, niin pistäkää sinne noi kaksi pirskatin kirjainta. Say it together with me: AU.

Edelleen, ne genreneuvot on tehty luettavaksi, jos et osaa genrettää, kysy betalta tai kaveriltas tai modelta tai vaikka joltain vanhemmalta käyttäjältä, joka genrettää omat ficcinsä hyvin.
Mieluummin liikaa genrejä (niitä ei voi olla liikaa) kuin liian vähän! Elleivät valmiiksi annetut genret sovi ficciisi, keksi omia genrejä, kuten siirappi, multiangst, politiikka, pelko, mielenvikaisuus, hattarahöttö, avaruus, tulevaisuus tms.
Ja ellei vain kykene genrettämään monipuolisesti, niin pliiiiiis, laittakaa se AU sinne genreihin D:
-Mä en ole homo!
- Vidoll Shun

Ruokalista

6 tykkää.
shunshun
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja minnako » Ke Kesä 22, 2011 10:34 pm

^ Mua itseäni ärsyttää myös "genre" nimeltä Vähän Kaikkea. :D Aivan, ficcisi kertoo siis muutamasta biseksuaalista miehestä ja naisesta, jotka ovat jossain vaiheessa kaikki ihastuneita toisiinsa, jollakin niistä on psyykkisiä sairauksia, jollain on vain perhesuhteessa ongelmia ja joku näistä on tullut ulkoavaruudesta, koska kävi suuren taistelun Galaxy YTS:llä sata vuotta sitten. Ficissäsi on myös aivan varmasti aikahyppäyksiä keskiajan Englantiin sekä ehkä jopa jääkausi!Suomeen. Jossain vaiheessa yksi henkilöistäsi kuolee traagisesti ja tämän takia yksi heistä masentuu. Kolmas henkilö kuitenkin heittää jopa huumoria asiasta ja neljäs ystävänsä kuoleman takia herkistyy ja alkaa seurustelusuhteeseen pitkäaikaisen ihastuksensa kanssa, jonka kanssa hän harrastaa kiihkeää seksiä ja loppujen lopuksi ficistäsi tulee hurt/comfort-ficci, tietenkin.

JUST JOO. Tuon kaiken voi välttää kirjoittamalla vaikka shunshunin mainitsemia omia genrejä, jotka eivät ole niin vaikeita keksiä. KERRO VAIKKA FICCISI AIHE. "Rakkaus, perheväkivalta, seksuaalisen hyväksikäytön seuraukset, AU" kertoo paljon enemmän kuin "no vähän kaikkea".
提心吊胆和闷

5 tykkää.
minnako
Mao Zedong

ViestiKirjoittaja Gutter » Ke Heinä 17, 2013 11:14 am

Saanko repäistä ja leväyttää tän ketjun auki uudelleen? Anyway.

Oon nyt viimeaikoina varsinkin törmännyt sellaiseen seikkaan kuin Warnings/Content-osion vajavaisuuteen, joka ei jostain saamarin syystä kehity edes ficin edetessä. Ei sillä että mitenkään säikky ja pehmo olisin, mutta en sitten millään haluais törmätä hermaphrodiitteihin ja mpregiin yks kaks täysin puun takaa kesken stoorin. Voi jumaliste. Jos ei halua yllätysten vuoksi paljastaa, että kaikilla on helvetinmoinen vauvakuume luvussa neljäkymmentä jotain, Uruhalla yllättäin naisten vaivat ja Kai raskaana, ja sen takia ei sitten viitsi ilmoittaa ficin varoitusosiossa näistä seikoista, mulla on tasan yksi toteamus; fuck off.

Mikään ei ole jäätävämpää kuin törmätä näihin KESKEN LUVUN. Esimerkkinä tosiaan stoori, jonka kanssa olin jo aiemmin lähes menettänyt toivoni (ja joka olis imo voinut loppua jo viisitoista lukua sitten), mutta päätin kestää kaiken epäloogisuuden loppuun asti. Sitten täysin puskasta, siis oikeasti, mulla ei ollut aavistustakaan seuraavista tapahtumista, ilmoitettiin että Kai on raskaana ja Uruha kärsii kuukautisista. Rehellisesti? Lähes juoksin laattamaan. En sitten tiedä, että ymmärtääkö ihmiset faktaa että kaikki eivät tosiaan halua yllättyä iloisesti lukea mpregia. Joskus kirjoittajat unohtavat mainita esim. hahmokuoleman ja sekin tulee täysin nurkan takaa, jos mainitsen kirjoittajalle puuttuvista faktoista, saan leiman tuomitsemisesta ja haukut vaikka juuri niiden hermaphrodiittien suosijoilta.

Toinen asia mistä haluan rantata; epäloogisuus ja -realistisuus. Miksi seksi on aina niin julmetun upeaa? Raiskauksista toivutaan seuraavaksi tiistaiksi ja tekijään rakastutaan? Aika, paikka, hiusväri ja tilanne muuttuu sekunnin sadasosassa eikä sille löydy mitään selitystä. Hyvänä esimerkkinä - luin ficin, jonka scenaario oli niin epärealistinen ja vailla logiikkaa (jos saat pesäpallomailan hanuriin ja sen jälkeen pannaan raakana, seuraavana päivänä ei istuta hymyillen koulunpenkillä) ja henkilökohtaisesti kadun koko stoorin linkin avaamista. Tästähän seurasi se et päiviteltiin asiaa twitterissä kaverin kanssa ennen skypeen siirtymistä, poistettiin kohtalokkaat twiititkin, mutta seuraavana päivänä ficin kirjoittaja angstas ja ranttas lj:ssä, kuinka mä en varmaan edes tiedä mitä NC-17 tarkoittaa ja olen lapsellinen kun valitan kun kohtaus kuitenkin oli hot. Hot. HOT? Ei logiikkaa, ei järkeä, ei realisitisuutta. Kirjoittajat kirjoittavat mitä tietävät eivätkä tiedä mistä kirjoittavat. Surullista ja turhauttavaa.

Ovatko muut lafissa törmänneet tällaisiin seikkoihin viime aikoina? Mielipiteitä? (Kauhea pikapostaus rantti, en ehdi nyt jauhamaan enempää vaikka aiheesta saisikin ainakin kaksi sivua agressiivista raapustusta.)
Ex nihilo nihil fit.

6 tykkää.
Gutter
Vuoden AU

Edellinen

Paluu Lukeminen & kommentointi