WE WANT JROCK BANDS TO FINLAND-videoprojekti

Yleistä keskustelua liittyen japanilaiseen musiikkiin.

Re: WE WANT JROCK BANDS TO FINLAND-videoprojekti

ViestiKirjoittaja GuuraJoinan » Ke Maalis 13, 2013 7:01 pm

En ole käynyt Lafissa sitten vuoden 2010, mutta tämä asia on sen verran tärkeä, että itsekin uskaltaudun sitä kommentoimaan. Olen seurannut alusta loppuun koko viestiketjun kommentit, mutta tähän mennessä niitä on kerääntynyt jo niin paljon, että pyydän samantien anteeksi sitä, etten pysty huomioimaan kaikkia kommentteja ja mielipiteitä puheenvuorossani, vaikka kovasti haluaisinkin!

Käyn kiinni kuitenkin niihin asioihin, jotka tässä nyt eniten omaan korvaani särähtävät. Yritän olla mahdollisimman lyhytsanainen, että en onnistu kehittelemään tästä suurta hirviösaarnaa mieltäni painavista asioista.

Ensiksi myönnän olevani se, joka yhtenä innokkaista kannattajista sai bluebladen tarttumaan idean projektin mainostamisesta myös täällä. Olen sen lisäksi yksi heistä, jotka tosissaan ovat päättäneet lyödä päänsä pantiksi (oikein mausteiden kera) siitä, että projektilla on vaikutus edes johonkin, vaikka kaikki toivomamme bändit eivät ryntäisikään Suomeen samantien pää kolmantena jalkana.

Kerään tähän kuitenkin muutaman kommentin, joissa epäillään projektin virallisia vaikuttamismahdollisuuksia sekä päämärää.

Amber kirjoitti:Olettehan tietoisia, että tämä video pitäisi saada bändien keikkamyyjien sekä varsinkin suomalaisten keikkajärjestäjien näkyville, jotta sillä olisi edes teoreettisia vaikutusmahdollisuuksia?

tikraw kirjoitti:Mielestäni tällaiseen kritiikkiin voi vastata fiksusti kahdella tavalla riippuen siitä, mikä tässä on oikeasti tavoitteena (mulle kun se ei ainakaan ole käynyt missään vaiheessa oikein selväksi).

Noh, kommenttienne kannustamana eilen Facebook-ryhmän esittelyyn tehtiin muutos, jonka toivottaisiin selvittävän projektin päämääriä hieman enemmän kuin se nyt tuntuu tekevän.

"Projektin pääasiallisena tarkoituksena on siis saada näkyvyyttä jrock-skenelle ja fanien mielipiteille sekä ideoille jrockin säilyttämiseksi Suomessa. Yritämme saada huomiota erikoisesti myös bändeiltä, joita haluaisimme Suomeen keikkailemaan.

JOS projekti saadaan kunnialla päätökseen, tulemme olemaan yhteyksissä VIRALLISIIN tahoihin (keikkajärjestäjiin, ehkä myös bändeihin tms.)Ja eniten mainintoja saaneiden bändien saapumista Suomeen yritetään edistää vielä varsinaisen projektin päättymisen jälkeen mahdollisilla jatko-projekteilla, koska tämä ei jää tähän."

Tähän korjaukseen olettaisin kuitenkin saavamme jo ns. "vastalauseen" tässä:

gnrbu kirjoitti:Mielestäni jrock-fanien yhdistäminen, japanilaisen musiikin / visual kein näkyvyyden edistäminen Suomessa ja jrock-keikkojen saaminen Suomeen ovat ihan eri asioita. Kaksi ensimmäistä hyväksyn varauksetta.

En itse näe asiaa aivan näin. Monet ovat jo puhuneet täällä siitä, että mikä tahansa muu idea olisi varmasti järkevämpi ja kannattavampi kuin videoprojekti (jolla ei uskota olevan tiettyä ja asiallista päämärää), koska muut ideat saattaisivat suuntautua vain yhteen aihepiiriin kerrallaan. En kiellä tätä, koska jos tekisimme vain yhdelle bändille kerrallaan samanlaisen projektin ja ajaisimme sitä samalla tunteen palolla eteenpäin, se saattaisi tuottaa enemmän tuloksia ja ehkä myös tuoda kyseisen bändin Suomeen jossakin vaiheessa. Siinä on kuitenkin yksi mutta-kohta, josta ajattelin aukoa päätäni seuraavana.

Nyt on kuitenkin huomattava, että me puhumme aikaisemmin kommentoineen Hipsun kanssa asiasta myös omakohtaisella kokemuksella, emme vain yrityksestä saada lähetyssaarnaajien roolia "skeptikkojen" silmissä. Vaikka esim. adressien uskotaan nyt kovasti vievän asioita enemmän eteenpäin kuin videoprojektin, voimme sanoa, että me itse olemme kokeilleet jo sitäkin oljenkortta bändin saamiseksi Suomeen. Keräsimme yllämainittuun MEJIBRAYn adressiin yli 100 nimeä, mutta se ei riittänyt vielä vakuuttamaan järjestäjiä siitä, että yhtyettä kannattaisi yrittää saada Suomeen, jos se sattuisi tekemään esimerkiksi kiertueen. Mahdollisista järjestäjä ehdokkaista yritys oli kuitenkin tärkein mitä voimme jrock-piireille sekä heille tarjota. He halusivat kannustaa meitä jatkamaan samanlaisten projektien tiimoilla, joten päätimme jälleen pistää itsemme likoon ja yrittää, koska siinähän emme menettäisi mitään.

Tämän lisäksi ennen MEJIBRAYn adressia olemme yrittäneet toimia erilaisten fanilahjaprojektien sekä miittien järjestäjinä. Myös kasa erilaisia vetoavia blogitestejä voidaan laskea varmaan mukaan siihen, mitä olemme yrittäneet tehdä jrockin tilanteen eteen Suomessa, saadaksemme ihmiset ymmärtään, etteivät asiat ole niin mustavalkoisia millaisina suurinosa ne tuntuu nykyään näkevän. Voin siis sanoa, että olemme saaneet mitä eriskummallisimpia sotia sekä erittäin paljon kyynisyyttä niskaamme yrittäessämme toimia sen asian eteen kaikilla voimillamme, mitä rakastamme eniten.

Pitkän paasauksen jälkeen aiheesta täytyy kuitenkin sanoa, että kannustan jokaista keskusteluun osallistunutta yrittämään siitä huolimatta itsekin tehdä asioiden eteen jotain, jos tämä tapa/tavat eivät miellytä tai ole miellyttäneet teitä ja eivät ole saaneet osallistumaan mukaan! Tällä hetkellä videoprojekti on jokatapauksessa ensimmäinen yritys, jossa olemme onnistuneet parhaiten, jos osallistujamäärään katsotaan.

En luultavasti nyt kommentoi asiaan tämän enempää vaan odotan puheenvuoroni vastaanottoa. Palailen sen jälkeen osallistumaan keskusteluun uudelleen. (: Kiitän kuitenkin vielä kaikkia kannustajiamme kaikesta sydämestäni, koska se on tässä nyt kaikki mitä tarvitaan ihmisten oman panostuksen lisäksi. Ja toivon, että tämä kommentti selvitti videoprojektin ideaa sen suurimmille epäilijöille, koska yritämme keskittyä nyt moneen aiheeseen yhdellä kertaa ja henkilökohtaisesti uskon, että se ei tule olemaan huono juttu, koska yritämme saada jokaisen osallistujan oman äänen kuuluviin mahdollisimman hyvin.

Ps. Suuret kiitokset erikoisesti Avalynille kommentistasi, se oli mielestäni täyttä asiaa.
Tunteet ovat kliseitä, mutta ne kaunistavat maailmaa kummasti.
Tunteet johdattavat ihmisiä ja ilman niitä riitoja ja vaikeuksia tuskin olisi.
Kaikki vain tapahtuisi.

3 tykkää.
GuuraJoinan
Fani

ViestiKirjoittaja minnako » Ke Maalis 13, 2013 8:37 pm

Mulla taitaa olla samanlaiset lasit kuin tikrawilla, sillä vaikka kritiikkiä projektia kohtaan onkin tullut aika paljon, on monet sanoneet pitävänsä ideasta ja siitä, että jotain tehdään yms, eli imo ihan asiallisesta keskustelusta on kyse!

Mun mielestä kuitenkaan kukaan ei ole sanonut, että videomuotoinen projekti olisi huono tai että projektin olisi voinut toteuttaa jollain muulla tavalla. Esim. keikkajärjestäjän näkökulmasta on tietenkin helpompaa, että aihe on rajattu (esim. juuri "Bändi xyz11535 Suomeen 201X) kuin laskea nimiä x-minuuttia kestävältä videolta, mutta videossa on omat puolensa (persoonallisempi, voi antaa kasvot "allekirjoittaneille" yms).

Ja kuten tuolla aiemmin tikraw sanoi, mullakin on sellainen fiilis, että ihmiset antaa kritiikkiä tälle projektille vain siksi, että jo olemassa olevasta projektista saataisiin vielä parempi, mikä ehkä saisi useammat ihmiset mukaan osallistumaan. Ainakaan henk. koht. ei mieleeni tulisi antaa palautetta yhtään mistään asiasta, joka mua ei itseäni kiinnostaisi millään tasolla. Tämän takia (pienenä vinkkinä järjestäjille) kannattaa ehkä ottaa epäilijöidenkin mielipiteet hyvin huomioon, koska kaikki nekin ovat kuitenkin potentiaalisia osallistujia, ja jos niin pienellä vaivalla kuin esim. tavoitteen loppuun miettimisellä saa useampia osallistujia, niin... Mä olen ainakin itse valmis osallistumaan kaikenlaisiin projekteihin, jos tavoite vaan sattuu olemaan sellainen, että haluan tehdä jotain edistääkseni sitä, mutta en ihmettle miksi epäilijöitä oli aiemmin/on, kun tavoite oli epäselvä (mulle se kyllä on tbh edelleen vieläkin). Projektin selkeyttä voisi myös lisätä se, että esimerkiksi tässä "Ja eniten mainintoja saaneiden bändien saapumista Suomeen yritetään edistää vielä varsinaisen projektin päättymisen jälkeen mahdollisilla jatko-projekteilla, koska tämä ei jää tähän." mainittuja jatkoprojekteja selvennettäisiin - mitä tapahtuu, mikä on tarpeeksi osallistujia, millaisia projekteja, millaisella aikataululla, miten yhteydenotto "virallisiin tahoihin" tapahtuu...

Ja vaikka sosiaalisen median valta on nykyään satunnaisesti järjettömän suuri (ACTAt yms on hieno esimerkki siitä), musta tuntuu että koko Euroopan kiertueen (koska pelkästään Suomeen tuleminen ei tod näk oo rahallisesti KOVIN kannattavaa...) järjestäminen yhden videon perusteella ei tule onnistuun kovin helpolla, koska totuus on se, että suosituimmat keikkapaikat vetää kuitenkin ~500+ ihmistä sisään - eli luultavasti tarvittaisiin useamman sadan ihmisen adressi, jotta Suomen keikka onnistuisi puhumattakaan muusta Euroopasta. Tietenkin Euroopan kiertueita järjestetään myös promo-tarkoituksissa (musta tuntuu että pienemmillä bändeillä kyse on juuri siitä :D), mutta projekti vaatisi joko melkein koko Euroopan laajuista osallistumista ja/tai jo suunnitteilla olevaa Euroopan kiertuetta, että bändejä tänne saataisiin.

En kuitenkaan ymmärrä, miksi kukaan tätä projektia suoriltaan lyttäisi, sillä jos tähän ei usko, ei se ole mitään pois itseltään. Ja aiemmat "epäilijät" kritisoivat lähinnä keikkojen hankkimista Suomeen, joten jos projektin tavoitteena on nyt pelkästään yhteisöllisyyden kasvattaminen ja yleinen herättely, kannattaa viestit lukea uudelleen.

Loppuun haluan kirjoittaa tsempit projektin pitäjille: hienoa, että asioille tehdään jotain ja asioihin halutaan vaikuttaa! Ja oikeasti: kritiikkiäkin antaneet ovat tsempanneet teitä ja kehuneet ideaa, joten pitäkää myös ne mielessä. ; )

//Ja haluan edelleen korostaa sitä, ettei kukaan vihaa 1) tätä projektia 2) järjestäjiä 3) osallistujia, eikä se, jos tämä projekti ei henkilöä x kiinnosta, tee siitä ihmisestä kusipäätä ja/tai idioottia.
提心吊胆和闷

6 tykkää.
minnako
Mao Zedong

ViestiKirjoittaja Avalyn » To Maalis 14, 2013 1:57 am

Haluaisin kommentoida muutamaa asiaa, jotka ovat nousseet keskustelussa esiin sitten viime viestini.

Ensinnäkin haluaisin sanoa, että minusta on hienoa, että tämän projektin tiimoilta on syntynyt näin runsaasti keskustelua ja monia erilaisia näkökulmia on tullut esiin. Monissa viesteissä on ollut erittäin hyviä pointteja, jotka projektin vetäjien kannattaa ehdottomasti huomioida. On hyvä, että parannusehdotuksia tulee, sillä epäilemättä tässä projektissa on hiomisen varaa, ihan niin kuin kaikissa ideoissa ja projekteissa yleensäkin.

Se, mikä minut sai avaamaan sanaisen arkkuni, ei ole itse viesteissä esitetty kritiikki vaan se henki, jossa kritiikkiä on esitetty. Kritiikkiä voi esittää sekä kannustavasti että lyttäävästi, ja osassa viesteissä kritiikki ei mielestäni ole ollut hengeltään kovinkaan kannustavaa, vaikka se sinällään asiallista onkin ollut. Voisin lainata tähän väliin AMAZEa, sillä hänen viestinsä alussa tiivistyy aika hyvin se, mitä ajan takaa:

AMAZE kirjoitti:Keskustelu on mielestäni asiallista, kyllä, mutta rivien välistä tuntuu siitä huolimatta pursuavan järjetöntä vihamielisyyttä. Tämä voi olla vain oma mielipiteeni, mutta mulla ainakin vähän suupielet vääntyi alaspäin yllä olevia viestejä lukiessani. Pointit olivat hyviä ja asiallisia kaikilla kommentoijilla, mutta silti mulle jäi sellainen olo kuin tässä oltaisiin riitelemässä.

En ole varma, muotoilisinko itse rivien välistä pilkottavaa asennetta ihan vihamielisyydeksi, mutta aika ikävä fiilis minullekin kyllä tuli tätä keskustelua lukiessa. Ja niin vaikutti tulleen projektin vetäjillekin heidän viestiensä perusteella, minkä takia päätin tulla toivomaan vähän myönteisempää ja kannustavampaa asennetta kanssalafilaisilta.

Täsmällisemmin sanottuna minua vaivaa esimerkiksi se, että niin moni on sanoutunut tästä projektista heti kättelyssä irti. Esitätte hyviä huomioita projektin toimivuudesta, mikä on hienoa, mutta samassa viestissä teette varsin selväksi, että te ette tähän projektiin osallistu. Miksi? Eikö olisi parempi puhaltaa yhteen hiileen ja tehdä yhdessä tästä projektista entistä parempi ja sellainen, että mahdollisimman moni kokisi hyötyvänsä siitä? Voisitte myös tarjota projektin vetäjille apuanne - varsinkin kun tämä on vasta projektin ensimmäinen vaihe ja jatko on vielä auki ja siten siihen on mahdollista vaikuttaa. En usko, että projektin vetäjät torjuisivat apunne ja tyrmäisivät kaikki hyvät parannusehdotuksenne.

Suoraan sanottuna tuntuu, että osa keskustelijoista ajattelee, että koko tämä projekti on yhtä vääjäämättömästi tuhoon tuomittu kuin Titanic, ja on päättänyt hypätä pois kyydistä jo paljon ennen kuin mitään jäävuorta tulee edes näkyviin. Minun nähdäkseni kuitenkin juuri se, että ihmiset pomppivat yksi kerrallaan pois laivasta, on se syy, että ennuste epäonnistumisesta voi käydä toteen. Tämän projektin onnistuminen riippuu pitkälti osallistujien määrästä, ja jos osallistujia ei ole, niin totta kai koko projekti menee myttyyn. Sitten kaikki ajoissa kyydistä pois hypänneet voivat toki sanoa, että tiesivät alusta asti, ettei tästä tule mitään, ja että oli hyvä veto jättää osallistumatta. Todellisuudessa kyseessä on kuitenkin ollut itseään toteuttava ennuste.

Peräänkuuluttaisinkin positiivista asennetta ja halua sitoutua yhteiseen projektiin, jonka tarkoitus on edistää oletettavasti meille kaikille tärkeää jrockia. Jos työskennellään yhdessä, tällä projektilla voidaan hyvinkin saavuttaa tuloksia. Jos sen sijaan vain kerrotaan, mikä kaikki projektissa on vikana, ja jättäydytään sitten pois, niin ei ole ihmekään, jos tulokset jäävät olemattomiksi. Sen, että näkee tässä projektissa heikkouksia, ei mielestäni pitäisi olla syy sanoutua koko projektista irti vaan haluta auttaa kehittämään projektia paremmaksi.

Ja no, jos nyt joku sitten tosiaan kokee, ettei tähän projektiin osallistumisessa ole järkeä, niin tarvitseeko pois jättäytymisestä ilmoittaa? Minusta se on tarpeetonta, jopa haitallista, koska se syö muidenkin halua osallistua. Kuten AMAZE toi viestissään ilmi, kaikki negatiivisuus saa alun perin osallistumishaluisetkin jättäytymään pois. Se on vähän kuin joku ehdottaisi, että hypätään narua, ja joku toinen sanoisi: "No mä en kyllä hyppää, mutta hypätkää te muut ihan vapaasti." Olen nähnyt vastaavia tilanteita tosielämässä ihan tarpeeksi tietääkseni, että tuollaisen kommentin jälkeen lopputulos on useimmiten se, ettei kukaan hyppää sitä narua. Eli jos on vakaasti päättänyt olla osallistumatta, niin se on toki sallittua eikä tee kyseisestä ihmisestä muita huonompaa (ei kaikkien tarvitse haluta hypätä narua), mutta toisin kuin kasvokkaiskeskustelussa hyppynarun hyppäämisestä, täällä haluttomuutta osallistua ei ole välttämätöntä ilmoittaa ääneen.

Niille taas, jotka ovat potentiaalisesti kiinnostuneita tästä projektista mutta näkevät siinä parannettavaa, tahtoisin sanoa: älkää hypätkö pois laivasta vain varmuuden vuoksi. Ette kai te tosielämässäkään sanoudu projekteista irti vain siksi, etteivät ne ole virheettömiä heti alusta lähtien? Kai te pikemminkin silloin esitätte parannusehdotuksia ja teette töitä, että puutteet saataisiin korjattua? On totta, ettei pessimisti pety, mutta eipä hän usein kovin paljoa saavutakaan saati sitten edistä yhteishenkeä. Olkaa siis edes hiukan optimistisia ja uskaltakaa sitoutua yhteiseen asiaan.

Sitten vielä hieman kommenttia pikkubändeistä:

Yuugi kirjoitti:Kyse taitaa enemmän olla siitä, että ihmiset näkevät suoraan, ettei tästä projektista ole hyötyä itselle, sattuneista syistä. Ajattele sitä näin: Miksi et pyörisi ympyrää kolme minuuttia huviksesi? Ei siitä ole mitään haittaa tai mitään hyötyä, mutta ainakin voit sanoa pyörineesi ympyrää. Ei se ole mitään sinulta pois. Sen jälkeen voit mennä katsomaan telkkaria.

Jos tosiaan ajattelee tämän projektin olevan noin hyödytön, niin sitten ei varmaan tosiaan kannata osallistua. Toivottavasti kovin moni ei kuitenkaan koe tätä projektia yhtä turhaksi kuin ympyrän pyöriminen kolmen minuutin ajan. Tai sitten tässä projektissa on huomattavasti enemmän parannettavaa kuin useimmat ovat tässä keskustelussa antaneet ymmärtää.

Yuugi kirjoitti:
Avalyn kirjoitti:Sille, joka huolehtii, että keikkajärjestäjä saisi aivopierun ja keksisi tuoda tänne bändin, jonka keikalle tulisi viisi ihmistä, niin että bändi jäisi rutkasti tappiolle: sanoisin, että sellainen keikkajärjestäjä, joka tekee noin pahan virhearvion, on ihan väärällä alalla.

Todistit juuri, miksi minun ei nimenomaan kannata osallistua tähän projektiin. :'D Vaikka keikkajärjestäjä tekisi kuinka lisäselvityksiä, Kameleota tai Kiryuta (no ehkä Kiryun just ja just) ei yksinkertaisesti kannatettaisi tarpeeksi, jotta keikka järjestyisi. Sulla on se hyvä puoli, että Suomessa on ainakin jossain vaiheessa ollut kiitettävä määrä Vidoll-faneja, jotka saattaisivat ihan nostalgian puitteissa tulla katsomaan Juita.

Puhuin myöhemmin lainaamassasi kappaleessa myös siitä mahdollisuudesta, että pikkubändi tulee tänne promootio- eikä rikastumistarkoituksessa, jolloin keikan kannattavuus ei ole niin ongelma. Ja onhan meillä ollut myös sellaisia tapahtumia, esim. Tsukicon, joihin on tuotu varsin pieniäkin bändejä. Mietin myös sitä, että Kameleo on viime aikoina osoittanut huomattavaa kiinnostusta ulkomailla promoamista kohtaan, minkä vuoksi tämä projekti voisi hyvin saadakin huomiota itse bändiltä ja sen levy-yhtiöltä sekä sytyttää kipinän lähteä Euroopan kiertueelle.

Lisäksi itse ajattelen niin, että vaikkei tämä projekti onnistuisi tuomaan yhtäkään minun lapussani olevaa bändiä Suomeen mutta kuitenkin jonkun lapussa olevan bändin, projekti on ollut onnistunut ja siihen osallistuminen on kannattanut. En ole osallistumassa tähän projektiin vain saadakseni minua kiinnostavat bändit Suomeen vaan saadakseni ylipäätään jrock-bändejä Suomeen. Eli jos tämä projekti onnistuisi houkuttelemaan vaikkapa MUCCun Suomeen, olisin iloinen MUCC-fanien puolesta ja kokisin tyydytystä siitä, että autoin saamaan heille mieleisen bändin Suomeen, vaikka en itse kyseistä yhtyettä luultavasti lähtisikään katsomaan. (Vähän sama juttu kuin että työssäkäyvä aikuinen lähtee marssimaan opintotuen puolesta. Okei, ei ollut paras mahdollinen esimerkki, mutta ehkä siitä sai kuitenkin kiinni siitä, mitä ajan takaa. Joidenkin asioiden tähden kannattaa mielestäni tehdä töitä, vaikka itse ei ponnisteluista suoranaisesti hyötyisikään.)

Mutta tosiaan on jokaisen oma asia, osallistuuko vaiko ei. Osallistumatta jättäminen ei tee kenestäkään idioottia tai itsekästä kusipäätä, kuten minnako asian ylempänä muotoilikin. Haluaisin vain kuulla niiltä pienten bändien faneilta, jotka kokevat tämän projektin turhaksi, ehdotuksia siitä, millainen projekti toimisi paremmin pikkubändien saamiseksi Suomeen. Tahtoisin nimittäin itsekin nähdä esimerkiksi juuri Kameleon Suomessa ja osallistua projektiin, joka edistäisi myös pikkubändien asiaa.

En ole varma, kuka jaksoi lukea tänne asti, mutta tärkein pointtini oli toive siitä, ettei tästä projektista sanouduttaisi sen mahdollisten puutteiden vuoksi irti vaan noita puutteita pyrittäisiin yhdessä korjaamaan ja tekemään tästä projektista menestys. Myönteinen asenne ei ole sama asia kuin arvostelukyvyttömyys, eikä optimismi johda aina karvaaseen pettymykseen. Jos mitään ei yritä, ei joudu kokemaan tappioita mutta ei myöskään saavuta mitään.
Jossain ollessaan on jostain poissa.

5 tykkää.
Avalyn
Vuoden trouble

ViestiKirjoittaja Amber » To Maalis 14, 2013 3:57 pm

Musta tuntuu, että munkin kommenttiin on tässä viitattu niin monta kertaa, että on jo aiheellista sanoa, miten kurjalta tuntuu tulla leimatuksi projektin vastustajaksi, passiiviseksi pessimistivalittajaksi jne. yhden, mielestäni rakentavan, viestini perusteella, jossa paitsi a) sanoin positiivisia ja kannustavia asioita projektista myös b) olin lähinnä huolissani (!) siitä, ettei kaikkien vaiva ja tunteen palo mene hukkaan mahdollisesti epärealististen tavoitteiden / tavoitteisiin sopimattoman toimintatavan vuoksi. Alkuperäinen info kun ei ollut niin kattava, että siitä olisi saanut käsitystä siitä, miten pitkälle tai asiantuntevasti projekti on suunniteltu - ja kyllä, minäkin olen tavoiteorientoitunut ihminen, jota epämääräisyys heti häiritsi.

Kaikki vähän poikkipuolinen ei ole projektin tai sen päämäärien vastustamista, vaan sen esittämisellä saattaa ihminen jos toinenkin pyrkiä nimenomaan projektin parhaaseen. Maailma ei ole niin mustavalkoinen, että ihmiset olisivat vain joko satasella mukana tai koko hanketta vastaan, ja on epäkypsää niputtaa kaikki jotakin skeptistä tai negatiivista sanoneet yhdeksi ärsyttäväksi massaksi ja olla sitten niin hyvää ihmistä, koska itse osallistuu projektiin (eikä välttämättä sano mitään sen kehittämiseksi ja edistämiseksi).

En vielä tiedä, osallistunko projektiin, ainakaan videolla esiintymisen muodossa (lähinnä koska kuuntelemani bändit ovat joko sellaisia, jotka a) melko varmasti tulevatkin uudelleen Suomeen tai b) eivät ole lainkaan aktiivisia Japanin ulkopuolella tms., mikä tekee ajatuksen turhan epärealistiseksi). Olen kuitenkin mukana hengessä, jaan videolinkkiä somessa jne., jos se mainittu henki vain pysyy sen verran hyvänä, että tuntuu mielekkäältä olla mukana missään muodossa.
Viimeksi muokannut Amber päivämäärä Pe Maalis 15, 2013 1:30 am, muokattu yhteensä 1 kerran
Sateen jälkeen hiekkatiellä kauneus hehkuu ja kumartaa syvään.

"I think that giving up is a harder road. Walk a road that wouldn’t leave you any regrets."
- Kaoru, Dir en grey

4 tykkää.
Amber
Vuoden beta

ViestiKirjoittaja Avalyn » To Maalis 14, 2013 8:45 pm

^
Olen kamalan pahoillani, jos minun viestini ovat saaneet sinut tai jonkun muun kokemaan olonsa kurjaksi. :( Vannon, että se ei todellakaan ole ollut tarkoitukseni. Varsinkin ensimmäinen viestini oli kieltämättä varsin suorasukainen ja ehkä vähän yksioikoinenkin, koska kirjoitin sen turhautuneena ja pettyneenä keskustelun yleissävyyn, mutta kuten kyseisen viestin lopussa sanoin, en tahtonut syyttää tai loukata ketään viestilläni. En ajattele, että rakentavan kritiikin esittäminen tekisi kyseisestä ihmisestä projektin vastustajan, passiivisen pessimistivalittajan tai mitään vastaavaa. En myöskään ajattele, että rakentava kritiikki olisi projektin tai sen päämäärien vastustamista. Olen vain ollut huolissani keskustelun yleissävyn negatiivisuudesta, kritiikin määrän suhteesta kannustukseen sekä osan keskustelijoista innosta sanoutua irti projektista sen kehittämisen sijaan. En toivo, ettei tässä ketjussa enää esitetä parannusehdotuksia. Sen sijaan toivon, että nuo parannusehdotukset esitetään kannustavassa hengessä, niin että projektin vetäjät tuntevat, että heidän ponnistelujaan arvostetaan. Onneksi useampikin keskustelija on jo tehnyt niin.

Ja niin, minusta Amberin esittämä huomautus siitä, että video pitäisi saada bändien keikkamyyjien ja varsinkin suomalaisten keikkajärjestäjien näkyville, oli hyvä ja asiallinen. Myös moni muu on mielestäni esittänyt rakentavaa ja projektin kehittämisen kannalta tärkeää kritiikkiä, kuten yritin jälkimmäisessä viestissäni tehdä selväksi. Jotain on kuitenkin selvästi ollut pielessä, kun sekä projektin vetäjät että osa rivikeskustelijoista ovat kokeneet käydyn keskustelun kannustavan sijaan skeptiseksi, kielteiseksi tai jopa vihamieliseksi, ja tätä epäkohtaa olen pyrkinyt viesteilläni korjaamaan.

Lopuksi haluan vielä pyytää vilpittömästi anteeksi, jos olen aiheuttanut jollekulle projektin parasta ajatellen kritiikkiä esittäneelle sellaisen olon, etteivät hänen ajatuksensa ole olleet tervetulleita tähän keskusteluun. Se ei missään nimessä ole ollut tarkoitukseni, ja toivon ihan todella, ettei tästä keskustelusta jäisi kenellekään paha maku suuhun. On tärkeää, että tällaisista projekteista voidaan jatkossakin keskustella mahdollisimman hyvässä hengessä.
Viimeksi muokannut Avalyn päivämäärä To Maalis 14, 2013 9:06 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Jossain ollessaan on jostain poissa.

Avalyn
Vuoden trouble

ViestiKirjoittaja Hipsu » To Maalis 14, 2013 8:57 pm

Avalyn kirjoitti:Täsmällisemmin sanottuna minua vaivaa esimerkiksi se, että niin moni on sanoutunut tästä projektista heti kättelyssä irti. Esitätte hyviä huomioita projektin toimivuudesta, mikä on hienoa, mutta samassa viestissä teette varsin selväksi, että te ette tähän projektiin osallistu. Miksi? Eikö olisi parempi puhaltaa yhteen hiileen ja tehdä yhdessä tästä projektista entistä parempi ja sellainen, että mahdollisimman moni kokisi hyötyvänsä siitä? Voisitte myös tarjota projektin vetäjille apuanne - varsinkin kun tämä on vasta projektin ensimmäinen vaihe ja jatko on vielä auki ja siten siihen on mahdollista vaikuttaa. En usko, että projektin vetäjät torjuisivat apunne ja tyrmäisivät kaikki hyvät parannusehdotuksenne.

Suoraan sanottuna tuntuu, että osa keskustelijoista ajattelee, että koko tämä projekti on yhtä vääjäämättömästi tuhoon tuomittu kuin Titanic, ja on päättänyt hypätä pois kyydistä jo paljon ennen kuin mitään jäävuorta tulee edes näkyviin. Minun nähdäkseni kuitenkin juuri se, että ihmiset pomppivat yksi kerrallaan pois laivasta, on se syy, että ennuste epäonnistumisesta voi käydä toteen. Tämän projektin onnistuminen riippuu pitkälti osallistujien määrästä, ja jos osallistujia ei ole, niin totta kai koko projekti menee myttyyn. Sitten kaikki ajoissa kyydistä pois hypänneet voivat toki sanoa, että tiesivät alusta asti, ettei tästä tule mitään, ja että oli hyvä veto jättää osallistumatta. Todellisuudessa kyseessä on kuitenkin ollut itseään toteuttava ennuste.

Peräänkuuluttaisinkin positiivista asennetta ja halua sitoutua yhteiseen projektiin, jonka tarkoitus on edistää oletettavasti meille kaikille tärkeää jrockia. Jos työskennellään yhdessä, tällä projektilla voidaan hyvinkin saavuttaa tuloksia. Jos sen sijaan vain kerrotaan, mikä kaikki projektissa on vikana, ja jättäydytään sitten pois, niin ei ole ihmekään, jos tulokset jäävät olemattomiksi. Sen, että näkee tässä projektissa heikkouksia, ei mielestäni pitäisi olla syy sanoutua koko projektista irti vaan haluta auttaa kehittämään projektia paremmaksi.

Yhtenä järjestäjänä voin allekirjoittaa kaiken mitä Avalyn kirjoittaa ja ei, en tahdo nyt, että tämän takia tulee mitään riitavihasuhteita, taikka myöhemmin kuulla, kun se vastusti sitä, taikka se oli sitä mieltä. Ei, en. On kiva, että tää projekti on tuonut näin paljon erimielipiteitä ja ainakin yhtenä järjestäjänä kunnioitan jokaisen mielipidettä, koska, vaikka olen ollut erimieltä, olen pyrkinyt perustelemaan näkemyksiäni asioista. On okei olla erimieltä ja on okei, jossei nyt tahdo osallistua. Itse en kuitenkaan tosiaan kiellä, että nämä vastustajat ehdottaisivat enemmän, kuin valittaisivat, koska itse olisin valmis kuuntelemaan. Sekä mahdollisesti toteuttamaan. On harmillista toki, että projekti oli aluksi niin epäselvä monelle (ehkä vieläkin), mutta toivon sen selkiytyvän kaikille pala palalta. Ja jossei nyt tahdo ottaa osaa, varmasti tämä projekti myös etenee myöhemmin johonkin suuntaan. Suunnasta on vielä paha sanoa, ennenkuin näkee, kuinka moni oikeasti ottaa osaa videoo jnejnejne. Päivä päivältä kaikki varmasti selkenee. Toivon kuitenkin, ettei kellekkään jää tästä mitään ikävää puristamaan mihinkään, koska en tahdo, että tämä piiri entisestään tulehtuu. Mutta kiitän jokaista kommentoijaa, koska vaikka nyt joistain saattaa tuntua, niin ei, kyllä ainakin itse olen kuunnellut ja yrittänyt ajatella asioita. Kiitän. Kiitos.
I keep losing heart, thinking “I can’t go any further...I can’t walk anymore”
But I’ve still managed to keep walking, right?

1 tykkää.
Hipsu
Fani

ViestiKirjoittaja Yuugi » Pe Maalis 15, 2013 4:49 pm

Avalyn kirjoitti:Haluaisin vain kuulla niiltä pienten bändien faneilta, jotka kokevat tämän projektin turhaksi, ehdotuksia siitä, millainen projekti toimisi paremmin pikkubändien saamiseksi Suomeen. Tahtoisin nimittäin itsekin nähdä esimerkiksi juuri Kameleon Suomessa ja osallistua projektiin, joka edistäisi myös pikkubändien asiaa.

Mun yritys on ensisijaisesti ollut tehdä tuntemattomampia bändejä ensin vähän tunnetuimmiksi. Mut fakta on, et ihmisiä ei nykyään kiinnosta enää niin paljon tutustua uusiin bändeihin. Siksi on myös todella riskialtista tuoda tänne täysin tuntemattomia bändejä, koska suurin osa ex-ernuista on siirtynyt kuuntelemaan vanhoja tuttuja bändejä, eikä porukalla ole tarvetta mennä kuuntelemaan kaikkea mahdollista vain siksi että "ihq japani". Toisin sanoen esim. juuri Kameleon keikalle tulisi kourallinen faneja ja parikymmentä kiinnostunutta. Keikka tuottaisi järjettömät tappiot ja keikkajärjestäjä oppisi ainoastaan, ettei pienempää bändiä yksinkertaisesti kannata tuoda Suomeen.

Toisekseen, oon kyllä kansainvälisellä foorumilla promonnut Kameleon saamiseksi Eurooppaan, koska myönnän olevani tarpeeksi hullu matkustaakseni Saksaan bändin perässä, mutten tarpeeksi rahakas lentääkseni Japaniin.

Toisaalta, Kiryulla vaikuttaisi olevan ihan vankka fanikanta Suomessa, nyt kun tarkemmin ajattelen, ja toisaalta tarpeeksi perinteinen ja kiinnostava lookki, että ehkä niitä kiinnostuneitakin saisi kerättyä enemmän, ja Kagrra,-faneille voisi aina promota Kiryuta hiukan samankaltaisena, harvinaisena neo-japanesque-bändinä. Kieltämättä en ole itse tehnyt kovinkaan paljoa töitä Kiryun levittämiseksi suuremmalle yleisölle, koska en ole puoliakaan niin omistautunut ko. bändille kuin mitä olen Vidollille ja Kameleolle. Pointti nyt kuitenkin oli, jos joku keksii oikeasti järkevän ja toimivan ratkaisun siihen, miten tämä videoprojekti saadaan tuottamaan käytännön hyötyä, eikä vaan hyvää mieltä, niin sure, otan nätistä pärstästäni kuvan ja pistän lapulle Kiryun.
ママちゃん, 平手打ちしてください!!

Kuva

Avan tehnyt Hasu

1 tykkää.
Yuugi
Pääesiintyjä

Paikkakunta: Ramen hameen alunen, siellä minne kaikki kadonnut menee

ViestiKirjoittaja gnrbu » Pe Maalis 15, 2013 7:20 pm

Yuugi kirjoitti:Mut fakta on, et ihmisiä ei nykyään kiinnosta enää niin paljon tutustua uusiin bändeihin.

En allekirjoita tätä.

Lähes kaikissa bändimiiteissä on ollut mukana ihmisiä, jotka eivät ole juurikaan kuunnelleet kyseistä bändiä, mutta ovat kiinnostuneet siinä määrin, että saapuivat paikalle. Lafissa vähemmän tunnetuista bändeistä kertovia ficcejä kommentoidaan suunnilleen yhtä paljon kuin kuuluisimmista. Moni on lähtenyt jopa ficcihaasteisiin mukaan itselleen tuntemattomilla bändeillä. Olen saanut lafilaisilta ihan mukavan määrän musiikkisuosituksia foorumissa, chatissa ja yksäreillä, yleensä vielä videolinkkien kanssa. Tuskin kukaan meistä oli vielä 2-3 vuotta sitten kuullutkaan Maifosta, Plunklockista tai Black Linesta, mutta keikoille ilmestyi silti sen verran yleisöä, että ne järjestettiin. Jokaisella keikalla, jolla olen ollut, olen tavannut ihmisiä, jotka eivät tunne esiintyvää bändiä kovin hyvin, mutta tulivat katsomaan, mistä on kyse.

Tämä ei mielestäni ole riittävä syy tuoda Eurooppaan bändejä, joilla ei ole minkäänlaista fanikantaa. Minäkin aloittaisin siitä, että yrittäisin rekrytoida bändille kuuntelijoita netistä ennen keikkahaaveiden herättelyä.

Jos ihmiset eivät innostu bändistä, syytä ei mielestäni kuitenkaan voi sysätä yleisen kiinnostuksen puutteen piikkiin.

1 tykkää.
gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja tycho » La Maalis 16, 2013 4:21 am

Oion tässä nyt muutaman viestin yli, mutta lähinnä tarkentaakseni aiempaa omaani;

Avalyn kirjoitti:
mielestäni kuitenkin tämä nimenomainen tempaus saisi olla ihan vain kpop-fanien juttu. ne sen ensin tekivät, syystäkin luultavasti, eikä ainakaan minusta ole mukavaa viedä toisten karkkeja ja yhteisöllisyyttä, eihän?

En ole tästä samaa mieltä. Mielestäni tällainen videoprojekti ei ole mitenkään kpop-faneilta pois. Eihän se mene niin, että Suomeen voitaisiin saada vain joko kpop-yhtyeitä tai jrock-yhtyeitä! Kyllä tänne molempia mahtuu tulemaan. Olen itse osallistunut yhteen kpop-projektiin, joka päätyi Youtubeen, enkä lainkaan koe tätä jrock-videoprojektia sille uhaksi tai sen idean varastamiseksi. Minusta jrock-fanit saisivat pikemminkin ottaa mallia kpop-fanien aktiivisuudesta. Ja no, nykymaailmassa lähes kaikki on jo tehty kertaalleen, että jos mitään ei saisi kierrättää ja "tuunata" omaksi, niin aika hankalaksi menisi. (Eihän kukaan kai ajattele, että tuleva opiskelijamielenosoitus opintotuen puolesta olisi matkittu hippiliikkeen rauhanmarsseista tai ammattiyhdistysten mielenilmauksista? Ja kuka tietää, kuka keksi videoprojektit, itse en kyllä ole yhtään vakuuttunut, että ne olisivat alun perin kpop-fanien käsialaa.)

Minusta idea olisi hyvä, jos sitä nimenomaan tuunaisi jrock-fanien omaksi, sillä tällaisenaan se on suoraa kopiointia kpop-videoprojektista. Lisäksi koen, että toisto myös vähentää molempien videoiden/projektien huomioarvoa, sillä ihmisten uutiskynnys turtuu samanlaisille tempauksille, jolloin jrock-videolle ei voi enää vaatia samanlaista huomiota kuin kpop-videolle, joka saattaa sekin kärsiä hautautuessaan muiden uudempien "tää on jo nähty" -videoiden alle.

Lisäksi osa Suomen japanilaisen musiikin ja korealaisen musiikin fanikunnista menee paljonkin päällekkäin, jolloin molempiin fandomeihin kuuluvien ihmisten ei mielestäni voi odottaa osallistuvan useampaan samanlaiseen projektiin, mm. vaikuttamisen tehon vähenemisen tunteen takia. Kpop-video on jo tehty, joten molempiin fandomeihin kuuluvia, jo aiempaan videoprojektiin osallistuneita voisi innostaa enemmän uudella ja erilaisella projektilla, kai? Tietenkin kuljen tässä voimakkaan mututuntuman ja yleistämisen varassa. Itse voitte päättää, onko tässä mielestänne mitään perää.

Tuunaamisen ei tarvitsisi olla edes mitenkään suurta ja ihmeellistä, mutta joku oma lisä. Esimerkiksi fanit voisivat pukeutua toivomansa bändin mukaisiin cosseihin (joka on käytännössä työläs toteuttaa, mutta ideana yksinkertainen ja tehokeinona selkeä). En aiemmin tarjonnut mitään korvaavaa ideaa, sillä tällä hetkellä minulla ei niitä ole.

On myös vähän ikävää yleistää, että tätä projektia (rakentavasti) kritisoivat ihmiset eivät itse yritä - tässä taannoin järjestin ernuilumiittiä vanhojen aikojen muistoksi ja muistojen verestämiseksi, ja aikanaan olen ollut mukana fanilahja- ja artistien synttäriprojekteissa. Olen ollut järjestämässä keikkajonoja ihan järjestäytymättömässä roolissa ja kulkenut jonoja läpi siivoten ja pyytäen muiden roskia jätesäkkiin, ettei keikkaympäristö jäisi törkyiseksi ja saisi keikkajärjestäjiä karsastamaan ernujen nuorta fanikuntaa. Siinä missä sanon olevani mahdollisesti kiinnostunut jonkun toisen yhteisöllisen projektin järjestämisestä, olenkin. Toistaiseksi ei vain ole paloa kehitellä ideaa, eikä niin hyvää ideaa että se sytyttäisi paloa järjestää asioita. Ehdottaa saa, ja ehdotuksia voi lähteä kehittämään jne.
It disappears without even being able to let out a word / Was it freedom that we won?
Feeling the body temperature of my dream and I pray / Everything gets twisted

Sade hakkaa tätä maata eikä lopeta
Se vain hakkaa maata

tycho
Vuoden moderaattori

ViestiKirjoittaja AMAZE » La Maalis 16, 2013 5:48 pm

gnrbu kirjoitti:Tuskin kukaan meistä oli vielä 2-3 vuotta sitten kuullutkaan Maifosta, Plunklockista tai Black Linesta, mutta keikoille ilmestyi silti sen verran yleisöä, että ne järjestettiin.

Itse asiassa kaikki nuo bändit on perustettu alle kaksi vuotta sitten. Niin eihän kukaan niistä kolmisen vuotta sitten edes ole pystyneet kuulemaan. Ja silti kaikilla keikoilla on ollut ihan mukavasti porukkaa. Uskon asiaan vaikuttavan myös sen, että Suomeen ei ole oikein aikoihin tullut runsasta keikkatarjontaa etenkään suurien bändien osalta (viime vuonna esimerkiksi kävin kahdella j-rock-keikalla, vuonna 2009 kahdeksalla), joten nälkä kasvaa odottaessa ja sitten mennään näille pienemmille (jos ne yhtään houkuttaa).

Ja mitä Kiryuun tulee, kun siitä on täällä erityisesti puhuttu, niin mä itse henkilökohtaisesti uskon keikan olevan jopa Suomessa mahdollinen, jos Kiryulta vaikka tulisi Euroopan kiertue (se on eri asia tuleeko). Koska ainakin mä olen saanut sellaisen käsityksen, että Kiryulla on Suomessa paljon enemmän faneja kuin Maifolla, jonka keikalla loppujen lopuksi oli joku 150 ihmistä silmämääräisesti. Mun suomalaisesta kaveripiiristä suurin osa kuuntelevat Kiryua, vain yksi kuuntelee Maifoa.

Suomeen on ennenkin tullut bändejä, joista en oo kuullut hölkäsen pöläystä ennen tietoa keikan järjestämisestä. Tosin mä en tiedä, onko keikkojen järjestämiselle nykyään korkeammat kriteerit esimerkiksi paikalle saapuvan väkimäärän suhteen.
Kehdossasi keinahtelee nätti prostituoitu.

AMAZE
Bändäri

Edellinen

Paluu Yleistä