J-bändien nimet

Yleistä keskustelua liittyen japanilaiseen musiikkiin.

J-bändien nimet

ViestiKirjoittaja Sylvester » La Syys 04, 2010 11:27 pm

Törmäsin jollain toisella foorumilla tällaiseen keskusteluun ja totesin, että sen läpilukeminen oli erittäin viihdyttävää. :''D ajattelin et tätä vois myös laajentaa oikeinkirjoitukseen yms. En oo ainakaan nähnyt tällaista topiccia täällä.

Idea?
Keskustelua siis kamalimmista ja parhaimmista bändien nimistä. Yhtyeitä syntyy ja hajoaa, joten on paljon nimiä, mistä repiä huumoria. Jokin bändinnimi saattaa jopa pistää silmään toimivuudellaan - se voi kuulostaakin hyvältä, omg! Perustelut on luonnollisesti aika oleellisia, miksi et pidä/pidät? Päädytkö googlettaessa ihastelemaan kauniita kuvia linnoista ja suloisista antiloopeista, kun halusit tietoa kivasta bändistä? Etkö osaa lausua jotain nimeä, tai edes lukea? Ärsyttääkö googlettaa aina se muutamarivinen litania jostain muualta? Entä onko jokin nimi häikäissyt sinut nerokkuudellaan ja eri merkityksillään? Vai onko se nimi vaan yksinkertaisesti hyvä, selkeä, helppo ääntää, toimiva, mieleenpainuva, omaperäinen?

Kyrsiikö, kun lempibändisi nimeä ei kirjoiteta oikein? Etkö tiedä, pitäisikö nimi kirjoittaa ISOLLA vai normaalisti? Pitäisikö käyttää katakanoja, romajia, kanjia? Mitenkä se nimihirviö oikeasti pitäisi kirjoittaa? Topicin idea ei kyllä siis ole mollata ketään, jos typoaa jonkin bändinnimen - aina ei voi osata, eikä kaikki ole perehtyneet välttämättä jokaiseen bändin nimeen ja sen oikeinkirjoitukseen. So be nice! Dir En Grayt, Exist Tracet ja Alice Ninet ovat varmasti monen muunkin kuin minun mielestä ärsyttäviä, mutta "errare humanum est", erehtyminen on inhimillistä. (On se latina kiva kieli). Bändien nimimuutokset ja niitten kehuminen/kritisointi ovat myös sallittuja täällä~

-----

voisinpa jauhaa aiheesta itse sitten.

Ööm. Voisin aloittaa lempibändinnimistäni. 人格ラヂオ (Jinkaku Radio) on ehdottomia suosikkejani. Kuulostaa ja näyttää hyvältä, kiva merkitys, jää mieleen. Nimi tarkoittaa siis suoraankäännettynä "persoonallisuusradiota". Yhtye on sanonut Jinkaku Radiosta, että se tarkoittaa ihmisen olemusta.
9GOATS BLACK OUT on toinen, mikä on pistänyt silmään. Se on niin hauskan kuuloinen, jotenkin. :'D Hyvä bändi sinänsä, jotenkin nimen takia odottaisi hieman erilaista musiikkia, mutta tykkään!
ストロベリーソングオーケストラ (Strawberry Song Orchestra) saa kanssa pisteet minulta. Kuuntelin bändiä ihan vaan tuon nimen takia alunperin ja tykästyin. Nimi antaa ehkä hieman erilaisen kuvan bändistä kuin se on, koska ainakin minun mielestä tuo nimi on jotenkin suloinen, koska no, mansikkalauluorkesteri? En kyllä tiedä, onko bändillä tuolle nimelle jotain merkitystä tai selitystä, että.
カリメロ (Karimero/Kalimero), itse suosin kyllä Kalimeroa, jokseenkin. Se kuulostaa mielestäni karkkimaiselta ja kivalta, ei sen kummempaa. Nimi vain pisti silmään jostain ja jäi mieleen. (Kuuntelin kyllä myös heitä, ei musiikissakaan mitään vikaa ollut, pidin.)
Muita, joista oon vaan sattunut pitämään, on: 摩天楼オペラ (Matenrou Opera), 黒色すみれ (Kokusyoku Sumire), そろばん (Soroban), Fatima, Boom Boom Satellites, Dollis Marry, 犬神サーカス団 (Inugami Circus-dan) & Plastic Tree.

Sitten! Inhokkeja. Ah! Eka voisin just mainita nää kaikki merkkihirviöt, esim: 【_Vani;lla】 - bändi on sinänsä ihan ok, MUTTA tuo nimi saa mut näkeen punaista. Toinen sellainen on お遊戯ゎが魔々団×【PaRADEiS】 (Oyuugi Wagamama-dan×【PaRADEiS】). Oikeasti, ensinnäki, ihan kiva bändi etc, mut toi nimi - en tiedä, muistinko ees romajia oikein. Liian pitkä ja sit toi sulkuhässäkkä. YÄK. Sit ööm sellaiset tylsät, joilla on vaikea etsiä mitään, kuten D, BLOOD, Dolly yms. Näitä riittäis. Yksi pituushirviö kanssa on tietty tää 関西変態系お笑いヴィジュアルバンドHEAR (Kansai Hentai Kei Owarai/Comic Visual Band HEAR - oon nähnyt tosta sekä Owarai että Comic-versiota, enkä oikein ole kyllä varma, kumpaa pitäis käyttää. Ja muutenkin ton romajisointi on niin tuskaa, anteeksi siis, jos tein virheen). Tykkään bändistä, oikeasti, mut en millään meinaa muistaa tota nimee. Sanon yleensä vaan HEAR, mikä on taas sit ihan plää kun se on niin mitäänsanomaton. Muutenhan toi nimi sinänsä KUULOSTAA kivalta, mut on vaan yksinkertaisesti liian pitkä.

Ööö mitähän vielä. Niin joo! Sit ihan randomisti pisti silmään bändinnimi school food punishment. Nimi aiheutti pientä hajoilua :_____D Plus öö vielä sit et oon jostain syystä aina inhonnut sellaista bändinimeä ko Anjyu' (jos se siis pitää kirjoittaa noin?). Musta toi.... pilkkutsydeemiki tos lopus on kamalan näköinen, ja nimi kuulostaa niin mitäänsanomattomalta ja -- se vaan tökkii. o--o

Sit öö. En oo itse mikään Despa-fani, mutta pistääpä vaan ärsyttämään kaikki sen last.fm-tagit ja väärinkirjoitukset. (... En uskalla kirjoittaa sitä koko nimeä kyl tähän kun KUITENKIN typoan sen ku kellonaika ja saan kirveitä niskaani. :'''''D) Nimi on sinänsä ihan kiva, en vaan tajua, miten siitäkin on saatu niin monta eri väärää kirjoitusasua vedettyä. Näitä on muitakin, mut tuli tuli nyt ekana mieleen. Ah, last.fm-obsessio.

stage is yours ~ toivottavasti tästä saatais täällä yhtä viihdyttävää keskustelua aikaiseksi.

Sylvester
Fani

Re: J-bändien nimet

ViestiKirjoittaja Nukeochi » Su Syys 05, 2010 10:59 am

Hahaa, tää on hauska idea. :D

Ehdottomia suosikkeja ovat Phantasmagoria ja Sadie.
Myönnän, aluksi typosin muutaman kerran Phantasmagorian kanssa, mutta tätä nykyään se menee kuin vettä vaan. Nimi kuulostaa hyvältä, se on loppujen lopuksi helppo lausua ja se näyttää kirjoitettunakin hyvältä. Lisäksi tykkään sen tarkoituksesta kovasti, en osaisi kuvitella tälle bändille mitään muuta nimeä. Yksinkertaisesti sopii kuin nyrkki silmään.
Sadie taas on helppo, sekin näyttää hyvältä ja lausuminen on tuskin kenellekkään kovin ongelmallista. Sadie luo heti ainakin minulle, hieman uhkaavan mielikuvan ja sopii yhtyeen musiikin kanssa yksiin.

Inhokkeja sitten ovat Rentrer en soi, 12012 ja Screw.
Rentrer en soinissa menee kieli solmuun, ja siitä ei tiedä pitäisikö se kirjoittaa Rentrer en soi, Rentrer En Soi, Rentrer en Soi vai RENTRER EN SOI. Nimi näyttää hyvältä, mikäli se on kirjoitettu oikein, ja herättää mielenkiinnon, mutta turhan usein se tunnutaan mokattua Retrer en soi tms. Kyllä, minä itsekin.
12012 on taas yksinkertaisesti ärsyttävä. Bändi tekee hyvää musiikkia, tykkään heistä kovasti, mutta nimen kanssa menee hermo. Itse typosin sen etenkin alkuvaiheissa monta kertaa, mutta nyt senkin olen onneksi oppinut ulkoa. (Lol, kyllä viisi numeroisen numerosarjan voi typota vaikka millä lailla!) Sitten lausumiseen. Se pitäisi tietääkseni lausua Ichi ni zero ichi ni, mutta kuinka moni suomalainen jaksaa kertoa jostain bändistä "Joo, kyllä se Ichi ni zero ichi ni on mun suosikkibändi". Itse en edes aluksi tiennyt miten se pitäisi lausua, joten sanoin vain laiskasti kastoistatuhattakakstoista. XD
Screwin lausumisessa ei ole sinänsä ongelmaa, mutta kirjoittamisessa kyllä. Miten sitä voisi tietää, että pitääkö se kirjoittaa ScReW, SCREW vaiko Screw, kun kaikkea on tunnuttu käytettävän?
Viimeksi muokannut Nukeochi päivämäärä Su Syys 05, 2010 2:05 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
[Can you hear me now?]

Nukeochi
Teknikko

ViestiKirjoittaja gnrbu » Su Syys 05, 2010 11:19 am

Viime aikoina olen käyttänyt jonkin verran energiaa heidi.n inhoamiseen, koska iTunes myy niiden musiikkia nimellä "Heidi", mutta last.fm tunnistaa vain nimen "heidi.". Jouduin siis itse muuttamaan kaikkien biisien nimet, siivoamaan last.fm-kirjastoni ja pyörittämään läpi noin sadan heidi.-biisin soittolistan, jotta ne scrobblautuisivat kunnolla. Eikä niiden nimeä edes lausuta [heidi] vaan [haidzi]. ;p

Versailles -Philharmonic Quintet- on toinen huono. Kuka jaksaa pitää mukana nimen loppuosaakin? Kesäkuun keikalla minua ärsytti myös yleisö, joka huusi Versaillesia suomalaisittain lausuttuna. Tajusikohan bändi edes, että kyse oli heistä? Nimi pitäisi lausua [verusaiju].

Dir en greyn nimi olisi muuten hyvä, mutta sitäkin raiskataan liikaa. En kestä katsella Dir En Greytä tai Dir en Greytä enkä tykkää kuunnella, kuinka jenkit ääntävät bändin nimen. Opetellaanpa tämäkin yhdessä: [diru an gurei] tai [diru an guree].

gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja Sylvester » Su Syys 05, 2010 1:58 pm

Ah, ääntäminen. Rrrr, sorrun itse yleensä olemaan laiska ja ääntään suomalaisittain kaiken, sry. : ( Paitsi no öö esim Dir en greystä sanon yleensä kuitenkin vaan Diru jajaja. Sit RENTRER EN SOI on se mikä aiheuttaa tuskaa ääntämisen kans, yleensä vaan sanon sen niiku kirjoitettaa ku ei kukaa saa mun puheesta muute mitää selvää. Asd ranskanlukijana osaan kyl sanoo et KUULOSTI ihan vitun kamalalta ku joku Satsuki sanoi sen :''''''''''D

Nii ja! Tuli tuosta ääntämisestä mieleeen rakas 少女-ロリヰタ-23区 (Lolita23q) - köh en toki pitkään ääntäny sitä vaa "Lolitakakskytkolmeku" nyyh. :''D Ja sit toine on tää 176BIZ, en toki sanonu sitäkää joskus vaa "sataseitkytkuusbiz". Ah, onneksi en enää sano noi pahemmi. Oon kuitenkin itse huomattavasti pakkomielteisempi oikeinkirjoituksen ku ääntämisen suhteen ku oon vähän epäsosiaalinen. En KESTÄ jos joku käyttää lastis romajia tai sit vääriä tageja. Asiahan ei kuulu mulle sinänsä, mutta se on vaan äärimmäisen häiritsevää. Mikä pakkomielle. Mut mun mielestä japania PITÄÄ kirjoittaa japaniksi, kaikki Hikaru Utadat ja Koda Kumit näyttää vaan tyhmiltä. Okei siis joo, eri asia on esim tällee foorumilla puhuttaessa. Mut sit on just bändejä, jotka ei käytä japanilaista kirjoitusasua, kute esim Dirut ja RENTRER EN SOI, joista on molemmista joku rumannäköinen katakana-versio, jota jotkut käyttää lastis. (Tosin, jos oon ton RES:in suhteen vääräs, saa korjata. Mut en oo itse ainakaa virallises yhteydes nähnyt sitä katakana-versiota, mut en oo niin fani, et voin olla väärässäkin).

Nii ja Nukeochi, tosta SCREW:stä; en oo itse fani, mut eikö ne käytä virallisil sivuillaa kans tota SCREWiä isol kirjoitettuna vaa? Ja muutenki oon nähny et sitä käytetää aika paljo ja hm. En ole perehtynyt asiaan mut musta se on aina näyttäny kivemmaltaki noi ja lastiinkin taitaa mennä SCREWinä jos en ny väärin muista.

Täälläki oppii jtn uutta, en tiennytkää tosta Versailles-jutusta. :'''D ... kun en oo niitä pahemmin kuunnellut, mutta joo.

sain vieraita ja ajatus katkes nyyh.

// v Yuugi, en itse asiassa, tää tais olla jossai JaME-foorumilla. :''''D
Viimeksi muokannut Sylvester päivämäärä Su Syys 05, 2010 6:45 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Sylvester
Fani

ViestiKirjoittaja Yuugi » Su Syys 05, 2010 5:24 pm

[off]Sylvester, pöllitkö kenties japsirokista idean? XD[/off]

Omia suosikkeja on muutama. Tykkään joistain omista lempibändeistäni, mutta löytyy sieltäkin niitä, joiden nimiä en itse bandomanina suosittelisi. :'D

ヴィドール
, jonka kirjoitusasusta olen nyt käyntyt mielessäni muutaman kuukauden monologitappelua. Bändi, bändin läheiset ja fanit käyttävät yhä bändistä kirjoitusasua ヴィドール, mutta esimerkiksi bändin virallisiin promojulisteisiin on alkanut ilmaantua kirjoitusasua VIDOLL. Kirjoitusasu taitaa vaihdetta promosuunnittelijan mielentilan mukaan. Kirjoituksessa ja puheessa hyväksyn kirjoitusasuna ihan romanisoidun Vidollin. Lausuminen on itselleni melkein yksi ja hailee, lukuunottamatta erästä poikkeusta: En voi sietää sitä, jos ihmiset kirjoittavat/ääntävät Vidoru. Sanokaa Vidoll, Vaidoll, Vidooru tai ihan mitä tahansa muuta, mutta älkää Vidoru. Loppupeleissä en kuitenkaan ole kovin tarkka lempibändini lausuntatavoista. :'D Ei kutita minun... peppuani.
Rakastan Vidollin nimeä. Se on ehdoton suosikkini, koska se on lyhyt, ytimekäs, loppujen lopuksi helppo lausua, eikä sitä sekoita mihinkään muuhun. Googlaat Vidollin ja saat tulokseksi ensimmäiset 1000 osumaa vain ja ainoastaan tätä bändiä. Minusta tässä on jo hyvät kriteerit loistavalle bändin nimelle.

Toinen hyvä suosikki on シュガーフォークフル, Sugar Forkful, sokerihaarukallinen. :'D Ei taida kertoa mitään bändistä, mutta idea oli kyllä niin huvittavan nerokas, että jos olisin vastuussa bändien nimistä, en missään nimessä päästäisi Reniä nimeämään bändejä enää toista kertaa. Tässä tuskin on mitään syvällisempää merkitystä kuin se, että Ren oli sienissä. Finale.

カル・ヴァリ on myös omasta mielestäni hyvin kaunis nimi, joka ei tarkoita yhtään mitään. Romanisaatiossa sen sijaan on kaksi puoluetta: Toiset romanisoivat nimen Kalvaryksi, ja toiset Kal Varyksi. Niin tosiaan... alkuperäisen kirjoitusasun piste voi todella hämmentää... Itse käytän aktiivisesti Kalvarya enkä aio muuttaa tapojani. Googlettamalla tosin saattaa tulla mitä tahansa bändistä kalmariin.

En voi sanoa, että olisin joskus kiinnostunut bändistä pelkästään nimen perusteella. :'D Yleensä kiinnyn nimeen vasta tutustuttuani bändiin.
Ylläolevien lisäksi rakastan jostain todella omistuisesta syystä Vidollin jäsenten, lähinnä Ramen ja Juin, aikaisempia bändejä. Eze;qul on mielestäni hieno nimi, ja vaikka se sisältää puolipisteen ei nimeä ole silti mielestäni mitenkään täytetty erikoisemerkeillä kuten esimerkiksi Sylvesterin mainitsema 【_Vani;lla】. Tämän lisäksi pidän 妃&関西貴族:sta. Nimihän on Kisaki&Kansai Kizoku romanjeille käännettynä, ja nimi tarkoittaisi suomeksi: Kuningatar ja Kansain ylimystö. Rakastan Kisakin aikaisempaa kirjoitusasua. :'D Se kertoo identiteettikriisistä. Myös 水風船, Mizufuusen, vesi-ilmapallo, herättää käännöksensä puolesta minussa lievää hilpeyttä. :'D

Nimiä, jotka ovat mielestäni mitäänsanomattomia tai ärsyttäviä on monia. No, suosikkibändeistäni ensimmäinen on Arc, tai アーク. Katakanaversio on jokseenkin vanhentunut, mutta itse olen mieltynyt käyttämään sitä tagina biiseissä. Myöskin opettelin yli vuosi sitten siihen, että bändi on Aaku, ei Arc, puheessa. :'D Nimi on kuitenkin jokseenkin mitäänsanomaton. Arc. Niin.

お遊戯ゎが魔々団×【PaRADEiS】 on ihan hirveä nimilitania, mutta onneksi sen voi lyhentää yksinkertaisesti Paradeissiksi. :'D Dalia googlatessa hakukone heittää Salvador Dalia kehiin, joten siitäkään ei voi antaa pisteitä. Ja Dalinkin kirjoitusasussa on kamala tappelu siitä, onko se Dali, vai ダリ, bändillä kun on ilmeisesti samanlainen fuusio menossa, kuin Arcilla aikanaan, että siirrytään katakananimestä kokonaan romanjiin.

Mutta, entäpä jiirokkareiden nimet ja se, miten ne pitää lausua? XD Kuulen vielä useammin väärin lausuttuja jiirokkareita kuin väärin lausuttuja bändejä. R-kirjaimen sisältävät jiirut eivät suinkaan tule suusta ulos pehmeinä, vaan sen on ehdottomasti oltava suomalaisittain Rrrrrrrrrrreita tai Rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrruki. Ei se mitään, syyllistyn itsekin tähän virheeseen... paitsi jos puhun Shunista. Sitten en. :'D Silloin Shun on pehmeällä yyllä varustettu Shyun~.
ママちゃん, 平手打ちしてください!!

Kuva

Avan tehnyt Hasu

Yuugi
Pääesiintyjä

Paikkakunta: Ramen hameen alunen, siellä minne kaikki kadonnut menee

ViestiKirjoittaja hinua » Ma Syys 06, 2010 3:11 pm

Pienenä Dirufanina mun on pakko sanoo, et eniten ärsyttää ku ihmiset sanoo Dir en greyn [dirrenkrei] ,kun siinä on yksi r-kirjain x___x Yleensä osaan suodattaa sen ja todeta, että mitä väliä miten sen sanoo kunhan vain ymmärtää mistä puhutaan, mutta viime aikoina se on alkanu taas nyppiä. Harvemmin mä siitä huomautan kenellekään keskustelus, et muuten toi sun lausumises kyrsii, mut... Niin. Siinä on yksi r! Ja voi ilon päivää, kun joskus itse änkytän ja se r jää hurruttaan mun suuhun, pahoinpitelen itteeni henkisesti, et enkö ny yhen bändin nimee saa sanottuu. :'D

Ja pakko sanoo siitäki, miten rasittavaa on, kun en tiedä, miten Giruga/ämesh oikeasti pitää kirjottaa. Levyjen kansistakaan ei ole mitään hyötyä, kun etukannessa lukee Girugämesh ja takakannessa Girugamesh, eli onko se sit ihan se ja sama, kummin sen kirjottaa? :'D

D'espairsRayn kirjotusasusta oon ylitarkka ja pidän siitä (vaikka yleensä sanon Despa tai Disupa lol :'D), mut paljon puhuttu 【_Vani;lla】 menee jo vähän yli minunkin ymmärryksen :'D
Ja sit (vitsi ku pääsin nyt nimistä ja lausumisesta valittamisen makuun), ku ihmiset puhuu Despan Zerosta, joka siis itsekin lausuu nimensä niinku [tsero], ni mulla palaa hermo jos ihmiset alkaa vääntää jotai [tsirou] englannintyyppistä sen nimestä! Lisäksi Diruficcejä lukiessa mulla pistää tosi pahasti silmään Diesta kirjottaessa, jos siellä lukee "katsoi Dietä" vaikka se nimi lausutaan [dai] eli sen pitäisi olla a eikä ä ja niin :D

Vitsi tää on kiva topa :D

ps. mun mielestä SCREW kirjotetaan kokonaan isolla :D Ja musta 12012 nimi on ihana, jos en puhu siitä "ichi ni zero ichi ni" ni sit tulee "yks kaks nolla yks kaks" ja musta se on aivan ihana sanoo! :D
Kuva

hinua
Teknikko

ViestiKirjoittaja sacrifice » Ma Syys 06, 2010 5:35 pm

Minunkin on pakko tulla tänne 8D Suosikkejani ovat Acid Black Cherry, helppo sanoa ja ääntää, ei mitään kovin ihmeellistä mutta silti sitä sanoo kovin mielellään, sekä Phantasmagoria, joka suoraankäännettynä tarkoittaa muistaakseni harhanäkyjen sarjaa. Se oli aluksi toki vähän vaikea ääntää ja kirjoittaa, mutta no problem nykyään ! Tykkään myös DaizyStripperistä kovasti.

Bändin nimi DaizyStripper tulee nuorista tytöistä lähtevästä positiivisesta mielikuvasta ("daisy" kuvaa sitä) ja aikuisten maailma tulee mukaan "stripper"-osassa.
Kuten JaME kuvaakin. Bändin nimi on kovin kekseliäs.

Muita suosikkeja on mm. D'espairsRay, chariots, LIX., ViViD ja spiv states.

Inhokkeja taas on sellaiset nimihirviöt, kuten tämä お遊戯ゎが魔々団×【PaRADEiS】 , jotain niin järkyttävää tuollaiset nimet hyi. Myös DOG in the Parallel world Orchestra, mutta sen voi onneksi helposti lyhentää DOG in the PWO'ksi. xTRiPx on ehkä järkyttävintä mitä olen ikinä nähnyt, miten tuollainen pitäisi edes lausua? äkstripks? v (NEU), v [NEU], v[NEU], v(NEU).... mitä. Oikeasti, tuleeko siihen väli vai ei, miten lausun nimen, mitä helvettiä äää.
Myös シリアル⇔NUMBER on yksi kamalimmista mitä tiedän. Onko se nyt SERIAL⇔NUMBER, Serial Number vai SERIAL NUMBER D: Miten vain.
Miyavia olen tässä viime päivinä miettinyt myös paljon. Sen oikea kirjoitusmuotohan muutettiin vähän aikaa sitten 雅-MIYAVI-:ksi, mutta ihmiset kirjoittaa vielä usein Miyavi tai 雅-miyavi- tai MIYAVI. Ärsyttää varsinkin last.fm'ssä, mutta no can do. Eihän sillä nyt NIIN paljon väliä ole, mutta perkele oikeat tagit, kaikki tyytyväisiä. D:

Editto: Ainiin, munhan piti vielä niitä mitäänsanomattomia nimiä tähän listata ~
Sellaisia minulle ainakin ovat Valluna, SID, Nightmare, Merry, HITT, D .... Jotenkin liian yksinkertaisia ja muuten vain tylsiä.

Itse en ole noissa ääntämisissä niin tarkka, en jaksa alkaa vääntämään niitä kovin japanilaisittain, mutta toki ärsyttää jos joku ääntää Lolita23q:n lolitakakskytkolmekuu kun se pitäisi ns. japanilaisittain sanoa shoujo loliita nijuu san ku. Ite mieluiten jätän puhumatta tuollaisista merkkihirmuista. Paradeisiakaan en koskaan jaksa alkaa vääntämään arkipuheessa miten se pitäisi nyt oikeasti sanoa, se on niin pitkä ja kieli menee väkisinkin solmuun. Mä myös mieluusti käytän lyhenteitä, Despa, Diru, Gaze, existo, versu... yms.

Ai niin se mun piti vielä mainita näistä nimihirviöistä, että 凛 -the end of corruption world- on järkyttävän vaikea lausua. Itse sanon sen vain Rin tai Lin, ihan järjetöntä alkaa sanomaan tuota litaniaa Rin -the end of corruption world- kun sitä ei ensinnäkään muista ja kieli menee tämänkin kohdalla solmuun. D: Voivoi...
Viimeksi muokannut sacrifice päivämäärä Ti Syys 07, 2010 6:16 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Minun halkaistu kurkkuni on peitetty piikeillä
Tule, lauletaan tässä vääristyneessä maailmassa

sacrifice
Bändäri

ViestiKirjoittaja neo-giri » Ma Syys 06, 2010 8:23 pm

^sacrifice: Khehe, itelläni DaizyStripper on ehdoton lempibändi ja toi ite bändin nimikin on ihana<3 Okei, myönnän että joskus hiukan nolottaa kun laittaa iskän tilaamaan Daizyen levyjä tms (mikä on tapahtunut tasan kaks kertaa wohoo) ja sit siin on toi sana stripper, mut ei se nyt sillain haittaa, se on kiva nimi silti:'D Kaiken lisäks toi kirjotusasu et toi D ja S on isolla ja koko juttu yhteen on tosi nätin näkönen. Tosi harvoin joudun oikeesti ääneen sanomaan bändien nimiä, mutta tän lausun yleensä ihan melko suomalaisittain 'deisistripper'. Tiedän kyllä että ihan japanilaisittain tääkin ois tyyliin 'deisiisutorippaa' mutta tää lausuntatapa jota näin randomisti ihmisille puhuessa käytän tuskin tappaa ketään, vai?
Myös toi sacrificen mainittema Acid Black Cherry on kiva nimi=))

Mäkään en mitenkään suuremmin ylistä nimiä, joissa on jotain ihme merkkejä, esim juuri nää oudot kahasulkeet 【】. Siis joo moi, miten noi saa ees kirjotettua ilman että niitä kopioi jostain..?

Sitten tosta Versaillesista, josta aiemmin mainittiin. Joo, se lisänimi nyt on vaan lisänimi, jota käytetään, koska on olemassa jo joku toinen Versailles niminen artisti(ei japanilainen). Ite hyvällä säkälle ees kirjottaisin ton lisänimen oikein, pitkän aikaa joskus luin sen aina jostain syystä Phileharmonic Quintet. Muakin ärsytti hiukan se kun keikalla kaikki hoki suomalaisittain vaan Versailles, Versailles~. Siis hei ihmiset, missä ootte ollu historiantunneilla kun maailmansodista puhuttiin? Jos teidän ope on niin urpo että on opettanut teitä puhumalla Versaillesin rauhasta niin onnea vaan teillekin. Meillä ope puhui aina Versain rauhasta ja pari kertaa painottikin että sitä nimeä ei suinkaan lausuta niinkuin liian moni lausuu. Joo, käytän toki puhuessani pääsääntösesti kans tota suomalaista lausumistapaa, mutta kyllä mun mielestä ees kyseisen bändin keikalla pitäis se lausua oikein. Muuten kyllä tykkään tästä bändin nimestä tosi paljon, se kuvastaa tosi hyvin bändin tyyliä.

Lolita23q. Se näyttää kivalta mutta se lausumistapa hiukan hämää. Mitä nyt äkkiä jonkun kommenttivideon näiltäkin nyt katsoin niin ne lausui sen ite kutakuinkin roritaniisanku? Eli ihan japanilaisittain. Ite puhun yleensä vaan loleista ja joskus käytän hiukan myös ihan tällästä random lausuntatapaa, lolkaakookuu X'DDD Tää nimi tosiaan näyttää kivalta, niin romanjeilla kuin öö... kanjeilla ja katakanoilla:'D Ainut vaan et jollekkin tästä vois eka tulla mieleen joku hihhulihei mun housini vei lolita röyhelöbändi, mutta toivottavasti se nimi ei sitten kuitenkaan säikäytä niin paljon että jättää bändin tuotantoa kuuntelematta, ihana bändi kun kerran on.

Jiirujen nimistä vielä jotain. Ite oon oppinut puhumaan Kyosta Kjoona ja Ryosta Rjoona nyt viime aikoina, mutta... tässä on sitten se huono puoli että kaikki ei aina tajuu kenestä sillon puhun vaikka kyseiset heebot tietäisivätkin. Kun luen ficcejä niin päässäni luen tosi usein vielä ne ihan suomalaisittain, mutta sitäkin oon yrittänyt parantaa. Siis joo, kaikkia liikuttaa varmaan miten mä ne oman pienen ison pääni sisällä luen, mutta jos en opi oikeaa lausumistapaa niin sijamuodoissa taivuttaminen ficcejä kirjoittaessa kusee varmasti kympillä.
Oon tosi pitkään tiennyt toki että japanissa Y lausutaan J'nä ja J vähän niinku Z ja en oo esim koskaan puhunut Kamijosta taikka vaikka Ayabiestä niinkuin ne kirjoitetaan. Useemmankin kerran oon noi edellä mainitut nimet kuullut lausuttavan kirjaimellisesti niin kuin ne kirjoitetaan ja ei hemmetti kuulostaa pölkyltä, varsinkin kun suomen kielessä ei muistaakseni varsinaisesti ole edes mahdollista että Y-kirjain ja joku vokaaleista, Ä'tä ja Ö'tä lukuunottamatta olisivat vierekkäin vai miten se ope nyt joskus selitti:'D

Yu-giri, Yuugiri, Yugiri... Okei, miten tää pitäs nyt sitten kirjottaa?:'D Ite oon tottunut kirjoittamaan Yu-giri ja siinä nyt oon pysynyt vaikka kyseisen tyypin twittertunnuksessakin lukee Yugiri oikeestaan kyl koko juttu pienellä mut siis joo. Oon käsittäny et se aineski lausutaan pitkällä uulla joten sen pitäis olla joko kahella uulla tai sitten tolla vokaalinpidennysviivalla vai mikä nyt ikinä olikaan... Toisaalta en mäkään tätä omaa nickiäni lausu neoogiri joten voihan toi viiva olla ihan vaan koriste ja se oiski lyhyellä u'lla... Sit vielä sellanen juttu että kuulen aina Yu-girin itse lausuvan kaikissa videoissa nimensä jostain syystä Yuurigiri, suomalaisittain Juurigiri. Tiä yhtään mistä toi ylimääräinen ri-tavu tulee mutta jostain syystä se vain kuulostaa siltä:'D

Jiirujen nimissä oikeastaan ainoat joista en kovin pidä on esim nää S, K jne joissa on vain yksi kirjain. Ei sillä, nääkin oppii toki nopeasti lausumaan japanilaisittain esim toi S on Esu ja kaikkea mutta kun ne näyttää pölkyiltä. Ja varsinkin jos bändin nimi on pelkkä yksi kirjain, esim nyt D niin on älytöntä ettiä niiden tuotantoa, jos ei tiedä yhdenkään kappaleen nimeä. Vaikka Youtubeenkin laittaisi hakusanaksi vaikka 'D j-rock" niin se silti tuppaa tarjoomaan kaiken maailman DJ'tä, D'espairsRaytä sun muuta.

Sitten... tää on ehkä todella tyhmä kysymys näin about kolme vuotta Antikkua kuunnelleelta, about kaks vuotta kyseistä bändiä lempibändinään pitäneeltä tyypiltä, mutta siis kirjotetaanko se An Cafe, an cafe, an Cafe, An cafe, AN CAFE... Logossa ja bändin sivuilla se on kokonaan isolla mutta kuinkas sitten muuten?:'D Useimmiten sen näkee kirjoitettuna An Cafe mutta liikaa poikkeuksiakin on. No joo, ei tässä nyt kai mitään sen kummempaa sääntöä nyt taida sitten olla, kaikissa virallisissa(?) jutuissa se on kokonaan isolla, mutta harvoin sitä niin näkee näin muuten sillä tavalla kirjoitettuna joten kukin kai kirjoittakoon sen miten haluaa.

Ehkä tässä nyt olis sitten kaikki tältä erää:'D
Viimeksi muokannut neo-giri päivämäärä Ma Kesä 18, 2012 12:46 am, muokattu yhteensä 1 kerran
Gitchi Gitchi Goo !!

neo-giri
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja Meroko » Su Kesä 17, 2012 4:10 pm

Voi lausunta... Siinä myönnän tekeväni virheitä ja paljo. Esim ORANGE RANGE tulee usein lausuttua englannin ääntämistyylillä eikä Orenji Renji. Välillä lyhennän nimen pelkäksi O R.
Kirjoitusasukin on vähän epäselvä... onko se sitten ORANGE RANGE, Orange Range vai オレンジレンジ.

Nimisuosikkeja on D´espairsRay ja Plastic Tree. Kuulostaa ja näyttää hyvältä.

Onneksi en kuuntele näitä vaikeasti kirjoitettavia bändejä, kuten juurikin お遊戯ゎが魔々団×【PaRADEiS】 ja 【_Vani;lla】 niin ei tarvitse hävetä silmiä päästä mokatessa nimet... :D (nytkin kopioin enkä edes yrittänyt vääntää itse)

En oikein tykkää D:n nimestä, vähän turhan simppeli eikä pelkällä kirjaimella löydä youtubesta sun muista yhtään mitään.

Jänniä nimiä joihin olen törmänny on Ga♂ru (miten tuo miessymbooli pitää sanoa vai onko se vain O?), Galileo Galilei, PANIC☆ch ja The 5.6.7.8's.
Mielikuvitusta riittää mutta kuinka toimivia kaikki merkkihirviöt sitten loppujen lopuksi on?
~Two halves make a whole~
~Two hearts make a soul~

Meroko
Bändäri

ViestiKirjoittaja Rin » Su Kesä 17, 2012 11:14 pm

Hauska aihe topiikille, ja koska otsikko ei rajoita bändejä vain jrockiin niin minäpä avaudun vähän jpoppipuolen, lähinnä Johnny'sin nimihirviöistä. :D Ei taida yhdenkään Johnny's-ryhmän nimi olla ihan tyhjästä vedetty. Kaikilla on joku merkitys; bändinjäsenten nimikirjaimia, sanalyhenteitä, sanaleikkejä yms.

Mun määritelmät hyvälle bändinnimelle on tainneet tulla vastaan jo aiemmin tässä töpössä: 1) nimi on helppo muistaa, 2) se on helppo myös kirjoittaa, 3) sen voi googlata ilman kummempia vaikeuksia.

Näillä perusteilla Kat-tun ja Kanjani8 on erittäin hyviä bändinnimiä. Helppoja kirjoittaa ja muistaa, ja google löytää ne heti. Lempibändieni kohdalla olen aika tarkka nimen oikeinkirjoituksesta, muissa siedän joustoa. Niinpä mulle on aivan yhdentekevää kirjoitetaanko nuokin näin vai esimerkiksi KAT-TUN ja Kanjani∞, tai kenties japaniksi niin kuin Kanjanin nimen voisi kirjoittaa.

News (/NEWS, hälläväliä) on googlattavuutensa takia ihan vihoviimeinen ärsytys. Siinä pitää AINA olla jotain lisämääritteitä: "News Johnny's" tai "News + jonkun jäsenen nimi" etc. Ja tuo Johnny's:kin lisämääreenä antaa lähinnä uutisia Johnny Deppistä... Bändinnimi V6 puolestaan antaa googlessa hakutuloksiksi erinäköisiä autonmoottoreita.

Erikoismerkit ja välilyönnit mua jäätää; myönnän etten tosiaan tiedä mihin kuuluu välilyönnit kun ryhmän nimi on Hey!Say!JUMP. (Vai esim Hey! Say! JUMP tai Hey!Say! JUMP?) Samoin A.B.C-Z on pisteidensä kanssa vähän ikävä kirjoittaa. Sen lausuminenkin on vähän monimutkaista; [eibiishiizii] on vähän hermostuttava lausua, minkä takia se usein lyhenee. Länkkärit tuntuu sanovan vähän epäloogisesti [ebisu], kun taas japanilaiset sanovat [ebiji], kumpikin vähän hassuja imo. :D

Moni nimi on myös lyhenne jostain: A.B.C eli Acrobatic Boys Club, BAD eli Beautiful American Dream ja SMAP eli Sports Music Assemble People.

Oma lukunsa ovat vielä nimihirviöt, joiden kohdalla tulee mietittyä kahdesti ennen kuin kehtaa edes sanoa bändinnimeä ääneen jollekin joka ei jo ennestään sitä tiedä. :D Tähän sarjaan kuuluvat bändin jäsenten sukunimien alkukirjaimista koostuva Kis-My-Ft2, ja Sexy Zone joka on muuten vaan nolo. Ei riitä mun sormet ja varpaat yhdessä laskemaan kuinka monesti olen kuullut kysymyksen "Niin kiss my mitä?" tai kuullut vitsin "Kis my ass lololol :D" mikä ei juuri koskaan ole riittänyt naurattamaan mua. Senkin kirjoitusasusta on ties mitä väännöksiä, kuten "Kis-my-ft-2" ja "Kis-My-Ft.2". Sekin toki kuulostaa englanniksi lausuttuna yksinämaan typerältä. Japaniksi se vielä menettelee, kun siinä ei joudu niin suoraan ajattelemaan miltä nimi oikeastaan kuulostaa: [kisumai futto tsuu].
Sexy Zone puolestaan saattaisi olla ihan ok nimi jos ryhmän jäsenet olisivat 20-25 -vuotiaita oikeasti kuumia miehiä, eivätkä 12-18 -vuotiaita pikkupoikia joista ryhmä nyt koostuu... (Se ongelma sentään korjaantuu ajan kanssa.)

Omaksi lempibändikseni myönnän Kis-My-Ft2:n eli Kisumain. Nimi on tosiaan nolo, mutta siihen tottuu. Kaikkeen tottuu. :D

...hups vähän tl;dr avautuminen. T___T
Kuva

äänetön hämärä, hämmästynyt tähti

viileässä, pimeässä, ystäväksi lähti

1 tykkää.
Rin
Teknikko

ViestiKirjoittaja Fray » Ma Kesä 18, 2012 12:01 am

Oon törmänny liian monta kertaa ongelmaan D:n kanssa. Ensinäkin koko keikka-uutisen selittäminen äidille josksu talvella oli hieman... outoa, koska tältä meni koko ajan ohi korvien mikä bändin nimi edes on. Lisäksi tollahan ei tosiaan löydä mistään mitään ellei perään liitä jonkin jäsenen nimeä, tai luultavasti myös "God Child Records" tai "avextrax" ajaa saman asian, kun avexillahan nuo vielä jonkin aikaa sitten pyörivät. Pitäis joskus testata, tosin nykyään etsin muutenkin pääasiassa matskua lähinnä Tsunesta joten watteba~.

No ihan artistipuolelta, vaikka vähän offtopiciks kai meneekin, niin Hora on ollut hyvin mukavaa selitettävää muutamalle kaverilla, kun ensin luulevat mun puhevian tulevan kuvioon ja mun meinaavan huoraa. Sit kun aikani oon selittäny ni ne kattoo mua jotenki oudosti, koska eivät edelleen tajuu mitä meinaan. Ja hei, tietääks joku miten Kaya kuuluis oikeaoppisesti lausuu? Tästä on joskus käyty vääntöö kaveriporukas mut en tosiaan muista mihin päädyttii...
Pulvis et umbra sumus.

Fray
Vuoden Shinya

ViestiKirjoittaja neo-giri » Ma Kesä 18, 2012 12:32 am

D'n hakuvammaisuus koettu. Keikkalippua ostaessanikin meni tovi ennen kuin myyjä löysi koko keikan tietokoneeltaan, vaikka tiesi, että se on se japsibändi. Loppujen lopuksi hän taisi löytää etsimänsä keikkapäivän avulla. Niin ja ennen keikkaa velipoika kysyi, että notta minkäs bändin keikalle sitä ollaan menossa, ja kerrottuani vastauksen hän meni Youtubeen. Edin juuri kehaista, ettei pelkällä 'D'llä kyllä mitään löydä, kun jo alkoikin soida Ouka saki some ni keri:'D Nyt kun itse vilkaisin niin kyllähän 'D'llä hakemalla ko. video möllöttääkin jo toisena, mutta siinäpä se :/

Kerran tänne olenkin jo kirjoittanut, mutta oliskohan mulla vielä jotain lisättävää...

Fray: Ite oon oppinut, että Y't lausutaan japaniksi ainakin yleensä? Suomen J'nä tai jotain sinne päin joten lausun sen Kajana:') Ja mitä nyt Kayan kommenttivideotakin vilkaisin niin kutakuinkin Kajana se itsensä esittelee:'D

Mistä tulikin mieleeni, että aaar, mua ärsyttää jotenkin hitusen, kun ihmiset lausuu japsi-J'n ihan vaan J'nä>_< Kamijo ei ole Kamijo eikä Keiji ole Keiji eikä Aiji ole Aiji jne grr! Se on enemmänkin... KamizoKeiziAizijne?

Ja Kamijosta tulikin mieleeni, että miksei sitä Versailles'ta voida lausua Versaina/Verusaina? Ärrinmurrin, ettekö yhtään kuuntele historiantunneilla, kun puhutaan VERSAIN palatsissa solmitusta VERSAIN rauhasta!

Ei sillä, että itsekään mitenkään päätä huimaavasti japania, englantia tahi muitakaan kieliä lausuisin - esimerkiksi Screwin lausun usen laiskuuttani melkein niin kuin se kirjoitetaankin näin suomalaisittain, samaten yllättävän monet muutkin englanninkieliset nimet - japanin lausuminen on paljon helpompaa, siinä missä enkussa oon melko huonoXD - - mutta noilla nikseillä pääsee jo pitkälle:')

Ei mulla muuta tähän hätään, ehkä myöhemmin sitten. Moro o/

//Oho, höpötinkin melkein kaikista näistä nyt mainitsemistani asioista jo edellisessä viestissäni:'D Nooh, kertaus on opintojen äiti.
Gitchi Gitchi Goo !!

2 tykkää.
neo-giri
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja Larjus » To Maalis 27, 2014 11:05 pm

Mua ärsyttää yli kaiken se, ettei kaikki osaa kirjoittaa Mix Speaker's,Inc.n nimeä oikein. Monet yleensä muistaa laittaa pisteen loppuun, ja usein pilkkukin löytää tiensä perille, mutta sitten sen pilkun jälkeen laitetaan väliviiva! Äärgh, ei niin. Alkaa silmissä kipinöidä jos näen sen kirjoitettavan niin. Yleensä en ole hiustenhalkoja bändien nimien suhteen, mutta miksujen kohdalla olen tarkka, onhan kyseessä lempibändini. Lisäksi mua ärsyttää, jos bändin jäsenten nimet kirjoitetaan väärin. YUKIn, MIKIn, AYAn ja S:n kuuluu olla isolla ja seekin ja keijin pienellä, eikä mitenkään muuten! Toki joissain ficeissä yms. on parempi noudattaa tavallista erisnimien ulkoasua, mutta jos kyseessä on joku bändiprofiili tms. En kestä.

Ja SCISSORin kirjoittaminen pienellä saa myös mun suun mutrulle :/
その時の 気分で
ポーランドルール発動だしー
「ずっと俺のターン!」

Larjus
Teknikko

Paluu Yleistä