Laiton lataaminen

Yleistä keskustelua liittyen japanilaiseen musiikkiin.

Laiton lataaminen

ViestiKirjoittaja Apinakapina » Pe Syys 11, 2009 4:31 am

Tarkoitan tämän keskustelun lähinnä jrock-kontekstissa käsiteltäväksi, koska lähestyn asiaa nimenomaan (jrock)fanin näkökulmasta. Ylläpito siirtänee topsun Vakaviin aiheisiin, jos tarve on^^

Tässä muutama esimerkkikysymys:

-Mitä mieltä olet laittomasta CD/DVD-levyjen lataamisesta?

-Harrastatko sitä itse, ja miten perustelet/puolustelet sitä?

-Vaikuttaako(/Saisiko vaikuttaa) jrockin kohdalla asiaan se, että niitä levyjä ei juuri suomalaisen levykaupan hyllyltä löydy?

-Tukeeko 'oikea' fani bändiään myös rahallisesti, vaikka rahasta menisikin vain se väitetty murto-osa artistien itsensä taskuun?

-Ja entä jos niitä keikkoja ei Japanin ulkopuolelle rantaudu, jolloin et voi tukea silläkään tavalla?

-Onko CD:iden ja DVD:iden laittomassa lataamisessa jonkinlainen aste-ero?
(Eli onko jälkimmäinen ns. pienempi paha, kuten joskus kuulee väitettävän.)

-Entäpä suosikkiartistien ja niiden ei-niin-suosikkien välillä? (Eli esim. Diruja et ikinä lataisi ilmaiseksi, mutta tuolta Gazettelta nyt voisi vaikka tuon mikä lie levyn ladatakin... ^^;)

-Entä vanhan (kaupoista jo kadonneen) materiaalin ja uuden välillä? Entä jrock-lehtien skannaukset?

(Kyllä, kysymykseni ovat hieman asenteellisia, mitä pahoittelen. Olen tässä asiassa sellainen natsi, että oksat pois. Omaa kysymyksenasettelua saa harrastaa^^ Ja koska olen tietokoneasioissa niin avuton, niin ehkäpä joku haluaa myös tehdä tarkennuksia sillä saralla.)
Kuvassa Keiji, Reitan neitokakadu. Se on söpö.

Apinakapina
Taustalaulaja

Re: Laiton lataaminen

ViestiKirjoittaja gnrbu » Pe Syys 11, 2009 8:26 am

Totta puhuen minun on hyvin hankala nähdä yhteyttä levymyynnin ja artistin menestyksen välillä. Se saattaa johtua ehkä osittain siitä, että laittoman latauksen puolustajat heittelevät jatkuvasti ilmaan numeroita siitä, kuinka pieni summa yhden levyn hinnasta päätyy itse artistin taskuun. Minusta on ihan reilua, että tuottaja ja muut levyä tekemässä olleet saavat osansa, eiväthän bändit saisi mitään aikaan ilman heitä, mutta suurin osa tuotosta jää jakeluportaalle, jolle levyt ovat samanlaista kauppatavaraa kuin leipä ja vessapaperi. Muutkin järkipohjaiset syyt ovat varsin päteviä. Levyn vakiintuneella 20-30 euron hinnalla (tai 20-50, kun puhutaan tuontilevyistä) ei ole mitään tekemistä sen arvon kanssa. Kustannukset ja hinnat saataisiin alas siirtämällä levymyynti nettiin, mutta levy-yhtiöt eivät halua tarttua siihen laittoman kopioinnin helpottumisen pelossa.

Tärkein syy siihen, etten saa latauksesta huonoa omatuntoa, on kuitenkin se, että se on nyky-yhteiskunnassa yleisesti hyväksyttyä. Kyllähän poliitikot yrittävät säätää ties mitä lakeja puuttuakseen siihen, mutta todellisuus on toinen. Pienenä kopioin kaverien ja kirjaston levyjä C-kaseteille ja itärajan tuntumassa asuessa joku oli aina käymässä Venäjällä ja toi sieltä piraatteja (siihen aikaan tulli ei vielä jaksanut välittää). Vähän myöhemmin kasetit muuttuivat ensin cd-levyiksi ja sitten MP3:ksi, mutta sama meno jatkui. Lapsena ei ollut rahaa ostaa itse levyjä, eikä äidiltäkään kehdannut pyytää kuin joulu- tai synttärilahjoiksi. P2P-ohjelmien käytön opin yläasteikäisenä kaverin vanhemmilta. Äiti tiesi varmasti, ettei tietokoneelle ilmestynyt tuhansien biisien kokoelmani voinut olla täysin laillinen, muttei koskaan sanonut mitään. Kaikki kaverit lataavat, ja esimerkiksi koulubileissä on täysin hyväksyttävää ilmoittaa, että haluaa kuulla nyt yhden tietyn biisin, DC++ auki.

Minusta ollaan tultu tilanteeseen, jossa laitonta lataamista ei enää tarvitse perustella.

Minusta on aina Suomessa keikalla käydessä huvittavaa ajatella, että tämäkin bändi on saatu tänne laittoman latauksen ansiosta, erityisesti alkuaikoina, kun yhtään euroversiota ei ollut julkaistu eikä yksikään levykauppa ollut myynyt yhtään levyä hyllystä. Eiväthän Euroopan myyntiluvut voi vieläkään mitenkään olla niin isot, että bändejä lähetettäisiin tänne pelkästään niiden perusteella. Kyllä bändit ja levy-yhtiöt tietävät, että kuuntelijoita on todellisuudessa paljon enemmän, ja nekin, jotka eivät osta levyjä, ovat valmiita maksamaan keikkalipuista ja fanikrääsästä. Vai paljonko veikkaatte vaikkapa Dion myyneen täällä ennen ensimmäistä keikkaansa? Bändihän ei ollut edes julkaissut vielä yhtään pitkää albumia. :D

Itse asiassa jos levy-yhtiöt kaikkea todennäköisyyttä vastaan onnistuisivat tavoitteissaan ja kaikki lataaminen saataisiin kerrasta poikki, veikkaan, että ne kärsisivät siitä itse pahiten. En usko, että kukaan lataaja olisi valmis maksamaan kaikesta lataamastaan, ja kun kuuntelijat alkaisivat pistää musiikkia parhausjärjestykseen, puolet bändeistä kuolisi. Kun kukaan ei kuuntele, kukaan ei myöskään tule keikoille, kukaan ei ansaitse ja levy-yhtiön on pakko pistää porukka pihalle. Päädyttäisiin samanlaiseen tilanteeseen kuin 70-luvulla, jolloin levy-yhtiöt tahkosivat kyllä mukavasti rahaa supertähdillään, mutta mitään muita artisteja niillä ei sitten ollutkaan.

Mielenkiintoista kyllä, levy-yhtiöt ovat viime aikoina alkaneet tulla hieman vastaan. Youtubesta löytyy jo paljon laillisia musiikkivideoita ja jokaisella artistilla on MySpace-sivullaan kuunneltavia biisejä.

Youtubesta muuten sen verran, että mielestäni ihmiset, jotka kuuntelevat laittomasti ladattuja biisejä Youtubesta, eivät ole yhtään sen parempia kuin ne, jotka lataavat niitä koneilleen, vaikka edellinen onkin hieman jälkimmäistä laillisempaa.

Artistin tukeminen on tullut minulle viime aikoina tärkeämmäksi saatavuuden parannuttua. Esimerkiksi Dirun uutta tuotantoa en kuvittelisikaan lataavani, koska se on niin helposti saatavilla. Toisaalta koneellani on vielä kaikki Dirun sinkut, joista omistan levyinä vain pienen osan, koska en näe paljon järkeä niiden ostamisessa parin B-puolen takia. (Epäilen, että ostan ne vielä joskus, mutta toistaiseksi olen onnistunut sanomaan itselleni ei.) Lisäksi minulla on erilaisilla erikoisversioilla julkaistuja bonuksia, koska en näe levyn tai dvd:n kaikkien versioiden ostamisessa järkeä. Lisäksi jos jostain löytyisi laittomia versioita Dirun ensimmäisistä VHS:stä, tanssisin lataamaan.

Tavallaan lataaminen on myös vastalause levy-yhtiöiden selvälle rahastukselle - jos samasta levystä julkaistaan sekä normiversio, rajoitettu painos, rajoitettu erikoispainos, euroversio, jenkkiversio ja jenkkiversion rajoitettu painos, hommasta tulee ainakin minulle suuhun sen verran huono maku, että ostan sen version, mikä parhaalta tuntuu (jos kyseessä on Diru, isoimman ja kalleimman, jos jokin muu, halvimman), ja lataan loput extrat netistä, vaikka laillisesti minulla ei olisikaan mitään oikeutta nähdä niitä maksamatta kaikista versioista.

Haluan kuitenkin ostaa niitä Diru-levyjä. Jo pelkästään sen takia, että se näkyy myyntiluvuissa. Uskon ilman mitään konkreettisia perusteita, että myyntiluvut ovat usein artistille tärkeämpiä kuin levyistä kassaan tippuvat sentit. Myyntiluvut ratkaisevat, kannattaako bändin tehdä enää enempää levyjä tai tehdä kiertueita.

Ehkä samasta syystä en muiden bändien kohdalla näe useinkaan tarpeelliseksi ostaa vanhaa tuotantoa - sen myyntiluvuilla ei ole enää mitään merkitystä, ja kun artistin taskuunkaan ei enää montaa senttiä valu, en näe ostamisessa merkittävää hyötyä. Sama pätee lopettaneiden bändien levyihin.

Musiikin jälkeen lehtijuttuihin ja valokuvaskanneihin. Artikkelin kopioiminen lehdestä nettiin tai photoshootin skannaaminen on ihan yhtä laitonta kuin levyjen rippaaminen ja jakoon laittaminenkin, mutta itse olen vain iloinen siitä, että ihmiset tekevät niin. Muutenhan koko Suomi joutuisi fanittamaan jrockia lähdemateriaaleina vain Suosikissa julkaistut neljä kuvaa Dirusta ja Demin kaksi kuvaa An Cafesta. (<- Pelkkä heitto, mutta tajuatte, mitä tarkoitan. Harva tilaa japanilaisia lehtiä kotiinsa, ja virallisten kotisivujen profiilikuvat ovat useilla bändeillä yhtä tyhjän kanssa verrattuna niihin oikeisiin photoshooteihin.)

gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja hinua » Su Syys 13, 2009 2:09 pm

Lataamiseen liittyy myös se toinen puoli - joku on laittanut biisin/levyn/videon/minkävaan nettiin ladattavaksi.
Onko se sitten niin väärin, että kun täällä ny on tällane jonka sais ilmasiks ni otetaan sitte?
Ja tässä tullaan siihen, ettei ketään pakoteta lataamaan tai jakamaan kamaa netissä, mutta silti sitä tapahtuu.

Sinänsä ihan sama minulle, ei kuulu mulle jos joku lataa ja tunnustan, että on sitä itsekin ladattu biisejä oikein olan takaa vielä pari vuotta sitten.
Nyt en yksinkertaisesti jaksa, jos jotain biisiä en musatiedostoista löydä, useimmiten vaan juutuupitan sen. Tiedä sitten kuinka suuri kriminaali olen, kun juutuupitan aikas paljonkin. En nyt tiedä onko lataus puolusteltavissa, onhan se kivaa saada koneelle biisejä parissa minuutissa ilmasiks, mutta pitäähän työtätekevien isien ja äitien saada palkkansa, että mukulat saa ruokaa ja vaippoja.

Mitä tulee jrockiin, mielestäni sitä musaa alkaa ihan kivasti nettikaupoista, levykaupoista ja ihan Citymarketeistakin löytyä. Okei Citymarketista en oo ikinä löytäny levyä, jota mulla ei olis jo ja muutenki sieltä saa vaan sitä "massaa" kuten vaikka An Cafe tai Dir en grey. Mutta siis, ei ole mun mielestä syy ladata musaa ku "En saa sitä musaa ostettuukaa", iTunes Music Storesta saa melkein mitä vaan jo. Ja jos ei välttämättä tahdo Despan uusimman CD + DVD:n koteloa hyllyyn pölyttymään, niin iTunes on kaveri. Itekkin ostin sieltä Ayabien jonkun levyn joskus kaaaauan sitten, koska en löytänyt sitä järkevään hintaan mistään muualta. iTunesissa mun mielestä ne biisit maksaa jotain euron kappale, mikä on kaikenlisäks paljo halvempaa ku ostaa se CD joka maksaa suunnilleen 20 euroo.
Ja kun kiertueita Eurooppaan ja sitä kautta Suomeen monet bändit on tehneet ja varmaan tekee vielä lisääkin, niin sieltä vaan ostamaan. Ite olen niin materialisti, että mulle on suunnilleen elämänehto saada CD-levyjä oikeissa koteloissa hyllyyn. Ja koska faija ei tajua mitä teen levyllä, jonka saisin ladattua, repäsen vielä, että kansilehdet on must.

Olen yrittänyt todellakin jättää lataamisen sikseen, minusta on todella todella pieni paha ladata yksi biisi bändiltä, jota kukaan muu ei Suomessa kuuntele ja soitattaa sitä kavereille ja levittää musiikkia sitä kautta. Ja jos totta puhutaan, en tunne oloani edes kovin pahaksi jos lataan sen yhden biisin, koska joku muu on tehnyt yhtä pahasti laittamalla biisin levitykseen.

Ja jäin nyt tosissani jumittamaan YouTubea, koska monet artistithan on sanoneet, että niitten omasta mielestä on hyvä, että ne joilla levyjä on laittaa musaa YouTubeen tai muulla tavalla nettiin, koska ne on saanu niin paljon julkisuutta sitä kautta. Ja ihan totta, omakin tutustuminen lähes kaikkeen musiikkiin on tapahtunut netin ja erityisesti YouTuben kautta. YouTube on vaikee! XD

Ja rupesin kanssa miettimään, onko se okei, että lataa bändin uusimman levyn kuukautta ennen julkasua, koska se on jo vuotanu nettiin, ja sitte ostaa sen levyn? Sinänsä siinä ei pitäis olla mitään ongelmaa, mutta silti latausta tapahtuu, vaikka sitte jälkeenpäin ostaiski sen levyn.
Mun mielestä on kuitenki turha perustella lataamista sillä, että ostaa levyn sitte ku se julkastaan. En suoraan sanottuna usko, että kenenkään elämä on vaakalaudalla, jos odottaa sen kuukauden ja kuuntelee uusimman levyn reilulla tavalla hankittuna. Jos tiiän, että ostan jonkun levyn, en oo lataamassa sitä. Jos tiiän, että jollain bändillä on yks hyvä biisi, en todellakaan oo ostamassa sitä levyä jolla se biisi on, vaan todennäköisesti hankin sen jotain kautta maksamatta. Ellen päätä heittäytyä hyväks ihmiseks ja mennä isin tunnuksilla shoppaileen iTunesiin, kun omia verkkopankkitunnuksia ei mutsi anna hankkia <3
Kuva

hinua
Teknikko

ViestiKirjoittaja Dobnu » Su Syys 13, 2009 3:22 pm

Mulla oli tähän joskus tosi kärjistetty mielipide, mutta nykyisin en jaksa edes hirveästi välittää siitä, paljonko muut lataavat musaa netistä, koska olen vastuussa vain siitä, mitä itse sieltä laittomasti koneelleni pöllin.

Mun mielestä on ihan ok ladata musiikkia, kun sitä oikeasti haluaa kuunnella eikä ole rahaa. Mulla ei ole vielä koskaan ollut rahaa läheskään kaikkiin levyihin, jotka tahdon ostaa, ei ole vieläkään ja tuskin tulee olemaankaan, koska se lista vain pitenee ja pitenee vuosi vuodelta. Mä kuitenkin olen hirveä materialisti, mitä musiikkiin tulee, ja tykkään omistaa ihan konkreettisesti levyn. En ole vielä koskaan ostanut musiikkia netistä, koska sen lataamisessa ei ole mitään hohtoa. Sitä ei voi hypistellä, se on vain yksi mp3-tiedosto tuhannen muun joukossa. Tietysti joku päivä voisin harkita ostavani niitä yksittäisiä, _oikeasti_ hyviä kappaleita artisteilta, joilta en pidä kuin tasan siitä yhdestä biisistä. Mutta jos koneeni joku kerta kaatuu ja ostettu mp3 häviää, niin en tasan maksaisi siitä uudelleen, vaan menisin sen sitten laittomasti lataamaan koneelleni. Mun mielestä se olis ihan oikeutettuakin, koska mähän maksoin siitä jo kerran. Mutta vielä en tosiaan ole tätä tehnyt ja ymmärrän ihmisiä, jotka eivät tahdo ostaa mistään nettistoreista mp3-musiikkia.

Mun mielestä oikea fani kyllä tukee lempibändejään rahallisesti, jos siihen vain on mahdollisuus. Keinot voi olla monet, eikä levyjen ostaminen ole sinänsä täysin välttämätöntä. Keikoilla voi käydä ja fanikrääsää ostaa, se on tukemista yhtä lailla kuin levyjen ostaminenkin. Täällä jrock-maailmassa on tämä hauska ilmiö, jonka mukaan se, jolla on eniten levyjä ja tavaraa, on isoin fani. Ei välttämättä, hänellä vain on paljon rahaa. Jos niitä keikkoja ei Suomeen tule ja oikeasti pitää bändistä, minä ainakin tekisin kaikkeni saadakseni edes jotain discografiasta itselleni. Aina tämä ei kuitenkaan onnistu, sillä kaikkein pienempien bändien sinkkuja ei myydä edes nettikaupoissa, ei ainakaan näissä tunnetuissa, ja niin hullu ei tarvitse olla, että lähtee lähettelemään rahaa vaikka mille pikkuputiikeille, joista ei tiedä yhtään mitään ja jonka löysi googlen viimeiseltä sivulta. Tässä kohtaa tosin kaikki nettihuutokaupat on oikein kivoja olemassa, mutta siitä levystähän ei enää artistille rahaa mene, kun tavaran ostaa käytettynä. Joten tukeminen ei aina oikeasti ole mahdollista, jos ei ole porvari ja voi matkustaa Japaniin.
Tietenkin tähän myös vaikuttaa se, ettei yhä edelleenkään levyjen tarjonta Suomen marketeissa ole kovin suuri. En ole muiden bändien levyjä vielä täällä päin kaupoissa nähnyt, kuin An Cafen, ja siitä ei mulle ole mitään apua. Varmasti isommissa kaupunkeissa tarjontakin on suurempaa, mutta kaikki eivät asu Helsingissä. Eli valikoima on ainakin täällä päin Suomea suppeaa, ja yleensä olen jo ehtinyt ostaa haluamani levyt ennen kuin ne kerkeävät Suomen kauppojen hyllyille.
Mulla on perusajatuksena, että ostan lempibändeiltäni [aka Gazetto] sekä sinkut että levyt automaattisesti. Muilta parhaus-bändeiltä ostan vähintään levyt ja ne sinkut, joista koen saavani eniten vastinetta rahoilleni. Muilta bändeiltä ostan satunnaisesti sen, mikä kuulostaa hyvältä, ja jos mikään ei kuulosta tarpeeksi hyvältä [=bändit, joita on kiva kuunnella, mutta jotka eivät muuta maailmaa millään lailla] en välttämättä osta ikinä mitään.

Ja tosiaan, lempibändeiltäni mä harvoin lataan uutta tuotantoa ja yritän kerätä vanhatkin levytykset sitä mukaa, kun vain niitä tulee vastaan ja mulla on rahaa, mutta suurimman osan sinkuista mä kuitenkin lataan ja sitten katson, laitanko siihen rahani vai en. Jos taas en ole varma jonkun lempibändini levyn mahtavuudesta, kuuntelen sen ensin, ennen kuin teen ostopäätöksen. Näin ei tarvitse ostaa sikaa säkissä, jos ei ole varma, että se sika on vähintään maatilan keskitasoa. Esim. sinkun tilaaminen Japanista on hirveän kallista siihen nähden, että parhaimmillaankin se lätyskä sisältää kolme biisiä. Sille tulee usein melkein sama hinta, kuin jos ostaisit Suomesta kaupasta kokonaisen levyn. Lisäksi on kaikki ne eri versiot, joista on jo puhuttukin. Mun mielestä on ihan ok, että ostan sen version sinkusta tai levystä, joka tuntuu parhaalta sekä mulle että kukkarolle, ja lataan sitten jostain sen toisen version materiaalit. Koska eihän se ole mitään muuta kuin hirveää rahastusta, kaiken sen materiaalin voisi lätkäistä yhdelle sinkulle ja laittaa vaikka pari euroa lisähintaa, huomattavasti halvemmaksi se kuitenkin tulisi, kuin kaikkien versioiden ostaminen. Joten tässä kohtaa levy-yhtiöt saavat syyttää vain ja ainoastaan itseään, kun ihmiset lataavat sen lisämateriaalin laittomasti muualta.

Mun mielestä CD:n ja DVD:n lataamisessa ei ole mitään oikeaa eroa. Mä tosin en harrasta oikeastaan minkään livejen latailua, koska mun mielestä on vaan oikeampaa maksaa siitä DVD:stä ja sitten katsoa se, vaikka sitten joutuisikin katsomaan sen siitä koneen pieneltä ruudulta. Jotenkin se lisää sitä liven tunnelmaa mun kohdalla, kun oikeasti pukkaan sen DVD:n sinne soittimeen ja vasta sitten alan katsoa, ja liven jälkeen voin laittaa DVD:n koteloon ja kotelon kiinni ja takaisin hyllyyn odottamaan seuraavaa katselukertaa. Näin ei mulla tapahdu levyjen kanssa, koska mun mankka ei ole toiminut vuosiin, joten ainoa musiikinkuunteluväline ON tietokone. Siksi sillä ei tunnu olevan niin suurta eroa, tuleeko se musiikki levyltä vai kovalevyltä, sillä samalla masiinalla sitä kuuntelee kuitenkin, ja siksi sillä on itselle lähinnä vain moraalista ja materialistista merkitystä, onko levy hyllyssä vai ei.

Mä en ole koskaan kokenut jrock-lehtien skannausta huonona juttuna. Yleensä se toimii mulla niin päin, että kun näen kivan, hienon photoshootin, tilaan lehden. Jos en edes tiedä koko shootista mitään tai olen vain nähnyt kannen jossain päin lj:tä ennen lehden ilmestymistä, niin tuskinpa tilaan, kun en tiedä, mitä saan. Lehdetkin on aika kalliita, kun ne lentävät tänne Aasian yli. Eli jos skanneja ei olisi, ei myöskään mun raha virtaisi lehdille. Näin se toimii myös musiikin kanssa: YouTubesta tai laittomasti lataamalla saadaan tieto bändistä > se kuulostaa hyvältä > rahat käytetäänkin bändin levyyn/liveen/keikkaan. Jrockin kohdalla laittomasta lataamisesta on mun mielestä paljon enemmän hyötyä kuin haittaa - netistä kuullaan musiikkia, jonka seurauksena sitä ostetaan, jonka seurauksena bändi saapuu keikalle, ja ihmiset suuntaavat nenänsä sinne. Mun mielestä on hullua pitää ihmisiä niin moraalittomina tänkin asian suhteen, etteivät he ikinä maksaisi ainoastakaan levystä, ainoastaan lataavat musiikkia. Ainakin mun kaveripiirissä tapahtuu hulvaton määrä lataamista ja hulvaton määrä rahankuluttamista musiikkiin. Kaikkeen ei vain ole varaa.

Dobnu
Teknikko

ViestiKirjoittaja Tricen » Su Syys 13, 2009 7:20 pm

Kehotan lukemaan

hinua kirjoitti:iTunes Music Storesta saa melkein mitä vaan jo

Ei saa jos kuuntelee pieniä indiesbändejä. Jos haluaa jotain vanhempia, pienempien bändijen musiikkia, niin sitä saa vain lataamalla laittomasti. Esimerkiksi, kuuntelet Under Code bändiä Laminaa, luet vaikka last.fmästä että Ibuki (suurin idolisi) on ollut bändissä nimeltä ℃. YouTubesta ei löydy mitään, iTunes store ei auta, mitään ei löydy CDJapanista, YesAsiasta tai mistään pienestäkään nettikaupasta. Ei löydy edes kotisivuja josta voisi todella hyvällä tuurilla löytää pari samplea. Et ole porvari, joten et voi lähteä etsimään kyseisen bändin paria sinkkua japaniin. Lataat laittomasti sinkun tai pari ja haluaisit ostaa sen laillisesti, mutta ei löydy mistään.

Kaikilla ei ole sitä rahaa millä ostaa edes lempibändinsä kaikki sinkut, jos edes albumit, kaikilla ei ole tuloja ja kaikki eivät kuuntele bändejä, joiden musiikkia löytää HearJapanista tai jostain. Jos kuuntelisin vain laillisesti ostettuja levyjä ja bändejä, niin kuuntelemiseni olisi kaksitoista bändiä seitsemänkymmenen sijaan. Minäkin olen materialisti, mutta ostan levyn/DVDn jos halvalla löydän tai jos se on vain pakko saada. Keikoilla käyn aina kun joku minulle tärkeä bändi tulee suomeen ja tietenkin sieltä ostan fanikamaa.

Dobnua komppaan siinä asiassa, että Jrock maailma ei olisi näin iso, jos ei laittomia latauksia olisi. Ei kukaan mene Levykauppa Xän jrock hyllylle, katsoo, että "kappas, kiva kansi tossa yhdessä levyssä, taidanpa ostaa vaikken ole koskaan kuullut ja maksaa vain neljäkymppiä" (tai mistä minä tiedän, mutten ainakaan tunne ketään joka tekisi noin). Fanit ostavat sen lempibändinsä levyn tai vaikka kaksi, koska jokaisen pienen indiesbändin sinkkuja ei löydä muuta kuin niiden keikoilta japanista. Laiton lataaminen on osalta hyvä juttu, osalta huono.
No more words are needed.
Just moments scattering into nothingness.

Just beauty.

Tricen
Teknikko

ViestiKirjoittaja hinua » Ma Syys 14, 2009 12:22 pm

Tricen kirjoitti:Kehotan lukemaan

hinua kirjoitti:iTunes Music Storesta saa melkein mitä vaan jo

Ei saa jos kuuntelee pieniä indiesbändejä. Jos haluaa jotain vanhempia, pienempien bändijen musiikkia, niin sitä saa vain lataamalla laittomasti. Esimerkiksi, kuuntelet Under Code bändiä Laminaa, luet vaikka last.fmästä että Ibuki (suurin idolisi) on ollut bändissä nimeltä ℃. YouTubesta ei löydy mitään, iTunes store ei auta, mitään ei löydy CDJapanista, YesAsiasta tai mistään pienestäkään nettikaupasta. Ei löydy edes kotisivuja josta voisi todella hyvällä tuurilla löytää pari samplea. Et ole porvari, joten et voi lähteä etsimään kyseisen bändin paria sinkkua japaniin. Lataat laittomasti sinkun tai pari ja haluaisit ostaa sen laillisesti, mutta ei löydy mistään.

Jeps kukkuu, tiedän, siksi laitoin melkein mitä vaan =)
Se on kyllä suoraan sanottuna tuskasta etsiä netistä pienempien bändien musaa - edes laittomasti ladattavaksi, ainakin mun mielestä.
Siis kyllä, tiedän tunteen kun kiinnostavasta bändistä ei löydy mistään mitään muutaku nimi ja musiikkia vieläkin vähemmän, ja siinä tapauksessa todennäköisesti latailenkin biisin tai pari koneelle, jos niitä latauslinkkejäkään löytyy.

Mistä herääkin kysymys onko enemmän väärin ladata "isojen" bändien musaa kuin "pienten" bändien musaa?
Jos vedän teille valmiiks häthätää keksityn rajan ison ja pienen bändin välille ni sovitaan et isojen bändien levyjä saa suht helposti ilman viiden viikon nettisurffailua ostettua netistä ja miksei vaikka Levykauppa Xn hyllyiltä, ja pieni taas on sellanen et hyvä ku löytyy viiden tunnin googlaamisen jälkeen yhen biisin latauslinkki.
Kuva

hinua
Teknikko

ViestiKirjoittaja Dobnu » Ma Syys 14, 2009 5:18 pm

hinua kirjoitti:Mistä herääkin kysymys onko enemmän väärin ladata "isojen" bändien musaa kuin "pienten" bändien musaa?

Moraalisesti tässä ei mun mielestä ole mitään eroa, bändi kuin bändi, se on ansainnut rahansa. Pienet bändit kuitenkin tarvitsee enemmän tukea, kuin isommat, jo tunnetut bändit. Pienillä bändeillä ei ole sponsoreita, ei suhteita, ei välttämättä edes levy-yhtiötä. Ne julkaisevat sinkkunsa omakustanteena ja saattavat laittaa hirveän määrän rahaa kaikkeen muuhun kuin siihen musiikkiin, mitä kuitenkin hommassa tarvitaan. Soittimet ei todellakaan ole ilmaisia, studiopäivät on kalliita, jo pelkästään rumpukapulat maksaa 15+ euroa pari riippuen mallista, merkistä ja liikkeestä. Ongelma onkin lähinnä se, että ihmiset ei uskalla tai näe tarpeelliseksi laittaa rahojansa pieniin bändeihin. Kun kerran sen musiikin saa ilmaiseksi netistä, eikä bändi ole vielä niin tärkeä, ei sitä rahojen laittamista sinkkuunkaan pidetä niin tärkeänä. Mä en ole ostanut vielä yhtäkään pikkubändin sinkkua kuuntelematta sitä ensin, mutta jos mä oikeasti pidän siitä, niin hankin sen. Näin kävi esimerkiksi VanessA-nimisen bändin kanssa, jonka sinkun latasin puolivahingossa nähdessäni kannen, mutta rakastuinkin yhteen biisiin korviani myöten, ja pian sinkku löysikin kodin myös levyhyllystäni. Isoilla bändeillä raha ei kuitenkaan ole yhtä suuri ongelma, kuin pienillä. Mutta en mä olisi siitä niin varma, että ne isotkaan rokkibändit tahkoaa rahaa niin, etteikö jokaisella myydyllä levyllä/paidalla/keikkalipulla olisi merkitystä. Esim. mua ei haittaa, jos joku lataa Madonnan levyn, koska Madonnalla ihan varmasti on rahaa vaikka lampaat söis, mutta Gazettolla tai Diruilla ei varmasti ole mitään siihen verrattavaakaan, vaikka ovatkin ison visual-bändejä. Visual kei kun ei ole Japanissa edelleenkään kovin tunnettu tai suosittu musiikin laji.
Niin, periaatteessa sillä ei ole merkitystä, mutta jos pitää valita isomman ja pienemmän bändin levyn väliltä kumman ostaa, se pikkubändi todennäköisesti tarvitsee niitä rahoja ja suosion osoitusta paljon kipeämmin.

Tuo HearJapanin artikkeli oli muuten koskettava, tuli oikeasti huono omatunto, vaikka olen edelleen sitä mieltä, ettei mulla ole rahaa kaikkeen ja yritän tukea hyviä bändejä parhaani mukaan.

Dobnu
Teknikko

ViestiKirjoittaja RoLLe » Ma Syys 14, 2009 5:39 pm

Dobnu kirjoitti: Mutta en mä olisi siitä niin varma, että ne isotkaan rokkibändit tahkoaa rahaa niin, etteikö jokaisella myydyllä levyllä/paidalla/keikkalipulla olisi merkitystä. Esim. mua ei haittaa, jos joku lataa Madonnan levyn, koska Madonnalla ihan varmasti on rahaa vaikka lampaat söis, mutta Gazettolla tai Diruilla ei varmasti ole mitään siihen verrattavaakaan, vaikka ovatkin ison visual-bändejä. Visual kei kun ei ole Japanissa edelleenkään kovin tunnettu tai suosittu musiikin laji.
Niin, periaatteessa sillä ei ole merkitystä, mutta jos pitää valita isomman ja pienemmän bändin levyn väliltä kumman ostaa, se pikkubändi todennäköisesti tarvitsee niitä rahoja ja suosion osoitusta paljon kipeämmin.

Tuo HearJapanin artikkeli oli muuten koskettava, tuli oikeasti huono omatunto, vaikka olen edelleen sitä mieltä, ettei mulla ole rahaa kaikkeen ja yritän tukea hyviä bändejä parhaani mukaan.

Oon tässä samaa mieltä sen verran, että kyllähän Gazetkin ja Dirutkin sitä rahaa tarvitsee, mutta vielä enemmän sitä tarvitsevat ne aloittelevat pikkubändit. Musta kuitenki Gazet ja Dirut on saanu visual kein aika suosituksi omalla tavallaan, koska kummallakin bändillä on ollut keikkoja isoissa halleissa useammankin kerran ja niistä kyllä tulee ihan mukavasti rahaa. Eihän kummallakaan näistä bändeistä olisi rahaa palkata parempia kuvia photoshootteihin tai vaihtaa joka musavideon kohdalla lookkia, elleivät ne olisi menestyneet hyvin. Euroopan kiertueet eivät varmasti kanskaan ole mitään ihan halpaa touhua, joten ihan hyvin taitavat kuitenki tienata musiikillaan. Madonna tietysti on ihan toinen juttu.
Pikkubändit sitten eivät taas edes pääse tekemään paljoakaan kiertueita aluksi, koska kappaleita on parin sinkun ilmestyttyä vielä aika vähän ja rahaa ei parista sinkusta paljon tule, ellei niistä tulee jotain todella suuria listahittejä (mikä ei kuitenkaan ole kauhean todennäköistä). Siksi varmasti toi HearJapanin artikkeli kehottaakin kannustamaan pikkubändejä, mutta se ole niin helppoa. koska niiden levyjä ei löydä oikeasti mistään ja sen mp3-tiedoston ostaminen tuntuu ainakin minusta aika tyhmältä. Mieluummin ostan levyn kansineen päivineen.

Olen alaikäinen vielä ja en tienaa mitää ylimäärästä rahaa mistään, joten levyjen ostaminen ei ole niin helppoa. Saan maanitella äitiä kuukausitolkulla, että se ostaa mulle jonkun levyn tai DVD:n, koska me ei mitään kamalan rikkaita olla. Kuitenki pyrin aina ostamaan levyn/DVD:n kun on rahaa sen verran ja jos en mitään muuta tärkeää tarvitse. Lisäksi pystyn ostamaan vaan niitä levyjä mitän ihan oikeasti haluan, en voi vain kokeilla randomisti jotain pikkubändiä. Mun levyhyllyni ei ole mikään mittava, mut heti ku pääsen töihin ni yritän alkaa ostamaan useammin niitä levyjä.
You can't pick up the butterfly that fell to the ground with those eyes.

RoLLe
Teknikko

ViestiKirjoittaja tikraw » Ma Syys 14, 2009 7:04 pm

RoLLe kirjoitti:Eihän kummallakaan näistä bändeistä olisi rahaa palkata parempia kuvia photoshootteihin tai vaihtaa joka musavideon kohdalla lookkia, elleivät ne olisi menestyneet hyvin. Euroopan kiertueet eivät varmasti kanskaan ole mitään ihan halpaa touhua, joten ihan hyvin taitavat kuitenki tienata musiikillaan.

Menee nyt hiukan topicin aiheen vierestä, mutta läheltä liippaa joten kommaan tuota. Eli suurin osahan tästä levyjen ja fanituotteiden tuotosta menee bändin taustajoukoille, levy-yhtiöille sun muille managmenteille. Kukaan, paitsi tietysti asianomaiset itse, eivät tiedä, kuinka paljon rahasta sitten menee itse bändin jäsenten taskuun, mutta se ei todenäköisesti ole kovin suuri prosenttiluku. Videoin kuvausten ja lookkien vaihtojen rahat tulevat (siis näillä isoilla ja normaaleilla bändeillä, omakustanteisista indiesbändit ovat eri asia) myös mitä todennäköisimmin sieltä tukijoukkojen varoista, eli se ei suoraan kerron bändin varallisuudesta. Tietysti epäsuorasti sen kautta, että kukaan levy-yhtiö tosin panostaa kauheasti bändin Ö videoihin, jos se myy noin 300 levyä vuodessa.
Ja Euroopan kiertueet eivät ole kuulemani mukaan taloudellisesti suurillekkaan bändeille kovin kannattavia. Lähinnä sillä saadaan vahvistettua fanikantaa ja myytyä fanikrääsää, en kyllä sitten tiedä paljonko siitäkään tulee tuottoja... kaikki edellä mainittu on siis omaa käsitystäni ja kuulemaani, ei mitään ultimatemaailmanlopputotuutta. Jos joku tietää paremmin, korjatkaa^^

Tuo HearJapanin artikkeli on kyllä todella hyvä, pisti ajattelemaan asioita. Ei se youtube mikään ultimatekivakaveri ole, sieltäkin on nykyään niin todella helppo ladata kaikkea... Mutta tuli oikeasti sellainen ahdistava tunne, että kuinkahan monta mahtavaa bändiä on jo lopettanut ennen kuin löysinkään niitä... Varmaan liian monta. Kaikkilla ei ole rahaa ja omatkin vuositulota ovat sitä kesätöiden kuudensadan euron luokkaa, siitä ei paljoa rahaa levyihin jää. Mutta ehkä tätä ajatellessa uskaltaa tilata uusien ja lupaavien bändien levyjä jo ennen sitä puolentoistavuoden fanitusta ja mahdollista vararikkoa.
Just smile, it confuses people.

tikraw
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja Lemia » Ma Syys 14, 2009 8:46 pm

Hm, jos rahat esim levyistä menee taustajoukoille, ja nämä samaiset taustajoukot myös rahoittaa bändin toimintaa, eikö se ole aika plus miinus nolla. Bändi hyötyy, jos taustajoukot hyötyy. Bändi myy levyjä -> rahat menee taustajoukoille -> taustajoukot rahoittaa videon -> bändi myy vähän lisää -> jne. Että kyllä minä uskon, että bändit hyötyy loppupeleissä aika paljon, jos joku sen levyn ostaa, vaikka se ei saisikaan suoraan levystä isoa prosenttiosuutta. Vai olenko ihan hakoteillä? : D

Minä en harrasta latausta äärettömissä määrin. Itse asiassa minulla olisi paljonkin bändejä jonka musiikkia janoan saada itselleni, mutta ei ole rahaa / mahdollisuutta ostaa levyjä, ja en yksinkertaisesti _jaksa ladata.
Täälläkin materialisti ilmoittautuu, ja haluan sen levyn käsiini, enkä vain tiedostoina koneelle. Tosin, tällä hetkellä radio soittaa levyjä, jos soittaa - eli musiikki tulee kuitenkin tietokoneen kautta, oli se levyllä tai ei. Mutta _silti haluan levyjä. Köyhällä opiskelijalla ei ole varaa ostaa kaikkea mitä tahtoo, eli sitten lataillaan ne levyt, jotka tulen kuitenkin ostamaan jossain vaiheessa (kunhan saa hamsrattua niin paljon rahaa).

Minä oon joskus miettinyt sitä, että miten levyt vuotaa nettiin ennen minkäänlaista julkistamista. Kuka niitä levittää, jos kellään ei pitäisi olla niitä biisejä? o__O (petturit!)
Velaksi otettua mielenterveyttä.

Lemia
Teknikko

ViestiKirjoittaja Julien » Ma Syys 14, 2009 8:55 pm

Lemia kirjoitti:Minä oon joskus miettinyt sitä, että miten levyt vuotaa nettiin ennen minkäänlaista julkistamista. Kuka niitä levittää, jos kellään ei pitäisi olla niitä biisejä? o__O (petturit!)

Nyt menee aika offiksi, mutta ainakin ittelle on tullut ennakkotilatessa jo parikin päivää aiemmin singlet kuin niien julkaisupäivä ois, esim DOZING GREEN saapui ihan Japanista asti jo kaks päivää aiemmin. Eli en tiiä onko muitakin keinoja, mutta tolla tavalla varmaan aika monet vuotaa.
Julien, you're a slow motion suicide

Julien
Fani

ViestiKirjoittaja shunshun » Pe Loka 30, 2009 10:08 pm

Minusta lataamisen moraalinen hyvyys ja pahuus eivät ole ihan yksipiippuinen juttu. Nyt kun asiaa mietin, niin useampia vuosia sitten Yuugi bongasi bändin nimeltä Arc ja lähetti saman tien minulle melkein koko discografian semialoittelevalta muutaman sinkun julkaisseelta yhtyeeltä. Rakastuin heti ja olin niin myyty~ Yrittäkääpäs tosiaan ostaa Under Coden Arcin levyjä... mistään! Nettikaupat näyttävät kysymysmerkkiä ja suomessa liikkeet vasta eioota huutavatkin.
No, mennäänpä siihen, että viime kesänä rahtasin Japanista kotiin 3 levyä vaille koko Arcin discografian... eli noin 12 levyä (en muista lol).
Ilman laitonta lataamista en olisi ikinä ostanut niitä kaikkia, en välttämättä yhtäkään. "Jaa, jännä bändi nimeltä Arc, ikinä kuullutkaan... mutta ostanpa näiden kaikki levyt!"
Sama juttu megalomaanisen pienen bändin kanssa, nimeltään Kisaki & Kansai Kizoku, jolta omistan muistaakseni koko discografian. Nettikaupoista sai yhtä levyä 30 hintaan + postarit, ljssä yksi tyyppi myi erästä sinkkua ainakin 15e hintaan. Ja mitä hemmettiä... Japanissa nuo levyt löytyivät suurin piirtein poistokorista ja tuosta nihkeänhintaisesta singlestä päädyin pulittamaan 300 jeniä. En olisi ostanut niitä kuitenkaan, ellei olisi ollut laitonta lataamista, koska yritäpä löytää edes youtubesta noita.

Se siinä onkin... pikkubändit saavat lisää mainetta ja sitä kautta mammonaa.
Suurin osa ihmisistä on myös materialisteja, lisäksi bändin tuotteet ovat statussymboleja. Et vaan voi olla oikea fani, ellei sulla ole edes jotain levyä, mieluiten tietty kaikki. <- tuo ei ole kuitenkaan minun mielipiteeni. Hassua, omistin monta vuotta ultimatelempibändiltäni vain 4 levyä, joiden saaminen oli myös ihan hiton hankalaa. Nyt omistan enemmän... mutta faniuteni tuntuu aivan samalta kuin ennenkin enkä koe itseäni yhtään paremmaksi tai silloista minääni yhtään huonommaksi.
Minusta se, että omistaa vain laittomia tiedostoja voi tehdä ihmisestä fanin, mutta ei se vaan minusta tee fania, vaikka tuolla lojuukin Kisaki Projectin ja parin muunkin bändin sinkku vain sen takia, että ne on semikivaa musaa ja sain ne hiton halvalla.
Yleensä ottaen aika moni fani tekee sitä, kuten minäkin, että ensin lataa ja sitten ostaa. Olen ladannut kaikki Matenrou Operan kappaleet (paitsi viimeisimmän levyn), mutta minä myös omistan ne kaikki (osan kahtena kappaleena) - paitsi liveissä jaetun sinkun saran, mutta enpäs ollut siinä livessä, niin voi voi. Vidolliltakin on kaikki koneella, aitona ei ole kaikkia, koska en vain ole löytänyt kaikkia. Ja kertokaa joku mistä saa Rametan Matsurin edes lataamalla, niin voin vaikka laskea alleni silkasta ilosta!
Sitten on bändejä, joiden musiikkia kokeilen. Kuuntelen oikeasti noin 80 japsibändiä, suurin osa semipieniä indiesräpellyksiä, niitä ei vain löydy youtubesta. Jopa laiton lataaminen on niiden kohdalla hiton hankalaa. Lisäksi petyn aika usein bändeihin, joten voitte kuvitella miten montaa bändiä olen käynyt läpi saadakseni kasaan nuo 80, joita sitten kulutan enemmän tai vähemmän. Minusta minulla ei ole velvoitetta maksaa uteliaisuudestani, jos kokeilen jotain bändiä, totean sen huonoksi, poistan tiedostot se siitä. Olen vain iloinen, etten erehtynyt ostamaan levyä.
Ja minusta siksi myös se on okei, että oikeasti en vain löydä kaikkia, joita etsin! Raapiuduin useita kymmeniä kertoja Ikebukuron ja Harajukun Closet Childien läpi ja ei, ei vain löytynyt kaikkia, joita etsin. Parempi onni ensi kerralla, onneksi ne ovat koneella kuitenkin. Ja miksi edes etsisin niitä, jos en tietäisi tykkäänkö vai enkö?
En kuitenkaan totea, että "ai, anttilasta ei löydy, no en sit osta", hyvin usein ostelen Japsilandiasta joko nettikaupasta (kuten useimmiten) tai sitten vaan raahaan ihan jäätävän määrän niitä levyjä matkalaukuissa. Postikulut ei ole paljoa estäneet. En kuitenkaan lähde esim. cdjapanista tilaamaan jonkun semijees-bändin uutta sinkkua, koska voin sitten myöhemmin ostaa sen Closetin poistomyyntilaatikosta käytettynä :D

Siinä vaiheessa kuitenkin, jos tuumaat "mjaa dirut julkas uuden sinkun... sen sais näemmä semihalvalla... mut ihan sama, ei jaksa ostaa, lataanpas~" niin, mun mielestä se on hieman... väärin. Mä tulen tuskin koskaan saamaan kaikkia Kageroun ja Vidollin levyjä, etenkin kun jälkimmäinen on julkaissut 93 tuotosta, joista 21 on dvditä ja 1 kirja. Loput on sitten levyjä... ja tietty suurin osa sinkkuja (okei, osa niiden eri versioita). Noiden kaikkien haaliminen on hyvin vaikeaa. Enkä itse asiassa tunne ketään, jolla olisi täydellinen vidoll-kokoelma. Minä yritän parhaani mukaan ja se saa luvan riittää, koska uskon myös siihen, että musiikista nauttiminen voi olla faniutta. Tosin, kuten sanoin, tämäkin on kaksipiippuista. Minusta on arvostettavampaa ostaa edes ne, mitä pystyy ostamaan ja sitten nauttia musiikista, kuin todeta, että ostanpa uuden käsilaukun, jota en kuitenkaan käytä, ennemmin kuin levyjä.

DVDistä kun puhutaan... olen tosi huono lataamaan dvditä! Mulla taitaa olla... yksi konsertti koneella ja sekin johtuu siitä, että silloin oli Girun syntymäpäivät ja Giru oli myös ilman paitaa... eeeh :'D Katson tosi huonosti dvditä :<
Mutta! Tekeekö minusta hyvän ihmisen se, että ostin Kageroun limited-last live dvdn, olen katsonut sen viimeisen kahden vuoden aikana noin kolme kertaa; olisiko minun pitänyt tyytyä regular-versioon (koska limited vietiin käsistä) sen takia, että joku enemmän dvdtä katsova ihminen olisi myös voinut haluta sen? ... Enpä usko.

En myöskään oikein jaksa vaivautua jrock-scannauksien takia kauheasti. Rock & Read -lehdistä tahtoisin ne versiot, joissa on Shunin ja Girun photoshootit, koska ne ovat niin supercooleja. Ostelin matkalla muutamia lehtiä... mutta en erityisemmin sitten panosta niihinkään, en välitä ostaa ellei ole ihan pakko, en välitä ladata scanneja, ellen näe jotain todella ylimaallisen ihmeellistä.
-Mä en ole homo!
- Vidoll Shun

Ruokalista

shunshun
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja neo-giri » Su Marras 01, 2009 7:39 pm

En nyt ihan kaikkia aikasemmin lähetettyjä viestejä lukenut, mutta sanon nyt oman kantani joten kuten.

Ite lataan musaa netistä. Tiiän, että se on laitonta, koulussa kävi opontunnilla kerran poliisikin ja se sano, ettei sais latailla. En mä latailiskaan jos noit levyi ois helpompi saaha ostettua. Kyllä mä melkein aina levyn ostan mikäli jonkun kaupan hyllyllä tulee jonkun kivan bändin levy vastaan ja rahaa viittii tuhlata. Mut toistaseks levyhyllyni levymäärä ei oo ees kaksnumeroinen. Porukatkaan ei mitenkään hirveän innokkaita ulkomailta ole tilaamaan... Jos ihmisiä niin haittaa laiton lataaminen niin vois hankkii niitä levyjä sit kauppojen hyllyille. Tottakai on mahdollisuus tilata ihan suomestakin, mutta helpompaa se on netistä ladata eikös? Kyllä mä ite mielelläni ostelisin ihan levyjä, mutta kun se on niin vaikeeta:'< Ja varsinkin jos on vaan joku yks kappale jonka haluis ämpäriin niin mitä nyt sen takia lähtee useempia kymppejä tuhlaamaan? Äh, selitän taas kaikkee hienoo<3

Mut joo, yks päivä satuin jotain the voicee tai mtv'tä kattomaan ja siel haastateltiin Shakiraa. Siltä sit kysyttiin, mitä mieltä se ite laulajana on tosta lataamisesta. Sen mielestä se on ihan hyvä keino saada faneja lähemmäs idoliaan ja sitä se ei haittaa. Mutta Shakirahan nyt onkin 'hieman' kuuluisampi ku just jokku j-rock bändit ja se nyt sitä rahaa saa, vaikka useempiki tyyppi sen musaa latais. Toisin ku nää pienemmät bändit joidenka varmaan pitäis myydä hirvee määrä tuotteitaan, että ne hyötyis siitä jotenki jne.

Joidenkin pienempien bändien musan lataaminen tosiaan on ihan simo vaikeeta. Ja vielä vaikeempaa on jostain löytää niitä levyjä myytävänä! Esim DaizyStripper. Ihastuin bändiin totaalisesti jokin aika sitten, päälle vuoden kuitenkin olen jo kuunnellut. Yhtään kappaletta en ole netistä löytänyt jonka olisi voinut ladata, ellei rar-tiedostoja lasketa. Niitä en lataile ku ämpäriin eivät mene. Yhen kappaleen yks kaveri niiltä mesen kautta lähetti ja kaks oon ladannu niiden youtube systeemien kautta. Hienoa eikö? Mutta kyllä mä niiltä joskus aion ainakin jonkun levyn ostaa, son varma. Saa sitten vain nähdä milloin sen saan sitten ostettua:/

Itelläni ei mitään lataamista vastaan ole, mutta silti noita juttuja lukiessa tulee hiukan syyllinen olo, vaikken nyt niiiin kamalasti musaa latailekaan:'/ Mutta kyllä mä ainakin ostan levyjä aina kun on mahdollisuus ja tulevaisuudessa varmaan enemmänkin^^ Mun mielestäni ainakin on hienompaa pitää kädessä käsin kosketeltavaa cd'tä tai dvd'tä ku klikata koneen tai ämpeen nappuloita ja hupsista vaan, kappale soikin jo:'D

Ja Piyoko_n epämääräiset selitykset loppuvat tähän~
Gitchi Gitchi Goo !!

neo-giri
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja sacrifice » Ke Heinä 28, 2010 3:50 pm

Minäkin tunnustan latailevani laittomasti ,__, En pidä siitä tavasta, mutta kuuntelen sen verran paljon musiikkia, että jos ostaisin kaikki yksittäiset singlet, mun pitäisi olla rikas. En haluaisi ladata musiikkia laittomasti, mutta jos en lataisi, niin joutuisin tyytymään vain pariin yhtyeeseen ja en saisi heidänkään kaikkea musiikkia kerättyä itselleni. Se on harmillista, mutta mä olen köyhä nuori, jolla ei ole rahaa kaikkiin single/albumiostoksiin. Harmillista kyllä, mutta totta. Kuitenkin pyrin ostaamaan varsinkin lempibändieni uusimmat julkaisut, enkä lataisi niitä netistä. Keikat on muuten aika käteviä, sieltä saa bändien levyjä suht halvalla. Se on ihan hyvä juttu.
DVD'itä mä en ikinä lataa netistä, vaan haluan ne tosissani ihan tuonne omaan hyllyyn ja televisiossa katsottavaksi, niin että voin kosketella niitä kansia ja tutkailla dvd'tä mahdolllisimman paljon. DVD'iden lataamista vastustan, koska niitä ei sentään ilmesty niin tiuhaan kuin jotain sinkkuja ja albumeita, ja itselläni riittää juuri rahat sen yhden dvd'n ostamiseen, vaikka ovatkin melko kalliita.
Mutta kun tuossa aloittaja kysyi että tukeeko 'oikea' fani bändiään myös rahallisesti, vaikka rahasta menisikin vain se väitetty murto-osa artistien itsensä taskuun? , niin sanoisin, että 'oikeaa fania ei tee se että ostaa kaikki lempiartistiensa julkaisut itselleen. Olen minäkin 'oikea' fania Gazetelle, vaikken omistakaan heiltä kuin pari vaivaista singleä, yhden albumin ja uusimman live dvd'n.
Minun halkaistu kurkkuni on peitetty piikeillä
Tule, lauletaan tässä vääristyneessä maailmassa

sacrifice
Bändäri

ViestiKirjoittaja Kanra » Ke Loka 02, 2013 10:54 pm

Voi kyllä, lataan laittomasti. Miksi?
A) ei todellakaan ole rahaa ostaa jokaista levyä vaikka kuinka himottaa, olen köyhä opiskelija ;__;
B) itse en pysty tilaamaan netistä mitään jos se ei ole suomesta, joten se rajoittaa aika lailla valikoimaa
C) jos löydän joltain bändiltä YHDEN aivan mahtavan biisin josta pidän niin en ala sen yhden biisin takia ostamaan koko levyä, ehei.

Alles klar, tässä mun mielipteeni :D

Kanra
Fani

ViestiKirjoittaja allisapp » To Loka 03, 2013 10:24 am

Vasta täysi-ikäisyyden rajoilla innostuin kunnolla ostelemaan levyjä. Aikaisemmin ostelin erittäin vähän, ja tyydyin lataamiseen. Nyt puolitoistavuotta sitten kun se 18-ikä tuli täyteen, niin levykokoelma on nelinkertaistunut. Koen latauksen olevan hyvä asia, koska vaikka bändi ei hyödykään siitä hirveän paljon rahallisesti, niin jollain tavalla se kuitenkin vaikuttaa loppujen lopuksi bändille. Yleensä se menee näin: levyn latauslinkki laitetaan jakoon --> suomalainen 19v urpo allisapp lataa sen --> urpolainen päättää vinkata bändistä toverilleen, joka päättää ostaa bändin levyn --> kuuntelijakunta moninkertaistuu --> kansainvälistyminen. Ja kansainvälistyminen tarkoittaa usein levymyynnin nopeutumista ja keikkatarjonta monipuolistuu.

Toki jos bändin faneiksi myöntyy vain lataajat, niin kyllä se aika hukkareissuksi meni sille bändille. :D

Vieläkin lataan musiikkia, mutta se vaikuttaa todella paljon ostopäätökseen. Nykyään ostan sitä sun tätä lataamisen takia. Käyn kurkkaamassa musiikkikirjastoani ja yleensä sitä kautta päätän mitä ostan. Aika harva menee CDJapaniin sillee randomisti "huihai, mäpäs ostan tän AKB48:n uuden sinkun!!" Yleensä se jonkinlainen ostosuunnitelma löytyy, kuten tietyn bändin uusi julkaisu. Eihän nyt kukaan mene karkkipäivänä ("palkkapäivänä") kauppaan ostamaan lihapaistia, vaan tottakai ne ostaa sitä suosikkikarkkia, johon on tykästynyt aikaisemmin. Toki niitäkin löytyy, jotka randomisti ostelee karkkia/levyjä.

Lataamisen kautta myös löytää oikeanlaisia helmiä, koska harvaa kuuntelemaani pientä bändiä on laitettu esimerkiksi Youtubeen (jota kautta tosin vihaan kuunnella musiikkia), tai CDJapaniin.
Kuva
The g l o o m y morning has already died

allisapp
Taustalaulaja

Paluu Yleistä