Dissaus ja kritisointi

Yleistä keskustelua liittyen japanilaiseen musiikkiin.

Dissaus ja kritisointi

ViestiKirjoittaja Jemmi » Su Elo 30, 2009 5:57 am

Tämä alkaa olla mielestäni jo niin yleistynyt puheenaihe, että päätin tehdä henkeni uhalla sille oman topicin. Huomatkaa, että topicin idea ei tietenkään ole minkään bändin/artistin haukkuminen, vaan dissauksesta ja kritisoinnista keskusteleminen. Toivon, että ne hyvät tavat muistetaan aiheesta huolimatta, eikä verta lennä tai ruumita tule.

Haluan siis tietää, mitä mieltä ihmiset ovat dissauksesta ja kritisoinnista. Ja missä kulkee suoranaisen dissauksen ja perustellun, kypsän kritiikin raja? Pitäisikö kaikkien kiltisti kestää omaan suosikkibändiinsä kohdistuva negatiivinen palaute, vaikka se olisi jatkuvaa ja asiatonta? Onko bändin ja sen fanien haukkuminen oikeutettua syystä kuin syystä? Harrastatteko itse jompaakumpaa ja kuinka intohimoisesti?

Tuossa oli nyt vain muutamia apukysymyksiä, mutta aihetta saa venyttää kyllä niiden ohitsekin. Muistakaa siltä keskustelu hyvän maun rajoissa, eikä riitoja sovi syntyä. Näinkin paljon intohimoa sytyttävästä aiheesta voi keskustella edes rakentavasti, vaikka ei sitten sopuisastikaan. Älkääkä nyt herran jumala alkako sitten dissata täällä ketään, muuten tämän topicin idea on kyllä murhattu pahasti.

Itse tulen ilmaisemaan oman mielipiteeni myöhemmin, mikäli tämä nyt saa toivomaani tuulta alleen. Bring it on, babes.

Enkä tietenkään myönnä, että tämä aihe on yksi niistä, jotka oikeasti saavat mun vereni kiehumaan ja mut innostumaan.

あの日の二人の泣は
今でも輝いているかな?
二度とは戻れないけれど
もう二度と離れない約束しよう

ava by candy_horror @ lj

Jemmi
Teknikko

Re: Dissaus ja kritisointi

ViestiKirjoittaja Dobnu » Su Elo 30, 2009 10:53 am

Musta on jännä juttu, että oon pystynyt elämään noin 18 vuotta elämästäni kuunlematta kummempaa kettuilua musiikkimaustani, jos nyt ei jotain yksittäisiä heittoja oteta lukuun. Mutta täällä jrockin puolella sitä saa kuulla jatkuvasti. Ihmisten lempidissauksen aihe tuntuu olevan monen - myös minun - lempibändi Gazetto. Mä en ihan ymmärrä, miksi ihmisten pitää puuttua siihen, mitä toiset kuuntelee. Eiköhän me kaikki - no ainakin suurin osa - kuunnella musiikkia sen musiikin takia, ei minkään muun. Jos ei jaksa kaivella musiikkia kaksi viikkoa vanhoilta indies-bändeiltä, niin siinä ei ole mun mielestä mitään dissauksen aihetta. Vaikka mä kuuntelenkin indies-bändejä jonkin verran, niin pakko myöntää, ettei niiden satojen pikkubändien joukosta ole hirveän helppoa löytää semmoista, mistä oikeasti pitää, nimim. monta huti-bändiä elämänsä aikana kuunnellut. Hyvä bändi yleensä löytää tiensä ihmisten keskuuteen, niin kuin esim. Gazetto on tehnyt. Ei ne jätkät ole aina olleet yhtä suosittuja - asia, joka tuntuu unohtuvan monelta dissaajalta - ja hemmetisti työtä pojat menestyksensä eteen ovat tehneet. Totta kai aina on niitä bändejä, jotka ovat suosittuja tietyn ikäryhmän keskuudessa lähinnä laulajan tai muun jäsenen ulkonäön takia, mutta jrockin puolella ei semmoista suosittua bändiä mun mielestä ole. Sanokaa mitä sanotte, mutta Gazetto tekee ja on aina tehnyt hemmetin loistavaa musiikkia, jätkät osaa soittaa ja laulaa ja säveltää plus että jaksavat vielä keikkaillakin. Onko se sitten ihme, että he ovat nykyisin suosittuja ja kuuluisia?

Mikä mua toisaalta ihmetyttää on se, että Diruja ja Diru-faneja ei hirveämmin kuule dissaavan, lähes aina kohteena on Gazetto tai An Cafe. Diru ja Gazetto on kuitenkin musiikilliselta osaamiseltaan ja fanikantansa suuruudelta aika lailla saman "arvoisia" bändejä. Onko asia sitten niin, että kun Dirut tekee raskaampaa musiikkia niin sitä ei sitten tarvitse dissata? Gazetto murtaa rajoja ja tekee erilaista musiikkia, pojat on nättejä, kun taas Dirun jätkät on enemmän könsikkään oloisia. Vaikuttaako tämä jotenkin asiaan? Vai onko kyse vain siitä, että Gazettolla on tunnetusti enemmän nuorempia faneja kuin diruilla, vaikka ihan varmasti niitä nuoria faneja Diruiltakin löytyy. Ehkö he eivät vaan tee olemassaoloaan yhtä tunnetuksi eivätkä - anteeksi vain - huononna bändin mainetta avaamalla suunsa väärään aikaan väärässä paikassa väärästä asiasta.

Mun mielestä ihmisten ei tarvitse sietää oman lempibändin haukkumista. Ei todellakaan, miksi pitäisi? Jos joku haukkuu mun musiikkimakua, mä ainakin saatan naljaista jotain ilkeää takaisin. Hassua on, että täällä tuo bändien haukkuminen menee henkilökohtaisuuksiin. Fanit haukutaan maan rakoon bändin mukana, siinä meni koko ihmisarvo, kun et satu kuuntelemaan jotain ylisiistiä, hameisiin pukeutuvaa, huonosti laulavaa indies-tähteä. Rakentava palaute on ok totta kai, perusteltu arvostelu, mutta haukkuminen, jota jotkut ihmiset lafissakin harrastavat useinkin, on kaukana siitä. Jo pelkästään se, että bändin nimeä vääristellään, on typerää, lapsellista ja kaukana rakentavasta palautteesta. En kiellä ettenkö joskus itsekin sortuisi haukkumaan esim. An cafeta, koska en tosiaan välitä bändistä sen pahemmin, mutta en mä hauku bändin faneja enkä nimenomaan hauku. Mun mielestä on ok sanoa, ettei pidä tän bändin musiikista siksi ja siksi, ei jäsenien asenteesta eikä ymmärrä fanien käytöstä tässä ja tässä tilanteessa jne. Ymmärrän myös negatiiviset kommentit faneista, jotka ansaitsevat kommentit, ja joskus jopa haukutkin, omalla käytöksellään, koska typerä käytös yleensä huonontaa kaikkien fanien mainetta. Kyllä mä semmoisen voin ottaa vastaan myös omasta lempibändistäni ja itsestäni fanina. Kyllä sitä pitäisi osata erottaa semmoinen keskustelua herättävä palaute ja verisuonia katkova dissaaminen toisistaan ilman sen kummempia kommervenkkeja. Jo pelkästään massabändiksi yleistäminen on loukkaavaa. Mitä jos me "massabändien" kuuntelijat alettaisiin puhua indies-bändeistä nimellä "yhden kuuntelijan bändit"? Ja tehtäisiin se vielä samaan sävyyn kuin suurin osa "massabändien" dissaajista, niin jo alkais verisuonet paukkua siellä toisessakin päässä. Mun mielestä koko touhu on vaan lapsellista.

Joskus musta tuntuu, että koko dissaus on lähtöisin ficeistä. Kun pienistä bändeistä kirjoittavat ihmiset valittavat kommenttien vähyyttä, ja siinä sivussa haukkuvat isommat bändit, joista kirjoitetaan paljon ficcejä ja jotka saavat laadustaan huolimatta paljon kommentteja. Ja sitten unohdetaan se tosiasia, etteivät ne kaikki isommista bändeistä kirjoittavat saa niinkään montaa kommenttia kuin pikkubändeistä kirjoittavat, tai eivät ainakaan yhtään enempää. Mutta lafin ficcien taso ei onneksi kuulu tähän keskusteluun, joten suljen siitä suuni.

Mä en ole oikeasti koskaan ymmärtänyt sitä hauskuutta, mitä ihmiset saa toisten musiikkimaun / muuten tärkeiden asioiden dissaamisesta. Mun mielestä dissaajat voisi mennä kotiin kasvamaan ja miettimään, että onko tämä nyt sitä aikuisuutta. Varsinkin, jos ikääkin on jo sen täysi-ikäisyyden verran. Kukaan ei lakkaa kuuntelemasta lempibändiään vain sen takia, että toiset sitä dissaavat. Paljon järkevämpi keino levittää oman lempibändin sanomaa on tehdä topicceja ja mainita eri yhteyksissä bändin musiikista. Mä ainakin kuuntelen just sitä, mitä mä itse haluan yhä edelleen ja hamaan loppuun asti, ja jos jollain on jotain sitä vastaan niin siinähän sitten on, ei liikuta mua muuta kuin sen verran, että pääsen lollaamaan ihmiskunnan naurettavuudelle jälleen kerran.

//
jasper kirjoitti:Voisin sanoo lmao koska jos ottaa katsauksen Dirun discografiaan, ei sieltä löydy kahta samanlaista levyä toisin kun uskallan väittää Gazen kohdalla ( kyllä, mä olen kuunnellut kutakuinkin koko Gazen discon lävitse ) ja sieltä löytyy huomattavasti yhtenäisempi linja levyjen välillä kuin Dirun levyjen.

ihan pakko kommentoida tätä sen verran, että mun mielestä Gazella ei ole kahta samanlaista levyä, kun taas mun korviin Dirujen musa kuulostaa enemmän tai vähemmän samanlaiselta joka levyllä. Mutta uskon tän johtuvan lähinnä siitä, että mä olen kuunnellut enemmän Gazettoa kuin sinä ja sinä enemmän Diruja kuin minä. Niin se yleensä menee tässä musiikin ihmeellisessä maailmassa, ne erot biisien välillä voi alkaa huomata vasta monen kuuntelukerran jälkeen, oli bändi mikä tahansa.
Viimeksi muokannut Dobnu päivämäärä Su Elo 30, 2009 3:04 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Dobnu
Teknikko

ViestiKirjoittaja Mienblood » Su Elo 30, 2009 12:16 pm

Itse kyseenalaistan aika rankasti sellaisten ihmisten suhteen musiikkiin, jotka saa jotain kicksejä haukkumalla toisten fanituksen kohteita ja musiikkimakua. Monella on tulleet osakkeet rytinällä alas, kun on alkanut tipahdella sieltä leipälävestä semmosta tekstiä, että ei elämän kevät.

Jos rakastaa jotain bändiä ihan sydämensä pohjasta, niin eiköhän siinä tapauksessa pitäisi ymmärtää, että joku muukin saattaa tehdä samoin, mutta vain eri bändin kohdalla? Silloin ei pitäisi mennä kaivelemaan verta nenustaan ja kokeilla kuinka paljon roihahtaa, kun vähän tökkii jostain. Koskaan ei voi tietää miten henkilökohtaisesti ja vakasti toinen ottaa sen dissauksen vai nauraako kenties vaan räkäsesti päälle. Olen näin nätisti sanottuna ihan stnan nihkee bitch, jos minulle tullaan aukomaan päätä vaikka giruista, koska olen saanut kuulla jo iät ja ajat eri suunnista ties millaista mollausta lempimuusikistani. Pari vuotta takaperin pidin musiikilliset mieltymykseni visusti piilossa ja varoin näyttämästä mitään niistä ulospäin, koska en olisi kestänyt enää yhtään sen sortin palautetta. Vaikka olen perusluonteeltani aika lepsu, niin tietyille osa-alueille huumorintajuni ei veny.

Selväpäisesti esitetty ja perusteltu kritiikki voi olla ajatuksia herättävää ja kehittävää, mutta ilmeisesti suoranainen vittuilu ja haukkuminen on paljon helpompaa. Where is the love, people?
waiting in my room, I lock the door
watch the coloured animals across the floor

ギルガメッシュ

Mienblood
Bändäri

ViestiKirjoittaja jasper » Su Elo 30, 2009 2:50 pm

Mikä mua toisaalta ihmetyttää on se, että Diruja ja Diru-faneja ei hirveämmin kuule dissaavan, lähes aina kohteena on Gazetto tai An Cafe. Diru ja Gazetto on kuitenkin musiikilliselta osaamiseltaan ja fanikantansa suuruudelta aika lailla saman "arvoisia" bändejä. Onko asia sitten niin, että kun Dirut tekee raskaampaa musiikkia niin sitä ei sitten tarvitse dissata? Gazetto murtaa rajoja ja tekee erilaista musiikkia, pojat on nättejä, kun taas Dirun jätkät on enemmän könsikkään oloisia. Vaikuttaako tämä jotenkin asiaan? Vai onko kyse vain siitä, että Gazettolla on tunnetusti enemmän nuorempia faneja kuin diruilla, vaikka ihan varmasti niitä nuoria faneja Diruiltakin löytyy. Ehkö he eivät vaan tee olemassaoloaan yhtä tunnetuksi eivätkä - anteeksi vain - huononna bändin mainetta avaamalla suunsa väärään aikaan väärässä paikassa väärästä asiasta.

Diru on kuitenkin ollut kauemmin kasassa, ollut kauemmin pinnalla, tehnyt enemmän sitä tätä ja tuota ja fanien keski-ikä on tosiaan huomattavasti korkeampi kuin esim. Gazetton ( näin ainakin suomessa ) Voisin sanoo lmao koska jos ottaa katsauksen Dirun discografiaan, ei sieltä löydy kahta samanlaista levyä toisin kun uskallan väittää Gazen kohdalla ( kyllä, mä olen kuunnellut kutakuinkin koko Gazen discon lävitse ) ja sieltä löytyy huomattavasti yhtenäisempi linja levyjen välillä kuin Dirun levyjen. Ofc jätkät tekee nykyään niin raskasta musiikkia, että ei oikein sulaudu muiden japsibändien massaan ja hyvä niin kun tämän myötä tulee myös faneja, jotka eivät sitten muutoin Dirun lisäksi kuuntelekaan japanilaista.
Voisin myös sanoa, että korkeamman keski-iän vuoksi on Dirun fanit myös on vähemmän huomiotaherättäviä ja vähän vähemmän ärsyttäviä myös kanssaelijöille - niin valitettavaa kuin se onkin. Enkä mä nyt tahdo leimata koko fanikantaa + - 14-vuotiaiksi kiljuviksi joulukuusiernuiksi, älkää käsittäkö väärin. Mutta kun aina on se marginaaliryhmä joka perusteella muodostetaan stereotypia, kuten tiedämme.
Lopuksi voisi vielä sanoa, että Dirun dissaus on jo wanha juttu, kun sillon jrockbuumin alkutaipaleellahan bändiä kyllä dissattiin hyvinkin rankalla kädellä, että ei sekään fandom ole helpolla päässyt.
ps. Dirunhan fanikanta on huomattavasti kyllä maailmanlaajuisesti suurempi imho, esimerkiksi vertailun vuoksi last.fm Dir en grey 159661 kuuntelijaa ja the GazettE ( ja ガゼット -tagitetut laskettuna ) 84740 kuuntelijaa.

Kypsän kritiikin raja ja dissauksen raja kulkee siinä, pysytäänkö itse aiheessa eli musiikissa vai lähdetäänkö vetämään juuri näitä kaikkia henkilökohtauisuuksia ja muita irrelevantteja argumentteja mukaan. Lisäksi en käsitä, miksi on ehdottoman kuhl kuunnella bändejä, joista ei löydy mitään infoa, kaikki julkaisut rajoittuu kolmeen demonauhaan ja toive siitä, että ne joskus Suomen kamaralle saakka eksyisivät on täysin mahdoton. Käsite "massabändi" on aika . . . huono, jos lähtee miettimään ja vertaamaan no, kaikkia japanilaisia rockbändejä kun ei niillä oikeasti ole niin paljon kuuntelijoita, että niitä voisi oikeasti laskea massabändeiksi - tottahan toki ne ovat eRNupiireissä massabändejä, mutta jos lähtee tästä jiirumaailman vaaleanpunaisesta kuplasta, jossa joka jokatoinen tyttönen on bi ja maailma on vain yhtä nousevaa aurinkoa, pois.

Musta myöskään ei tarvitse kestää dissausta ja suoranaista haukkumista, vaan saa kyllä ärähtää. Mutta toisaalta oikeasti perusteltu kritiikki pitäisi osaa ottaa vastaan. Ainahan sitä voi yrittää keskustelemalla "korjata" toisen käsitystä omasta lempibändistään, mutta kuitenkin asiallisesti. Koska siinä kohtaa on ihan jees näyttää että osaa olla kypsä ja aikuinen vaikka toinen ei olisikaan. Tietenkään sehän ei aina vain yksinkertaisesti ole mahdollista, mutta... pääpiirteittäin.
Tavallaan on tilanteita, jolloin on "oikeus" dissata /haukkua /kritisoida jonkun tietyn bändin fanjea, esimerkiksi jos tämän kyseisen bändin fanit ovat käyttäytyneet huomattavan paskasti - esimerkiksi voisin heittää girugameshin keikan TUSKAssa, koska osa girua kuuntelemaan menneistä valloitti Inferno-lavan eturivin Medeian faneita ja se oli sitäpaitsi ihan tarpeetonta - tulin itse tsekkaamaan muutamat Medeian vikoista biiseistä ja pujahdin sitten toiseen riviin MUCCun nimmareiden ja paidan onnellisena omistajana.
On imo suht tekopyhää olla väittämättä, ettei ikinä koskaan milloinkaan dissaa tiettyä bändiä tai sen faneja. Omalla kohdallani An cafe on joutunut sen uhriksi, ja valitettavasti kirjoitusasu on Lafin aprillipilan inspiroimana An kakka useimiten. Lisäksi mun on kauhean vaikea suhtautua "vakavasti" antikun faneihin tai ko. bändin musiikkiin ja no, niin. Se on yksi niistä harvoista bändeistä joita en kestä kuunnella oksentamatta.
ja taas
hierrät a i k a a s i verille

1 tykkää.
jasper
Vuoden Kiyoharu

ViestiKirjoittaja GanesaIX » Su Elo 30, 2009 10:03 pm

Dissaus ja kritisointi - hassu juttu, kerrassaan. Niiden välillä kulkee samanlainen hienoinen raja kuin hulluuden ja nerouden. Sen kummempia skeidaa jauhamatta sanon, että harrastan molempia ja olen saanut osakseni molempia. Harmillisesti tuppaa kyllä aina käymään niin, ettei meikäläistä juuri oikeasti hetkauta, jos joku tulee sanomaan jostain kuuntelemastani bändistä, että "voi v*ttu mitä p*skaa tääki on, ei tällast voi kuunnella". Aina on miltei tullut naamalle sitä, että "ei tää osaa laulaa ja vinivini etc", joten voidaan puhua jo siedätyshoidosta. Tarpeeksi kauan kun altistuu jollekin, sille vain alkaa tulla immuuniksi. Näin on sattumalti käynyt meikän kohdalla, joten... niin.

Kritisoin musiikkia vain silloin, kun pyydetään arvostelemaan. Jos kysytään mielipidettä jostain bändistä, mistä nyt en tykkää musiikillisestikaan, niin dissausta tulee. Jos ei kestä, niin ei kannata kysyä. Yksinkertaista. Pääasiassa muutenkin yritän ainakin pysytellä poissa sellaisista paikoista, joissa tiedän etten voi välttyä avaamasta isoa suutani.

Olen paha suustani, sekä äärimmäisen valikoiva siitä mitä kuuntelen - minuun eivät juurikaan niin paljoa muut genret kuin kotekote kei uppoa. Olen saanut siitä jo kuullakin, että olen vajaa genreuskovainen - no kerta musiikki on mielestäni hyvää, niin mieluusti. Oikeasti, suurimmaksi osaksi ne bändit, jotka ovat uusia ja joita olen kuunnellutkin hieman, kuulostavat aivan samoilta, eivätkä oikeasti vain tarjoa meikälle yhtään mitään.

Nyt kun asiassa edetään, niin monet varmasti täällä tietävät sen bändin, mistä en vain pidä. Ties kuinka monen ihmisen olen saanut hermostumaankin sillä, että totean vain, ettei niillä oikeasti ole mitään tarjottavaa missään asiassa, koska se musiikki... ei tarjoa mitään. Eikä mikään muukaan. Sori vaan, olen kuullut samanlaista musaa ties kuinka paljon ennenkin. Suurimmaksi osaksi kai popula osoittaa närkästystä meikälle tästä Kasetti-nimityksestä, koska en ole fani ja sanon sitten noin. Olen saanut kanssa tietooni sen, etten kunnioita ko. bändiä - no en, mutta enpä minäkään näe teitä kunnioittamassa esim. Eternalin levypomoa Yayoita, joka otti heidät lafkalleen. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Editoin postausta huomenna, kun on enemmän aikaa.

GanesaIX
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja Riku » Ma Elo 31, 2009 11:39 am

Mitä vanhemmaksi elää, sen fiksummaksi kasvaa myös dissauksen ja kritisoinnin suhteen. Kritiikki on jees, se on asia, jota ihmisen tulee sietää niin itsestään kuin fanituksensa kohteistakin. Kaikki eivät voi milloinkaan olla samaa mieltä kanssasi, joten kritiikistä on turha suuttua. Mitä sitten, jos ihailemasi kitaristi ei ole se maailman paras kitaristi ja joku sanoo sen - tuskinpa se kaataa sinun maailmaasi, saati sitten ko. kitaristin. Eikö pääasia ole se, että itse tietää mitä fanittaa ja pitää sitä itse tärkeänä. Fanitus on kuitenkin henk.koht. asia jokaiselle, mutta niin äärimmäisyyksiin siinä ei saa mennä, etteikö sietäisi kritiikkiä omasta bändistään tai lempijäsenistään. On ihailtavaa, jos ihmiset osaavat ottaa asian aikuismaisesti.

Dissaus... No, en pahemmin perusta siitä. On olemassa paskanjauhanta ja dissaus, missä mielestäni on selvä ero. Dissaus käsitteenäkin kuulostaa siltä, että tarkoituksena on etsiä vain ne pahat ja huonot puolet, minkä perusteella bändistä/ihmisesta etc. tehdään täyttä kuraa. Siksi omasta mielestäni on täysin turhaa ruveta dissaamaan yhtään mitään julkisesti, koska sillähän saa vain sodan aikaan. Mikäli et pidä jostakin bändistä/ muusikosta, niin ok, et pidä - onko sitä pakko toitottaa kaikille, kuinka PASKAA kaikki bändiin/ muusikkoon liittyvä on? Ei minun mielestäni, koska kuitenkin monet luultavasti pitävät puhutusta bändistä/muusikosta. Kritisointi on se, mitä mielestäni voi ja kannattaa julkisesti harjoittaa - voit sanoa että hei, minusta... Se kuulostaa fiksummalta kuin aloittaa hyökäten siitä, miten kuulostaa kamalalta, miten on massatuotantoa blaablaablaa. Järki käteen näissä asioissa.

Yleisestikin olen sitä mieltä, että kun aikuiset ihmiset alentuvat siihen, että dissaavat julkisesti asioita/ihmisiä, on se pikemminkin lapsellista kuin fiksua. Mielipiteensä voi esittää fiksusti, ei haukkumalla. Kritiikkiä ei ole sanoa "Mä en voi kuunnella tätä kun Kyo/Ruki/Shou/jne. on tässä ja mä en pidä siitä." Ei, se ei ole kritiikkiä - ok, se on mielipide, mutta mun mielestä mitään ei voi kritisoida tai dissata ennen kuin on kuunnellut tai nähnyt kunnolla. Sehän on melkeinpä sama kuin se, että dissaisi/kritisoisi asiaa, josta ei oikeastaan tiedä mitään.

Eli toisinsanoen, kritiikki on hyvä asia olemassa, se aiheuttaa keskustelua. Suora dissaaminen aiheuttaa vian riitoja ja on lapsellista, typerää sekä täysin turhaa. On turha vetää koko kesän hernesatoa siihen sievään nenään sen takia, että joku kritisoi fanituksesi kohdetta. Ei kaikkea kannata ottaa niin henkilökohtaisesti, koska varmasti jokainen muusikko tietää sen, että kritiikkiäkin tulee. Eivät kaikki pidä kaikista, se on vain yksi karu totuus. Sama pätee bändeissä, sinä voit pitää esim. Gazettesta, Diruista tms. ja joku toinen ei pidä. Joku voi kritisoida suosikkibändisi musiikkia, mutta ota se vain rakentavana palautteena.
Henk. koht. Itselleni on se ja sama, kritisoiko joku suosikkirumpalini- tai kitaristini soittotaitoja, koska omasta mielestäni he ovat uskomattomia muusikoita. Sen sijaan aiheeton dissaus tyyliin "Vittuku se on läski, eikä osaa soittaa, eikä tosiaan sovi vk-skeneen jnejne." Aiheuttaa vain reaktion, että onpas taas lapsellinen tapaus aukomassa suutaan. :D
Kuva

Riku
Teknikko

ViestiKirjoittaja ikur » Su Marras 01, 2009 1:33 pm

Dissauksen ja kunnon kritiikin raja alkaa olla jo aika näkymätön. Se taas johtuu siitä, että mä en ainakaan ole kuullut pitkään aikaan mitään kunnon kritiikkiä, aina kuulen "tää on homojen musaa", "vittu mitä paskaa", "kuka tällast kuuntelee". Mutta mä en ala iniseen, jos joku dissaa mun suosikkibändiä Gazea. Sitäpaitsi oon huomannut, että useimmat dissaa vaan, koska se on sun suosikki. Mikähän idea siinä on ? Miksi pitää dissata toisten lemppareita ? Miksi Tokio Hotelille perustettiin Tokio Hotel=paska yhteisö Galtsuun vai teinikakkoseen vai missä se nyt oli ? Miksi pitää ilmaista vihansa niin selkeästi, eikö kannattaisi keskittyä siihen mistä pitää eikä siihen mitä vihaa ?
Mä en tykkää Tokio Hotellista enkä oo ikinä tykännyt, mutta en silti liittynyt vihaajien joukkoon. Mä en tykkää siitä, ok, ei mun tarvi siis liittyä sen fanikanavalle vaan liityn sinne, mistä tykkään. (Eikä mennyt edes pahasti aiheen vierestä :::D)

Mä hyväksyn gazeen kohdistuvaa kritiikkiä ja dissaustakin joissain määrin. Mulle on okei, jos joku sanoo että se on ihan paskaa, en mä ala suunnitteleen haukkujalle veristä kuolemaa ja ikuista vihaa. Se on sen mielipide, eikä se muuta mitenkään mun mielipidettä. Ei Gaze voi olla kaikkien mielestä hyvä. Jos joku saa tyydytystä siitä, että ne haukkuu, niin antaa palaa vaan. Mä en ite harrasta sitä, että dissaan lyttyyn jonkun bändin vaan, koska gaze on paras ja oo äm gee se musa ei ollutkaan Gazea. Mielummin mä sanon miksen tykkää. Esim liian vahvat kitarat, ei kunnon rumpukomppia ja rytmiä, liian sekava. Mun mielestä noi on ihan hyväksyttäviä syitä miksei iske. Mut miten "tää on homojen musaa" voi olla kritiikkiä ?

Mutta sitä mä en siedä, että aletaan manipuloimaan. "Tää bändi on paska, et sä tät halua kuunnella, sun pitäis kuunnella Metallicaa jee". Siis ei helvetti. Mä vihaan sitä, jos mulle tullaan päin naamaan vetään että mä en saa kuunnella jotain tiettyä ja aletaan vihjaamaan vähän bändinvaihdosta. No way. Ihmisten on hankala hyväksyä sitä, että kaikki ei ole samanlaisia ja kaikki ei tykkää kaikesta. Mun mielestä se ei edes olis kivaa jos jokainen maailmassa kuuntelis Gazea ja tykkäis Rukista.

Antikku on kyllä kovalla haukkumislinjalla joka suunnalta. En ole bändin fani, mutta jos antikku on mielestäni paska niin olkoon vaan. En mä sano, ettei muut sitä saisi kuunnella. Jos en pahemmin tykkää poikapopista mitä esim NewS soittelee, niin sehän on mun asia. Mä en tajua, kuka tollasesta suuttuu.
Plus että nykyään mielipiteistä puhutaan kuin toisen mielipide olisi väärä vastaus. Tyyppi A sanoo "Gaze on paras" ja tyyppi B vastaa "Diru on parempi" tyyppi A sanoo "Mä tykkään Gazesta enemmän" ja tyyppi B vastaa "Dir en grey on paras, ei oo mitää epäilystäkään. Kyon ääni blablabla..." ja tyyppi A kattoo että jaahas.

Ihmiskunta, mihin oot menossa.
›› one of these days the sky's gonna break

ikur
Teknikko

ViestiKirjoittaja tegami » Su Marras 01, 2009 3:56 pm

Mä en ymmärrä tätä dissausta. Se on naurettavaa, varsinkin jos ei ole kuunnellut edes sitä musiikkia mitä dissaa. Esim. hyvänä esimerkkinä tähän on mun serkku, joka aina haukkuu sitä musaa mitä mä kuuntelen, eli J-Rockia, vaikka ei edes ole kuunnellut j-rockia koskaan, ehkä jonkun yhden biisin, jos sitäkään. Tällanen satuttaa mua oikeesti, kun se aina haukkuu mun musamakua niin surkeeks ja sit ite kuuntelee jotai amerikkateinimailisaurusjonasbrothersmassapaskaa. Miks oikeesti pitää sit keskittyä siihen dissaukseen, miksei vaan vois keskittyä siihen mistä ite tykkää? En mäkään ikinä silleen kovin kauheesti dissaa jotain rappiä mitä en voi sietää. Turha dissaus on lapsellista ja typerää :/
Why is it so painful to
touch you? I think it is
because I was afraid of
making the same mistake
and losing you.

tegami
Fani

ViestiKirjoittaja hinua » Su Marras 15, 2009 12:39 pm

Pakko puuttua tohon jontain bändiä/sen faneja dissataan enemmän ku toista bändiä/sen faneja - juttuun.

Dobnu mietti sitä, et miks Gazettoo dissataan enemmän ku Diruu.
Voin melkein sanoo, et syynä on fanit itse. En nyt tasan tarkkaan tiiä, mitä mieltä Suomen j-rock kansa Gazetesta on, mutta mitä ite oon huomannu, ni aika paljon itteeni nuorempia kans kuuntelee (näkyvästi) Gazettee, enemmän ku Diruja. Sinänsä mun mielestä ihan selkeetä, kai nuoren ihmisen on helpompi samastuakki nuoriin The Gazeten jäseniin, ku vanhoihin ja ei-enää-niin-visuaalisiin Dirupappoihin (vaikka ei niiden ikäero kyllä mikään himmeen suuri ole o.o). Eli ehkä se dissaus johtuu siitä, että fanien keski-ikä heittää parilla vuodella. Saattaa olla, että osa vanhemmista Dirufaneista on niin Diruelitistejä (satunnaisesti sorrun tähän itsekin yhyy), ettei kukaan nuorempi vaan viitti sanoa, et joo kuuntelen Diruja.
Eihän tuossa mitään järkeä oikeasti kyllä ole.

Mut siis let's face it. An Cafe on "pikkuernujen" bändi, koska valtaosa niitten näkyvistä faneista on tosi nuoria. Ei kai kukaan asiasta mitään tietämätön oleta, että perus 11-vee Tiina Helsingistä, jonka musannumero on 7, tietäis mitään hienoa ja perusteellista soitosta, sanojen sovittamisesta kappaleeseen jne. Totta kai tulee ihan luonnostaan sellanen ajatus, että okei ku kaikki pikkukakrut tykkää näistä, ni ei ne välttämättä soita kovin hyvin, ei lapset tajuu soittamisesta mitään ellei itse sitä harrasta, eli en vaivaudu edes kuuntelemaan. Se on tyhmää ja turhaa, ja vieläpä tosi lapsellista dissata, kun ei oikeasti tiedä asiasta mitään.

Joka tapauksessa, enemmän mä oon kuullu bändin x faneihin, ku itse bändiin kohdistuvaa dissausta. Ehkä Gazeton dissaus johtuu siitä, että hassuja nenärättejä näkyy kaupungilla, ja se on muiden mielestä noloa/tyhmää. Myönnän kyllä itsekin, että on hieman surullista nähdä vaaleenpunasista jenkkihuiveista tehtyjä rättejä joulun jälkeisissä alennusmyynneissä, koska mun mielestä ne ei vaan sovi ihan jokapäiväiseen pukeutumiseen. Ihan varmasti, jos useampi pukeutuisi johonki visual Diru maskiin tai muuhun aivan normipäivänä, siitä tulis sanottavaa. Ja kyllä, isommissa kaupungeissa saattaa ihan hyvin nähdä selkeesti Kyon Adidaksiin pukeutuneen henkilön, mut koska loppujen lopuks joku jou mään lökärit ja huppari ei oo niin huomiota herättävää muun kansan keskuudessa, niin siitä ei sit tuu mitään. Tai siis oikeesti. Jos vastaan kävelee jou mään-lökäpöksy ihminen ja joku, joka on tunkassu jonkun pimeen VK maskin naamaan, huomion aivan varmasti enemmän sitä maskia. Loppujen lopuks enemmän mä olen kuullut bändien dissausta muualta kun jiirupiireistä. Oon sitä mieltä, et ainakin Lafissa porukka osaa pitää päänsä hyvin kiinni, ja oon siitä ilonen.

Ja dissauksen kohteena on Antikku Gaze ja Diru + fanit vaan sen takii, et ne taitaa olla Suomen top 3 kuunnelluinta jiirubändiä, jotka kaikki tietää. Näin ollen, vaikka kaverisi Pena ei kuuntelisi jrockia ollenkaan, hän kuitenkin tietää ainakin kaksi noista kolmesta, ja voi hyvillä mielin osallistua dissaamaan pikkutyttöjä, jotka jumaloi Mikun seepraraitaisia varpaankynsiä. Nimim. huomattu on, että ihminen, joka vihaa Japania ja kaikkea japanilaista, osaa kuitenkin nimetä An Cafen jäseniä, tietää niiden biisejä ja jopa pystyis soittamaan niiden bassokuvioita - järkeä tässä? Eipä juuri. Diruista tää henkilö tietää vaan nimen ja muutaman biisin ja vissiin Kyon nimen. Ja kuten sanottu, se vihaa Japania kaikissa muodoissa.

Ja joo, itsekin sorrun välillä dissaamaan väsyneenä, kiukkuisena ja hyvässä lykyssä vielä siihen aikaan kuukaudesta jokaista vastaantulevaa nenärättiä, Rukiraitaa, Kyo Adidas - tyyppiä ja jopa sellasta, joka kehtaa sanoa mun kuullen "Ostin eilen Dirujen uusimman levyn, äärettömän hyvä plätty, ei voi muuta sanoo" (tollanen henkilö olis "hirvee Diruelitisti" XD).

Ite kuitenkin suhtaudun dissaamiseen usein aika kevyesti. Mua ei suuresti haittaa, jos joku on sitä mieltä, et mun hiukset on kauheet. Mua haittaa, jos joku tulee haukkumaan mun lempibändin mulle päin naamaa, tietämättä asiasta loppujen lopuks yhtään mitään. Mua ei haittaa, jos joku kertoo, ettei tykkää Diruista sen takia, että Kyon ääni ja laulutapa ei miellytä, mua ei haittaa, jos mulle sanotaan et tää musiikkityyli ei iske eikä mua todellakaan haittaa, jos joku ei tykkää kuunnella mun lempibändejä sen takia että ne laulaa japaniksi. Tollaset seikat on ymmärrettävii, harvat haluaa kuunnella musaa, mistä ne ei tajua mitään. Ei sillä, että itsekään tajuaisin paljoakaan japania, mut mä oon halukas ottamaan selvää lyriikoista.

Kritisoinnin taas otan vastaan omasta mielestäni hyvin. Mun kanssa voi keskustella rakentavasti bändeistä niin kauan, ku mun mielipiteitä ei suoraan sanota vääriks. Nimim. erään ihmisen kanssa en jaksa ees yrittää enää puhua, koska mä oon automaattisesti väärässä. Jos sanon, et joku bändi on mun mielestä hyvä, vastaukseks tulee kamaa tyyliin "No eihän oo, koska ne on VK". Suoraan sanottuna vihaan ihmisiä, jotka kuvittelee voivansa laittaa sanat mun suuhun ja ajatukset mun päähän. Lisäks mun mielestä on tosi loukkaavaa tolleen kumota toisen mielipiteet. Ihan eriasia on sanoa "Ai jaa, hyvä jos tykkäät, ite en tykkää kyl yhtään" ku sanoo suoraan, etten mäkään oikeasti voi tykätä bandistä ijegbjds, vaan sen takia miltä ne lavalla näyttää. Ja jos tollasesta vetää pultit, ei tietenkään kestä kritiikkiä, mut toi ei mun mielestä ees oo kauheen hyvää kritiikkiä ainakaan.

Haukkumista ei kenenkään tartte sietää yhtään. Ei tosiaankaan, jos ei tykkää ni fine, mut ei silti tartte alkaa puhumaan rumasti mulle/jollekin muulle tärkeestä asiasta. Itekin yritän välttää suoraa "TÄMÄ ON PASKAA KAI KAIKKI KUULI ET TÄÄ BÄNDI TEKEE HUONOO MUSAA" kailotusta viimeseen asti, enkä kyllä pahemmin harrasta tollasta. Ja mun mielestä on eriasia puhua kaverin kanssa kaksin bändistä, josta kumpikaan ei tykkää ja puida kaikki sen huonot ja mahdollisesti olemattomat hyvät puolet läpi ilman, että menee niille faneille kertomaan kuinka surkeeta musaa ne kuuntelee. Koska mun mielestä tollanen ei oo keltään pois eikä sen pitäis loukata ketään, koska jos et sä siitä tiedä, ni ei se voi paljoo harmittaakaan. Kyllä mä tiedän, että mun lempibändeistä puhutaan kaikkea vähemmän kivaa, mut niin kauan ku mun ei tartte kuunnella sitä, se on ihan sama mulle.

Huooh tulipas selostus. En ees tiiä liittyykö toi pitkä alun bändien dissaus juttu koko aiheeseen (toivottavasti liittyy), mut mun mielestä siitäkin nyt on ihan sopiva puhua... En sit tiiä niin anteeks jos se on kauhean offia.
Kuva

hinua
Teknikko

ViestiKirjoittaja tiptoe » To Joulu 31, 2009 2:05 am

tegami kirjoitti:Mä en ymmärrä tätä dissausta. Se on naurettavaa, varsinkin jos ei ole kuunnellut edes sitä musiikkia mitä dissaa. Esim. hyvänä esimerkkinä tähän on mun serkku, joka aina haukkuu sitä musaa mitä mä kuuntelen, eli J-Rockia, vaikka ei edes ole kuunnellut j-rockia koskaan, ehkä jonkun yhden biisin, jos sitäkään. Tällanen satuttaa mua oikeesti, kun se aina haukkuu mun musamakua niin surkeeks ja sit ite kuuntelee jotai amerikkateinimailisaurusjonasbrothersmassapaskaa.

Tämä huvitti mua suuresti, sillä itsekin tossa puhuit aika halventavaan sävyyn serkkusi lempimusiikista. :----D Nimitys "massapaska" kun ei mun korviini kuulosta erityisen hyvältä. Tietenkin myös serkun tapa haukkua sun lempimusiikkias on huono, mutta oletko itse tutustunut niin perinpohjin esim. Miley Cyruksen tuotantoon? Niinpä.
Ai niin, ja ota huomioon, että vaikka Lafi jrock-foorumi onkin, niin täälläkin voi olla ihmisiä, jotka pitää tosta "amerikanteinimassapaskasta". Esimerkiksi minä. :)

Ja asiaan. En nyt ala tässä analysoida dissauksen ja kritisoinnin eroa, sillä me kaikki toivon mukaan ymmärretään se jo.
Mä en ite niin paljon välitä, vaikka mun lempibändistä (Gazette, anyone?) puhuttaisiin mulle paskaa. Joo, jonkun mielestä musiikki on vitun läppää ja ahahaha kato nyt ku Uruha on ruma, mutta koska en ite satu olemaan samaa mieltä niin annan tollasen mennä suoraan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kritiikki on eri asia. Jos henkilö x ei pidä mun lempibändistä ja haluaa saada aiheesta keskustelun aikaseksi, niin rakentava palaute on the thing. Selväähän se on, että asioista on helpompi keskustella sillon kun ne perustellaan, eikä sillon kun sanotaan että "hyi vittu mitä paskaa" :D

Mutta yks asia, jota en vaan sulata, on se, että bändiä haukutaan sen suosion perusteella. Hei come on, ihan oikeasti. Mitä väliä, onko jollakin Gazettella enemmän faneja kuin jollakin muulla bändillä? Tähän liittyen myös se, että ko. bändin faneista tehdään mielikuvituksettomia massaernuja (mikä sana...) vain koska sattuu tykkäämään siitä musiikista, josta 2000 muutakin suomalaista ernua tykkää. Toki on niitäkin tapauksia, kun bändiä fanitetaan sen jäsenten ulkonäön perusteella, mutta se ei liity aiheeseen joten hush hush.

Täytyykin vielä mainita tää perus, kun Gazettesta tuleekin Kasetti ja An Cafesta An Kahvi, etenkin halventavassa merkityksessä (lue: dissaamisessa). En nyt sano että tällaisesta nimien muuntelemisesta ihan suuttuisin, mutta en kyllä kauheasti arvostakaan. Onko tosissaan niin ylitsepääsemättömän vaikeaa kirjoittaa yhden vaivaisen bändin nimi oikein? Hei, en mäkään pidä esimerkiksi alice nine.sta ja X Japanista, mutta en hitto soikoon vääntele niistä mitään Liisa kuutosta ja X Koreaa. Mun mielestä on hienoa osata kunnioittaa bändiä edes sen verran, että kirjoittaa nimen oikein, vaikkei musiikista/bändin jäsenistä/bändin faneista pitäisikään.

No niin kiitos, kello on 2:05 ja mä oon sanottavani sanonut. :)
Talk to the mirror ⌈oh, choke back tears⌋
‒ and keep telling yourself that
"I'm a diva!"

tiptoe
Roudari

ViestiKirjoittaja crucifysixx » Ma Tammi 11, 2010 8:10 pm

Aaa dissaus.... No oon tottunut siihen joka aiheesta että musiikkikaan ei hetkauta jos joku tulee sanomaan mielipiteensä bändistä X. Mulle on ok jos joku ei pidä jostain, enhän itsekään pidä kaikesta musasta, mutta se että jos mennään kunnon dissaamisen puolelle ilman perusteluja niin kyllä se hieman turhauttavaa on kuunnella, mutta yleensä ohitan tuollaiset vain olkia kohauttamalla ja nauran päälle.
Kunnon perustelun kanssa ymmärrän ja osaan arvostaa toisen mielipidettä musiikista X ja se on mulle ok.

Lisäks tietty en kyl mee avonaisesti dissaa kenellekään sen lempimusaa päin naamaa, koska mulle on ok jos joku kuuntelee jotain sellasta mistä en itse tykkää. Esimerkki number uno. Mun bff tykkää ihan hirveesti räpistä ja jostain teknomusast. Ok... mullekin molemmat menee alas, mut kaikki mitä frendi soittaa ei mee aina välttämättä aivoihin saakka and I don't like it joten saatan sanoo etten välittänyt pahemmin biisist, mut en hyökkäävään sävyyn. Ja mun kaveri joka ei kuuntele jmusaa tai kmusaa niin ei hänkään dissaa ainakaan mulle avoimesti mitään näistä vaan antaa mun tykätä ja on jopa itsekin btw koukussa pariin biisiin ilman kummempaa fanaattisuutta mitä j-piireissä näkee.

Dobnu kirjoitti:
Jasper kirjoitti: Voisin sanoo lmao koska jos ottaa katsauksen Dirun discografiaan, ei sieltä löydy kahta samanlaista levyä toisin kun uskallan väittää Gazen kohdalla ( kyllä, mä olen kuunnellut kutakuinkin koko Gazen discon lävitse ) ja sieltä löytyy huomattavasti yhtenäisempi linja levyjen välillä kuin Dirun levyjen.

ihan pakko kommentoida tätä sen verran, että mun mielestä Gazella ei ole kahta samanlaista levyä, kun taas mun korviin Dirujen musa kuulostaa enemmän tai vähemmän samanlaiselta joka levyllä. Mutta uskon tän johtuvan lähinnä siitä, että mä olen kuunnellut enemmän Gazettoa kuin sinä ja sinä enemmän Diruja kuin minä.

Hah tuunpas mutisee tähen! Kuuntelen itse kumpaakin bändiä tosin Gazettoa nykyään paljon aktiivisemmin, ihan siitä syystä että musta Dirujen musa on nykyään mennyt hyvin samanlaiseksi kuin kaksi viimeisintä levyä + uusin single. Joka kuulostaa mun korvaani tältä "öröörrörööäääarrghhhöööörgh!räyhrawr!"
Gazelta en voi sanoa samaa koska Rukin sanojen selkeys on kuitenkin säilynyt toisin kuin Kyolla......... Mutta kyse on nykypäivästä ja erilaisesta musiikista nykyään. Ja tietty ennenkaikkea mielipiteestä.

Ja oon vielä sitä mieltä että mielipiteet voivat tapella mutta ihmiset ei.
Kuva
bloglast.fm
socialriot -> crucifysixx

crucifysixx
Roudari

ViestiKirjoittaja gnrbu » Ti Tammi 12, 2010 10:13 am

Modevaroitus:
Eipäs aleta valua aiheen ulkopuolelle. Jos joku vielä tämän jälkeen haluaa vertailla Dirua ja Gazea, tehkää se Diru vs. Gaze -negaus-topicissa tai älkää tehkö sitä ollenkaan.

3 tykkää.
gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja GuuraJoinan » La Kesä 05, 2010 8:37 pm

Dissaus dissaus. Tosiaan. Mitä luin keskustelua, oon dissaamisen hauskuudesta samaa mieltä Ponin kanssa. Itsehän sitä ei ole kiva kuunnella, mutta jokaisesta sanasta ei pidä ottaa itteensä (henkilökohtaisesti en ainakaan ota, jos joskus kaveri sattuu jotain vihlaisemaan) ja toisille taas.. Välillä sitä ei edes tule ajateltua, mitä sanoo ja missä tilanteessa. Itse olen lähinnä viimeisen vuoden aikana siirtynyt kuuntelemaan japanilaisia bändejä, eikä aikaa ole enää riittänyt radiolle jota ennen kuuntelin milteipä 24/7, joten en pysy oikein perässä uusista hiteistä, mistä suurin osa kavereistani höpöttää, yhden heistä ollen vain samalla kannalla kanssani; uskollinen Gaze-fani hänkin, joten jos yksi vihlaisee japanibändeistä pahaa kaksi on yleensä vastassa, vaikka toisaalta, musiikkimakuni on melko laaja ja pidän myös satunnaisista kappaleista niiltä bändeiltä, mistä nämä toisetkin ystäväni eli en ole dissaamassa kauheasti heidänkään musiikkimakuaan, vaikka välillä sanon ajattelemattakin niistä kaikennäköistä, jossen satu jostakin tykkäämään. Kaikkihan siihen syyllistyvät joskus?

Mitä taas tulee jatkuvaan ärsyttämiseen ja jankkaamiseen, en ole todellakaan niin suopea, että kestäisin sitä. Auta armias, minua vuosia nuorempi ystävättärenikin on ollut minulle tosi läheinen ja olen tuntenut hänet aivan pienestä asti, mutta kahden viikon piinallisen nimenvääntöjen jälkeen ja ahkeran haukkumisen (koskien esimerkiksi Rukia, Gazettea yleensä, ns. 'japanilaisia nimimerkkejäni' jne.) raivostuin oikeasti siihen pelleilyyn ja pistin mesessä suorat sanat sille, mitä mieltä tästä lapsellisesta käytöksestä olin.

^ Tuntuu, että suutuin eniten sen takia, että kaverini tietää kuinka tärkeä asia se on mulle ja hän on läheinen ihminen itselleni. Eihän se silloin tunnu haittaavan, jos haukkuja on vieras. Omasta mielestäni kuitenkaan miltei tälläisen läheisen 'joka-päivä-kaverin', oli kaveri sitten missä tahansa, dissaamista ja ei rakentavaa kritiikkiä ei tarvitse alkuunkaan sietää. Mun mittapuusta se vaa ainaki saa tuntemaan olonsa epävarmaksi ja etenkin, jos asuu pienellä paikkakunnalla itsensä toteuttaminen on tosi vaikeaa kun mennään järjestelmällä kaikki tuntee kaikki suurinpiirtein. Jos kerran toiset on sitä mieltä, vasta ihastunut fani mun mielestä voi tuntea itsensä syrjityksi ja meinata, ettei kukaan muu pidä musiikista ja lopettaa sen kuuntelun siihen seinään. Niin, no se siitä yleisesti ottaen katselmuksesta.

Ja mitä puhuttiin tuossa ylempänä, mun mielestä on totta tuo juttu dirusta ja gazesta. En ala nyt vertailemaan, kun gnrbu varoitti siitä jo, mutta tosiaa tuntuu, että niitä isompia bändejä, jotka helpommin myös löytää, nuoremmat fanit kuuntelee niitä 'näkyvämmin ja äänekkäämmin' kuin ehkä vanhempia, koska tietysti tyylisuunnat ovat aina jokseenkin erilaisia ja ei vanhemman bändin ideoita välttämättä ole yhtään helppo samaistaa ja päästää niihin tavallaan sisään. Maine tietysti lähtee faneista, mutta toisaalta onhan bändeille huonokin maine mainetta, mutta toisaalta ainahan tulee eteen kysymys mikä maine sitten on hyvästä vai onko kaikki maine hyvää ja miten sitä sitten pitäisi fanittaa, jos ajateltaisiin lähteä tarkemmin kyselemään ja miettimään miten saada vaikka posiitivinen kuva bändistä (tosin kaikkia ei voi koskaan saada tykkään, joten se on iha ok. kaikelle musalle pitää löytyä ees jostain kuuntelijansa). Okei, yrittäkää ymmärtää mua. :'D

Oon jokseenkin välillä huono ilmaiseen itteeni, i know, liikaa ajatuksia. xD

GuuraJoinan
Fani

ViestiKirjoittaja Kyugi » Pe Touko 27, 2011 8:43 pm

No niin. Täällä on puhuttu jo kovasti Gazettesta, Dir en greysta ja An Cafesta ja niiden faneista, jotka nyt joissain tapauksissa saattavatkin aiheuttaa yleistä dissausta joten minä en ajatellut takertua siihen sen enempää koska mulla ei ole lisättävää.

Tästä tulee vähän minäminäminä-postaus, koska haluan nyt jakaa myös omia kokemuksiani tälläiseen liittyen.

Kuten moni täällä onkin jo sanonut, kritisointi ja dissaus on kaksi aivan täydellisen eri asiaa. Minä hyväksyn sen että on ihmisiä joilla on erilaisia musiikkimakuja, ja mun mielestä on loppujenlopuksi kiva että jotkut pitää sellasesta, mikä ei mulle aukea. Okei, sorrun kyllä itsekin dissaamiseen, koska se on vain helppoa, mutta senkin mä pyrin pitämään yleensä omana tietonani ja vuodan tuntojani korkeintaan parhaalle ystävälle. Mieluummin sellaisessa koulukaveri- tai puoltuttuseurassa sanon että "ai, mä en oikein tykkää mutta kiva jos joku tykkää." En ikinä lähtisi dissaamaan suoraan fanille tai kenellekään kuuntelijalle koska se voi loukata.

Jos mielipidettään siitä, miksi ei iske, osaa perustella, mä voin ja haluankin keskustella erilaisesta musiikista erilaisten ihmisten kanssa. Siis totta ihmeessä tietenkin hyväksyn sen, että joku ei rakasta jotain vaikkapa Gazettea sillä lailla kuten minä, tai jos joku taas pitää Dir en greystä - joka taas ei minun korvilleni oikein aukene. Ja haluan kuulla erilaisia juttuja ja mielipiteitä. Erilaisuus on rikkaus ja sitä pitää vaalia. Ikävää vain että toiset eivät ymmärrä sitä.

Olen nimittäin ollut GuuraJoinanin kanssa vähän samankaltasessa tilanteessa. Mulle itsellenihän on tapahtunut niin, että koulukaverini herra x kävi ihan koulupäivän aikana kasvotusten kanssani keskusteluun musiikista, ja totesi minulle että jrock on paskaa koska ne eivät osaa soittaa (minusta tälläisestä väitteestä on kenellä tahansa kuuntelijalla tai fanilla oikeus vetää herne nenään), näyttävät miltä näyttävät ja laulavat englantia japanin sekaan. Ja hän myös totesi, että minä olen nolo, koska pidän jrockista, ja koska pidän Tokio Hotelista, ja koska pidän.. no kaikesta mistä pidän. Siinä tilanteessa minä yritin kysyä että kuinkas paljon musiikkia olet kuullut muunmuassa minun lempiartisteiltani, mutta ei, hän jatkaa suoranaista haukkumista. Aloin tuntea itseni lopulta niin typeräksi kun hän koko luokan edessä käytännössä julisti kuinka paskaa musiikkia kuuntelenkaan, että tuli vihlaistua suhteellisen ilkeään äänensävyyn käsky pysyä hiljaa kun ei ole tarpeeksi perehtynyt voidakseen muodostaa noin vahvan mielipiteen. Sellaisen joka saattaa oikeasti loukata jotakuta. (Minä loukkaannuin siitä myös siksi, koska siihen sisältyi myös henkilökohtaista panettelua.)
kamferipuu laulaa

Kyugi
Bändäri

ViestiKirjoittaja Parkkimittari » To Maalis 15, 2012 6:14 pm

En ole nyt ihan varma kuuluuko tänne tulla tätä kirjoittamaan, muttamutta...

Alkaa pikku hiljaa vähän ärsyttää kun tuntuu että olen oikeasti ainoa täällä koko paikkakunnalla, jolla asun, joka kestää SuGua... Tai kun en tajua mikä oikeasti siinä bändissä on niin kamalaa että sitä pitää dissata koko ajan... D::: (No Takerun hymy kyllä jakaa mielipiteitä aikalailla...) Okei, ehkä saatan joskus kommentoida kaverini justin bieber/robin fanitusta ja ehkä sanoa että ne tekee surkeaa musiikkia jne. jne. jne. Mutta kaikki on koko ajan silleen että "Juu, ne näyttää ihan naisilta, kun ne käyttää esim. hametta!" D: Ja tästä pääsimme asiaan... Olen muutamalle tyypille näyttänyt muutaman kuvan joistakin satunnaisista jiirubändeistä (esim. SuG, THE KIDDIE, ja muita satunnaisia jiiruja...) ja tuo samainen kommetti tuli heti ja sellainen että "Kaikki jrockarit näyttää ihan naisilta!" juu, joku Reitahan (jota yksi tyyppi sanoi kidnappaajan näköiseksi) on niin naisellinen ja kaikkea...

Mutta nyt ehkä lähemmäs aihetta... On ollut hirveästi keskustelua Gazesta. En tiedä muista, mutta itseä hiukan ärsyttää kun Gaze on ihan hirveässä suosiossa... Itse kyllä kuuntelen Gazea, mutta en ole nyt varma voisiko minua niinkään kutsua faniksi .__. Onhan Rukilla hieno ääni ja tekeehän ne hyvää musaa, mutta minusta suosio on menossa jo vähän yli.
Ketä minä rakastan? Ketä minä vihaan? Kenet minä aion pettää? Miten ja miksi?

Parkkimittari
Roudari

ViestiKirjoittaja minnako » To Maalis 15, 2012 7:25 pm

^ Musta on jotenkin hassua, että näissä piireissä "normimusiikin" dissausta pidetään normaalina, mutta j-musiikin dissausta melkein kuolemansyntinä. Mun mielestä on ok sanoa, että JB tai Robin tekee huonoa musiikkia (vaikka no, eihän ne tyyliin edes tee omia biisejään), JOS sen perustelee - vaikka kyse on tietenkin mielipidekysymyksestä. Ilman perusteluja on kyse pelkästä turhasta dissauksesta, jota ei varmaan kukaan halua kuunnella mielettömiä määriä.

Jonkun musiikin huonoksi määrittely jäsenten ulkonäön perusteella / pelkästään jäsenten ulkonäön haukkuminen on imo turhaa. Mä oon ihan tyytyväinen mun lempibändien musiikkiin (duh), vaikkei suurin osa niistä mitään mallipoikia/-tyttöjä olekaan.

Ja Parkkimittari, mitä tarkoitat sillä, että "suosio on menossa vähän yli"? En kyllä usko, että tää topic on tälle keskustelulle oikea paikka, mutta paremman puutteessa kai käy tämäkin.
提心吊胆和闷

5 tykkää.
minnako
Mao Zedong

ViestiKirjoittaja Yuugi » To Maalis 15, 2012 7:45 pm

Olen samaa mieltä minnan kanssa, koska mut pakotettiin yyh.

Parkkimittari kirjoitti:Alkaa pikku hiljaa vähän ärsyttää kun tuntuu että olen oikeasti ainoa täällä koko paikkakunnalla, jolla asun, joka kestää SuGua... Tai kun en tajua mikä oikeasti siinä bändissä on niin kamalaa että sitä pitää dissata koko ajan...

Haluaisin nostaa esille mahdollisen oman käytöksesi. :3 Itse huomasin yläasteella, että mitä kovempaa meteliä pidin omasta musiikkimaustani sen herkemmin ihmiset dissasivat sitä, mitä kuuntelin. Tietenkin, jos joku kysyi, että mitä kuuntelen, niin sitten vastasin kyllä ihan rehellisesti, että japsimusiikkiahan minä. Bändejä en viitsinyt alkaa listaamaan, eivät kuitenkaan olisi tunnistaneet. Yleensä keskustelu päättyi tähän. Mainitsit itsekin haukkuvasi Justin Bieberiä ja Robinia, jos kaverisi niitä ihkuttavat. Haukkuisitko, jos vain tietäisit, että he kuuntelevat niitä, mutteivät julista sitä koko maailmalle/yritä saada kaikkia kavereitaankin kuuntelemaan niitä? Ihan vain uteliaana kysymyksenä. Kannattaa kiinnittää huomiota omaan käytökseen. Jos et ole valmis ottamaan vastaan negatiivista huomiota kaiken muun huomion ohessa, sitä ei kannata yrittää tahallaan kerätä itseensä. ^-^

Parkkimittari kirjoitti:"Kaikki jrockarit näyttää ihan naisilta!" juu, joku Reitahan (jota yksi tyyppi sanoi kidnappaajan näköiseksi) on niin naisellinen ja kaikkea...

Fakta on, että silmä tottuu. Siinä, missä sinä olet jo harjaantunut katselemaan siropiirteisiä, japanilaisia, meikkaavia miehiä, kaverisi eivät luultavasti ole. Kyllä he varmaan normaalin japsimiehen mieheksi tunnistavat. :'D Mutta valitettavasti ilmiselvä pakkelikerros kaksilahkeisilla ei ole yleistä täällä Suomenmaalla, joten se automaattisesti vähän hämää muita kuin ernupiirejä. Samalla tavalla kaikkien korealaisten mielestä jokikinen kaukaasialainen mies näyttää Brad Pittiltä.
ママちゃん, 平手打ちしてください!!

Kuva

Avan tehnyt Hasu

7 tykkää.
Yuugi
Pääesiintyjä

Paikkakunta: Ramen hameen alunen, siellä minne kaikki kadonnut menee

ViestiKirjoittaja Parkkimittari » Pe Maalis 16, 2012 6:02 pm

minnako kirjoitti:Ja Parkkimittari, mitä tarkoitat sillä, että "suosio on menossa vähän yli"?

No tuo oli kyllä ehkä vähän huonosti ilmaistu, mutta siis kun Gazella on ihan hirveästi faneja ja se tuntuu jo vähän yliarvostetulta bändiltä.

Yuugi kirjoitti:Haluaisin nostaa esille mahdollisen oman käytöksesi. :3 Itse huomasin yläasteella, että mitä kovempaa meteliä pidin omasta musiikkimaustani sen herkemmin ihmiset dissasivat sitä, mitä kuuntelin. Tietenkin, jos joku kysyi, että mitä kuuntelen, niin sitten vastasin kyllä ihan rehellisesti, että japsimusiikkiahan minä. Bändejä en viitsinyt alkaa listaamaan, eivät kuitenkaan olisi tunnistaneet. Yleensä keskustelu päättyi tähän. Mainitsit itsekin haukkuvasi Justin Bieberiä ja Robinia, jos kaverisi niitä ihkuttavat. Haukkuisitko, jos vain tietäisit, että he kuuntelevat niitä, mutteivät julista sitä koko maailmalle/yritä saada kaikkia kavereitaankin kuuntelemaan niitä? Ihan vain uteliaana kysymyksenä. Kannattaa kiinnittää huomiota omaan käytökseen. Jos et ole valmis ottamaan vastaan negatiivista huomiota kaiken muun huomion ohessa, sitä ei kannata yrittää tahallaan kerätä itseensä. ^-^

Mmm... Ehkä voisin jättää muutaman viiden minuutin kestävän fanityttö-kohtauksen pois... eiku. : DD Mutta juu, ehkä oikeasti voisin vähän vähentää, koska juuri sillon yleensä kaikki antaa kommenttinsa kun sanon jotain kyseisestä bändistä. Nyt ainakin olen yrittänyt vähän vähentää, koska oikeasti kaverit tuntuvat kyllästyneen hiukan :""DD Mutta sitten tulee aina sellainen tunne että on pakko päästä vaan selittämään bändistä jotain, jos on löytänyt jonkun uuden videon tai muuta.
Ehkä voisin haukkua robinia ja justinia, vaikkei kaverit hirveästi sitä kuuluttaisi että kuuntelevat, mutta en ehkä niin paljon. Tai en kyllä tiedä. Kyllä varmaan tulisi aina välillä jotain sanottua.

Parkkimittari
Roudari

ViestiKirjoittaja minnako » Pe Maalis 16, 2012 6:50 pm

Parkkimittari kirjoitti:No tuo oli kyllä ehkä vähän huonosti ilmaistu, mutta siis kun Gazella on ihan hirveästi faneja ja se tuntuu jo vähän yliarvostetulta bändiltä.

Sen verran kyllä ymmärsin, mut mikä sun mielestä tekee bändistä yliarvostetun? Tai siis, henk. koht. en tiedä mitään syytä, miksei jollain bändillä voisi olla hirveästi faneja - gaze kuitenkin tekee omat biisinsä ja muutenkin hirveästi duunia, joten en vaan tajua, miten sellanen voisi olla yliarvostettua. Ja mikä määrä on liikaa faneja?
提心吊胆和闷

minnako
Mao Zedong

ViestiKirjoittaja Parkkimittari » Pe Maalis 16, 2012 8:11 pm

minnako kirjoitti:Sen verran kyllä ymmärsin, mut mikä sun mielestä tekee bändistä yliarvostetun? Tai siis, henk. koht. en tiedä mitään syytä, miksei jollain bändillä voisi olla hirveästi faneja - gaze kuitenkin tekee omat biisinsä ja muutenkin hirveästi duunia, joten en vaan tajua, miten sellanen voisi olla yliarvostettua. Ja mikä määrä on liikaa faneja?

Kun melkein kaikki on ihan "Ahh... Gaze on niin paras." että ei se nyt ole minusta niin hyvä mitä kaikki sanovat. Minusta ainakin Gaze ei ole niin persoonallinen kuin joskus oli. Siitä on tullut sellainen "ihan perus" bändi minulle, mutta kyllä ymmärrän että kaikilla on eri maku. Liikaa faneja?? En oikeastaan tarkoittanut että Gazella olisi liikaa faneja. Että ei oikeastaan bändillä voi olla liikaa faneja, mutta Gazella nyt tuntuu olevan ylivoimaisesti eniten faneja, jotka sitten ylistävät bändiä aina välillä vähän liikaakin minusta.

Parkkimittari
Roudari

Seuraava

Paluu Yleistä