Dissaus ja kritisointi

Yleistä keskustelua liittyen japanilaiseen musiikkiin.

Re: Dissaus ja kritisointi

ViestiKirjoittaja tikraw » Pe Maalis 16, 2012 8:42 pm

Oon toisella silmällä seurannut tätä keskusteluu, ja Parkkimittari, ymmärrän kyllä sun pienen ärtymyksen - jos omaa bändiä dissataan ja muut ovat suosiossa, ei se kauheen kivalta tunnu. Mut sun perustelut gazen yliarvostukselle ovat siis, et se ei ole niin hyvä kun kaikki sanovat, eikä kovin persoonallinen. Mut nämähän ovat sun mielipiteitä? Samoin mä voin sanoa, et mun mielestä SuG on ylipirteää poppia, jota kuulee joka tuutista ja joka ei ole yhtäkään faniaan ansainnut ja on näin täysin yliarvostettu (tämä ei ole mun oikea mielipide, mulla ei pahemmin mielipidettä SuGista ole kun en ole koskaan kunnolla kuunnellut, mut näin esimerkkinä). Mitä jos otetaan joku gazen tapaan "huono" perusbändi, joka ei ole erityisen persoonallinen, ja jota fanit ihkuttavat täysin yli, onko se myös yliarvostettu, jos näitä faneja on vain 200 koko maailmassa?

Ymmärrän siis sun pointin, mut mietin, et onko se lähinnä tunnepohjainen eikä järjellä mietitty ja perusteltu. Gazella saattaa olla paljon kovaäänisiä faneja, jotka rasittavat, mutta se ei mun mielestä kerro vielä bändin ansaitsemasta arvostuksesta mitään. Jos olisi yleisesti todettu fakta, että gaze on esimerkiksi musiikillisesti täyttä kuraa, eikä kukaan bändistä osaa soittaa/laulaa, olisi yliarvostus helppo todeta mut muuten oikein ei :D Ja jos mietitään maailmanlaajuisesti, gazen fanikanta tuskin on kovin vertailukelpoinen esim. Lady Gagan vastaavan kanssa :______D Mut no sä varmaat liikut enemmän jiirupiireissä, jolloin kuulet enemmän rasittavaa hehkutusta gazesta kuin Gagasta. Sitä paitsi dirufanit ovat 666 kertaa pahempia kun gazefanit, itse myönnän olevani kyllä molempia.
Just smile, it confuses people.

7 tykkää.
tikraw
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja Parkkimittari » La Maalis 17, 2012 10:23 am

tikraw kirjoitti:Mitä jos otetaan joku gazen tapaan "huono" perusbändi, joka ei ole erityisen persoonallinen, ja jota fanit ihkuttavat täysin yli, onko se myös yliarvostettu, jos näitä faneja on vain 200 koko maailmassa?

No riippuu vähän siitä miten "uhkuttaisivat yli". Jos nyt fanit olisivat koko ajan juuri sitä mieltä että Gaze on ihan paras ja muut bändit jäävät täysin sen varjoon, niin kyllä, fanit ehkä yliarvostaisivat bändin.

tikraw kirjoitti:Ymmärrän siis sun pointin, mut mietin, et onko se lähinnä tunnepohjainen eikä järjellä mietitty ja perusteltu.

Ehkä enemmän tunnepohjainen. Olen yrittänyt tässä koko ajan korostaa että se on minun mielestäni yliarvostettu.

tikraw kirjoitti:Mut no sä varmaat liikut enemmän jiirupiireissä, jolloin kuulet enemmän rasittavaa hehkutusta gazesta kuin Gagasta.

Itse asiassa kaverini kuuntelee/fanittaa Gagaa : DD Muttei hän kylläkään sitä koko ajan hehkuta : DD (okei, tuo oli aika turha asia mainittavaksi : D)
Ketä minä rakastan? Ketä minä vihaan? Kenet minä aion pettää? Miten ja miksi?

Parkkimittari
Roudari

ViestiKirjoittaja Aysha » La Maalis 17, 2012 11:58 am

Tungen lusikkani soppaan tässä keskustelussa aiheena "yliarvostettu".

Siis, ymmärrän mitä Parkkimittari mahdollisesti tarkoittaa, mutta voin olla väärässäkin. Tässäkin kohdassa kirjoitan nyt täysin omasta näkökulmastani (kyllä, nyt tulee minun mielipiteeni), joka osittain viittaa siihen, mitä uskon Parkkimittarin tarkoittaneen (korjaa, jos olen väärässä).

Se on tosiaan fakta, että Gaze on hemmetin menestynyt bändi ja tehnyt todellakin töitä menestyksensä eteen, kaikki kunnia siitä heille. Itsekin kuuntelin ja pidin kovasti bändistä, mutta en enää, koska kappaleet eivät vain ole yksinkertaisesti iskeneet samalla tavalla kuin vanhemmat kappaleet, bändin suuntaus ei ole ollut makuuni eikä minusta ole mukava katsoa miehiä, jotka saattavat koska tahansa kupsahtaa silkasta uupumuksesta. Kun itse näkee asiat tällä tavalla, mutta todella monet (nimenomaan fanit) eivät näe asioita samalla tavalla ja hehkuttavat yhtyettä, tulee tunne, että "bändi on yliarvostettu". Sama tunne tulee, jos itse ei välitä kyseisestä bändistä niin paljoa ja fanit sitten lyttäävät toisten lempibändit ja hehkuttavat järjettömästi sitä yhtä ainoata bändiä.

Voisin antaa tästä pari ihan kunnon esimerkkiä omalta kohdaltani: DJ Sisen ja Miyavi (sori, Sisen ja Miyavi fanit). Sisenistä minulla ei ollut mitään kokemusta tai tietoa, kun näin hänet ensimmäisen kerran, vaan menin Tokyo DedaDanceen puhtain mielin. Sisenin musiikki oli hyvin tyypillistä minun korvissani, ei mitenkään erityisen hyvää, mutta ei huonoakaan - ihan kuunneltavaa ja tanssittavaa. Mielestäni hänen musiikkinsa toimi parhaiten Selian kanssa. Esiintyminen taas... En tiedä, pitikö hänen tehdä tilaa muille, vai mikä oli, mutta herra näytti välillä niin myrtyneeltä sekä syrjäänvetäytyvältä jököttäessään tiukasti tiskinsä takana, etten saanut kovin hyvää kuvaa herrasta. Keikan/tapahtuman jälkeen olin tyrmistynyt, kun väki kehui Sisenin maasta taivaaseen. Tuli sellainen tunne "olimmeko edes samalla keikalla?". Siinä vaiheessa tuli se tunne, että "Sisen on yliarvostettu" koska itse en löytänyt hirveämmin mitään kehuttavaa. Totesin hyvin pitkään ja totean usein vieläkin, kun joku ihkuttaa Siseniä, että mielestäni hän on yliarvostettu, mutta perustelen aina sen.

Sitten Miyavi. Olen ollut tasan kerran Miyavin keikalla ja myönnän, että minulla oli jo silloin asennevika, koska en ole herran fani enkä pidä hänen musiikistaan (sekä pari muuta syytä). Olin lähinnä sillä asenteella koko keikan ajan, että "no niin, Miyavi, näytä nyt, pitävätkö fanien puheet paikkansa". Minun silmissäni hän ei näyttänyt faniensa sanojen olevan totta. Keikka oli ihan ok ja minä lähinnä kiinnitin huomiota yleisöön ja yritin nähdä kokonaisuuden. Myönnän, Miyavi osaa soittaa kitaraa, mutta laulajana ja esiintyjänä en siltä keikalta voi pitää kovin ihmeellisenä. Keikan jälkeen kuulin osalta faneista, että he olivat pettyneet keikkaan, koska olivat odottaneet enemmän. Itse en ollut sillä tavalla odottanut mitään, mutta konsertti ei ainakaan parantanut näkemystäni Miyavista.

Pointtini tässä on se, että oma asenne ratkaisee jossain määrin, näkeekö jonkun bändin yliarvostettuna vai ei. Myös fanit voivat saada sen aikaan. Kuinka monia tyydyttää tällainen esimerkki (oli kyseessä mikä tahansa bändi/artisti): "Miksi Gaze on niin hyvä bändi?" "Koska se on Gaze!" ? Minua se ei ainakaan tyydytä. Tuossa ei ole perustelua, vaan pelkkää pointitonta ihkuttamista. Osa ihmisistä tuntuu ihkuttavan bändiä vain muusikoiden hyvännäköisyyden takia, jolloin herää kysymys, että "entä se musiikki?". Visual keissä on tietenkin luonnollista, että bändin look kulkee mukana, mutta sitä musiikkiakaan ei pitäisi unohtaa. Toisaalta herää myös kysymys, että osaavatko fanit olla myös kriittisiä oman lempibändinsä suhteen. Olen nimittäin törmännyt niihin faneihin, joista jokainen uusi kappale on mestariteos, koska se on juuri siltä bändiltä "eihän Gaze/Miyavi/D/ihan mikä tahansa bändi voi tehdä huonoa kappaletta". Ehkä juuri joidenkin fanien kriittittömyys sekä käytös muita bändejä kohtaan ovat se, miksi me kaikki näemme jotkin artistit "yliarvostettuina" ja saatamme sanoa sen hyvinkin suorasukaisesti.

No niin, ehkä tämä riitti. Lähinnä ajattelin tuoda paremmin esiin sen ajatuksen, mitä uskoin osan ihmisitä hakeneen koko "yliarvostettu" kysymyksessä. Toivottavasti väki saa edes jotain selvää tuosta...
いつからか夢の中でしか眠れない
Itsukaraka yume no naka de shika nemurenai
Dream because dreams should be cherished.

Birth - words & music: ASAGI

4 tykkää.
Aysha
Multisex Lafi

ViestiKirjoittaja tikraw » La Maalis 17, 2012 6:14 pm

Parkkimittari kirjoitti:Ehkä enemmän tunnepohjainen. Olen yrittänyt tässä koko ajan korostaa että se on minun mielestäni yliarvostettu.

Mielipiteet ovat aina henkilökohtaisia ja niin pitää ollakin, mut lähinnä mietin sitä, et kun tuut näinkin julkisesti kertomaan mielipiteesi et olisko sulla ollut joku maailmaa mullistava perustelu, jonka avulla halusit muidenkin näkevät et gaze on yliarvostettu :D Ei sillä et olisi tarvinnut olla, uteliaisuuttani vain kyselin.
Aysha kirjoitti:Ehkä juuri joidenkin fanien kriittittömyys sekä käytös muita bändejä kohtaan ovat se, miksi me kaikki näemme jotkin artistit "yliarvostettuina" ja saatamme sanoa sen hyvinkin suorasukaisesti.

LOISTAVA POINTTI. Mietin just, et miten yliarvostusta voi määrittää - se kun tulee niin paljon ihmisten mielipiteistä ja niistä ei voi tehdä mitään yleispäteviä sääntöjä. Mut jos jotain yleispätevää sääntöä yliarvostuksesta haluaisi vääntää, tää kritiikitön ihailu voisi olla yksi hyvä lähtökohta! Totta kai kaikilla bändeillä on varmasti niitä faneja, jotka eivät näe suosikissaan mitään vikaa jne., mut eroja kuitenkin on. Toisten bändien kohdalla ollaan fanaattisempia ja toisten fanit taas esim. ymmärtävät musiikin teoriasta enemmän ja saattavat sen pohjalta kritisoida joitain bändin valintoja. Mä kuitenkin varoisin sitä, ettei puhu, et joku bändi on itsessään yleisesti yliarvostettu. Tämähän meinais käytännössä sitä, et näitä kritiikittömiä hehkuttajia tulisi olla määrällisesti tai prosentuaalisesti fanikannasta enemmän kuin muilla bändeillä tms. :D Siltä se voi tuntua esim. omassa kaveripiirissä, mut laajemmassa mittakaavassa on aika mahdotonta tietää. Mut yliarvostajia voivat olla helposti joku yksittäinen henkilö tai ryhmä tms.

Itse ainakin koen, et pystyn ottamaan myös lempibändeistäni kritiikkiä vastaan, kunhan se on asiallista eikä mene puhtaaksi dissaukseksi :D Esim. netissä on dissauskin usein helppo ohittaa, mut kasvotusten suoraan mulle osoitettuna ilkeähenkinen dissaus ei ihan mene ohi korvien :|
Just smile, it confuses people.

2 tykkää.
tikraw
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja allisapp » Ke Huhti 25, 2012 12:00 am

Mä haluaisin nostaa esiin visual kei vs. länsimaisuuden. JaMEn levyraatiprojektissa törmäsin ""naurettaviin"" (en yleistä, enkä tarkoita pahalla. Nämä vain osuvat siihen mistä olen nyt kirjoittamassa) arvosteluihin, joissa mainittiin kappaleen olevan liian länsimainen. Mitä ihmettä, miksi aasialaisen musiikin täytyy olla vain tietyssä muotissa, ja heti tuon rajan ylettyessä kurtistaan kulmia ja mietitään, että mitä toi nyt tekee. Tässä asiassa mua kanssa naurattaa länsimaisten ja aasialaisten ajatusmaailma tästä asiasta. Japanissa visual kei on se eriskummallinen asia, kun taas indiebändit on joka päiväinen asia, josta usea (enemmän kuin vk:sta) pitää. Sen sijaan täällä meidän kotimaassa ja muualla ajatellaan taas indiebändien olevan se OUT-juttu, kun VK sen sijaan on näistä tärkeämpi.

Mitä mieltä te itse olette tästä asiasta? Onko ok jos kuuntelemme myös indiebändejä, jotka kuulostavat ihan samalta kuin muut länsimaalaiset... noh, bändit? Miksi joillekin on tullut tietynlainen muotti siitä, että VK-tyylin ulkopuolella olevat bändit ovat massaa eikä näitä kannattaisi missään nimessä kuunnella?

P.S Anteeksi jos loukkasin ketään! Tämä on vain vaivannut mua jo aika kauan, joten halusin kysyä teidän mielipidettänne asiasta?

Mielipidepalsta tyylillä: T. VK:n ja "länsimaalaisen" japsimusiikin kuuntelija
Kuva
The g l o o m y morning has already died

5 tykkää.
allisapp
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja Parkkimittari » Ke Huhti 25, 2012 3:55 pm

^
Tässä ehkä ensimmäisenä herää kysymys (koska en itse ole oikeastaan lukenut niitä arvosteluita...): onko sanottu, että bändin musiikki on "liian länsimaalaista" bändin edustavalle tyylille, vai henkilölle/henkilön musamaulle/tottumukselle, joka on (ilmeisesti) sanonut/kirjoittanut näin? (jos ymmärrätte mitä tarkoitan...)

Mutta taas ehkä on vähän tyhmä sanoa "liian länsimaalaista". Mutta taas ehkä silloin jos bändi nyt sanoo edustavansa vk:ta, mutta soittaisi jotain Justin Bieberin tyylistä popitusta, jos nyt otetaan tällainen ääriesimerkki. (vaikka nyt vk onkin todella laaja...)

Parkkimittari
Roudari

ViestiKirjoittaja allisapp » Ke Huhti 25, 2012 8:29 pm

^ Se menee kyllä enemmän henkilön tottumuksen mukaan, ainakin tässä tapauksessa. Uskoisin, ettei hirveästi ole tutustuttu VK-genren ulkopuolelle, koska tuolla mainittiin esim: "harvoin kuultu jrockissa:)", vaikka tämän tyyliset (puhuttiin örisemisestä) bändit on tosi yleisiä. Arvostelut voi lukea täältä.

Mutta taas ehkä silloin jos bändi nyt sanoo edustavansa vk:ta, mutta soittaisi jotain Justin Bieberin tyylistä popitusta, jos nyt otetaan tällainen ääriesimerkki. (vaikka nyt vk onkin todella laaja...)

... Eli siis tällöin bändi olisi liian länsimaalainen vain koska tekee Bieber-tyylistä musiikkia? Mun on pakko myöntää, että tuollainen lokeroiminen on on ollut aina tosi rasittavaa. XD Mikä tekee sitten loppujen lopuksi lopullisen eron länsimaalaisen ja aasialaisen musiikin välille? Toki musiikkikulttuuri vaikuttaa tosi paljon, mutta c'moon, soundit on kuitenkin loppujen lopuksi melkein täysin samat. Ainoa ero minkä tosi monet huomaa on se pukeutumistyyli.

Entä missä menee sitten tuon liiallisen länsimaisuuden viiva? XD Sanoisin, että kaikki japanilaiset bändit on jollain tavalla vaikuttunut länsimaisesta musiikista, mutta milloin se sitten menee liian ""ylilyönniksi""? Tuossa arvostelteltavassa musiikkivideossa on toki tuota örinää, mutta ihan yhtä hyvin voin luetella satoja japanilaisia bändeja, niin VK kuin indiebändejäkin jotka örisevät myös.

yh, en tykkää visual kei -termistä. :x Musta on kanssa hassua kuinka monet vk-fanit ei suostu kuuntelemaan ko. genret ulkopuolisia bändejä, kun taas itse vk-artistit kuuntelevat myös muitakin bändejä esim. ulkomailta.

P.S. Sori, tykkään puhua aiheesta ihan liian paljon. XDD Sori jos oon kanssa epäselvä. ;x Mulla ei ikinä onnistunu mikään juttelminen/selitteleminen/väittely/jne mitenkään hienosti.
Kuva

allisapp
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja Parkkimittari » To Huhti 26, 2012 4:17 pm

^
Itse kuuntelen tosi vähän jotain länsimaalaisia bändejä ja monet inhokki bändini ovat länsimaalaisia, (en nyt ala luottelemaan, koska siitä tulisi aikamoinen lista : DD) mutta kyllä niitä löytyy ihan hyviäkin joita pystyy kuuntelemaan, (esim. Paramore, Haloo Helsinki (vaika robin kuunteleekin sitä O.o)) mutta yleensä jos joku (esim. kässän tunnilla) laitta musiikkia, niin itse kaivan kuulokkeet repusta...

Mutta siis takaisin lähemmäs aihetta. Ehkä se on vähän tyhmää vetää suora viiva johonkin sinne väliin, mutta eihän vk ole pelkästään pukeutumistyyli. Joo joo, se painottaa kaikkea lavaesiintymistä ja pukeutumista jne. jne. jne. Mutta kyllä se musiikkiinkin vaikuttaa. (jollen ole siis ymmärtänyt kaikkea lukemaani väärin...)

(Anteeksi, jos viesti on epäselvä tai jotain puuttuu tai jotain on päin sienipurkkia tai muuta, kuuntelin nyan cat:iä koko ajan kirjoittaessani tätä... : D)

Parkkimittari
Roudari

ViestiKirjoittaja allisapp » To Huhti 26, 2012 4:57 pm

(jollen ole siis ymmärtänyt kaikkea lukemaani väärin...)

Mistähän olet mahtanut lukea tämän? :'D Ja millä tavalla se vaikuttaisi? Onhan se totta, että VK panostaa näyttävyyteen, mutta niinhän ne kaikki tekee (jos ignoraataan verkkari-reikäpaita-bändit) länsimaissakin. Mutta ei, visual kei ei vaikuta musiikkiin ainakaan mun näkökulman mukaan, mutta jos joku kokee tämän asian tälläisenä, niin tulkoon ilmoittamaan.

P.S.
Wikipedia kirjoitti:Visual kei -termin alle luetaan monia erilaisia musiikkityylejä aina iloisesta pop rockista raskaaseen metallimusiikkiin. Visual kei itsessään ei ole musiikkigenre, vaikka yhteisiä piirteitä vk-yhtyeiden musiikista löytyykin, vaan pikemminkin tyyli.
Kuva

1 tykkää.
allisapp
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja Amber » To Huhti 26, 2012 7:09 pm

^Tää ei kyllä enää liity mitenkään dissaukseen ja kritisointiin, mutta kyllä mä koen, että VK on jossain määrin myös musiikillinen genre, koska VK-skenessä toistuu vuodesta ja pukeutumistyylistä ja tietenkin bändistä toiseen samoja musiikillisia piirteitä. (edit: omasta mielestäni esim. tietyt laulutekniikat, tietyt suositut soundit, samantyyppiset melodiat, tietyntyyliset kitarasoolot; myös lyriikoissa toistuvat metaforat ja aiheet) Kukaan ei ole tainnut sitä tarkemmin tutkia tai määritellä, mutta ainakin itse ajattelen, että kun aina uudet VK-bändit ovat ottaneet vaikutteita edellisiltä, on syntynyt paitsi ulkonäöllinen, myös musiikillinen genre. Toisin sanoen uskon, että useimmat VK-bändit voi tunnistaa VK:ksi kuuntelemalla, näkemättä bändiä. VK-bändejä on myös usein laittaa mihinkään muuhun (länsimaiseen) musagenreen. Kertoohan sekin jo jotain? Jos ei muuta, niin ainakin sen, että visual keissä on tyypillistä sekoitella ja vaihdella tyylejä - ja väittäisin, ettei edes minkä tahansa genrejen välillä, vaan VK:n sisällä pyörivät, kasvavat ja yhdistyvät uusin tavoin jatkuvasti samat, tunnistettavat vaikutteet.

"Mitä on visual kei?" voisi kyllä olla ihan oma topiccinsa, koska kysymys on oikein hyvä ja mielenkiintoinen. :P Termiä käytetään niin kirjavasti ja monia se ketuttaa aika rankasti pelkällä olemassaolollaankin, mutta ilmeisesti se tulee silti tarpeeseen, kun sitä on näin monia vuosia jo käytetty ja se on lainautunut suomen kieleenkin saakka...

Alkuperäiseen dissausaiheeseen vielä viitaten, tuossahan on kyse siitä, että kuunneltu biisi ei ole vastannut kuuntelijan käsitystä japanilaisesta musiikista. Hän ilmeisesti kuuntelee japanilaista musiikkia siksi, että se eroaa hänen mielestään yleensä ratkaisevasti sellaisesta länsimaisesta musiikista, josta hän ei pidä. Tavallaan ymmärrän, koska olen itsekin joskus harmitellut joidenkin bändien tyylin länsimaalaistumista. Jos on kovin ihastunut johonkin musan eksoottiseen piirteeseen, joka katoaa bändin musasta ja korvautuu jollain liiankin tutulla ja Suomen radiokanavilla kulutetulla, niin harmittaahan se. Toisaalta jos esim. haluaa kuulla aasialaisesta musiikista vain sen, mikä ei ole eurooppalaista (tai no, yleensä yhdysvaltalaista), joutuu kyllä pettymään. XD Kaikki muu kuin täysin paikalleen jämähtänyt kansanmusiikki on saanut voimakkaasti vaikutteita muualta. Enkä tiedä, tekeekö kukaan edes tarpeeksi jämähtänyttä kansanmusiikkia, varmasti on sinne konservatiivisimpaankin päähän tarttunut joku popahtava puoli sekuntia per biisi, eiku.

(Oon ihan liian väsynyt kirjoittamaan, mutta toivottavasti tästä saa nyt jotakin tolkkua kumminkin... :<)
Viimeksi muokannut Amber päivämäärä Pe Huhti 27, 2012 8:39 am, muokattu yhteensä 1 kerran
Sateen jälkeen hiekkatiellä kauneus hehkuu ja kumartaa syvään.

"I think that giving up is a harder road. Walk a road that wouldn’t leave you any regrets."
- Kaoru, Dir en grey

4 tykkää.
Amber
Vuoden beta

ViestiKirjoittaja minnako » To Huhti 26, 2012 10:14 pm

^ Mä oon kyl allisappin kanssa samaa mieltä siitä, että imo VK on lähinnä visuaalinen vaikuttaja. (Plus jos miettii VK-genren alalajeja: nekin yleensä määritellään just pukeutumisen kannalta, vaikka kyllä musiikissakin on monesti samoja piirteitä.) Musiikillisena genrenä (koska sitä ei voi kieltää, etteikö sitä käytettäisi myös sellaisena) on todella, todella huono, sillä VK-nimikkeen alle menee niin useita bändejä niin usealta eri tyyliltä, ettei sitä voi pitää kuvaavana.

Ja siis, samoja musiikillisia piirteitä löytyy myös mm. Rachmaninovin 2. pianokonsertosta ja yhdestä länkkäribändistä (jonka nimeä en muista, mutta tein tästä aiheesta helvetillisen analyysin vuosi sitten eh) ja esimerkiksi Puran luokittelisin enemmän brittipopiksi kuin "VK:ksi". Myös monet metaforat, joita ainakin mun kuuntelemat (ex-)VK-bändit käyttää, liittyy useimmiten Japanin historiaan/tms., joten näkisin sen johtuvan enemmän kulttuuritaustasta.

Totta kai esim. X Japanista ja BUCK-TICKusta vaikutteita ottaneet bändit voi helposti luokitella VK:ksi, mutta kun se genre sisältää niin paljon muutakin ;D

Ja mitä tulee alkuperäiseen aiheeseen, mun mielestä "liian länsimaalainen" ei oo hyvä perustelu, mutten kontekstia atm tiedä (puhelimen netti on kaveri), en voi oikein paljoa sanoa. :D Sanon lisää, kunhan koneen ääreen pääsen = muokkaan sit jos jaksaaaan.

v// Jos luit tarkkaan, ei munkaan pointtina ollut pelkästään se, onko VK musiikillisesti huono genre, vaan se, että perustelin mielipiteeni siitä, miksi VK on mun mielestä enemmän tyylillinen genre = oon samaa mieltä allisappin kanssa (jonka siis sanoin jo ekaan lauseeseen).
提心吊胆和闷

1 tykkää.
minnako
Mao Zedong

ViestiKirjoittaja Amber » Pe Huhti 27, 2012 8:41 am

^En puhu mitään siitä, onko VK hyvä tai huono genre, väitän vaan, että se on olemassa siinä missä moni muukin "huono" eli vähemmän tarkkarajainen genre. :D Sama ton länsimaalaisuuden suhteen, sanon vaan et toi on olemassaoleva näkökulma.

Mun pointti oikeestaan on se, että ymmärrän näitäkin näkökohtia ja musta sillon, jos kysytään mielipidettä biisistä, sen saa kertoa omista lähtökohdistaan. Ei se musta ole perusteetonta dissausta, vaikka kaikki ei näekään asiaa samoin. Jos kyse olisi väittelystä eikä oman mielipiteen ilmaisusta, jota mun mielestä tossa JaME:n jutussa haetaan, niin toki sitten laittaisimme argumentit paremmuusjärjestykseen, mutta no.

//minnako siellä ylhäällä, luin kyllä sun viestin ihan tarkasti enkä oikeestaan ymmärrä, miks epäilet sitä. Missä kohtaa sanon esim. jotakin, mikä osoittaisi, etten ymmärtänyt sun olevan allisappin kanssa samaa mieltä (ainakin osittain, koska allisappin mielestä vk ei vaikuta mitenkään musiikkiin, mutta sä näet monimutkaisia musiikillisia yhteyksiä, näin yksinkertaistaen)? :D Halusin vaan lisätä, että musta ratkasevaa tän asian kannalta ei ole se, kuinka tarkkarajainen ja hieno käsite vk on, vaan se, että se on joillekin ihmisille - esim. itselleni - olemassaoleva kategoria, musiikillisen lokeroinnin väline, ja tän ajattelutavan (samoin kuin japanilaisen tai länsimaisen kuuloiseen musiikkiin luokittelu) jäljet näkyy tietenkin siinä, miten ihmiset keskustelee musiikista ja arvottaa sitä. Ja musta se on ihan ok ja ihmiset saa luokitella musiikkia monella tavalla ja olla siitä montaa mieltä. Mun tarkotukseni oli siis vaan jatkaa keskustelua enemmän alkuperäsen aiheen suuntaan.

"I think that giving up is a harder road. Walk a road that wouldn’t leave you any regrets."
- Kaoru, Dir en grey

Amber
Vuoden beta

ViestiKirjoittaja Parkkimittari » Pe Huhti 27, 2012 8:23 pm

allisapp kirjoitti:Mistähän olet mahtanut lukea tämän? :'D

Tulin vielä tähän vastaamaan:
Siis google ja wikipedia ovat hienoja paikkoja... : DD Kun googlestakaan ei ikinä tiedä mitä sivuja tulee... Niin sitten ei voi olla niin varma mikä on totta ja mikä ei... D:

Parkkimittari
Roudari

ViestiKirjoittaja Amber » Pe Huhti 27, 2012 8:58 pm

^Parkkimittari, et sä ole visual kei -käsityksesi kanssa yksin. Just saying. Ei nää oo sellasia asioita, joissa olis absoluuttista tai edes virallista totuutta.

- Kaoru, Dir en grey

1 tykkää.
Amber
Vuoden beta

Edellinen

Paluu Yleistä