Lempijrokkari

Yleistä keskustelua liittyen japanilaiseen musiikkiin.

Re: Lempijrokkari

ViestiKirjoittaja DIM » Pe Joulu 16, 2011 9:17 pm

Mulla on näitä ihan liikaa ja ois oikeasti vaikea valita vain yksi, mut kirjotan nyt vaan yhdestä koska a) oon liian laiska kirjoittamaan monesta ja b) mulla on nyt kauhee fanipoikailu(koska oon syntynyt väärään sukupuoleen)kohtaus menossa, joten päätin tulla kirjottamaan tästä yhdestä kyseisestä, vaikka tämä ei olekaan mun ylivoimainen lempijrokkari, ne kaikki on, liian vaikeeta valita vaan yhtä.

Umi from Vistlip

Oon kuunnellut vistlipiä jo aika kauan ja tää oli yksi niiden ensimmäisten j-rockbändien joukossa, mitä kuuntelin. Näin Vistlipin Tsukicon'09:ssä, jolloin en vielä kuunnellut bändiä. Niiden Q&A:n jälkeen kuitenkin kiinnostuin tästä bändistä valtavasti ja heti samana päivänä aloin kuuntelemaan Vistlipiä ja tykkäsin paljon, tosi paljon. Oli kyllä muuten helvetin ärsyttävää, kun löysin Vistlipin samana päivänä, kun niillä oli keikka Suomessa.. Mut sentään näin ne Q&A:ssa, eli oon kuitenkin nähnyt ne.

En ees tarkalleen muista, milloin mä aloin pitämään Umista enemmän, kai mä oon alusta asti jotenkin ollut ns. viehättynyt siitä kaikista eniten. Umi on ihana ja niin muuntautumiskykynen ihminen, se pystyy näyttää komeelta, suloselta, kuumalta.. sille tuntuu sopivan ihan kaikki. Tai ainakin mä oon tykännyt tosi paljon sen kaikista lookeista, neutraaleista ja myös niistä ei-niin-neutraaleista. Umi näyttää ihan helvetin hyvältä niissä muokatuissa, virallisissa kuvissa & myös niissä kuvissa, mitä se laittaa blogiinsa ja twitteriinsä ja mitä löytää välillä muiden bändin jäsenten blogeista.
Lisäks muistan selvästi sen, kun Vistlipin Suomessa vierailun jälkeen nettiin tuli niitä videoita, missä Vistlip kiertelee Helsingissä ja ne on jossain kuntosalilla ja tekee kaikkee hölmöö ja hauskaa, katoin ne tosi monta kertaa ja olin ihan sulaa vahaa katsoessani niitä - Umin takia enimmäkseen. Umi oli niin älyttömän sulosen näkönen siinä sen mustassa, itelleen vähän liian isossa toppatakissa ja mustilla hiuksilla, se näytti niin hellyyttävältä. Ja sit muistaakseni sillä oli myös silmälasit niissä videoissa, en oo kyl ihan varma, mut silti - rakastan kun Umilla on silmälasit, ne sopii sille niin älyttömän hyvin ja se näyttää harvinaisen hyvältä, kun sillä on lasit.

Mut ulkonäkö ei todellakaan ole se syy, miks mä tykkään Umista tosi paljon. Mitä nyt oon kattonut kaikkia Vistlipin livejä, making offeja ja muista randomvideoita, Umi vaikuttaa myös luonteeltaan tosi mahtavalta. Se vaikuttaa niin rennolta ja hauskalta, huumorintajuselta. Umi on riehakas, ja välillä vähän lapsekaskin, mikä on tosi ihana ominaisuus ihmisessä mun mielestä, jos se ei ala menemään yli. Välillä se on myös kuitenki tosi rauhallinen, en sitten tiedä mistä se johtuu et joskus se on tosi ilonen, puhuu ja nauraa paljon ja on melko riehakas ja joskus sitten taas tosi hiljanen esimerkiksi joissain comment-videoissa, eikä puhu tai tee paljon oikeastaan mitään. Umi vaikuttaa myös vähän ujolta välillä. Löysin tumblria selaillessa giffejä jostain Vistlipin livestä, jossa Umi itkee ja Tomo (muistaakseni) on antamassa sille mikin ja puheenvuoron, mut Umi vaan näyttää kädellä ettei se haluu puhua - ilmeisesti just sen takia, kun se itki. Ja hymili kuitenkin samaan aikaan.. aaa.

Umi on myös mahtava kitaristi ja osaa hommansa todella, todella hyvin. Syvennyn usein kuuntelemaan esimerkiks liveissä pelkästään Umin kitaransoittoa, esimerkiks jotain sen soolokohtaa ja saatan toistaa sitä monta kertaa peräkkäin, koska se vaan kuulostaa niin hyvältä. Umi on lahjakas, se osaa soittaa ja se näkyy ja kuuluu. Ja muistan sen kerran, kun löysin youtubesta videon jostain vistlipin livestä, jossa Umi laulaa/räppää ja se kuulostaa oikeesti yllättävän hyvältä, vaikka se kohta kestikin tosi vähän aikaa. Mä en ikinä odottanut, että Umissa ois sellanenkin puoli - tietenkin mä yllätyin positiivisesti ja mun mielestä Umi kuulosti tosi hyvältä. Ennen sen näkemistä en olis varmaan voinut ikinä kuvitella Umia vokalistina, mut sen jälkeen aloin ajattelemaan. En mä tiedä, en ehkä näekään sitä enää niin mahdottomana - Umi vokalistina. Kuulosti hassulta ensin, mut kyllä se vois toimia. Ehkä. (Mut ei kuitenkaan Vistlipissä, ei. En usko, et Umi kuulostais hyvältä laulaessaan samalla lailla kun Tomo :DDD Enhän mä sitä kuitenkaan tiedä, kun en oo kuullut, mut oletus on oletus. Mut silleen, jossain bändissä, joka soittais sellasta energistä, nopeeta, vähän räppimäistä - se vois sopia. Ehkä :D)

Mut mä en tosiaan osaa sanoa sitä suurinta syytä, miks pidän Umista niin paljon ja minkä takia se on ollu melko alusta asti mun suosikki. Ehkä se on se kokonaisuus, koska Umi on kaikin puolin ihana ja se vaikuttaa ihmiseltä, kehen mä oikeasti haluisin tutustua paremmin - siis EI sillä tavalla, että mä olen fanipoikatyttö ja se on mun idoli, vaan siis haluisin tutustua siihen siks, koska Umi vaikuttaa sellaselta ihmiseltä, joiden kanssa mä viihdyn ja tuun toimeen hyvin. Ehkä sen takia se on noussutkin mun suosikiksi, koska pidän ja viihdyn sellasten ihmisten kanssa, jollanen Umi on - tai siis minkälaisen kuvan oon Umista saanut. Eli älkää ymmärtäkö tätä viimeistä kappaletta väärin. Mä siis EN haluaisi tutustua Umiin sen FANINA, vaan haluisin tutustua siihen niinkun tutustun uusiin ihmisiin irlinä. You know? Mä nimittäin uskon, että vaikka Umi ei olis bändissä, jrokkari tai kuuluisa ja mä tutustuisin siihen muuten vaan, mä viihtyisin sen kanssa ja tykkäisin siitä ihmisenä, persoonana.

Umi näyttää muuten ihan helvetin hyvältä, kun se polttaa tai sillä on tupakka kädessä. Umin piguhahmo on ihan törkeen söpö :<
please erase my wreck

DIM
Teknikko

Re: Lempijrokkari

ViestiKirjoittaja Larjus » Ma Huhti 28, 2014 6:54 pm

Oon kirjoittanut tänne 2009 Mix Speaker's,Inc.n S:stä, ja voin vaan sanoa, että edelleen oon samaa mieltä. S on edelleen mulle se tärkein ja rakkain, mutta koen kuitenkin, että on eräs toinenkin j-rokkari, josta mun on saatava kirjoittaa. Häneen hurmaannuin jo ennen kun tutustuin Mix Speaker's,Inc.iin.

Kyseessä on aivan varmasti kaikille tuttu Yumehito, joka parhaiten muistetaan Ayabien kitaristina ja myöhemmin AYABIEn laulajana. Nykyisin ainakin soittelee kitaraa KAKASHIssa (ja hetken aikaa taas Sorobanissa, jee!). Minulle hän kuitenkin nyt, ennen ja aina kitaristi. Minulla kesti joitain vuosia, ennen kuin pääsin sisälle Ayabien musiikkiin vähän enemmän kuin muutaman biisin verran, mutta Yumehitoa ihailin, fanitin, rakastin ja kunnioitin ja kauan ennen sitä. Se alkoi ihan siitä kun ajattelin että voi kun on vastustamattoman suloinen ja hyvännäköinen parikymppinen japsikundi :D Yumehito oli jo nuorestaan iästään huolimatta todella lahjakas muusikko ja ihan menestyksekäskin, kun miettii että hän liittyi Ayabiehen 2006 ( eli 21-vuotiaana) ja samalla hänestä tuli käytännössä bändin pääsäveltäjä. En voi sanoa pitäväni ihan kaikista Yumehiton sävellyksistä (enkä ole kuunnellut pihaustakaan AYABIEn musiikkia sitten 2010 parin samplen verran, joten en tiedä niistä tuotoksista mitään), mutta yleisesti ottaen ne ovat hienoja, ja osa jopa tunnistettavissa. Etenkin vuoden 2007-2008 matskusta pystyy aika hyvin sanomaan jos Yumehito on sen tehnyt. Minusta sellainen tunnistettavuus on omalla tavallaan hieno piirre, kunhan ei käy niin, että kappaleet muistuttavat kaikki toisiaan. Yumehiton kappaleista en voi niin sanoa.

Koska minulla meni kauan päästä Ayabien musiikkiin mukaan (itse asiassa edelleenkin fanitan bändin jäseniä keskimäärin enemmän kuin heidän musiikkiaan), alkuun ihastuin Yumehitossa hänen ulkonäkönsä lisäksi ääneen ja persoonaan. Yumehitolla on todella pehmeä ja miellyttävä puheääni (lauluääneen en edelleenkään halua ottaa kantaa) ja hän osaa myös muokkailla sitä paljon. Monet varmasti muistavat Ayabien kommenttivideot, joissa Yumehito imitoi milloin Intetsua ja milloin trumpettia. Ja tekee sen hyvin. Hitto sen miehen pitäisi olla seiyuu. Yumehito on erittäin sympaattinen persoona, ja hieman random. Ottaa asiat vähän vitsillä ja osaa pitää hauskaa (ihan keskenäänkin), vaikka selkeästi suhtautuukin musiikkiin intohimoisesti ja vakavasti. Onhan hän soitellut bändeissä hyvinkin nuoresta asti. Yumehiton nuoruuskuvailujen mukaan hän on myös ollut aika kapinallinen: kulkenut koulussa pinkkitukkaisena ja ties mitä. Kuitenkin varsin sydämellisen ja helpostilähestyttävän oloinen, suorastaan hellyttävä, tyyppi.

Etenkin joitakin vuosia sitten Yumella oli tapana olla hyvinkin ahkera blogipäivittelijä: hänellä on esimerkiksi joulukuussa 2007 yli 900 blogimerkintää. Postaukset ovat, kuten arvata saattaa, lyhyitä, mutta niitä on hauska lukea, vaikken niistä juuri mitään ymmärrä. Google-kääntäjä avittaa vähän. Mutta tärkeämpää minulle on ollut blogin kuvallinen anti. Yumehitolla on ollut tapana spämmiä omakuvia, jotka ovat toinen toistaan suloisempia. Fanityttö tykkää!

Tuntuu ehkä oudolta, että vaikka fanitan Yumehitoa (ja muita ayabien jäseniä) ihan hitonmoisesti, boikotoin AYABIEta, ja olen kaikille muille paitsi Aoille katkera Ayabien kohtalosta, jopa Yumehitolle. Se on ihan tunnepohjainen juttu, heti kun vain ajattelenkin AYABIEta, minulle tulee mieleen se inhottava olo jonka koin vuonna 2010 kun kuulin Ayabien joukkopaosta. Heti kun Ayabie alkoi mennä musiikillisesti siihen suuntaan, että lähestulkoon kusin hunajaa kuullessani niitä biisejä... :/ Ja uusi bändi tuntuu olevan kuin henkinen keskisormen osoitus vanhalle bändille. Sillä on käytännössä sama nimi, samoin joillain levyillä ja biiseillä... Musiikki voi olla hyvää (itse asiassa muistelen niiden 2010 samplejen olleen ihan kivankuuloisia), mutta pettymys ja kielteiset tunteet, jotka siihen bändiin liittyvät, ovat liian vahvoja. Enkä osaa pitää Yumehitoa laulajana, vaikkei se pahalta kuulostanutkaan. Mutta minun sydämessäni niitä vuosia ei olekaan. En kuitenkaan ole iloinen, että AYABIEkin on käytännössä jo lopettanut (kun vain Takehito on jäljellä). Mut nyt alkaa mennä sivuraiteille.

Minusta on myös ollut jotenkin suloista huomata tässä vuosien aikana, että vaikka Yumehito on ainakin ulkonäöllisesti aikuistunut jonkin verran, se on edelleen yhtä suloinen ja kuitenkin jollain tavalla yhtä baby face kuin joskus 20-vuotiaana :3 (Vaikka sekin on jo ens vuonna 30, hui!)

Ja pakko antaa vielä erityismaininta luomelle Yumehiton nenässä. Menee jo vähän ihkutuksen puolelle, mutta se on vain niin suloinen :D
Ja nyt oon täällä taas ihan yumehumalassa :D Yumehito on niin spesiaali tyyppi, että oon nimennyt hänen mukaansa yhden fanityttöilytilankin! Eipä mulla oo muiden yksittäisten j-rokkarien mukaan nimettyä "humalaa" :D
その時の 気分で
ポーランドルール発動だしー
「ずっと俺のターン!」

1 tykkää.
Larjus
Teknikko

Edellinen

Paluu Yleistä