L'Arc~en~Ciel

Bänditopicit H:sta O:hon.

L'Arc~en~Ciel

ViestiKirjoittaja Crystal » Pe Elo 15, 2008 8:26 pm

>>> Etsi Lafista L'Arc~en~Ciel -ficcejä <<<

Kuva
Jäsenet:

Hyde - laulu
Ken - kitara
Tetsu - basso
Yukihiro - rummut

Official web site
Myspace

Lainaan biografian JaMEsta:
JaME kirjoitti:L'Arc~en~Ciel perustettiin helmikuussa 1991, Tetsuya Ogawan, bändin basistin ja johtajan, toimesta. Mukanaan hänellä oli vokalisti Hyde, kitaristi Hiro ja rumpali Pero. Tetsu valitsi bändin nimen L'Arc~en~Ciel näkemänsä elokuvan mukaan. L'Arc~en~Ciel on ranskaa ja tarkoittaa sateenkaarta.

Hiro jätti bändin seuraavana vuonna ja Tetsun lapsuudenkaveri Ken astui mukaan remmiin. 1992 muodostui hurjaksi vuodeksi vielä myös Peron lähdettyä joulukuussa. Tetsu valitsi Sakuran uudeksi rumpaliksi. Tetsu oli nähnyt hänen soittavan, jonka vuoksi pyysi häntä mukaan tuntematta Sakuraa sen enempää. Kysyi siitä vain. Sakura lupasi tulla kuuntelemaan L'Arc~en~Cielia, ja seuraavana vuonna, 1993, oli Sakurasta tullut bändin uusi rumpali. Tänä vuonna, tällä kokoonpanolla julkaisi L'Arc~en~Ciel ensimmäisen albuminsa Dune.

Pieni kohu nousi 1997 Sakuran jäätyä kiinni huumeaiheisesta rikoksesta ja hän joutuu jättämään bändin. Tässä vaiheessa L'Arc~en~Ciel piti pienen tauon, 4 julkaistua levyä takanaan.

Myöhemmin (ex.Die in Cries, Zi:Kill) Yukihiro liittyi bändiin ja L'Arc~en~Ciel levyttää toiset 4 albumia.

2001 best of kokoelman Clicked Singles Best 13:n jälkeen pistettiin L'Arc~en~Ciel hetkeksi jäihin ja jäsenet puuhailevat sooloprojekteja kukin omilla tahoillaan. Jokainen menestyi siihen malliin, että fanit alkoivat jo menettää toivonsa nähdä suosikkibändinsä enää yhdessä.

Myöhemmin vanha kunnon L'Arc~en~Ciel ilmoittikin uudesta singlestä ja albumi Smile julkaistiin pian perään.

2004 kesällä bändi soitti USA:ssa Otakon-tapahtuman yhteydessä. Myöhemmin konsertista julkaistiin taltiointi DVD:n muodossa.

L'arc~en~Cielin ura on vähintäänkin kunnioitettava. Bändiä koskevista lehtiartikkeleista julkaistiin huhtikuussa 2006 mahtava, 700 sivua sisältävä opus! Se sisälsi haastatteluita ja kuvia koottuna ajan varrella lehdistä GB, UV, Pati-Pati ja What's In.

Mielipiteitä? Lempijäsenenne ja lempibiisinne? Yleistä keskustelua bändistä. Itse tulen selittämään myöhemmin, mutta sen sanon että tämä on lempibändini. :3
Viimeksi muokannut Crystal päivämäärä La Syys 06, 2008 12:04 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Last.fm ~ Livejournal
It's only death silence. Do you hear it?
Avatar by asuka_tsuzuki from LJ.

Crystal
Teknikko

Re: L'Arc~en~Ciel

ViestiKirjoittaja razuberii » Su Elo 24, 2008 2:24 pm

Oooh, Laruku!
Pahoitteluni, että tulin vasta nyt kertomaan mielipiteeni tästä upeasta bändistä.

Kuulin, -ja aloin kuuntelemaan-, Larukua joku vuosi tai puolitoista vuotta sitten, toki olin kuullut siitä aiemminkin. Kuuntelin satunnaisesti, mutta tänä vuonna löysin sitten uudestaan. En ymmärrä, miten Hyden ääni voi olla noin uskomattoman kaunis, upea ja ihana. Kappaleet ovat erilaisia, on rockia ja vähän popahtavaakin ja on angstipäivällekin jotain. Voin sanoa, että Laruku on noussut kolmen parhaan bändin joukkoon nopeasti. Upea bändi ihan oikeasti.

Ensimmäinen biisi taisi olla Blurry Eyes tai sitten Honey. Pidän kummastakin vieläkin todella paljon, mutta myös uudet biisit ovat rakkaus. Varsinkin tuon KISS-albumin kappaleet.... Huhheijjakkaa, tuo albumi taisi viedä sydämeni mukanaan. Ostin sen ja kuuntelin illalla, tuntui että sulan :'D
Lempikappaleekseni on ehkä tällä hetkellä kohonnut Pretty Girl tai ALONE EN LA VIDA, mutta myös My heart draws a dream on upea.
Äh, en osaa sanoa lempikappaletta, koska myös Get out from the shell ja New world ovat ihania, lukuunottamatta sitten... Juu.

Mutta lempijäsen. Hyde. Palvon suorastaan sitä miestä. Arh, miten joku voi olla niin syötävän suloisen ja komean ja ihanan näköinen? saksdfmkh. Ja herran ääni, en ymmärrä. Upea.
Tetsukin on ihana, mutta Hyde.

Larc~en~Ciel on nykään yksi lempibändeistäni, voisinpa sanoa että jopa toiseksi paras. Todella tärkeä bändi.
Ja pidän myös soolouran tuotoksista.
Ihmettelen, ettei täällä ole keskustelua tullut vielä :''D
so addictive ( you )

razuberii
Roudari

ViestiKirjoittaja Crystal » Su Elo 24, 2008 3:03 pm

8D Sitä minäkin ihmettelen. ^

Niin... miten sitten tutustuin tähän? No, se oli kahdeksannella luokalla, kun kuuntelin silloin vain paria muuta j-rockbändiä ja j-popia. Päätin yhtenä päivänä kuunnella satunnaisten animeiden openingeja. Sain käsiini Fullmetal Alchemistin toisen openingin, eli Larukun READY STEADY GO:n. Pidin tuota kappaletta "ok"-kappaleena mutta mitä enemmän kuuntelin sitä, sitä enemmän aloin pitämään siitä. Päätin hankkia muutaman biisin jotta voisi pitää enemmän tästä bändistä. Silloin ei vielä oikein mikään koukuttanut. Muistan kuinka kuuntelin silloin esim. Good Morning-Hidea ja Vivid coloursia. Mutta eräänä päivänä, keskellä yötä, päätin kuunnella STAY AWAY-kappaleen kokonaan koska silloin en oikein pitänyt sen alkusoitosta... kun kuulin outron, se kolahti... ja lujaa. Opin yhden asian: kannattaa kuunnella kappale loppuun, vaikka alku ei välttämättä kuulosta hyvältä. Olin silloin hölmö, kun en älynnyt kuunnella kappaleita aina loppuun. Joten... olen fanittanut tätä bändiä jo... *laskee* 2 tai 3 vuotta, en muista tarkalleen.
Razuberii kirjoitti:Hyde. Palvon suorastaan sitä miestä. Arh, miten joku voi olla niin syötävän suloisen ja komean ja ihanan näköinen? saksdfmkh. Ja herran ääni, en ymmärrä. Upea.

Täydellinen komppaus, hän koosti tunteeni lempijäsentäni kohtaan. 8D Minäkin palvon häntä ja tämän seurauksena minulle on kehittynyt melkein addiktio häneen. Muutama kuva löytyy seinältä ja olen myös piirtänyt hänet(oudoin tuloksin). Ja yli 100 kuvaa on hänestä kuvatiedostoissani. xD Tetsu on söpöin basisti ever. Varsinkin kun hän pomppii ympyrää bassoa soittaen. *ww*
Lempikappaleeni heiltä on aina vaikea määritellä, sillä niitä on liikaa. Rakastan heidän vauhdikkaita kappaleitaan joten mainitsen vain muutaman, jos listaisin kaikki tästä tulisi liian pitkä: SEVENTH HEAVEN, STAY AWAY, REVELATION, READY STEADY GO, New world... Rauhallisia on sitten vähemmän, mutta parhain on ehdottomasti Sunadokei. Tetsun säveltämä ja sanoittama kappale, joka on yksinkertaisesti kaunis. ;__; ♥ Varmaan itkisin, jos joskus tulevaisuudessa he tulisivat Suomeen ja soittaisivat tuon kappaleen. Tämä bändi on minulle hyvin tärkeä. Omistan tällä hetkellä vain KISS-levyn. Eniten haluaisin ostaa Real-, Awake-ja SMILE-levyn, sillä niillä levyillä on parhaimmat kappaleet.

Samalla laitan tässä ilmoitusta heidän pian ilmestyvästä singlestään(ilmestyy 27.8):

Tracklist:
1. NEXUS 4
2. SHINE
3. NEXUS 4 (hydeless version)
4. SHINE (hydeless version)

NEXUS 4-PV
SHINE-PV
Viimeksi muokannut Crystal päivämäärä To Elo 28, 2008 4:43 pm, muokattu yhteensä 3 kertaa
Last.fm ~ Livejournal

Crystal
Teknikko

ViestiKirjoittaja razuberii » Su Elo 24, 2008 3:28 pm

Pakko tulla vielä sanomaan, että nuo PV't on aivan upeita ♥______♥
Biisit on ihania, varsinkin tuo SHINE oli tosi kivankuuloinen. Alku oli jotenkin... raikas? XD Kenin kitarasoolo oli upea, se mies osaa soittaa.
Tuossa NEXUS4 PV'ssä Hyde oli aivan liian söpö. Video oli myös kiva, tosin häiritsi kun laulu kuului aiemmin mitä Hyde näytti kuvassa laulavan :'D
Taivas oli tuossa yhdessä kohtaa ihanan värinen, ja mua pelotti koko ajan että ne tippuu tuolta katolta.... XD Tetsun hiukset näytti kivalta tuossa ja muutenkin. Hyden söpöt tanssiliikkeet aaw. Tykkäsin kummastakin videosta ja biisistä~~

mutta siis tosi kivalta kuulostaa, taitaa olla niin, että on pakko ostaa tuo sinkku :--D
so addictive ( you )

razuberii
Roudari

ViestiKirjoittaja kammy » Ma Elo 25, 2008 5:02 pm

Ahh Laruku~

Eli eli.. Tutustuin bändiin joskus.. alle vuosi sitten kun näin jossain nimen L'Arc~en~Ciel ja kiinnostuneena sitten menin
hakemaan YouTubesta musiikkia 8D Taisin kuunnella ensimmäiseksi SEVENTH HEAVEN:in. Se oli mielestäni
ihan ok.. Kuuntelin vielä pari muuta biisiä mutta ei bändi erityisemmin iskenyt :/
No, noin puoli vuotta sitten aloin kuunnella bändiä uudestaan. Silloin oli kovassa jumituksessa Blurry Eyes 8DD
Aloin etsimään heistä enemmän tietoa ja Hyden soolotuotantoakin etsin. Lopulta sitten huomasin, että
olin ihan koukussa bändiin. Ja lempparina on edelleen~
En tiedä mikä siinä iskee niin voimakkaasti, mutta musiikki on todella monipuolista ja muutenkin Hyden ääni
miellyttää. Kaikki ovat todella lahjakkaita :3

Lempikappaleita... Niitä on monia. :'3 Tällä hetkellä suosikkeina taitaa olla My Heart Draws a Dream, SEVENTH HEAVEN,
DAYBREAK'S BELL, Blurry Eyes, Shutting from the sky, READY STEADY GO ja New World.
Lempparit kyllä vaihtelevat aina päivän ja mielialan mukaan :'D Mielestäni heillä ei ole montaakaan huonoa kappaletta,
jota oikein inhoaisin.
Ja mitä noihin uusiin PV siin tulee niin todellakin aivan upeita 8DD Erityisesti tykkäsin tuosta NEXUS 4:ta *__*
SHINE on todella suloinen :3 Ken pääsee siinä hyvin esille ja koko biisi on upean kuuloinen :3 Hyden ääni on kivan kuuloinen~
Ja musiikkivideo on todella... värikäs? X3 Aika erikoinen.. XD Mutta todella onnistunut biisi!
Ja sitten tuo NEXUS 4... Rakastuin~ *__* Tosi kivan kuuloinen, Hyden ääni pääsee hyvin esille :3
Hui kun ne on korkealla :O Minäkin pelkäsin että putoavat sieltä XD Ja rakastuin ehkä Tetsun hiuksiin *__*
...Ja tuo kertosäe jää helposti soimaan päähän XD Kummatkin on toisi onnistuneita ja upeita~ Tykkään!
Ja pitää tosissaan harkita sen singlen ostamista X3 Mutta rahatilanne nyt on mikä on...

Ja sitten lempijäsen. Taas yksi Hyden ihailija ilmoittautuu X3 Mutta se mies on vain niin jumalainen. *__*
Hyden ääni on tosi persoonallinen ja ihana. Ja muutenkin tosi muuntautumiskykyinen mies :3
Kun Hyde laulaa tai soittaa kitaraa niin eihän siinä voi muuta kuin kuolata XD Aivan tajuttoman ihana *__*
Toiseksi lemppariksi nostaisin Yukihiron :3 Se mies osaa todella soittaa rumpuja, eikä ulkonäössäkään mitään moitittavaa.
Olen viimeaikoina jotenkin addiktoitunut laulajiin ja rumpaleihin X3

Juu siis L'Arc~en~Ciel on lempibändini ja varmaan pysyy ykkössijalla pitkään. VAMPSia ja Hyden soolotuotantoa
kuuntelen myös X3 Ja pitää kyllä vakavissaan varkita tuon sinkun ostamista~
I wish you good luck. I still remember every day.

kammy
Fani

ViestiKirjoittaja Mapplethorpe » La Syys 06, 2008 11:17 am

Joo-o, kai minunkin nyt pitää tulla tunnustamaan rakkauteni tätä bändiä kohtaan, vaikka se onkin tapojeni vastaista.
Inhoan nimittäin tälläisiä bändikeskusteluja foorumeilla, mihin tulee kusipäät yleensä pätemään asioilla mitkä eivät pidä lainkaan paikkaansa.
Kuitenkin ~

Laruku on mun elämäni rakkaus. Niiden musiikki, ne ihmisenä kaikki, joskus hankalina aikoina tuntuu, että vain elän heidän vuokseen.
Aloitin kuuntelemaan larukua oikeastaan heti kun tutustuin jrockkiin (v.2005), kuulin moon childistä ja noh, luin HYDE'stä jaaaah.
Se oli menoa sitten.

HYDE tietysti jyrää kaiken, mutta totuushan on se, ettei tässä maailmassa ole varmaan kahta laruku-fania enempää joka kuuntelisi larukua ilman, että välittäisi Hydestä pätkääkään.
Se mies on jotain niin uskomatonta, ettei mun sanavarasto riitä kuvailemaan.
Mutta, jos puhutaan larukun muista jäsenistä... ehdottomasti Sakura ja Ken. Sakurahan nyt ei enää ole larukussa, mutta mielestäni hän oli enemmän larukun rumpali kuin Yukihiro tulee koskaan olemaan. (tietysti rakastan yukkiakin, mutta sakura on vain ♥)

Lempibiisejäni... ahh, niitä on liikaa. Dune, Lover boy, love flies, Good morning, hide, seventh heaven, drink it down.
Rakastan larukun kaikkea tuotantoa vuosien varrelta.
Ja tietysti kaikkien (sakurankin <3) soolotuotantoa löytyy levyhyllystäni.
Vamps, HYDE, Tetsu69, sons of all pussys, ZIGZO, lion heads, acid android<3

Laruku on siis lempibändini ja tulee varmaan aina olemaan.
Starve for more.
Beg for more.

icon by Yasuchan

Mapplethorpe
Bändäri

ViestiKirjoittaja razuberii » Pe Loka 10, 2008 3:29 pm

En oo pitkään aikaan silleen kunnolla Larukua kuunnellut, en tiedä menikö sitten tuo kausi ohi tai jotain. Pari päivää sitten kuitenkin kuuntelin muutaman biisin ja aaa ehkä taas muistin miten ihana bändi tämä on. Hyden ääni ja silleen.
Himottaisi tilata tuo uus sinkku, mutta raha ei taida riittää. :-(
Viimeksi muokannut razuberii päivämäärä Ti Joulu 01, 2009 7:58 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
so addictive ( you )

razuberii
Roudari

ViestiKirjoittaja Crystal » Pe Touko 15, 2009 3:40 pm

En olisi uskonut, että näin olisi tapahtunut pitkään aikaan, mutta... tässä heidän uusin promokuva

Kuva

Eli jos oikein katsoin, 22-24.5 on auki L'Arc~en~Ciel-museo, heidän virallisilla sivuillaan on jo tietoa siitä aika paljon.
Mutta tuo kuva... jäin hyvin sanattomaksi. Tykkään tuosta todella paljon. <3
Last.fm ~ Livejournal

Crystal
Teknikko

ViestiKirjoittaja myytikki » Ti Syys 08, 2009 8:24 pm

Laruku *3* tutustuin bändiin joskus kaksi vuotta sitten.. youtubettamalla. Olin aiemmin kuullut READY STEADY GO:n ja noloa kyllä inhosin biisiä. O.o Se oli joskus kun RSG oli FMA:n openingina. Mutta syksyllä 2007 törmäsin Linkiin ja ihastuin heti siihen. Siitä lähtien Laruku on ollut suosikkibändini. Ja minähän menen niiden keikalle vielä joskus! Se Pariisin keikan missaaminen ärsyttää vieläkin ihan mielettömästi..

Tykkään enemmän Larukun uudesta tuotannosta kuin vanhasta, vaikka löytyy vanhastakin tuotannosta niitä helmiä. Suosikkibiisejäni on Hitomi no Jyunin, Daybreak's Bell, Hoshizora, New World, Stay Away, cradle ja Snow Drop. Oikeastaan tykkään kaikista Larukun biiseistä : )

On kyllä totta että Larukua ei oikeastaan voi fanittaa ilman että tykkää Hydestä edes vähän. Noh voihan maailmasta joku Hyde-vihaaja Laruku-fani löytyäkin mutta minusta Hyde on se näkyvin osa Larukua, keulakuva niinkuin laulaja yleensä on bändissä. Ja Hyde on kyllä jotain niin omaa luokkaansa... aivan suloinen, hiton komea ja samalla kaunis ja söpö sekä upea lauluääni. Unohtamatta esiintymistaitoa. Muuten vaan fanitan Hydeä ihan kympillä :''D
Michisaki ni asu ga dorekurai matsu darou ka? I wonder how long will tomorrow wait ahead of this road

Dareka no tame ni kokoro wo tomosu darou ka? I wonder if my heart will light for somebody

myytikki
Fani

ViestiKirjoittaja razuberii » Ti Joulu 01, 2009 8:04 pm

Jame kirjoitti:

Keikkatauolla vuoteen 2011 oleva L'arc~en~Ciel jatkaa uuden materiaalin tekemistä ja julkisti MySpace-bloginsa kautta tiedon uudesta singlestään.

BLESS saapuu kauppojen hyllyille kahtena versiona, joista rajoitetulla on tuttuun tapaan nimikappaleen PV. Itse BLESS-kappale on myös esillä Japanin televisiossa, sitä nimittäin käytetään NHK-kanavalla esitettävien Vancouverin olympialaisten tunnuskappaleena.

Samalla kertaa ilmoitettiin myös toisesta uutisesta: bändin johtohahmo tetsu on vaihtamassa nimeään. Tulevaisuudessa hänet tunnetaan Larukun parissa tetsuyana ja soolourallaan TETSUYAna.

Tällaista infoa jamesta !

Itse odotan kyllä innolla tuota uutta julkaisua - mukava kuulla pojilta uudempaa nyt varsinkin kun he ovat keikkatauolla.
Varmaan muutkin fanit odottavat kovasti? : D
so addictive ( you )

razuberii
Roudari

ViestiKirjoittaja Crystal » Ke Joulu 02, 2009 8:10 am

Oho, olin juuri tulossa ilmoittamaan uudesta singlestä, kun Facebookista huomasin, mut Razuberii ehti ensin. XD

Anyway, olin hyvin lievästi shokissa... Katsoin suurin silmin ilmoitusta, mikään muu ei pyörinyt mielessä ja nyt vaan virnistelen täällä. Se on oikeesti ihanaa, kun uutta tulee näiltä, I have waited for this!
Joten Razuberiin väitteseen kompaten, olen erittäin innoissani, toivottavasti en kohta hypi seinille, kun koulussa olen. Lisäksi kaverini saavat varautua hehkutukseeni. :DDD ♥♥♥

Jaa että Tetsu vaihtaa nimeään? Toinen oho. Tetsuya... hassua. Varmaan tulen käyttämään edelleen Tetsua, lempinimenä lähinnä (minä nyt käytän isoa kirjainta alkukirjaimessa, vaikka ne kuuluisi kirjoittaa pienenä, toivon ettei se haittaisi. En ole tottunut kirjoittamaan ensimmäisenä mainitulla tavalla, nimittäin xD).
Nyt vaan odottelemaan uutta promokuvaa... ♥

//Edit, löysin promokuvan!
Kuva
Nyt henki salpaantuu, ainakin minulla... ;;__;; ♥ Hyden hymystä minulle tulee mieleen... Johnny Depp, selvästi. Lisäksi kaikilla puvut päällä, vau. Just like the gentlemen. ♥
Last.fm ~ Livejournal

Crystal
Teknikko

ViestiKirjoittaja Crystal » Pe Joulu 31, 2010 12:32 pm

L'Arc~en~Ciel on palannut heidän tauoltaan ♥

Mutta tulin kertomaan myös uutisia: Tällä hetkellä Japanissa (lähetys alkoi klo 12.00 Suomen aikaa) lähetetään ohjelmaa heidän konsertistaan (liittyy muistaakseni 20th L'Anniversaryyn), tosin heillä on nyt sound check vielä käynnissä ja kuvaa lähetetään L'Arcafén edestä.
Täältä voi katsoa!
Kuulemma siellä on jo soitettu mm. Winter fall, Driver's high, Niji ja New world ja Honey sound checkinä. En malta odottaa konsertin alkamista! *w*

//Muoks: Tällainen tieto tuli hetki sitten USTREAM:lta:
Today's USTREAM service includes scenes taken by a fixed-view camera inside the venue and clips related to L'Arc-en-Ciel. We basically do not plan to show any performance scenes, but there MAY be changes of this plan. We ask of your kind understanding. Thank you in advance.

Nyt sitten odotetaan, jos sieltä tulisikin itse konsertista lähetystä myöhemmin...
//Toinen muoks: Tietääkseni itse konsertti alkaa klo 22:30 Japanin aikaa, eli Suomessa se olisi noin klo 15:30. Ei jaksaisi odottaa :'D

Lisäksi heillä on nyt oma Twitter!
Last.fm ~ Livejournal

Crystal
Teknikko

ViestiKirjoittaja Crystal » Su Touko 27, 2012 1:57 pm

Pitkästä aikaa päivitystä, mutta:

L'Arc~en~Cielin internetsivut kirjoitti:L'Arc~en~Ciel
NEXT WORLD TOUR
Voter Registration Starts!

Your click of vote will bring L'Arc~en~Ciel to your city!
The cities for the next WORLD TOUR will be chosen by your votes from around the world!!!
Voting starts on 6/1/2012 at 8:00AM (GMT)!

Eli Suomessa voi äänestää aamukymmeneltä alkaen. Nyt on aika saada Laruku tänne suuntaan keikkailemaan: muistakaa äänestää, jos haluatte nähdä bändin täällä! :D
Last.fm ~ Livejournal

Crystal
Teknikko

ViestiKirjoittaja Crystal » Ma Kesä 04, 2012 5:34 pm

No niin, äänestys on alkanut ja täältä voitte äänestää:

http://www.larc-en-ciel.com/

Tämä linkki ohjaa teidät äänestyssivulle, ohjeet siitä eteenpäin ovat helpot! Itse äänestin jo, nyt pidän vaan peukut pystyssä, jos vaikka tulisi tarpeeksi ääniä! :D
Last.fm ~ Livejournal

Crystal
Teknikko

ViestiKirjoittaja Adolfiina » Pe Heinä 05, 2013 10:41 pm

Pöh, forkan Laruukki-fanikantahan vaikuttaa tämän keskustelun perusteella miltei olemattomalta. Vai onko tosiaan niin, ettei kellään ole sanaakaan sanottavana esim. uusimmasta studioalbumista, Butterflysta? Eipä kyllä muutenkaan taida olla ainakaan Euroopassa tai ainakaan sitten Suomessa ihan niitä japanimusiikin kärkinimiä tämä, vaikka pitkä ura onkin takana. Vai onko kiinnostuksen puutteen syy juurikin siinä, että bändi on suuren yleisön mielestä jo nähnyt parhaat päivänsä? Eivätpä ole nämä veijarit tainneetkaan vierailla Suomen kamaralla kertaakaan, vai?

Itse tutustuin Larukuun melko lailla sitä perinteistä tietä, kuulemalla RSG:n Fullmetal alchemistista, jotenkin vain tuntuu, että kaikki sanovat noin. Olenkin ollut täysin tykästynyt yhtyeeseen siitä perin maagillisesta kappaleesta alkaen. Tällä hetkellä omistan albumit Dune ja Kiss sekä muutaman sinkun päälle. Olenkin varsin onnekkaasti onnistunut haalimaan kaksi albumia ajallisesti melko lailla uran ääripäistä. Larukun musiikkihan onkin, ainakin tekemäni hypoteesin mukaan, vuosien varrella 90-luvun mystillisestä, jopa progehtavia piirteitä omaavasta rock-musiikista melko vääjäämättä kehittynyt nykypäivää kohti tultaessa yhä popimpaan ja elektronisempaan suuntaan. Silti bändin asenteessa on miellyttävää aikuismaisuutta, mikä on piristävää vaihtelua melko usein kovin sarjakuvamaisissa ja vintiömäisissä j-rock-piireissä, eipä siis sillä, että vastustaisin noita mainittuja ominaisuuksia musiikissa, pikemminkin päin vastoin, vihaan aikuismaisuutta. (Pointsini jäänee ikuisesti hämärän peittoon.)

No, Dunella tietysti bändin pojat ovat vielä nuoria (ja viattomia), mutta, ah, sitä musiikillista riemutulitusta, minkä tämä psykoääniä ravisteleva albumi kaiuttimista soidessaan ilmoiIlle päräyttääkään. Vaikka albumin biisimateriaali onkin paikoin ehkä hieman kehittymättömän kuuloista ja epätasaista, on erityisesti levyn äänimaailma niin vertaansa vailla, että kuuntelen tätä mestariteosta todella usein. Kaikuisa äänimailma tuo mieleen melkein Iron Maidenin vuosimallia 1986, eh, melkein. Joka tapauksessa aivan ihana albumi on kyseessä.

Toinen omistamani, Kiss, edustaakin jo jotain aivan muuta. Kuten yllä mainitsin, on aikuisempaan makuun suunniteltu pop-rock-mikstuura ehdottoman toimivaa, ja kyllä tämäkin levy viehättää vahvan biisimateriaalinsa ansiosta. Hyde on totisesti vokalistina mies paikallaan, ja on ilo huomata, että pitkä ura on ainoastaan parantanut ja monipuolistanut miehen laulullista ulosantia. Jopa siirappihitit My heart draws a dream ja Daybreak's bell ovat pelkistetystä kliseisyydestään huolimatta suorastaan mestarillisia lauluja.

2012, 4 vuotta Kissin jälkeen, taisi sitten ilmestyä tämä uutukainen, Butterfly. Lainasin levyn kirjastosta, ja omalla kohdallani kovat odotukset eivät aivan täyttyneet. Olin etukäteen kuullut albumilta vain kappaleen XXX, ja senkin vain kerran, joskin yksikin kerta riitti iskostamaan kertosäkeen ikuisesti mieleeni. Tuossa kappaleessa yllättivät jo ensikuuntelulla runsaahkot elektroniset vaikutteet, joita toki oli, hyvin maltillisesti tosin, hyödynnetty myös edellisellä albumilla. Samaa yllättyneisyyttä jatkui sitten itse albumia kuunnellessa ykkösraita Chasella. Vaan nykyiselläänpä olenkin melko lailla sitä mieltä, että nuo kaksi ensimmäistä kappaletta albumilla ovat juuri ne levyn parhaat, siis Chase ja XXX. Muu materiaali levyllä tuntuu olevan kovin tasapaksua ja paikoin jopa pelottavan mielikuvituksetonta ja varman päälle pelattua, mikä oli minulle suuri pettymys. Tiedä sitten, kuinka paljon kuuntelua levy vaatisi alleen mahdollisesti toimiakseen. Itse en ole laskemattomman runsaalla tutustumisella saanut oikein minkäänlaista otetta albumin materiaalista, joka vain tuntuu tylsyyttään lipuvan läpi korvain jättäen jälkeensä vain tyhjyyden tunteen. Jotenkin Butterfly on minulle kuin riisuttu versio Kissistä, epäonnistuminen, jonkalainen Kissistä olisi voinut tulla, mutta jonkalainen siitä ei tullut kautta linjan mainioiden kappaleiden ansiosta.

4:n vuoden odottelun jälkeinen lähes tyhjänpäiväinen albumi antaa aihetta spekuloida bändin luovuuden tilaa. Vai antaako sittenkään? Jakaako kukaan täkäläisistä Larukun ystävistä mielipiteitäni eli olemmeko kaikki samaa mieltä siitä, että bändi voisi taas rohkeasti rykäistä albumillisen verran vanhan mallisia progesäveliä ilmoille? Köh köh...

(T: Pakko saada lisää vanhaa Larukua)
The clocks on the wall are driving us crazy but we don't know how to stop them.
-Derek Noy

Adolfiina
Vuoden outolintu

ViestiKirjoittaja Crystal » La Tammi 04, 2014 1:31 pm

Itse asiassa pidän BUTTERFLY-albumista, koska siinä on monia hyviä kappaleita (mm. shade of season, CHASE, DRINK IT DOWN, Bye bye). Tosin jotkut eivät varmaan ole mielissään siitä, että suurin osa kappaleista ovat olleet singlenä. Minulle tällainen on ihan jees ratkaisu, koska en osta mielelläni singlejä. Toivottavasti he tekisivät pian jotakin julkaisua...

Bändi ei ole ollut kertaakaan Suomessa, tosin heidän nettisivuillaan on äänestys maailmankiertueen esiintymispaikoista, ja olen itse äänestänyt Helsinkiä aikaisemmin. Mitä nyt katsoin heidän nettisivuiltaan, niin ensi kuussa on tulossa Blu-ray-julkaisu Larukun kiertueista (katoin, että se sisältää monta kiertuelevyä, iiks!).

Sitten kun Laruku tekee uuden albumin, toivoisin siihen vähäsen vanhan tuotannon tuntumaa. En osaa kuvitella bändin menevän takaisin Dune-levyn tunnelmaan, mutta yllättyisin jos he niin tekisivät.
Last.fm ~ Livejournal

Crystal
Teknikko

Paluu Bändit # H - O