hide

Bänditopicit H:sta O:hon.

hide

ViestiKirjoittaja SaseKo » To Marras 19, 2009 8:13 am

>>> Etsi Lafista hide-ficcejä <<<

Hideto Matsumoto 13.12.1964 – 2.5.1998

Kuva

JaMe kirjoitti:hide, joka tuli tunnetuksi X Japanin kitaristina, loi soolourallaan musiikkia joka ei helpolla asettunut mihinkään tiettyyn kategoriaan. Muiden muassa rock, pop, punk ja industrial esiintyvät levyillä sulassa sovussa. Musiikillinen monipuolisuus onkin yksi syistä, miksi hide on yhä tänäkin päivänä niin suosittu.

Soololevyillä hide your face (23.2.1994) ja Psyence (2.9.1996) kuultava musiikki eroaa täysin X:n raskaammasta tyylistä. hide kokeili mielellään musiikillaan, leikitteli genreillä ja tietenkin hiustyylillään. Hän kirjoitti lyriikat lauluihinsa, ja kahdella soololevyllään soitti itse lähes kaikkia soittimia sekä lauloi. hiden ääni tuntui muuttuvan musiikin mukaan, pehmeän surumielisestä irvaavan nasaaliksi, ja kaikeksi siltä väliltä.

hiden soolokonserteissa oli mukana Spread Beaver-yhtye, yksi hiden projekteista. Spread Beaver ei ollut maailman vakavimpia yhtyeitä, kuten nimestä voi päätellä. Kuusijäseninen muusikkoporukka sopi hiden tyyliin täydellisesti, niin musiikillisesti kuin visuaalisestikin. X Japanin toinen kitaristi Pata soitteli usein mukana. Toinen hiden projekteista oli amerikkalaispohjainen, hevityylinen yhtye Zilch, jonka englanninkielisistä lauluista (sekä laulusta ja kitaransoitosta) hide oli vastuussa. Zilchissä oli hiden lisäksi kolme amerikkalaista rock-muusikkoa.

Yhtyeidensä lisäksi hide tuotti musiikkia LEMONed-yhtiönsä kautta (perustettu vuonna 1996), luovutti usein verta ja luuydintä sekä lahjoitti rahaa hyväntekeväisyyksiin. Eikä hänen saavutuksistaan pidä tietenkään unohtaa Seth et Holthia, omituista lyhyttä elokuvaa, jossa hide näytteli enkeli Sethiä.

Yoshikilla ja hidellä oli suunnitelmissa aloittaa uudestaan vuonna 1997 hajonneen X:n kanssa vuonna 2000, mutta suunnitelmat kuolivat yhdessä hiden kanssa. hide menehtyi 33-vuotiaana 2.5.1998. Hautajaiset 7.5.1998 pysäyttivät Tokion, ja X Japan palasi yhteen esittääkseen temppelillä Forever loven ystävänsä muistolle. Yli 25 000 ihmistä odotti parin kilometrin pituisessa jonossa päästäkseen jättämään hyvästit idolilleen. hiden kuolema tuli täydellisenä shokkina niin hänen perheelleen ja ystävilleen kuin faneilleen.

hiden kuoleman jälkeen Spread Beaver julkisti keskenjääneen albumin sinkkuja ja videoita, jotka nousivat pitkäksi aikaa listaykkösiksi, samoin kuin Zilchin 23.7.1998 ilmestynyt albumi 3.2.1.. Zilchiltä ilmestyi vielä remix-albumi Bastard Eyes 3.3.1999, jolla on mm. Marilyn Mansonin ja Nine Inch Nailsien miksauksia. Kesällä 2000 avattiin Tokioon hide-museo, joka oli yhden hänen kitaransa muotoinen, ja suojeli sisällään monia hänen tavaroitaan vaatteista instrumentteihin. Valitettavasti museo suljettiin syyskuun 2005 lopulla, vaikka fanit ympäri maailman nousivat vastustamaan päätöstä.

hide oli ainutlaatuinen persoonallisuus ja muusikko, ja hänen musiikkinsa ja muistonsa elää yhä ja tulee elämään varmasti vielä hyvin pitkään.

Olin muuten pöyristynyt huomatessani tuossa taannoin, ettei hidelle ole omaa bänditopaa - (Saber/Saver Tigerille,) Zilchille ja Spread Beaverille. Here we go now, keskisormen koristamana (joka on muuten aika nätti keskisormi btw). Yritin tässä tunnin ajan saada aikaiseksi hyvää esittelyä omista näppiksistäni, mutta koska failasin hyvin pahasti, päätin kopioida tekstin Jamesta, ainakin kaikki tulee ymmärrettävässä ja asiallisessa muodossa (no, vähän tekstiä muokkasin, mutta vain ihan vähän). Mulle hide merkkaa tajuttoman paljon, niin Äksien kitaristinakin kuin soolourallaan. Rakastan hiden musiikkia, jonka tajuton energia parantaa surkeimmankin päivän, poikkeuksetta. hiden ääni on ainutlaatuinen ja saa aina uudestaan aikaan väreet selkäpiille, eikä herran uskomatonta tyylitajua ja piristäviä lookkeja sovi unohtaa. Yhteenvetona, hide kuuluu ehdottomasti mun suosikkiartisteihin/bändeihin ja toivon, että tulee kuulumaan vielä pitkään - olisi surullista, jos en kykenisi enää nauttimaan niin uskomattomasta musiikista.

Nyt lava on teidän, näytetäänpä, että emme mekään ole unohtaneet hideä emmekä koskaan tule unohtamaan - hide ja hänen musiikkinsa elävät ikuisesti, haluan uskoa. Mitä tahansa, mielipiteitä hiden musiikista, hidestä itsestään, Rocket Diven peniksenmuotoisesta avaruusaluksesta, hiden vihreistä hiuksista, tietysti parhaista biiseistä (kaikki on!!!11 :D), Seth et Holtista, mistä vain. Rest In Peace, pink spider. ♥
Viimeksi muokannut SaseKo päivämäärä Ke Syys 08, 2010 1:55 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa

SaseKo
Taustalaulaja

Re: hide

ViestiKirjoittaja GanesaIX » To Marras 19, 2009 11:19 am

Hidetooooo~! ♥ Söpö pieni nannavaras ( <-- älkää kysykö ). :3 Eli öm... myönnetään, hiden itsensä soolomusa ei iskenyt miltei ollenkaan, sillä herran ääni oli hieman omalaatuisen... nasaali. ^^; Lopulta kuitenkin Beauty & Stupid alkoi uppoamaan ja sen myötä myös pari muuta biisiä. En oikein erityisemmin koskaan kuunnellut hideä, mutta arvostan kyllä sitten senkin lopun edestä. Lempibiisejä taitavat vielä olla Beauty & Stupid sekä Breeding.

Zilch... on jo sitten paljon enemmän sopivampaa mulle. Eka biisi minkä kuulin, oli Psyche ja se kolahti hyvin. Sain muitakin biisejä, kuuntelin niitä ihan innoissani ja tykkäsin toden teolla. Mutta tämäkin vain on... jäänyt. Myönnetään, pari päivää takaperin tuli kuunneltua kyllä Psyche, mutta ei se enää mitään erityisempää fiilistä vatsanpohjassa herätellyt.

Kunnioitus on ja pysyy hideä kohtaan, mutta musiikillinen fanittaminen on jäänyt herran, sekä myös Eksun osalta erittäin vähälle (kivaahan se on omistaa kausittainen musiikkimaku, tai ainakin vaihteleva sellainen).

Ai niin! hidelle olen velkaakin. Okei, hiden kuolema ei ollut kiva asia ja se itse asiassa on joskus jopa itkettänytkin, mutta ilman sitä kuolemaa... eräs tietty basisti ei olisi osannut alkaa arvostamaan elämäänsä. Joskus toisen kuolema voi pelastaa toisen hengen - eli kiitos hide siitä, että Taiji elää vielä ja voi hyvin. Kiitos myös Taijille siitä, että hän valotti omassa elämänkerrassaan "X no Sei to Shi":ssä hieman hiden persoonallisuutta, jonka kautta aloinkin pitämään Hidetosta.

Loistava kitaristi, suloinen persoona, upea ihminen - menetys on vieläkin suuri.

GanesaIX
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja Mattie » To Marras 19, 2009 6:30 pm

^Riittääkö? Riittää se. Tiedän, että olette samaa mieltä, mutta ihan vain iloksenne voisin sotkea tähän viestiin jotain muutakin. XD

Eli siis kyllä, hide on todella lähellä sydäntäni ja toivottavasti tulee aina olemaankin. Uskon kyllä, että tulee, koska hide on se muusikko, jonka takia olen eniten iloinnut ja itkenyt. Itkenyt kuoleman ja joskus myös musiikin takia ja iloinnut musiikin ja kaikkien niiden ihanien videoiden takia, joita olen bongaillut ympäri nettiä. Itkeminen on siis hyvin epänormaalia mulle, varsinkaan kenenkään niin kaukaisen henkilön takia, idolin takia.

Miten sitten tutustuin hideen? Muistan sen, muistan aika pirun hyvin nyt pitkän mietinnän jälkeen. Fanfictionin kautta nimittäin! XD Se kuulostaa todella typerältä, tiedän sen, mutta niin se meni. Luin jonkun ficin aikaa sitten, jossa oli hide ja jo pelkästään sen ficin takia kiinnostuin kyseisestä henkilöstä. Eka Youtubesta löytynyt biisi soimaan ja kuuntelemaan. Ja heti upposi. Muistan, että kuuntelin biisin aluksi alusta loppuun ja seurasin musavideota, pomppasin sitten seisomaan, tein pari piruettia ja aloin kuuntelemaan muita biisejä. Tiesin jo silloin, ekan biisin jälkeen, että tästä mä tulen pitämään pitkään ja tätä mä tule fanittamaan. Eka biisi oli Pink spider.
Sitten iski totuus päin kasvoja noin viikon kuuntelun jälkeen, hide on kuollut. Ei se mitenkään kamalan kivalta kyllä tuntunut ei, mutta kyllähän tuosta yli pääsee ja nopeasti, kun en edes koko herraa tunne, vain julkisuudesta. Tai jotain… XD

Sitten jossain vaiheessa sain tietää, että hide soitti bändissä. Kaikki tietävät, mikä se bändi oli, X Japan nimittäin. Sitäkin oli tietysti pakko kuunnella ja sekin upposi heti ensimmäisen biisin jälkeen. Eli hiden kautta löysin Äksän ja itse asiassa kaikki japanilaisen bändit joita kuuntelen tällä hetkellä, koska jos en olisi löytänyt hideä, en olisi koskaan tajunnut, että japanilaiset tekevät näin hyvää musiikkia. Tai no, joskus vuosi tai pari aikaisemmin kyllä olin kuunnellut Dir en greytä, mutta sitäkin jouduin kuuntelemaan monta viikkoa ennen kuin aloin pitämään. Joten tavallaan hide on ensimmäinen josta olen pitänyt, sellainen josta pidin heti.

Ensimmäinen henkilö jolle kerroin pitäväni hidestä taisi olla Snakebite, koska hän oli kuunnellut japanilaista musiikkia jo pitkään. Muistan senkin, kun menin koulumatkalla kysymään tietääkö hän hideä.
M: Hei… tiiätsä sen tyypin, joka hirtti ittensä sillon joskus?
S: Ööö… en kai.
M: Sellanen pinkkipää.
S: Aaa joo, tiiän.
Ja siitä se sitten lähti, koska jonkun ajan päästä oltiin kummatkin täysin kiikissä hiden musiikkiin, persoonaan, tyyliin… kaikkeen.

Mä en nyt erikseen ala kertomaan, että mistä kaikesta hidessä pidän, koska… vastaus on liian laaja. XD En voi luetella kaikkea, koska en edes muista kaikkea. Ihan kaikesta, varsinkin niistä vihreistä hiuksista. XD

Ps. Mä en muuten tykkää siitä Pink spider lempinimestä, vakka käytän itsekin. XD Jotenkin ei oo kivaa käyttää sitä, kun hide ei pitänyt siitä. o.o
I can't die, I can't live, I couldn't let you set me free.

Mattie
Roudari

ViestiKirjoittaja SaseKo » To Marras 19, 2009 7:11 pm

Koska omistan tylsän elämän koska olen innoissani nyt vähän kaikesta ja haluan herättää lisää henkevää keskustelua, spämmäänkin tähän nyt pari herännyttä (turhaa) ajatusta. :D

Kiitos myös Taijille siitä, että hän valotti omassa elämänkerrassaan "X no Sei to Shi":ssä hieman hiden persoonallisuutta,--

Ganesa, mä oon just samaa mieltä, X no Sei to Shi on tosi avartava lukukokemus niin hiden kuin monen muunkin asian kannalta, mä voisin suositella sitä kaikille eksu/hide/Taiji-faneille - itse asiassa, opus kuuluis näin jiiruyleissivistykseen, me thinks.

Ps. Mä en muuten tykkää siitä Pink spider lempinimestä, vakka käytän itsekin. XD Jotenkin ei oo kivaa käyttää sitä, kun hide ei pitänyt siitä.

Hihii, Mattie, sä onnistuit osumaan tosi tärkeän naulan kantaan! Mä livautin tuon pink spider-maininnan tuonne juuri siksi, etten itsekään pidä siitä kummemmin. Ajattelin jo kysyä siitä muiden mielipiteitä, mutta sitten päätin laittaa mukaan vain pienen sivumaininnan ja katsoa, kiinnittääkö kukaan siihen huomiota. Ilmaisu on vain jotenkin aina tuntunut musta... ei-niin-hyvältä. Hassua. :D

Muuten, Pink spider -kipaleesta muutenkin, kun nyt mieleen tuli, uskotteko te millään tasolla sen toimiseen ns. "itsemurhaviestinä", kuten jotkut tuntuvat sanovan? Henk. koht. mä en usko, koska en osaa kuvitella hiden kuoleman olleen itsemurha, mutta mielipiteitä olisi kiintoisaa kuulla.

SaseKo
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja junk-story » To Marras 19, 2009 7:19 pm

Okei, tota... Oon kans itse miettinyt, että miksei hidelle ole bänditopaa, mutta onneks Sase korjasi asian. 8'D
Noniin, aloitetaanpa nyt sitten siitä, että miten mä löysin hiden...
Kaikki alkoi joskus 3-4 vuotta sitten, kun jiirut tuli kuvioihin. Eräänä iltapäivänä näin hiden kuvan, ja ajattelin että onpa karismaattinen mies. Sitten kuuntelin herran musiikkia. Ensimmäinen biisi oli minullekin Pink Spider. Jotenkin jo se musiikkivideo itsessään on aika... mykistävä, ja hiden ääni vei kuvainnollisesti jalat alta, koska mun mielestä sen nasaaliääni on sangen piristävä ja hellyttävä. :D
hiden kuolema ei tullut mulle yllätyksenä, koska olin jo aikaisemmin lukenut "jostain Hideto Matsumotosta, kuka menehtyi vuonna '98."
Kuitenkin, siinä vaiheessa kun herraan perehdyin paremmin, tuli myös katsottua monia videoita - mm. hiden hautajaisista, ja mä itkin. Mä oon oikeasti itkenyt hiden takia niin helvetin paljon, en tiedä miksi, mutta jotenkin se, että me ei tulla koskaan näkemään sitä, että se ei koskaan tee uutta musiikkia, että me ei tiedetä miltä hän näyttäisi tänä päivänä, sattuu. Olen kuitenkin samaa mieltä seuraavan lainauksen kanssa;
GanesaIX kirjoitti:mutta ilman sitä kuolemaa... eräs tietty basisti ei olisi osannut alkaa arvostamaan elämäänsä. Joskus toisen kuolema voi pelastaa toisen hengen - eli kiitos hide siitä, että Taiji elää vielä ja voi hyvin.

Ei tätä voisi paremmin sanoa.
hide ja Taiji... Ne on ne miehet, ketä mä kunnioitan eniten. Ennen hiden musiikkiin tutustumista mä en ollut koskaan oikeasti kunnioittanut ketään muusikkoa, mutta tosiaan, hiden kautta kun tuli tutustuttua myös X:ään ja äsken mainitsemaani basistiin, ja en voi nimetä keitään muita, ketkä olisi inspiroinut, motivoinut ja ilostuttanut mua näin paljon. Kunnioitus on suuri, enkä usko, että se koskaan ainakaan täysin katoaa.

SaseKo kirjoitti:Muuten, Pink spider -kipaleesta muutenkin, kun nyt mieleen tuli, uskotteko te millään tasolla sen toimiseen ns. "itsemurhaviestinä", kuten jotkut tuntuvat sanovan? Henk. koht. mä en usko, koska en osaa kuvitella hiden kuoleman olleen itsemurha, mutta mielipiteitä olisi kiintoisaa kuulla.

Tähänkin voisin pienen pätkän sanoa...
Eli itsehän en usko, että hiden kuolema olisi ollut itsemurha - vaikka poliisi niin julistikin. hide kuulemma oli erittäin stressaantunut viimeisenä elinvuotenaan, ainakin yhden Zilchin jäsenen mukaan, ja kaikkeahan siinä oli, mutta se, että hän olisi tappanut itsensä tahallaan... En ole koskaan uskonut siihen.
Kuten Taiji mainitsi omaelämänkerrassaan, hide luultavasti vain teki lihasrentoutusharjoitusta - ja ympäripäissään sitten nukahti. Joten, vaikka Pink Spider periaatteessa olisi voinut toimia ns. itsemurhaviestinä, niin minä en usko, että näin on.
hide kuitenkin vei totuuden mukanaan hautaan, emmekä me koskaan saa tietää täysin asian oikeaa laitaa.

Mutta sitten voisin sanoa muutaman sanan hiden sooloprojekteista...
Ensin hide with Spread Beaver. Mua piristää niin hemmetisti katsoa vuoden '96 PSYENCE A GO GO -kiertueen live-DVD:tä. hide on kertakaikkisen suloinen, ja SB:n jäsenet on aivan mahtavia, erikseen haluan mainita Chirolynin ja Kiyoshin - voi herrantähden niitä miehiä! :''3 ♥
Sitten Zilch. Se on erilaista hideä. Raskaampaa hideä, mutta mä pidän tästäkin bändistä todella paljon, sanoitukset on tosi kieroja, pisteet siis niistäkin. Lempibiisikseni Zilchiltä voisin sanoa Hey man so long ja Easy Jesus. Myös Space Monkey Punks From Japan on mahtava, se on taas vähän letkeämpi ja iloisempi biisi.
Vielä voisin sanoa hiden sanoituksista... Mistä se mies repi niitä lyriikoita? Oikeasti, niin nerokkaita ja samalla outoja, ettei mitään rajaa. :''D
Myös Seth et Holthin nähneenä voisin sanoa sitä elokuvaa oudoimmaksi ikinä! Se on kiehtova ja kaunis, mutta jotenkin vain niiin outo. Ei sillä, kyllä mä mielelläni hide/TUSK-fanserviceä katson. >''D

Kaiken kaikkiaan siis hide on mulle se yksi tärkeimmistä innoittajista ihan jokapäiväisessäkin elämässä, ja voin vain olla kiitollinen herra ja rouva Matsumotolle, että aikanaan saattoivat Hideton tähän maailmaan - vaikkakin hänet myös otettiin pois meiltä liian aikaisin.
Tässäpä tämänkertaiset junkien tarinoinnit. :--)
are you a poet, electrical junkie?

junk-story
Teknikko

ViestiKirjoittaja Mattie » To Marras 19, 2009 8:27 pm

SaseKo: Ei, en usko, että hiden kuolema oli itsemurha. Mä en osaa kuvitella sellaisen ihmisen tekevän itsemurhan, hide oli liian... lapsi? XD Emmä tiedä, mutta en osaa uskoa tohon. Olisi toisaalta parempi uskoa niin, koska sitten ei tulisi niitä inhottavia hetkiä, kun ajattelee, että hide ei halunnut kuolla, hän halusi elää ja kuoli vahingossa ja silleen. Mutta en silti usko. Pink spider on luultavasti vain sattumalta tehty tuohon aikaan. Tosin en voi sitä kuitenkaan ikinä tietää.

Pink spider lempinimi on hassu. Sinällään mä en jotenkin ymmärrä sitä, mutta kuitenkin ymmärrän. Jänskästi taas selitetty, kun kukaan ei tiedä mitä tarkoitan. XD

junk-story kirjoitti:...mutta jotenkin se, että me ei tulla koskaan näkemään sitä, että se ei koskaan tee uutta musiikkia, että me ei tiedetä miltä hän näyttäisi tänä päivänä...

Mun on ihan pakko sanoa tosta jotakin, anteeksi. XD Eli joo, olen jokseenkin samaan mieltä. Se sattuu, että me ei nähdä häntä ikinä ja hän ei ikinä tee uuttaa musiikkia, mutta, se ärsyttävä mutta, mä en haluaisi nähdä sitä miltä hide nykyään näyttää. En tänä päivänä, enkä silloin, kun hän olisi kuuskymppinen. Mä en osaa kuvitella hideä vanhemman näköisenä kuin hän oli sillon kun kuoli ja sen takia mua pelottaisi aivan himskatisti nähdä hänet. Jotenkin on helpottavampaa tietää, että mä en koskaan tule näkemään hideä tyyliin pyörätuolissa lavalla laulamassa. Mulle tekee pahaa katsoa esim. KISSin kuvia heidän nuoruudestaan,koska he eivät nykyään enää todellakaan näytä siltä.
En kyllä voi kieltää sitä, että jos nyt näkisin hiden sellaisena kuin hän olisi tänäpäivänä, en enää pitäisi hänestä tai mitään. Mulle tulee tämä nimittäin vain jos tiedän, että mulla ei ole mahdollisuutta nähdä häntä vanhenemassa tai ketään muutakaan ihmistä.
I can't die, I can't live, I couldn't let you set me free.

Mattie
Roudari

ViestiKirjoittaja GanesaIX » To Marras 19, 2009 9:49 pm

junk-story kirjoitti:Myös Seth et Holthin nähneenä voisin sanoa sitä elokuvaa oudoimmaksi ikinä! Se on kiehtova ja kaunis, mutta jotenkin vain niiin outo. Ei sillä, kyllä mä mielelläni hide/TUSK-fanserviceä katson. >''D

Itse asiassa olen nähnyt sen leffan tasan yhden kerran. Ja se on oikeesti outo, sanan jokaisessa merkityksessä. Nimittäin mä tipuin kärryiltä ihan alkumetreillä ja katsoin sitä leffaa pää kallellaan, silmät suurina ja olin pihalla ko lumiukko. :'D

Okei, hiden kuolemasta - mä menen Taijin kanssa mielipiteen suhteen samalla linjalla. Se ei hemmetti varmasti ollut itsari - kuten Taijikin sen selittää, niin tapaturmaksi mä sen luokittelen. Ne, jotka eivät nyt ole lukeneet X no Sei to Shitä, niin siinä selitetään asia näin: kitaristeilla on tapana venyttää niskojaan, sillä ne menee jumiin, ku kantelee sitä skittaa ympäri lavaa parisen tuntia miltein putkeen. hide oli varmaan yrittänyt tehdä sitä samaa ovenkahvan ja pyyhkeen kera, mutta kännissä -> jätkä sammui ja melko lopullisesti vieläpä. Tätä mä kannatan. En mä usko, että se itsensä tappoi. Piste.

GanesaIX
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja hikaru- » Ma Marras 30, 2009 4:02 pm

Oaa, hide.

Ei tästä muuta tule mieleen kuin surunsekainen kunnioitus.
Hidestä oon saanu kuvan hyvin lahjakkaana ja monipuolisena muusikkona, ja tyyppi
osas hommansa niin X Japanissa kuin soolourallaankin.

Soolouran biiseistä parhaita taitavat omasta mielestäni olla mm. Good bye, Misery, ROCKET DIVE ja Pink Spider.

Sitten lyhyt kommentti tästä, minkä monet ihmiset varmaan heti ensimmäisenä hideen liittyen muistaa.
Hiden kuolemaan en osaa oikeen sanoa juuta enkä jaata. En suoraan sanottuna tiedä, mihin kannattaisi uskoa.
Kumminkin, hide on kuollut, mutta musiikki ja muistot elää yhä.
Yoshikin puhe ja X Japanin hiden hautajaisissa esittämä Forever Love ovat yksiä niistä pätkistä, joita katsoessa en vaan voi olla itkemättä.

You will stay in our hearts hide
愛狂います。

hikaru-
Fani

ViestiKirjoittaja Enya » Pe Touko 14, 2010 5:59 pm

Mitä ihmettä, hidellä on oma topic, mutta en ole huomannut sitä enkä laittanut viestiäkään tähän ketjuun? : O Oh my, nyt pitää korjata se vääryys, sillä hide (enemmän tai vähemmän) tunnetusti on kuitenkin aivan käsittämättömän tärkeä mulle.

hide hide hide… Voi niitä aikoja, kun en ollut vielä kuullut mitään hidestä –silloin mun kukkaro ja pankkitili näyttivät paljon paremmalta puhumattakaan aivokäyrän toiminnasta, kyynelkanavien toiminnasta, mun sosiaalisesta elämästä (kiitos vain niillekin, jotka jaksavat edelleen mua), eikä naapurien tarvinnut silloin kuunnella kitaran vingutusta seinien lävitse, saada sydäriä aamulla lähtiessäni pinkissä keesissäni sanomalehteä hakemaan jne.. Okei, tuo oli hieman liian radikaali esimerkki, mutta you got the point! :’D

Musta on kyllä varsin koomista, että silloin ensimmäistä kertaa, kun hiden musiikkiin törmäsin (ja se ensimmäinen biisi muistaakseni oli joko Rocket Dive tai Pink Spider), niin en pitänyt herran musiikista sitten yhtään enkä oikein mitenkään päin kuunneltuna. hiden ääni ärsytti mua; se kuulosti raa’alta(?), liian nasaalilta ja ties mille muulle, mutta hänen äänessään oli jokin koukuttava vaikutus muhun. En sitten tiedä, mikä hidessä iski, mutta etsin lisää biisejä hideltä ja löysin tuolloin Scannerin ja Frozen Bug -93:n että muuta vähän vanhempaa tuotantoa, ja sitten yksi kerta satuin kuulemaan Doubtin ja Lassien. Se oli sitten menoa ja tähän sitä on tultu.
Sitten jokin päivä vain huomasin, että hide onkin aivan mahtava artisti, herran ääni kuulosti paremmalta kuin koskaan ja aloin vertailla kaikkia muita artisteja ja bändejä hideen. ”Ihan hyvä biisi tämä *jokin biisi*, mutta siinä ei ole yhtä hyvä fiilis kuin Fish Scratch Feverissä yms., ja kitarasoolo ei ole läheskään Honey Bladen tasoa ”. Onneksi olen päässyt tuosta paheestani jo suht. hyvin eroon!

Aluksi muhun teki suurimman vaikutuksen Tell me ja sama biisi on edelleenkin yksi suosikeistani. En kylläkään tiedä, mikä siinä kappaleessa iskee, mutta sen voin ainakin sanoa, että hiden ääni kuulostaa siinä kerrassaan mahtavalle! Mutta sitä yhtä ja ainoata suosikkia on todella vaikea sanoa, sillä pidän jokaisesta hänen kappaleestaan – enemmän tai vähemmän, kausittain kun nämä yleensä vaihtuvat. Mutta tällä hetkellä tulee kuunneltua paljon 50%/50%:a , Honey Bladea, Hurry Go Roundia että In Motionia. ^^

Ja nyt kun tuli mainittua muutamia hiden biisejä, niin voisin puhua jotain muutakin herran musiikista. hiden musiikki on vain kerrassaan mahtavaa, se kertoo niin paljon hänestä artistina että itse persoonana, sillä hiden biiseistä välittyy todella hyvin herran luonnetta. Mutta niin, itse muutamalla sanalla musiikista: se on monipuolista (esim. Damage X Good Bye X Lemoned I Scream) sekä musiikin että hiden äänenkäytön vuoksi ja sopii siten erilaisiin tunnetiloihin, lyriikat ovat nerokkaita/viihdyttäviä/iskeviä/yms., yllättävät musiikilliset vaihdokset (vai miksi tuota kutsuisikaan, esim. Breedingin pianoloppu), jne..
hiden livet ovat myös niin hyvää ajanvietettä kuin olla ja voi! Niitä ei todellakaan kyllästy katsoa, sillä miehen karismalla on muhun lähes samanlainen vaikutus kuin vastakkaisilla magneeteilla toisiinsa. hide on vain lavalla niin itsensä; herra osaa pitää hauskaa, vai mikä muu kuvaa parhaiten hiden esiintymistä? :’D Keinumista kiipeilyyn, itsensä ammuskelusta dinosaurus-pehmolelun kanssa hillumiseen, D.I.E.n kopeloinnista koiran esittämiseen (no lasketaan se nyt tähänkin), hiden liikkeistä bändikavereiden kustannuksella pilailemiseen.

Ja mitä muuta voisinkaan sanoa hidestä, niin todellakin kunnioitan sitä miestä tavattoman paljon. Hän ei paitsi ollut jumalainen kitaristi, vaan myös todella huomaavainen ihminen ainakin sen perusteella, minkälaisen kuvan olen saanut livejä, haastatteluja yms. luettua ja katsottua. Se, että hän auttoi aloittelevia muusikoita/bändejä puhumattakaan hyväntekeväisyydestä, on jotain, mitä ei yksinkertaisesti voi olla arvostamatta.

Mä varmaankin kuulun niihin harvoihin, jotka tutustuivat ensin hideen ja sitten vasta X Japaniin. .? No mutta anyways, koska tämä on kuitenkin hide-topic, niin yritän pitää Eksu-höpinät mahdollisimman pienenä. Mutta yksinkertaisesti sanottuna X Japan ei ollut X/X Japan ilman hideä. Se on tietenkin vain oma mielipiteeni, mutta en jaksa sitä tässä perustella, ne voi lukea tätä lausetta ennen ja samaisen lauseen jälkeenkin – rivien välistä ja ihan suoraankin.

hiden muihin sooloprojekteihin on tullut myös tutustuttua ja saman tien rakastuttua. Spread Beaversia onkin tultu tässä jo pyöriteltyä ympäripyöreästi, joten lyhyesti siitäkin: bändi on niin hidelle tyypillinen, että olisi suorastaa ihme, jos hide with spread beaversia ei olisi. Bändin jätkät ovat todella rakastettavia höpönassuja (mistähän tuokin sana tuohon tipahti) ja heillä tuntuu aina olevan pilke silmäkulmassa liveissä kuin backstagellakin.

Zilch on sitten se hiden toinen puoli, niin musiikillisesti kuin sanoituksellisestikin, mistä junkie taisikin jo mainita. Nykyisin ei ole tullut kuunneltua Zilchiä kovinkaan paljon, mikä on sinällään ihmeellistä, sillä Zilchin musiikki on todella hienoa – raskaampaa ja kieroutuneempaa, jos niin voisi sanoa. :’D Lempibiisejä tuota noin… sanonpa vaikka What’s Up Mr. Jones, Swampsnake ja Sold Some Attitude.

Sitten siihen paljonkiisteltyyn iltaan ja hiden kuolemaan.
En ole koskaan aikaisemmin itkenyt yhtä monta kertaa, kuin hiden kuolemalle. En vain yksinkertaisesti pysty katsomaan ilme värähtämättäkään hiden hautajaisia, en edes 1998 Tribal Ja, Zoo -dvd:tä. Aloitin sitä kerran, mutta en ehtinyt seurata sitä kahdenkaan biisin verran, kun aloin jo itkeä ja oli pakko lopettaa dvd:n katsominen siihen.
Jesus, mulla olisi tästä niin paljon sanottavaa, mutta yritän tiivistää tämän lyhyeen ennen kuin käsi alkaa krampata liiallisesta kirjoittamisesta. Kun löysin silloin vuosia takaperin hiden ja hänen musiikkinsa, mulla ei ollut hajuakaan siitä, että hide oli kuollut. En edes ollut ajatellut sellaista mahdollisuutta, ja sitten kun luin tuon jostain, kun aloin tutustua herraan tarkemminkin, mua vitutti ihan hirveästi. (Anteeksi kiroilen.) Oli pienoinen shokki lukea jostain JaMen sivuilta hiden kuolleen, ajattelin, että on tavattoman väärin, kun ”aina kaikki lahjakkaat taiteilijat menehtyvät ennen aikojaan” – ja niinhän se onkin hyvin usein, eikä hide tehnyt siitä poikkeusta. Toisin kuin aika monet muut, niin en ole itse sulkenut itsemurhankaan mahdollisuutta pois vaan uskon sen olevan täysin mahdollista. Tiedän kyllä sen, mitä X no Sei to Shi:ssä sanotaan, ja ymmärrän sen ”teorian” todella hyvin. Myönnän, että tuossakaan lihasrentoutus-ajatuksessakin on joitain mua ihmetyttäviä kohtia, mutta sama asia on itsemurha-teorian kanssa. En haluaisi uskoa, että hide olisi tehnyt itsemurhan, mutta niin monet muutkin ihmiset, joista ei olisi koskaan uskonut samaa, ovat myös päätyneet itsemurhaan – mikä tekisi hidestä niin erilaisen heihin verrattuna? Hänellä oli elämä edessään, tulevaisuus vaikutti loisteliaalta, mutta mistä me todellisuudessa tiedämme, mitä hiden mielessä pyöri kuolinpäivänään? Totuus on se, että ihmiset pystyvät salaamaan todellisia mielenliikkeitään, heillä voi olla masennusta tai burn out ilman, että läheinenkään ihminen huomaa sitä. En kuitenkaan väitä yksikantaisesti, että hide teki itsemurhan tai kyse oli todellakin vain onnettomuudesta. Haluan vain osoittaa sen, että me emme voi tietää totuutta hiden kuolemasta. Vain hide tietää sen, ja valitettavasti hän ei ole täällä kertomassa meille sitä.
Haluaisinko saada edes selville totuutta? En haluaisi. Miksi repiä vanhoja haavoja auki? Ei miksikään, sillä ei se muuta mitään – hide on kuollut eikä totuuden selvittäminen tuo häntä takaisin. Miksi takertua epäoleelliseen, kun voi nauttia hiden musiikista, katsoa hymy huulilla hiden livejä ja nauraa hiden toilailluille hänen kanssaan?

Voisin kirjoittaa hidestä tähän enemmänkin, multa kun jäi vielä moni asia sanomatta, mutta ehkä muokkailen tätä vielä tai sitten jatkan tätä jossain seuraavassa viestissäni. Yritetään nyt tätäkin viestiketjua herättää henkiin! : D

// Pakko vielä lisätä, kun unohdin mainita tämän: eli siis hiden tanssitaidot. Ja tuostahan ei ole epäilystäkään! :")
Don't be afraid now, don't be afraid

'Cause when the wind takes you, it takes me, too. When you change colors, I change mine, too
Try not to think and I will try, too. And when you let go, I will let go, too

Enya
Teknikko

ViestiKirjoittaja Enya » Ti Huhti 24, 2012 6:04 pm

Koska lafista löytyy varmasti muitakin hiden faneja kuin allekirjoittanut itse, niin pienenä ilmoituksena täälläkin, että tänä vuonna pidetään hide memorial day special, joka esitetään Nico Nicolta hiden muistopäivänä (2.5.). Itse ohjelma kyllä kuulostaa niin hyvältä, että olen ainakin itse mukana alusta loppuun tuon lähetyksen parissa! Hienoa, että meitä fanejakin muistetaan kilpailulla ja muilla ohjelmilla. ^^ Etenkin tuo ”I Tried It Contest” kuulostaa sen verran hienolta, että sitä ei voi oikein jättää katsomatta. Muistakaa toki myös katsella hide-fanien omia tulkintoja ja kokeilkaa vaikka laulaa karaokea Rocket Diven tahdissa. Ja jos yhtään ymmärsin oikein, mm. hide with Spread Beaversit ja Pata ovat vierailemassa tapahtumassa.

Tarkemmat tiedot ohjelmistosta ja hide memorial day specialista löytyy näiltä kahdelta sivustolta:
hide-city
Nico Nico
Don't be afraid now, don't be afraid

'Cause when the wind takes you, it takes me, too. When you change colors, I change mine, too
Try not to think and I will try, too. And when you let go, I will let go, too

2 tykkää.
Enya
Teknikko

ViestiKirjoittaja Dekiru » Su Heinä 15, 2012 1:30 pm

Dekiru-chan heittää lusikkansa soppaan sönköttämällä jotain omakohtaista hide-herrasta.

Kaikkea mitä hide merkitsekään mulle, ei voi pukea sanoiksi. Kaikki hidessä herättää yksinkertaisesti niin monimuotoisia ja värikkäitä tunnetiloja. hiden musiikin kuunteleminen on vapauttavaa, ja tavallaan musiikin avulla aukee ovi jonnekkin, missä et oo aikaisemmin ollut. hiden musiikkihan merkitsee mulle niin äärettömän paljon siinä, miten se auttaa esim. ahdistukseen jne.
hiden uran monimuotoisuus on mun mielestä niin ihailtavaa. Luin tyyliin itku kurkussa hidestä ja Masayosta. hidehän kirjoitti Miseryn Masayolle. Kuka artisti kirjoittaa kappaleen sairaalle fanille, jolla on muutama vuosi elinaikaa? hide.

Mutta, miten mä löysin hiden. Yhteen aikaan kun olin juuri törmännyt japanilaiseen musiikkin ja X Japaniin, kuuntelin kulumiseen asti Unfinishedia Youtubesta. Kyseinen versio oli tämä, jossa pyörii hiden kuvia koko kappaleen ajan. Unfinished on mulle niin helvetin läheinen kappalen muutenkin, miten oon pystynyt samaistumaan lyriikoihin ja itkenyt kappaleen soidessa. Rakastuin tuohon kappaleeseen heti kun löysin, ja muutamaa kuukautta myöhemmin kun tutustuin X:n läheisemmin ja aloin tutustua jäseniinkin, tajusin, että se kitaristi josta wikipediassa kerrottiin oli tuolla kappaleen videolla.
Voi kun muistan sen, kun valvoin yötä mökillä ja olin hakenut kaupungista kännykkäni, jotta pääsen kuuntelemaan Unfinishedia (soittimeni kuoli) ja sitten kun en saanut unta, etsin netistä tietoa X Japanista. Samalla aloin kiinnostua ihan pienoisesti hidestä ja pistin haun youtubeen.
Ensimmäinen kappale oli Rocket dive. Muistan vieläkin kuinka videon pyöriminen aiheutti mussa lievää pyörrytystä ja vielä enemmän pyöritti hiden erilaisuus. Tollanen pinkkipää joka hyppäsi selvästi esiin J-rockkareiden harmaasta massasta äänellään, tyylillään, videollaan, kappaleellaan ja aaaaa. Tästä se yksinkertaisesti lähti, seuraavat yöt mökillä kuuntelin vain Rocket Diveä ja selailin muita hiden videoita.

Muuten, Pink spider -kipaleesta muutenkin, kun nyt mieleen tuli, uskotteko te millään tasolla sen toimiseen ns. "itsemurhaviestinä", kuten jotkut tuntuvat sanovan? Henk. koht. mä en usko, koska en osaa kuvitella hiden kuoleman olleen itsemurha, mutta mielipiteitä olisi kiintoisaa kuulla.

Yks mun elämäni surullisimmista hetkistä oli varmasti se, kun kuulin hiden kuolleen. Jälkeenpäin oon perehtynyt tähän asiaan ja lukenut Pink Spiderin lyriikoita englanniks käännettyinä ja itse olen sitä mieltä, että hiden kuolema voisi olla itsemurha. En voi kieltää ettenkö olisi itsekin suunnitellut itseni tappamista, joten tää on mulle tuttu aihe. Mut tunnetaan yleisesti kaikelle nauravana sekopäänä, joka on aina iloinen jne, ja niinhän hidekin tunnettiin, eikö vaan? Oon lukenut eri foorumeilta ihan tavallisista ihmisistä, joiden läheinen on tehnyt itsemurhan. Se tuli täysin nurkan takaa ja aina sama virsi: "En olisi uskonut, että hän tekisi itsemurhan..."
Lyhyesti sanottuna jokainen ihminen voi tappaa itsensä ja kätkeä sisäänsä jotain, mitä muu maailma ei pysty näkemään. hide on sanonut että kirjoittaa jokaiseen kappaleeseen viestin faneilleen. Mitä Pink Spider sanoo?

"Pink Spider - I want go
Pink spider - I want wings...

Ignoring the trapped butterfly's plea for life, you stare the sky
'I hurt you not bevause i hate you
but because i dont have wings,
and that sky is too high...

"Go ahead and use my wings, spider
That you have been only flying within someone's hand
and that you have called it freedom..."

I will fly one more time within my own jets, after tearing up this web.

Pink Spider - Sky is calling you.
Pink Spider - Though I can see the sky..."

Anteeks tää ylipitkä lainaus. Mun mielestä noi sanat kuitenkin ihan selvästi kertoo siitä, miten tahtoo vapauteen. Itse oon kokenut tän saman vapauden halun, että sä et vaan pysty elämään ihmiskunnan odotusten mukaan ja niin, miten muut tahtoo. Että et pysty täyttämään niitä odotuksia ja parempi on vaan kuolla.
Että näin, minun mielestäni hiden kuolema oli itsemurha, vaikka olikin kännissä. Ehkä humala helpotti asiaa?
Joka tapauksessa, mä ihailen hideä kaikin tavoin, oli se kuolema itsemurha vai ei. Jokainen fani sen itse päättäköön, sillä totuuden tietäminen ei tuo hideä takaisin.

hidessä mä ihailen myös sitä äänen monipuolisuutta. Jokaisessa kappaleessa hide kuulostaa vähän erilaiselta. Jos vertaa vaikka Zilchin musiikkia Hurry go roundiin, ai että :D hide pääsee myös todella korkeisiin ääniin Chi to bara - videoiden perusteella. hiden ääni osaa olla todella ihanan pehmeä ja aa, se monesti mainittu hurmaava nasaali :D Laulajana hide on todella lahjakas ja taitava, ja hiden englantikin on jotain, mistä saa selvää.
Mun lempikappaleita hideltä on varmaan Genkai Haretsu, Tell me ja Misery. Kaikki hiden kappaleet on tosi mahtavia, mutta noi ainakin soitetuimpien listalla kärkisijoilla pyörii. Zilch on myös noussut mun lempibändeiksi, varsinkin kappaleillaan What's up mr. Jones, Electric Cucumber ja Psyche. Jotain niin helvetin upeaa.

Myös Seth et Holthin nähneenä voisin sanoa sitä elokuvaa oudoimmaksi ikinä! Se on kiehtova ja kaunis, mutta jotenkin vain niiin outo. Ei sillä, kyllä mä mielelläni hide/TUSK-fanserviceä katson. >''D

Voi Seth et Holth! Oonko mä todellakin ainoa joka ei pidä sitä outona? :'D Mä tietyllä tapaa oon miettinyt sen syvempää merkitystä sairaan pitkään ja lopulta ahaa-elämyksen siivittämänä rakastunut siihen totaalisesti. Se on yksinkertaisesti surullinen ja upea, hieman vaikeasti avautuva mutta UPEA! Varsinkin erikoisefektit, äänet, kaikki. Oon kattonnut kymmeniä kertoja, ladannut puhelimeeni ja ihkuttanut vaikka kenelle :'D
Muahan kiehtoo kaikki outo ja vähän erikoinen. Mua toisaalta ärsyttää ja surettaa, miten kaikki katsoo sitä vaan hide/TUSK fanservicen takia ja hehkuttaa sitä 'homoilua'. Se on elokuvan rakkautta, niin herkkää ja kaunista. Sukupuolesta ja olomuodosta riippumatonta rakkautta jota ei ole tarkoitettu liattavaksi.
Yks mun elämän värikkäimpiin kokemuksiin kuuluu Seth et Holthin kuunteleminen. Mulla on siis elokuva kännykässäni ja yks yö neljän viiden aikaan makasin sängylläni, pistin kuulokkeet korville ja suljin silmäni. Silmät suljettuina tosta elokuvasta saa paljon enemmän irti, kun et näe: kaikki ilmestyy sun lepäävien silmien mustille verkkokalvoille ja sun kasvojesi eteen. Vähän kuin katsoisi sci-fi elokuvaa 3D:nä. Mä selvisin soittorasiakohtaukseen asti, loppua kohti aloin kouristella ja sätkiä. Sitä kuunnellessa unohdin olevani olemassa.

Toinen asia, mikä tekee mut sairaan vihaiseksi ja surulliseksi on se, miten ihmiset, jotka tietää yhden kappaleen X Japanilta on silleen kyyneleet silmissä "OMG OMG hide I love you I miss youuu soo much!". Itse tunnen pari tälläistä henkilöä ja se tekee mut sairaan surulliseksi. Suurin osa niistä ei tiedä hidestä muuta kuin sen, minkä muotoiset ovat herran kasvot. He, jotka eivät kuuntele edes musiikkia mutta ovat olevinaan niin 'faneja', voi. Mä itse toivon, että mikäli hide on niin tärkeä, vois vaikka esim. lopettaa itkemisen. Jos minä joskus tekisin itsemurhan taikka kuolisin, asia, jota mä vähiten tahtoisin on se, että mun läheiset ja ystävät itkis mun vuoksi. Kunnioitetaan kuollutta ja ollaan hiljaa.
Toinen näistä järjettömyyksistä ovat hide-plushiet, joita myydään vieläkin vaikka hiden kuolemasta on neljätoista vuotta. Teollisuus vain repii rahaa kuolleella ihmisellä, onko siinä jotain kehuttavaa? Mun mielestäni ei. Onhan ne plushiet tosi niin söpöjä ja aawwss, mutta minä en sellaseen rahojani käyttäisi. Mieluummin ostan vaikka levyjä, joissa on jotain hiden kädenjälkeä.

Mutta tosiaan, pidemmittä puheitta hide oli helvetin upea mies. Ihan oikeasti, ja mies on vaikuttanut mun elämään haudan takaa niin paljon, että voisin sanoo sitä jo mahdottomaks.

Dekiru
Teknikko

ViestiKirjoittaja illusionchiu » Pe Heinä 20, 2012 7:28 pm

Ja nyt tulee HoneyBlade-chan sepittämään oman "tarinansa" liittyen hideen.

♥. Jos pelkkä sydän voisi kertoa ihan kaiken mitä haluaisin kertoa hidestä niin se olisi tossa, mutta kun aina se ei riitä. Missään maailman ulotuvuukissa, kielessä tai kirjamissa ole niitä kaikkia mitä tarvittaisiin että voisin sanoin kuvailla miten tärkeä hide on mulle. Kyseinen mies on mulle hiukan enemmän mitä pelkkä idoli, enemmän kun idoli.

hidessä on kaikki sellaista mikä iskoutuu muhun, musiikki ihan kaikki.

GanesaIX on sanonut aikaisemmin jo sen tärkeän asian:

Loistava kitaristi, suloinen persoona, upea ihminen - menetys on vieläkin suuri.

Kyllä. Ja joskus kun mietin tätä, tulee niin irooninen olo siitä kun silloin kun hide oli kaikkien tyttöjen unelmamies, en itse tiennyt herrasta edes sitä että mies oli olemassa ja vasta 13 vuotta myöhemmin sain tietää. ;'<

hiden kuolema. En pitkään aikaan uskonnut että se olisi ollut itsemurha ja olen mielessäni käynyt kiivasta taistoa asiasta, mutta sitten tutustuin Dekiruun ja me alettiin puhumaan hidestä ja myös herran kuolemasta niin Dekiru sai mut aika vakuttuneeksi että hiden kuolema saattoikin olla itsemurha, jos luottaa hiden kappaleiden sanoihin ja eikä sanat ole koskaan pelkkiä sanoja. Mutta en osaa vieläkään kallistua asiassa kokonaan toiselle kannalle.

Olisi paljon helpompaa jos saisi jotain oikeita todisteita asiasta ja siitä mitä silloin vuonna -98 oikeesti tapahtui.

Mutta mulle hide tulee olemaan ikuisesti rakas & tärkeä. <3
Life is not about waiting for the strom pass,
it is about learning to dance in the rain.

illusionchiu
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja Amber » To Kesä 06, 2013 10:13 am

Tää on nyt taas sarjassamme "asioita, joita ei ehkä kannattaisi miettiä" ja "jossittelu on turhaa", mutta jos hide olis vielä meidän keskuudessa, se täyttäis ens vuonna 50.

En tiedä teistä muista, mutta mua tää ajatus järkyttää ihan suunnattomasti. Mun ajatuksissani hide on - aika itsestäänselvistä syistä - aina kolmekymppinen, senkin ikäiseksi nuoren oloinen. On aika jäätävää edes yrittää kuvitella, miltä hide näyttäisi nyt. Tai millaista musiikkia tai muita projekteja se tekis 50-vuotiaana.

En nyt sano, et tän ajattelemisesta tulis mitenkään mahtava fiilis, mutta jos joku on joskus pyöritellyt samaa mielessään, niin saa jakaa ajatuksensa tästä.
Sateen jälkeen hiekkatiellä kauneus hehkuu ja kumartaa syvään.

"I think that giving up is a harder road. Walk a road that wouldn’t leave you any regrets."
- Kaoru, Dir en grey

3 tykkää.
Amber
Vuoden beta

Paluu Bändit # H - O