Ayumi Hamasaki

Tänne bänditopicit A:sta G:hen, lisäksi numerot ja erikoismerkit.

Ayumi Hamasaki

ViestiKirjoittaja sunny » Ti Heinä 16, 2013 2:52 pm

Kuva

1994-1996, 1998-nykyhetki

Ayumi Hamasaki (浜崎あゆみ, Hamasaki Ayumi, myös 浜崎歩), lyhyemmin Ayu, on j-popin kuningattareksi siteerattu laulaja, sanoittaja, malli ja näyttelijä.

Ayumi syntyi lokakuun toinen päivä Fukuokassa vuonna 1978 ainoana lapsena, ja hänet kasvatti hänen äitinsä sekä isoäitinsä isän jätettyä kolmevuotiaan Ayumin perheineen ottamatta yhteyttä sen jälkeen. Seitsenvuotiaana Ayumi aloitti mallintyöt lähiympäristössä sijaitsevissa yrityksissä, kuten pankeissa tukeakseen perheensä tuloja. Hän jatkoi tätä urapolkua pitkin, ja jätti neljätoistavuotiaana perheensä Fukuokaan lähtiessään itse Tokioon. Ayumin mallinura ei kestänyt pitkään, sillä hänet todettiin liian lyhyeksi ja hänen edustajansa SOS lähetti hänet edelleen. Vuonna 1995 Nippon Columbian alaisena Ayumi julkaisi räppi-EP:n Nothing from Nothing, mutta hänet erotettiin, sillä albumi ei päässyt Oricon-listalle. Tämän epäonnistumisen jälkeen Ayumi siirtyi näyttelemään B-luokan elokuviin ja televisiosarjoihin, jotka eivät menestyneet. Vuonna 1997 Avexin johtaja Max Matsuura kuuli Ayumin laulavan karaokea, ja sai suostuteltua viihdebisnekseen uskonsa menettäneen Ayumin liittymään riveihinsä. Niinpä vuonna 1998 Max Matsuuran alaisena Ayumi alkoi julkaista kiitettävästi myyviä singlejä, jotka lopulta huipentuivat vuonna 1999 esikoisalbumiin A Song for ××. Debyyttialbumi ponkaisi Oricon-listan kärkeen ja pysyi siellä neljän viikon ajan, vahvistaen Ayumin suosion Japanissa.

Jatkuvasti muuttuva imago ja tarttuvat kappaleet, joiden tekoa Ayumi tiiviisti pitää silmällä ovat levittäneet hänen jatkuvasti kasvavaa suosiotaan läpi Aasian; Ayumin aloittamat musiikki- ja vaatetrendit ovat levinneet muun muassa Kiinaan, Singaporeen ja kaakkoisaasiaan. Ahkeran levyttämisen lisäksi Ayumi on lainannut kappaleitaan useille televisiomainoksille ja esiintynyt sellaisissa itsekin.

Vuoden 1998 debyyttisingle Poker Facesta lähtien Ayumi on myynyt yli 53,000,000 levyä Japanissa, tehden hänestä yhden parhaiten myyvistä artisteista nousevan auringon maassa. Naisartistina Ayumilla on kotimaassaan hallussaan useita ennätyksiä singlepuolelta; esimerkiksi eniten ykköspaikan hittejä äänittäneen naisartistin, eniten peräkkäisiä ykköspaikan hittejä äänittäneen sooloartistin ja eniten miljoonia myyneen tittelit. Vuodesta 1999 lähtien Ayumilla on ollut vuosittain vähintään yksi single listojen kärjessä, lukuun ottamatta vuotta 2011, jolloin hän ei julkaissut singlejä. Ayumi on ensimmäinen naissooloartisti, jolla on debyytistä lähtien ollut kahdeksan studioalbumia Oricon-listan kärjessä, sekä myös ensimmäinen artisti, jolla on ykköspaikan albumi kolmentoista peräkkäisen vuoden ajan debyytistä lähtien.

Tähän päivään mennessä Ayumi on äänittänyt 14 studioalbumia (joista jokainen on myynyt vähintään kultaa, jotkut triplaplatinaa ja vanhemmat teokset miljoonia), viisi EP:tä, kuusi kokoelmalevyä (kaikki vähintään platinaa uusinta lukuunottamatta), 24 remix albumia (suurin osa myynyt joko platinaa tai kultaa), 52 singleä (kaikki myyneet vähintään kultaa, suurin osa platinaa), kuvannut 103 musiikkivideota ja julkaissut 28 konsertti-DVD:tä. Tämän lisäksi Ayumi on julkaissut oman vaatelinjan MTRLG (Material Girl) vuonna 2001, juontanut omaa ohjelmaa Ayuready? Fuji TV:llä lyhyesti vuoden 2002 loppupuolella sekä avannut ravintolan nimeltä Rainbow House Shounan Beachilla osana mainoskampanjaa levylleen Rainbow ja ohjelmalleen. Viime vuonna Ayumi julkaisi myös kynsitaidekirjan (nail art), jossa hän esitteli omasuunnittelemiaan ja –valitsemiaan kynsityylejä.

Tuoreimpia julkaisuja (koska koko diskografian listaaminen olisi naurettavaa):
Melody – Balladipoppia, joka on Ayumille ominainen musiikillinen tyylisuunta. Lisäksi vähintään kiintoisa musiikkivideokonsepti…
Wake me up – Kesäiltabileisiin mainiosti sopiva popbiisi länkkärimaisella videolla höystettynä.
Snowy Kiss – Dramaattinen, melko instrumentti-raskas kappale.

Linkkejä
Ayumi Hamasakin OHP (en)
Ayumi Hamasakin virallinen Facebook
Ayumi Hamasaki iTunesissa
Last.fm (浜崎あゆみ)
Viimeksi muokannut sunny päivämäärä Ke Heinä 17, 2013 5:58 am, muokattu yhteensä 1 kerran
難道 是天意

sunny
Vuoden kommentoija

Re: Ayumi Hamasaki

ViestiKirjoittaja sunny » Ti Heinä 16, 2013 2:56 pm

Röyhkeästi postaan omat ayumikokemukseni suoraan introviestin perään estetiikkaa suuremmitta syittä. :’)

Tutustuin Ayumin musiikkiin (parhaan arvioni mukaan) viitisen vuotta sitten, eli en koe olevani ihan mikään fanikannan keltanokka. Ensimmäisiä kuulemiani kappaleita on hankala muistaa, sillä en koskaan oikeastaan ”aloittanut” Ayumin kuuntelemista – se tuli siinä samalla muun jpopin ohella luonnostaan. Aikaisimmat kuuntelumuistoni kuitenkin käsittävät mm. varmasti kaikille Ayufaneille tutut Step Youn, Marionetten ja Jewelin. Nuorempana olin suurikin fani – mitäpä en olisi tehnyt näyttääkseni yhtä nätiltä kuin Ayumi :P

Jos mietitään muita japanilaisia hittinaisartisteja kuten Koda Kumia tai Namie Amurota, on Ayumi ehdottomasti minulle läheisin. Ehkä ”läheisin” on väärä sana kuvaamaan suhdettani Ayumiin, sillä – kuten yleensä japanilaisien artistien kohdalla – minun on ollut hankala löytää Ayumia haastattelua vapaammasta ympäristöstä. En siis kai edelleenkään osaisi kirjottaa pitkiä paragrafeja Ayumin persoonasta ihmisenä, mikä on mielestäni hyvin valitettavaa. Youtuben koettua tekijänoikeusongelmia muutamia vuosia takaperin lähes kaikki Ayumin ja monen, monen muun japanilaisbändin/-artistin videomateriaalit hävisivät kuin tuhka tuuleen, eikä tähän valitettavasti ole vieläkään tullut muutosta... mutta alan vähän harhautua aiheesta.

Myönnän, etten ole seurannut Ayumia kuin hai laivaa pariin vuoteen. En osaa sanoa sille parempia selityksiä kuin sen, että putosin kelkasta, enkä jaksanut heti kiivetä takaisin. Joka tapauksessa, nyt olen herätellyt uudelleen kiinnostustani Hamasakin puuhiin, ja pakko myöntää, että en ole pettynyt! Party Queen -albumi oli mielestäni nappisuoritus, ja on hienoa huomata, että vaikka Ayumi on kehittynyt, ei hän ole lainkaan menettänyt kosketustaan omaan tyyliinsä.

Olen miettinyt kuumeisesti lempikappalettani tämän postauksen alusta lähtien, sillä olen huomannut sen mainitsemisen olevan perinne näissä bänditopikeissa (kyllä, olen tutkiskellut niitä vaikken osaa olekaan ottanut), mutta en ole tullut minkäänlaiseen tulokseen. Oikeastaan en osaisi varmasti nimetä lempikappaletta yhdeltäkään suosikkiartisteistani – se vaihtuu mielialan, tunteen, kellonajan, vuodenajan, kuunkierron ja tähtien asennon mukaan miksi milloinkin. Saatan myöhemmin tulla muokkausnappulan voimin takaisin, jos selvitän tämän arvoituksen.

Joka tapauksessa, Ayumi on, kuten sanottua, minulle tärkein japanilainen naisartisti, ja oli todella mukava elämys palata takaisin hänen musiikkinsa pariin. Pidän hänen musiikistaan samoista syistä, mistä pidin siitä alun perinkin – se on raikasta, mukaansa tempaavaa ja kaunista kuunneltavaa niin liveissä kuin levyltäkin. Ayumin itsevarmuus paistaa japaninmaalta tänne asti, ja hän on mielestäni jokaisen lukuisista levymyynneistään ansainnut. En ole edelleenkään maailman aktiivisin kuuntelija, sillä musiikillinen focusini on yhä koreanmaalla, mutta jos japanilaisista artisteista puhutaan, Ayumi pitää kyllä kärkisijaa.

Entäs te muut? Onko Ayumi ihana vai ihan liian pop? Oletteko Koda Kumi faneja ja teistä tuntuu, että Ayun seuraajat ovat verivihollisia? Jatketaan ihmeessä keskustelua!
難道 是天意

sunny
Vuoden kommentoija

ViestiKirjoittaja sunny » Ma Syys 09, 2013 12:05 am

Julkaisu-uutisia!

Ayumi on siis julkaisemassa 14-raitaisen live CD:n 18.9. Tämä teos, joka kantaa nimihirviötä ayumi hamasaki 15th Anniversary TOUR 〜A BEST LIVE〜 siis on nauhoitettu Ayumin viidennentoista juhlavuosikiertueen A Best Liven viimeisenä päivänä Yoyogi National Gymillä 28.7.13. Tracklist ja kansi näkyvät ylläolevassa Youtubevideossa, joka siis on lyhyt preview kaikista levyn biiseistä (nimenomaan liveversioina). Sikälimikäli joku on liian laiska mulkaisemaan ko. linkkiä tarkemmin, tässä on vielä raitalista:

1. A Song for ××
2. Memorial address
3. poker face
4. Fly high
5. M
6. No way to say
7. BLUE BIRD
8. JEWEL
9. HEAVEN
10. Tell All
11. Voyage
12. Key 〜eternal tie ver.〜
13. teddy bear
14. Who

Sieltä varmasti jokainen fani ainakin muutaman tutun nimen bongaa :) Hintaa tällä teoksella on 3000 yeniä eli noin 23 euroa.

Tämän lisäksi tulossa on myös tietysti itse DVD kyseisestä keikasta, joka kantaa samaa nimeä ja ilmestyy kauppoihin 30.10.13. Siitä on tulossa muutama eri versio, ainakin seuraavat:
1) Regular, hintaa n. 44e
2) Regular Blu-raynä, hintaa n. 52e
3) Limited, mukana live photobook, n. 65e
4) Limited Blu-raynä, mukana live photobook, n. 73e

Valinnanvaraa siis löytyy niin köyhemmille kuin rikkaillemmikin! Ko. DVD:stä ei ole vielä hirveästi tietoa (ei edes jacketiä), mutta ainakin Cdjapanissa kaikki versiot vetelevät viimeisiään ennakkotilauksien suhteen. Kaikista versioista löytyy kaksi disciä, mutta ei ole varmaa vielä, ovatko molemmat itse keikkaa vaiko sisältääkö toinen extramateriaalia, kuvausta kun ei vielä ole parannettu, ainakaan englanniksi. Japaniksi cdjapan tarjoaa seuraavaa:

CDjapan kirjoitti:記念すべきデビュー15周年イヤーを飾る全国アリーナツアー"ayumi hamasaki 15th Anniversary TOUR 〜A BEST LIVE〜"は、タイトル通りまさに"ベスト・オブ・ベスト"な内容で全国14箇所28公演で開催中。 『これまで支えてきてくれたファンのみんなと一緒に選曲したい』というayuの意向により、デビュー曲「poker face」から15年間に発表された全ての楽曲の中からセットリストをファン投票によって決定した、正真正銘大ヒット曲ばかりで構成された永久保存版のプレミアム・ライヴ! そんな2013年ツアーを締めくくる、7月28日に聖地・国立代々木競技場第一体育館で行われる最終公演の模様を完全収録!

Itse olen ainakin kiinnostunut DVDstä, ja heti kun raavin rahat kasaan, hankin sen mielelläni hyllyyni. Live CD:t eivät ole koskaan olleet minun juttuni (itse DVD:stä voi tehdä mp3-raitoja helposti), joten sitä tuskin olen hankkimassa, vaikka julkaisupäivä onkin aiemmin.

Ayu varmasti promotoi tarkemmin DVDtä myöhemmin, joten heti kun lisätietoa ilmenee, päivitän siitä tähän topikkiin (ellei joku muu ehdi ensin -- tosin vaikuttaa siltä, että Lafin Ayufanit ovat joko piilossa tai olemattomia. Äänestäisin itseäni vuoden Ayumi Hamasakiksi Gaalassa jos se olisi kategoriana.)
難道 是天意

sunny
Vuoden kommentoija

ViestiKirjoittaja sunny » Ti Joulu 10, 2013 1:48 pm

Feel the love / Merry-go-round -single kolahtaa kauppoihin 25.12.2013, eli parin viikon päästä tämän viestin postauksesta, kolmena eri versiona. Kaikissa on samat kuusi raitaa (ks. alta), mutta erot näkyy hintojen lisäksi A- ja C-versioiden DVD-puolella: A sisältää nimikkoraitojen musiikkivideot, ja C sisältää niiden lisäksi vielä haastattelun (mistä tämä haastattelu tarkalleen ottaen on, siitä ei ole tietoa - se on nimetty mysteerisesti ja kieliopillisesti väärin "A interview" Ayun kotisivuilla).

Singlen raitalista kirjoitti:01 Feel the love(Original mix)
02 Merry-go-round(Original mix)
03 Feel the love (DJ Hello Kitty remix)
04 Feel the love (Blasterjaxx remix)
05 Feel the love(Original mix -Instrumental-)
06 Merry-go-round(Original mix -Instrumental-)

Molemmat biisit ovat kuultavissa/nähtävissä short-versioina Ayun Youtubessa, linkitin ne raitalistaan suoraan.

Oma mielipiteeni biiseistä ei ole kovinkaan mainitsemisen arvoinen, sillä pidin niistä molemmista, vaikka olikin hassua kuulla miesräppiosio Merry-go-roundissa. Huomioon ottaen, että single julkaistaan joulupäivänä, olisin odottanut jotain vähän enemmän talveen sopivaa, mutta näistä kahdesta tulee ennemmin mieleen Kaliforian biitsit kuin Korvatunturi. Ayun viimeaikainen länkkäribuumi on ollut aika ilmeinen etenkin Wake me upin ja nyt näiden kahden musavideon jälkeen, mikä tosin ei ihan mielettömästi minua ihmetytä. Markkinat kun laajenisivat tuntuvasti, jos saisi jalansijaa Amerikan mantereelle!

En tosin ole aivan varma, saako sitä ihan tällä Feel the loven kaltaisella musiikkivideolla, joka näyttää tukevahkoa länkkärityttöä juoksemassa halki maiden ja mantujen treenatun hottismiehen (James Ellis) perässä, ja saatuaan miehen kiinni, tyttö muuttuu Ayuksi. What :D Oliko kyseessä perus ensin-olen-lihava-ja-en-siis-hyvännäköinen-mutta-lopussa-muutun-laihaksi-jumalattareksi -tarina? Miksi sitten käyttää länkkärityttöä lihavaan osioon? PV on saanut melko ristiriitaista palautetta nettikansalta, toisten mielestä se on hauska ja söpö ja toisten mielestä rasistinen ja loukkaava.

Kaiken kaikkiaan, ihan hyvä single, odotan innolla remix-versioita Feel the lovesta!
難道 是天意

sunny
Vuoden kommentoija

Paluu Bändit # A - G