Betauttamisen ihanuus ja kurjuus

Yleistä keskustelua kirjoittamisesta - haasta tai ota haaste vastaan, etsi inspiraatiota tai betaa.

Betauttamisen ihanuus ja kurjuus

ViestiKirjoittaja gnrbu » Ke Tammi 13, 2010 2:24 pm

Moderaattorina olemisen paras osa on tilastojen tekeminen. Löysin tänään ihmeellisen luvun, jota haluaisin esitellä teille tarkemmin. Kyseinen luku on 58,3%.

Mitä tuo 58,3 prosenttia kuvaa? Kyseessä on tietysti niiden Lafiin tammikuun 1.-13. päivän välillä postattujen ficcien osuus, joita ei ole betattu tai jotka on betattu huonosti, ja jotka tullaan lähiaikoina poistamaan foorumista, ellei niitä uudelleenbetata nopeasti. Parhaan matikkapään omaavien jäsenten hälytyskellot taitavat jo soida. Ei kai edes gnrbu voi olla niin ilkeä moderaattori, että poistaisi yli puolet viimeisten kahden viikon aikana julkaistuista ficeistä?

Vaihtoehdot ovat valitettavasti aika vähissä. Niinpä avaan keskustelun ficcien betauttamisesta ja betauttamattomuudesta ja toivon mahdollisimman monen jakavan mielipiteensä!

Onko Lafin betauspakko hyvä asia, kuten ylläpito uskoo, vai eikö betaamattomuus sittenkään häiritse lukijoita, kuten yli puolet kirjoittajista näyttää uskovan?

Onko betan hankkiminen tällä hetkellä kohtuuttoman hankalaa? Tuleeko betatopiciin postattuihin betahakuihin vastauksia? Onko betalistauksen betoihin helppo ottaa yhteyttä, ja onko betan löytäminen sitä kautta helppoa vai vaikeaa? Kuinka uudet foorumilaiset saataisiin ottamaan rohkeasti yhteyttä kokeneisiin betoihin? Kuinka jokaiselle foorumilaiselle saataisiin hakattua kalloon, että betauspakko koskee ihan jokaista? Eikö sitä ole painotettu tarpeeksi? Miksi niin moni uskoo olevansa se ainoa poikkeus sääntöön? Onko mitään, mitä ylläpito voisi tehdä helpottaakseen betan hankkimista?

Jos betaat itse, olisiko sinun mahdollista tehdä sitä enemmän? Aloittelevat jäsenet postaavat ensimmäisinä teksteinään useimmiten lyhyitä one-shotteja The GazettEsta, An Cafesta tai muista "suosituimmista" bändeistä - olisiko sinun mahdollista betata tällaisia satunnaisesti ihan vain auttaaksesi uusia jäseniä ja antaaksesi heille rehellistä palautetta heidän kirjoitustaidoistaan? (Yritän selvittää, olisiko mahdollista koota vapaaehtoisten betojen rinki, jolloin jokaiselle uudelle foorumilaiselle voitaisiin tarjota beta ensimmäiseen ficciin [tai lukuun, jos ficci on moniosainen] ilman, että hänen tarvitsee etsiä itse. Kuulostaako idea toteuttamisen arvoiselta?)

Lisäksi tässä ketjussa saa vapaasti avautua betaamattomien ficcien kamaluudesta, betan etsimisen kamaluudesta, betaamisen kamaluudesta tai mistä vain betaamiseen liittyvästä.

//Amber muutti topicin Betauttamisen ihanuus ja kurjuus -ketjuksi 16.1. Nyt täällä saa kertoa myös parhaista betauttamiskokemuksista ja betauttamisen hyvistä puolista! Sille on nyt kaksosketju Betaamisen ihanuus ja kurjuus, joka on tarkoitettu ensisijaisesti betaajille, ja tämä taas betauttajille.

gnrbu
Vuoden Kaoru

Re: Betauttamisen vaikeus ja kurjuus

ViestiKirjoittaja serellenders » Ke Tammi 13, 2010 3:50 pm

Köröhöm... itte olen pyörinyt tällä foorumilla rekisteröityneenä käyttäjänä kohta vuoden ja pakko myötää, että aivan alusta asti on löytynyt fictejä joissa ei ole käytetty betaa vaan siellä alku sepustuksissa löytyy betakohdassa tämä legendaarinen "en koe tarvitsevani".

Kuitenkin tuo gnrbun julkaisema luku oikeasti hirvittää. Itselleni ei nyt niin kamalasti ollut särähtänyt tuo korvaa kun itse tulee luettua pääasiassa vain tiettyjen henkilöiden tekstejä jotka käyttävät tekstinsä lähes poikkeuksetta betalla ennen julkaisua ja jos eivät ole käyttäneet niin tekstistä saattaa löytyä ehkä yksi tai kaksi näppäilyvirhettä joita ei välttämättä edes heti ensimmäisellä lukukerralla huomaa.

gnrbun painottaessa, että betaamattomuus näkyisi pääasiassa vain uusilla käyttäjillä. Noh, asia ei nyt taida kyllä olla ihan niin – betaamattomia fictejä löytyy myös vanhemmilta käyttäjiltä.
Tässä tulee vain mieleen, että mitä kauemmin on käynyt aktiivisesti lafissa, on jo nimeä ja on kirjoittanut useimpia fictejä mitkä ovat vielä hyviä ja kielioppi on hallinnassa ja teksti on lähes virheetöntä muutamaa näppäilyvirhettä lukuun ottamatta mahdollisesti. Tällaiset tilanteet annetaan anteeksi. Tai itseltä ainakin tuntuu siltä. Jos teksti on oikeasti virheetöntä eikä sitä olla betattu niin en ole nähnyt kertaakaan moderaattorin sanovan, että käytä tekstisi betalla tai hanki sellainen.

Kyllä minä ymmärrän, että onhan se kommentissa vaikea sanoa, että hanki beta vaikka teksti onkin virheetöntä, mutta silti. Lafin säännöt käskevät betauttamaan tekstit, niin miksi ei sitten toimita niin oli sitten vanhempi tai uudempi käyttäjä.

Ehkä vanhempia käyttäjiä ajatellen tuo sääntö voi olla turhauttava – varsinkin jos takana on yläasteen antama oppimäärä äidinkielessä ja kieliopista ja jos vielä siihen päälle laitetaan vaikkapa pari vuotta lukion antamia äidinkielentunteja niin se voi tosiaankin olla turhauttavaa. Jos oikeasti pystyy itse tarkastamaan sen tekstin ja löytämään ne kaikki virheet. Kuitenkin lähes poikkeuksetta itse ei huomaa niitä kaikkia mahdollisia näppäilyvirheitä mitä on tullut kirjoitettua jos esim. word ei ilmoita niitä.
Itse kun käy omaa tekstiään lävitse niin tietää pääpiirtein mitä on kirjoittanut ja oma mieli jotenkin tuntuu ennakoivan seuraavaa sanaa. Jos esim kaksi kirjainta on vahingossa vaihtanut paikkaa, tai näppäimistössä viereinen kirjain on mennyt sen oikean kirjaimen tilalle, niin sitä ei välttämättä itse lukiessa huomaa.
Itselleni on käynyt näin muutaman kerran esim ihan omaa ainetta läpikäydessä.

Sitten tuosta itse betan hankkimisesta.
Miten se on niin vaikeata hankkia itse? Laittaa yksäriä jollekin beta-listalla olevalle henkilölle, kysyä voisiko ehtiikö hän betata fictin ja pistää sitten alkutiedot, jotta henkilö näkee vähän minkälaisesta ficistä on kysymys.
Ei nämä vanhemmat lafilaiset joilla on vähän enemmän nimeä ole kuitenkaan mitää yli-ihmisiä. Ihan samanlaisia tallaajia kun kaikki muut. Eivät olet mitä todennäköisemmin puremassa uusilta käyttäjiltä päätä irti vaan sen takia, koska uusi käyttäjä nyt sattui pyytämään betata hänen fictinsä. He itse ovat tarjoutuneet betailemaan joten ei pitäisi olla mitää ongelmaa.

Betan hankkiminen yksittäiselle tekstille on käsitykseni mukaan ihan suhteellisen helppoa jos ei ole mitenkään erityisen tarkka ja vaativa siitä mitä betan täytyy tehdä. Jos riittää, että tuo henkilö vaa lukaisee tekstin ja ilmoittelee virheet jotka löysi niin siinä se. Mutta heti jos betalta aletaan vaatimaan enempi aikaa tai enempi tietämystä fandomina olevaa yhtyetä kohtaa niin mitä luultavammin betan hankkiminen hankaloituu saman tien.

Tällaisia ajatuksia tällä kertaa. Yrittäkää ymmärtää.
Kun ruumiini ajattelee... On ihollanikin sielu
Colette, la retraite sentimentale

ex-altesse

serellenders
Teknikko

ViestiKirjoittaja gnrbu » Ke Tammi 13, 2010 4:19 pm

Tiedän yksinkertaistaneeni betauspakkoa aloitusviestissä. Totuushan on se, että jo foorumin säännöissä lukee, ettei betaa ole pakko käyttää, jos osaa kirjoittaa virheetöntä suomea. Jos moderaattorit tai lukijat eivät löydä ficistä virheitä, betaamattomuus on täysin sallittua. Tuohon 58,3 prosenttiin ei ole laskettu mukaan niitä betaamattomia ficcejä, joiden kirjoittajat eivät oikeasti betaa tarvitse, vaan pelkästään poistouhan alla olevat.

Valitettavasti oikeasti virheetöntä tekstiä osaa kirjoittaa vain pieni osa foorumilaisista. Ne, joita betauspakko ei koske, tietävät sen kyllä itse. Valitettavasti nyt näyttää siltä, että liian moni luulee kuuluvansa tähän joukkoon, vaikka asia ei todellisuudessa niin ole. Käytännössä betasta voi luopua silloin, kun kirjoittaja lähettää tekstinsä hyvälle betalle, ja paluupostissa tulee teksti, josta on korjattu korkeintaan pari typoa. (Kannattaa kuitenkin huomata, että tosi moni "hyvistäkin" kirjoittajista käyttää silti betaa ihan vain tuplavarmistuksen ja betapalautteen takia!)

Tutkin betaamattomien ficcien postaajia, ja joudun myöntämään, että olet oikeassa siinä, ettei betaamattomuus ole vain uusien käyttäjien ongelma. On kuitenkin selvästi havaittavissa, että suurin osa betaamattomia ficcejä kirjoittajista ei ole aktiivisia, ts. he ovat voineet rekisteröityä jo kuukausia sitten, mutta he eivät ole postanneet paljon. Tällä hetkellä keskimääräinen "ongelmakirjoittaja" on rekisteröitynyt foorumiin puoli vuotta sitten, postannut jäsenyytensä aikana 26 postia (mikä on aika vähän) ja postaa ensimmäistä ficciään. Mielestäni kyseessä on siis ensisijaisesti aloittelevien ficcareiden ongelma.

gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja serellenders » Ke Tammi 13, 2010 7:25 pm

Nyt lähtee eka quote ihan väärästä päästä mutta menköön.

gnrbu kirjoitti:Mielestäni kyseessä on siis ensisijaisesti aloittelevien ficcareiden ongelma.

En kieltänyt, että eikö tämä näkyisi suurimmaksi osaksi aloittelevilla ficcareilla, mutta oli vaan pakko mainita, että myös vanhempien ficcareiden parissa tätä esiintyy, koska aloitusviesti oli niin painottautunut juuri uusiin käyttäjiin.

Mutta asia minkä itse olen nyt ihan kolmen päivän sisällä pistänyt merkille on se, että tämä betaamattomuus näkyy varsinkin sallittu ja K-7 - K-13 alueilla hyvin selvästi. Tai se tulee esille enemmän negatiivisessa kuvassa kielioppi virheiden ja muitten virheiden kautta suurella määrällä. Kun viettää suuremman osan ajasta juuri K-15 ja K-18 osastoilla niin jotenkin tämä ongelma tulee esiin vain enemmän yksittäistapauksina.

En tiedä johtuuko tämä juuri siitä, että tuolla korkeamman ikärajojen osastolla kirjoittajat ovat juuri pääasiassa vanhempaa lafi kansaa ja ovat julkaisseet jo useampia fictejä ja heillä on kokemusta, löytyy luotto ja vaki betat joille voi käydä huoletta tyrkkäämässä tekstinsä.

Tuleeko tässä sitten se "kynnys" vastaan laittaa itse, uutena käyttäjänä viestiä vanhemmalla käyttäjällä kuka on kenties ollut mukana tällä foorumilla alusta asti, ollut kenties rekisteröitynä jo edelliselläkin foorumilla ja kun ei tunne ketää ja se postausmäärä saattaa olla juuri se yksi tai kaksi ja toisella on mittarissa jo 500 postausta ja avan alla saattaa keikkua joku lafi gaalasta saatu titteli.
Ehkä juuri siinä saattaa tulla sellanen olo, että ei pystykään laittamaan viestiä ja pyytämään betaksi. Vaikka periaatteessa nuo pitäisi juuri ottaa hiukan vakuutena siitä, että tuo henkilö osaa toimia betana ja hallitsee suomenkielioppia sen verran hyvin pystyäkseen korjaamaan toisen tekstin.

Mutta miten sitten voisi laskea tuota "kynnystä" jotta sen yli pääsisi?
Olisiko se sitten tosiaan toi aloitusviestissä ehdottamasi vapaaehtoinen betarinki vai jokin muu? Jotenkin tuntuu siltä, että tuohon kysymykseen pitäisi saada vastauksia juuri näiltä uusilta käyttäjiltä tai ei niin aktiivisilta käyttäjiltä jotka ehkä ovat juuri julkaisemassa ensimmäistä fictiään tai ovat juuri sen julkaiseet joko betautettua tai sitten ilman betaa.

Loppuu vielä pieni offi.

gnrbu kirjoitti:Tällä hetkellä keskimääräinen "ongelmakirjoittaja" on rekisteröitynyt foorumiin puoli vuotta sitten, postannut jäsenyytensä aikana 26 postia (mikä on aika vähän) ja postaa ensimmäistä ficciään.

Aika jännä koska mulla tais olla juuri ja juuri tuo 26 postia kun olin ollut täällä puol vuotta vaikka kävinkin täällä luuhaamassa lähes päivittäin :')

ex-altesse

serellenders
Teknikko

ViestiKirjoittaja Amber » Su Tammi 17, 2010 3:55 pm

gnrbu kirjoitti:Käytännössä betasta voi luopua silloin, kun kirjoittaja lähettää tekstinsä hyvälle betalle, ja paluupostissa tulee teksti, josta on korjattu korkeintaan pari typoa. (Kannattaa kuitenkin huomata, että tosi moni "hyvistäkin" kirjoittajista käyttää silti betaa ihan vain tuplavarmistuksen ja betapalautteen takia!)

Haluaisin tähän vielä kommentoida, että asia ei ole niinkään yksioikoinen, että betaaminen olisi pelkkää absoluuttisten virheiden korjaamista. Mikäli beta on hyvä, hän osaa tehdä hyvänkin kirjoittajan tekstistä isot liudat huomautuksia, ehdotuksia ja kyseenalaistuksia. Ainakin itse koen voivani julkaista myös ilman betaa, koska se, mitä betani minulle teksteistäni nostavat tarkasteltavaksi, ei ole yleensä peruskieliopissa tai oikeinkirjoituksessa. Niin kauan kuin saan äidinkielen esseeni lukiossa äärimmäisen vähällä punakynällä takaisin, kuvittelen omistavani tarkahkon kielitajun ja luen iltaisin suomen kielioppia, en koe tarvitsevani betaa - huolimatta siitä, montako korjausta betalta tulee sellaista käyttäessäni.

Lafin säännöt eivät myöskään vaadi täydellistä kieliasua, vaan riittävää. Siinä on suuri ero. Hyvin harva lukija saa sydänkohtauksia satunnaisista pilkkuvirheistä tai muusta pienestä = ei luettavuutta haittavaasta.
Sateen jälkeen hiekkatiellä kauneus hehkuu ja kumartaa syvään.

"I think that giving up is a harder road. Walk a road that wouldn’t leave you any regrets."
- Kaoru, Dir en grey

Amber
Vuoden beta

ViestiKirjoittaja Avalyn » La Helmi 06, 2010 3:32 am

Päätin nyt yön kunniaksi tulla jakamaan ajatuksiani betaamiseen liittyen, kun minulta kerran löytyy hieman kokemusta sekä betan etsimisestä että betana toimimisesta.

Lafin betauspakko on minusta ehdottomasti niin hieno asia, ettei siitä tule luopua toteuttamisvaikeuksista huolimatta. Kun selailee ficcifoorumeja, joilla betauspakkoa ei ole, oppii nopeasti arvostamaan betauspakkoa. On totta, ettei muutama virhe tuhoa kenenkään lukunautintoa, mutta jos melkein jokaisessa virkkeessä on jotakin pielessä, niin sellaiselta on jo aika vaikea ummistaa silmiään. Sitä paitsi minusta ne viimeisetkin virheet olisi hyvä karsia pois ihan vain jo sen takia, että oikeakielisyys on keskeinen osa kirjoittamista. Virheetön teksti on ainakin itselleni arvo sinäänsä, ja betautankin ficcini paitsi lukijoiden myös itseni takia.

Valitettavasti minun on todettava kokemuksen syvällä rintaäänellä, että betatopic ei oikein toimi. Olen hakenut itselleni betaa kahdesti Lafiin liityttyäni ja jäänyt kummallakin kerralla nuolemaan näppejäni. Ensimmäisellä kerran hain esikoisficilleni betaa kommentoituani jo jonkin aikaa muiden lafilaisten teoksia, mutta koska en ollut julkaissut aiemmin yhtäkään ficciä, betatta jääminen oli kaiketi suhteellisen ymmärrettävää. Toisen kerran etsin betatopicin kautta betaa yhtä ainoaa lukua varten ihan hiljattain, ja koska olen julkaissut jo useampia ficcejä, olin aika toiveikkaalla mielellä liikkeellä. Kävi kuitenkin jälleen niin, että jouduin itse ottamaan yhteyttä ihmiseen, joka oli ilmoittanut toimivansa betana, ja kysymään, josko hän olisi halukas auttamaan.

Myönnän, että harkitsin vakavasti jättäväni kyseisen luvun kokonaan betauttamatta, koska a) tiesin, ettei siinä olisi virheitä kuhisemalla ja b) vaatii yllättävän paljon rohkeutta käydä nykäisemässä ventovierasta ihmistä hihasta. En tiedä, kokevatko muut ihmiset samoin, mutta itse pelkään olevani vaivaksi tai häiriöksi, jos käyn pyytämässä joltakulta jotakin. Kenties tämä on yksi syy siihen, että niin moni ficci postataan betaamattomana. Ihmisen täytyy jo melkoisen tosissaan haluta itselleen beta, jotta hän uskaltautuisi lähettää yksäriä potentiaaliselle betalle. Toki voi olla niinkin, että monet ovat vain välinpitämättömiä. Toisille kirjoittaminen ei ole samanlainen sydämen asia kuin toisille vaan sitä harrastetaan vaikkapa kavereiden esimerkin vuoksi tai ihan vain siksi, että ficit sattuvat kuulumaan niin kiinteästi suomalaiseen jiirukulttiin. Luulenkin, että betauspakkoa vastaan tullaan rikkomaan tahallisesti niin kauan kuin Lafi pysyy pystyssä. Oma kiva tulee helposti ennen yhteisiä sääntöjä, jotka saatetaan kokea vain suosituksiksi. Ja ainahan on myös niitä, joilla on jostakin epämääräisestä syystä liian suuret luulot omista kirjoitustaidoistaan.

Mitä ongelman ratkaisuun tulee, betarinki kuulostaa oikein hyvältä ratkaisuvaihtoehdolta. Epäilen kuitenkin hieman, että siihen ei saada millään koottua tarpeeksi betoja. Esimerkiksi An Cafe on fandom, johon moni kokenut beta ei tunnu halukkaalta tarttumaan, ellei palkintona ole vähintään romanttinen illallinen oman lempirokkarin kanssa. Toinen ongelma on se, että luultavasti kovin moni beta ei halua betata tekstiä, joka pitää pahimmassa tapauksessa kirjoittaa melkeinpä uudelleen, ennen kuin se kelpaa julkaisuun. Rehellisyyden nimissä on myönnettävä, ettei ainakaan minua hirveästi houkuttele ajatus sellaisesta työmäärästä. Vielä työmäärääkin pahempaa minusta on kuitenkin se, että koska beta ei voi kehittää toisen ihmisen ficciin kokonaan uutta, parempaa juonta tai kirjoittaa hahmoja uudelleen, niin ficci saattaa olla vielä betaamisen jälkeenkin tasoltaan sellainen, ettei sitä kannattaisi välttämättä julkaista. Olen ehkä itserakas, kun sanon näin, mutta minusta on huomattavasti mukavampaa nähdä nimeni betan kohdalla juoneltaan erinomaisessa ficissä kuin sellaisessa ficissä, jonka olisi ollut parempi jäädä kirjoittajan kotitietokoneen kätköihin harjoituskappaleeksi. Jälkimmäisenä kuvatun ficin kohdalla tuntuu vain siltä, etten ole hoitanut hommaani kunnolla, kun teksti ei edelleenkään hivele lukijoiden mieltä, vaikka olisinkin onnistunut karsimaan siitä kaikki virheet.

En kuitenkaan pitäisi mahdottomana ajatuksena, että liittyisin betausrinkiin, jos sellainen perustettaisiin. Tällä hetkellä se ei onnistuisi, koska minulla on muutenkin kädet täynnä tekemistä, mutta joskus tulevaisuudessa voisin vakavasti harkita ajatusta. Pitäisi vain onnistua tunkemaan turha itsekkyys pois tieltä ja saada sisäinen auttamishalu heräämään. Asiassa on kuitenkin se hankaluus, että betaaminen on vapaaehtoista puuhaa, josta betan pitäisi jopa jossain määrin nauttia. Jos ihminen betaa ficcejä hyväntekeväisyystyönä, niin saattaa olla, että hommasta menee enemmin tai myöhemmin maku. Kun betattavaksi tarjotaan paljon erinomaisia, kiinnostavia ficcejä, on vaikea saada itseään motivoiduksi niin, että tarttuisi niiden sijaan pelkkää hyvää hyvyyttään siihen muutamia viestejä postanneen uuden käyttäjän An Cafe/Gazette-ficciin, joka sisältö ei herätä minkäänlaista uteliaisuutta.

Lopuksi voisin mainita huomanneeni, että aika usein juoneltaan kaikkein tasokkaimmissa ficeissä on betana ihminen, jolla on nimeä Lafissa. Jos betana on vaikkapa joku moderaattoreista, ficci on miltei järjestään lukemisen arvoinen. Jos juoneltaan heikossa ficissä on beta, hän on puolestaan miltei aina lafilainen, jonka nimi ei soita mitään kelloa lukijan päässä. Ilmeisesti itseään kohtalaisen taitavina pitäviä betoja ei siis pahemmin huvita tarttua ficceihin, jotka eivät luultavasti parane hyvällä betauksellakaan Nobelin kirjallisuuspalkinnon arvoisiksi suorituksiksi.
Jossain ollessaan on jostain poissa.

Avalyn
Vuoden trouble

ViestiKirjoittaja Ninjin » Ke Helmi 17, 2010 2:35 pm

Betauttaminen on kamalaa. Se jos mikä tuhoaa mun uskoa itseeni kirjoittajana ja ylipäätään yhtään minään - pidän teksteistäni, kunnes tiedän, missä kaikkialla niitä virheitä ja epäkorrektiuksia (onko toi sana?) on, ja sen jälkeen mä lähes poikkeuksetta vihaan tuotostani.
Mun on toisinaan pakko vaan sulkea koko nettiruutuni ja kirjoitusohjelmani, kun oon korjaamassa niitä virheitä, niin pahaa se tekee. Miksi? Mä en todellakaan tiedä. En betauttaisi juttujani ollenkaan koskaan ellei se toisinaan tuntuis välttämättömältä, ja silloinkin teen sen ainoastaan hammasta purren. Betaaminen tuntuu siltä, että joku sörkkii sormeaan mun kylkiluideni väliin ja ähättää että ETPÄS OSAA ETPÄS OSAA TYPERIÄ VIRHEITÄ, VIRHEITÄ, VIRHEITÄÄÄÄÄHÄÄÄ
Jopa tutulla betalla asioiminen on ihan hirveää. ._.

Yleisestä betauspakosta oon kuitenkin nykyään aika positiivisella mielellä, mutta mua ärsyttää, kun ihmiset ei osaa arvioida omaa tarvettaan sille. "En tarvitse" tai pelkkä "ei oo" tai vielä pahempi koko betamaininnan puuttuminen on tosi rasittavaa, kun kyseessä on (useimmiten nuori, vähän kirjoittanut) henkilö, joka ei vielä osaa laittaa edes oikeita kirjamia tai yksinkertaisia omistusmuotoja paikoilleen.
"Hänen kirja", pahimmillaan "hnäen krija"-tyyppisiä virheitä löytyy niin luvattoman monista fikeistä, että kammottaa.
Mä en ymmärrä, eikö itsekritiikki oikeasti olekaan sellainen juttu, mikä iskee kun on päälle sivun verran kirjallista matskua suoltanut? Eikö? D: Älkää rikkoko mun kuplaa, koska sen pitäis olla.
Miksi fikkaaminen on niin kevyttä, ettei laatuun tarvitse panostaa ollenkaan?

Sosiaalivammaisena mun pitää vielä sen verran itkeä, että jos mun luotettu esi- ja pääbetaverkostoni yhtäkkiä lakoaisi, mä en uskaltaisi hankkia uutta. Mun on tosi vaikeaa heittää yksäriä kellekään, vielä vaikeampaa jos mun pitää tuntemattomalta ihmiseltä pyytää jotain - mutta jos mun fikkini olis poistouhan alla kielioppipainajaisen vuoksi, olis kyllä panokset varmaan jo aika suuret.
"I'm an angel, you ass. I don't have a soul to sell."

Ninjin
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja Ailesoku » Pe Huhti 02, 2010 9:44 am

Käytän kysymyksiä otsikkoina, kun olen niin veen laiska inspiroimaan itseäni muuten.

Onko Lafin betauspakko hyvä asia, kuten ylläpito uskoo, vai eikö betaamattomuus sittenkään häiritse lukijoita, kuten yli puolet kirjoittajista näyttää uskovan?
- No, mun mielestä se on ihan kylmä fakta, että pakkotilanteet rajoittaa ihmisiä. Tässä tapauksessa esimerkiksi betan pelko erinäisistä syistä saattaa rajoittaa kirjoittajia ja näin ollen Lafi saattaa menettää monta hyvää kirjoittajaa tästä syystä. Mua itteäni ei niinkään häiritse pilkkuvirheet, mutta mitä sitten tulee yhdyssanavirheisiin, käsittämättömiin sanajärjestyksiin, hyppelehtiviin aikamuotoihin, puhekielen ja kirjakielen sekoittamiseen ja tietenkin niihin kirjoitustypoihin, niin ne on asia erikseen. Betan kuuluisi osata korjata ne, ja tuntuu vähän siltä, että monet 'betat' eivät ole edes tietoisia siitä. Itse lyhyen betaurani aikani paneuduin hommaan todella ja opin virheistäni. Ehkä siksi en enää harrastakaan betaamista; suomen kieli on yksinkertaisesti kaikessa monimutkaisuudessaan niin vaikeaa, oli se kuinka paljon mun äidinkieli tahansa. Enpä mä toisaalta ole koskaan harrastanut suomenkielisten ficcien lukemista ja luen kirjoja muutenkin nykyään englanniksi, joten ehkä sekin on yksi asia.

Onko betan hankkiminen tällä hetkellä kohtuuttoman hankalaa? Tuleeko betatopiciin postattuihin betahakuihin vastauksia?
- Mulle betan hankkiminen englanninkielisiin ficceihin Livejournalista ei ole koskaan ole ollut vaikeaa, eritoten, kun olen osannut määritellä, mitä betaltani odotan. Mutta mä en usko, että näin pieneltä foorumilta löytyy ihan rajaton määrä avuliaita aatuja. Mitä mä hetki sitten vilkuilin betatopiikkia, niin siellä oli ihan uskomaton määrä sekä betatarjouksia- että pyyntöjä, ja mulle tuli heti sellainen kutina, että kaikki eivät ole saaneet tarvitsemaansa apua. Kun itse toimin betana, niin vaikka olinkin laittanut tarjouksen, niin kävin silti lukemassa hakuja ja vastasin itseäni kiinnostaviin. Joten mun kohdallani kyse ei ainakaan ole ollut viitsimisestä.

Onko betalistauksen betoihin helppo ottaa yhteyttä, ja onko betan löytäminen sitä kautta helppoa vai vaikeaa? Kuinka uudet foorumilaiset saataisiin ottamaan rohkeasti yhteyttä kokeneisiin betoihin?
- Taitaa tässä asiassa kyse olla enemmänkin iästä ja siitä surullisenkuuluisasta, suomalaisesta ujoudesta, kun ei uskalleta mennä hakemaan. Onhan se nyt päivänselvää, että varmastikaan kaikki betat eivät ole käytettävissä tietyn henkilön hädän hetkellä, mutta eikös se tosielämässäkin mene niin, että kun yhdeltä ei apua heru, niin sitten mennään kysymään toiselta? Kun tällä foorumilla sattuu olemaan se betauspakko, ja ihminen tietää, että on betan tarpeessa, eikä halua sitä negatiivista palautetta, niin sitten on vain voitettava se pelko ja tehtävä jotain asian eteen. Me kaikki kumminkin liikutaan täällä Internetin suuressa, kasvottomassa maailmassa, eikä meitä tapeta, jos me mennään kiskomaan betaa hihasta. Sitä varten ne ihmiset ovat sinne tarjoutuneet ja ne ovat ihan ilmoitusvelvollisia, haluavatko betata vai eivät. Ei se nyt kuolettava juttu ole.

Kuinka jokaiselle foorumilaiselle saataisiin hakattua kalloon, että betauspakko koskee ihan jokaista? Eikö sitä ole painotettu tarpeeksi?
- En ole ollut aktiivinen käyttäjä viimeisen vuoden aikana, mutta olen foorumin alkuajoista asti ollut mukana jutussa, täysin tietoisena betapakosta, eikä mulle siltikään se sana ole iskenyt ekana asiana eteen, kun olen kirjautunut sisään. Ehkä se johtuu siitä, että mä olen nähnyt tuota sanaa 'betapakko' vain erillisissä topiikeissa, joissa asiasta on ollut puhetta ja tietenkin foorumin säännöissä, jotka myöskin ovat erillisissä topiikeissa ja sinänsä aika piilossa. En nyt tosiaankaan muista, mitä kaikkea juttua rekisteröinnin vaiheessa oli, mutta olettaen, että tätä asiaa ei siellä pompannut esille, niin mun mielestä tehokkain keino painaa se sääntö uusien käyttäjien kalloon on se, että jo rekisteröintivaiheessa suurin piirtein capslokkaa sen säännön: FICIT ON BETATTAVA ENNEN POSTAUSTA. Ehkä se jäis paremmin niiden mieleen, eikä niiden tarvitsisi ihmetellä, miksi saavat niin paljon negatiivista palautetta kieliopista. Itse mä kyllä luen joka sivuston säännöt ennen aktivoitumista, mutta satun kyllä tietämään, että monet viis veisaavat niiden lukemisesta.

Miksi niin moni uskoo olevansa se ainoa poikkeus sääntöön? Onko mitään, mitä ylläpito voisi tehdä helpottaakseen betan hankkimista?
- Mä en usko kaikkien kuvittelevan olevansa poikkeuksia - voisin viitata tuohon ylläolevaan, että ehkä eivät vain tiedä. Olenhan mä itsekin törmännyt tapauksiin "en koe tarvitsevani", mutten mä niiden teksteistä sen puolesta ole löytänyt mitään suurempaa valitettavaakaan, joten no comments. Mä kyllä muistan tasan tarkkaan, mitä se betapakko täällä tarkoitti - "kaikkien ei tarvitse hankkia betaa, vain niiden, jotka ovat selkeästi sen tarpeessa" - ja niin paljon kuin en olekaan täysi kympin oppilas äidinkielessä, mä en ihan oikeasti koe tarvitsevani betaa. Mä tarkistan omat tekstini vähintään kolmeen kertaan ja jos siltikin löytyy virheitä, niin ne ovat puhtaita huolimattomuusvirheitä, jotka minä kyllä pystyn jälkeenpäin korjaamaan. Niistä saa kommentoida, mutta liioitteluunkaan ei tarvitse mennä. Yksi viidestä saamastani 'palautteesta' on oikeasti auttanut mua kielioppini siistimisessä; loput ovat olleet ns. turhia huomautuksia, jotka menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mitä ylläpito voi tehdä asialle? No ei vissiin kauheasti, kun niitä betaamattomia on prosentuaalisesti noin paljon. Siinäpä teille pähkinä purtavaksi.

Jos betaat itse, olisiko sinun mahdollista tehdä sitä enemmän?
- Betaisin edelleen kyllä mielelläni, jos minulla tällä hetkellä olisi pinnaa siihen. Vaadin itseltäni paljon, kielipoliisit vaativat multa paljon, ja tietyt kirjoittajat ikävä kyllä vaativat paljon työtä, että hieman se kyllä pännii, kun on sydänverellään tehnyt kaikkensa sen kirjoittajan tekstin siistimiseen ja siltikin joku elämätön käyttäjä jaksaa huomauttaa yhdestä tai kahdesta virheestä. Toisaalta, nyt kun mun suhteeni jrokin kanssa on päättynyt (mitäpä tällä foorumilla teen, no, jaan tietysti mielipiteitäni fanfictionista 6 vuoden kokemuksella), niin en tasan tarkkaan ala betaamaan ihmistä, joka olettaa mun hakevan tietoa ficcinsä bändistä. En tasan muuten hae - jos kirjoittaja itse ei ole sataprosenttisen varma henkilöistään ja vaatii betansa varmistamaan todenmukaisuuden, niin sitten ei ehkä kannata kirjoittaa niistä. Betan tehtävänä ei mun mielestä kuulu olla tietopankki siinä suhteessa; betan kuuluu oppilas, jonka kirjoittaja perehdyttää hahmojensa maailmaan, ja kommentoida itse siihen maailmaan, minkä se kirjoittaja on luonut. Ja toinen syy, miksi en ehkä olisi muutenkaan ammattimainen beta on se, että olen viime aikoina kehittänyt itseäni huimasti englanniksi ja on tuo finska jäänyt vähemmälle. Kattellaan. Onhan se betaaminen kaikessa haastavuudessa loppujen lopuksi kivaakin.

Aloittelevat jäsenet postaavat ensimmäisinä teksteinään useimmiten lyhyitä one-shotteja The GazettEsta, An Cafesta tai muista "suosituimmista" bändeistä - olisiko sinun mahdollista betata tällaisia satunnaisesti ihan vain auttaaksesi uusia jäseniä ja antaaksesi heille rehellistä palautetta heidän kirjoitustaidoistaan?
- Mä myönnän, että Antikku ei kuulu lähellekään mielibändejäni, ja Gazekin on 4 vuoden fanituksen jälkeen alkanut maistua puulta, mutta olen mä toisaalta lyhyen betaurani aikana fiksannut yhtä sun toista, itselleni vierasta fandomia ja hyvin se on sujunut, vaikkei mulla olekaan ollut hajua itse henkilöistä. Se on ollut mulle vain työtä ja henkilökohtainen haaste saattaa toisen ihmisen kirjoitus puhtaampaan muotoon. Mitä sitten tulee itse kritiikkiin, se on ollut mulle aina vaikeinta. Syy on se, että olen erityisen nirso sen suhteen, mitä luen, joten jos mä aikaisemmin kaunistelin hiukan sanojani, etten olisi lytännyt kirjoittajaa, niin nyt positiivinen feedback multa tulis olemaan kiven takana. Mä en esimerkiksi todellakaan haluaisi betata ja arvostella ihmistä, jonka kirjoitustaidot on mun mielestä ala-asteen tasolla. Se on niin helvetin hankalaa, enkä halua ottaa vastuulleni jonkun herkemmän kirjoittajan viiltelyä tai muuta vastaavaa, joten ei. En ehkä sopisi jonkun vaativan kirjoittajan betaksi, mutten todellakaan minkään aloittelijankaan. Kyllä mä odotan ihan oikeasti kirjoittajalta jotain tasoa, kun alan betaamaan sitä, ihan molempien mukavuuden vuoksi, enkä odota, että monellakaan aloittelijalla on sitä. Ikävä homma.

* * * *

Jos tähän rajoitettuun viestiin vielä mahtuu asiaa, niin haluaisin vielä valottaa omia kokemuksiani betoista.

Äidinkieli
- Silloin kun muinoin hain useamman kerran betoja englanninkielisille ficeilleni, niin nimenomaan painotin, että otan vastaan vain sitä äidinkielenään puhuvia. Pari jenkkiä kyllä hoiti kiitettävästi hommansa, mutta luettuani hiljattain ficcejäni ihan vertailun vuoksi, kuinka köyhää englantini silloin oli verrattuna nykyhetkeen, niin kyllä mulle tuli todellinen facepalm yhden jenkkibetan jäljiltä: niin törkeitä virheitä löytyi, että olis sen nyt 'natiivina' pitänyt ne huomata. Toisaalta kun vertaa omaan äidinkieleen ja siihen, että täällä tosiaan valitetaan betaamattomista ficeistä, niin näköjään se on ihan yleistä. Tulipa siinä samalla mieleen bestikseni vuosia sitten tekemä kommentti:
"Englantia äidinkielenään puhuvat ovat melkeinpä huonompia kieliopissa kuin ne, jotka sitä opiskelevat."
Haluan osittain allekirjoittaa tuon väitteen. Olen tavannut muutaman natiivin kyseisellä sivustolla, jotka tekevät ihan törkeitä virheitä, vaikka käyttävät sitä kieltä joka päivä. Ja joku LJ:ssä itse asiassa joskus kommentoi mun yhteen ficciin, kun mainitsin, ettei englanti ollut äidinkieleni, että "sä osaat huomattavasti parempaa englantia kuin mä - ja mä olen sentään britti." Ja mun englanti ei ollut silloinkaan mitään täydellistä. Eli sitten kun lähtee siihen betahakuun - no, minä en lähde enää, ei ole teksteistä suuria virheitä löytynyt enää vähään aikaan -, niin kannattaa muistaa capslokata myös se, että: HAETAAN BETAA, JOLLA OLI KIITETTÄVÄ NUMERO ÄIDINKIELESSÄ. Noin. Eivätkä noi jenkit ole niitä ainoita, jotka ovat typonneet ficeissäni melkein pahemmin kuin minä itse; on niitä muitakin lolleroita tapauksia näkynyt olevan tässä about kolmen vuoden aikana.

Tekstin muuntelu
- Kaikki kirjoitettu ei todellakaan sovi kaikkeen; joskus on varsinkin vieraassa kielessä muunnettava oikeat sanat oikeaan asiayhteyteen. En kuitenkaan missään tapauksessa hyväksy sitä, että beta ottaa vapauden POISTAA lauseita, koska hänen mielestään 'ne eivät kuulu sinne'. Itselleni on käynyt ihan muutaman kerran niin, ja tietenkin olen tyhmänä poistanut alkuperäiset kopiot heti betauksen saatuani, että kun olen sitten mennyt lukemaan korjausta ja löytänyt poistettuja kohtauksia, niin olen kironnut aika rankasti. Aloin tästä syystä siis säilyttämään alkuperäisiä. Mä kyllä ymmärrän, että mun ficeissä on usein aika laaja tunneskaala ja se saattaa hämmentää tasapainoisempaan tekstiin tottunutta ihmistä, mutten siltikään ymmärrä, millä oikeudella se ihminen deletoi mun juttuja; kuka se on kertomaan, mikä kuuluu siihen ficciin ja mikä ei? Mun mielestä mä se kirjoittaja olen, eikä se, eikä mulla ole tapana typota kokonaisten lauseiden verran, niin kyllä niillä siellä merkityksensä on ja näin ollen ne myös KUULUVAT sinne, koska minä olen ne sinne kirjoittanutkin. Saatana. Vituttaa tollainen 'päteminen'. Varsinkin kun yksi, joka teki näin, ei tehnyt muuten hommaansa mitenkään kehuttavasti, että pääsipä multa samalla ironinen nauru. Sellainen Joulupukki-tyylinen hohotus sille failurelle.

Ilmoittautuminen & lupaukset
- Arvatkaas kuinka monta kertaa mulle on käynyt niin, että beta on ilmoittautunut, antanut sähköpostinsa, vastannut mun ficcipostaukseen lupaavansa palauttavansa sen pian, ja sit, pimpelipompelipom - mitään palautusta ei koskaan tulekaan? Voin kuulkaas kertoa, ettei molempien käsien sormet riitä laskemaan; varpaat lisäks ehkä just. Sitä kun kokee tarpeeksi, niin voi ihan huoletta sanoa, että jättää mieluummin betauttamatta ja ficin keskinkertaiseksi kuin odottaa kuukausitolkulla turhaan, että saisi edes siedettävään muotoon. Silleen se on ollut vielä kanssa aika huvittavaa, että noiden yhteisöjen suhteen mulla on lähes erinomainen käyttäjänimimuisti, ja ihan muutamista noista mut pettäneistä betaehdokkaista on olleet ihan kyllä aktiivisia niissä yhteisöissä muuten, ettei kyse ole ainakaan ollut vapaa-ajan puutteesta. Olisivat voineet edes ilmoittaa, että vitun paska ficci, tällaista en betaa eikä naapurin Erkkikään, mutta eivät edes sitä vaivautuneet tekemään. Lievää katkeruutta ilmassa, lievää. No, mut onneksi mulla oli se vakiobeta koko mun "uran" ajan messissä - mun eka ja viimeinen. Sai kyllä odottaa, mutta työ oli kyllä sen mukaistakin. Kiitos kaunis siis hänelle.

... Mun piti valittaa vissiin jostain muustakin, mutta samapa tuo. En jaksa.

Ailesoku

ViestiKirjoittaja cake-monster » Pe Loka 15, 2010 8:01 pm

Betaaminen on hyvä asia, vaikka tosin itse en virheitä muutenkaan huomaa...
Hakiessani betaa betatopicista, YHTEENKÄÄN hakuun EI ole VASTATTU. Osaavan ja huolellisen betan saaminen on hirmu vaikeaa. Itse joudun betauttelemaan ficcejäni vähän väliä uusiksi tuon takia, vaikka ne ovatkin betattu... Eri betat ja lukijat näkevät virheet eri tavoin, mikä vaikeuttaa asiaa..

Lisäksi emmekö me kirjoita taiteellista tekstiä? Fanfiction on taide laji, missä vaiheessa taiteeseen on määrätty mikä on väärin ja mikä ei? okei tämä on kirjallista taidetta, mutta edelleen silti taidetta... jos käsitätte mitä haen takaa tällä selittelyllä.

Mielestäni betaus pakko on ihan OK, mutta jos betat eivät seuraa topikkia ja auta apua kaipaavia.. niin johan on kumma?!
Itse hyödynnän nuorempia betoja, sillä he oppivat mokistaan loistavasti... ja tulevat hommassa koko ajan paremmiksi, wexiina96 on tässä hyvä esimerkki, samoin chocolatedoom & appleholic.

Ja lisäksi komppaan Ailesokua tässä:
Tässä tapauksessa esimerkiksi betan pelko erinäisistä syistä saattaa rajoittaa kirjoittajia ja näin ollen Lafi saattaa menettää monta hyvää kirjoittajaa tästä syystä.

Asia kannattaa ottaa huomioon, mietin itsekkin välillä lopetanko ficcaamisen vai en? Mutta kommentit joissa kehutaan että taitoni eivät ole puhjenneet vielä täyteen kukkaan auttavat jatkamaan, lisäksi on turhauttavaa lukea kommentteja joissa ei ole muuta sisältöä kun: "Betaa." <- missä muu rakentava kritiikki ja mielipide?
Alan jo itse vihaamaan tekstejäni, sillä tuntuu kuin mitään muuta sanottavaa niistä ei löydy kuin: kirjoitusvirheet.
Ensimmäinen ficcini on mielestäni yksi surkeimmista ikinä. Lisäksi, alan jo epäillä kirjoitustaitojani kaikessa mielessä... sillä mitään muuta en ajattele kuin: ei saa olla virheitä... virheetöntä... pakko saada muutakin palautetta kun virheet... ym.
Tai entä uudet aloittavat kirjoittajat? heti saavat kommentin: betaa uudestaan tai poistamme... hetkinen todella kannustavaa... ymmärrän varsin hyvin jos he eivät mielellään ihan heti, saati koskaan uskalla jatkaa teoksiaan.

Miten olisi jos betaaminen olisi vain suositeltavaa? Ja jos jotakuta oikeasti virheet häiritsevät, voisi hän ystävällisesti aivan itse sen betata kerran ne virheet siellä näkee.

Caketus on puhunut.
♪♫♬♥
♪♫♬♥

cake-monster
Teknikko

ViestiKirjoittaja serellenders » Pe Loka 15, 2010 11:02 pm

cake-monster kirjoitti:Betaaminen on hyvä asia, vaikka tosin itse en virheitä muutenkaan huomaa...
Hakiessani betaa betatopicista, YHTEENKÄÄN hakuun EI ole VASTATTU. Osaavan ja huolellisen betan saaminen on hirmu vaikeaa. Itse joudun betauttelemaan ficcejäni vähän väliä uusiksi tuon takia, vaikka ne ovatkin betattu... Eri betat ja lukijat näkevät virheet eri tavoin, mikä vaikeuttaa asiaa..

cake-monster kirjoitti:Mielestäni betaus pakko on ihan OK, mutta jos betat eivät seuraa topiikkia ja auta apua kaipaavia.. niin johan on kumma?!

Vastakysymys, oletko sinä itse ottanut yhteyttä betoihin? Lafissa on monta hyvää betaa käytettävänä jotka ovat antaneet itse itsensä niin sanotustin ilmi. Laita näille niin sanotusti hyville ja varmoille betoille itse yksäriä niin uskoisin sinun saavan betan yllättävän helposti. Kun kuitenkin kirjoittajat ei voi odottaa, että betat kävelevät heidän luokseen. Loogisesti ajatellen sen pitäisikin mennä juuri niin, että kirjoittajat menevät betojen luokse. Oma alotteisuus on hyvä tapa hankkia beta :---))

cake-monster kirjoitti:Lisäksi emmekö me kirjoita taiteellista tekstiä? Fanfiction on taide laji, missä vaiheessa taiteeseen on määrätty mikä on väärin ja mikä ei? okei tämä on kirjallista taidetta, mutta edelleen silti taidetta...

Itse en koe fanfictiota sen enempää taiteenlajina kun muitakaan kaunokirjoittajia olivat he ammattilaisia tai amatöörejä. Itse pidän fanfictionin kirjoittajia ihan yhtälailla amatööri kirjoittajina kuin novellien kirjoittajia. Jos puhuttaisiin runoudesta niin silloin voitaisiin puhua mahdollisesti taiteesta, mutta kirjoittaminen... varsinkin amatööreiltä, harrastajilta se on enemmän itsensä ilmaisua sanallisesti. En osaa vain kuvitella kaunokirjallisuutta taiteenlajina tai varsinkaan 2000-luvulla kirjoitettua. Kyllä jotkin vanhemmat klassikot kuten esim. Humiseva harju ja Romeo&Julia voidaan laskea taiteeksi periaatteessa, mutta fanfiction... Ei, ei tämä ole taidetta.

cake-monster kirjoitti:Tai entä uudet aloittavat kirjoittajat? heti saavat kommentin: betaa uudestaan tai poistamme... hetkinen todella kannustavaa... ymmärrän varsin hyvin jos he eivät mielellään ihan heti, saati koskaan uskalla jatkaa teoksiaan.

Hei, tältä tai näiltä kommenteiltä välttyy kun lukee ja ymmärtää lafin säännöt ja betaa fictit osaavalla henkilöllä, vaikeata? Ei kun ja jos uskaltaa ottaa itse yhteyttä mahdolliseen betaa.

cake-monstee kirjoitti:Miten olisi jos betaaminen olisi vain suositeltavaa? Ja jos jotakuta oikeasti virheet häiritsevät, voisi hän ystävällisesti aivan itse sen betata kerran ne virheet siellä näkee.

En nyt halua olla ilkeä, mutta onko tai olisiko sinusta mukavaa lukea virheellistä tekstiä jossa saattaa aikamuoto ja sanojen taivutukset olla päin persettä? Ja lafin betauspakko on häilyvä sillä ne jotka pystyvät oikeasti kirjoittamaan ilman betaa. Huomaavat, tiedostavat itse omat virheensä niin ne saavat olla rauhassa ylläpidon "betaa" viesteiltä.

Tosiaan kun tuli tässä nyt tuo ylläpidon "betaa" viestit niin näin ohimennen kommentti, että gnrbu tuntuu olevan ainoa jolta ei tiedä tuleeko tämä pelkkä "betaa" kommentti vai sitten aivan niin sanottuna kommentti kommentti. Yleisesti ottaen tuntuu, että muilta tulee ficteihin pääasiassa näitä "betaa" kommentteja.

ex-altesse

serellenders
Teknikko

ViestiKirjoittaja tikraw » Pe Loka 15, 2010 11:13 pm

^cake-monster, oletko kokeillut ottaa betoihin yhteyttä yksityisviesteillä? "Lafin betat"-topicista tai "Beta"-topicin ilmoituksista kannattaa poimia muutama mukavalta kuulostava beta ja laitella suoraan heille kyselyä, uskoisin monen vastaavan ja ottavan hommia vastaan niin helpommin. Tässä asiassa kirjoittajan kannattaa ja tarvitsee yleensä itse tehdä aloite :) serellenders, olikin nopeampi.

Ja no, minä puolestani pidän fanfictionia taiteena siinä missä runoilua tai maalamista tai säveltämistä. Ja jokaisella taiteilijalla tulisi olla oikeus ilmaista itseään aivan kuten haluaa (vaikka kirjoittamalla takaperin joulurauhan julistuksen norjaksi), mutta Lafi ei ehkä ole ensisijaisesti kanava tälle. Itse en kirjoita tänne, mutta uskoisin, että moni kirjoittajista haluaa herättää lukijoissa tunteita, viihdyttää heitä, herättää ajatuksia. (Eikö se ole yleensäkin idea, jos tekstejään levittelee julkisesti?) Tämä on vähän vaikeaa, jos tekstistä on esim. vaikea saada selvää tai lukeminen takkuilee koko ajan vaikkapa yhdyssanavirheiden tai nurinkuristen lauserakenteiden takia. Muutama virhe ei vielä haittaa, enkä ole kuullut, että muutaman väärän pilkun takia kenenkään tekstiä olisi poistettu.

Itse olen betannut myös ns. taiteellista tekstiä. Sellaista, johon jätetään pilkkuja vääriin kohtiin ja käytetään outoja sanavalintoja ja lauserakenteita, koska ne tuovat tunnelmaa ja saavat lukijan rytmittämään lukemisensa niin, kuin kirjoittaja haluaa. Tätä tuskin kieltää kukaan, kunhan peruskielioppi on kunnossa ja liiallinen taiteilu ei vaikeuta lukemista. Tällaisen kikkailun käyttäminen tehokeinona on aina aika riskialtista ja vaatii taitoa, itse en sitä uskaltaisi kokeilla :D Tietysti se vaatii myös betalta vähän ymmärrystä; toisia ärsyttää, että heidän nimensä lukee "beta"-kohdassa, mutta tekstistä löytyy silti virheitä (joista he ovat betausvaiheessa huomauttaneet). Tällöin on kirjoittajan kohteliasta alkutiedoissa mainita niiden toimivan tehokeinona ja kertoa tästä myös betalle etukäteen, jolloin hän osaa toivottavasti lukea tekstiä hiukan eri silmällä ja ottaa tällaisiinkin asioihin kantaa.

Tietysti pelkät betaa-kommentit ovat ikäviä, mutta lafin sääntöihin kuuluu kuitenkin betauttaa sitä kaipaavat tekstit. Minusta se on vain hyvä, kun avaa tekstin, voi olla lähes varma, että se on laadukasta tavaraa. Sellaista, jota tottuneempikin, vahvan kielioppikorvan omistava henkilö haluaa lukea :D Varmasti uusille kirjoittajille voi olla korkea kynnys ja haastava tilanne löytää se ensimmäinen beta ensimmäiselle omalle julkaistavalle tekstille. Mielestäni kuitenkin siinä vaiheessa, kun on valmis postaamaan teoksensa puolentoista tuhannen käyttäjän nähtäville, pitää kestää jo jonkinlaista kritiikkiä. Enkä tarkoita mitään mollausta, hyvä beta kritisoi ja auttaa kehittymään ja kehuu, kun edistyt.

Tuolla ekassa viestissä gnrbun ehdottama betarinki tai joku senkaltainen keksintö tulisi kyllä varmasti tarpeeseen. Kun uudetkin kirjoittajat tottuisivat betauttamaan ne ekat ficcinsä ja saisivat muutaman betakontaktin, todennäköisesti he jatkaisivat samalla linjalla jatkossakin. Itse voisin ainakin olla halukas liittymään tällaiseen hommaan. Vaikka pakko myöntää, kuten Avalyn jo sanoi, ei se mieltä ja egoa hivele, jos se oma nicki paistaa siellä alkutiedoissa, ja teksti on sitten omastakin mielestä esim. juoneltaan täyttä kakkaa :( Mutta jostain jokaisen täytyy aloittaa ja jokainen kirjoittaja varmasti myös kehittyy ja hyötyy, kun saa rehellistä ja kannustavaa palautetta joltain jo vähän enemmän lukeneelta ja kielioppiin tutustuneelta.
Just smile, it confuses people.

tikraw
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja Amber » La Loka 16, 2010 11:03 am

cake-monster, serellenders, Tikraw, tässä vastauksessa on jotakin jokaiselle teille. :D

Ihan ensimmäisenä haluan ottaa kantaa siihen, tuleeko
a) kaunokirjallista tekstiä korjata kielellisesti
ja
b) onko fanfiction kaunokirjallisuutta.

Kohta a on kaksipiippuinen, sillä esimerkiksi yliopistossa kielenhuollon kurssilla meille (suomen kielen opiskelijoille, joista moni tekee tulevaisuudessa töitä kielentarkistajina) sanottiin, että kaunokirjallisuutta ei tulisi korjata kielellisesti. Henkilökohtaisesti oon kuitenkin eri mieltä, sillä vaikka taiteessa rajojen rikkominen on äärimmäisen tärkeä keino, ei ole kirjoittajan eikä lukijan etu, jos esimerkiksi romaani vilisee tahattomia virheitä, jotka eivät tuo siihen mitään taiteellista sisältöä. Taiteellinen, rajoja rikkova kirjoittaja tarvitsee siksi parikseen taiteellisen, rajojen rikkomisen hyväksyvän kielentarkistajan! Tahallisia ja perusteltuja ratkaisuja ei beta saa ficistäkään korjata, mutta kirjoittajan pitäisi mielestäni pystyä myös näkemään, milloin on mennyt metsään.

Kohta b on myöskin astetta epämääräisempi, mutta vastaan silti oman kirjoittamiseni kohdalta myöntävästi. Kirjoitan myös runoja ja novelleja, eikä fanfictionin kirjoittamiseni eroa siitä mitenkään, paitsi ehkä siinä, että fanfictioni on pääasiassa julkaistua, muu kirjoittamani ei. Yksi kirjallisuuden määritelmän osa-alueista on se, että kirjallisuus on nimenomaan julkaistua. Pöytälaatikkoon kirjoitetut asiat ovat siis ikään kuin "potentiaalista kirjallisuutta".
Kaikki fanfiction ei kuitenkaan välttämättä ole taidetta, sillä osa on kirjoitettu pornoksi ja osa venähtäneiksi vitseiksi - ja niin edelleen.

Ylläpidon "betaa"-kommenteista sellainen huomautus, että osaattehan erottaa ne muusta kommentoinnista? Ylläpidon betauspyyntöviestit eivät ole ficcikommentteja, vaan moderointiviestejä, joiden tarkoituksena on ilmoittaa käyttäjälle sääntörikkomuksesta, ja toisaalta merkitä ylläpidolle ficit, jotka ovat poistouhan alla. Syy, miksi emme "betaa"-kommentin lähettämisen yhteydessä kirjoita jokaiselle kokonaista ficcikommenttia, on käytännön syy: kahlatessamme läpi jopa kokonaista ficcialuetta kerralla emme todellakaan ehdi edes lukea kokonaan jokaista ficciä, puhumattakaan siitä, että ehtisimme kirjoittaa jokaiseen ehjän kommentin. Muutenkin ylläpitotyöt vievät niin valtavan osan siitä ajasta, mitä Lafissa tai ylipäätään koneella ehdimme viettää, että aikaa kommentointiin ei välttämättä mitenkään jää. Itse ainakin komemmentoin aina, kun olen ehtinyt mitään kokonaan ajatuksella lukea, mutta sitä tapahtuu harmittavan harvoin, sillä vaikka tälläkin viikolla olen viettänyt Lafissa arviolta 20 tuntia, en ole ehtinyt lukemaan muistaakseni yhtä ainutta ficciä. Uskon, että betaa-kommentit ja muiden kommenttien puuttuminen harmittavat, mutta olisi ihanaa, jos osaisitte katsoa asiaa vähän meidänkin kannaltamme.

"I think that giving up is a harder road. Walk a road that wouldn’t leave you any regrets."
- Kaoru, Dir en grey

Amber
Vuoden beta

ViestiKirjoittaja gnrbu » La Loka 16, 2010 2:50 pm

cake-monster kirjoitti:Lisäksi emmekö me kirjoita taiteellista tekstiä? Fanfiction on taide laji, missä vaiheessa taiteeseen on määrätty mikä on väärin ja mikä ei?

Suomen kielioppi ja oikeinkirjoitussäännöt määrittävät, mikä on kielessä väärin ja mikä ei.

Kielioppia ja oikeinkirjoitusta voidaan tahallisesti rikkoa taiteellisissa tarkoituksissa. Mielestäni kieliopin rikkominen on sallittua silloin, kun
1) kirjoittaja tekee sen tahallisesti (jos kirjoitat Rukin nimen "Rkui" huomaamatta sitä itse, kyseessä on virhe; jos kutsut Rukia Rkuiksi koko ficin ajan ja laitat hänet seikkailemaan Retian, Urhuan, Aion ja Kian kanssa, kyseessä on taiteellinen valinta)
2) se tuo ficciin jotain lisää (lauseenvastikkeiden ylenpalttinen pilkuttaminen voi tuoda ficciin pohdiskelevaa tunnelmaa ja sivulauseiden jättäminen pilkuttamatta voi saada ficin tuntumaan nopeammin etenevältä ja suoraviivaisemmalta, kyseessä on siis taiteellinen valinta; repliikin ja sitä selittävän lauseen erottaminen sekä pisteellä että pilkulla ei tuo ficciin mitään uutta ja on siis virhe).

Jos ficin virheet ovat selvästi tahattomia, se tarkoittaa, ettei betaaja ole hoitanut hommaansa kunnolla, mikä puolestaan tarkoittaa, että kirjoittaja rikkoo foorumin sääntöjä (kun ei ole varmistanut ficilleen riittävää betautusta) ja ficci joutuu poistouhan alle.

Ficcien taiteellisuuden vs. virheellisyyden arviointi on tällä hetkellä kokonaan modejen harteilla. Jos muutkin kokevat tulleensa kohdelluiksi epäreilusti, keskustelua voidaan tietysti jatkaa. Betauspakko on kuitenkin saanut lukijoilta niin paljon kiitosta, että en usko yleisen mielipiteen olevan valmis antamaan kirjoittajille vapautta tehdä niin paljon tahattomia virheitä kuin he haluavat.

Mielestäni betaus pakko on ihan OK, mutta jos betat eivät seuraa topikkia ja auta apua kaipaavia.. niin johan on kumma?!

Yksi foorumin ongelmista on mielestäni juuri se, ettei meillä ole betoja. Meillä on toki ihmisiä, jotka betaavat, ml. minä itse, mutta en usko foorumilla pyörivän kovin montaa kävijää, jotka mieltävät itsensä ensisijaisesti betoiksi eivätkä esim. kirjoittajiksi tai lukijoiksi (tai vaikka ylläpidon jäseniksi). Betausta tekevillä ihmisillä ei siis ole kovin vahvaa betaidentiteettiä.

Veikkaan, että siihen vaikuttaa kovasti se, ettei betoja noin yleisesti kamalasti arvosteta. Myönnetäänpä ihan rehellisesti - jos olet "yleinen beta" eli sinulla on betatopicissa avoin ilmoitus kaikille fandomeille, 50-90% betaustyöstä on aika kamalaa. Ihmiset, joista et pidä, lähettävät sinulle betattavaksi ficcejä, jotka eivät sovi henkilökohtaiseen makuusi tai ole millään muullakaan tavalla hyviä. Korjattuasi yhdestä luvusta yli 200 virhettä (toivoisin liioittelevani, mutta niin on todella tapahtunut minulle) ja nipotettuasi kirjoittajalle vielä niin juonesta kuin karakterisaatioistakin saat parhaassa tapauksessa yhden kiitoksen. Tai sitten kirjoittaja päättää vain jättää ficin julkaisematta, koska tajuaa itsekin sen olevan huono, eikä kukaan koskaan kuulekaan työstäsi.

Jollain tavalla betaamisesta pitäisi siis saada mukavampaa ja houkuttelevampaa.

Amber mainitsikin jo modejen "kommentit". Kommentti ja betavine ovat kaksi eri asiaa, enkä ainakaan itse jaksa tuhlata aikaani kommentoimalla sellaisille kirjoittajille, jotka (enemmän tai vähemmän) tahallaan rikkovat foorumin sääntöjä.

Tai entä uudet aloittavat kirjoittajat? heti saavat kommentin: betaa uudestaan tai poistamme... hetkinen todella kannustavaa...

Foorumin säännöt ovat tosiaan samat sekä eilen että kolme vuotta sitten liittyneille. Mielestäni ei olisi erityisen reilua kohdella eri aikaan liittyneitä eri tavalla.

Miten olisi jos betaaminen olisi vain suositeltavaa? Ja jos jotakuta oikeasti virheet häiritsevät, voisi hän ystävällisesti aivan itse sen betata kerran ne virheet siellä näkee.

Kuulisin tästä mielelläni enemmänkin mielipiteitä. Itse en kyllä todellakaan alkaisi betata yhtään ficciä, vaan antaisin vain kirjoittajalle suoraa palautetta hänen olemattomista kirjoitustaidoistaan.

gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja Nokku » La Loka 16, 2010 2:56 pm

cake-monster kirjoitti:Eri betat ja lukijat näkevät virheet eri tavoin, mikä vaikeuttaa asiaa..

Betaa hankkiessa kannattaa oikeasti ottaa selvää, osaako hommaan tarjoutunut/pyydetty tyyppi asiansa. Se, että joku sanoo betanneensa ennenkin, ei aina tarkoita, että hänellä on kielioppi halussa. Myöskään "Noh, jospa annan tämän kaverille luettavaksi ja käsken korjaamaan virheet, jos sellaisia on, ja heitän sitten Lafiin" -ajattelu ei aina ole paras ratkaisu.

Olen huomannut, että lafissa moni antaa ficcinsä kaverinsa luettavaksi ja heittää betan kohdalle joko kaverin nickin tai "kaveri betasi, ei ole lafissa" tjms. Se on ok, jos kaveri osaa kielioppisäännöt ja karsii mahdolliset pilkkuvirheet ja typot tekstistä, ehkä auttaa lauseiden jäsentämisessä ja sanoo mielipiteensä sisällöstä. Silloin kirjoittajalla on ollut beta, joka osaa asiansa. Jos taas kaveri lukee läpi, ficci menee lafiin ja mode heittää "betautapa uudelleen" -modeviestillä, kirjoittajan kaveri ei ole osannut asiaa. Hommasta tulee turhaa surua niin kirjoittajalle kuin kaverillekin. Se, että kaveri lukee läpi ei aina riitä siihen, että ficciä voisi kutsua betatuksi.

Haluan vielä palata tuohon "Se, että joku sanoo betanneensa ennenkin, ei aina tarkoita, että hänellä on kielioppi halussa" -kohtaan. Jos haluaa pelata varman päälle, kannattaa kysyä betaehdokkaalta ihan suoraan voiko hän käsi sydämellä sanoa hallitsevansa esim. pilkutussäännöt, yhdyssanat yms. asiat, joissa kirjoittaja itse tietää tarvitsevansa apua. Onko betaehdokas betannut ennenkin? Jos on, niin mitä/kenen tekstejä? Ei ole väärin vaatia osaamista, kun kyse on betaamisesta - päinvastoin. Ei kukaan halua kirjoittaa ficciä ja antaa sitä sitten betalle, joka ei osaa asiaansa. Lopputuloksena on vain kiukkua puolin ja toisin.

cake-monster kirjoitti:Itse hyödynnän nuorempia betoja, sillä he oppivat mokistaan loistavasti...

Anteeksi, jos kuulostan nyt tylyltä, mutta tuo kuulostaa siltä, että nämä nuoremmat betat eivät osaa betata. Jokainen tekee joskus virheen, mutta jos beta oppii kaiken yrityksen ja erehdyksen kautta, hänen taitonsa eivät selvästi ole sitä, mitä betalta vaaditaan. Esim. Jos betatussa tekstissä lukee beta-huomioissa "Mun mielestä tähän tulee pilkku, en oo kyl ihan varma..." kuuluisi kirjoittajan hälytyskellojen jo soida. Betan pitäisi tietää, tuleeko kohtaan pilkku vai ei. Ja anteeksi uudelleen, en halua loukata ketään tiettyä tällä, mutta mainitsemiesi nuorten betojen kirjoittamia ja/tai betaamia ficcejä on poistettu Lafista sen verran, että senkin pitäisi pistää hälytyskellot soimaan. Kuten jo aiemmin sanoin, se, että joku sanoo betanneensa ennenkin, ei aina tarkoita, että hänellä on kielioppi halussa. Surullista mutta totta.

Ja vielä lopuksi oma sana tuohon modejen "kommentointiin". Kun ficciin on tullut 'betauta' -vine, moni jättää kommentoimatta koska tietää, että ficci on poistouhan alla. Tuskin kukaan haluaa nähdä vaivaa kommentin eteen vain huomatakseen muutamaa päivää myöhemmin koko ficin kadonneen kommentteineen päivineen.
Kuva

Nokku
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja minnako » Su Loka 17, 2010 7:29 pm

Kuten Laura tuossa ylempänä, en mäkään ole koskaan kokenut betan löytämisen vaikeutta. Nykyään se johtuu siitä, että tiedän ystävissäni olevan sellaisia, jotka sanoo, jos ficci on täyttä sontaa kieliopillisesti/sisällöllisesti/molempia, mutta toisaalta en kokenut sitä silloinkaan, kun olin vielä uusi lafilainen vähän yli kolme vuotta sitten. Sain osaavan betan päivässä, eikä (ainakaan tähän mennessä) kukaan ole sanonut, ettei ficini olisi kieliopillisesti tarpeeksi oikein. Lafi oli tietenkin erilainen kolme vuotta sitten, mutta sen mitä olen wanhoja ficejäni lukenut tässä viime aikoina, ei ne poikkea nykyisistä muuten kuin kirjoitustavaltaan.

En usko, että osaavan betan löytäminen olisi hankalaa. Lafin betat -topicissa on vapaaehtoisia betoja, joihin voi ottaa yhteyttä, ja kun he kerran ovat itsensä sinne ilmoittaneet, voisi uskoa että beta x on ainakin 80% varmuudella valmis betaamaan. Olen myös samaa mieltä kuin serellenders tuolla hieman ylempänä: loogisesti ajateltuna kirjoittajan pitäisi itse ottaa yhteyttä betaan, ei päinvastoin. Betaamisessa on kuitenkin jonkin verran työtä jo muutenkin, joten olettaisi, että kirjoittajat itse viitsisivät tehdä pienen työn, ja ottaa betaan itse yhteyttä.

Kuten Nokku (muistaakseni, en jaksa tarkistaa, mutta saa korjaa, jos quottaan väärää henkilöä. Anteeksi :D) sanoi tuolla ylempänä, voi betan taidoista ottaa itse selvää. Onko betannut aiemmin? Onko aiempiin teksteihin tullut "Betaa >:---((!!1"-kommentteja? Onko edes betailmoituksessa yhdyssanat edes puoleksi oikein? Jos ei kuitenkaan ole varma, mikä estää käyttämästä kahta betaa - olen itsekin tehnyt joskus niin. Eri betoilla voi olla erilaisia parannusehdotuksia (esim. kielellisesti, juonen kannalta, yms.), joita ainakin itse haluaisin betoiltani. Ja hei - eihän se mistään ole poiskaan.

Laura kirjoitti:On typerää tietenkin kuvitella, että heti kun olet viestin vaivalla raapustanut, uusia viestejä on 101 ja kaikki vain kusevat hunajaa toivoessaansa, että valitset juuri HÄNET. Kyseessä kuitenkaan ei ole mikään Huippu!Kirjoitusvirheistähuolimattaaivanmahtavaficci Haussa -kilpailusta.

Niin totta. Voisin tähän samaan quotata perään Lauran kommentin betan MUISTAKIN tehtävistä, mutten välttämättä halua. Täytyy vain sanoa, että olen samaa mieltä.

Olen kuullut, että monet on sitä mieltä, että betapakko on vain "natseilua" ja ylläpito on joukko "pilkunn--viilaajia", mutta itse en näe asiaa näin. Olen jäävi sanomaan tätä, mutta en usko, että kukaan ylläpidostakaan vaatii kirjoittajilta kieliopillisesti täydellistä tekstiä. Ei varmaan kukaan meistä pystyisi kirjoittamaan sellaista, mutta on joitain perusasioita (yhdyssanat, pilkut, sanamuodot...), joita mielestäni voi vaatia. Eikä yksi tai kaksi virhettä saa valittamaan siitä, että pitäisi betauttaa uusiksi - lähinnä toistuvat virheet, joka kertoo siitä, että asia ei ole ollut betalla hallussa.

Laura kirjoitti:Ideana tässäkin yrittää toimia se, että kyllähän niitä suomen kielioppeja saa rikkoa, jos niitä osaa rikkoa.

Rakastan sua, koska sanot kaiken minkä mäkin ajattelin, mutta paremmin. ♥

Ymmärrän, noh, pilkkujen väärin käytön "taiteellisuuden" nimissä - teen sitä itsekin aika usein - mutta jos ficiä lähtee kirjoittamaan periaatteella "No laitan tähän nyt pilkun koska musta tuntuu et tähän tulee pilkku ja se näyttää ehkä hyvältä tässä kohtaa mutta ei sillä kuitenkaan mitään tarkoitusta ole" - suosittelisin miettimään kahdesti.
提心吊胆和闷

minnako
Mao Zedong

ViestiKirjoittaja shy-rebel » Ti Tammi 11, 2011 8:46 pm

Valitettavasti keksin vain muutamaan (neljään) kysymykseen kunnollisen vastauksen, jotka ajattelin tulla raapustamaan tänne näkyville:

Hmm... Kallistuisin enempi betaamisen kannalle, sillä minulle ainakin käy välillä niin, että virheen bongatessani bongailen enempi lisää virheitä kuin keskityn lukemiseen. Betaamisessa on kuitenkin loppujen lopuksi kyse enempi oppimisesta omista virheistään, olen huomannut sen itsekin omalla kohdallani. Virheistä oppii ja ne virheet ovat inhimillisiä, kaikillehan välillä sattuu typoja ja pilkutusvirheitä, ei maailma niihin lopu. Karttuuhan se suomen kieliopinkin osaaminen siinä samalla, äikän tunneillakin pärjää kuulkaas paremmin, nimimerkillä kokemusta on. :')
Tässä kohtaa minulle tuli jo tosin mieleen se seikka, jota olen miettinyt tätä topicia pohtiessani...

Onko betan hankkiminen tällä hetkellä kohtuuttoman hankalaa?

...nimittäin minä ainakin koen betan hankkimisen välillä hankalaksi. Tämä ei johdu kenestäkään henkilöstä, joka on tarjoutunut ficcejäni betaamaan, vaan enempi vain itsestäni. Minun on toisinaan vähän hankala pyytää ketään betaamaan tekstejäni, vaikka tietäisinkin jonkun voivan betata ne minulle ihan mielellään.
Tämä johtunee vain omasta luonteestani, sillä minun on välillä vaikea saada suutani auki ja pyytää tällaisia asioita suoraan, sillä koen olevani välillä vain taakkana muille omien ficcieni kanssa. En tarkoita tätä pahalla ketään tai ylipäätään betaamista kohtaan, kyse on vain omasta saamattomuudestani. En minä odota kenenkään lukevan ajatuksianikaan tässä asiassa.
Kenties taustalla vaikuttaa ujouteni/huono itsetuntoni ja/tai myös haluni/tottumukseni tulla toimeen omin päin, mutta en minä kenenkään betatarjousta torjuisikaan. Kiitoksia vain, jos joku haluaa toimia ficcieni betaajana! ^^ Olen betatarjouksista kuitenkin aina kiitollinen. (:

Avalyn kirjoitti: En tiedä, kokevatko muut ihmiset samoin, mutta itse pelkään olevani vaivaksi tai häiriöksi, jos käyn pyytämässä joltakulta jotakin.

Et ole yksin tämän asian kanssa, ystäväiseni! ;)

Tuleeko betatopiciin postattuihin betahakuihin vastauksia?

Koko "Lafi-urani" ajan olen postannut tasan kaksi betahakua kyseiseen topaan. Molemmilla kerroilla on kyllä vastattu ja homma on toiminut hyvin. Vakiobetaa minulla ei ole samaisesta syystä, etten ole uskaltanut pyytää ketään vakituiseksi betakseni. Tällä hetkellä mietin, pitäisikö laittaa tuo J-rock50-haasteficcini myös betahakuun. Toisaalta kyllä, toisaalta taas ei. En osaa vielä päättää sen suhteen, vaikka olen sitä Wordilla yrittänyt katsoa läpi. :(

Onko betalistauksen betoihin helppo ottaa yhteyttä, ja onko betan löytäminen sitä kautta helppoa vai vaikeaa?

En ole käyttänyt betalistauksen palveluja siitä syystä, että minun on hankala pyytää suoraan ketään betaamaan. ^^' Mutta silloin, kun tuo listaus tuli, olin oikeastaan tosi iloinen siitä, kuinka paljon betan etsiminen helpottui yleisellä tasolla! :) Oikeasti, tuo oli hieno keksintö! Ei tarvitse aina postata uutta viestiä betatopaan, kun voi suoraan etsiä tuosta listasta itselleen betan ja hoitaa homman yksäreillä. Tuosta on varmasti ollut monelle hyötyä, ja varmasti olisi minullekin, kun vain ensin rohkaistuisin avaamaan suuni ja ottamaan yhteyttä tarjolla oleviin betoihin. Kenties vielä joskus... ;)
また夢で思い出す, ここから君だけ消え去り...

Galileo Galilei - Oh, Oh

shy-rebel
Vuoden double

Re: Betauttamisen ihanuus ja kurjuus

ViestiKirjoittaja Amber » Su Tammi 16, 2011 2:35 pm

Tästä päivästä lähtien tämä ketju on nimeltään "Betauttamisen ihanuus ja kurjuus"! Otamme siis mielellämme huomioon myös positiiviset kokemukset ja mielipiteet, kertokaa meille muille!

Mitkä ovat olleet parhaita kokemuksiasi betauttamisesta? Missä beta on auttanut sinua? Miten betaan on helpointa ottaa yhteyttä? Miksi suosittelet betauttamista muillekin?

Ranttaustakin saa edelleen jatkaa. :D

- Kaoru, Dir en grey

Amber
Vuoden beta

Paluu Kirjoittaminen & betaaminen