NaNoWriMo

Yleistä keskustelua kirjoittamisesta - haasta tai ota haaste vastaan, etsi inspiraatiota tai betaa.

NaNoWriMo

ViestiKirjoittaja gnrbu » Pe Loka 23, 2009 3:24 am

// edit: Tässä ketjussa keskustellaan kaikista NaNoista vuodesta 2009 alkaen. Keskustelu vuoden 2012 NaNosta alkaa sivulta 5.

On melkein marraskuu, eli National Novel Writing Month. Aikooko kukaan osallistua?

Kyse on USAsta lähtöisin olevasta, mutta maailmanlaajuiseksi kasvaneesta haasteesta, jossa tarkoitus on kirjoittaa kuukauden aikana 50 000 -sanainen (n. 175-sivuinen) tarina. Osallistujia on vuosittain reilu sata tuhatta, joista noin 15 000 - 20 000 pääsee tavoitteeseen. Koska tarinan kieltä, aihetta tai mitään muutakaan ei ole rajoitettu, NaNoon voi osallistua myös suomenkielisellä fanfictionilla. Tarinan julkaiseminen on vapaaehtoista.

50 000 sanaa on paljon ja kuukausi lyhyt aika, mutta jos koskaan olet halunnut oppia kirjoittamaan nopeasti, tämän parempaa oppimistilaisuutta ei ilmesty. :D

Itse kirjoitin marraskuussa 2009 englanninkielisen Dir en grey -ficin, jonka suomennos löytyy Lafista nimellä Peli.
Vuoden 2010 projektini oli multi-fandom-ficci, jonka pääparituksina Satoshi/Ta-Ma ja Miya/Yuu (Girugamesh, ROACH, MUCC & Merry). 50k tuli täyteen, mutta ficci on edelleen kesken, eikä sitä ole julkaistu.
Vuonna 2011 vaihdoin fandomia ja kirjoitin Glee-ficin parituksella Klaine.

gnrbu
Vuoden Kaoru

Re: NaNoWriMo

ViestiKirjoittaja Keikkudo » Pe Loka 23, 2009 6:16 am

Osallistuin tähän viime vuonna Ficillä jossa oli pääosassa Asagi. Sain mä sen lopulta valmiiks
Tänä vuonna tavotteena 100 000 sanaa eli n. 4000 sanaa päuivässä jos tahtoo että on aikaa muuhunkin.
Tällä kertaa tosin en aio kirjoittaa fanfictionia vaan kirjoitan tarinan omista hahmoista ja heidän toilailuistaan. Suunnitelma pyörii koko ajan päässä ja odotan innossa Nanon alkua ^^
~no more here~

Keikkudo
Roudari

ViestiKirjoittaja Gilraen » Pe Loka 23, 2009 12:41 pm

Minä osallistun tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Kaverini sai minut innostumaan tästä vähän liiankin kanssa, ja nyt odotan täpinöissäni ensi viikon lauantain keskiyötä, jolloin saa aloittaa. :---) Kirjoitan jrock-ficin, johon keksin juonen suunnilleen viidessä minuutissa ja johon tulee ihan mukavasti henkilöitä (ja jota en "valitettavasti" tule kyllä julkaisemaan täällä enkä muuallakaan). Vähän täytyy vielä viimeistellä paria asioita ja suunnitella kohtauksia, jotten joudu improvisoimaan juuri mitään. Sillä tavalla aikaansaannokseni ei ole koskaan kovin kaunista.

Pyrin itsekin vähän suurempaan sanamäärään kuin 50 000:een, mutta en välitä, jos en onnistu. Oikeastaan en kyllä usko, että tuo määrä on minulle erityisen haastava. Olen ennenkin kirjoittanut lyhyessä ajassa melkoisen määrän tekstiä. Tosin inspiraatiokin vaikuttaa asiaan. Jos siis innostukseni tähän pysyy koko ajan yllä, saatan saada jo parissa viikossa ne 50 tonnia täyteen.
reality is beautiful in you.

Gilraen
Teknikko

ViestiKirjoittaja serellenders » Pe Loka 23, 2009 1:28 pm

Viime vuonna oli jo tarkoitus osallistua, mutta se sitten jäi idean puutoksen takia. Tänä vuonna kuitenkin ollaan sitten mukana, näillä näkymin ihan fanfictionin merkeissä. Tosin tarkoitus oli lähteä ihan omalla novellilla, mutta tuo ideointi puoli on vielä niin huonolla mallilla, että se saa jäädä sitten ensi vuoteen.

Vielä ei ole mitään tietoa tulenko julkaisemaan tuon sitten jossakin vai enkö. Tällä hetkellä pidän ideasta ihme ja kumma hyvinkin paljon ja pitää toivoa, että ensi kuukausi olisi suhteellisen helppo koulun puolesta (mitä on vaikea uskoa) ja inspiraatio pysyy tuossa.
Kun ruumiini ajattelee... On ihollanikin sielu
Colette, la retraite sentimentale

ex-altesse

serellenders
Teknikko

ViestiKirjoittaja gnrbu » La Loka 31, 2009 8:05 pm

Ensimmäinen päivä lähti käyntiin loistavasti, 2 000 sanaa kahdessa ja puolessa tunnissa. Aion tänään mennä vielä kuudeksi tunniksi NaNo-miittiin kirjoittamaan lisää. ^^

// edit
Ei jatkunutkaan sitten niin loistavasti. :D Menin muutamaksi tunniksi nukkumaan, ja näin unen, jossa oli niin loistava juoni, että alkoi tehdä aika kamalasti mieli kirjoittaa siitä. Heittäisin sen haastetopicciin, mutta "niin loistava juonI" tarkoittaa tässä tapauksessa sen verran kliseistä teinidraamaa, että se napattaisiin sieltä heti ja raiskattaisiin välittömästi. Mutta en kyllä ehdi itsekään kirjoittaa, kun on NaNo ja kaksi keskeneräistä jatkoficciä, eikä se idea sovi sivujuoneksi mihinkään niistä. :p

// edit 2
En sitten löytänyt miittiä. ^^; Rautatieasemalla ei ollut oikean nimistä kahvilaa, paljon muita kyllä. Päivän saalis oli joka tapauksessa hieman vajaa 3 000 sanaa NaNo-ficciin ja muutama sata toiseen ficciin. Mielestäni ihan hyvin. ^^

gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja minnako » La Loka 31, 2009 9:39 pm

HUH. Näin viime hetkillä päätin mäkin osallistua. ( heli, kiitti B< ♥ ) Ideaa yms. ei vielä ole, mutta tässä on söpösti vähän päälle kaksi tuntia aikaa, joten ^^ ehhh. EH. En ole ollenkaan varma, mitä tästä tulee, mutta -- toivotaan. Ja onnea.
提心吊胆和闷

minnako
Mao Zedong

ViestiKirjoittaja ikur » Su Marras 01, 2009 1:40 pm

Phew. Mukaan vaan.

NaNoWriMo oli vähän uusi juttu mulle, mutta heti kun mä kuulin siitä niin himokirjottajana aattelin lähteä mukaan. Idean keksiminen ei tuottanut ongelmia, toteutus pikemminkin. Kirjoitin pelkän prologin kolme kertaa uusiksi, koska en ollut ollenkaan tyytyväinen. Mä vaan mietin että.. jos haluaa 20-osaisen tarinan, niin sehän on sitten 2500 sanaa/osa, eikö ? Se on aina rutosti. Mun mielestä. Ei mulla se pituus kyllä ongelmia tuota, kyllä saan vähän jaarittelemalla 2500 sanaa, mutta.. 20 osaa ? Yhessä kuukaudessa ? Huh.

Mua vaan arveluttaa, että jaksanko kirjottaa oikeesti tosta ideasta. Ja kun kysehän ei oo vissiinkään siitä, että jos vaihtelee ficcejä välissä, niin nekin tuotokset lasketaan ? Tai siis, eikö tässä nyt ole vaan se yksi tarina, joka pitää tehdä, ja kaikki muu mitä kirjottaa on vaan ekstraa ? Mun mielestä se on näin, mutta..?

// minnako, kiitoksia informaatiosta ! ::D
Viimeksi muokannut ikur päivämäärä Su Marras 01, 2009 8:14 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
›› one of these days the sky's gonna break

ikur
Teknikko

ViestiKirjoittaja minnako » Su Marras 01, 2009 3:58 pm

ikur, siis. Nanon sääntöjen mukaan pitää aloittaa tyhjästä ja kirjoittaa nimenomaan yksi romaani (tai ficci tai mitä tahansa u know). Monet kyllä kirjoittaa esim. novellikokoelmia, mutta se on periaatteessa Nanon sääntöjä vastaan.

Ja kun sanoit tosta, että sun on pitänyt kirjoittaa prologi jo kolmesti ja se on vaikeaa, niin - mä uskon, että siihen perustuukin yks NaNoWriMon hienouksista. Nimittäin se, että sä et voi kiinnittää niin paljon huomiota niihin jokaiseen kohtaan (koska aika todennäköisesti aika ei vain riitä), ja sun pitää antautua sille kirjoitusfiilikselle. Siinä saa hyvin paljolti erilaisen otteen kirjoittamiseen. (ainakin mulla henk.koht. käy noin :''D)
提心吊胆和闷

minnako
Mao Zedong

ViestiKirjoittaja Keikkudo » Su Marras 01, 2009 6:36 pm

Tällä hetkellä sanoja kasassa sellaiset 2108... Viellä pari tuhatta ennen kuin on tämän päivän saldo valmiina.
Juoni pyörii päässä mutta tekstiä ei vain tule. No ehkä se alkaa tästä kun heittää ajatukset kunnolla narikkaan.
Onko muuten kukaan joka ei kirjoita Nanoa fanfictionina ajatellut lähettää tekstiään kustantajalle?
~no more here~

Keikkudo
Roudari

ViestiKirjoittaja gnrbu » Pe Marras 20, 2009 4:18 pm

Kertokaa kuulumisia. Onko kukaan muu enää mukana? :D

Minulla menee sanamäärällisesti varsin hyvin eli olen ihan aikataulussa. Valitettavasti juoni on kehittynyt ykkösluvun hyvästä kakkosluvun kuran ja kolmosluvun ehkä tässä on sittenkin jotain hyvääkin -tilan kautta nelosluvussa pelkäksi paskaksi. En keksi enää mitään hyviä, tärkeitä juonenkäänteitä päähahmoille, joten kirjoitan vain Shinyasta, jonka piti päästä valokeilaan vasta loppukohtauksessa. Tulen poistamaan kaksi kolmasosaa tästä tekstistä heti marraskuun loputtua, mutta toisaalta on tämän kuran sekaan eksynyt pari helmeäkin, joita en olisi takuulla keksinyt, jos en olisi sanamäärää kasvattaakseni alkanut kirjoittaa tajunnanvirtaa. :D

gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja Gilraen » Pe Marras 20, 2009 4:26 pm

Minä tuossa viikko sitten hieman innostuin tämän kanssa, minkä tähden sanoja on kertynyt nyt yli 42 tonnia. Hieman "etuajassa" siis olen. Ja inspiraatiota on yhä vieläkin, joten enköhän minä tämän valmiiksi saa. Olen melko varma, että tähän tulee paljon enemmänkin sanoja kuin sen vaaditun määrän verran... sen verran asiaa tulee vielä tapahtumaan. Välillä tulee livautettua tärkeiden kohtausten väliin ihan asiaankuulumattomia juttuja, joilla ei ole päätarinan kanssa juuri mitään tekemistä ja joiden avulla yritän saada vähän sanoja kertymään. Tosin turhaan minä niitä enää oikeastaan teen, kun tilanne on näinkin hyvä. Mutta NaNossahan tärkeintä on määrä eikä laatu, ainakin kaverini mukaan.
reality is beautiful in you.

Gilraen
Teknikko

ViestiKirjoittaja ikur » Pe Marras 20, 2009 4:50 pm

Yyh.
TÄMÄ. EI. LUISTA.

Kyllä mä melkein aikataulussa oon, unohdan aina vaan päivitellä mun NaNoa ja siks näyttää etten mä mitään olisi kirjoittanut, vaikka oonkin. Tosin aika nihkeesti. Mulla on juoni valmiina, kaikki on ok, mutta EI VAAN INSPAA. Mulla ei ole mitään muuta ongelmaa. Mä pelkään että blokkaan. Toivottavasti en. Jos saan äkkiä tämän toisen ficin mistä tykkään niin hitosti, jos saan sen alta pois niin ehkäpä NaNo alkaa luistamaan taas. Mä oon tehnyt jo kaikkeni ja mikään ei auta. .__. Ei onnistu enkä halua mitään luonnotonta shittiä tähän.

Ehkä kirjotan sadan sivun verran "hauki on kala hauki on kala hauki on kala".
›› one of these days the sky's gonna break

ikur
Teknikko

ViestiKirjoittaja gnrbu » Ma Marras 30, 2009 1:20 pm

Valmis. \o/ Eikä tullut edes kiire, ylimääräistä aikaa jäi ruhtinaaliset neljä tuntia. :D Sanoja tuli 50 065 kappaletta. Juoni loppui n. 48 300 kohdalla, joten viimeisistä 1 700 tuli ylimääräinen seksikohtaus. :D

Aion palkita itseni kuuntelemalla seuraavan tunnin Chris Colferin coveria Defying Gravitysta non-stoppina. Sitten pitäisi alkaa tehdä hommia, jotka jäivät tekemättä kirjoittamisen takia. En esim. mennyt tänään kouluun. ;p

gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja Keikkudo » Ti Joulu 01, 2009 3:56 am

Mä käytin koko eilisen kirjoittamiseen. Olin joskus yhdentoista jälkeen illalla valmis. Ooon viimeks nukkunu eilen päivällä mutta olo on kerrassan loistava.
Oon onnellinen kun sain 24k kirjoitettua ^^ Lopullinen sanamäärä taisi olla 50 123?
~no more here~

Keikkudo
Roudari

ViestiKirjoittaja crucifysixx » Pe Loka 29, 2010 8:58 pm

Yo!

Onkohan vähän myöhäistä herätellä topiccia pystyyn tämän vuoden NaNoWriMoa varten?

Ajattelin kysäistä kuinka moni on ajatellut osallistua tänä vuonna?

Itse myöhäistyin muutamalla päivällä viime vuonna eli en siis aloittanut ekasta päivästä joten koko kirjoittaminen vähän pissi siinä että olis pitänyt kirjottaa koko ajan joka paikassa että olisin saanut aikataulun kiinni. Nyt ajattelin olla skarppina tässä hommassa ja kirjottaa niin paljon kuin mahdollista.
Kuva
bloglast.fm
socialriot -> crucifysixx

crucifysixx
Roudari

ViestiKirjoittaja sunny » La Loka 30, 2010 12:43 pm

Voi ei, joko kohta on marraskuu ?!

NaNoWriMo on aina ollut haaveeni, tai pikemminkin sen läpäiseminen, ja kerran olen tainnut osallistuakin, mutta ironista kyllä juuri marraskuu tuppaa olemaan vuoteni kiireisintä aikaa koulun ja muun suhteen. Tuskinpa siis tänäkään vuonna saisin tarpeeksi aikaa järjestettyä, päivittäiset sanasummat vaikuttavat olevan melko huimia. Lisäksi tykkään hioa tekstiäni päivätolkulla, ja NaNon aikataululla se ei taida onnistua.

Olen jo aikaisemmin kyllä kaavaillut yhtä het-juonta, ei kyllä NaNo mielessäni mutta kuitenkin, ja ehtisin ehkä päivässä saada siihen tarpeeksi matskua kunnon stooria varten, mutta... En taida kuitenkaan. Harmittaa jos (tai KUN) se jäisi sitten kesken. Koulutus on minulle nyt kuitenkin kaikkein tärkeintä juuri tässä elämänvaiheessani, joten taitaa jäädä haaveeksi tällä(kin) kertaa.

Olen kuitenkin hyvin utelias kuulemaan teidän muiden tarinoistanne ^^ En tiedä, onko soveliasta, että osallistun keskusteluun vaikken osallistukaan itse tapahtumaan, mutta haluan kovasti olla hengessä mukana !
難道 是天意

sunny
Vuoden kommentoija

ViestiKirjoittaja minnako » La Loka 30, 2010 4:16 pm

Itsellänikin on juoni ja kaikki jo valmiina, mutta marraskuun eka viikko on niin kiireistä koulussa, etten oikeasti ehdi kirjoittaa mitään ekalla viikolla. :( Turha siis alkaa yrittäänkään. Juoni on itsessään sen verran mukava, että pidän joskus vielä oman nanowrimo-kuukauden tässä jossain vaiheessa, ja kirjoitan sen kokonaan silloin. :'D
提心吊胆和闷

minnako
Mao Zedong

ViestiKirjoittaja serellenders » La Loka 30, 2010 4:53 pm

Jonkinlainen juoni olisi kaassa, mutta en sitten tiedä. Olis sitten kolmas kerta nanossa joten haluisin osallistuu. Ää... saa nyt nähä.
Kun ruumiini ajattelee... On ihollanikin sielu
Colette, la retraite sentimentale

ex-altesse

serellenders
Teknikko

ViestiKirjoittaja zin » La Loka 30, 2010 5:22 pm

Ajattelin kokeilla NaNoa tänä vuonna :DDDD Saa nähdä, miten sujuu.

Tarinan perusidea on jokseenkin selvillä, mutta kaikki muu uupuu vielä :D Noh, onhan tässä vielä tuo huominen tarkempaa suunnittelua varten... (Ja siinä tapauksessa että jotakuta kiinnostaa, tarkoituksenani olisi kirjoitella jotain brittiläis-historiallista OC-slashiä.)
so you think you've got friends in high places, with the power to put us on the run?
well, forgive us these smiles on our faces - you'll know what power is when we are done!

you're playing with the big boys now

zin
Bändäri

ViestiKirjoittaja crucifysixx » Ma Marras 01, 2010 3:52 pm

Oon tässä ihan innoissani. Sain aloitettua tän kirjottamista ihan mutkattomasti kun aikaisemmin mulla taas on aloituksen kanssa hirveet ongelmat kun mikään ei tunnu hyvältä. Lisäks fiilistä ja onnistumisen mahdollisuutta nosti myös se että sain kaks seuraavaa päivää vapaaks ja voin käyttää sen ajan kirjottamiseen! <3 (niin ja koulutöiden tekemiseen)

Nyt oon jo kuitenkin melkeen puolessa välissä tän päivän tavotetta. Jos täs illan aikana saisin tavotteen täytettyä ja sit voisin fiksailla vähäsen tuota tekstii ja korjata kaikki semmoset perus typot.
Kuva
bloglast.fm
socialriot -> crucifysixx

crucifysixx
Roudari

Seuraava

Paluu Kirjoittaminen & betaaminen