NaNoWriMo

Yleistä keskustelua kirjoittamisesta - haasta tai ota haaste vastaan, etsi inspiraatiota tai betaa.

Re: NaNoWriMo

ViestiKirjoittaja gnrbu » Pe Marras 29, 2013 3:55 pm

ONNEA! :D

gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja gnrbu » La Marras 30, 2013 1:48 pm

Voitto tuli tänäkin vuonna. \o/

2 tykkää.
gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja gnrbu » Ma Loka 06, 2014 1:42 pm

On jo lokakuu, ja tiedätte mitä se tarkoittaa! Ketkä osallistuvat tänä vuonna ja millaisia tarinoita on luvassa?

Itse olen vielä harvinaisen epävarma oman osallistumiseni suhteen. Leikin vielä kesällä ajatuksella originaalitekstistä, mutta sen juoni ei ole vielä kirjoituskunnossa. Seuraavaksi paras ideani on Merlin/Glee-crossover, joten kovin vahvalta tämä ei vielä näytä... (Toisaalta mikään ei voi olla enää kamalampaa kuin NaNoni 2012, joten voiko tässä mitään hävitäkään?)

2 tykkää.
gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja Amber » Ma Loka 06, 2014 3:48 pm

^Mä haluaisin tehdä NaNon, mutta oon aika epäilevällä kannalla, kun ens kuussa on joka tapauksessa ihan järjetön kiire... Sama tuntuu toistuvan joka vuosi. Just eilen keskusteltiin Ujelon kanssa, että ehkä vois tehdä ilman sanamäärätavoitteita ja pyrkiä ihan vain kirjoittamaan jotakin joka päivä. Vähän laimealta kuulostava tavoite, mutta kaiketi kuitenkin hyödyllinen. Jos marraskuussa saisi hyvän rutiinin aikaan (ja kirjoittajaitsentuntonsa takaisin), voisi joulukuussa ehkä alkaa syntyä jotakin nanomaisempaa... Silloin olisi aikaakin enemmän.
Sateen jälkeen hiekkatiellä kauneus hehkuu ja kumartaa syvään.

"I think that giving up is a harder road. Walk a road that wouldn’t leave you any regrets."
- Kaoru, Dir en grey

3 tykkää.
Amber
Vuoden beta

ViestiKirjoittaja Rin » Ti Loka 07, 2014 8:00 am

Mulla on nanosuunnitelmat aika hyvin paketissa, mutta samalla tosiaan hirvittää kun tiedän marraskuussa kuitenkin olevan sata ja yksi muutakin asiaa hoidettavana... Pakko silti yrittää, ei anna luonto periksi jättää väliinkään. :D

Poikkean tänä vuonna sen verran säännöistä, että mulla on jo nanofikistä kirjoitettuna parituhatta sanaa. Päätin, että se ei haittaa, koska aion silti saada marraskuussa 50k lisää siihen päälle. Päädyin tähän kun tajusin että mulla ei ollut mitään nanoideaa, mutta samalla mulla oli käsissäni innostava ikipitkän fikin alku, joka oli siihen asti edennyt niin surullisen hitaasti että pelkäsin homman jäävän kesken ennen kuin fikki on julkaisukunnossa. Tajusin että voisin yhtä hyvin kirjoittaa sen nanona, ja pistin tekstin jäihin joskus elokuussa, marraskuuta odottamaan. Teki hyvää kyllä! Aiemmin kirjoittaminen oli hidasta ja hankalaa, mutta nyt parin kuukauden pakotetun odottelun jälkeen sormet taas syyhyää että pääsisin avaamaan fikin ja jatkamaan. :)
Kuva

äänetön hämärä, hämmästynyt tähti

viileässä, pimeässä, ystäväksi lähti

2 tykkää.
Rin
Teknikko

ViestiKirjoittaja Larjus » Ti Loka 07, 2014 3:08 pm

Mä vähän mietin, uskaltaisinko osallistua tänä vuonna, mutta päädyinpä toteamaan, että en. 50 000 sanaa on mulle ihan liikaa kun päälle menee harjoittelu ja iso liuta harjoitteluun liittyviä tehtäviä, raportteja ja arviointeja. Varmaan jo niistäkin tulee se 50 000 sanaa... -___- Lisäksi oon muutenkin niin hidas kirjoittaja, etten ymmärrä, miten jotkut voi saada sen 50 000 sanaa kokoon :D Vau, olen kade.
その時の 気分で
ポーランドルール発動だしー
「ずっと俺のターン!」

1 tykkää.
Larjus
Teknikko

ViestiKirjoittaja gnrbu » Ke Loka 29, 2014 8:43 pm

Yritän kirjoittaa tarinalleni outlinea, mutta tuntuu kovin vaikealta. Olen tainnut kirjoittaa viimeksi vuosi sitten edellisessä NaNossa, ja juonenkäänteiden keksiminen ei vain onnistu. Saan aikaan tapahtumia, mutta niiden sitominen merkitykselliseksi jatkumoksi on päässyt unohtumaan.

Olisi kuitenkin kiva onnistua, koska kirjoitan paljon helpommin ja nopeammin, jos tiedän, mitä olen kirjoittamassa. ;p

1 tykkää.
gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja Amber » Pe Marras 07, 2014 7:09 pm

Pidän pienimuotoista NaNo-päiväkirjaa eli kirjoitan päivittäin, mitä olen kirjoittanut ja kuinka se on sujunut: paljonko tekstiä on tullut tuotettua ja miltä tuntuu noin niin kuin emotionaalisella tasolla. Olen nyt päätynyt tosiaan siihen toteutukseen, että lasken NaNoon lähes kaiken kirjoittamani, ja painotus on pahasti akateeminen (eli tekstit ovat tähän mennessä lähinnä luokkaa essee, tutkimussuunnitelma, kurssin lopputyö).

Tänään on ollut erittäin hyvä päivä; suolsimme parini kanssa heterouden tutkimuksen (luit oikein) kurssin lopputyötä tuntikaupalla erittäin intensiivisesti.

Tänään on toisin sanoen hyvä päivä nauraa toissapäiväiselle NaNo-päiväkirjamerkinnälle: "Viides päivä. Mistään ei vittu tullut yhtään mitään. Yritin tehdä graduesseetä, mutta sain aikaan vain yhden virkkeen ja pahan mielen."

Yhden päivän ahdistus on toisen päivän hillitön voitonriemu.

"I think that giving up is a harder road. Walk a road that wouldn’t leave you any regrets."
- Kaoru, Dir en grey

3 tykkää.
Amber
Vuoden beta

ViestiKirjoittaja Rin » La Marras 08, 2014 10:51 pm

Nanoahdistus. Oon kirjoittanut koko tän kuluneen viikon ihan superhyvää vauhtia, ja nauttinut siitä miten mukavasti oon edellä päivittäistä aikataulua. Mut tänään mä tajusin, että oon kirjoittanut juoneni melkein loppuun, ja silti puuttuu noin 27k tekstiä. Mitä ihmettä mä teen tälle? /o\
Kuva

Rin
Teknikko

ViestiKirjoittaja Amber » Su Marras 09, 2014 10:32 am

Rin kirjoitti:Nanoahdistus. Oon kirjoittanut koko tän kuluneen viikon ihan superhyvää vauhtia, ja nauttinut siitä miten mukavasti oon edellä päivittäistä aikataulua. Mut tänään mä tajusin, että oon kirjoittanut juoneni melkein loppuun, ja silti puuttuu noin 27k tekstiä. Mitä ihmettä mä teen tälle? /o\

Ehdotuksia (jotka toimii varsinkin, jos et tähtää laatuun vaan määrään :D):

- Kirjoita väliin viipyilyjakso(ja), jo(i)ssa kuvailet kaiken aivan överin tarkasti. Luettele esimerkiksi jokainen esine, mitä tapahtumapaikassa on, ja kuvaile niitä kaikkia ainakin yhdellä sanalla. (Apuna kannattaa käyttää jotain oikeaa paikkaa tai valokuvaa.)
- Kehitä juoneen sivujuoni, jota voit kuljettaa pääjuonen lomassa. Esim. päähenkilön lapsuus.
- Improvisoi. Kun juoni loppuu, kirjoita mitä tahansa, mitä mieleen tulee.
- Ninjat. Ne voi hyökätä monta kertaa.

Toivottavasti auttaa~

- Kaoru, Dir en grey

4 tykkää.
Amber
Vuoden beta

ViestiKirjoittaja Rin » Su Marras 09, 2014 12:33 pm

Amber kirjoitti:- Kirjoita väliin viipyilyjakso(ja), jo(i)ssa kuvailet kaiken aivan överin tarkasti.

Ääää kiitos tästä! Tiesinhän mä tämän neuvon jo aiemmilta vuosilta, mutta olin jotenkin unohtanut ajatella sitä. :'D Tämä sai mut muistamaan, että mullahan ON pari kohtausta, joista oon huomaamattani vain skipannut kaiken ympäristön kuvailun! (Sikäli aika typerää multa, että niissä kohtauksissa hahmot pääsee ulos katselemaan maailmaa vapaasti ensimmäistä kertaa vuosiin. Mitä muuta sellaisessa kohdassa pitäiskään olla kuin ympäristön ihmettelyä?)

Kiitos! ♥
Kuva

1 tykkää.
Rin
Teknikko

ViestiKirjoittaja gnrbu » Ma Marras 10, 2014 7:52 am

Kirjoita joka luvulle pariksi x.5-luku, joka kertoo samat tapahtumat toisen hahmon näkökulmasta?

2 tykkää.
gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja Rin » Ma Marras 10, 2014 9:55 pm

gnrbu kirjoitti:Kirjoita joka luvulle pariksi x.5-luku, joka kertoo samat tapahtumat toisen hahmon näkökulmasta?

Tästäkin tykkään! \o/ Pääsin näköjään taas hetkeksi vauhtiin tuolla edellisellä Amberin vinkillä, mutta pidänpä tän mielessä seuraavaa umpikujaa varten. Kiitos!
Kuva

1 tykkää.
Rin
Teknikko

ViestiKirjoittaja Amber » Ma Marras 10, 2014 11:02 pm

gnrbu kirjoitti:Kirjoita joka luvulle pariksi x.5-luku, joka kertoo samat tapahtumat toisen hahmon näkökulmasta?

Oon just itse alkamassa kirjoittaa eilen kirjoittamani pätkän tapahtumia toisen henkilön näkökulmasta. :D Great minds think alike. (Ja joo, mäkin pääsen ainakin tällee myöhään illalla välillä jopa fiktion kirjoittamiseen saakka tuolta akateemisen maailman syövereistä. :D)

- Kaoru, Dir en grey

2 tykkää.
Amber
Vuoden beta

ViestiKirjoittaja Amber » La Marras 15, 2014 6:11 pm

Anteeks tuplapostaus, mutta VIIDESTOISTA PÄIVÄ! Me ollaan puolivälissä, tyypit!

Kyllä huomaa, että tämä pakko kirjoittaa joka päivä on ironisesti muuttunut alun kärvistelystä ja väkisin puskemisesta erittäin pakottomaksi kirjoittamiseksi. Mitään inspiraatiota ei todellakaan tarvitse etsiskellä, ja kynnys kirjoittaa myös englanniksi on madaltunut ihan uskomattoman paljon.

En ole koskaan ennen kirjoittanut oikeastaan mitään fiktiivistä enkuksi (jos epäonnistuneita runoyritelmiä [~2 kpl :D] tai jotain yhtä raapaletta ei lasketa), joten tässä kuussa aloitettu rope tekee todella hyvää. Ehkä kohta kirjoitankin jo ficcejä tai novelleja englanniksi. Onhan se edelleen vähän karua kirjoittaa vieraalla kielellä niin paljon huonommin kuin suomeksi, mutta yusss, I can do it.

Toivottavasti muillakin sujuu yhtä mukavasti! Kun menee sanomaan jotain tällaista julkisesti, niin varmaan heti huomenna iskee uusi maailmanlopun writer's block... :D

- Kaoru, Dir en grey

2 tykkää.
Amber
Vuoden beta

ViestiKirjoittaja gnrbu » Su Marras 16, 2014 10:16 pm

Ficcini on jonkin verran jäljessä tavoitteestaan, muttei hurjasti.

Olen koko kuun ajan käynyt Tampereen aluemiitissä kolmesti viikossa, ja se on auttanut kirjoittamista hurjasti. Sanamäärät miitin aikana ovat joskus isompia ja joskus pienempiä, mutta selkeän ajan varaaminen kirjoittamiselle on saanut urakan tuntumaan helpommalta. Sekä tietysti se, että ympärillä on ihmisiä, joille voi avautua/hehkuttaa/esittää tyhmiä kysymyksiä ("keksikää nimi tylsälle draamaelokuvalle").

Suurin ongelmani on se, että sillä aikaa kun NaNo on hurjan kiva ja etenee, muun elämän ongelmat alkavat kasautua, eikä minulla ole sen enempää aikaa kuin jaksamistakaan niiden käsittelyyn, joten ne jäävät roikkumaan ja nostamaan yleistä stressiä. Joulukuun koittaessa olen siis aikamoisissa ongelmissa...

1 tykkää.
gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja Amber » Ma Marras 17, 2014 8:49 pm

gnrbu kirjoitti:Suurin ongelmani on se, että sillä aikaa kun NaNo on hurjan kiva ja etenee, muun elämän ongelmat alkavat kasautua, eikä minulla ole sen enempää aikaa kuin jaksamistakaan niiden käsittelyyn, joten ne jäävät roikkumaan ja nostamaan yleistä stressiä. Joulukuun koittaessa olen siis aikamoisissa ongelmissa...

Kuulostaa huvittavan tutulta, vaikka kirjoitan ilman sanamäärätavoitteita. :/ Lohduttakaamme toisiamme sitten X-miitissä, haha.

Tsemppiä!

- Kaoru, Dir en grey

Amber
Vuoden beta

ViestiKirjoittaja Rin » To Marras 20, 2014 11:59 pm

VALMIS.

Viimeiset viis tuhatta sanaa on aivan järkyttävää kuraa joka ei koskaan tule pääsemään valmiiseen fikkiin, mutta sainpa nanon hoidettua pois alta ajoissa! Nyt en vilkaisekaan koko fikkihirviöön ainakaan muutamaan päivään. Sen sijaan voisin lopulta keskittyä mm. kouluhommiin ihan oikein kunnolla ekaa kertaa koko kuukauteen, ja ehkä jopa hoitaa valmiiks yhden exchange-fikin jonka deadline on 1.12. \o/

Nyt oon vähän ylpeä itsestäni. :>
Kuva

3 tykkää.
Rin
Teknikko

ViestiKirjoittaja gnrbu » Pe Marras 21, 2014 12:02 am

No onnea vaan. Onneksi en ole kateellinen tai mitään. :D

Oma pikkuisen laahaa perässä, mutta täältä tullaan. Ongelma ei ole 50k, vaan se, että lopullinen pituus tulee olemaan 69k, ja haluaisin hurjan mielelläni saada sen valmiiksi marraskuun aikana.

Onneksi kohta on viikonloppu.

1 tykkää.
gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja Amber » Ma Marras 24, 2014 5:19 pm

Rin kirjoitti:VALMIS.

Paljon onnea!!!

Itse oon pitänyt kiinni joka päivä kirjoittamisesta ihan hyvin. Yhtenä päivänä jäi väliin, pakko tunnustaa, eikä joka päivä ole tullut mitään suuria määriä tekstiä. Yritän olla harmittelematta, kun kerran en pidä mitään sanamäärätavoitetta.

Tsemppiä loppukiriin, gnrbu ja muut!

- Kaoru, Dir en grey

Amber
Vuoden beta

EdellinenSeuraava

Paluu Kirjoittaminen & betaaminen