Writer's block

Yleistä keskustelua kirjoittamisesta - haasta tai ota haaste vastaan, etsi inspiraatiota tai betaa.

Writer's block

ViestiKirjoittaja Amber » Su Elo 10, 2008 12:39 pm

Writer's block - meidän kirjoittajien yhteinen vihollinen. [Wikipedia-artikkeli on ehkä hieman dramaattinen, mutta mitäpä tuosta. :D Pääpointti on se, että writer's block tarkoittaa väliaikaista kirjoituskyvyttömyyttä.]

Tämä topic on tarkoitettu seuraavanlaiseen keskusteluun:
- Miten pääsette yli omista blockeistanne?
- Millaisia blockinne yleensä ovat? Millaisia ajatuksia / tunteita ne herättävät teissä?
- Avaudu ihmeessä siitä, miten paljon block riivaa sinua juuri nyt. (Kaikki writer's blockin aiheuttamat aggressiot voi purkaa tänne kirjoittamalla - tiedä, vaikka tämänkaltainen itseilmaisu poistaisi blockin. :D)
- Mistä luulette blockien itsellänne johtuvan? Voisiko niitä välttää ennalta?
Sateen jälkeen hiekkatiellä kauneus hehkuu ja kumartaa syvään.

"I think that giving up is a harder road. Walk a road that wouldn’t leave you any regrets."
- Kaoru, Dir en grey

Amber
Vuoden beta

Re: Writer's block

ViestiKirjoittaja minnako » La Elo 16, 2008 10:06 am

Ai miten paljon block vaivaa minua juuri nyt? _____PALJON_____. Hitto sentään, kirjoitin viimeksi kesäkuun loppupuolella kunnolla, nyt oon vain aloittanut muutamia, normaaleja ideoita, joista tiedän, ettei niistä tule koskaan mitään hyvää. 20.6.-16.8. melkein kaksi kuukautta. Enkä oo kirjoittanu mitään. Mua alkaa jo hiukan ahdistaa, koska tästä... tästä ei tule mitään.

Ja se, että mulla on ideoita. Tiedän muutaman hyvän lauserakenteenkin siihen, kirjoitan sen, ja sitten lähtee fic alkuun. Aamulla, kun luin sitä, mulle tuli ihan helkatin huono olo, enkä jaksanut enää kirjoittaa. Itsetunto laskee, eikä varmasti tee mieli enää koskeakkaan kynään.

Mitähän mä tekisin tälle, mun pää alkaa olla täynnä lauseita, haluan saada nämä ulos keinolla millä hyvänsä.

Voisiko näitä välttää ennalta? Ei helkatissa. Jos voisi, niin ei näitä olisi.

//AMBER siellä alhaalla, uskon, että kukaan ei ole koskaan kuulostanut yhtä rohkaisevalta. Kiitos. Paljon.
Viimeksi muokannut minnako päivämäärä Ti Elo 19, 2008 8:14 am, muokattu yhteensä 1 kerran
提心吊胆和闷

minnako
Mao Zedong

ViestiKirjoittaja Crystal » La Elo 16, 2008 1:11 pm

Kyllä, minullakin vaivaa writer's block tällä hetkellä. No, ideoita minulta ei puutu, mutta se toteuttaminen on vaikeaa. Aina kun kirjoitan, pelkään lähes koko ajan että toistelen edellisien ficcieni ideoita ja sun muuta sellaista. En halua laittaa näitä ficin alkuja haastetopiciin koska silloin tunnen että ficcini ei ole omatekemäni, vaan se idea olisi vain minun. Ei pahalla muille, mutta en voi sille mitään että ajattelen näin.
Toinen syy on se, että pelkään että saan liikaa kritiikkiä. Tiedän että kritiikki on myös hyväksi, mutta pelkään liiallista kritiikkiä. Kiitos äidinkielen tekstitaitovastauksien: ne ovat vain pahentaneet pelkoani. Olen aina pelännyt kritiikkiä.
Yritän selvitä tästä vain odottamalla. Kyllä se tästä... mutta tämä on ärsyttävää kun päässä pyörii ideoita ja en saa sitten sitä toteutetuksi. .__.'
Last.fm ~ Livejournal
It's only death silence. Do you hear it?
Avatar by asuka_tsuzuki from LJ.

Crystal
Teknikko

ViestiKirjoittaja Amber » La Elo 16, 2008 9:11 pm

minnako ja Crystal sekä muut blockin kanssa taistelevat: Kuten sanoin jo edellisen Lafin puolella, oman kokemukseni mukaan paras tapa saada kirjoittaminen sujumaan on kirjoittaa väkisin jotakin - ei välttämättä sitä kesken olevaa ficciä, vaan ihan mitä vain. Kun on tarpeeksi kauan kirjoittanut, saattaavat sanat muuttuakin varsin ketteriksi ja tekstiä vain... tulee. Verryttelyä siis! :D
(Nimim. kirjoitin juuri kaksi tuntia työsähköposteja aivan tuskissani, kun sanavalintojen teko tuntui mahdottomalta ja VOI VOI MITEN NYT TULEE JUTTUA!)

Toinen tapa on yksinkertaisesti saada itsensä innostumaan. Joskus blockin pitkittyminen tuntuu johtuvan siitä, että kun kirjoittaminen tuntuu blockin takia tuskaiselta ja inhottavalta, sen ajattelemistakin välttelee. Kirjoitushalu voi poistaa kirjoituskyvyttömyyden.

Kolmas tapa on lukea. Kun lukee jotain kielellisesti aivan hekumallista, alkavat sanat tuntua niin rakastettavilta, että niillä on päästävä leikkimään. Juonikin voi olla niin mukaansatempaava, että omat aivot alkavat tuottaa vähintään yhtä tiukkoja juonenkäänteitä. Tai saattaahan herätä myös kunnianhimo; pakko kirjoittaa samalla tavalla kuin tämä kirjailija!

TSEMPPIÄ.
Sateen jälkeen hiekkatiellä kauneus hehkuu ja kumartaa syvään.

"I think that giving up is a harder road. Walk a road that wouldn’t leave you any regrets."
- Kaoru, Dir en grey

Amber
Vuoden beta

ViestiKirjoittaja Dorian » Su Elo 17, 2008 2:32 am

Olen huomannut, että minulle tällaisen writer's blockin aiheuttaa se, että olen iloinen. :'D Niin pahalta kuin tuo kuulostaakin niin angsti on loppujen lopuksi se, mistä minä ammennan ainekset tarinoihini (joita täällä ei näy, koska tänne pistetään jrock-fanficcejä ainoastaan(ko)?).

Minulla oli nyt oikeastaan erittäin pitkä tauko jolloin en saanut mitään aikaiseksi. Ei ollut kiinnostusta kirjoittaa ja toisaalta eipä minulla ollut oikeastaan mitään mitä olisin edes kirjoittanut. Sinällään mielenkiintoista, että seuraava sotii paljon sanomaani vastaan siitä että angstista revin itselleni aiheet, kun koko kesän ajan elämäni on ollut aika jatkuvaa angstia ja hyvää oloa. Ei siis yhtä aikaa vaan vuorotellen. Toisaalta kai elämä pyöritteli vaan niin pahasti, ettei siinä oikein ensimmäisenä tullut mieleen kirjoittaminen. :)

Koen kirjoittamisen oikeastaan aika terapeuttisena kokemuksena. Pahan olon voi purkaa kirjoittamalla symbolisia tarinoita joiden hahmot, teot, miljööt tai tunnelma on se mihin koitan pistää oman pahan oloni. En minä oikeastaan paljon muuta kirjoitakaan kuin tuollaisia tarinoita. :o Voin siis sanoa, että minulle tulee writer's block silloin, kun minulla ei ole sisälläni patoutunutta pahaa oloa. Seuraavaa sellaista tilannetta odotellessa siis... ~
Sail far beyond the mist
And regain access to those luminous lands.
Abandon the misfortune of past lives,
those shy and painful smiles.

Kuva

Dorian
Fani

ViestiKirjoittaja Keikkudo » Su Elo 17, 2008 3:59 pm

Mulla on tällä hetkellä blockki päällä.
Se oli ja se meni ja se tuli takaisin. >.<

Ensiksi en saanut millään aloitettua mitään. Sitten kun sain kirjoitettua niin yllättäen inspiraatio katosi ja nyt kaikki on kesken.
Ärsyttävää kun on ideoita mutta jotenkin en saa niitä purettua mitenkään. Kirjoitan kyllä päivittäin kun Ropetan kaverin kanssa mutta se on niin paljon helpompaa kun ei tarvitse yksin kirjoittaa ja miettiä miten jatkaa. Tällä hetkellä se lähinnä ärsyttää kun ei saa mitään aikaiseksi.

Yleensä blockki katoaa itsestään ja annan vaan olla ja keskityn johonkin muuhun. Viimekertainen katosi vasta kun PAKOTIN itseni krijoittamaan jatkoa koska mulla oli lukuun kuitenkin idea valmiina. Nyttenkin kun yritän kirjoittaa 12 osaa ficciini niin olen suunnilleen puolessa välissä ja en saa mitään aikaiseksi koska tiedän mitä siinä pitäisi tapahtua mutta tuntuu että en milään pääse siihen asti.
Sen lisäksi oneshottien kirjoittamista vaivaa erittäin suuri itsetunto ongelma. Ajattelen kokoajan että "joku muu kirjottaisi tänkin paremmin" tai "Ei tästä tuu niin hyvää ku jos vaikka joku muu tän kirjottais" Eli vertailen itseäni muihin kirjoittajiin ja masennun koska olen omastam ielestäni heitä huonompi. Ja vaikka kukatahansa sen sanoisi että olen hyvä kirjoittaja niin silti aivot väittää vastaan ja ei vaan synny tekstiä.

>.< Loppuis tämäkin jo niin pääsisi edes vähän eteenpäin ficeissään.
~no more here~

Keikkudo
Roudari

ViestiKirjoittaja sshokora » Su Elo 17, 2008 7:12 pm

Kiitos, Amber, todella paljon noista vinkeistä. Toivotaan, että ne auttavat minua ja muita blockista kärsiviä.

Itseäni siis todella vaivaa tuo writer's block, paljonkin. Toivoisin saavani jotain aikaiseksi esimerkiksi JFanFic50-projektissa, mutta en ole saanut paperille kuin lyriikoita ja yksittäisiä lauseita moniin kuukausiin. Tahtoisin saada aikaiseksi kirjoitelmia ja ficcejä, en vain lyriikoita. Olen yrittänyt kirjoittaa pakolla jatkoa, mutta sanat eivät kulje sulavasti enkä osaa valita oikeita sanavalintoja tai kuvailla hyvin (ei sillä, että olisin ennenkään osannut, mutta en minä nyt näin huonosti ole koskaan kirjoittanut).

Pitäisi todella saada jotain intoa kirjoittamiseen. Lukemalla hyviä ficcejä? Olen lukenut moneen otteeseen lempificcini sekä uusia tuttavuuksia, joista tuli erittäin positiivinen mieli. En voi uskoa tätä - miksi tekstiä ei synny?

Ehkä minun kannattaisi ottaa ruutupaperia (... eikä tietokonetta...) ja kirjoittaa siihen jotain satunnaista j-rock-slashia, eikä yrittää vängällä jatkaa sitä, minkä kirjoittaminen ei minulla vain luonnistu. Kun ideat pulpahtelevat päähän, varmasti jaksan ehkä jatkaa kirjoittamista. Toivon kyllä todella, että tämä menisi ohi minulla sekä kaikilla muillakin. Jos joku omistaa vinkkejä blockin välttämisestä (lol :D) tai pois hankkimisesta, jakakaa vinkit muillekin..?
- I can't open myself up to anyone, I can't believe in anyone at all
And I can't see anything, the ray of light disappears and will dry up -

sshokora
Teknikko

ViestiKirjoittaja Taajamasusi » Su Elo 17, 2008 10:52 pm

Dorian kirjoitti:Olen huomannut, että minulle tällaisen writer's blockin aiheuttaa se, että olen iloinen.

Tuo pitää käsittämättömän hyvin paikkansa myös meikäläisen kohdalla, niin karulta kuin se kuulostaakin. :P Varsinkin runojeni kohdalla huomaan tuon ilmiön. Ahdistus- tai stressikausina kirjoitan ihan tuhottomasti runoja. Jos taas meneillään ei ole mitään elämää suurempaa kriisiä, en saa riviäkään aikaiseksi, tai ainakin touhu on tosi väkinäistä. Eikä se tarkoita, että kirjoittaisin pelkkiä angstirunoja, vaikka saankin angstista luomisvoimani. En tiedä, miksi se vain menee niin. Toisaalta sellainen ylimaallinen onnellisuus à la rakastuminen saattaa myös saada mut kirjoittamaan, mutta silloin taas jälki ei välttämättä ole kovin kehuttavaa. :S

Muuhun kirjoittamiseen (proosa, ficit) tuo onnellisuus tai sen puute ei niin suoraan minulla vaikuta. Sillä saralla writer's blockia minulle aiheuttaa aivan liian korkea itsekriittisyys, pitkäjänteisyyden puute, tekstin yksityiskohtien loputon hiominen kokonaisuuden kustannuksella, aiheiden puhkikuluneisuus ja sitten vielä silkka laiskuus. On siinä taas ongelmaa kerrakseen. :'D

En ole oikeastaan vuosikausiin saanut kirjoitettua valmiiksi mitään muuta kuin ficcejä. Eikä niitäkään ole niin hirveän monta julkaisuun asti valmistunut siihen nähden, montako keskeneräistä koneelle on tallentunut. Ja nyt on mennyt jo varmaan puoli vuotta ilman ficcien kirjoittamistakin. Olen taas ihan jumissa kaiken kirjoittamisen kanssa. Olen myös huomannut, että suomenkielentaitoni on alkanut rapistua, kun kirjoitan ja luen nykyään enimmäkseen englanniksi. Ei hyvä. Pitäisi oikeasti alkaa treenata vaikka ihan väkisin. Kirjoittaa vain ihan mitä tahansa, että syntyisi taas jonkinlainen rutiini hommaan. Kirjoittaminen on kuitenkin ollut minulle tosi tärkeä juttu ihan lapsesta asti.
Jag vill känna mig fri, fri, fri
Det är min filosofi, fi, fi

Taajamasusi
Fani

ViestiKirjoittaja Mimra » Ma Elo 18, 2008 8:28 pm

Blockit, ne on inhottavia. :(
Semmoiset 6kk kestävät ovat hirveitä, vihaan niitä.
Itse niistä en pääse eroon, en sitten millään. Siksi tarvitsen kaverin, joka potkii takalistolle ja pitää haulikkoa ohimolla huutaen samalla: "kirjoita!" (Nokku)
Se on ainakin toiminut tähän asti :D

Pahimmat blockit tulee silloin, kun harteilla on paljon stressiä.
Esim. vanhempien riidat yötämyöten, lukio, kaverien odotukset...
Sillon kun kirjoittaa, tekstiä saattaa tulla, mutta se on niin angstista, että sitä ihan hävettää lukea.

Mutta kuitenkin blockit on sellaisia silmiä avaavia ja sen jälkeen on pitkään hyvä isnpiraatio.
Blockin jälkeen kirjoittaa aivan eritavalla kuin aikaisemmin, ainakin omalla kohdalla.
Pääsin juuri yhden blockin yli, kun Nokun kanssa aloitettiin yhteisficci ja sain uuden lukijan kaveripiiristä pisimmälle jatkoficilleni.
Se, että joku oikeasti haluaa jatkoa ja kysyy sitä sekä asettaa jonkun deadlinen, auttaa pahojenkin blockien yli.
Se on hienoa.
"Can we touch your hair...?" "Umm... OK..." "Woah! It's white!!!"

Mimra
Roudari

ViestiKirjoittaja Hasu » Ke Elo 20, 2008 5:42 pm

Olisin tullut angstaamaan tänne totaalista blockkia, mutta ehdinkin lukea Amberun neuvonnat ja tajusin, että se saattaa hälventyä !

Ah mutta--- Mulla on hyvin usein kyseinen ongelma-- Ideoita pukkaa aivan valtavasti, mutta toteutus kusee. Yleensä sen vuoksi, että tungen kaiken myöhemmäksi. "Ei nyt ole aikaa!" Ja sitten kestää ja kestää--- Toisaalta tähän syynä saattaa olla se, että mielessä idea tuntuu paljon kivemmalta kuin sitten loppujenlopuksi tekstinä paperilla.

Pahimman blokin aiheuttaa se, kun luen jonkun hyvän ficin--- Sen jälkeen en yksinkertaisesti kykene kirjoittamaan _mitään. D: Kenties hieman lapsellista ja tyhmää, mutta muhun se vaikuttaa vahvasti.

Ongelmana on ollu nyt myös se, että olen innostunut kirjottamaan aiheista, jotka eivät lafiin sovi julkaistavaksi. En nyt meinaa mitään--- zoofiliaa yms, vaan sitä, että fandom on muuttanut toiseen maahan. Tähän julkaisuongelmaan onneksi olen juuri rakentamassa ratkaisua - toista foorumia.

Mh-- Itseasiassa nyt oikeastaan iski pieni halu kirjoittaa---- Oh. Mutta on niin paljon muutakin tekemistä---- ! D:

Hasu
Roudari

ViestiKirjoittaja pinnia » Ke Elo 20, 2008 6:56 pm

Blokki on päällä satunnaisesti, jos niin voi sanoa.

Koska mä en kirjoita ficcejä, ongelma ei ole se, etten saisi jatkettua ficin kirjoittamista. Kirjoitankin yleensä huomattavasti lyhyempiä tekstejä, jotka syntyvän hyvinkin lyhyen aikavälin sisällä. 'Ongelma' on se, että saan ideoita niin harvoin. Rakastan kirjoittamista ja kerran muutamassa kuukaudessa tulee olo, joka on aivan järjettömän pakahduttava, sellainen, että tekisi mieli hakata päätä seinään. Eli on yksinkertaisesti aivan järjetön tarve kirjoittaa, mutta ei ole ideaa, josta kirjoittaa.

Mutta mä olen huomannut, että nykyään kun tällainen olo tulee, ainut helpotus on pakottaa itsensä kirjoittamaan. Ennen mä vain tuskailin ja angstasin, kun en saanut inspistä mistään ja yhyynyyhq, totta kai blokki vain pitkittyi tuolloin. Mutta juuri kuten Amber tuolla ylempänä sanoi, nykyään mä kirjaimellisesti pakotan itseni kirjoittamaan jotakin - mitä tahansa, ihan vaikka ajatusten purku blogiin auttaa. Menee muutama hetki, ja kappas - tekstiä ihan vyöryy. Vaikka se jostakusta kuulostaisikin täysin urpolta, kehotan kokeilemaan. Se auttaa oikeasti.

Se fiilis, kun pidempiaikaisen blokin jälkeen kirjoittaa taas, on aivan uskomaton. 8)
I dislike you, honey.

Vuoden 2007 Reita

pinnia
Bändäri

ViestiKirjoittaja pucca » Ma Elo 25, 2008 6:13 pm

mulla on - niinkun nähtävästi aika monella muullakin - suurin ongelma se, että ideoita kyllä syntyy, mut toteutus kusee ja rankasti. tai sit, niinku Hasu sano, ei vaan oo aikaa kirjottaa just sillon, ku se hyvä idea iskee ja seuraavan kerran kun saa flashin, et "hei, mullahan oli joku hyvä idea !" niin se onki kadonnu eikä sitä jutun jujua saa kiinni vaikka suurin piirtein muistaiski perusidean.

nykyään mulla on (ollut jo pidemmän aikaa) tapana, kirjottaa heti ylös jos tulee joku idea ym. joskus saatta käydä niin, et yhtäkkiä jostain vaan pomppaa mieleen maailman randomein lause tai flash jostain kohtauksesta, jonka vaan niiiiin hyvin vois kirjottaa. harvemmin mulla käy niin, et keksisin jonku täydellisen sataseittemänkymmenisen ficin juonen ihan tosta noin vaan.

mut, sadly, en aina saa kirjotettua ihania ideoita muistiin DD:
esimerkkinä nyt viime viikonloppu, jollon olin sukulaisjuhlissa ja siellä kuulin, ku yks tuttava jutteli äidin kanssa, ku hänen lapsensa (ehkä kolme vee), on nykyään ruvennu kauheesti kyselee kuolemasta. mm. se oli kysyny, et "äiti, kuoleeks päivätki?"

.. nii-i, ehkä _täydellinen lause johonkin ihanaan angst-oneshottiin ! mut en mä tietenkään kesken juhlien voinu kaivaa kännykkää esiin ja ruveta kirjottaa muistiin kaikkea mitä ne puhu, joten pinnistin vaan koko illan, et muistasin ton yhen lauseen ja kuten näkyy, mä muistan ! *wwwwww*

ja saan sen nyt ihanasti ujutettua yhteen ficcuseen ~

öö........... että näin 8))
「貴方を愛した がいる
を愛した貴方がいる」

pucca
Teknikko

ViestiKirjoittaja GanesaIX » Ma Syys 01, 2008 1:18 pm

Writer's block on joku... maailman veemäisin asia, mitä minulle tuppaa sattumaan turhankin usein. Minun kohdalla blockini ovat mitä ovat - välillä ne saattavat olla silkkaa laiskuutta, eli en vain jaksa kirjoittaa yhtään mitään vaikka pääkoppa tursuaisi pro-luokituksen ideoita. Yleisin block on kuitenkin sitä luokkaa, että minulla on kyllä jokin isomman luokan hehkulamppu välähtänyt, mutta kun avaan Wordin niin päässä lyö tyhjää ja kovaa, eli en saa ajatuksiani tarpeeksi selkeiksi kokonaisuuksiksi päässäni, että voisin vuodattaa ne koneen muistiin.

Sitten tulevat nämä blockit, jotka osuvat juuri tiettyjen ficcien kohdalle. Niiden kohdalle kun tämä osuu, ficciä ei enää koskaan jatketa, koska se samainen inspiraatio joilla ne aloitin on kadonnut kuin tuhka tuuleen. Parempi jättää siis se tekele siihen sellaisena hyvänä alkuna kuin jatkaa sitä väkipakolla ja antaa sen kaiken koreuden luisua käsistä.

Millaisiako tunteita blockit herättävät? Ultimate-hatetus ja turhaantuminen omaan itseensä, sitä ne herättävät. Olen ficannut kuitenkin siitä ala-asteikäisestä lähtien (eli n. neljänneltä luokalta) joten ficcaaminen on aika iso osa elämää tässä vaiheessa. Jos en pysty ficcaamaan, turhaudun erittäin pahasti kunnes se rajaa ylittää vittuuntuneisuuden.

Tällä hetkellä tosin ei ole mitään blockia havaittavissa, mutta nyt vain ei inspiroi mikään suuremman luokan projektin väkertäminen. Katsoo, jos sitten tulisi purettua jotain one shotteihin.

GanesaIX
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja Estarriol » Ke Loka 08, 2008 7:52 pm

Writer's block, tuo pirulainen joka on vaivannut minua jo ihan liian pitkään -.-

Ideoita kyllä on (ihan liikaa jo) ja lisää tulee koko ajan. Mutta toteuttamiseen ei ole innostusta/aikaa/mitään. Ja olen laiska. Hetkellisesti saattaa tulla pienenpieni inspiraatio kirjoittaa, mutta kun avaan wordin tuijotan tyhjää sivua seuraavat puoli tuntia saamatta mitään aikaiseksi, edes otsikkoa. Pari kertaa on myös tullut ihan kunnon inspiraatio milloin olisin _oikeasti_ saattanut saada jotain paperille, mutta ne sattuivat aina silloin kun oli mahdoton kirjoittaa (tyyliin kun pesin ikkunoita tai olin kaupungilla)

Blockeista olen yleensä päässyt yli ajan kanssa, mutta nyt se ei oikein tunnu onnistuvan. Pitäisi varmaan kokeilla tuota pakolla kirjoittamista jos se auttaisi, mutta lukeminen varmaan vain pahentaisi blockiani >.<
Saan aivan hirveitä alemmuuskomplekseja kun luen muiden tuotoksia - minusta tuntuu etten osaa kirjoittaa yhtään, kuvailu, juonet ja kaikki sukkaa ja kaikki ficcini ovat syvältä -> olen turhautunut itseeni -> itsetunto laskee -> blocki pahenee. Ainakin siinä mielessä olenkin huono kirjoittaja, että jos kuvailen paljon juonenkulku on töksähtelevää ja ficeistä tulee tosi lyhyitä, mutta jos keskityn enemmän juonenkulkuun kuvailu jää vähemmälle. Ja sanavalintani ovat surkeita.

Mutta nyt yritän pakottaa itseni kirjoittamaan edes jotain, jospa tuo blocki edes osittain lähtisi >D
My Color

Estarriol
Bändäri

ViestiKirjoittaja soonilammas » To Loka 16, 2008 8:10 pm

Njaappadaa, meikä on huomannut, että omista blockeista pääsee eroon kirjoittamalla toista tarinaa tai roolipelaamalla - ajatukset pitää saada kokonaan pois siitä jutusta, jonka kanssa ongelma on. Ficcien lukeminen on myös yksi hyvä keino, mutta siinä on se paha puoli, että kun lukee kolme, neljä iltaa putkeen fikkejä, sitä saattaa olla sen kirjottamisen alottaminen taas varsin vaikeaa. Tai sitten vain istuu koneen ääressä kunnes juttua alkaa taas tulla. Joskus sekin toimii 8)

Takapakit ovat yleensä yksinkertaisesti jumittumisia jonkun tietyn tarinan/tarinankohdan kanssa. Enpä ole tainnut täydellistä kirjoittajan blockia - niin etten kykene kirjoittamaan mitään - saada kuin kerran tai kaksi, eivätkä ne ole kestäneet kuin muutaman päivän. Blockit ovat itse asiassa useimmiten varsin hyödyllisiä, sillä kirjoitin esimerkiksi Boten Annan, toistaiseksi ainoan fikkini, blockinpoistotarinana. Kyllä ne raivostuttavatkin, etenkin silloin kun kestävät pidempään, mutta silloin pitää vain muistuttaa itselleen, että kyllä tämä taas ohi menee.

Tukokset tulevat yleensä kun olen kirjoittanut jotain tarinaa paljon - jos saan kolmessa päivässä kirjoitettua viisi sivua, voin olla varma siitä, että seuraavalla viikolla tekstiä ei tule lauseen lausetta. Jumitun usein myös luvun tai kohdan alkuun, jos en tasan tarkkaan tiedä, mitä siinä pitäisi tapahtua. Omat kääpäykseni voisinkin välttää kirjoittamalla tasaisemmin tai suunnittelemalla paremmin - ikävä kyllä inspiraation iskiessä nämä tuppaavat unohtumaan. Ja sitten seuraava viikko kirotaan kun juttua ei tule niin sitten millään.

Tällä hetkellä harrastan yhden tarinani kanssa lievää jumitusta - tekstiä kyllä tulee, mutta puolen tunnin yrittämisen jälkeenkin vain yksi tai kaksi lausetta. Ehkäpä olisi siis korkea aika vaihtaa tarinaa, ja kirjoittaa vaikka loppuun se toinen, yli vuoden kesken ollut basistihuumorifikki....
Riittää, että kuvittelet lentäväsi.

- Aedra

soonilammas
Fani

ViestiKirjoittaja Tonath » Pe Loka 31, 2008 8:43 pm

Ah, tämä liian tuttu vaiva mulle. Tulee aina välillä, oikeastaan liian usein, jos totta puhutaan.
Joskus kun mulla on block päällä, niin tekstiä saattaa tulla jonkin verran, mutta vain n. 2 prosenttia tuotoksesta miellyttää itseäni. Joskus taas ei tule yhtään tekstiä, tuijottaa vaan seuraavat puoli tuntia sitä kirjotussivua, eikä mitään synny.
Usein, jos mulle tulee block, niin alkaa ahdistaa ihan suunnattomasti. Koska kirjoittaminen saa mut ns. rentoutuneeksi ja tulee sellainen olo, että onnistun kerrankin jossain. Kun on block, ahdistaa kauheasti, koska tuota tunnetta ei tule. Ja ärsyttää, kun tuntuu sillä hetkellä, ettei osaa.
Oikeastaan mulla on tälläkin hetkellä eräänlainen block, koska mulla on hirveä hinku kirjoittaa, muttei yhtään järkeviä ideoita. Oon aloittanut kauhean määrän ficejä, mutta ne ideat niissä alkaa kuitenkin jossain vaiheessa kusta, joten en hirveästi viitsi niitä kirjoittaa. Mutta vanhoissa, keskeneräisissä ficeissä kirjoittaminen luonnistuu, ja se on hyvä se.

Usein menee block ohi, kun vaan pakotan itseni kirjottamaan jotain. Ihan mitä vaan, että se menisi ohi, ettei olisi enää turhautunut tunne. Ja aika usein se kyllä lähteekin, kun on tarpeeksi kirjoittanut, mutta joskus menee jopa monta kuukautta, että se lähtee pois.

Onneksi ei tällä hetkellä block vaivaa, mutta aina on taka-alalla epäilys, että kohta se taas tulee...
baby, don't rewind

let me out of my mind

last.fmirc-galleria

Tonath
Teknikko

ViestiKirjoittaja Riku » La Marras 01, 2008 12:14 am

Tuttu vaiva ja valitettavasti nämä omat blockit kestää raivostuttavan pitkiä aikoja. Yleensä blockit ovat sellaisia, että pro-ideoita on kasa kaupalla, mutta kun avaan kirjoitusohjelman ja yritän kirjoittaa, niin paperille syntyy kaksi sanaa, jotka taas pyyhitään ja kirjoitetaan uusiksi. Ideoita siis on ja tarina on mielessä valmis, mutta jostain syystä se ei suodatu paperille siten, kuten omat aivot haluaisivat.

Sitten on nämä blockit, jotka tulevat pitkien ficcien kohdalla melko useinkin - ideat loppuvat, innostus hiipuu ja punainen lanka häviää. Siinä sitten istutaan koneen edessä ja mietitään, että mitäköhän olen suunnitellut tälle alunperin tekeväni. Joskus nämä blockit yltyvät niin pahaksi, että ficci on vain pakko keskeyttää - ideoita ei yksinkertaisesti ole tai vaikka olisi, niin ei siten, että ne toimisivat kunnolla. Joskus kuitenkin käy silleen hassusti, että pystyn jatkamaan puoli vuotta jäähyllä ollutta tekstiä ihan yhtäkkiä ja silloin on hyvä fiilis.

Yleensä kuitenkin blockien aikana yritän kirjoittaa edes jotain. Raapustelen sitten kappaleen kerrallaan ficciin ja kirjoitan jotain, mitä mieleen vain tulee, koska se yleensä - ei aina - laukaisee tilannetta jotenkin ja saan sen punaisen langan takaisin.

Pääasiassa kyllä blockit aiheuttavat ultimate kypsymisen ja ottaa päähän, kun hyvät ideat menevät ns. hukkaan, kun pääkoppa ei suostu myöntämään sitä oikeutta, että kirjoittaisi paperille ne mahtavat ideat. Onneks kuitenkin blockit menee ohi, vaikka suurimuotoinen ketutus oli silloin, kun blocki kesti yli puoli vuotta ja pamahti sitten yhtäkkiä vain ohi.

Tällä hetkellä on paha, pahempi, block päällä, mutta olen koko illan potkinut itseäni kirjoittamaan ja tadaa, olen jopa onnistunut.
Kuva

Riku
Teknikko

ViestiKirjoittaja Piitou » La Marras 29, 2008 1:05 am

---
Viimeksi muokannut Piitou päivämäärä La Joulu 10, 2011 3:35 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
insomnia.

Piitou
Fani

ViestiKirjoittaja akumu » Su Marras 30, 2008 4:21 pm

Ah, writer's block on myös minun rakas ystäväni.

Minulla ei ole itselläni ollut paljonkaan blockeja, mutta sitten, kun sellainen ilmenee, se kestää ja kauan. En yhtään tiedä, mistä se voisi johtua. Yleensä minulle vain tulee sellainen olo, että kun pitäisi jotain kirjoittaa, pää lyö tyhjää. Muutamien ficcien suhteen block ilmestyy aina silloin tällöin eikä se ole lainkaan mukavaa.
Kirjoitin tuossa neljä päivää sitten uusimman ficcini ensimmäisen luvun. Ja tosiaankin melkein itkin, koska en keksinyt _mitään_ kirjoitettavaa siihen. Kuitenkin, sydän verellä, kun sitä kirjoitin siitä tuli ihan hyvä luku. Kuukausiin en ole kuitenkaan kirjoittanut yhtä ficciäni. Miksiköhän?

Koska blocki vaivaa minua juuri siinä ficissä.

En keksi mitään kirjoitettavaa siihen, siksi olenkin ajatellut, että lopettaisin sen ficin kirjoittamisen kokonaan. Minulla on juuri sellainen olo writer's blockin aikana, että ideoita kirjoittamiseen kyllä löytyy, mutten vain tiedä, miten toteuttaisin ne. Nytkin minun on pitänyt kirjoitella vaikka kuinka kauan Trust ficcini 7 lukua, mutten ole vain blockini takia pystynyt.

Eilenkin aloin kirjoittaa EternalArcin joululahjaficciä, ja pääsin vain tähän kohtaan:

"Lumi oli peittänyt maan, se oli minun mielestäni kaunista."

Sitten kirjoitin monta kertaa tekstin loppuun "plaaplaaplaa". En todellakaan tiedä miksi.
Minulla on eräitä ficcejäni kohtaan ollut kauhea block päällä, ja innostus todellakin hiipuu. Ennen se on saattanut olla huipussaan, mutta sitten mielialani laskee yhtäkkiä. Jostain kumman syystä. Writer's blockien aikana yritän kuitenkin kirjoittaa edes jotain, jotain sellaista ficciä, mitä en ole koskaan edes ajatellut kirjoittaa. Ja yleensä se auttaa.

Joskus saan kauheita raivokohtauksia näiden ärsyttävien blockien aikana, ja tavaroita todellakin lentää täällä minun huoneessani. Silloin toivon, ettei ketään näkisi minua niin aggressiivisena ihmisenä. Isosiskoni on kyllä nähnyt muutaman kerran, mutta hän kannustaa minua kirjoittamaan, vaikka vaivaisi minkälainen blocki tahansa. Muutamat muutkin kyllä kannustavat minua, ja sekin auttaa minua jaksamaan. Ja silloin kun olen koneella kirjoittamassa jotain - esimerkiksi niin kuin nyt - puren lyijykynän rikki ja yritän keksiä jotain kirjoitettavaa.

Tällä hetkellä minua ei vaivaa kauhea block, tietenkin muutamaa tiettyä ficciä kohtaan, mutta joululahjaficcejä kohtaan minun innostukseni nousee koko ajan. Enkä tiedä, mistä syystä.
✞ THE IMAGE IS EMBODIED UNTIL DIE ✞

akumu
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja nanni » Su Marras 30, 2008 5:26 pm

Itte asias mulla on jatkuva 247 block päällä, mutta joskus se hälvenee pieneksi hetkeksi sen verran, että saan jotain kirjoitettua. Ja en tosiaan oo kirjoittanut taas pitkiin aikoihin - ideoitakin on hyvin vähän, ja niitä vähiä en sitten saa ylös. Asia ei kyllä mua kovin kauheasti sinällään haittaa... Siinähän olkoot sitten.
Kun lukee noita jo jonkun ikäisiä omia ficcejä niin miettii onko oikeesti kirjoittanut ne ite kun nyt en saa itestäni ___mitään irti. Mut tosiaan ei haittaa, ymmärrän kyllä miten se oikeasti ärsyttää, on se joskus vituttanut itseäkin oikeen olan takaa.

Katotaan josko joskus sais vielä jotain kirjoitettua.
keep keep dope dope dope !
deep deep more more more !
feel it feel it feel it remember
everything.

nanni
Fani

Seuraava

Paluu Kirjoittaminen & betaaminen