Writer's block

Yleistä keskustelua kirjoittamisesta - haasta tai ota haaste vastaan, etsi inspiraatiota tai betaa.

Re: Writer's block

ViestiKirjoittaja akumu » To Tammi 20, 2011 5:06 pm

Mulle on iskenyt taas ihan järkyttävä writer's block. Syy siihen ei ole ideoiden puuttuminen vaan se, etten jaksa millään toteuttaa mitään. Mä en tykkää kirjoittaa suoraan koneelle jotain tekstiä, koska mun mielestä on paljon helpompaa kirjoittaa ensin paperille kaikki ja muokata tekstistä sitten koneella vähän parempaa. Nyt kuitenkin se kynään tarttuminen on mulle ihan hirveen iso askel, ehkä jopa ylitsepääsemätön kynnys. Vaikka mun päässä pyörii ideoita, musta tuntuu, että ei ne sovi siihen ficciin ja jätän ihan tarkoituksella kaiken kirjoittamatta. Nykyään tuntuu siltä kuin joka ikinen idea olisi käytetty jo jossain aikaisemmassa ficissä, ihan niin kuin Ninjin tuolla vähän ylempänä mainitsikin.

Ninjin kirjoitti:
Mulla ei ole enää mitään, mistä kirjoittaa, koska vaikka kirjoittaisin kuussa kävelystä, se olisi jo vanha juttu ja niin tyypillistä minua, etten kestä. Kaikki sanankäänteet, kaikki kuvaukset, kaikki tilanteet on vanhoja ja kuluneita ja tunkkaisia.

Vähän sama homma täälläkin. Mä en jaksa edes keskittyä kunnolla siihen, mistä kirjoitan, koska musta tuntuu, että siinä ei ole mitään ns. mun omaa, aivan kuin kaikki sanavalinnat, kohtaukset ja ideat olisi käytetty jo ennen mun tuotostani. Ennen multa ilmestyi tekstiä vähän väliä, mä jaksoin jopa keskittyä kirjoittamiseen ja yrittää tehdä ficeistä kunnollisia, mutta nykyään mulla on ihan paska fiilis kirjoittamisen suhteen. Ficit jää joko kesken tai ihan järkyttävän pitkälle tauolle, eikä se mun mielestä ainakaan ole kivaa. Tuskin lukijakaan siitä pitää, että aloitan ficin kirjoittamisen sekä julkaisemisen ihan innostuneena ja sitten mun into koko aihetta kohtaan katoaa.

En osaa edes hirveemmin arvostaa sitä, mitä multa ilmestyy. Joskus mietin, että olisi ihan sikaihanaa, jos pystyisin kirjoittamaan samaan tahtiin kuin ennen. Että saisin kirjoitettua edes JOTAKIN, vaikka niitä oneshoteja. Niitä multa ei ole vähään aikaan ilmestynytkään, koska mä en viitsi tuhlata esimerkiksi koulussa aikaani kirjoittamiseen, koska tahdon keskittyä siihen, mitä opettaja selittää. Ihme ja kumma.
Ja muutenkin mulla menee aikaa ihan kaikkeen muuhun; näen kavereita, mulla on pitkiä päiviä, bloggailen ja ropetan mesessä. En oo pahemmin edes käynyt kunnolla Lafin puolella, nyt kuitenkin päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja tsekata vanhoja ficcejäni täältä, jos vaikka saisin inspiksen takaisin.

Ideoista ei ole puutetta, ei todellakaan. Ainut asia, mikä aiheuttaa mulle harmaita hiuksia on se, että olen niin saamaton ja laiska ficcien suhteen nykyään. Ja juuri se tuntemus siitä, että aivan kuin kaikki asiat ( ideat, henkilöt, paritukset, sanavalinnat ) olisi jo täysin vanha juttu. Mun pää ei yksinkertaisesti kestä keksiä mitään uutta. Ja siksi mä päätinkin aloittaa sen Vain yksi vaihtoehto-ficin, koska se perustuu normaaliin elämään ja arkisiin asioihin. Siihen ei tule mitään hirveen erikoista, koska en jaksa yrittää luoda mitään sellaista omaperäistä. Näin tänään. Selitän epäselvästi ja sekoilen väsymyksen takia, mutta eiköhän mun pointtini tullut selväksi. Toivon mukaan kaikki tämän viestin lukijat/selaajat ymmärtävät nyt syyn sille, miksen ole julkaissut mitään pitkään aikaan; saamattomuus ja laiskuus.

Ja yksi syy myös sille, etten jaksa kirjoittaa on se, että mua ollaan painostettu kirjoittamaan ja haukuttu mun tekstejäni mulle ihan henkilökohtaisesti ja vähemmän henkilökohtaisesti. Alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä, että tää kirjoittaminen ei välttämättä ole mun hommaani enää... Vaikka mä rakastankin kirjoittamista niin mä en silti joka hetki pysty sisäistämään negatiivisia kommentteja, jotka kohdistuu muhun ( että millainen olen kirjoittaja jne. ) ja mun teksteihin. Se mitä multa ilmestyy ficciin, se on yksinkertaisesti kaikki, mihin mä pystyn.

Äh, nyt tän viestin lähettäminen ahdistaa. Tää kuulostaa aika pahasti rantilta, vaikkei ole tarkoitus.

Amor kirjoitti:
Haluaisin vaan pystyy kirjottamaan samalla tavalla ku joskus kaks vuotta sitten.

Jollain ihmeellisellä tavalla mäkin haluaisin pystyä kirjoittamaan samalla tavalla kuin joskus aikaisemmin, mutta sitten taas en. Ristiriitaista ja syvältä hanurista.
✞ THE IMAGE IS EMBODIED UNTIL DIE ✞

akumu
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja minnako » To Tammi 27, 2011 9:23 pm

Pasila :D

Kolmannen tuotantokauden toinen jakso, jossa mm. Pöysti kirjoittaa kirjaa ja saa Writer's Blockin. Hauskaa (mutta jollain oudolla tavalla kumman inspiroivaa) katseltavaa. :D
提心吊胆和闷

minnako
Mao Zedong

ViestiKirjoittaja shunshun » Pe Maalis 18, 2011 11:45 pm

Mystistä... Yleensä en tunnusta kärsiväni blockista, koska pidän silloin tällöin taukoja ja koska kirjoitan miljoonaa viittäsataatuhatta kolmeakymmentä ficciä yhtä aikaa. En joudu umpikujaan minkään kanssa, sillä voin kirjoittaa fiilispohjalta.
Nytkään en ole umpikujassa juonen tai tarinan sisällön kanssa. Ensin luulin olevani, mutta se hoitui, kun viitsi oikeasti yrittää ja vähän inspiroitua.
Kyseessä on siis vielä nimetön, moniosainen Kirito/Aiji, Hiro/Aiji, Hiro/Aiji/Kirito, jonka aiheena on muhkeasti BDSM.
Käyn yleensä ficcien rakenteen läpi kirjoittamalla ranskalaisille viivoille kaiken semiolennaisen. Pituutta on ilman loppuratkaisua jo nytkin kolme sivua, joten taidan tietää jo nyt paljon, mitä tulee tapahtumaan. Olen myös suunnitellut mielessäni ainakin miljoona eri kohtausta, repliikkiä, tunnetta ja reaktiota, ympäristökuvausta ja ties mitä.
Silti huomaan, että hienosäädän ideaani ja niitä ranskisviivoja koko ajan, mutten pääse valmiista kohtauksista huolimatta alkuun. Olen miettinyt alkukohtauksenkin jo niiiiiin tarkkaan, että homman pitäisi luistaa kuin rään ovenkahvassa tms.

Luulen, että osittain siihen vaikuttaa se, että olen itse niin äärettömän tarkka BDSM-teemasta, että kaiken on mentävä _oikein ja loogisesti. Tunnelman on oltava täydellinen eikä se saa rikkoutua, Hiron jokainen elekin täytyy kirjoittaa niin täydellisesti, etten onnu missään kohtaa ja pilaa loistavaa dominant-hahmoa sekunniksikaan.
Aihe-alue kiinnostaa muutenkin ja olen liian nuoresta asti käyttänyt paljon vapaa-aikaani tämän kaman tutkailuun ja olen lueskellut satoja sivuja ihmisten kokemuksia, seuraillut foorumeita, päiväkirjoja, ohjeita ja ties mitä. Siis herttinen, tiedän, mitä tarvitaan ollakseen kunnon dom (joko ankara tai lempeämpi), jopa master (anteeks, kun kirjotin nimikkeet pienellä). Osaisin kouluttaa orjia, osaisin varmaan kouluttaa itsestänikin orjan!

Väittäisin siis, että tiedän paljon (en kuitenkaan vielä niin paljon kuin haluaisin), mutta samalla pelkään, etten tiedä tarpeeksi kirjoittaakseni ultimaattisen BDSM-ficin.
Sitä paitsi mitä jos sen kirjoitettuani ja julkaistuani joku ei a) ymmärrä jotain kohtaa b) ei pääse tunnelmaan mukaan c) tietääkin mystisesti jotain, mitä minä en kaikista tiedoistani huolimatta tiedä ja haukkuu mut pystyyn. Tai mitä jos teen kirjoittaessani marginaalitason asiavirheen, joka pilaa tyyliin koko ficin.
Mitä jos kaikki faktat ovat kunnossa, mutta joku ei vain pidä siitä... Siis tunnelmakin olisi ehkä okei ja kaikki kohdallaan, mutta entä jos joku ei pidä siitä.
Entä jos liika oikeaoppisuus onkin tukahduttavaa ja sitten päädyn pilaamaan jonkin kohdan, väittelemään jonkun kommentoijan kanssa, että "kuule kyllä minä nyt tiedän, haluutko että pasteen tähän 20 eri linkkiä, joissa tää asia varmistetaan jaadijaadi". Vaikkei faktan oikeudella olekaan väliä, jos se ei toimi ficissä. Voinko olla liian faktaperäinen ja onko se haitaksi...

Minä kirjoitan itselleni pääasiassa, mutta koska aihepiiri on mulle niin... Tärkeä ja olen käyttänyt tietojeni keräämiseen paljon aikaa sekä vaivaa... Jos joku ei pitäisi siitä tai tekisin virheitä, niin se tuntuisi äärimmäisen latistavalta ja ottaisin sen todella henkilökohtaisesti.
Samalla tuntisin kutistuvani kirppuakin pienemmäksi, koska olen hyvin ankara BDSM-kirjoituksille ja vaadin niiltä paljon. Mulla on jo nyt paineita siitä, että minulla on pokkaa antaa aiheesta muille kritiikkiä, mutta miksen sitten itse kirjoita sellaista ficciä itse, jos muka olen niin hiton hyvä ja tiedän muka niin paljon. Tai no kirjoitanhan minä, mutta miksen ole jo kirjoittanut miljoonia sellaisia, kun olen mukamas joku BDSM-ruhtinatar, joka väittää olevansa niin hiton hyvä tässä.

Se siinä onkin, olen suunnitellut tuota niiiiin kauan, se on ensimmäinen kunnon fyysisesti BDSM-tekstini, jonka julkaisen (krhm olen toki kirjoittanut niitä aiemminkin, mutten julkaistavaksi) ja haluan sen olevan täydellinen.
Minun olisi tavallaan pitänyt kirjoittaa se jo, sekin lisää paineita. Ikään kuin mun pitäisi todistaa koko maailmalle olevani antamani kritiikin ja pätemisen arvoinen, että osaan itse tehdä asiat oikein. Entä jos nimenomaan mun besserwisser-asenne tätä genreä kohtaan saa ihmiset etsimällä etsimään jotain motkotettavaa (ihmisrotu on katala ja olen pessimisti). Mitä jos oon saanut aikaan hirveet odotukset ja sitten en täytäkään niitä, (mulle on kerran sanottu niin ficcikomossa ja siinä verrattiin kahta _täysin eri genreä, mutta silti se kolahti).
Tällaiset fiilikset oikeasti saavat mut lykkäämään sitä aloittamista ja se tuntuu vaikealta. Mietin kohtauksia ja suunnittelen, mutten saa kirjoitettua itse tarinaa. Jokaisen sanan on oltava juuri oikea ja oikealla paikallaan... Perfektionismi tässä asiassa karkaa kohta käsistä.

Yleensä kirjoittaminen on kivaa ja luulin tämänkin kanssa niin olevan, mutta mulle semisti outo tunne kuin epäonnistumisen pelko ja stressi tekevät ficin kirjoittamisesta hankalaa.
Viimeksi pari päivää sitten yritin aloittaa kirjoittamisen, mutta vielä kolme tuntia myöhemminkin löysin itseni ahmimasta _taas vaiheeksi kymmeniä sivuja D/s -sessiosuhteiden, onlinesuhteiden ja 24/7-suhteiden sekä M/s -elämän kiemuroita ohjeineen ja kieltoineen. Okei, olin valveutuneempi ja tiesin taas enemmän, mutta aina, kun yritän kirjoittaa alan miettimään jotain asiaa, sitten seikkailen nettiin ja jumitun mässäilemään informaatiolla, joka ei välttämättä vastaa mietteeseeni mutta antaa kosolti uutta pureskeltavaa - saan taas lisäideoita ficciin, jotka parantelen mukaan.
Näin käy joka kerta.

Lasketaanko tätä enää blockiksi... Lasketaan, koska en saa mitään aikaan asdasdasd.
Yleensä mulle on ihan sama tykkääkö joku mun ficeistä vai ei, koska en julkaise omasta mielestäni huonoja ficcejä. Tää teksti taas tuntuu olevan joku mainekysymys, jos epäonnistun, niin joudun pyörtämään pyhät puheeni siitä, että tiedän mistään mitään ja sitten olen vaan niin lol. Mutta voiko niin käydä, koska tiedän paljon... Ei kai... Entä jos sittenkin käy niin D:

Tarvin rentoutusharjoituksia, antakaa mulle "hennot luontoäänet" - tai "valaiden kootut laulut" -CD x____x
Joku itsetuntoboosti ei ois pahitteeks tai terapeuttinen tyyppi, joka kertoo, ettei mun elämä ole ohi, jos mokaan ja etten vaan voi mokata, koska se ei ole mahdollista. Tai jotain... Oikeesti mun pitäis vaan kokea valaistus ja tajuta, että jos teen virheen, opin siitä, tai jos joku ei pidä siitä, mitä kirjoitan, se ei ole mun ongelmani, koska kaikkia ei voi miellyttää.

Yhyy, haluan vaan kirjottaa tota, mutta kohta olen taas jumissa jollain sivustolla mässyttämässä posket lommolla ja silmät suurina tietoa...
-Mä en ole homo!
- Vidoll Shun

Ruokalista

2 tykkää.
shunshun
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja minnako » Ma Huhti 04, 2011 12:42 pm

Mun block kestää puolisen vuotta. Puolen vuoden jälkeen mulle tulee hirveä into kirjoittaa, ja kun se into on mennyt ohi, ei se enää tuu takaisin. :D Sitten odotellaan taas puoli vuotta mitä--- Kuitenkaan ongelmana ei ole inspiraation puute - oikeastaan inspaannun ihan kaikesta: metromatkoista, Pasilasta (:DDD), musiikista, koulusta, unettomuudesta, kahvista, ruoasta ja kaiken noiden puutteesta. Ongelmana on se, etten tiedä kenestä kirjoitan. J-rockfanfiction tuntuu tällä hetkellä liian vaikealta, kun ei ole enää sellaista "IIH KU SE ON NIIN IHQ JA KUUMA!!1"-fanityttöilyä, vaan ne jumalalliset olennot merten tuolla puolella ovatkin enää nykyään ihmisiä. Kaipaan yhä enemmän ja enemmän realismia ficeihini (ja muidenkin ficeistä), jopa siihen asti, ettei enää mies/mies-ficit toimi missään valossa, muuten kuin loistavasti kirjoitettuina.

Tämä tuo mukaan toisen ongelman. Naishenkilö. En tunne mitään naisbändiä (tai edes jotain bändiä, jossa olisi naisjäsen) tarpeeksi hyvin, jotta voisin kirjoittaa siitä ficin - kyllä, haluan fanittaa henkilöä, jotta kirjoittaisin siitä FANfictionia. Toisaalta voisin luoda jonkun oman henkilön, joka vaadittaessa taipuisi jokaisen ficissä tarvittavan naisen rooliin, mutta sekin olisi vain idioottimaista. :D Ei kukaan jaksa lukea (enkä mä jaksa aina kirjoittaa) omista henkilöistä - ne kun epäonnistuvat niin harvinaisen usein. :D

ASDF. Ehkä siirryn originaalitekstien puolelle. Tai no en, silloin joutuisi tekeen jokaisen hahmon itse. :D Lol. Mun harrastukset tekee mun elämän vaikeaksi.
提心吊胆和闷

1 tykkää.
minnako
Mao Zedong

ViestiKirjoittaja Crystal » Ti Kesä 21, 2011 8:57 pm

Saanen liittyä seuraanne: Kuten olette varmasti huomanneet, minua ei ole näkynyt täällä kommentteineen pitkiin aikoihin. Kuitenkin olen käynyt täällä foorumilla lukemassa viestit, mutta jostain syystä se kirjoittaminen on minulta jäänyt puolitiehen. Olen huomannut, että minulla on luonnoksia ficcien kommentteihin pari kappaletta, ne ovat vain jääneet sinne lojumaan (anteeksi kovasti, mutta minun on jo pitkään pitänyt kommentoida, mutta--) .____. Minun on vaikea sanoa, miksi kirjoittaminen täällä ei ole onnistunut, joko se johtuu saamattomuudestani, kiireistä, väsymyksestä, laiskuudesta, kiinnostuksen vähenemisestä... en tiedä. Toisaalta se voi myös johtua siitä, etten ole ylipäätään kirjoittanut mitään kohta moneen kuukauteen.
Muistan kuinka viime writer's blockini aikana Amber kertoi, että tähän auttaa väkisin kirjoittaminen mistä tahansa. Haluan sanoa nyt ison kiitoksen (anteeksi, että tämä tuli näin myöhään ._.'), koska silloin se auttoi, sillä kirjoitin esim. tunteenpurkauksiani ja pieniä ficlettejä vihkoihin. Sain paljon ideoita ja niitä oli helpompi kirjoittaa jopa tarinaksi. Myös kommentointi oli paljon helpompaa, nykyään sekin on hankalaa.

Huomasin myös, että viimeisimmän ficcini julkaisusta on melkein vuosi, ja viimeksi kun ylipäätään kirjoitin jotakin ficciä, oli helmikuun alussa. Haluan kuitenkin kertoa, että en ole luopunut esim. Photographer-ficcini kirjoittamisesta ja ideasta. Minulla on suunnitelma viimeistä lukua varten, mutta kirjoittaminen on ollut se kompastuskivi. Minä oikeasti haluan kirjoittaa kesken olevat ficit loppuun, koska ne ovat mielestäni parhaimpia tuotoksiani.

Uskon, että Amberin neuvo auttaa jälleen kirjoittamiseeni. :) Minun täytyy ottaa vain niskasta kiinni ja kirjoittaa edes jotakin...
Last.fm ~ Livejournal
It's only death silence. Do you hear it?
Avatar by asuka_tsuzuki from LJ.

2 tykkää.
Crystal
Teknikko

ViestiKirjoittaja Amber » Ti Kesä 21, 2011 10:16 pm

^Eipä kestä, ihanaa, että autoin jo tuolloin! Jestas, että olinkin fiksu vuonna 2008. :D Nyt täytyy nimittäin ottaa itsekin oppia omasta neuvostani, koska olen kärsinyt jo kuukausia todella vaikeasta blockista, joka on johtanut juurikin tuohon kirjoittamisen välttelemiseen ja päivä päivältä, viikko viikolta ja kuukausi kuukaudelta kasvaviin suorituspaineisiin. Nyt täytyisi ihan oikeasti lopettaa tämän valtavaksi kasvaneen blokkilumipallon pyörittäminen ja alkaa kirjoittaa, kun kerran ideoitakin pulpahtelee ainakin kerran viikossa päähän, viimeksi tänään... Suunnittelin bussissa ficcikokonaisuutta otsikolla Lintusarja, tietäisin jo, keitä olisivat Laululintu, Mykkälintu, Outolintu, Myrskylintu, Hukkalintu ja Pikkulintu - olen jopa kirjoittanut aiemminkin Laululinnusta ja Myrskylinnusta, en tosin tiedä, onko kukaan huomannut tai muistaako tätä pientä yhsityiskohtaa ficeistäni. :D

Ja jälleen keksin tekosyyn: huomenna on mentävä töihin ja nyt pitäisi nukkua jo, koska nukuin viime yönä vain viisi tuntia.

Tarvitsen orjapiiskurin tai ainakin kannustajan, aynone?

Harmi, että mulla on samaan aikaan beta's block (tällein pitäisi kaiketi tehdä oma ketju :D), ja tunnen sen verran vastuuta tekemistäni lupauksista (mulla on muuten se yksi haastekin kesken...), että tavallaan pitäisi ehkä tehdä tärkeimmät / vanhimmat pois alta. Huokaus.
Sateen jälkeen hiekkatiellä kauneus hehkuu ja kumartaa syvään.

"I think that giving up is a harder road. Walk a road that wouldn’t leave you any regrets."
- Kaoru, Dir en grey

Amber
Vuoden beta

ViestiKirjoittaja gnrbu » To Elo 02, 2012 11:34 pm

Nyt on pakko myöntää, että olen blockissa. xp

Olen koko kesän yrittänyt keksiä jotakin kirjoitettavaa. Parhaimmillaan pääsin 613 sanaa eteenpäin, mutta sitten menetin uskon koko ficciin ja siirsin sen kansioon, jonka olen nimennyt osuvasti hautausmaaksi. Olen käännellyt ja väännellyt kahden vuoden takaisen NaNoWriMo-ficcini juonta siinä toivossa, että jaksaisin kirjoittaa siitä julkaisukelpoisemman version, mutta sekin tuntuu vielä liian raa'alta. Ficcikansioni sisältääkin oikeastaan kahdenlaisia tekstejä: Luurankoja, jotka ovat vielä niin alkutekijöissään, etten tiedä, muotoutuuko siitä lopulta ihminen, hiiri vai dinosaurus (eikä mikään vaihtoehto tunnu houkuttelevalta), ja puolivalmiita tekstejä, joiden loppuratkaisu on kirkkaana mielessäni ja niin typerä, etten halua alentua kirjoittamaan niitä loppuun.

Minun pitäisi nyt päästä jotenkin eroon tästä vanhojen, keskeneräisten ficcien painolastista ja löytää jokin uusi idea, joka ei liity edellisiin mitenkään. Mitään vinkkejä? Haastetopicin olen kolunnut läpi jo lukemattomia kertoja. Ongelma on nyt enemmän ficcien juonissa kuin itse kirjoittamisessa.

1 tykkää.
gnrbu
Vuoden Kaoru

Edellinen

Paluu Kirjoittaminen & betaaminen