Kirjoitusvirheiden aatelia

Yleistä keskustelua kirjoittamisesta - haasta tai ota haaste vastaan, etsi inspiraatiota tai betaa.

Kirjoitusvirheiden aatelia

ViestiKirjoittaja Mimra » Ma Helmi 23, 2009 8:38 pm

Tunnustan heti aluksi, että kirjoitin otsikkoon "Kirjoitusvorheiden aatelia". >_<

Ficcaajille ja betoille on varmasti tulleet virheistä ilmoittelevat lukijat tutuiksi ja välillä oikein hävettää kirjoitusvirheiden määrä, ja vielä pahempaa, varsinkin ne virheet, mitkä eivät ole loogisimmasta päästä. Emme kuitenkaan puhu nyt pilkkuvirheistä.

Onneksi tosi asia on se, että ihminen ei lue kaikkia kirjaimia sanoissa vaan sana ikään kuin arvataan. (Tämä luki jossain äidinkielen kirjassa yläasteella, en löytänyt netistä mitään vastaavaa väitettä. Tämä oli lähin, mitä löysin...)
Siksi ficcaajat ovat sokeita omille virheille. He tietävät mitä ovat kirjoittaneet ja siksi lukiessa virheiden bongailu on vaikeampaa.

Tämä ei kuitenkaan ollut topikin pointti.

Oletko itse tehnyt epäloogisia virheitä, joita ei voi pistää näppäilyvirheen piikkiin?
Mikä on hauskin virhe, johon olet törmännyt?
Mikä on yleisin tai toistuvin virhe?

Eli toisin sanoen, syntilistat esiin ficcaajat, betat ja lukijat.

Omalle kohdalle sattui juuri hetki sitten yksi hyvin looginen, mutta hauska virhe.

Lauseen piti mennä:
”Miksi sinulla on kassi mukanasi?” Ruki älähtää Tatsurōlle oven avattuaan.

...mutta Mimra kirjoitti:
”Miksi sinulla on kassa mukanasi?” Ruki älähtää Tatsurōlle oven avattuaan.
Eli toisin sanoen, Tatsu oli ryöstänyt lähikaupan matkalla? :'D
Pahinta on, että i ei ole lähelläkään a:ta...

Toinen virhe kävi, kun en tiennyt erään oven osan nimeä ja soitin siitä sitten Nokulle kysyäkseni. Noh, betattaessa sitten kävi ilmi että Mimra ei tainnut oikein olla tarkkana lauseen kanssa.
Lauseen piti mennä:
Laulaja raahautuu ovelle ja kurkkaa varovasti ovisilmästä.

Mimra kirjoitti:
Laulaja raahautuu ovelle ja kurkkaa varovasti ovisilmä.
:P Sitä on kovin fiksu olo tuon jälkeen.

Kirjoitan Reitan todella usein Raita, jostakin tuntemattomasta syystä.

Henk.koht. olen toivoton yhdyssanojen kanssa. Tiedän teoriassa miten ne menevät, mutta kirjoittaessa minulla ei ole minkäänlaista hajua siitä, mikä kirjoitetaan erikseen ja mikä yhteen. ^^'
Okei huijasin, mutta oikeasti kirjoitan yhdyssanat erikseen, mikäli en ole aiemmin saannut kuulla samoista sanoista.

Yleisimpiä virheitä mihin olen itse törmännyt, ovat
1. ylöspäin (tai muut samanlaiset suunnat) on kirjoitettu erikseen.
2. totta kai on kirjoitettu yhteen
3. kuulemma kirjoitettuna yhdellä m:llä.

Lava on teidän.
Viimeksi muokannut Mimra päivämäärä Ma Helmi 23, 2009 11:24 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
"Can we touch your hair...?" "Umm... OK..." "Woah! It's white!!!"

Mimra
Roudari

Re: Kirjoitusvirheiden aatelia

ViestiKirjoittaja minnako » Ma Helmi 23, 2009 9:59 pm

Mun on alkuun pakko sanoa yksi virhe, jonka tein ja, no, repesin.
Öö, kyse oli ehkä mun ensimmäisestä ficeistä vuonna -06 ja ehhh, Reitukia!

Piti kirjoittaa
Reita silitti hellästi Rukin hiuksia...

ja minna kirjoitti
Reita siitti hellästi Rukin hiuksia... Varmaan niitä hauskimpia omia, lol.

(ps. viilaan pilkkua ja
Oletko itse epäloogisia virheitä, joita ei voi pistää näppäilyvirheen piikkiin?
Olen itse epäloogisia virheitä :___D)

Mä en tiedä paljonko mä itse kirjoitan virheitä teksteihini, mutta monesti siinä tulee sellanen "no lol, ois kai mun nyt tuo pitänyt tietää"-fiilis. Ajatuskatkos tai jotain muuta, mutta kyllä se repeilyttää monesti, mitä onkaan tullut kirjoitettua.

Mutta kirjoitusvirheet on varmaan ficcaamisen (ja betaamisenkin ! :'D) suola, sillä joskus tulee vaan naurettua omille teksteilleen vedet silmissä.

Ja just noi virheet, mitä Mimra mainitsikin on varmaan niitä yleisimpiä ja hmm... no, ei nyt tule mieleen. Mutta hyvä topic !

Tuun sit muokkaan tänne, jos/kun keksin lisää.
提心吊胆和闷

minnako
Mao Zedong

ViestiKirjoittaja Mimra » Ma Helmi 23, 2009 11:27 pm

XD PAHA!
Sai lause ihan uuden ulottuvuuden :P

minnako kirjoitti:(ps. viilaan pilkkua ja "Oletko itse epäloogisia virheitä, joita ei voi pistää näppäilyvirheen piikkiin?" Olen itse epäloogisia virheitä :___D)

^^' Jesh, eihän se mitään, jos ei osaa suomen kielistä lausetta muodostaa! XD
*hienoa Mimra*
Sarjassamme noloja virheitä. >__<'

Onneksi tää on virhe topikki. :'D
"Can we touch your hair...?" "Umm... OK..." "Woah! It's white!!!"

Mimra
Roudari

ViestiKirjoittaja kumiperuna » Ti Helmi 24, 2009 4:21 pm

Itse en muista kovinkaan ihmeellisiä kirjoitusvirheitä, mutta luin eräästä kirjasta ala-astelaisten mokista. Parhaiten mieleen jäi tämä:

Oppilaan piti kirjoittaa aineeseensa:
"Kävyn suomut tippuivat hänen hiuksiinsa."

Mutta olikin kirjoittanut hävyn suomuista.

Ja kyllä minulla niitä noloja on, pistän tähän viestiin sitten kun muistuu :D
Rain washes our tears away

Entinen nimimerkki Moshi_Moshi

kumiperuna
Roudari

ViestiKirjoittaja Kishu » Su Maalis 22, 2009 1:24 pm

Minäkin hiipparoin tänne :D

Oletko itse tehnyt epäloogisia virheitä, joita ei voi pistää näppäilyvirheen piikkiin?
Olen kyllä, vähän turhankin monesti :D Tulee niitä ns. ajatusvirheitä melkoisen usein. Nyt ei tule mitään yksittäistä virhettä mieleen, mutta joskus tuli kirjoiteltua ihan kummallisia lauseita! Esimerkkinä; "Avasin oven tervehtiessäni kotona olevaa kämppistäni." Eli tässähän siis avataan ovea ja tervehditään samaan aikaan, eikä ensin avata ovea ja vasta sitten tervehditä :D
Toisinaan saatan ajatuksissani kirjoittaa jonkin kappaleen aivan pieleen; asiat pomppivat oudosti, eikä missään ole mitään järkeä. Sanoista jää päätteet pois jne. Sitten joutuu kirjoittamaan koko kappaleen alusta, kun on miettinyt ensin, että mitähän oli tarkoitus edes kirjoittaa :D

Niitä on niin monia! Juuri nämä ainakin, missä sanasta puuttuu välistä kirjain/on kirjain liikaa ja muodostuukin sitten jotakin, joka ei millään lailla liity asiaan :D Itse esimerkiksi kirjoitan aika usein esim. "Näen harjoja" vaikka pitäisi kirjoittaa "Näen harhoja" xD

Ei voi muistaa kaikkia. Aiemmin mainitut ovat varmaankin yleisimpiä.. Hmm, oli jokin todella usein huomaamani virhe mielessä, mutta unohdin sen.. No, ehkä se tulee joskus mieleen :D
Miksi sä itket, kun radiossa joku rakkaudesta laulaa?

Kishu
Bändäri

ViestiKirjoittaja GanesaIX » Ti Maalis 24, 2009 3:24 pm

Enemmän kuin monesti. Saatan olla jopa täysin keskittynyt kirjoittamiseen, tiedostan kaiken, mutta siltikin saatan livauttaa kaksi samaa verbiä samaan lauseeseen - toinen verbeistä siis on väärä, eikä sovi siihen yhtään. Tietty sitten on monta kertaa sattunut näitä virheitä, jotka tehdään täysin omissa maailmoissa ollessa. Ajattelen täysin muuta tai keskityn johonkin toiseen asiaan kirjoittamisen suhteen ja tadaa, meillä on virhe tekstissä.

Varmaankin nämä typoamiset pääasiassa. Kirjain sanassa on vaihtunut ja muuttanut sen merkityksen täysin on varma pommi meikälle - repeän aina. Itsellekin on näitä sattunut, muttei tähään hätään muistu mitään erityisen nasevaa.

Monesti olen törmännyt siihen, että sanassa on liikaa kirjaimia. Esim. "sydämmeni", vaikka sehän kirjoitetaan yhdellä ämmällä. Kuten opettajani äidinkielessä aikanaan hoki: "Sydämeen ei mahdu kahta ämmää." Jostain kumman syystä tuo jäi niin hyvin mieleen, ettei ole vielä kolmenkaan vuoden jälkeen unohtunut. :'D Sitten sanat tyyliin "jollekkin" - tuohan kirjoitetaan yhdellä koolla, ainakin itse olen sen niin sisäistänyt. Nämä kaksi ovat ne yleisimmät.

Varmasti muutakin on, mutta editoin tekstiä sitten kunhan niitä tulee mieleen. :3

GanesaIX
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja mirugashi » Ma Kesä 01, 2009 2:27 pm

Oi vitsi mikä aihe <3

Öh, joo, useinkin. Kun kirjoittelen tuota ficciäni Lunta, tulta & poropulkka, niin virheitä syntyy usein. Meinasin kirjoittaa tuohon vihreitä. Ja tämähän ei ole piilomainontaa..

Esim:
mirugashin piti kirjoittaa:
Viattomien näköisiä, Hyde ajatteli, niin viattomien näköisiä hyöriessään tuolla.

.. ja mirugashi kirjoitti:
Vaivattomien näköisiä, hyyd aateli, niin viattomien näköisiä hyöriesään tuolla.

Mistä lie johtuu?

No tuo hiuksien siittäminen nauratti. Aika pitkäänkin. Ja sitten hauskaa oli myös, kun Reita nuoli syöpään. Alunperin piti kirjoittaa, että Reita-kun kuoli syöpään.

No, oma virheeni on että kirjoitan jonkun sanan monta kertaa. Ja sitten pilkutus tuntuu kerrassaan ylivoimaiselta tehtävältä. Mutta takaisin kirjoitusvirheisiin. Yleisimpiä taitavat olla nuo yhdyssanaongelmat (olipa vaikea kirjoittaa).
Esim: Poropulkka oli pinkki.
--> poro pulkka oli pinkki.

miru kiittää ja kuittaa.
The wise man says: "Just walk this way - to the dawn of the light. The wind will blow into your face - as the years pass you by..."

mirugashi
Teknikko

ViestiKirjoittaja akumu » Ma Kesä 01, 2009 3:01 pm

Voi kyllä, voi kyllä. Tuleehan aina silloin tällöin johonkin ficciin tai kommenttiin kirjoitettua väärin, mutta ei sille voi mitään. Yleensä kyllä mulla menee silleen, että näppikset menee mulla sekaisin ja siksi saatan kirjoittaa jotain sekavaa. En tiiä ymmärsittekö, mutta niin--- perimmäinen tarkoitukseni oli sanoa, että kyllähän mä niitä virheitä oon joskus tehnyt. Typoon ihan hiton usein, ettei tässä sen kummempia.

Apua, en mä tiiä. Ku siis--- mä nauran aika usein omille virheilleni. Et oon saattanut kirjoittaa jotain ihan randomisti vain ja alan sitä sitten nauraa. Eli en mä osaa sanoa, mikä vois olla hauskin virhe, ku niitä on niin monta. Ainakin kerran tuli kirjoitettua Reitan nimi Reila. Syytä en tiiä, mut se nauratti mua aika paljon.

Ja sitten joissain ficeissäkin on joitain virheitä, mille tulee joskus naurahdettua. En kuitenkaan osaa sanoa, mikä olisi juuri se kaikista hauskin virhe, mille olisin nauranut ihan älyttömän paljon.

Aina kun pitäisi kirjoittaa pillifarkut, niin toi viimeisin i -kirjain muuttuu u -kirjaimeksi. Sille nauran aina ihan hitosti liikaa, ei oikeasti ihminen voi olla niin sokea. Mutta osasyytä tähän kirjoitusvirheeseen on ehkäpä se, että i - ja u -kirjaimet on niin lähellä toisiaan enkä mä kato koskaan noit näppiksiä, kun kirjoitan. Että silleen.

Onhan niitä muitakin ollut, mutta tää on mulla ainakin se yleisin.
✞ THE IMAGE IS EMBODIED UNTIL DIE ✞

akumu
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja takku-chan » Pe Kesä 05, 2009 7:46 pm

Tossa oli ihan sairaan hyviä esimerkkejä!~ n___n *naur*
niinq noi pillifarkut, Ruki hiuksien siittäminen, uimalakäymälä ja ne~ ^-^

Repeilen virheille pääasiassa sillon kun ite kirjoitan ne. Kuten esimerkiksi mun piti kirjoittaa "kuiskasi" mut jostain syystä kirjoitin "kusikasi". Sille nauroin nyt viimeks~ n__n

Kirjotan tosi usein epäloogisia (meinasin kirjoittaa epälöögisiä~) virheitä, ihan vain ajatuksissani. Esimerkiks oli kirjoittanu Mitsurusta, mut yhtäkkiä, (ajatusvirheen takia), rupesinki kirjoittaan Masatosta. Huomasin sen vasta liian myöhään, ja korjailin niitä sitten pitkään~ ;p

takku-chan
Fani

ViestiKirjoittaja Painappuru » Ma Kesä 08, 2009 9:45 pm

Okei, niin paha reps tästä topicista, et on pakko tulla kirjaamaan omat mokani kaiken kansan nähtäville XDD

Oletko itse tehnyt epäloogisia virheitä, joita ei voi pistää näppäilyvirheiden piikkiin?
Itse asiassa kyllä. Ja koko ajan. Mulla on pilkut ihan sikin sokin (tyyliin: Hän ei tiennyt mitä tehdä koska, tämä ei...) ja omaa tyhmyyttäni kun en tiiä mitkä sanat menee yhteen ja mitkä erikseen ja se, jos ajatus katkee kesken kirjottamisen, eikä sitte osaa enää jatkaa mitenkään.

Ööh... Mulla näitä siunaantuu sen takia, että kun ajatukset ei oo yhtään mukana siinä, mitä pitää kirjottaa XDDD Siis mulla tulee ihan mahottomia virheitä.

NC-kohtausta kirjottaessa piti kirjoittaa "kitaristi"
Painappuru kirjoittaa "nallekarkki"

Piti kirjoittaa: "...paavi julistaa pyhäksi"
Painappuru kirjoittaa: "...pöytä julistaa pyhäksi"

Listaan lisää, jos satun muistamaan, mut noi nyt oli ne legendaarisimmat XD

Reita on aina Raita. Ja aina mä kirjotan An Cage (F ja G on liian lähellä toisiaan)
Desibeli on mulle desipeli
Ja näppiksessä on liian monet kirjaimet liian lähellä toisiaan muutenki (kirjotin "muutanki") joten (kirjotin "jotan", prkl ku ei suju) virheitä kans syntyy... Mut wordin oikolukija on ystävä.
Ja sitten se, et jos kirjotan minä kertojalla, saatan ensin puhuu hänestä, sitten sinusta, ja aikamuoto saattaa hyppiä preesensin ja imperfektin välillä ja sitte pitää taas korjailla. Siihen on hyvä syy, et mun antikkuficissä oli kolme betaa
Pässiys on dominoiva geeni,
seksikkyys resessiivinen.

260211 180611 300711 121111

180309 061009 220910 170111 061112

Painappuru
Teknikko

ViestiKirjoittaja cake-monster » Pe Kesä 04, 2010 1:57 pm

Siis sanotaanko että mä oon aatelija kirjotusvirheissä :D Lukihäiriö<3 olisin iha sika pahassa pulassa ilman mun vakio betaani :D
Moka nro 1
Ja siks nyt kerronki ajatus virheestä mikä mulle tuli kun kirjotettiin General rare J-mafiaa Chibitutin kanssa...
Kohdassa jossa Nii palaa tukikohtaan on Umi... miks mä onnistuin taikomaan siintä Reitan?
Saipahan Chibi nauraa ku olin kirjottanu äly moneen kohtaan "Reita"... vaikka Reita on ficissä Kanonin pomo eikä se muutenkaa kuulu Vistlippiin... aplodeja kiitos.

Moka nro 2
Eräs työn oleva ficcini herätti minussa naurua kun luin sen pitkästä aikaan, virheitä riitti.
Olin kirjoittanut:
"Takuya nosti suihin oton maasta.."
Oikeasti piti mennä:
"Takuya nosti suitsukkeen maasta"
...
Mitähän mahdoin miettiä tuota kirjoittaessani? kaikkea kivaa ja likaista kenties.
♪♫♬♥
♪♫♬♥

cake-monster
Teknikko

ViestiKirjoittaja Wexiina96 » Pe Elo 06, 2010 10:49 pm

En yleensä kirjota kauheasti väärin sanoja, koska käytän open officen oikolukijaa betani lisäksi. Mutta kuten tiedämme, niin monet sanat on hieman muuttuneinakin sanoja, joskin hieman erejä kuin tarkoitetaan ja tulos voi olla varsin hauska.

Esimerkiksi tällainen virhe oli pujahtanut tekstiini tuossa jonkin aikaa sitten:
Ei näin: Takuya katsahti Kanonia ja veti käteensä syliinsä.
Vaan näin: Takuya katsahti Kanonia ja veti kätensä syliinsä.
Eli noinkin pieni virhe voi poikia hyvinkin mielenkiintoisen ja harhaanjohtavan reaktion tekstiin. koska onhan se melko eri asia vetää käteensä kuin vetää kätensä xD

Yhdyssanat on sitten sellaset, että osaan ne melko hyvinkin, kun keskityn niihin, mutta kirjottaessa yhdyssanavirheitö kuitenkin tulee. Itse asiassa me mun betan kanssa kysytään monestikin puolin jos toisin apua eri äikkä asioissa x' D

Ja selasin tässä yhtä vihkoa, jonne olin korjannu yhen sanan päälle kumittamatta.
Alkuperäinen sana: kuololtakin
Korjaus: kuulostakin

Ja tuota yhden hauskan virheen by cake-monster:
Alkuperäinen teksti: Ulkonäöltään hän oli komea ja suosittu.
(Huomautus: Kuinka ulkonäöltä ollaan siis suosittu? )
Korjasin (suurinpiirtein näin): Hän oli suosittu ja ulkonäöltään komea. (tjsp.)

Kuitenkin aureskeltiin caketuksen kanssa tuolle, samoin kuin tälle:
Ei näin: Keulassa olivat tietenkin vokalisti ja basso.
(Huomautus: Vokalisti tuskin liittyy kauheesti bassoon, eikä bassokaan luultavasti ilman soittajaa ole keulassa x' D)
Vaan näin: Keulassa olivat tietysti vokalisti ja basisti.
Tuollekin siis naurettiin. Mutta näin siis tänään xD

~::~

Sitten vielä uuden tuttavani lukuvirheitä, vaikka ne eivät varsinaisesti tänne kuulukaan:
minä kirjoitan: Hyvää aprillipäivää!
hän lukee: Hyvä kaalimaa!

kirjoitettu: koekaniini
hän lukee: kokaiini

kirjoitettu: Prahan kevät
hän lukee: Pariisin kevät

Ja itse väärin lukemani:
kirjoitettu: Osaatko sinä seistä päälläsi?
luin: Osaatko sinä kusta päällesi?

~::~

Sitten vielä Mimra sun yläasteen kirja on tarkoittanut sitä, että sujuvasti lukemaan opittuaan ihmisen tarvi enää nähdä jokaista kirjainta tietääkseen mitä sanassa lukee vaan hän pystyy arvaamaan mikä sana on kyseessä pituuden ja osan kirjaimien avulla. Se selittää myös miks köksänope aina luki Akseli ja Aleksi nimisten poikien nimet väärin XD

Luen täällä jotain juttu, josta päätellen Aoi on tuottanu mulle hankaluuksia
kirjoitettu: Aioita, Soi, Aio, Oi,...

Yhdessä kohtaa minä-kertojamuotoisessa tekstissä oli, että:
Minä musitan, että Uruha oli hakemassa olitta.
(kuietnkaan)

Ei näin.

Ja sit musta yleisimpiä virheitä (kirjoitin vihreitä) on just ne 'menepä, teepä, siivoapa' jotka kirjoitetaan usein kahdella konsonantilla ja ne 'en haluakaan, etkö kuljekaan' ja tollaset. Ja ehdottomasti, että kolmoispiste yhdistettynä kysymysmerkkiin kirjoitetaan liian usein '...?' vaikka kolmas piste löytyy tuossa kysymysmerkin alta eli '..?' on oikein.

Joo ei mulla muuta, kunhan lisäilin näitä tänne XD
Viimeksi muokannut Wexiina96 päivämäärä Su Huhti 03, 2011 12:34 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa
< 3

1 tykkää.
Wexiina96
Teknikko

ViestiKirjoittaja Larjus » Su Elo 08, 2010 2:52 pm

Yksi virhe, joka on toistunut kirjoittaessani ayabie-exist -ficiäni, liittyy aina sanaan kahvi, ja vielä samalla tavalla.
Kahvista tulee kasvi, kahviosta kasvio ja niin edelleen. Ja yleensä huomaan tämän virheen vasta kun luen tekstiäni tarkkaan läpi.

Ja näppiksella h tai s eivät ole eds kovin lähellä toisiaan, eivätkä kirjaimina ole saman näköisiä. En tiedä miten aina tungen kaikki menemään kasvioon ja Kenzon pitämään kasvista :'D
その時の 気分で
ポーランドルール発動だしー
「ずっと俺のターン!」

Larjus
Teknikko

ViestiKirjoittaja pipatsu » Ke Elo 11, 2010 8:36 pm

VRHE NRO 1 :
"päivä" kirjoitan "päiäv"

VIRHE NRO 2:
"kielinen" kirjoitan "kieleinen"

ja en edes muista mitä varten olin niitä sanoja koneella kirjoittamassa 8DD

8DD tota jälkimmäistä repesin aika pahasti 8DD

pipatsu
Roudari

ViestiKirjoittaja Crudelis » Ke Marras 17, 2010 4:07 pm

Voi hyvö hyvö hyvä tavaton kun (en voi uskoa, että kirjoitin sanan hyvä kahdesti väärin..) kun repeilin täällä.. iha mahtava topic.
Itse olen mitä mainioin epäloogisten virheiden maisteri. Yleensä kun ajattelen aika paljon engalliksi englanniksi, niin joskus tulee kirjoitettua esimerkiksi näin: "He juoksivat kohti taloa that was just painted. And the blue paint was still wet and oily. Kaverukset eivät kuitenkaan huomanneet..." Samaa teen puhuessani, josta oivalline nesimerkki oivallinen esimerkki on : Ice-cream auto.
Ajatusvirheitä tulee myös paljon, esimerkiksi: Pitää panna pipo päähän, ettei silmät roiku. = Pitää panna pipo päähän, etteivät hiukset roikkuiusi silmillä.
Kirjoitan niin valtavan nopeasti ja aina eivät aivot ja kädet kykene yhteistyöhän, tai joskus liiankin hyvin. Saatan alkaa kirjoittamaan sitämitä ajattelen, esimerkiksi: "He katselivat tuulessa aaltoilevaa niittyä, jolla punainen traktori pilvisyydestä johtuen ei enää lämmittänyt ihoa..." Ja olisi pitänyt olla: "He katselivat tuulessa aaltoilevaa niittyä, jolla punainen traktori lepäsi toimettomana. Pilvisyydestä johtuen aurinko ei enää lämmittänyt ihoa..."

Hauskin virhe kautta aikojen on kuitenkin varmasti ollut se, kun kerran epähuomiossa kirjoitin: "ampiainen raiskaa oravaa", kun piti kirjoittaa "ampiainen haistaa omenaa". :D En tajua.
Unelmoi kuin eläisit ikuisesti.
Elä kuin kuolisit tänään.

James Dean

Crudelis
Fani

ViestiKirjoittaja Amber » Ke Marras 17, 2010 8:15 pm

Tein pientä kielentarkastusharjoitusta kurssikaverin suomen kielen esseellä ja löysin maailman suloisimman lyöntivirheen! Tarkoitus oli ilmeisestikin kirjoittaa "-- vaikka kyseistä henkilöä itseään ei haittaisikaan.", mutta kurssikaveri oli onnistunut kirjoittamaan "-- vaikka kyseistä henkilöä ei HALITTAISIKAAN." Aawwitin viistoista minuuttia ennen kun pystyin tarttumaan punakynään... :')
Sateen jälkeen hiekkatiellä kauneus hehkuu ja kumartaa syvään.

"I think that giving up is a harder road. Walk a road that wouldn’t leave you any regrets."
- Kaoru, Dir en grey

Amber
Vuoden beta

ViestiKirjoittaja Ninjin » To Marras 25, 2010 12:12 am

Juuri äsken:
Die huoahti ja rentoutui, nojasi seinänsä vasten sohvan selkämystä.
"I'm an angel, you ass. I don't have a soul to sell."

2 tykkää.
Ninjin
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja Noradriel » Ti Marras 30, 2010 10:31 pm

Tää topic on mahtava, ei niin kivan päivän päätteeksi.

Paljonkin. Yleisimmät on näitä, että sormet ei pysy ajatuksen mukana ja tulee iiiihan kummallisia lauseita...

Voooi näitä on paljon. Siskoni kirjoitti pitkään sanan "luultavasti" näin: "luutavasti". Mielenkiintoista se oli Potter-ficceissä. Eikä hän suostunut uskomaan, miten sana oikeasti kirjoitetaan. Nykyään uskoo. 8D

Sitten eräällä toisella foorumilla törmäsin ficissä "keski-ikäiseen" joka kuitenkin oli "keksi-ikäinen". Tää on ehkä yksi söpöimpiä ja hauskimpia lyöntivirheitä. Testasin tällä opeja ylä-asteella(kirjoitin siis tahallani väärin), harva huomasi, jos huomasikin ei ainakaan huomauttanut. Toivottavasti saivat kivat naurut.

Tässä topsussa on tullutkin monia tosi hauskoja virheitä. 8D Sainpahan nauraa.

Konsonantin kahdennus "jollekkin" yms. Ne on varsinkin nuoremmilla yleisiä ja sitten aikaisemmin mainitut yhdyssanat ja "sydän".
Esim. "sydämmeni", vaikka sehän kirjoitetaan yhdellä ämmällä. Kuten opettajani äidinkielessä aikanaan hoki: "Sydämeen ei mahdu kahta ämmää." Jostain kumman syystä tuo jäi niin hyvin mieleen, ettei ole vielä kolmenkaan vuoden jälkeen unohtunut.
Opin tuon saman joskus tokalla luokalla(?), ja edelleen muistuu. Sydämeen ei mahdu kahta ämmää.
Est celui qui lui jettera première pierre.

Noradriel
Teknikko

Paikkakunta: Mansessa ja satunnaisesti vierailee Japanissa uniensa kautta

ViestiKirjoittaja Mizuumi » Pe Joulu 03, 2010 9:18 pm

Pakko minunkin on vihdoin tulla tänne ilmoittelemaan itsestäni, kun tuli huomattua ikivanhasta ja keskeneräisestä ficistäni hauska virhe.

Niitä tulee yllättävän usein, mutta myös yllättävän harvoin. Usein kirjottelen ficcejä ja niiden jatkoja/pätkiä yläasteen kouluvihkoihini, kun en ole kotona ja kotiin palatessani siirrän tekstin tietokoneelle. Silloin on todella hyvä mahdollisuus onnistua epäloogisissa virheissä, kun yrittää lukea vihon tekstiä hieman nopeammin kuin sormeni kirjoittavat ja joskus lueskelen hieman liian edellä sormiini verrattuna. Yhtenä esimerkkinä olisiko pätkä, jonka piti mennä näin "Mummon takia kosketinsoittaja oli varmaan lähtenyt tavallista aikaisemmin treeneistäkin. Mutta hehän puhuivat homoista? Vasta nyt vokalisti tajusi sen kunnolla ja ymmärsi katsoa ympärilleen. Hänen matkapuhelimensa tippui äänekkäästi asfaltille hiljaisessa yössä..." mutta minä viisaana liian nopeiden silmieni kanssa olin kirjoittanut itseni hämmennykseksi näin "Mummoni kosketinsoittaja oli varmaan lähtenyt homoista tavallista aikaisemmin. Mutta hehän puhuivat vokalisti homoista? Vasta nyt hän tajusi kunnolla katsoa ympärilleen matkapuhelimeensa. Hänen matkapuhelimensa tippui äänekäästi asfaltille hiljaisessa yössä...". Kyseinen yllättävän pitkä virhepätkä aiheutti pientä hämmennystä minussa hetken kuluttua lukiessani kirjoittamaani osuutta ennen sivun vaihtoa. Kyseinen virhe on ehkä myös hauskin, johon olen törmännyt. Muut hauskimmat nimittäin koostuvat siitä, miten olen onnistunut jotakin lukemaan täysin väärin.

Ja juuri äsken kirjoittaessani vanhaa ja keskeneräistä ficciäni uudelleen huomasin erään hauskan virheen, joka hymyilytti ainakin minua ja paria ystävääni.
Oikein: Oliko hän ollut keisarinleikkauksessa?
Mizu kirjoittanut: Oliko hän ollut keisarinkeikkauksessa?
真直ぐ愛を 見つめたかった
夢も未来もいらないから

Mizuumi
Teknikko

ViestiKirjoittaja cake-monster » Su Joulu 05, 2010 8:41 am

Lueskelin tässä lävitse kesällä ropettamaani ropea. Kyseisessä ropessa Asagilla ja Ruizalla oli suhde... Ja tää pätkä on niiden aamusta, Asagilla oli vaikeuksia valita vaatteita... :DD Mun kaverin Kykän käsialaa... vähäkö ees aww:itin tälle!
Ruiza ynähti ja nylkkäsi. "Selvä... Ne sopivat sinulle..."

Siinä oli tarkotus olla siis "nyökkäsi"
♪♫♬♥
♪♫♬♥

cake-monster
Teknikko

Seuraava

Paluu Kirjoittaminen & betaaminen