Kieliopin kummitukset

Yleistä keskustelua kirjoittamisesta - haasta tai ota haaste vastaan, etsi inspiraatiota tai betaa.

Re: Kieliopin kummitukset

ViestiKirjoittaja Amber » Pe Huhti 03, 2009 9:39 am

Vielä tästä näköisestä. :D Kuten tässä ollaan jo todettukin, osa sanoista tulee yhteen ja osa erikseen. Itse käytän nyrkkisääntönä sitä,
1) onko sana vakiintunut yhdyssanaksi, kuten hyvännäköinen.
tai
2) muuttuuko sanan merkitys yhdistämisestä tai erottamisesta. Esim. hauskannäköinen ja hauskan näköinen tarkoittavat eri asiaa.
Sateen jälkeen hiekkatiellä kauneus hehkuu ja kumartaa syvään.

"I think that giving up is a harder road. Walk a road that wouldn’t leave you any regrets."
- Kaoru, Dir en grey

Amber
Vuoden beta

ViestiKirjoittaja Avalyn » Pe Huhti 03, 2009 11:09 pm

En tiedä, onko joku joskus jo kysynyt tätä, mutta kysynpä kuitenkin. Elikkäs: miten ennen kuin -ilmaus pilkutetaan?Käsittääkseni pilkkua ei laiteta ennen ja kuin-sanojen väliin, mutta tuleeko pilkku sitten koko ilmauksen eteen? Jos pilkkua käytetään ennen kuin -ilmauksen edessä, niin tuleeko se siihen aina? Jos ei, niin millaisissa tapauksissa se ei tule? Onko subjektilla väliä? Siis tarkoitan tätä:

Halasin häntä ennen kuin lähdin pois. (sama subjekti molemmissa lauseissa)

Halasin häntä ennen kuin hän lähti pois. (eri subjekti)

Niin että vaikuttaako subjekti tuohon pilkutukseen?

Olen oikeasti miettinyt tätä jo pidemmän aikaa ja haluaisin nyt vihdoin saada selvyyden tähän asiaan. Joten jos joku tietäväinen viitsisi sivistää minua, niin olisin erittäin happy. ^^

//Kiitos Nokku ja gnrbu! Ihanaa, että jaksoitte infota minua tässä asiassa. ^^
Viimeksi muokannut Avalyn päivämäärä Ma Huhti 06, 2009 4:51 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa
Jossain ollessaan on jostain poissa.

Avalyn
Vuoden trouble

ViestiKirjoittaja Nokku » Pe Huhti 03, 2009 11:32 pm

Avalyn, Olet oikeassa siinä, että pilkku ei tule sanojen 'ennen' ja 'kuin' väliin. 'ennen kuin' on kaksiosainen alistuskonjuktio, ja pilkku tulee siksi sen eteen. Pilkkua ei ole kuitenkaan pakko käyttää, vaan sen voi jättää pois. Subjetin vaihtuminen ei muistaakseni vaikuta asiaan, mutta en mene vannomaan. :)
Kuva

Nokku
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja gnrbu » Ma Huhti 06, 2009 12:05 pm

Ennen kuin -lauseista. Avalynin esimerkit olivat:

Halasin häntä ennen kuin lähdin pois. (sama subjekti molemmissa lauseissa)
Halasin häntä ennen kuin hän lähti pois. (eri subjekti)

Ensimmäiseksi on huomattava, että "ennen kuin" on alistus-, ei rinnastuskonjunktio, eli se aloittaa sivulauseen. Kielioppisäännöt sanovat, että pää- ja sivulause erotetaan aina toisistaan pilkulla. "Halasin häntä" on päälause ja loppu molemmissa tapauksissa sivulause. Tämän säännön mukaan molempiin lauseisiin tulee siis pilkku. Yhteisellä lauseenjäsenellä, esimerkissä subjektilla, ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

Pilkun paikka riippuu virkkeen tarkoituksesta. Se voidaan laittaa ennen-sanaa ennen tai sen jälkeen.

Halasin häntä, ennen kuin hän lähti pois. (Ensin halasin häntä ja sitten hän lähti.)
Halasin häntä ennen, kuin hän lähti pois. (Hän oli juuri lähdössä, mutta syöksyin viime hetkellä halaamaan häntä.)

Toisaalta suomalaiset eivät yleisesti ottaen osaa pilkuttaa kuin-sanaa, joten monet jättävät pilkun kokonaan pois. Se on nykyään sen verran yleistä, että sitä ei useimmissa paikoissa edes pidetä virheenä. Esimerkkilauseet ovat siis oikeita myös ilman pilkkuja.

Jos satut olemaan äidinkielen pilkkukokeessa, suosittelen iskemään pilkun ennen ennen-sanaa. Jos kirjoitat ficciä, lue lause ääneen ja laita pilkku hyvältä kuulostavaan paikkaan tai jätä kokonaan laittamatta.

gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja Aya » To Huhti 09, 2009 9:05 pm

Voisko noista lainauksista kirjottaa jotain esimerkkejä? Mä oon aina luullu et se on näin:

"Hei, mitä kuuluu?" joku kysäisi.
"Eipä tässä ihmeempiä", vastasin.

Eli jos ei tuu kyssärimerkkii, huutismerkkii tai kolmee pistettä niin tulis pilkku lainausmerkin ulkopuolelle... Onko toi hyväksyttävää vai ihan päin mettää?
Naze yume wo moccha ikenai?
Otona tachi no rule nante kankei nee yo na.

Aya
Fani

ViestiKirjoittaja Orkrist » To Huhti 09, 2009 9:25 pm

^Juuri noin sen pitääkin mennä. Eli pilkku lainausmerkkien ulkopuolelle aina, ei koskaan sisäpuolelle, ja jos on huuto- tai kysymysmerkki tai kolme pistettä, ei tule pilkkua lainkaan.
here's the truth - baby, here's the truth.

Orkrist
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja Amber » Pe Huhti 10, 2009 2:46 pm

Ihmiset, pliis, lukekaa topic läpi ennen kuin kysytte - ylläoleva kysymyskin on puitu jo ainakin kahdesti täällä.
Sateen jälkeen hiekkatiellä kauneus hehkuu ja kumartaa syvään.

"I think that giving up is a harder road. Walk a road that wouldn’t leave you any regrets."
- Kaoru, Dir en grey

Amber
Vuoden beta

ViestiKirjoittaja akumu » Ke Huhti 15, 2009 7:37 pm

^ Pienellä kirjaimella. Eli neiti kirjoitetaan pienellä, koska se ei ole erisnimi.
✞ THE IMAGE IS EMBODIED UNTIL DIE ✞

akumu
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja sshokora » To Huhti 23, 2009 3:59 pm

Amberin kehotuksesta luin topicin alusta loppuun saakka läpi ennen viestin kirjoittamista, ja kyllähän sieltä löytyi vastaus ongelmaan - en vain aivan ymmärtänyt sitä täysin tai sitten mieleni kaipaa tarkennusta asiaan.

Ailesoku kirjoitti:Yksi ongelma on vaivannut kautta aikojen:
Pilkun laittaminen sanan "ja" eteen.

Välillä on todella kiusallista korjailla niin omia kuin muidenkin ficcejä, kosken ole aina ihan satavarma, että kuuluuko sen sanan eteen tulla pilkkua vai ei. Sellaisen käsityksen olen jostain saanut, ettei sillä ole oikeastaan merkitystä, ellei osaa sitä sinne määritellä tai sitten, että se tulee eteen vain silloin, kun (anteeksi, en muista pää- ja sivulauseiden eroa) lauseiden merkitys eroaa toisistaan.

Kun minä olen saanut sellaisen käsityksen, että se tulisi jotenkin näin:

Kukat kukkii, ja minä lähdin ulos.

Vai? Joskus on niin kyseenalaisia kohtia, että olen pilkuttanut huvikseni tai jättänyt pilkuttamatta vallan pelon vallassa, että joku tulee siitä motkottamaan.

Samalla haluaisin vielä tarkempaa selvitystä puolipilkun ja väliviivan käytöstä, koska olen saanut ohjeita lukion päättänyltä kaveriltani, mutta kavereihin ei aina voi luottaa? Eli, siis puolipilkku tulee vertailussa (kö?) ja väliviiva... no, itse käytän sitä silloin, jos haluan hiukan ilmavuutta pitkään lauseeseen. Mutta onko se oikein?

Ailesoku, mun tietääkseni pilkku tulee 'ja'n eteen, jos niillä ei ole yhteistä lauseenjäsentä, eli juuri niin kuin sanoit. 8)

Esimerkki:
Aoi halusi katsoa televisiota, ja Ruki nauroi.
Ruki ja Aoi ovat eri subjekti.

Näin siis kaikkien muidenkin lauseenjäsenten kohdalla.

En noista muista osaa sanoa mitään, mutta ainakin väliviivaa voi käyttää joissain kohtaa pilkun sijasta, mutta yleensä suositellaan pilkkua :oo joku vois sit tarkentaa. : <

Pilkku tulee kohdissa ennen ja-sanaa silloin, kun on tavallaan kaksi erillistä asiaa, jotka oikeastaan voisi erottaa kahdeksi eri lauseeksikin? En osaa selittää. Sehän on selvää, että esim. kukkia ja perhosia sisältää ja-sanan, jota ennen ei tule pilkkua, mutta entä sitten katsot maahan ja samanaikaisesti minä katson taivaaseen (esimerkit! >8O Niissä ei ole ideana se, että ne olis hienoja vaan se, että asian ehkä ymmärtää)?

+ esimerkkejä tulevasta ficistäni, tahdon tietää, milloin tulee pilkku ennen ja-sanaa.

Se nainen on luvattoman hyvännäköinen, ja osaa käyttää sekä kieltään että käsiään.

Olinkohan alusta alkaen vain hellyyden ja seksin puutteessa, ja kun kukaan muu ei osoittanut kiinnostusta minua kohtaan, päätin mielessäni itseltäni kysymättä olevani rakastunut sinuun?

Katseeni heittelehtii kännykkäni näytössä ja olen varma, että sydämeni puristuu kasaan silkasta pelosta, kun kuvittelen mielessäni sinun tekstiviestisi, jossa ilmoitat jääväsi yöksi Kanonin luokse.

Tarkennusta asiaan kaipailisin, siis. Mun aivot ei ymmärrä mitään kuin rautalangasta väännettynä.
- I can't open myself up to anyone, I can't believe in anyone at all
And I can't see anything, the ray of light disappears and will dry up -

sshokora
Teknikko

ViestiKirjoittaja gnrbu » To Huhti 23, 2009 5:14 pm

Pilkuttamisen peruslähtökohta on lause. Lause ei ole sama asia kuin virke. Virke on se tekstin yksikkö, joka alkaa isolla kirjaimella ja päättyy pisteeseen (/huutomerkkiin/kysymysmerkkiin). Virke voi sisältää useita lauseita.

Lauseen tunnusmerkki on predikaatti eli persoonamuotoinen verbi. Seuraavassa esimerkkivirkkeessä on kolme lausetta, ja niiden predikaatit on kursivoitu:
Minä pidän tietokirjoista, mutta äitini lukee mieluummin dekkareita, joissa ratkotaan salaperäisiä murhia.

Seuraavassa esimerkkivirkkeessä on myös kolme predikaattia ja kolme lausetta, mutta predikaattien lisäksi mukana on myös kolme muuta verbiä:
Minä luen tietokirjoja oppiakseni uusia asioita, mutta äitini käyttää vapaa-aikansa lukemalla dekkareita, joissa ratkotaan rikollisten tekemiä murhia.

Miksi "luen" oli predikaatti, mutta "lukemalla" ei ollut? Verbimuotoja tahkotaan sekä yläasteella että lukiossa, mutta tässä pikakertaus:

Persoonamuotoisia verbejä ovat kaikki, joiden eteen voi laittaa tekijän (minä/sinä/hän/me/te/he) tai jotka ovat passiivissa. "Luen" voidaan esittää muodossa "minä luen", "käyttää" on sama kuin "hän käyttää" ja "ratkotaan" on passiivi. Kaikki edelliset ovat siis persoonamuotoisia. Sen sijaan "minä lukemalla" (/"sinä lukemalla" / "hän lukemalla" jne.), "minä oppiakseni" ja "minä tekemiä" eivät tarkoita mitään, joten verbit eivät voi olla persoonamuotoisia. Itse asiassa ne sattuvat olemaan infinitiivejä ja partisiippeja, ja niitä käytetään lauseenvastikkeissa. Jos olet oikein viitseliäällä tuulella, kannattaa katsoa edelliset linkit, opetella infinitiivit ja partisiipit ulkoa ja painaa kalloon, että niiden eteen ei tule pilkkuja.

Nyt tiedämme, mikä on lause. Seuraavassa virkkeessä on yksi lause (laske vaikka predikaatit!):
Minä syön leipää ja hedelmiä.

Seuraavassa virkkeessä on kaksi lausetta:
Minä syön leipää, ja hän katsoo televisiota.

Lauseiden väliin laitettiin pilkku, koska pilkun pääasiallinen käyttötarkoitus on erottaa lauseita toisistaan. Jos et ole varma, tuleeko johonkin kohtaan pilkku vai ei, ensimmäiseksi kannattaa etsiä predikaatit ja tutkia, kuuluuko ongelmakohta samaan vai eri lauseisiin.

Kun tämä pääsääntö on esitetty, voidaan alkaa etsiä siihen poikkeuksia.

Ensimmäinen poikkeus on helppo: hyvin lyhyet lauseet. Esimerkki:
Aurinko paistaa ja on lämmintä.

Esimerkissä oli kaksi lausetta (ja kaksi predikaattia), mutta niiden väliin ei laitettu pilkkua ihan vain siksi, että noin lyhyessä virkkeessä on ihan samantekevää, erottaako lukija lauseet toisistaan.

Toinen poikkeus liittyy päälauseisiin ja sivulauseisiin. Päälause on lause, jota voidaan käyttää itsenäisenä virkkeenä. Palataan ensimmäiseen esimerkkiin:
Minä pidän tietokirjoista, mutta äitini lukee mieluummin dekkareita, joissa ratkotaan salaperäisiä murhia.
Minä pidän tietokirjoista. <- Järkevä lause. Se on siis päälause.
Äitini lukee mieluummin dekkareita. <- Järkevä lause. Se on siis päälause.
Joissa ratkotaan salaperäisiä murhia. <- Ei järkevä lause. Se ei voi olla päälause, joten sen on pakko olla sivulause.

Toinen helppo tapa tunnistaa pää- ja sivulauseet on katsoa, millä sanoilla ne alkavat. Päälauseet alkavat rinnastuskonjunktioilla, sivulauseet alistuskonjunktioilla. Jos lause alkaa sanalla "että", sen on pakko olla sivulause. Jos lause alkaa sanalla "mutta", sen on pakko olla päälause. Sanalistoista nähdään myös, että "ja" on rinnastuskonjunktio - ja-sanalla alkava lause on siis aina päälause.

Ongelmatapauksessa haluamme siis kirjoittaa peräkkäin kaksi päälausetta, joita yhdistää ja-sana. Äsken selvisi, että normaalisti päälauseet erotetaan toisistaan pilkulla. Poikkeus sääntöön on tilanne, jossa molemmilla päälauseilla on yhteinen lauseenjäsen. Esimerkkejä:
Minä pukeuduin ja lähdin kouluun. <- Voidaan kirjoittaa muodossa "Minä pukeuduin ja minä lähdin kouluun", "minä" on siis yhteinen lauseenjäsen. Pilkkua ei tarvita.
Minä pukeuduin, ja veljeni lähti kouluun. <- Ei yhteistä lauseenjäsentä. Pilkku väliin.
Aamulla minä pukeuduin ja veljeni lähti kouluun. <- Voidaan kirjoittaa muodossa "Aamulla minä pukeuduin ja aamulla veljeni lähti kouluun", "aamulla" on siis yhteinen lauseenjäsen. Pilkkua ei tarvita.

Useimmiten, mutta ei aina, yhteinen lauseenjäsen on subjekti eli tekijä. Yhteisiä lauseenjäseniä etsittäessä kannattaa siis ensimmäisenä tutkia, ovatko verbit samassa persoonamuodossa.
Pukeuduin ja lähdin kouluun. <- "Minä pukeuduin" ja "minä lähdin". Lauseilla on yhteinen subjekti.
Pukeuduin, ja veljeni lähti. <- "Minä pukeuduin" ja "hän lähti". Verbit eri persoonamuodoissa, eli subjekti ei ole yhteinen lauseenjäsen.
Matti pukeutui, ja Maija lähti. <- Verbit ovat samassa persoonamuodossa (yksikön 3. persoona), mutta lauseilla on selvästi eri tekijät - ensimmäisessä lauseessa tekijä on Matti ja toisessa Maija. Subjekti ei ole yhteinen lauseenjäsen.

Sshokoran esimerkkeihin:

Katsot maahan, ja samanaikaisesti minä katson taivaaseen. <- Ei yhteistä lauseenjäsentä. Pilkku väliin.

Se nainen on luvattoman hyvännäköinen ja osaa käyttää sekä kieltään että käsiään. <- Voidaan kirjoittaa muodossa "Se nainen on luvattoman hyvännäköinen ja se nainen osaa käyttää sekä kieltään että käsiään", "se nainen" on siis yhteinen lauseenjäsen. Pilkkua ei tarvita. Tässä virkkeessä kannattaa huomata vielä, että vaikka että-sanan eteen laitetaan yleensä pilkku, sitä ei pilkuteta sen ollessa osa sekä-että-ilmausta.

Olinkohan alusta alkaen vain hellyyden ja seksin puutteessa, ja kun kukaan muu ei osoittanut kiinnostusta minua kohtaan, päätin mielessäni itseltäni kysymättä olevani rakastunut sinuun? <- Ei yhteistä lauseenjäsentä. Pilkku väliin. Tämä virke on kyllä sen verran pitkä ja monimutkainen, että kannattaa ehkä jakaa useammaksi lyhyeksi. :D

Katseeni heittelehtii kännykkäni näytössä, ja olen varma, että sydämeni puristuu kasaan silkasta pelosta, kun kuvittelen mielessäni sinun tekstiviestisi, jossa ilmoitat jääväsi yöksi Kanonin luokse. <- Ei yhteistä lauseenjäsentä. Pilkku väliin.

Lisää luettavaa pilkutuksesta helppotajuisessa muodossa: J. Korpelan kielenopas

gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja minnako » Ke Heinä 01, 2009 2:08 pm

Ajattelin tulla jakamaan kanssanne tällaisen löydön. Ainakin allekirjoittanutta tuo on auttanut jo muutaman kerran (':

harmi, kun tuo tosiaan on vain demo-versio, eli rajoitetut käyttökerrat -- mutta kamalan hyvä apu siihen asti !
提心吊胆和闷

minnako
Mao Zedong

ViestiKirjoittaja Tonath » To Heinä 09, 2009 3:57 pm

mulla iski tenkkapoo nyt kesken kaiken.

miten englannin kielen sana "newbie" ( = alokas, aloittelija etc. ) taipuu monikossa ? koska ainakaa word ei hyväksynyt niitä vaihtoehtoja mitä kokeilin ja asd, nyt alko häiritsemään koska tarviin tätä tietoa. :--D

// ................................. ihme ku word ei hyväksyny tota vaikka se on kaikista ilmiselvin. mut kiitoksia, allisapp !
Viimeksi muokannut Tonath päivämäärä To Heinä 09, 2009 4:02 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
baby, don't rewind

let me out of my mind

last.fmirc-galleria

Tonath
Teknikko

ViestiKirjoittaja allisapp » To Heinä 09, 2009 4:01 pm

Tonath

Newbies on monikko tuolle sanalle. ^^
Kuva
The g l o o m y morning has already died

allisapp
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja chiyuu » La Heinä 11, 2009 8:38 pm

Onko adjektiivin kallis monikon inessiivi kalliissa vai kalleissa? Kalleissa olisi periaatteessa loogisempi, mutta se kuulostaa niin tyhmältä etten sano mitään ennen kuin olen varma. :------D Osaan-suomea.net/tosihyvin.html...

// Shiki, kiitos paljon!
Viimeksi muokannut chiyuu päivämäärä La Heinä 11, 2009 8:51 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
f o l l o w m e

chiyuu
Roudari

ViestiKirjoittaja Shiki » La Heinä 11, 2009 8:44 pm

chiyuu, ainakin Kielitoimiston sanakirjan mukaan se olisi kalliissa, enkä usko sen valehtelevan näissä asioissa. :)
out from my chaos to grace

narcolepticnemu

Shiki
Teknikko

ViestiKirjoittaja Tonath » La Elo 01, 2009 10:56 pm

Amor, mitä mä mietin tota sun kysymystäs omalla enkun taidollani nii ( todistuksessa kymppi by the way ) mun mielestä molemmat vaihtoehdot perjaatteessa käy. mä kyl sanoisin, et toi eka on järkevämpi, koska sithän toi toinen ois perjaattees et sä oot sen sisäoppilaitoksen sisässä. get the idea ? :--------D koska sanotaanhan enkukskin et "i'm at home" ja no --- toi on perjaattees sama asia kyseessä tässä.

mut nii, perjaatteessa noi molemmat käy, imo.
baby, don't rewind

let me out of my mind

last.fmirc-galleria

Tonath
Teknikko

ViestiKirjoittaja gnrbu » Su Elo 02, 2009 6:29 am

Amor, ilmauksilla "at school" ja "in school" ei ole mitään eroa, käytä rauhassa nykyistä.

gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja Lemia » Su Loka 04, 2009 5:16 pm

Minulla ongelma vallan on.

Kumpi on oikein: nukkien vai nukkejen? :---D

Minä kirjoittaisin 'nukkejen', mutta vastaan on myös tullut monia kertoja tuo 'nukkien' -muoto.
Joten sanokaa te fiksut ja filmaattiset miten se oikeasti on. o.o
Velaksi otettua mielenterveyttä.

Lemia
Teknikko

ViestiKirjoittaja Avalyn » Ti Loka 20, 2009 2:31 am

Tässä kielioppikirjan kanssa hengaillessani huomasin jotakin hälyttävää. Nyt minusta vaikuttaa vähän siltä, että olen ymmärtänyt tuon kuin-sanan pilkuttamisen väärin. Olin siis käsittänyt, että kuin-sanan eteen tulee pilkku aina, kun sen perässä on täydellinen (predikaatillinen) lause. Mutta tämä sääntö ei taidakaan päteä, kun kyseessä on vertailu (adjektiivin komparatiivimuoto) eikä vertaus?

Eli siis esimerkiksi näihin tulisi pilkku:
Meillä kaikilla oli tunne, kuin he olisivat jo tienneet tapahtumasta.
Hän juoksi, kuin olisi tullut hulluksi.

Mutta esimerkiksi näihin ei:
Remontti oli paljon kalliimpi kuin oli ennakoitu.
Hän oli paljon kauniimpi kuin itse luuli.
Hän maksoi velkansa sitä mukaa kuin pystyi.

Vai miten?

Jos joku ihana ihminen viitsisi valaista, niin olisin erittäin kiitollinen, koska rupesin panikoimaan tästä asiasta, perfektionisti kun olen. :C

//Valtavat kiitokset avustasi, Sedatives!
//Kiitos sinullekin, Memlei! ^^
Viimeksi muokannut Avalyn päivämäärä Ke Loka 21, 2009 9:35 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa
Jossain ollessaan on jostain poissa.

Avalyn
Vuoden trouble

ViestiKirjoittaja Sedatives » Ti Loka 20, 2009 3:28 am

Minulle kävi näin myös joskus aikoja sitten.
Asia on siis näin:
Sanan "kuin" edelle merkitään pilkku, jos se aloittaa lisähuomautuksen kaltaisen sivulauseen (tai mainitsemasi "täydellisen" lauseen), esim:
"Tyttäreni vaikuttaa siltä, kuin hän olisi palavasti rakastunut."

Jos "kuin" ilmaisee vertailua, sen eteen ei tule pilkkua. Esim:
"Näihin sopuvaaleihin tuli sitten ehdokkaita yhtä monta kuin on paikkoja kirkkovaltuustossa."
"Saavutus oli parempi kuin olisi saattanut odottaa."
"Saavutus oli parempi kuin viime vuonna."

Muussa tapauksessa se pilkku tulee siihen eteen. Tämä vertailumuoto on vain poikkeus.
Toivottavasti auttoi jotenkin.
If you can't say anything nice, be quiet.

Sedatives
Fani

EdellinenSeuraava

Paluu Kirjoittaminen & betaaminen