Inspiraationurkkaus

Yleistä keskustelua kirjoittamisesta - haasta tai ota haaste vastaan, etsi inspiraatiota tai betaa.

Re: Inspiraationurkkaus

ViestiKirjoittaja gnrbu » Ti Elo 11, 2009 8:06 pm

Halutaan ostaa mahdollisimman vähänkäytetty, kuvaava ja mieleenpainuva nimi ficille.

Oikeasti haluaisin kutsua sitä Sex on Fireksi ihan vain sen takia, että toinen päähenkilöistä yrittää koko ficin ajan päästä kyseisen biisin expert-tasoa läpi Guitar Herossa, mutta (1) ficissä ei ole niin paljon seksiä, että otsikko olisi kuvaava, (2) ficissä on sen verran tulta, että otsikko kuulostaisi muka-hauskalta ja (3) suomenkielinen olisi kivempi.

// edit: Tälle ficille.
Viimeksi muokannut gnrbu päivämäärä Ti Elo 11, 2009 9:00 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja minnako » Ti Elo 11, 2009 8:31 pm

gnrbu, haluaisitko tarkentaa hieman millainen fic on luvassa? :'D Tuon perusteella on nimittäin aika vaikeaa lähteä miettimään mitään...
提心吊胆和闷

minnako
Mao Zedong

ViestiKirjoittaja Apinakapina » Su Elo 30, 2009 2:31 pm

Argh. Se iski ja ilkeästi keskellä 5-osaista ficciä. Inspiraationpuute siis. ._.

Kirjoitan yleensäkin aika spontaanisti eli suunnittelen juonen vain hyvin summittaisesti, koska muuten innostus poikkeuksetta lopahtaa kesken kaiken, mutta nyt se kääntyi itseäni vastaan. Ficissä, jota kirjoitan, on suuressa osassa ns. paljastukset eli lukijalle paljastuu kunkin hahmon motiivit ja aikeet vähitellen, ja siitä seuraa kaaosta ja muuta mukahauskaa.

Mutta mutta. Nyt huomaan, että en millään saa yhtä hahmoa sopimaan juonenkäänteisiin (ei sillä, että juoni muutenkaan kovin uskottava olisi) tai tekemään niin kuin pitäisi. Enkä voi edes pyytää ongelmaan apua, koska kuten sanoin, ficci perustuu paljastuksiin, enkä halua jonkun ficin lukijan täältä niitä lukevan etukäteen. Nyyh, sob sob.

Mutta aivoni tarvitsevat inspistä, joka lennättäisi minut keksimään lennokkaan ja nokkelan ratkaisun juoniongelmaani. Näillä yleensä lähtee:

Apinakapinan 8 Vinkkiä Ylitunteelliselle ja -aktiiviselle Kirjoittajalle:

1) Pelaa Miinaharavaa.
-Ainoa tietokonepeli, jossa olen ihan helvetin hyvä. Voin pelata sitä vaikka silmät ummessa, ja sellainen monotoninen sormityö saa aina jostain syystä mielikuvitukseni lentämään. Toimii takuuvarmasti yliaktiivisille aivoille!

2) Lue sairaan hyvä kirja.
-Ensin itket/naurat ja rakastat -> masennut, koska et ole yhtä hyvä -> sisuunnut ja vannot olevasi parempi -> kirjoitat huumassa jotain -> huomaat sen olevan säälittävä kopio -> facepalming. Mutta aivosolut ovat jo aktivoituneet, ja inspis tulee kuin itsestään! Ainakin minulle.

3) Valvo kaksi yötä putkeen.
-Sama vaikutus kuin särkylääkeyliannoksella. Ei sillä, että minä siitä mitään tietäisin. Aivot alkavat elää omaa elämäänsä ja löytävät uusia keinoja ja yhdistelmiä, joita et ikinä olisi 'itse' tullut ajatelleeksi. Auttaa erityisesti hyvin tunnepitoisten kohtausten kirjoittamisessa.

4) Kasaa itsellesi järkyttävä määrä vastuullisia hommia.
-Kaikkihan tietävät, että mitä kiireisempi on, sitä enemmän hommiaan välttelee. Juuri kun pitäisi kirjoittaa 5000 sanan essee ja siivota vaatekaappi ja viedä komposti ja keksiä mummon 60-vuotissynttäreille onnitteluruno, iskeekin valtaisa inspis kirjoittaa ficciä ja tekstiä syntyy tuntikausia peräkkäin.

5) Puhu ihmiselle, jota et voi sietää.
-Minulle ainakin toimii. Jotenkin se aktivoi taas jotain aivosoluja, ja se on pakko purkaa jonnekin.

6) *punastuu* Harrasta seksiä. (Siis tietenkin te kaikki täysi-ikäiset :D)
-Enough said. Urheilullakin voi olla sama vaikutus. Vie ns. terän pois eli ahdistus laimenee, mutta tämä voi olla huonokin juttu. Ehkäpä parempi olisi vähän niinkuin kiihdyttää itseään alustavasti-... Voi Erkki, never mind.

7) Katso live-dvd:itä laajakuvatelkkarista.
-Kokeilin vanhemmillani yhtenä päivänä ja damn! o__O Me wants one. Vaikka olisi kuinka monta kertaa sitä liveä töllännyt, iso kuva on jotain ihan muuta. Tuntuu kuin olisi oikeasti siellä ja voisi koskettaa bändiä ym. pervoa^^ Kun kasvonilmeitä voi lukea niin tarkasti, kaikenlaisia tulkintoja tulee mieleen. Ja nehän pitää kirjoittaa ylös, ne~

8) Kirjoita johonkin lafin kivoista, 'hyödyttömistä' topsuista jotain pöljää ja turhaa itsestäsi.
-Minusta ainakin tuntuu jo paljon paremmalta ;) ja sharing aina auttaa. Kirjoittaminen on niin yksinäistä puuhaa...

...Jotenkin minusta tuntuu, että nämä toimivat vain minulle.
Kuvassa Keiji, Reitan neitokakadu. Se on söpö.

Apinakapina
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja Enya » Ke Syys 02, 2009 6:20 pm

Juu, mullakin olisi yksi, tai oikeastaan enemmänkin ongelmia, ficin kanssa, jota olen suunnitellut jo jonkin aikaa, mutta kirjoittaminen tökkii pahasti. Prologi on kuitenkin jo valmiina ja eka osa kesken...

ongelma numero yksi: fandomi - en haluaisi kovin monia eri bändejä ficciin, mutta tarvitsisin kuitenkin lisää henkilöitä, ja ongelma onkin se, keitä muita ottaisin mukaan ficciin? Olisiko jotain neuvoa, joka auttaisi valinnassa? Tällä hetkellä fandomina on X, Despa ja Kiyoharu.

ongelma kaksi: paritukset - ja sitten kun nuo fandomit on selvitettynä, niin miten keksin paritukset? En ole yleensä kovin hyvä keksimään parituksia, joten pitäisikö itse vain yrittää keksiä jotain vai pyytää toisilta paritusehdotuksia?

ja sitten se viimeinen ongelma: kerronta - eli en osaa päättää pitäisikö kirjoittaa minä-näkökulmasta vai kaikkitietävänä? Yleensä kirjoitan juuri minä-näkökulmasta, mutta toisaalta olisi kiva kokeilla jotain uutta. Mutta jos valitsen ton kaikkitietävän, niin joissakin kohtaa tarinaa se ei tunnu sopivan kuvaan. Ja jos taas kirjoittaisi minä-näkökulmasta, niin sillon jäisi paljon sellaista kertomatta, jonka haluan tuoda tekstissä esille. Eli minäkertojakin hieman ongelmallinen.

Eli olisiko jotain neuvoja, jolla saisin nuo ratkaistuksi? Olen lukenut noita aiempia juttuja, mutta ei tunnu auttavan
Don't be afraid now, don't be afraid

'Cause when the wind takes you, it takes me, too. When you change colors, I change mine, too
Try not to think and I will try, too. And when you let go, I will let go, too

Enya
Teknikko

ViestiKirjoittaja minnako » Ke Syys 02, 2009 6:29 pm

Enya, fandomin kanssa en osaa ainakaan auttaa, mutta voisit tehdä silleen, että mietit vain tyynen rauhallisesti, että __kenestä haluat kirjoittaa, ja ketkä sopivat siihen muottiin, mikä mahd. ideassasi jo on. Listaat vaikka paperille ja yliviivaat henkilöitä, jotka eivät tunnu oikeilta / jotka eivät sovi ficiin / joiden pärstä ei vain jostaan syystä miellytä, ja sitten katsot ketä jäljelle jää. Monesti, jos mulla on vaikeuksia fandomin kanssa, valitsen tällä tyylillä. Yleensä mun kohdalla on kuitenkin kyse vain sivuhahmoista, joille oon luonut jo valmiiksi luonteet ja kaikki, sillä se voi myös olla, että kun kirjoitat tekstiä vaikka laittamalla nimien kohdalle x:n ja y:n vaikkapa, jossain kohtaa päähenkilöt valitsevat itse itsensä. :')

Parituksesta. Noh, jos tää on pääparitus, niin teet sen samalla lailla kuin yllä sanoin. Toimii monessa tapauksessa ja saa soveltaa. XD

Kerronta - mikset käytä molempia? Vaihtele kertojaa, niin et kyllästy ja saat kaikki kohdat toimimaan niin kuin haluat.

Ainakin tässä ehdotuksia, toivottavasti autan ! :'D

v aa, hienoa ! :')
提心吊胆和闷

minnako
Mao Zedong

ViestiKirjoittaja Enya » Pe Syys 04, 2009 4:31 pm

minnako:
Listaat vaikka paperille ja yliviivaat henkilöitä, jotka eivät tunnu oikeilta / jotka eivät sovi ficiin / joiden pärstä ei vain jostaan syystä miellytä / jotka ei tunnu oikealta, ja sitten katsot ketä jäljelle jää.

just tolla systeemillä olen yrittänytkin tehdä, mutta mulla on joku ihmeen pakkomielle kirjoittaa sellasista henkilöistä, jotka tunnen parhaiten. (on ehkä helpompi kirjoittaa) Just ton pakkomielteen ja ton ankaran henkilösyynin jälkeen mun lista on kutistunut aika pieneksi. Taidan olla liian nirso ja mulla on liian tarkat kriteerit :'D
Oot kyllä oikeassa siinä: ehkä mun todella pitäisi vain "miettiä tyynen rauhallisesti". Eiköhän nuo ongelmat jollakin tavalla ratkea, kun pääsen kunnolla vauhtiin kirjoittamisessa. Hahmot vievät sitten itse itseään, ja jos joku Kaoru sattuu kulkemaan kaupungilla, niin siitähän hänet voi helposti napata mukaan. That's it. Mulla on vain ollut tapana suunnitella kaikki hirveän tarkasti etukäteen, joten tällänen "uudenlainen" projekti on vähän haasteellisempi. eipä tartte enää etsiä Tokion metrokarttoja :'''D

Ja tosta kerronnasta sen verran, että kiitos ehdotuksesta! Noista neuvoista oli todella apua :)
Don't be afraid now, don't be afraid

'Cause when the wind takes you, it takes me, too. When you change colors, I change mine, too
Try not to think and I will try, too. And when you let go, I will let go, too

Enya
Teknikko

ViestiKirjoittaja allisapp » To Loka 29, 2009 10:25 am

Nyt minun täytyy tulla kertomaan eräästä ongelmastani, jotren apu olisi todellakin tarpeen.

Ficci on Make love, not war. Näin tiivistettynä kerron pari asiaa juonesta. Paritus on Kyo/Kaoru ja tässä kohtaa Kyon on ns. tavallinen sotilas ja Kaoru on "viestinviejissä", eli joo, tämä kertoo sodasta. Tämä on vain pikkuinen ongelma, mutta omalle kohdalleni paljon vaikeampi yleensäkään aloittaa. Olenkin kyllä kirjoittanut jo pari sivua, mutta olen siihen niin tyytymätön, että ajattelin kirjoittaa uudestaan. Ongelma on se, että Kaorun pitäisi viedä viesti erään toiseen sotilas"yksikköön" erään kaupungin toiselta ulkopuolelta, jonka he suunnittelivat valtaavansa.

Nyt on vain sellainen ongelma, että miten saan valikoitua Kyon ns. tulemaan Kaorun mukaan, jotta heidän "välinsä" lämpenisivät. Pitäisikö Kyo valita ns. turvamieheksi vain sen takia, että on pienikokoinen, vikkelä, hyvä aseiden käyttäjä ja ratsastustaitonsa vuoksi. Ja miten se valittaisiin? Sitten myös on täytenä kysymysmerkkinä se, että miten näiden välit lämpenevät ja mahdollisesti pääsevät vähän vauhdikkaampaankin draamaan.

Enkä ole varma, että uskallanko ottaa muita Dir en greyn-jäseniä mukaan ficciin, koska siinä tapahtuu sellaisia asioita joista omatuntoni kolkuttaisi (mm. raiskaus). Sitten myös en ole varma, että onko ykkösluvun loppupuolella ilmestyvä ukko suuremmassa pääosassa. :''D

+++ monia muita pikkuruisia epäkohtia
Kuva
The g l o o m y morning has already died

allisapp
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja Amber » To Loka 29, 2009 11:56 am

allisapp kirjoitti:Nyt on vain sellainen ongelma, että miten saan valikoitua Kyon ns. tulemaan Kaorun mukaan, jotta heidän "välinsä" lämpenisivät.

Olisiko mitenkään mahdollista, että viesti koskisikin Kyota ja Kaorun tehtävä olisi hakea Kyo toiseen tukikohtaan?

allisapp kirjoitti:Sitten myös on täytenä kysymysmerkkinä se, että miten näiden välit lämpenevät ja mahdollisesti pääsevät vähän vauhdikkaampaankin draamaan.

Hmm, tuli mieleen, että tiimi K&K joutuisi esim. tilanteeseen, jossa viholliset ovatkin tehneet yllättäviä siirtoja ja jätkät ovatkin hienosti saarrettuina. Ehkä he joutuvat majailemaan jossakin suojassa parikin päivää kahdestaan varoen paljastamasta itseään ja samalla tulee tutustuttua? Lopullinen sinetti lähentymiselle voi olla kliseisesti toisen hengen pelastaminen tms. Tai vaikka painajaisuni, jossa toinen ammutaan, ja heräämisen jälkeen tulee fiilis, että hei, tuo mieshän on mulle jotenkin tärkeä.

allisapp kirjoitti:Enkä ole varma, että uskallanko ottaa muita Dir en greyn-jäseniä mukaan ficciin, koska siinä tapahtuu sellaisia asioita joista omatuntoni kolkuttaisi (mm. raiskaus). Sitten myös en ole varma, että onko ykkösluvun loppupuolella ilmestyvä ukko suuremmassa pääosassa. :''D

Älä kirjoita mitään, mikä tuntuu susta väärältä! Jos susta tuntuu paremmalta kirjoittaa vaikkapa raiskaajaksi OC kuin olemassaoleva henkilö, kirjoita OC. Jos saat muita Diruja vähemmän omaatuntoa kiusaaviin rooleihin, anna toki mennä. :> Ukosta sen verran, että ukko luultavasti muistuttaa sua itsestään siinä kohtaa, kun hän sopii juoneen - tai sitten ei, voi olla, että hän käväisee ykkösluvun lopussa ja katoaa tarinasta.

Tällaisia ajatuksia tuli mieleen, mutta vähän pahahan tähän on sanoa, kun en sen tarkemmin tiedä tuosta juonesta tms. Toivottavasti oli edes jotakin apua!
Sateen jälkeen hiekkatiellä kauneus hehkuu ja kumartaa syvään.

"I think that giving up is a harder road. Walk a road that wouldn’t leave you any regrets."
- Kaoru, Dir en grey

Amber
Vuoden beta

ViestiKirjoittaja gnrbu » La Helmi 13, 2010 3:15 am

Suunnitteluvaiheilla olevan Girugamesh-ficcini tämänhetkiset ongelmat:

1) K-15 vai K-18
Ficci tulee sisältämään seksiä, itse asiassa jopa useampia tarkemmin kuvailtuja seksikohtauksia. Niissä kaikissa esiintyy pääparitus (Satoshi & Ryo), ja seksi on molemmille kivaa (tässä on pieni twisti, mutta käytännössä molemmat haluavat sitä ja nauttivat siitä). Nyt pitäisi päättää, kirjoitanko seksin helpolla peruskaavalla (pussaillaan, kosketellaan, valmistellaan, naidaan) keskipitkästi, jolloin heitän ficin K-15:en, vai teenkö seksikohtauksista pidempiä ja yksityiskohtaisempia ja koko ficistä hieman seksuaalisväritteisemmän (ei kuitenkaan fetissejä tms, vaan pelkkää kilttiä seksiä ei-kiltisti kuvailtuna), jolloin luokitan sen K-18:an.
Yksityiskohtainen seksikuvailu ei sinänsä tuota ongelmaa, mutta ficissä on niin paljon muitakin teemoja pääparituksen seksielämän lisäksi, etten ole ihan varma, veisivätkö pitkät, yksityiskohtaisemmat kohtaukset lukijan huomion liiaksi "oikeasta" juonesta. Toisaalta ficin setting on sen verran mehevä, että minua voisi jäädä harmittamaan, jos jättäisin seksinkirjoitusmahdollisuuden käyttämättä.

2) One-shot vai moniosainen
Aloitan yleensä ficcien suunnittelun päättämällä lukujen määrän. Tällä kertaa aloitin kuitenkin kirjoittamalla juonikuvauksen, ja siitä tuli tasainen pötkö, josta en nyt näe luonnollisia lukurajoja. Ideoita niiden löytämiseksi? (Äh, suurimmalle osalle lafilaisista "luku" taitaa olla vain se tekstinosa, jonka jaksaa yhdeltä istumalta kirjoittaa...) Ficistä on tulossa pitkä. En osaa vielä veikata sanamäärää edes kymmenen tuhannen tarkkuudella, mutta on mahdollista, että kirjoitan sen 50k-haasteena. 50k sanaa olisi käsittääkseni n. 7 foorumipostia, mikä on lukijalle aikamoinen pala nieltäväksi one-shottina. Toisaalta olen viime aikoina alkanut kokea kauheita antipatioita moniosaisia ficcejä kohtaan. :D

3) Keskiosan tylsyys
Ficin alku ja loppu toimivat mielestäni hyvin, mutta niiden välissä tulee useamman kuukauden pituinen jakso, jonka aikana vain keikkaillaan, tehdään uutta musiikkia ja harrastetaan seksiä, toista sekvenssiä hieman varioiden siihen asti, kunnes päähenkilöiden tunteet ja mielipiteet kehittyvät tarpeeksi loppuhuipennusta varten. Kysymys kuuluu, kannattaisiko luottaa siihen, että pieni varianssi (ja seksikohtaukset) riittävät pitämään lukijan kiinnostuneina, vai pitäisikö väliin tunkea jotain filleritapahtumien tyylistä (tyyliin yksi luku välissä kertoo siitä, miten bändi pitää keikkailusta viikon tauon ja lähtee siksi aikaa jonnekin lomailemaan). Fillereitä käytetään hurjasti tv-sarjoissa, mutta mielestäni kirjallisuudessa ne lähinnä häiritsevät juonen kulkua. (No, niin tekee kyllä seksikin, mutta siitä en osaa valittaa. :D)

4) Nimi
Ikuisuusongelma. *huokaus* Jos minulla ei ole nimeä ficille, kun aloitan kirjoittamisen, en kyllä keksi hyvää nimeä myöhemminkään.

gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja Rin » La Helmi 13, 2010 4:26 am

gnrbu, tuosta lukujen määrästä en osaa sanoa nyt kyllä juuta enkä jaata, mutta tämä pisti silmään:
(Äh, suurimmalle osalle lafilaisista "luku" taitaa olla vain se tekstinosa, jonka jaksaa yhdeltä istumalta kirjoittaa...)
en sitten tiedä, paljonko toi käytännössä on. ilmeisen henkilökohtaista kumminkin. mutta omalla kohdallani oon huomannut, että 4-6 word-sivua on sellanen mukava mitta yhdelle luvulle. lyhyempi sopii tietysti lyhyisiin, 1-3 sivuisiin fikkeihin, mutta on pidemmässä fikissä niin lyhyt luku on vaarassa jäädä vähän tylsäksi "pätkäjatkoksi". toisaalta sitä kuutta sivua pahasti pidempi luku alkaa lukiessa tuskastuttaa, vaikka se olis miten hyvää tekstiä tahansa. ("eikö tää lopu ikinä?")

jollei ihan selkeetä lukurajaa löydy, niin kokeiles katsoa vaan sopiva kappalejaon paikka. kun kappale tai tilanne vaihtuu, niin siinähän on ihan hyvä tilaisuus vaihtaa saman tien lukua. tokihan monesti luvun loppuun on kiva jättää joku tv-saippuasarjamainen koukku, joka _pakottaa lukijan odottamaan seuraavaa lukua, mutta toisaalta...jos tarina on hyvin kirjotettu niin se itsessään toimii mun mielestä riittävänä koukkuna, eikä luvun tarvi jäädä "jännään" kohtaan, vaan ihan mihin tahansa kohtaan.

toivottavasti tästä...pohdinnasta(?) olis jotain apua. :'3
Kuva

äänetön hämärä, hämmästynyt tähti

viileässä, pimeässä, ystäväksi lähti

Rin
Teknikko

ViestiKirjoittaja gnrbu » La Helmi 13, 2010 9:41 am

Lisää luvunpituuspohdintaa...

En kirjoita Wordilla, joten jouduin erikseen kokeilemaan, miten pitkiä muiden ficcieni luvut ovat. Lyhyimmässä luvut ovat olleet 4-sivuisia (kun kappaleenvaihtojen välissä vain yksi rivinvaihto, ei kokonaista tyhjää riviä kuten kirjoituksissani yleensä), tällä hetkellä kesken olevassa ficissä n. 6-sivuisia. Tuo 4-sivuinen (yht. 12 sivua) oli alunperin one-shotiksi tarkoitettu, ja sen luvuiksi katkominen teki siitä ihan liian lyhyeltä tuntuvan. 6-sivuinen toimii, koska se on pelkkää ihmissuhdedraamaa, eli lyhyessä sanamäärässä saa jo paljon aikaan ja juonessa on paljon selviä koukkuja, joihin lopettaa luvut. Muissa ficeissäni onkin ollut 8, 9 ja 13 sivua/luku.

Koska nyt suunnitteilla oleva ficci ei ole ihmissuhdedraamaa (siis, totta kai siinä on ihmissuhteita, mutta se ei ole "kuka on nyt kenen kanssa" -tyylinen sähellys), ja sen kerrontatyyli muistuttaa eniten tuon 13-sivuisen tyyliä, veikkaan, että jos teen lukujaon, yhden luvun pituus menisi jonnekin 10 sivun (= reilu 5000 sanaa) paikkeille. Silloin koko ficissä voisi olla 10 lukua, mutta juonessa ei todellakaan ole kymmentä erillistä luvuksi sopivaa kokonaisuutta...

Suosin pidempiä lukuja myös sen takia, että haluan mieluummin antaa lukijoille jotain kunnollista luettavaa nyt kuin jättää heidät odottamaan jatkoa nähdäkseen, mihin homma on menossa. :D

gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja Nightfall » Ma Helmi 22, 2010 12:55 pm

Voisihan sitä täälläkin kerran vuodessa pyörähtää.

No niin, olen sitten taas keskellä kirjoitusprosessia, olen tätä ficciä pyöritellyt päässäni jo jostain syyslomasta asti, ja nyt yo-kirjoituksiin lukemista vältellessäni olen sitten alkanut vähitellen suoltaa sitä myös paperille. Kolmannen luvun alku menossa, toisin sanoen olen oikeastaan vasta hivuttamassa koko tarinaa kunnolla käyntiin ja nykimässä hahmolaumaani mukaan tarinaan. Ja nyt tökkäsi. Pitäisi saada kaksi tyyppiä juttelemaan ja sitä kautta tutustumaan toisiinsa, enkä vain keksi, etä miten. Tai siis oikeastaan, en keksi että mistä nämä häiskät voisivat puhua keskenään (ja tunnen itseni melko urpoksi kun tulen tänne vinkumaan, enkä osaa omilla aivoillani tätä ajatella. Huoh). Henkilöiden olisi siis tarkoitus ruokalassa istuskellessaan jutustella ja tutustua toisiinsa, ei mikään kovin suuri kohtaus, mutta jotenkin tuntuu etten ihan voi skipatakaan sitä ja siirtyä tästä vaiheeseen, jossa nämä tyypit ovat jo tutumpia toisilleen.

Huoh. Siis, yritän tässä kysyä, että mistä hitosta mä voin pistää kaksi parikymppistä jätkää juttelemaan keskenään? Hahmoista ei ole tarkoitus vielä mitään sydänystäviä tulla tuon jälkeen, mutta jonkinlainen kaverustuminen pitäisi tässä saada aikaan.

Olenkohan jotenkin antisosiaalinen kun en enää keksi miten ihmisiin tutustutaan? :'D Mutta tämä kohta nyt hiertää ikävästi, koska haluaisin päästä kirjoittamaan tätä kohtausta seuraavia juttuja, jotka tiedän jo niin tarkasti että melkein ärsyttää.

No, oli mulla toinenkin, ei ihan niin kiireellinen ongelma tuon samaisen ficin suhteen. Mun pitäisi saada eräs hahmo heivattua yhdessä vaiheessa vuodeksi tai pariksi jonnekin hevon kuuseen, mutta en vain oikein taas keksi syytä siihen, miksi tämä tyyppi lähtisi. Tyyppi siis on yliopistossa, että periaatteessa voisin tunkea sen vaihtoon joksikin aikaa, mutta toisaalta vaihtovuosi ei oikein... kuulosta sopivalta tähän. Tämän henkilön kuitenkin pitäisi päästä ainakin pariin otteeseen käymään kotimaassaan, ja ainakin jonkin verran myös itse pystyä päättämään ulkomailla oleskelunsa pituudesta ja näiden vierailujensa ajankohdista.

Ai niin, vielä yksi asia. Japanissahan ei yliopistoissa käytetä koulupukuja, vai? Yritin tätä tietoa vähän etsiskellä, ja muistaakseni jossain sanottiin, että ainakaan valtaosassa yliopistoja ei käytetä, mutta jos joku osaisi varmistaa? Muutenkin tässä ficissä tullaan pyörimään jonkin verran eri kouluissa aina ylä-asteelta yliopistoon, niin olisi ihan mukavaa sekin, jos joku osaisi ihan yleensäkin antaa jonkinlaista kuvaa yliopisto-opiskelusta (lukiosta on ihan omakohtaista kokemusta, mutta yliopiston systeemeistä olen hieman ulalla, koska en sinne ole suuntaamassa)

Anteeksi sönkötysteni mahdollinen sekavuus, heräsin tänään seitsemältä katsomaan kun leijonat otti Ruotsilta turpiinsa xD Ihan kuin ei olisi jo muutenkin tarpeeksi hankalaa yrittää kysyä neuvoa ficciinsä yrittämättä paljastaa sen koko juonta...

Jos sitten vielä näin yleisesti listaisin, miten yleensä löydän kirjoitusinspiksen:

1) Luen jotakin huonoa
Toisin kuin Apinakapina tuolla vinkkasi lukemaan jotakin sairaan hyvää, minä ehdotan lukemaan jotakin omasta mielestäsi aivan surkeaa ja nauttimaan kyseisen teoksen herättämästä "vitsi mä kyl niin kirjoitan paremmin" -itsetunnon kohoamisesta. Itselläni ainakin joku Flavia Bujorin Ennuskivien mahti aiheuttaa aina kyseisen reaktion, ja tunnen itseni sen lukemisen jälkeen aivan loistavaksi kirjoittavasti xD Muuta virkaa kyseisellä opuksella ei sitten taida ollakaan.
(Onnistuinpas kuulostamaan ilkeältä)

2)Valvon & väsyn
Tämän kanssa tosin saa olla tarkkana, sillä liian suuri väsymys taas saa ainakin oman pääni jumittamaan totaalisesti. Mutta esimerkiksi myöhäinen ilta (yö) juuri ennen nukkumaan menoa tuntuu olevan kaikista parhainta ficciensuunnitteluaikaa, siihen aikaan on jo sen verran tokkurassa, että harhautuu ajattelemaan juonenkäänteitä vähän toiselta ja kolmanneltakin kannalta. Myös fyysinen rasitus, vaikkapa ihan perinteinen lenkillä käyminen saa usein ajatuksetkin liikkeelle.

3) Kofeiini & sokeri
Pari kuppia kahvia kurkusta alas, ja olen niin kofeiinihuuruissa, että juonikuviot heittävät volttia meikäläisen päässä. Sama vaikutus on myös sokerin yliannostuksella, ja varsinkin jos nämä yhdistetään väsymyksen kanssa, niin hyvä tulee. Toisaalta näissäkin on se ongelma, että liika on liikaa, liian paljon kahvia ja sokeria, niin minä lähinnä hekottelen itsekseni kaikille typerille jutuille enkä pysty keskittymään kirjoittamiseen.

4) musiikin kuuntelu
Kuten monet muutkin, minäkin saan ficin tunnelmasta kiinni parhaiten musiikin kautta. annattaakin kuunnella paljon erilaista musiikkia, sillä ainakin itse löysän välillä inspistä mitä odottamattomimmista biiseistä ja bändeistä (tai siis, esimerkiksi You, dream, illusionia kirjoittaessani kuvittelin, että Kagrra,ficciä kirjoittaessani Kagrra,n kuunteleminen olisi herättänyt inspistä, mutta ei, minä luukutin Plastic Treetä ja Kotiteollisuutta. Toisaalta, juuri sen oikean kirjoitusmusan löytäminen voi välillä olla yhtä tuskaa -_-'
On that day the stars
Sparkled more than anything
And I felt eternity

Nightfall
Teknikko

ViestiKirjoittaja gnrbu » Ma Helmi 22, 2010 4:08 pm

Tutustumiseen: Onko tyyppien ihan pakko tavata ensimmäistä kertaa? Yliopistomaailmassa lähes kaikki ovat sattuneet joskus samoihin bileisiin, joten joku "hei, oletko sinä se X:n kaveri, joka oli toukokuussa kauppatieteiden tiedekunnan kirsikankukkapiknikillä?" toimii hyvin. Ja voihan kysyjä olla väärässäkin.

Toinen vaihtoehto on kylmän materialistinen. Toinen voi iskeä pöytään vaikka PlayStation Portablen ja alkaa räiskiä sillä uusinta hittipeliä, josta toinen kiinnostuu. Tai toisella voi olla päällä harrastuskerhon/urheiluseuran paita, jonka toinen ottaa puheeksi. Tai toinen voi lukea oppikirjaa, joka liittyy kurssiin, jonka toinen aikoo itse ottaa tai on aiemmin läpäissyt.

Tyypin kadottaminen: Jos se lähtee vaihtoon vaikka Koreaan tai Kiinaan, sieltä pääsee kyllä helposti, nopeasti ja halvalla takaisin Japaniin milloin haluaa. Toinen vaihtoehto ulkomaille lähtemiseen on kansainvälinen työharjoittelu. Tai jos et halua sitä ulkomaille eikä kyseessä ole mikään superpahis, lähetä se maaseudulle auttamaan sairastunutta isäänsä. Tai laita se itse sairastumaan niin, ettei se voi olla paikalla.

Japanilaisissa yliopistoissa ei käytetä koulupukuja. Minulta voi kysellä yliopisto-opiskelusta, yritän vastailla.

gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja shunshun » Ke Touko 05, 2010 4:36 pm

Kirjoitan tämän oikeastaan vain siksi, että koin tänään tosi siistin jutun.

Yleensä inspiroidun musiikista, toisinaan se tapahtuu aivopieruna kesken telkkarinkatselun tai kassavuoron, mutta tänään inspiraationi lähde oli mullistava.
Olenkin miettinyt, miksi kaikki pitää olla niin monimutkaista, vaikkei mielessäni koskaan käynytkään olla oleellinen ja mennä suoraan asiaan.
Salamyhkäisyys sikseen! Kirjoitan tunnetusti enimmäkseen NC-materiaalia ja PWP on toinen nimeni... mutta tänään, kun hetken mielijohteesta (kyllä, alkuiltapäivästä) päädyin katsomaan suurimmaksi osaksi söpöä japanilaista suht. amatöörimaista homopornoa, niin vitsit että kilahti! Tai oikeasti mulla kilahti siinä kohtaa, kun tsiigailin Kiss 1st:iä ja siinä... oli vain kohtaus, jossa toinen poitsu käänsi toisen päätä harvinaisen kiusalliseen kulmaan voidakseen suudella sitä ja... siis :D jokin siinä vaan vetosi! Ei sillä, että mua olisi haitannut muutkaan sen homman jutut tai varsinkaan se, että pitkästä aikaa joku äänteli nätisti eikä ölissyt kuin vihainen gorilla. Mutta hassua, että sain jostain niinkin pienestä eleestä inspiksen yhtä PWPtäni eteenpäin, varsinkin kun tarjolla oli ties mitä vatkausta ja vääntöä.

Asian opetus oli, että toisinaan inspiraatio voi löytyä siitä olennaisesta, loogisimmasta ja tyhmimmäntuntuisesta paikasta.

(Olen ylpeä, että sievistin pornoleffan sisällön noinkin nätiksi, menisi PGstä! Joten en oleta että tämä oli asiatonta, vai mitä?)
-Mä en ole homo!
- Vidoll Shun

Ruokalista

shunshun
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja gnrbu » Ti Touko 25, 2010 12:54 am

Ostetaan: hahmoja.

Jos joku muu yrittäisi epätoivoisesti keksiä uusimpaan ideaansa hahmot tai parituksen, käskisin kirjoittamaan omista suosikeistaan. Ongelma on se, että minun suosikkibändini on Diru, ja se on samalla myös bändi, josta en halua kirjoittaa kuin poikkeustapauksissa. En ainakaan tällaista tyhmää kouludraamaa, jota en oikeasti edes aio kirjoittaa - haluan vain idean paperille hahmojen kanssa niin että voin arkistoida sen mahdollista myöhempää käyttöä varten ja palata jo tekeillä olevien ficcieni pariin.

Isken tähän kohta jonkun Reitukin ja alan inhota itseäni.

Komppaan Shunshunia siitä, että pornosta voi saada ideoita. :D Eräs toinen ehkä tuleva ficcini (jossa on myös juoni, mutta ei hahmoja! mikä minua nykyään vaivaa näiden kanssa? xp) sai alkunsa pornosta, joka oli lähinnä tuskallista katsottavaa, koska ukeen sattui niin selvästi (eikä se siis yrittänyt olla mitään raiskaus-S/M:ää vaan ihan perusseksiä; omituisen realistista vaihtelua ficeissä kuvatulle fantasiaseksille), kunnes viimeisen partnerin kanssa homma vain loksahti paikalleen.

gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja akumu » Su Syys 05, 2010 7:46 pm

Tulen taas tänne, jos joku osaisi edes vähänkin auttaa mua tämän asian kanssa.

Olen siis aloittamassa uutta, pitkäosaista ficciä, josta olenkin muutamille maininnut ihan henkilökohtaisesti ja taisin täällä Lafissakin kertoilla siitä ideasta, kun sellainen topic oli pystyssä. En äsken huomannut sitä, mutta kuitenkin, kaipaisin kipeästi apua tämän ficin kanssa !
Asiahan on siis sillä tavalla, että siinä mun uudenuutukaisessa ficissäni mun pitäisi saada vanhat koulutoverit, herra X ja herra Y, törmäämään toisiinsa ( ne jotka tuntevat mut, voivat jo arvata, ketkä mä laitan törmäämään toisiinsa ). Ongelmana on se, etten mä tahtoisi minkäänlaisella kliseisellä tavalla saada heitä törmäämään. Sellainen "kirjaimellinen törmääminen" toiseen vuosien jälkeen tuntuu niin kauhean kliseiseltä enkä tahtoisi aina alentua kliseisiin.

Nämä henkilöt eivät ole siis nähneet toisiaan moneen vuoteen ja tahtoisin jollakin, ehkäpä mielenkiintoisella tavalla saada heidät törmäämään toisiinsa. Mulla itselläni ei ole minkäänlaista ideaa, pään yläpuolelle ei yksinkertaisesti se lamppu taida nyt tällä kertaa syttyä, vaikka mulla on yleensä aina ideoita mielessäni. Kaipaisin teidän mielipiteitänne, ja jos joku tahtoo tietää enemmän tästä ficistä, ottaisi muhun vaikka yhteyttä yksärillä niin sitten voisin kertoa ficin juonen ja vähän tapahtumia.

Olisin hyvin kiitollinen, jos joku uskaliaasti jaksaisi valaista mua, millä tavalla entiset parhaat ystävät voivat törmätä toisiinsa vuosien jälkeen ( en haluaisi laittaa Herra X:ää törmäämään Herra Y:hyn niinkin kliseisesti kuin kahvilan oven avautuessa ja sitten he jäävät ylläripylläri tuijottelemaan toisiaan pitkäksi aikaa, kunnes tunnistavat toisensa ). Joten - help me, please !

// minnako, kiitos ehdotuksistasi ! Ja voin toki kertoa tuosta ficistä enemmän yksärin kautta ^^
Viimeksi muokannut akumu päivämäärä Ma Syys 06, 2010 6:07 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
✞ THE IMAGE IS EMBODIED UNTIL DIE ✞

akumu
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja minnako » Su Syys 05, 2010 8:32 pm

akumu, herra Y saa työn X:n työpaikalta? Jokin yhteinen ystävä? Herra Y työskentelemään kaupan kassalle X:n juuri shopatessaan kotiinsa maitoa ja nuudeleita? Konstit on monet, joten haluaisitko kertoa ficistäsi hieman enemmän. ;)
提心吊胆和闷

minnako
Mao Zedong

ViestiKirjoittaja gnrbu » Ke Maalis 02, 2011 1:36 am

Olen viime aikoina saanut hurjasti inspiraatiota japanilaiselta V FOR ALL -sivustolta. Se on lyriikkasivusto, joka ei sisällä juuri ollenkaan lyriikoita. Sen sijaan siellä on fanien tulkintoja eri biisien lyriikoista. Taso tietysti vaihtelee, osa tuntuu ylidramatisoiduilta, mutta mukana on sellaistakin materiaalia, etten enää koskaan ajattele samoin niitä biisejä kuunnellessani. Tekisi mieli napata muutama tulkinta suoraan ficcijuoniksi (mutta sitten päätyisin kirjoittamaan G-angstia, eikä se ajatus kiehdo ollenkaan ;D).

gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja ryuuta » To Touko 26, 2011 5:09 pm

Hmm... En oikein löytänyt mitään muutakaan topicia, jossa voisin esittää kysymykseni, joten teen sen täällä. (Jos on väärällä alueella niin saa siirtää.)

Eli, mikä se on se ääni joka pianosta tulee? D: Koska siis jos painat yhtä kosketinta, niin siitä syntyy sellainen... kilahdus? Tarvitsisin tätä tietoa ficciini. Eli mitä synonyymejä pianon "kilahdukselle" on? (Help please!)

// Kiitos gnrbu! :3

// Kiitos myös Amberille! :3
Viimeksi muokannut ryuuta päivämäärä To Touko 26, 2011 7:11 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa
There's beauty in everything

Sad that someones can't see it

ryuuta
Roudari

ViestiKirjoittaja gnrbu » To Touko 26, 2011 5:40 pm

^ Yhtä kosketinta painamalla syntyy sävel. Useampi samanaikainen painallus on sointu.

gnrbu
Vuoden Kaoru

EdellinenSeuraava

Paluu Kirjoittaminen & betaaminen