Inspiraationurkkaus

Yleistä keskustelua kirjoittamisesta - haasta tai ota haaste vastaan, etsi inspiraatiota tai betaa.

Inspiraationurkkaus

ViestiKirjoittaja Sairas Enkeli » Su Joulu 28, 2008 9:53 pm

Tämän töpön idea on tuoda kirjoitelmien ongelmakohdat ratkaistavaksi yhdessä

Kaikki, jotka kohtaavat kirjoittaessaan ongelman, johon teksti tyssää, voivat ilmoittaa siitä tähän töpöön, ja muut voivat sitten ehdottaa neuvoja. Eli mennään samalla kysymys-vastaus-periaatteella kuin Kieliopin kummitukset-töpössä. Mahdollisia ongelmia ovat siis henkilöt joita käyttää, paritukset joista kirjoittaa, kohdat, joista ei osaa jatkaa ynnä muu kaikki ärsyttävä. Yksinkertaisesti inspiraationpuutteesta kärsivät voivat ilmoitella ongelmista ja keräillä ehdotuksia niiden ratkaisemiseksi.

// Laura:

+ YLEISTÄ KESKUSTELUA INSPIRAATIOSTA!
Mistä saatte inspiraatiota (ihmiset, musiikki, elokuvat, tapahtumat)? Millaisissa tilanteissa / Milloin yleensä insprioidutte? Miltä se tuntuu, kun inspiraatio iskee? Mitä teet, kun inspiroidut?
Puuttuuko inspiraatiota? Miksi? Miltä sen puute tuntuu? Haittaako se kirjoittamista? Jos haittaa, miten? Millä olet yrittänyt saada sitä takaisin? Mitä teet, kun inspiraatiopula itsee? Millä yrität ruokkia sitä?

Koska inspiraationpuute ja inspaatio kulkevat käsikädessä, voisimme keskustella molemmista ja sitten jakaa joitain ongelmakohtia keskenämme, auttakaamme toisiamme!
Viimeksi muokannut Sairas Enkeli päivämäärä Pe Tammi 02, 2009 10:19 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
"So all this crazy stuff is actually natural, huh? That's so cool!"

~Luffy

Sairas Enkeli
Teknikko

Re: Inspiraationurkkaus

ViestiKirjoittaja Sandra » Pe Tammi 02, 2009 3:21 pm

mulla on sellainen ongelma että kun kirjoitan ensimmäistä Dir en Gray ficciäni joka on tällä hetkellä huimat kolme sivua. Mulla on siihen juoni ja kaikki. mutta mä en osaa yhdistää sitä yhtenäiseksi tarinaksi. Kun siinä Toshiya pelkää mennä esiintymään lavalle ja Kyo on salaa rakastunut siihen mä vaan en osaa laittaa siihen että millä tavalla se paljastuu Toshille.. kaikki on vähän niin kuin levällään. Jos joku osaisi auttaa, niin olisin ikionnellinen :)
Forgetting all the hurt inside you've learned to hide so well
Pretending someone else can come and save me from myself
I can't be who you are

Sandra
Fani

ViestiKirjoittaja Amber » Pe Tammi 02, 2009 4:15 pm

Sandra, mitä jos Toshiya kertoisi Kyolle jännityksestään ja Kyo tulisi paljastaneeksi tunteensa rohkaistessaan Toshiyaa? Ei sen kuvion tuon monimutkaisempi tarvitse olla, ellet vartavasten tahdo tuohon väliin jotain huimaa juonenkuljetusta.
Sateen jälkeen hiekkatiellä kauneus hehkuu ja kumartaa syvään.

"I think that giving up is a harder road. Walk a road that wouldn’t leave you any regrets."
- Kaoru, Dir en grey

Amber
Vuoden beta

ViestiKirjoittaja Sandra » La Tammi 03, 2009 2:21 pm

Juu voisihan sen noinkin tehdä, pitänee vielä miettiä mitenkä sen oikein kirjoittaisi =)
Forgetting all the hurt inside you've learned to hide so well
Pretending someone else can come and save me from myself
I can't be who you are

Sandra
Fani

ViestiKirjoittaja Nightfall » Pe Tammi 16, 2009 6:06 pm

No niin, mun on jo jonkun aikaa ollut tarkoitus kirjotella tänne, niin jos nyt aktivoituisin taas hiukan...

Juuri nyt oleen kirjoittamassa toista ikinä kirjoittamaani ficciä (josta toivonmukaan tulee ensimmäinen ikinä valmistunut ja julkaisemani fic..). Tekstiä nyt noin 30 sivua valmiina, ja suunnilleen puolvälissä tarinaa menossa, uskon saavani sen valmiiksi, mutta juuri tällä hetkellä on vähän kirjoitusfiilis kateissa, kun... en tiiä, se kohta mikä pitäs kirjottaa seuraavaks, ei ole mitenkään suuri tai merkittävä, mut... en vaan tiiä enkä oikeen osaa kirjottaa sitä eteenpäin. Tai sitten en vaan oo oikeassa mielentilassa just nyt... Mutta siis, keskeisin kysymys mikä mun mieltä jumittaa on, että jos ihminen on ollut jumissa pimeässä hississä reilut puoli tuntia (ei yksin kuitenkaan), miten tämä tyyppi käyttäytyy kun pääsee sieltä ulos? Ja entä jos tällä on jonkinasteinen ahtaanpaikankammo? Tämä juttu nyt ei jostain syystä oikein suostu lutviutumaan mun päässäni oikein mihinkään suuntaan..

Ja jos nyt tuosta inspiraatiosta sitten muutenkin, niin esimerkiksi tuohon tämänhetkiseen ficciinihän sain itseasiassa bändistä itsestään. Kyseessähän on Kagrra,-fic (med vähän gazettoa), ja tarina...ehkä se jonkinlaiseksi fantasiaksi lasketaan. Se Kagrran musiikin perinteisyys ja...mystisyys oli ehkä niitä asioita mitkä inspiroi mua eniten tän ficin alussa. Elokuinen keikkakin oli aika suuressa roolissa sen osalta, että mä aloin tätä ficciä kirjottamaaan, koska ne teki muhun aika suuren vaikutuksen ;D (ja Isshin hymy ei taida lähteä mun päästä kulumallakaan). Mutta yleensä inspiraatio vaan...Tulee. Ei siihen aina edes tarvita mitään kummoista, joku sana, esine, ääni, tietynlainen sää, tunnelma, tilanne, mikä vaan voi laukaista inspiraation.

Useimmiten mielessä välähtää ensimmäisenä joku kuva/kohtaus josta tulee fiilis että "toi ois kiva saada kirjotettua johonkin", ja sitten siitä lähden miettimään pidemmälle, että keitä ficissä olis, miksi kyseinen kohtaus tapahtuis, mitä sen jälkeen jne. ja siitä sitten pala palalta alkaa rakentua sen koko tarinan juoni.
Tai sitten ensimmäisenä tulee mieleen, että kenestä olis kiva kirjoittaa, ja millaisena hahmona haluaisin tyypistä kirjoittaa tms. Kerron nyt yhden esimerkin omista inspiroitumisistani (mulla on suunnitelmia tän kirjottamiseen, mutta sen ilmestymisajankohta on "joskus seuraavan sadan vuoden aikana" xD):
Yksi oikein kunnon inspiraatiopuuska taisi iskeä ennen joulua yhtenä perjantaina. Olin juuri hyppärillä lueskellut tuota lafin slash jyrää -topicia, ja sitten matikantuntia odotellessa aloin miettiä, että jos kirjottaisin hettiä, keistä naisista voisin kuvitella kirjoittavani. Päädyin lopputulokseen, että Kanon Wakeshimasta voisin saada kirjoitettua. Sen jälkeen aloin miettiä kenen kanssa Kanonin parittaisin, ja millainen juoni ficissä olisi. Vilkaistessani käytävän kelloa, keksin että haluan kirjoittaa sellaisen tarinan jossa voin kirjoittaa Kanonin käyttämään jossain vaiheessa tarinaa sellaista ihanaa vanhanaikaista pukua. Siitä etenin sitten ajattelemaan, että missä tilanteissa sellaista pukua vois käyttää, kävelin luokkaan ja taas napsahti: teatteri! Ja yhtäkkiä mun päässäni jylläsi kaikkia mahdollisia ja mahdottomia juonikuvioita ja yksityiskohtia ja suunnitelmia johonkin 1800-luvun loppuun sijoittuvasta teatterificistä. Ideoita tuli niin paljon, että kirjoitin niitä jopa ihan paperille ylös, mitä en ole aiemmin tehnyt tekstejäni suunnitellessa. Yksi ongelma kyllä on: mä en tiedä oikeastaan mitään teatterista, saati 1800-luvusta ;'D ja ajattelin että tähän ficciin haluan jonkinasteista realismia, mikä tietää kivasti taustatyötä... Mutta koska sen kirjoittaminen on vasta joskus hamassa tulevaisuudessa, en ole sitä vielä suurempia miettinyt... Mutta jos joku tietää mistä saa tietoa teatterielämästä tai 1800-luvun maailmanmenosta, niin saa vapaasti vinkata.
Viimeksi muokannut Nightfall päivämäärä Ma Helmi 22, 2010 11:40 am, muokattu yhteensä 1 kerran
On that day the stars
Sparkled more than anything
And I felt eternity

Nightfall
Teknikko

ViestiKirjoittaja Nightmare » La Tammi 17, 2009 6:55 pm

minulla on kauhea pula ficcini suhteen kun en jaksa kirjoittaa sitä. ;C Kun minä olin kirjoittanut sitä kolmatta osaa mutta se oli hävinnyt :'C, tai sitten en ollut muistanut tallentaa sitä.XD Minkäs sille voi jos on varhainen dementia. :<< Ja tallaisista asioista yleensä inspiroidun.

Musiikki:Jos inspiraatio ei tule niin kuuntelen musiikkia. Joskus kuuntelen tuttuja suomen tai englannin kielisiä biisejä ja mietin niitä sanoja tarkkaan. Joskus taas menen koneelle youtubeen ja etsin jonkun suomenkielisen bändin/artistin jota en melkeinpä koskaan kuuntele. Sitten valitsen vaan jonkun random biisin ja eikus miettii sanoja. Tää yleensä toimii, mutta joskus ei.

Valvominen: Niin valvon, kun menen sänkyyn pohdiskelen sitä mun ficcuu ja kaboom tulee vaikka mitä päähän.>D Tietenkin tässä on myös haittavaikutuksia kuten vaikka että ficistäsi tulee sairaan tyhmä. En myöskään suosittele kokeiltavaksi silloin jos huomenna täytyy mennä aikaisin kouluun tai on kokeet yms.

Toisaalta taas inspiraatio voi olla kiven kolossa, jolloin se pitää etsiä. Se voi myös väijyä puuntakana, jolloin ei kannata perääntyä vain käydä siihen kiinni kynsin ja hampain.>:)
Niin minä teen. 8D Mutta eihän kaikkien pidä tehdä niin kuin minä teen. Mutta toivon että tästä olisi edes jotain apua.
Kuinka juosta uskaltaisin yli vettyneen suon,
Kun ratsunikin sinne vajoo hiljalleen?
Enää jaksa uskoa en, että unelmat
Jalat väsyneet yli soiden kantavat.

Nightmare
Teknikko

ViestiKirjoittaja Aysha » Ma Tammi 19, 2009 4:08 pm

Nightfall, mikäli et ole vielä päässyt tuossa hissitilanteesta eteenpäin, voisin ojentaa auttavan käteni...

Usein tuollaisissa tilanteissa (kuten hissiin jumittuminen, palon aiheuttaminen jne. jne. jne.) kaikkein parhain tapa lähteä liikkeelle, on miettiä, miten itse toimisi siinä tilanteessa. Siitä on hyvä lähteä aina liikkeelle. Olisitko esim. helpottunut? Hämmästynyt? Ihmeissäsi? On paljon vaihtoehtoja, mutta ensin kannattaa miettiä, miten itse luultavasti toimisi ja miettiä vasta sitten hahmon luonnetta.
Tilanteeseen voi vaikuttaa myös ne, jotka ovat hissin oven ulkopuolella. Joku voi vaikka syöksyä halaamaan ennen kuin toinen edes ehtii tajuamaan, että hei, ovet aukesivat.

Ahtaanpaikan kammosta kärsivät tuntee varmasti suurta huojennusta, jonka kokee myös fyysisesti. En kyllä itse kärsi sellaisesta, etten osaa varmasti sanoa, mutta ainahan sitä itse voi pyytää jotakuta kietomaan peiton tai maton itsesi ympärille tiukasti ja miettiä, miltä sellainen tuntuu. Loppujen lopuksi se alkaa ahdistaa ja pystyy ehkä hiukan paremmin ymmärtämään tilannetta.

Mutta kuten sanoin, kannattaa välillä pohtia tilanteita sillein miten itse toimisi/ajattelisi/tuntisi. Sillä pääsee pitkälle.

Tulen sitten paremmalla ajalla puhumaan omasta inspiraatiostani...
いつからか夢の中でしか眠れない
Itsukaraka yume no naka de shika nemurenai
Dream because dreams should be cherished.

Birth - words & music: ASAGI

Aysha
Multisex Lafi

ViestiKirjoittaja suigintouh » Ma Tammi 19, 2009 5:18 pm

Mulla on valtava ongelma Reita/Ruki ficin kanssa. En vain saa sitä alkuun. Tavallaan minulla on visio siitä, mitä prologissa ja ekassa luvussa tapahtuu, mutta sitten kun yritän kirjoittaa sitä niin ei. Ei mitään. Ei tässä muuten mitään, mutta tämä on minun ja erään toisen yhteisfic, joten pitäisi saada vähitellen jotain aikaiseksi. Ficin idea on hyvin yksinkertainen, Rukista ja Reitasta tulee velipuolia heidän vanhempiensa mentyä naimisiin. Ensin eivät tule ollenkaan toimeen keskenään mutta lopulta sitten rakastuvat (cherry juice- mangan idea itseasiassa).
Linnut syöksähtelivät sen kaiken yllä. Kioto ajatteli, että vihaisesti, ennen kuin ajatteli, että ei tietenkään vihaisesti ja että nälkäisesti, ennen kuin ajatteli, että ei tietenkään nälkäisesti.

suigintouh
Teknikko

ViestiKirjoittaja Ujelo » Ti Tammi 20, 2009 5:42 pm

Ehdotan! suigintouh, voisiko tuon ficin aloittaa vaikka niistä häistä? Minusta ainakin olisi mukava lukea, miten Reita ja Ruki mahdollisesti katsoisivat toisiaan siellä hääseremoniassa silloin tällöin ja miettisivät, mitä siitä yhdessä elämisestä - siis samassa talossa elämisestä - mahtaa tulla. Sitä voisi olla aika lyhytkin pätkä, ja sitten siitä voisi hypätä ajassa eteenpäin sen verran kuin tahtoo. Siihen, että Reita ja Ruki ovat jo jonkin verran tutustuneet, vai siitä että kinastelevat kylpyhuonevuoroista ensimmäisenä yhdessä asuttuna päivänä tai jotain muuta vastaavaa.
I'm sure the answers will echo there

Vuoden NC liian monena vuonna

avatar credit to silentcarnival @ LJ

Ujelo
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja Nikki » Ti Tammi 20, 2009 6:10 pm

Yleensä jos törmään kiinnostavan näköisen elokuvan kanteen tai nimeen tai johonkin, jos vaikka näen pätkän sitä, niin yleensä syntyy inspiraatiota (tällaisia elokuvia ovat olleet esimerkiksi Huono Kasvatus (elokuvassa oli transvestiitteja, kiinnostuin kovasti), Rocky Horror Picture Show (Transvestiitteja myös) ja Kauna (no tässä ei ollu transvestiittejä, mutta muuten). Esimerkiksi Huonosta Kasvatuksesta näin pienen pätkän ja melkeimpä syntyi kokonainen tarina, vaikka en ollut kärryillä ollenkaan elokuvan juonesta! Se oli aika outoa. Ja Rocky Horror Picture Show'sta sain sen verran inspiraatiota, että sain kokonaiset 2 lukua kirjoitettua, mutta sitten älysin että kirjoitin puuta heinää. Ja sitten sain aikamoisen kauhutarinankin alun kirjoitettua, mutta kauhua siinä ei ollut ollenkaan siihen mennessä. Heh.

Ja musiikista saan inspiraatiota! En kyllä ymmärrä välillä sanojakaan, mutta saan inspiraation siitä, mitä minulle tulee mieleen siitä kappaleesta, mitä nyt sitten olenkin kuuntelemisesta. Ja sitten onkin hyvä sanoa "sain inspiraation siitä ja siitä kappaleesta", ja toinen tajuaa, ettei kirjoitelmani liity milläänlailla siihen kappaleeseen.

Yleensä saan myös inspiraatiota siitä, mistä näen unta. Tai sitten mitä ajattelen ennen nukkumaanmenoa. Ja no, ne ajatukseni ennen nukkumaanmenoa ovat sellaisia aina välillä, että ihan kokonaan en viitsi käyttää ajatuksiani, esimerkiksi jos on kyse jostain kouluaineesta. Opettaja varmaan vähän ihmettelisi, että mitä kirjoitan. (Seuraavan kerran, kun meillä on joku aineen kirjoitus tehtävä, aion miettiä jotain erilaista, kun kaikki siis kirjoittaa hetero-juttuja, niin mietin jotain erilaista ihan opettajan kiusaksi. Saa nähdä onko "rakas" opettajamme homofobiainen.)

Inspiraatiota saa myös toisten kirjoittamista jutuista - oikeista kirjoista tai ficeistä. Isäni kyllä kysyy aina, kun sanon "hei, nyt sain inspiraation", että "Onhan se sitten kokonaan oma keksimäsi, ettet käytä kenenkään toisen juttuja?". Oikeastaan pakko myöntää, että se on viisas kysymys, koska muuten omasta jutustani voisi tulla aivan liikaa jonkun toisen kaltainen, ja se olisi silkkaa plagiointia (?).
S: Only what I want from you is sex, and you give me nothing!!"
N: "Yea, but.."
S: "Wait, arent you eunukki...?"
J&J: "HELLOOOOOOOOO!
N: Boo-hoo, they spoiled our special moment o.o

Nikki
Fani

ViestiKirjoittaja suigintouh » Ke Tammi 21, 2009 4:02 pm

No nyt niitä ongelmia sitten tulikin... Joku on nimittäin kirjoittanut Uruha/Aoi ficin tuosta samasta ideasta, joten pitänee muokata juonta. Juuri kun olin saamassa jotain aikaan...
Haluisin silti että ficissä Ruki ja Reita päätyisivät asumaan yhdessä tuntematta toisiaan ensin joten pitää keksiä jotain muuta. Ne voisi olla vaikka kämppiksiä?
Linnut syöksähtelivät sen kaiken yllä. Kioto ajatteli, että vihaisesti, ennen kuin ajatteli, että ei tietenkään vihaisesti ja että nälkäisesti, ennen kuin ajatteli, että ei tietenkään nälkäisesti.

suigintouh
Teknikko

ViestiKirjoittaja Lemia » To Tammi 22, 2009 9:35 am

suigintouh,
Jos haluan Reitan ja Rukin olevan ficissäsi nuoria, niin ainahan voit turvautua kouluficci-asetelmaan (vaikka en tosin tiedä varmaksi millainen Japanin koulujärjestelmä on, mutta..). Molemmat pojat ovat hakeneet peruskoulun jälkeen samaan lukioon/ammattikouluun kauaksi kotoa. He ovat eri puolilta kaupunkia tai jopa eri kaupungeista, joten tilanne kouluun saapuessa on se, etteivät he tunne toisiaan.

Koululla on asuntola, missä on esimerkiksi kahdeksan henkilön solukämppiä. Neljä huonetta, aina kaksi poikaa samassa - ja yhteinen keittiö-olohuone. Ja jos Reita ja Ruki joutuvat jakamaan saman huoneen, pakko kai niiden on siinä tutustuakin, eikö? Ja jos opiskelu kestää sen kolme vuotta, niin siinä ajassahan ehtii tutustua oikein hyvin. :--D
Velaksi otettua mielenterveyttä.

Lemia
Teknikko

ViestiKirjoittaja Jemmi » Ti Kesä 02, 2009 11:10 am

..... dare ka tasuketeeee :-------------- D

ok. ma kirjotan yhta ficcia ( jota tuskin koskaan julkasen, koska siina on liikaa menneeseen viittaavia asioita, joita lukija ei tajuais ) ja mulla on iiiiiso ongelma. se menee nain.

Reita tapas nyt sit Ruksun ( kylla ! Reitukia ! ) kymmenen vuoden tauon jalkeen ja majottaa tata nyt kotonaan jonkun aikaa, koska Ruki on teh ei mikaan aloillaan pysyva ihminen. Ja sitten se paapirulaisongelma, kuinka ihmeessa saan ne kaks jonkinlaisee tiiviimpaan tunnelmaan, ainakin sen tulevan rakkaussuhteen ( tai mikalie skdfhla ) alkuun, kun

a) Reital on tyttoystava, jonka kanssa asuu.

b) sillon kymmenen vuotta sitten ei tapahtunut mitaan muuta juurikaan ku yks pahanen suudelma ( josta ei jalkeenpain puhuttu ja asia jai sikseen )

c) jutussa kuvataan _vain Reitan ajatuksia, eika se oikein tieda mita ajattelis Rukista muuta, vaikka sita se nimenomaan ajatteleekin liikaa, eika se ite ota Rukista selvaa, vaikka kovasti haluais. se suudelma sielta menneisyydesta valilla mietityttaa sita.

d) noi on miehia ja hieman arkoja koko asian kanssa, etenkin kun ne MOLEMMAT on miehia.

e) alote olis Reitan, en vaan tieda miten se avaa suunsa tai miten se sen tekis lol.

... ok toivottavast joku tajus jotain tosta mun ongelmasta ja osais ees pikkasen tokata mua oikeeseen suuntaan, haluisin niin paljo kirjottaa tota ficcia mutta ku nyt on vaan sellanen juttu etta kaivertaa taa probleema mielta :----------------------- DDD

kiitti etukateen, jos joku vaivautuu vaivaamaan omaa mielta mun ongelmalla ;; DdDDDDd

あの日の二人の泣は
今でも輝いているかな?
二度とは戻れないけれど
もう二度と離れない約束しよう

ava by candy_horror @ lj

Jemmi
Teknikko

ViestiKirjoittaja gnrbu » Ti Kesä 02, 2009 11:49 am

Jemmi, minulle tuli tuosta mieleen tällainen kohtaus:

Katsotaan televisiota/elokuvaa illalla Reitan luona, huone pimeänä. Reita istuu sohvalla käsi tyttöystävän harteilla, Ruki vähän kauempana. Televisiosta tulee kohtaus, biisi tai vastaava, joka tuo sekä Reitalle että Rukille mieleen joko suudelman tai jonkin muun kauan sitten tapahtuneen tärkeän hetken. Heidän katseensa kääntyvät toisiinsa, silmät jäävät katsomaan silmiin, ja Reita tajuaa, että jos asiat olisivat menneet vähän toisin, hän saattaisi nyt istua sohvalla käsi Rukin harteilla. Hetken kuluttua tyttöystävän voi laittaa tekemään iltapalaa/nukkumaan/kylpyyn ja miehet voivat mennä parvekkeelle tupakalle (tai jos ficissä harrastetaan terveitä elämäntapoja, laita ne vaikka viemään roskat ulos, olet varmaan jo tutustunut Japanin jätehuoltosysteemiin :D), jossa voidaan ujostella ja kierrellä kaikessa rauhassa, kun ilmassa on jo selvä jännitys.

P.S. Prince of Tennis -mangasta on kirjoitettu aivan mahtava fanfic samanlaisesta lähtöasetelmasta, nimi on Strange Relationship ja kirjoittaja yuki_scorpio. Siinä aloitteen tosin teki se ei-aloillaan-pysyvä ihminen ja kumpikin osapuoli kertoo vuorotellen samojen tapahtumien kulun. Tekstin puolesta niin korkealla tasolla, että siitä nauttii, vaikkei fandomia tuntisikaan.
Viimeksi muokannut gnrbu päivämäärä Ti Kesä 02, 2009 2:26 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

gnrbu
Vuoden Kaoru

ViestiKirjoittaja Jemmi » Ti Kesä 02, 2009 12:49 pm

yllattavan nopeasti sielta tulikin ehdotus, ajattelin etta saisin odottaa tyyliin paivia : oo

mut joo, kiitti, gnrbu, toi on erittain varteenotettava vaihtoehto : ) seuraavaks huolestuttaisi oma toteutus... etten vaan alkais vakisin mitaan kirjottamaan. vaikka ma kirjotankin sita ficcia lahinna itelleni, haluun tehaa siita taydellisen, enka vaan laittaa Reitaa, lol, ajatteleman et kyllapas tuo Ruki on hot, panisin, ja, lol, alottamaan suoraa vihjaamista Rukille ja, lol, suutelemaan tata sitten vaan ilman eparointia ja, lol, panemaan tata sitten silleen ah ah ja, lol, paattamaan Rukin kanssa yhteistuumin, etta, lol, mehan ollaan homoja, lol, feidataan toi naine taalta ja, lol, muutetaan yhteen ja ostetaan henkiloauto ja kolme chihuahuaa......... it soooo won't go like that :----------------- )
vahan realistisuutta peliin ja ajatusta siita, etta kyseessa on kaksi vahan vajaa kolmekymppista miesta...

mut ehka ma poikkesin aiheesta tai jotain.

sanompa viela sen verran, etta jos ma saan jostain inspiraatiota, niin se paaasia on yleensa se kaikki, mita mun ymparilla tapahtuu. joskus tunnen vaan ihmisia, joilla on niin mielenkiintoset valit, etta syntyy idea kahdesta ihmisesta ja erikoisesta suhteesta... sitten tallasena laskina pakko myontaa, etta ruoka oikeestaan inspiroi mua kirjottamaan. ma mainitsen ruuan ficeissa ihan liian monta kertaa. apua. en kehtaa sanoa asiasta enempaa : D ... ja maisemat inspiroi tosi paljon. esimerksiks, kun kay jossain Nambassa nyt vaikka, niin tulee viela isompi halu sijoittaa ficciin ainakin joku kohtaus samantapaseen paikkaan ♥ u know what I'm saying ? ... mm, ja telkkariohjelmat. niita ei sovi unohtaa ;---------------- )

musiikki, kylla sekin inspiroi, lahinna kirjotushetkella.

aargh, toivottavasti en joudu tilille tasta, kun postasin tan erikseen, mut ton alla olevan jutun takia oli vahintaan tarve tehda niin. voin kylla siirtaa jutun myohemmin edelliseen viestiin, jos on tarve.

ja muuten... koska ma en ajatellut julkasta missaan mun ficcia, enka muutenkaan ottaa vaikutteita toisesta ficista ( pelkaan tosin nain kayvan ), niin gnrbu, et kykenis antamaan linkkia tai jotain tohon mainitsemaas ficciin ? : D heras mielenkiinto kierolla tavalla. aavistelen kylla, etta se on englantia, mut se sujuu kylla sen verran ettei haittaa lukukokemusta, joten... lay it on me !

あの日の二人の泣は
今でも輝いているかな?
二度とは戻れないけれど
もう二度と離れない約束しよう

ava by candy_horror @ lj

Jemmi
Teknikko

ViestiKirjoittaja SaseKo » Ti Kesä 02, 2009 2:37 pm

Jew tuota noin, mäkin liityn pölinän mukaan o/

Mä en kirjoita enkä piirrä (paitsi niitä jäljennöksiä vai miksi niitä sanotaan, kun katotaan kuvasta mallia ja piirretään samanlainen), jos ei inspaa. Ei synny yksinkertaisesti mitään, jos ei tule sitä palavaa halua luoda. Ja inspiraatio voi tulla melkein mistä vain: kauniista säästä, hassusta äänestä, keskustelunpätkästä, tunnetilasta tai muistosta. Useimmiten ja yleisimmin isnpiraatio tulee kuitenkin musiikista.

Mä en voisi kuvitella kirjoittavani (tai piirtäväni omasta päästä) jotain ilman musiikkia. Musiikki määrää, tuleeko tekstistä angstia vai hihhuilua, ja minä määrään, mitä musiikkia kuuntelen. Joten on helppoa saada aikaan millaista tekstiä haluaa. Mutta silti, yleisemmin, kun tulee halu kirjoittaa ja lähden etsimään inspiraatiota, en päätä sitä musiikin tyyliä. Riippuen tilanteesta, otan vihkon käteeni ja laitan ämppärin tai radion päälle (tai levyn, joka nyt vaan tarttuu käteen), tai tietokoneella ollessani menen Youtubeen tai omiin musiikkitiedostoihini Wordin avattuani ja käynnistän vaan jonkun kappaleen. Se saattaa olla j-rockia, mutta yhtä hyvin vaikka humppaa. En itse tietoisesti valitse musiikkia, jokin vaan lähtee soimaan ja teksti yleensä alkaa virtaamaan.

Joskus, kun tekstiä ei vaan synny, vaikka koittelen eri musiikkityylejä, jätän homman siihen. Jos tekstiä ei tule, sitä ei tule. Pelottaakin hiukan jatkoficcien kanssa, kunhan ne muutamat pöytälaatikossani olevat lähtevät kunnolla käyntiin, jos inspistä ei tule. Useimmiten asiaan auttaa se, että mulla on juonta valmiina. Kun ajattelen tulevia tapahtumia, innostun ja vatsanpohjassa rupeaa kutkuttelemaan. Silloin tulee taas halu kirjoittaa. Niin, mitä enemmän ajattelen jo valmiina olevia juonenkäänteitä, sen enemmän saan ideoita. Ja haluan saada ne ideat sinne paperille/koneelle.

Monesti tosielämän tapahtumat innoittavat. Joku pikku tapahtuma omassa elämässä on helppo paisuttaa vähän isommaksi ja laittaa ficciin. Varsinkin huumorin kanssa omat läpät ovat käyttökelpoisia. Mutta tota. Olipa taas vaihteeksi lätinää~

Hmm tota. Mä kirjoittelen hurrrrrrrjaa samuraificciä, ja siinä on hulttioronin, joka on häpeäksi kunnon samuraille (Reita, mä en muuten rikkois periaatteitani ja kirjoittais Gazetesta mutta tää on lahja ystävälle tää Reitan läsnäolo) ja sen oppipoika (Kai, sama kuin edellä), joita neljä palkattua samuraita (Omi, Hyde, Gackt ja Miyavi) jahtaa. Ketkä laittaisin siihen johtoportaaseen, jotka määräsi tän samurainelikön Reitan perään? Mulla aina on hankaluuksia keksiä fandomeita. Olisko kellään ideaa, ketkä sopis semmoiseen hulppeaan, rikkaaseen asemaan, suhdesotkujen keskelle? Tämä kohta on ongelmallinen! :D

SaseKo
Taustalaulaja

ViestiKirjoittaja Yuugi » Ti Kesä 02, 2009 6:13 pm

En oikein tiennyt, menisinkö tämän kanssa haastetopicciin vai tänne. :'D Tulin sitten tänne, koska tarvitsen itseasiassa pelkästään idean ficciäni varten. Elikkä siis jos joku ihana haluaisi miettiä minulle vähän jotain juonen kaltaista tänne, niin arvostaisin, koska mieleni tekee aivan hirveästi kirjoittaa ficci näistä herroista.

Ficin idean on kuljettava näissä puitteissa:

- Kyseessä on bändi nimeltä Kiryu, ja ficci kertoo Kiryun kolmesta jäsenestä: laulajasta, Mahirosta; ja kitaristeista, Mitsukista ja Takemasasta.

- Mahiro on uke, vähän epävarma ja helposti tossutettava

- Takemasa on ilkikurinen, huumorin puitteissa jopa vähän julma, selkeästi porukan semein

- Mitsuki on bändin huuliveikko, tuntee olonsa kameran edessä kaikkein luontevimmaksi, voimakas persoona myös, mutta tarvitsee Takemasan tukea tuodakseen sen esille

- Takemasa ja Mitsuki huvittelevat kiusaamalla paljon lyhyempää Mahiroa

- Mitsukilla ja Takemasalla saattaa olla oletusarvoisesti ficissä jotain säädön kaltaista toistensa kanssa. Ei parisuhdetta, mutta... no, kaveripanoa

- Kumpikaan, ei Mitsuki eikä Takemasa, saa ihastua/rakastua Mahiroon, vaan Mahiro on vedettävä jotain muuta kautta Mitsukin ja Takemasan leikkeihin mukaan. Threesomea, tajusitteko? Ei siis tunteita, vaan silkkaa pornoa. Eli siis myöskään Mahiro ei saa ihastua Mitsukiin eikä Takemasaan

- Mahiron ottaminen seksiin mukaan tulee yhteisestä päätöksestä, eli Mahiro ei vaan ilmesty poikien makuuhuoneeseen jomman kumman toimesta

- Mahiro EI missään nimessä ole heti innoissaan ajatuksesta, mutta siitäkös Mitsuki ja Takemasa välittävät

Kyseessä olisi siis silkka PWP. Älkää yrittäkö kehittää tähän mitään sen suurempaa draamaa. :'D Tarkoitus olisi nyt siis vaan kehitellä alku ficille, eli polku siihen itse seksiin. Heittäkää, lapset, ideoita, jooko? ^-^ Saa tulla useampiakin, koska oon aika nirso niiden suhteen.
ママちゃん, 平手打ちしてください!!

Kuva

Avan tehnyt Hasu

Yuugi
Pääesiintyjä

Paikkakunta: Ramen hameen alunen, siellä minne kaikki kadonnut menee

ViestiKirjoittaja Shiki » Pe Kesä 05, 2009 6:58 pm

En ole täysin varma, kuuluisiko tämä sittenkin enemmän etsintäkuulutuksiin, mutta toisaalta onhan tämäkin inspiraatioaiheinen kysymys. Eli, olen kirjoittamassa ficciä, joka sisältää paljon taisteluja ja jonka yksi keskeisimmistä aiheista on sota. Kahakointikohtauksesta tulee luonnollisesti parempi, kun siihen pääsee eläytymään, ja olen siksi haeskellut musiikkia, joka tunnelmaltaan liittyisi tai toisi mieleen sotimisen. Tarkennan vielä sen verran, että ficissä soditaan miekoin, ei konekiväärein. Toistaiseksi ainoastaan Musen Black Holes and Revelations -albumi on inspiroinut kunnolla, eli haen jotain samantapaista. Sanoilla ei ole niin väliä, kunhan tunnelma on painostava, aggressiivinen, hyökkäävä ja mitä lie. Ainoa kriteeri on, ettei se saa olla mitään mättöheviä, koska korvani eivät kestä sellaista. Ja jottei tulisi väärinkäsityksiä, niin pelkät esittäjien ja biisien nimet riittävät mainiosti, ehdin kyllä haeskella niitä itse paitsi jos heitätte joitain todella obskuureja nimiä, silloin lisäapu kelpaa. :)

Voisin sanoa tässä vielä pari sanaa omasta inspiroitumisestani.

Yleensä inspiraatio iskee aina väärässä paikassa väärään aikaan: luennolla, autossa tai muussa kulkuvälineessä, kaupassa tai nukkumaan mennessä. Silloin tulee hirveä pakkomielle päästä äkkiä koneelle ja avata Word, tai etsiä jostain kynä ja paperia. Aina se ei ole kuitenkaan mahdollista, ja koska muistini on hyvä mutta lyhyt, usein käy niin, että unohdan päässäni muotoutuneet kohtaukset ja ideat. Mutta se, mitä saan pelastettua, osoittautuu usein loistavaksi materiaaliksi. Inspiraationlähteitä minulla ei kovin montaa ole, koska - kuten äsken totesin - se voi tulla missä tilanteessa vain. En yritä inspiroitua väkisin kuin pakon edessä, eikä silloin laadukkaalle tekstille ole takeita. Musiikin avulla saan kuitenkin useimmiten tuotettua tekstiä suht kivuttomasti, kunhan päällä ei ole maailmankaikkeuden ketuttavin blokki, ja myös ohjattua ficin tunnetiloja. Ja nyt kumoan edellisen väittämän sanomalla, että joskus musiikki voi myös tappaa inspiraation, jos keskityn taustahälinään liiaksi, tai musiikkigenrevalinta on ficin teeman kannalta osunut pieleen. :'D Televisiota katson niin harvoin, ettei sitä voi sanoa kunnon inspiraationlähteeksi, mutta viime päivien aikana olen nähnyt sen suoltavan sellaista materiaalia, jota voisin ihan hyvin hyödyntää ficeissäni. Oikeastaanhan mistä tahansa voi keksiä idean, jos omistaa rikkaan mielikuvituksen ja toteuttamiskyvyn.

Pahimmat inspiraationtappajat ovat kiire ja stressi, vaikka välillä nekin ovat poikineet hienoja ideoita, joita olen kehittänyt eteenpäin sitten vähemmän kiireisenä aikana. Kommenteillakin on suuri vaikutus inspiraatioon: mitä vähemmän niitä tulee, sitä vähemmän huvittaa avata keskeneräinen ficci tai aloittaa uusi, ja toisinpäin. Tosin aina inspiraationpuute ei vaikuta kirjoittamiseen, koska jotain normidialogia tms. voi saada aikaiseksi, vaikka kirjoitusinto ei olisikaan huipussaan. Blokki on tietysti aivan eri asia – silloin ei oikein voi tehdä muuta kuin odottaa, että inspiraatio tulisi ja pelastaisi. Tällä hetkellä inspiraationi on aika lailla ficcikohtaista: yhtä ei huvita kirjoittaa ollenkaan, toista taas koko ajan, ja muutama odottaa edelleen sitä yhtä ratkaisevaa kohtausta. Monen ficin keskeneräisyydessä on juuri se huono puoli, että inspiraatiota pitäisi riittää useampaan tekstiin, mutta kaipa ne tulevat, kunhan jaksaa odottaa.
out from my chaos to grace

narcolepticnemu

Shiki
Teknikko

ViestiKirjoittaja akumu » Su Elo 09, 2009 11:41 am

Mulla on nyt kanssa pienimuotoinen ongelma erään ficin kanssa, jonka aion joskus toteuttaa aivan valmiiksi asti, mutten tiiä vielä milloin. Ongelma on siinä, etten tiiä kirjoittaisinko kyseisen ficin toisen päähenkilön näkökulmasta, se olis paljon helpompaa, mutten sitten oo todellakaan varma. Odottaisin oikeesti jotain neuvoa, koska mun pääni on aivan älyttömän tyhjä. Kyseinen ficcihän on Reitukipainoitteinen jälleen kerran, mutta jotta tietäisitte muutamia tärkeitä juttuja, niin voisin hieman kertoa niistä.

Aihe olis kutakuinkin sellainen, että Reita ja Ruki olisivat olleet joskus samalla luokalla, Ruki aloittanut vuotta aikaisemmin koulun tietenkin. Sitten on luokkakokouksen aika ja he tapaavat siellä, Reita menee puhumaan tälle tietenkin ja he juttelevat niitä näitä. Jos jotakuta kiinnostaa, niin henkilötkin laitan tähän.

Reita, 24 wee, on tavaratalossa töissä
Ruki 23 wee, sairaalassa töissä
Rosie 25 wee, Rukin vaimo, juristi
Mika 4 wee, Rukin ja Rosien lapsi
Aiko 3 wee, ^
Naomi 25 wee, Rukin isosisko

Ongelma on nyt kuitenkin se, etten tiiä, miten saisin Reitan ja Rukin tämän asunnolla seksuaaliseen kanssakäymiseen. Koska Rukin vaimo Rosie on melkein koko ajan poissa juristin hommiensa takia ja lastenhoito jää Rukille melkein kokonaan. Tietenkin suunnittelin, että Reita ja Ruki puhuis niitä näitä, mutta miten saan Reitan esim suutelemaan Rukia ? Mä oon huono tämmösissä, kaiken muun prologista ja ekasta luvusta tiiän, mutten tätä kohtausta.

Jos jollain löytyy ideaa, saa ehdottomasti neuvoa ! Alan olla epätoivoinen : (
✞ THE IMAGE IS EMBODIED UNTIL DIE ✞

akumu
Pääesiintyjä

ViestiKirjoittaja Amber » Su Elo 09, 2009 9:02 pm

akumu kirjoitti:Ongelma on siinä, etten tiiä kirjoittaisinko kyseisen ficin toisen päähenkilön näkökulmasta, se olis paljon helpompaa, mutten sitten oo todellakaan varma.

Tähän sanoisin, että kertojan valintaan auttaa sen miettiminen, mitä haluat ficillä sanoa / millaisen tunnelman siihen haluat / mitä aikamuotoa aiot käyttää / onko jompi kumpi henkilöistä jotenkin keskeisempi tai ajatuksiltaan mielenkiintoisempi kuin toinen. Älä unohda, että PoVia on mahdollista myös vaihdella, jos haluat antaa molempien/useiden henkilöiden näkökulmat pureskeltaviksi.
Hänmuoto etäännyttää lukijaa ja hahmoa toisistaan enemmän kuin minämuoto, ja minämuotoinen preesens vastaa lähinnä ajatuksia, minämuotoinen imperfekti taas enemmän päiväkirjaa.
Se on siis ihan kiinni siitä, mitä haluat ficcisi olevan.

akumu kirjoitti:Ongelma on nyt kuitenkin se, etten tiiä, miten saisin Reitan ja Rukin tämän asunnolla seksuaaliseen kanssakäymiseen. Koska Rukin vaimo Rosie on melkein koko ajan poissa juristin hommiensa takia ja lastenhoito jää Rukille melkein kokonaan. Tietenkin suunnittelin, että Reita ja Ruki puhuis niitä näitä, mutta miten saan Reitan esim suutelemaan Rukia ? Mä oon huono tämmösissä, kaiken muun prologista ja ekasta luvusta tiiän, mutten tätä kohtausta.

On kliseisiä ratkaisuja, vielä kliseisempiä ratkaisuja sekä yllättäviä ratkaisuja, joita on hyviä ja huonoja. XD Jos Rosie on paljon poissa, voisiko Rukin yksinäisyys ja turhautuminen YH-isämäiseen meininkiin olla hyvä aasinsilta? Sellainen suora ja lyhyt, miehekäs avautuminen ja sitten vähän hurt/comfort-meininkiä kato. ;D Tunnetusti myös jokin muu fyysinen toiminta (joka voisi olla vaikka steppaus tai Twister, jos puhuttaisiin huumorificistä lol, mutta joku tappelunpoikanen voisi mennä paremmin tähän tyylilajiin) voi johtaa vaikka mihin. Tai sitten Reita on järjettömässä puutteessa ja menee Rukin luokse mielessään vain yksi asia!
:D Lopputulos on se, että vaikea sanoa, mutta toivottavasti tämä sähellysvastaus oli jotenkin inspiroiva.
Sateen jälkeen hiekkatiellä kauneus hehkuu ja kumartaa syvään.

"I think that giving up is a harder road. Walk a road that wouldn’t leave you any regrets."
- Kaoru, Dir en grey

Amber
Vuoden beta

Seuraava

Paluu Kirjoittaminen & betaaminen