anneli: kiva kuulla, että tätä lukiessa tulee hyvälle tuulelle :D Vaikkakin, täähän ON täynnä aikalailla suuria epätoivon purkauksia ja semmosta....
Juu, korjasin nuo ilmoittamasi virheet sekä tänne lafiin että omalle koneelleni~ Kiitos tosi paljon niiden ilmoittamisesta! <3
Ku sanoit, että mun hahmot on aina niin "täydelisiä" ni tavallaa toi on aika omituinen lause mun mielestä :'D Tai siis, tässä ficissä kaikki lukijat aina vihaa Kaita, koska se on semmonen hirviä jne, sitte Bousta ei yleensä tykätä mun An cafe ficeissä, koska se on semmonen utelija ja tuputtaja (Hmmm, Bou on mulle itelleni suurin idoli....... xD) 8D Mut tavallaan ymmärrän mitä tarkotat :D <3
Epilogia kannattaakin odotella 8)) Oikeestaa oon kirjottanu sen jo X''''D
Toi mitä sanoit jokaiselle kommentoijalle henkilökohtaisesti vastaamisesta, ni juu, otin sen taas käyttöön. Viimeksi luovuin siitä ihan oikeesti vaan sen takia, että kommentteja oli niin paljon joka osalle :'D Se oli siis aivan ihanaa, en tarkota sitä! Mutta ku aina ku lisää uuden osan ni mulla menee aika pitkään ku lisään kaikki kursiivit ja tollee, mut sit ku viel pitäis vastata eriksee kolmeenkymmeneen kommenttiin ni mul menis kaks tuntia! :D Ni siks luovuin siitä. Mut aattelin, että voisin jatkaa sitä sillee, että ku tulee joku tietty määrä kommentteja ni vastaan sitte, ettei tuu liian paljo vastailtavaa yhelle kertaa~
KIITOS kommentista ja anteeks että tästä tuli tällane kirje x'D <3
garasu: Jep, täällähän tämä tosiaan on!
Aww, kiva kuulla että tykkäät, vaikka oiskin vähän älyvapaa fic :'D Ja kyllä, loppuu jo kahden osan päästä. Mutta epilogissa tavataan~ 8)
Kiitos kommentista! :3
Kikuchi: Kyyllä tämä loppuu kohta... :P Pahoittelen.
Mikää kommentti ei oo turha!! :D Kiitos! <3
Nidete: Kiitos tosi paljon kaikista kehuista! <3 :3 Olen iloinen~
Se seikka, että tähän ficciin ei oo tulossa enempää osia ku 50 johtuu ihan vaan siitä, että päätin joskus 20. lukua kirjottaessani, että tähän tulee 50 osaa. Suunnittelin loppuficin riittämään kaikkien noiden osien ajaksi ja nyt ollaan lähellä loppua. Jos mun pitäis kirjottaa lisää osia niin ei mulla olis niihin juonta!! :D Jaksaisin kyl kirjottaa, ei siin mitää 8D Ja mitä luultavimmin kirjoitan Gazeista joskus toisenkin ficin :3
Kiitos kekseistä~ ^^
pucca: Oooiiiii, kiitosss~<3
Parissa päivässä kokonaan? Oot nopee lukee! 8) Täs on nimittäi lähemmäs 250 sivuu!
Toi mitä sanoit tosta tekstin kehittymisestä on varmasti ihan totta. En nimittäi oikeesti osannu kirjottaa Gazeista ku alutin tätä! Se oli just semmost hapuiluu. :D Mut sit ne hahmojenki luonteet vakiintu alkukuvaa vastanneiks, mut syveni ja sit niist tuli parempia :D Kiva jos sen huomaa~ <3
Kiitos kommentista senkin...... ankka <3 (........
ankka? -.-)
Mimra: Se viesti, jonka lähetit mun sähköpostiin oli tosi hyödyllinen! <3 Kiitos siitä ihan mielettömän paljon! Se vaa, että ku tosiaan menin tätä nyt uutta lafia varten korjatessani just lisäämään ne kaikki pilkut sinne lauseenvastike-kohtiin, koska oli sellanen "täs on kaks verbii peräkkäin ai jai" fiilis. x(
Hauskaa, että olet tehnyt Kaista tuommoisen elämän koetteleman ja stressaantuneen keksi-ikäisen miehen ^^
:''''''''''DD Toi oli paras tiivistelmä Kaista, jonka oon lukenu!! Toi oli niiiiiiiin hyvä! :''''''''''DD Mut tota, mun näkemys Kaista ei oo ollenkaan sellanen ku millaseks oon luonu Kain tähän ficciin :D Siitä vaan tuli tän ficin pahis, koska se oli niiden isä, joka halus noudattaa lakeja :P
Kivaa, että tykkäät hahmoista~
Jatkoa saat, kiitos kommentistasi! <3
jammy: Kiva, että tulit kommentoimaan~ :3 Kyllä kommentoit vanhassa lafissakin. ^^ (Tosin, mun muisti on tunnetusti aika...... hemmetin huono xD)
Ja whiiiiiii ihana kuulla, että tykkäät täst ficist noin paljon! Myös hahmoista ja sillee. Kiitos <3
Toi lause jonka quotetit, löysin siit ite toisenki silmään pistävän asian, joten 2x kiitos sen ilmoittamisesta!! :D
Apuaaaaaa tollaset kysymykset aina "Mikä on noiden sukunimi? Missä päin Gazekingdom on?" on aina niin vaikeita!! :'D Mutttaaaaaaa.... Ehkä me voidaan kuvitella, että Gazekingdom on vaikkapa semmoinen pienen pieni maapläntti meidän pään sisällä 8)))))) (Ja jos jonku maantieteellisen vastauksen haluut ni olkoot vaikka tosiaan siellä Gazelandiassa xD)
Kiitos kommentista! <3
A/N: NONIIIN!!
Vihdoinkin!
Olen saanut saamattomuuteni kuriin ja tosiaan kirjoittanut osan nro 49 valmiiksi! Itteäni puolustellakseni sanonpahan vaan, että tätä oli aika hemmetin vaikee kirjottaa, enkä oo täysin tyytyväinen tähän vieläkään, mutta jos kerrotte oman mielipiteenne ni voin sit muokata huonoja kohtia vaikka jälkikäteen? <3
Olkaa hyvät~
49. lukuRuki käveli hermostuneena huoneessaan edestakaisin. Hän ei ollut vieläkään saanut puettua ylleen, vaan kuljeskeli yhä ympäriinsä pelkissä alushousuissaan. Hänellä ei ollut meikkiä, hänen hiuksensa roikkuivat laittamattomina ja hieman kosteina suihkun jäljiltä. Kello oli vasta kaksitoista, kruunajaisten alkuun olisi vielä kolme tuntia. Kyläläiset alkaisivat kuitenkin ilmaantua paikalle jo puolentoista tunnin kuluttua, niin isä oli sanonut.
Ruki vilkaisi itseään peilistä ja pysähtyi. Hän näytti kamalalta. Niin kalpealta, jokseenkin riutuneen näköiseltä. Hän toivoi yllättäen, että olisi ollut lihaksikkaampi. Paljon lihaksikkaampi, hänhän näytti lihasmassaltaan aivan mitättömältä! Hän näytti pikkupojalta, eikä mahtavalta kuninkaalta.
Huoneen ovi avautui ja Reita astui sisään.
"Anteeksi. En tiennyt, ettette olleet vielä pukeissa", tämä hätkähti.
"Voit lopettaa noin muodollisesti puhumisen", Ruki tokaisi.
"Anteeksi", Reita virnisti. "Minun vain teki niin mieli, Teidän Korkeutenne."
"Ole hiljaa ja auta minua! Miten minä saan näkyviä lihaksia kolmessa tunnissa?" Ruki huokaisi.
Reita katsoi nuorempaa kysyvästi.
"Onhan sinulla ihan näkyviä lihaksia", hän sanoi hämillään.
"Eikä ole!" Ruki ärähti lähinnä itselleen. "Minä näytän säälittävältä."
"Sinä olet vain vähän kalpea", Reita hymyili astellen lyhyemmän luo. Ruki huokaisi ja vilkaisi jälleen itseään peilistä. Reita, vaikka laiha olikin, näytti paljon Rukia miehekkäämmältä.
"Minun hartiani ovat kapeat", prinssi mutisi.
"Sinun hartiasi ovat ihanat", Reita lohdutti, suukottaen pehmeästi Rukin niskaa.
"Ehkä laitan olkatoppaukset kruunajaisiin", Ruki huokaisi.
"Etkä laita... Laita se punainen, olen sanonut sinulle jo monta kertaa", Reita pyysi.
"Mutta hiusteni punaiset raidat ovat eri sävyä sen puvun kanssa."
"Eivätkä ole! Samaa punaista molemmat", Reita naurahti.
"Miten minä meikkaan?" Ruki kysyi kyräillen omaa peilikuvaansa kriittisesti kulmiensa alta.
"Älä minulta kysy, sinähän se ekspertti olet. Kunhan laitat ne viivat kaulallesi niin minä olen tyytyväinen", Reita hymyili. “Oikeastaan tulin tänne häiritsemään sinua vain toivottaakseni hyvää syntymäpäivää. Olet nyt kaksikymmentävuotias, miltä tuntuu? Onneksi olkoon.” Hän suukotti nuoremman poskea ja hymyili ystävällisesti.
“Kiitos, Reita”, Ruki kuiskasi.
Reita poistui huoneesta hymyillen, jättäen Rukin yksin pohtimaan ulkonäköasioita.
Puolentoista tunnin kuluttua Ruki vihdoinkin pääsi täysin valmiina lähtemään pois huoneestaan. Hän oli muotoillut hiuksiaan niin kauan ja niin tehokkailla aineilla, että ne saisivat luvan pysyä muodossa koko päivän. Meikkiinkin hän oli panostanut, silmät näyttivät oikein hyviltä ja hän oli häivyttänyt kaulan viivoja niin, että ne näyttivät oikeasti tyylikkäiltä, eivätkä kenen tahansa piirtämiltä mustilta juovilta. Asukseen hän oli loppujen lopuksi valinnut Reitan suosiman punaisen samettipuvun, mustat kengät sekä mustan- ja kullankirjavan paidan. Hänen asunsa oli melko näyttävä ja erikoinen, mutta Ruki tiesi olevansa tyylikäs. Hän tulisi ainakin olemaan täysin erinäköinen kuin Uruha, joka varmasti näyttäisi jälleen kerran siltä kuin olisi avaruudesta laskeutunut.
Ruki ei ollut syönyt koko päivänä mitään, mutta hän tiesi, ettei olisi pystynytkään syömään. Hän oli pakottanut itsensä juomaan vähän kahvia aamiaisella, mutta sekin oli tuntunut samalta kuin hän olisi yrittänyt pakottaa itseään nielemään myrkkyä. Epämukavalta ja vastenmieliseltä. Ei, Rukilla ei tosiaankaan ollut nälkä. Hän tiesi kuitenkin muiden olevan ruokasalissa syömässä, joten hän suuntasi askelensa sinne. Häntä jännitti kuulla perheensä ja Reitan mielipide ulkonäöstään. Mitenkähän paljon häntä jännittäisi astua koko valtakunnan eteen, katsoa kuinka he kuiskuttelisivat toisilleen...?
Matka ruokasaliin tuntui hirvittävän pitkältä. Samaten edessä siintävät toimettomat puolitoista tuntia tuntuivat silkalta ajanhukalta. Ruki olisi halunnut tämän kaiken olevan jo ohi!
Hän saapui kuitenkin ruokasalin oven taakse lopulta ja jäi hetkeksi kuuntelemaan. Hän kuuli ensimmäisestä kerroksesta kantautuvia ääniä, osa kyläläisistä oli jo saapunut… Hän tunsi voimakkaan pahanolon aallon lävistävän hänet jännityksen ottaessa jälleen vallan. Ruki ryhdistäytyi ja tarkensi kuulonsa edessään olevan oven toiselle puolelle. Hän erotti keskustelun ääniä ja veti syvään henkeä. Hän painoi ovenkahvan alas ja valmistautui kohtaamaan Reitan ja muiden mielipiteet…
Mutta ruokasalissa eivät istuneetkaan kuningasperheen jäsenet tai Reita.
Siellä oli koko henkilökunta.
Ruki jähmettyi ovensuuhun kaikkien huoneessaolijoiden kääntyessä katsomaan hänen suuntaansa samaan aikaa. Kaikki näyttivät tuijottavan tulevaa kuningasta suut auki.
Kukaan ei oikein tuntunut tietävän, mitä sanoa. Ruki oli hämillään, kun hänen edessään eivät olleetkaan ne henkilöt, joiden hän oli olettanut olevan.
"Tuota", hän selvitti kurkkuaan ja ryhdistäytyi hieman, "missä Reita on?"
Työntekijät vilkuilivat jokainen toisiaan.
"Palvelijanne, niinhän?" kokin apulainen kysyi. Hän oli nuori poika, mutta iästään huolimatta Rukia ainakin päätä pidempi.
"Niin. Palvelijani", perintöprinssi hymyili kohteliaasti. Hänelle Reita ei ollut koskaan ollut palvelija, vaan lähinnä seuralainen. Nykyään tuleva aviomies... Vaan sitähän eivät työntekijät tietenkään tienneet. Vielä.
"Hän ja veljenne menivät takkahuoneeseen. He halusivat kuulema keskustella jostakin vakavasti", palvelustyttö Ai sanoi nopeasti. Ruki vilkaisi tyttöä, joka näytti pidättävän hengitystään.
"Kiitos", hän sanoi kääntäen työntekijöille selkänsä.
"Onnea!" joku huudahti.
"Onnea!" kaikki muutkin rohkaistuivat toivottamaan. Ruki kääntyi katsomaan taakseen ja hymyili pienesti sulkiessaan oven takanaan.
Hän huokaisi ja nojasi ruokasalin oveen selällään. Mikä häneen oli oikein mennyt? Ennen hän ei olisi ikimaailmassa hymyillyt kenenkään työntekijän nähden tai katsonut heitä silmiin muuten kuin 'Rukin vaikuttavalla katseella', eikä ainakaan keskustellut heidän kanssaan kruunajaispäivänä. Hehän olivat kaikki Rukia itseään alemmalla tasolla!
Toisaalta, tavallaan hän oli onnellinen siitä, ettei enää ajatellut tuolla tavalla. Hän oli muuttunut omituisen paljon sen jälkeen, kun Reita oli muuttanut linnaan ja tullut osaksi hänen elämäänsä.
Ruki lähti hymyillen nousemaan portaita ylempiin kerroksiin, hänen oli päästävä näkemään Reita.
Takkahuonekin tuntui olevan kaukana, Ruki tunsi jalkojensa melkein pettävän altaan joutuessaan kävelemään niin paljon. Häntä heikotti, hänellä oli paha olo ja koko ajan jännittyneisyys hänen sisällään tuntui vain kasvavan.
Takkahuoneen ovi oli auki ja Ruki kuuli sieltä kantautuvan keskustelua. Hän jäi pienen matkan päähän kuuntelemaan, eikä mennytkään suoraan sisään.
“Ole kiltti ja kerro”, Ruki kuuli Uruhan sanovan.
“Tiedät jo, etten voi”, Reita naurahti.
“En minä kertoisi kenellekään. Minä vain pelkään jännittäväni liikaa etukäteen, lääkäri kerran sanoi minulle, että olen herkkä pyörtymään –“
“Kuulet jo parin tunnin kuluttua. Äläkä hermoile turhaan, mieti, että minunhan on Rukin kanssa otettava vastaan kansan palaute. Minua hermostuttaa jo pelkkä ajatuskin”, Reita sanoi huolestuneen oloisena.
Ruki astui sisälle huoneeseen ja yskäisi kuuluvasti.
“Ruki!” Uruha vinkaisi.
“Yritätkö sinä saada selville meidän suunnitelmamme?” perintöprinssi kysyi vinosti hymyillen.
“En minä, varsinaisesti…” pikkuveli mutisi vältellen.
“En kertonut hänelle”, Reita hymyili astellen Rukin luo. “Sinä näytät upealta.”
“Kiitos. Sinä myös”, lyhyempi kehaisi silitellen Reitan rintakehää valkoisen paidan läpi.
“Kertokaa minulle! Minua jännittää niin paljon!” Uruha pyysi. Hänellä oli yllään se violetti viitta-asu, joka jätti hänen reitensä kaikkien katseltaviksi. Ruki hymähti katsellessaan veljeään ja pudisti päätään.
“Kuulet jo parin tunnin kuluttua”, hän sanoi.
“Te olette ihan epäreiluja”, Uruha tuhahti poistuen takkahuoneesta.
Ruki ja Reita vilkaisivat toisiaan.
“Miltä tuntuu?” vanhempi kysyi hiljaa.
“Jännittää”, Ruki huokaisi.
“Paljonkin?”
“Liikaa.”
Reita hymyili ja suukotti Rukin huulia pehmeästi.
“Tämä on varmaankin aikamoinen muutoksen päivä?” hän kysyi.
“Niin on. Mutta huominen myös”, Ruki sanoi, viitaten heidän tuleviin häihinsä.
“Keskity nyt vain tähän päivään. Sinun on kerrottava kahdelletuhannelle ihmisille monia asioita.”
“Mitä jos unohdan kaiken, mitä minulla on sanottavanani?” Ruki kysyi huolissaan.
“Et unohda. Sinähän olet hyvä esiintymään ihmisille, osaat pitää pään kylmänä”, Reita kehaisin.
“Osasin ennen. En taida osata enää… Kävin äsken ruokasalissa ja siellä olikin yllättäen koko henkilökunta. Minä ihan oikeasti hymyilin heille!”
“Onko se paha asia?”
“Tuskin heidän mielestään. Mutta alan menettää otettani.”
“Otettasi mistä?”
“Vaikuttavan henkilön roolista”, Ruki totesi kohauttaen olkiaan.
“Kuule, tietojeni mukaan sinä harjoittelit vaikuttavuutta lähestulkoon kaksikymmentä vuotta. Lisäksi, satuitko vilkaisemaan peiliin, kun lähdit huoneestasi? Vaikuttavampaa henkilöä on mahdoton löytää”, Reita hymyili suukottaen Rukin nenää. “Tai seksikkäämpää.”
“Kiitos piristyksestä”, Ruki kiitti suudellen Reitaa hieman voimakkaammin. He kietoivat kätensä toistensa ympärille ja uppoutuivat suudelmaan. Ruki pyrki vuodattamaan kaiken hermostuneisuutensa pois ja rentoutumaan Reitan kosketuksesta.
“Ruki”, kuului kutsu takkahuoneen ovelta. Perintöprinssi käänsi katseensa äänen suuntaan ja näki isänsä ovensuussa.
“Hei”, Ruki tervehti Kaita, joka asteli huoneeseen hitain askelin. Ruki ja Reita etääntyivät toisistaan hieman.
“Tiedän, miltä sinusta tuntuu nyt. Muista, että minä olen känyt tämän täysin saman tilaisuuden läpi jo kerran. Ehdotan kuitenkin, että söisit jotakin, joisit edes. Sinun on oltava täydessä vedossa tunnin kuluttua”, Kai hymyili, varmaankin omasta mielestään rohkaisevasti. Rukia tuo hymy lähinnä hermostutti. Lisäksi isän äänensävy oli niin luottavainen. Mitä jos kaikki menisikin pieleen?
“Mikä on kaikkein pahinta, mitä tänään voi tapahtua?” Ruki kysyi.
“Ei tänään voi tapahtua mitään pahaa. Tämähän on onnen päivä!” Kai hihkaisi.
“Kruunajaisissa. Jokin virhe, joka pilaisi kaiken?” Ruki kysyi.
“Ei sellaista ole. Ehkä tilaisuus voisi mennä pieleen siinä tapauksessa, jos Uruha päättäisi työntää sinut syrjään ja minä onnistuisin jotenkin laskemaan kruunun hänen päähänsä. Muuta vaaraa ei oikeastaan ole”, Kai hymyili.
“Hyvä, että varoitit etukäteen. Sidotaan Uruha koko tilaisuuden ajaksi kiinni johonkin nurkkaan”, Ruki puuskahti.
“Vielä viimehetken muistutuksia kuitenkin. Kun pidät puhettasi, sinun on artikuloitava selvästi ja kuuluvasti. Et saa mumista. Toisekseen… Ole kiltti ja yritä kertoa uutisesi mahdollisimman hellävaraisesti”, Kai neuvoi hieman hermostuneena. “Tarkoitan siis, että kun aiot mainita Reitan, voisit vaikka puhua entistä hitaammin ja jollakin tapaa saada sen kuulostamaan mahdollisimman tavalliselta. Sillä tavalla se ei nostattaisi järjetöntä kohua kansan keskuudessa.”
Ruki hämmästyi hieman isänsä rauhallista suhtautumista poikansa puolisonvalintaan Hän oli olettanut Kain pohdiskelevan asiaa päänsä sisällä pitkään, yrittävän muuttaa Rukin mieltä ja loppujen lopuksi hyväksyvän asian. Mutta ilmeisesti isä oli päättänyt odottaa kruunajaisiin, jolloin saisi tietää suunnitelman kokonaisuudessaan. Hänhän taisi yhä uskoa, ettei Rukin ja Reitan liitto ollut lakien mukaan mahdollinen. Ruki vilkaisi vierellään seisovaa palvelijaansa.
“Mutta minä haluan tehdä siitä näyttävän ilmoituksen”, hän sanoi isälleen.
“Mitä?” hätkähtivät sekä Kai että Reita.
“Niin. En halua kenenkään koskaan unohtavan sitä”, Ruki sanoi. Hän huomasi helpotuksekseen, että onnistui jälleen pitämään kasvonsa täysin ilmeettöminä ja äänensä vakaana.
“M- mutta Ruki, kaikki eivät suhtaudu tähän positiivisesti”, Kai änkytti.
“Saavat luvan suhtautua”, Ruki sanoi vakavana.
“Olen tosissani”, Kai sanoi.
“Niin olen minäkin. Olen suunnitellut puheeni jo. Uskoisin ihmisten ymmärtävän minua loistavasti”, Ruki sanoi, tarttui Reitaa kädestä ja lähti kohti takkahuoneesta ulos vievää ovea.
“Pysy ihmisten ilmoilla, älä lähde kauas toisesta kerroksesta. Minun on löydettävä sinut ennen kello kolmea”, Kai varoitteli poikansa perään.
Vaaleahiuksiset kävelivät yhdessä eteenpäin, Ruki lähti nousemaan portaita ylempiin kerroksiin ja Reita tuli hänen mukanaan.
“Eikö sinun tosiaan olisi parempi syödä jotain?” Reita ehdotti.
“En pysty.”
“Mihin me olemme menossa?”
“En tiedä. En osaa oikein keskittyä mihinkään”, Ruki huokaisi jääden paikoilleen. Reita huokaisi ja hänen huulilleen ilmestyi hellä hymy.
“Tule tänne”, hän pyysi ojentaen kätensä hitaasti nuorempaa kohti. Ruki asteli portaita alas pidemmän luo ja tämä sulki hänet syleilyynsä. Reitan läheisyys tuntui niin hyvältä… Ruki kiersi omat kätensä hitaasti vanhemman ympärille ja tunsi tämän silittävän hänen selkäänsä.
“Tästä eteenpäin voi tapahtua vain hyviä asioita. Kaikki ongelmat ovat takanapäin”, Reita kuiskasi. Ruki nyökkäsi ja veti syvään henkeä. Häntä ärsytti tällainen täysivaltainen jännitys, mutta se ei kadonnut yrityksestä huolimatta.
“Sinusta tulee loistava kuningas”, Reita hymyili etääntyen Rukista hieman ja painaen pehmeän suudelman tämän huulille.
“Ja sinusta loistava kuningatar”, Ruki virnisti.
“Varmasti. Kukas se juuri valittikaan hartioidensa kapeudesta?” Reita ilkeili.
“Älä yritä, en vaihda paikkaa sinun kanssasi. Minusta tuntuu, ettet sinä olisi tarpeeksi viisas kuninkaaksi”, Ruki pohti huvittuneena.
“Mutta kuningattareksi sovin loistavasti, niinkö?”
“Juuri niin.”
He suutelivat uudestaan ja halasivat toisiaan vielä kerran, Rukin mieli hieman kevyempänä kuin hetki sitten.
Kun kello alkoi lähestyä kolmea, Kai keräsi kaikki linnan asukkaat toiseen kerrokseen. Ruki ja Reita laskeutuivat juuri portaita kolmannesta kerroksesta, kun Kai huhuili heidän peräänsä ruokasalin luona. Ensimmäisestä kerroksesta kantautui kovaa hälinää…
“Siellähän sinä!” Kai hätkähti nähdessään perijänsä portaikossa. Hänen päänsä päällä keikkui matala kultainen kruunu. “Enkös minä käskenyt sinun pysyä toisessa kerroksessa? Oletko kunnossa? Miltä tuntuu? Voitko hyvin?”
Ruki katseli hämmästyneenä ympärilleen. Hän ei ollutkaan tiennyt, että linnassa tosiaan oli noin paljon työväkeä. Heitähän oli ainakin neljäkymmentä! Toinen kerros tuntui olevan täynnä ihmisiä, joista jokaisen silmien katseet olivat kohdistuneet Rukiin.
“Olen ihan kunnossa”, perintöprinssi sanoi katsahtaen isäänsä, joka hymyili jännittyneenä.
“Hienoa! Ja näytät oikein hyvältä, hyvät vaatteet”, Kai höpötti taputtaen Rukia olalle.
“Kai”, kuului Aoin ääni työntekijöiden keskeltä, “voisimmekö käydä vielä läpi kaikkien seisomapaikat?”
“Tietysti!” Kai huudahti innoissaani. “Selvä, kuunnelkaa kaikki. Kertaamme seisomapaikat vain kerran. Minä ja Ruki menemme aivan portaiden lähelle, puhepöydän ja tuolin luokse. Reita tulee Rukin oikealle puolelle, tietysti pari metriä hänen taakseen. Uruha ja Aoi tulevat pari metriä minun taakseni, minun vasemmalle puolelleni. Loput työntekijät, te menette neljään tasaiseen riviin meidän taaksemme, muistatte varmastikin harjoituksista kenen vieressä seisoitte. Selvä? Kaikki ymmärsivät?”
“Eivätkö työntekijät katselekaan tilaisuutta kyläläisten joukosta?” Ruki hämmästeli.
“Eivät tietenkään! Hehän ovat… linnan työntekijöitä!” Kai huudahti aivan kuin asia olisi ollut itsestäänselvyys.
Perintöprinssi suuntasi katseensa kohti ensimmäiseen kerrokseen vieviä portaita, joiden luokse suurin osa työntekijöistä oli kerääntynyt.
He siis menisivät nuo portaat alas, joiden jälkeen koittaisi suuri porrastasanne, jolle he jäisivät seisomaan. Sen jälkeen olisivat vielä yhdet portaat, joita pitkin saattoi laskeutua ensimmäisen kerroksen hallimaiseen aulaan, joka nyt oli täynnä kyläläisiä. Koko aula portaiden juurelta pääoville saakka oli täynnä katsojia…
Ruki vilkuili ympärilleen, Reita puristi hänen kättään. Hän kuuli ensimmäisestä kerroksesta äänten sekamelskaa. Tilaisuudella tulisi olemaan yli kaksituhatta katsojaa. Yli kaksituhatta silmäparia tuijottaisivat häntä muutaman minuutin kuluttua, arvioisivat ja tutkisivat…
“Ruki? Onko kaikki hyvin? Sinä tulet viimeisenä ensimmäiseen kerrokseen”, Kai kertasi. Ruki pystyi vain nyökkäämään, hän pelkäsi avata suutaan.
“Onnea Ruki”, Uruha hihkaisi itseään halaten.
“Uruha, Apori ei voi tulla mukaan”, Aoi huomautti, viitaten selvästi Uruhan kädessä pitelemän talutushihnan päässä vaakkuvaan ankkaan.
“Miksei?” Uruha kysyi surullisena.
“Se ei nyt vain voi”, Aoi hymyili ystävällisesti.
“Onnea, prinssi Ruki!” kaikki työntekijät toivottivat yhteen ääneen.
“No niin, no niin, hiljempaa, ihmiset saattavat kuulla, mitä sanomme. Ovatko kaikki valmiit? Hyvä! Siinä tapauksessa voimme aloittaa”, Kai hymyili. “Minä menen edeltä, Uruha, Aoi ja Reita, tulkaa te minun perässäni, työntekijät heidän perässään, Ruki viimeisenä!”
“Mitä? Nytkö jo?” Ruki hätkähti. Hänen vatsassaan tuntui kamalalta, hänen jalkansa olivat pettää alta ja hän tiesi olevansa kalpeampi kuin koskaan.
Ihmiset alkoivat muodostaa jonkinlaista jonoa, Kai, Uruha ja Aoi suuntasivat jo kohti portaita.
“Reita, sinä tulet meidän kanssamme”, Aoi huikkasi taakseen. Reita vilkaisi Rukia, puristi tämän kättä ja hymyili pienesti.
“Onnea”, hän sanoi irroittaen otteensa perintöprinssin kädestä ja lähtien kohti ensimmäistä kerrosta. Ruki toivoi, että Reita olisi voinut jäädä hänen vierelleen edes hieman pidemmäksi aikaa. Hän kaihoissaan ja hermostuneena katsoi loittonevan miehen perään, jännityksen kalvaessa entistä pahemmin hänen sisällään.
Musiikki alkoi soida, ensimmäisen kerroksen porrastasanteella täytyi olla ihmisiä soittamassa tuota juhlavaa musiikkia. Ruki kuuli ihmisten taputtavan, hän saattoi kuvitella isänsä huulille sen iloisen hymyn, Uruhan kasvoilla oli varmasti tämän tavanomainen jännittynyt ankkamaisuus, Aoi varmaankin vertasi tätä päivää Kain kruunajaisiin. Vaan entäs Reita? Reita luultavasti tunsi itsensä hyvin hermostuneeksi, tuskin oli koskaan ennen ollut mukana tällaisessa tilaisuudessa. Ja tähänkin hänet oli vedetty mukaan kaksi kuukautta sitten, huomenna hän menisi naimisiin… Ruki naurahti hämillään. Reitan tilanne kuulosti melko epätavalliselta. Kuitenkin mies itse vaikutti varsin onnelliselta elämäntilanteeseensa, joten ehkä hän oli ihan tyytyväinen ollessaan osa tätä kaikkea.
Melkein kaikki työntekijät olivat jo menneet portaat alas ja Ruki tiesi, että hän olisi seuraava. Hän otti varovasti askeleen. Hän pystyisi tähän. Hän lähti hitaasti kohti portaita, valmistaen joka hetki mieltään siihen hetkeen, kun kruunu tosiaan olisi hänen päässään.
Ruki astui ylimmälle portaalle, laskeutui niitä hitaasti alemmas. Joka askeleella hänen olonsa muuttui entistä epätodellisemmaksi.
“Tapahtuuko tämä todella?” hän kysyi itseltään taukoamatta.
Laskeuduttuaan jo mielestään monta kymmentä askelta, hän uskalsi kohottaa katsettaan hieman ja näki edessään suuren porrastasanteen, jolla kaikki työntekijät seisoivat kahdessa siististi asettuneessa ryhmässä. Rukin oli siis tarkoitus kävellä noiden kahden ryhmän välille jäävän ‘käytävän’ läpi. Hän katsoi hieman edemmäs tasanteella ja näki Uruhan tepastelemassa hermostuneena paikoillaan, Aoin vilkuilemassa taakseen, Kain vilkuttelemassa ihmisille ja Reitan katsomassa ympärilleen keskittyneen näköisenä.
Ruki kohotti katsettaan entisestään ja loi ensimmäistä kertaa silmäyksen aulan lattiatilaan. Ensimmäinen kerros oli aivan täynnä ihmisiä, jotka kaikki olivat suunnanneet katseensa ylös porrastasanteelle. Ruki näki innostuneita, jännittyneitä, iloisia ja uteliaita katseita kansalaisten kasvoilla ja tunsi uuden voimakkaan jännityksen aallon vavisuttavan itseään.
Hän jatkoi portaiden laskeutumista ja keskittyi pitämään katseensa vakavana. Tätä tilaisuutta varten hän oli käyttänyt puolet elämästään huoneessaan sen peilin edessä, harjoitellut ilmeitä, vaikuttavuutta, äänensävyä ja puhetapaa. Nyt se tilaisuus oli tullut, Rukin oli annettava kaikkensa. Tämä oli hänen päivänsä, hänen näyttämönsä. Näytös, jonka kaikki langat olivat hänen käsissään.
Ruki tunsi itsetunnon valavan häneen lisää ryhtiä ja uskallusta. Hän käveli hitaasti linnan työntekijöiden läpi isänsä luo, tuntien joka sekunti kaikkien kansalaisten katseiden kohdistuvan häneen. Ja joka sekunti hän nautti siitä enemmän ja enemmän. Päästyään isänsä luo tuon koreilevan tuolin ja puhepöydän väliin, Ruki kohotti katseensa jälleen kohti yleisöä ja pieni hymy ilmestyi hänen huulilleen.
Kansalaisten huudahdukset, taputukset ja ilakointi kantautuivat Rukin korviin, he eivät enää keskustelleet keskenään, vaan odottivat uteliaina tilaisuuden jatkuvan.
Ruki vilkaisi isäänsä, joka katsoi häntä silmiin juuri silloin. Perintöprinssi nyökkäsi ja Kain kasvoilla ollut hymy leveni entisestään. Kuningas siirtyi puhepöydän taakse ja käänsi katseensa kohti kyläläisiä, Ruki siirtyi hänen oikealle puolelleen.
“Gazekingdomin kansa!” Kai puhutteli katselijoita hymy huulillaan. “Tämä on suuri päivä meidän valtakunnallemme. Minä, kuningas Kai, luovutan tänään kruununi vanhimmalle pojalleni, prinssi Rukille!”
Yleisö piti jälleen ääntä, heistä lähti hirmuinen häly, kun he innoissaan vaihtoivat vierustovereidensa kanssa tuntemuksiaan, taputtivat ja hurrasivat.
“Valtakuntamme uusi aika Rukin hallinnon alla tulee varmasti olemaan tuottoisa ja edistyksellinen. Pyydän, tukekaa siis hänen elämänsä suurinta käännekohtaa ja toivottakaa onnea meidän kaikkien yhteiselle tulevaisuudelle”, Kai hymyili. Kaikki kansalaiset toivottivat suureen ääneen onnensa tulevalle kuninkaalle ja Ruki vastaanotti heidän sanansa pienellä kumarruksella.
“Monta vuotta me kaikki olemme tienneet tämän päivän koittavan ja nyt se on kohdallamme! Kun kruunu vaihtaa omistajaa, Rukista tulee välittömästi uusi kuningas. Hänen sanansa ovat siitä hetkestä lähtien valtakuntamme laki, hän on oppaamme ja suojelijamme. Hänen harteilleen siirtyy tämä suuri vastuu, jonka hän lupaa kantaa kunnialla loppuun parhaimpansa mukaan”, Kai sanoi. Hänen äänensä kantoi ensimmäisen kerroksen läpi vahvana ja selkeänä kyläläisten vaiettua kuuntelemaan. “Te olette kuulleet perheemme tarinan tiedotusvälineiden kautta, kenties teidän keskuudessanne liikkuu jopa juoruja, jotka eivät pidä paikkaansa. Niinpä minä kerron lyhyesti menneistä ajoista, joiden toivon myös antavan teille hieman kokonaiskuvaa tulevasta kuninkaastanne.”
Kyläläiset näyttivät innostuneilta ja odottavaisilta. Ruki odotti isänsä puhetta mielenkiinnolla, sillä ei tiennyt etukäteen, mitä se sisälsi. Olivathan he toki käyneet pääpiirteittäin läpi puheitaan, niiden pitoaikoja ja kaikkea niihin liittyvää, mutta niiden sisältöä he eivät olleet paljastaneet toisilleen. Ruki pitäisi puheensa vasta sitten, kun hänet olisi kruunattu kuninkaaksi, mutta Kai pitäisi nyt, ennen kuin menettäisi kuninkaan arvonimensä.
“Kun Ruki syntyi tasan kaksikymmentä vuotta sitten, se oli suuri juhlan päivä koko valtakunnalle. Oli varmaa, että minulla olisi perijä, tiedän seuraava hallitsijanne. Ruki kasvoi, hän oli hiljainen lapsi, joka aina mielummin kuunteli kuin keskusteli. Leikeissään hän oli aina johtaja. Hänen pikkuveljellään Uruhalla on varmasti vieläkin jäljellä kaunoja ainaisesta alemmuudentunteesta ja palvelijanrooleista”, Kai kääntyi hymyilemään nuoremmalle pojalleen, joka hihitti ja pudisteli päätään. “Koulunsakin Ruki olisi halunnut käydä itsenäisesti, kun ei kuulema jaksanut aina olla kotiopettajan kanssa. Hän on aina ollut varsin määrätietoinen ja tehnyt kaikkensa saadakseen haluamansa. Hän ei kuitenkaan koskaan ole pyytänyt ketään tekemään asioita puolestaan, vaan on aina halunnut ensin yrittää itse.”
Yleisö kuunteli tarinaa tulevan kuninkaan lapsuudesta hymyt huulillaan. He heltyivät pieneen nauruun Kain paljastaessa hellyyttäviä tapahtumia Rukin lapsuusajoilta ja näyttivät varsin ylpeiltä Kain kehuessa poikansa vahvoja luonteenpiirteitä. Rukia itseään tarina myös hymyilytti, mutta lähinnä siksi, että se ei kaikissa kohdissa ihan pitänyt paikkaansa. Oli toki totta, että hän oli aina halunnut tehdä asioita itse, mutta loppujen lopuksi joku muu oli aina tehnyt ne hänen puolestaan. Eikä Ruki tosiaan liiemmin ollut halunnut olla kotiopettajan kanssa, mutta se oli johtunut vain siitä, että hän oli vihannut tuota kotiopettajaa niin silmittömän paljon.
“Mitä tulee Rukin nuoruusvuosiin, on ulkopuolisen silmin hyvin hankala sanoa. Kaikessa yrittelijäisyydessään hän on myös hyvin salaperäinen henkilö. Viimeisimmät vuodet hän on tosissaan valmistautunut henkisesti ottamaan vastaan paikkansa kuninkaana. Niinpä kiitän sinua Ruki, aivan kaikesta, myös panostuksestasi tulevaan elämäntehtävääsi”, Kai kääntyi katsomaan perintöprinssiä, joka nyökkäsi hänelle pienesti. Ruki ei tiennyt, mistä isä oli saanut selville, että hän tosiaan oli kaiken huoneessaan viettämänsä ajan käyttänyt kaikkiin mahdollisiin kuninkuuteen liittyviin tehtäviin. Harjoitellut puhumista, lakeja, sääntöjä ja kehitellyt ulkonäkönsä kuninkaalle sopivaksi. Saattoihan Kailla tietystikin olla omakohtaistakin kokemusta asiasta, olihan hän itse käynyt tämän tismalleen saman vaiheen läpi elämänsä aikana.
“Mitä minuun tulee”, Kai jatkoi, “minä alennun kuninkaan virastani tavalliseksi kansalaiseksi. Tästä eteenpäin voin vain toivoa, että muistatte minut ja hallintokauteni positiivisena aikana, sillä kaikki tekemäni on jättänyt jälkensä sekä valtakuntaamme että meihin itseemme. Kun ajattelen kuninkuusvuosiani taaksepäin, voin muistaa vain hyviä aikoja. Niinpä tänään minä jätän hyvällä omatunnolla kruununi sille, joka sen lain mukaan omistaa. Kiitän teitä, valtakunnan kansa, linnan työntekijät ja perheeni, kaikesta saamastani tuesta.”
Yleisö taputti ja huuteli onnentoivotuksia. Osa ihmisistä näytti varsin liikuttuneilta päästessään olemaan osa tätä merkittävää tapahtumaa. Ruki ei voinut estää hymyä kohoamasta jälleen hetkeksi kasvoilleen, kun hän näki erään vanhan naisen kuivaavan kyyneliään hellä hymy huulillaan, katse Kaihin kohdistettuna.
“Näin ollen voimme aloittaa”, Kai hymyillen ilmoitti katselijoille ja sanat saivat ihmisjoukon kohahtamaan innostuksesta. Hän kääntyi kohti Rukia, joka yhä seisoi paikoillaan isänsä oikealla puolella puhepöydän ja tuolin välissä, ja nyökkäsi. Ruki tunsi jännityksen aallon jälleen, käänsi selkänsä kansalaisille ja käveli kohti tuota suurta koreilevaa puutuolia. Se olisi voinut näyttää nojatuolilta, ellei olisi tiennyt sen todellista tarkoitusperää.
Ruki istuutui tuolille – se oli hämmästyttävän korkea – ja Kai tuli seisomaan tuolin vierelle. Heidän takanaan soitettu musiikki muuttui voimakkaammaksi, sen tehtävänä oli selvästi dramatisoida tilannetta. Kai ja Ruki katsoivat toisiaan silmiin, Kai hymyili iloisesti. Rukin oli vieläkin vaikea uskoa tilannetta todeksi.
“Oletko valmis?” Kai kysyi jännittyneenä.
“Olen”, Ruki vastasi hiljaa.
“Tämä tosiaan tapahtuu nyt. Minun poikani, kuningas!” Kai kuiski innoissaan.
“Niinpä…” Ruki veti syvään henkeä. Hän tunsi kahdentuhannen ihmisen katseen tuijotuksen hyvin selvästi.
“Et uskokaan, kuinka iloinen olen. Tavallaan on helpottavaa kaikkien näiden vuosien jälkeen päästä siirtämään tämä työ sinulle”, Kai hymyili. Ruki onnistui hermostuksissaan onneksi hymyilemään nopeasti.
“Voi tämä on niin liikuttavaa”, Kai henkäisi kääntyessään sivuttain ja kohdistaessaan kasvonsa kohti tilaisuuden katselijoita. Ruki näki Reitan katsovan häntä ja purevan huultaan. Hän hymyili pienesti ja Reita hymyili takaisin.
“Poikani Ruki”, Kai lausui juhlallisesti lujaan ääneen. Hänen äänensä kiiri voimakkaana ja kirkkaana porrastasanteelta kaikkiin aulan kolkkiin. Kaikki olivat yllättäen aivan hiljaa. “Lupaatko olla uskollinen valtakuntamme laeille, noudattaa niitä ja johtaa kansaasi niiden mukaan?”
“Minä lupaan”, Ruki vastasi. Hän näki, kuinka kyläläiset tuntuivat kohahtavan hänen puhuessaan ensimmäistä kertaa koko tilaisuuden aikana.
“Lupaatko jatkaa sukuamme, jotta kansasi saisi sinun aikasi päätyttyä uuden hallitsijan, jota seurata?” Kai kysyi seuraten tarkasti kruunajaisiin tarkoitettua kaavaa vuorosanoissaan. Samojen sanojen saattelemina hänet itsensä oli parikymmentä vuotta sitten kruunattu kuninkaaksi.
“Minä lupaan”, Ruki sanoi jälleen.
Lupaatko tehdä parhaasi, jotta valtakunta voisi hyvin, vauraasti ja terveesti?”
“Minä lupaan”, Ruki vastasi.
“Lupauksesi on sinetöinyt sinulle kaiken tuon vastuun. Kansani on nyt sinun kansasi, vaurauteni sinun vaurautesi ja lakini sinun lakejasi. Olethan halukas ottamaan vastaan tämän vastuun?”
“Kyllä olen”, Ruki sanoi hitaasti.
“Näin ollen olet valtuutettu ottamaan vastaan paikkasi kuninkaana. Syntymästäsi asti sinulle määrättynä tulevaisuutena, se on vihdoin koittanut”, Kai lausui tarttuen päässään olevaan kruunuun. Rummut pärisivät entistä nopeampaan tahtiin. “Tämä kruunu edustaa asemaasi kansasi silmissä. Olet heidän johtajansa, jota he kunnioittavat kaikissa päätöksissäsi. Olet heidän esimerkkinsä, he katsovat sinusta mallia kaikkiin tekemisiinsä. Olet heidän oppaansa ja he tekevät niin kuin sinä määräät heidän tekevän. Tämä kruunu on kaiken tuon merkki”, Kai jatkoi pidellen kruunua käsissään. Hän näytti siltä kuin halkeaisi pian riemusta. “Tämä kruunu, jota itse kannoin kaksikymmentä vuotta, on nyt sinun. Ruki”, hän veti syvään henkeä, asetti kruunun pehmeästi ja näyttävästi Rukin päälaelle juuri kun musiikki taukosi, “sinä olet valtakuntamme uusi kuningas.”
Värähtelevä hiljaisuus loppui yllättäen, kun kyläläiset alkoivat hurrata, taputtaa, ilakoida kovaan ääneen ja huudella onnentoivotuksia porrastasanteelle. Ruki nousi hitaasti ylös tuolilta ja katseli ympärilleen. Uruha puri sormiaan innostuksesta, Aoi hymyili leveästi, Reita hymyili onnellisena ja Kain silmissä kimaltelivat liikutuksen kyyneleet.
“Kauan eläköön kuningas Ruki!” kyläläiset huusivat yhteen ääneen, eikä Ruki voinut estää hymyä huulillaan tuntiessaan onnentunteen kasvavan sisällään. Tämä oli vihdoinkin totta. Tätä päivää hän oli odottanut syntymästään saakka ja vihdoinkin hän oli saavuttanut päämääränsä.
Hän oli Gazekingdomin kuningas.
“Ruki, puhe. Sinun puheesi”, Aoi neuvoi kuiskaten veljensä puolesta. Kai vain seisoi paikoillaan silmät kyynelissä, hymyillen onnellisemmin kuin koskaan. Ruki hymyili isälleen ja kääntyi katsomaan Reitaa, joka hymyili nauravasti. Hän hymyili tälle takaisin ja asteli hitaasti kohti puhepöytää. Ruki kohotti katseensa kohti kyläläisten joukkoa ja he kaikki alkoivat jälleen hurrata sekä taputtaa hänen kunniakseen. Hän pyrki siinä seistessään kohtaamaan mahdollisimman monet silmät samaan aikaan.
Ruki kohotti kätensä ilmaan ja yllättäen kaikki vaikenivat. Häntä alkoi hymyilyttää hänen tiedostaessaan kaikkien noiden ihmisten juuri hiljentyneen hänen vain heilautettua kättään.
“Kiitos kaikille”, Ruki sanoi. Hänen matala äänensä kantoi koko hallin lävitse selkeänä ja vahvana. “Tämä on minulle… sanotaanko, aikamoinen muutoksen päivä.”
Kyläläiset naurahtivat pienesti.
“Minulla on tämän valtakunnan kehittämiseksi monia tavoitteita. Tavoitteet on tehty toteutettaviksi, joten pyrin viemään työni menestyksekkäästi eteenpäin taatakseni teille kaikille hyvän asuinpaikan. Pyrin johtamaan tätä valtakuntaa omalla tyylilläni, haluan korostaa jokaisen yksilön etua astua esille, rehellisyyttä ja omaa päätösvaltaa”, Ruki alusti asiaansa ja suunnitelmiaan harkituin sanoin. Kyläläiset taputtivat innoissaan, he tuntuivat pitävän Rukin sanoja lupaavina.
“Minä en tiedä, mitä tämä päivä teistä kenellekin merkitsee. Ehkä osalle teistä tämä on tärkeää, osalle melkolailla pelkkä muodollisuus. Ehkä joku teistä kokee tämän koskettavan itseään suuresti ja olevan merkittävä tapahtuma kaikkien elämässä, mutta toiset taas uskovat tämän olevan vain ohimenevä aikakausi, joka kuitenkin unohdetaan pian”, Ruki aloitti puheensa hitaasti ja selkeästi. “Ja sitähän se nimenomaan on. Ajanjakso, joka siirtyy menneisyyteen ajan kuluessa, olen samaa mieltä. Mutta jos ajattelen tarkemmin, niin juuri menneisyyshän merkitsee meidän elämässämme hyvin paljon, sillä se on kaikki, mitä olemme jo kokeneet. Siltikään menneisyys ei mielestäni ole se, josta elämämme loppujen lopuksi rakentuu. Mielestäni elämämme rakentuu niistä menneisyyden päivistä, jotka ovat jääneet mieliimme ikuisiksi ajoiksi. Ja minä uskon, että vaikkei tämä päivä merkitsisi teille enempää tai vähempää kuin aamuisen sanomalehden lukeminen, te tulette kaikesta huolimatta muistamaan tämän päivän.”
Kyläläiset taputtivat innoissaan, osa näytti nyökyttelevän hyväksyvästi vierustovereilleen.
“Minä olen elänyt tähänastista elämääni kaksikymmentä vuotta. Osa teistä on elänyt vähän tai paljon minua pidempään, osa ehkä muutaman vuoden vähemmän. Jokaisella teistä on muistoja jo eletyistä päivistä, joita ajattelette hymyillen tai kyynelsilmin. Tiedättekö, mitä nuo kaikki muistot koskevat? Mikä yksi asia liittyy kaikkiin noihin muistoihin teidän mielissänne?” Ruki kysyi. Hän jäsenteli puheensa tarkasti, otti huomioon äänenpainot ja hidastukset saadakseen viestinsä oikealla tavalla perille kuulijoilleen. “Se on rakkaus.”
Kyläläiset hiljenivät tyystin, Ruki näki sivusilmällään perheenjäseniensä ja Reitan liikahtavan hermostuneina hänen takanaan.
“Nyt, olen sitä mieltä, että haluan kertoa teille perustelun väittämälleni”, Ruki jatkoi hetken tauon jälkeen pienesti hymyillen. “Suurimmaksi osaksi iloiset muistot ovat joko perheen, ystävien tai rakastetun kanssa koettuja, eikö totta? Samaten surulliset muistot? Riita parhaan ystävän kanssa on muisto sekin. Muisto, joka liittyy rakkauteen.”
Kaikki kuuntelivat Rukin jokaista sanaa hyvin tarkkaan.
“Mutta kuinka voin sanoa, että kaikkien muistot liittyvät rakkauteen? Minä voin, sillä minä tiedän. Mielestäni tässä maailmassa on kolmenlaista rakkautta. Ensimmäinen näistä rakkauden muodoista on perheenjäseniin kohdistuva rakkaus. Se on itsestäänselvyys hyvinvoivassa perheessä. Isän rakkaus poikaan on puhdasta välittämistä. Vaikka tietysti, eihän kaikki perheiden sisäinenkään rakkaus ihan noin yksiselitteisiä ole”, Ruki virnisti vilkaisten Uruhaa ja Aoita. “Toinen rakkauden muoto on ystävien välinen rakkaus. Rakkaus, joka on suurimmaksi osaksi hauskanpitoa. Hyvät ystävät ovat korvaamattomia, sillä heidänlaistaan seuraa ei välttämättä voi koskaan löytää mistään muualta.”
Kyläläisistä osa vilkuili toisiaan, heidän kasvoillaan kävi hymyjä ja innostuneita katseita.
“Kolmas rakkauden muoto… Se on se, mitä me useimmiten nimitämme rakkaudeksi. Se on rakastettuun kohdistuva rakkaus, joka on sekoitus välittämistä, hauskanpitoa, intohimoa ja tuhansia muita tunteita. Se on tunne, jonka jokainen toivoisi saavansa kokea jossakin muodossa”, Ruki sanoi hitaasti. “Kun sanon, että meidän kaikki muistomme liittyvät rakkauteen, tarkoitan näitä kaikkia kolmea rakkauden muotoa.”
Kaikki olivat yhä hiljaa, keskittyivät tarkasti kuuntelemaan. Ruki saattoi aistia myös selkänsä takaa kaikkien työntekijöiden ja sukulaistensa lisää janoavat katseet.
“Omassa menneisyydessäni on ollut rakkautta hyvin paljon. Perheen rakkaus on ollut niistä mukana suurimman osan elämääni, siihen olen aina voinut luottaa. Ystävien rakkaus on linnan sisällä koostunut lähinnä perheenjäsenieni rakkaudesta, mutta tietysti, ovathan hekin ystäviäni. Kuitenkin se rakkauden muoto, jota erityisesti haluan korostaa puhuessani omasta elämästäni, on rakastettuun kohdistuva rakkaus.”
Kyläläiset tuntuivat elävöityvän hetkessä. He alkoivat supattaa keskenään, osa näytti entistä jännittyneemmiltä ja innostuneemmilta kuin vielä kertaakaan aiemmin koko tilaisuuden aikana. Kai liikahti hermostuneena Rukin takavasemmalla, Uruha näytti siltä kuin halkeaisi pian uteliaisuudesta. Reita puri huultaan jännittyneenä.
“Muuttamattomiin lakeihin on kirjattu monenlaisia sääntöjä koskien kuninkaiden avioitumista. Ensinnäkin, se on tehtävä viimeistään kulloisenkin kuninkaan kahdentenakymmenentenäensimmäisenä syntymäpäivänä. Toisekseen, entinen kuningas vihkii kuninkaan ja hänen aviopuolisonsa. Sääntöjä on monia, mutta tuon ohjaavan kirjan uumenista puuttuu eräs lause, jonka turvissa aion antaa itselleni mahdollisuuden siihen paljonpuhuttuun rakkauteen”, Ruki hymyili. “Siellä ei sanota mitään kahden saman sukupuolen edustajan avioliitoista.”
Halliin laskeutui hämmästynyt hiljaisuus, jonka Ruki kuitenkin rikkoi kuin ei olisi edes huomannut sen syntyneen.
“Iloksenne ilmoitan, että minä, kuningas Ruki, olen löytänyt itselleni aviopuolison”, hän hymyili. “Saanen esitellä teille, tässä on Reita.” Ruki tarttui oikealla puolellaan seissyttä vaaleahiuksista kädestä ja veti miehen vierelleen. Heidän takanaan työntekijät haukkoivat henkeään kuin yhdestä suusta, mutta vaaleahiuksiset pitivät katseensa tiukasti kohdistettuina kyläläisiin. Reita seisoi hermostuneena vastakruunatun kuninkaan vierellä, katsellen hiljentynyttä yleisöä arasti hymyillen.
“Kuulette ja näette oikein, Reita on mies”, Ruki hymyili kyläläisille. “Luultavasti teillä olisi hyvin paljon kysyttävää tästä aiheesta, joten aion selvittää tilanteen teille parhaani mukaan. Jos kuitenkin vielä selvitykseni jälkeen te haluatte kysyä jotakin, otamme mieluusti vastaan kirjeitä. Varmistan itse henkilökohtaisesti, että niistä kaikki tulevat luetuiksi.”
Kyläläiset näyttivät olevan varsin ymmällään.
“Reita saapui tähän valtakuntaan kaksi kuukautta sitten. Osa teistä saattaa jopa tunnistaa hänet, hän asui kaduilla muutaman viikon karattuaan huonoista kotioloistaan maailmalle onneaan etsimään. Kovaonninen mies kylläkin, etten sanoisi. Kuitenkin hän sattui törmäämään valtakuntamme kaduilla veljeeni Uruhaan sekä setääni Aoihin, jotka tarjosivat hänelle linnasta töitä minun palvelijanani. Minä ja Reita tutustuimme ja rakastuimme, sitä ei voi selittää tuon paremmin. Kuitenkin sattui käymään niin huonosti, että minulla on lain mukaan velvollisuus hankkia lapsia tähän sukuun. Perillinen, jotta valtakunta saa aikanaan uuden hallitsijan minun toimestani. Tietystikään minulta ja Reitalta lapsen hankkiminen ei onnistu, mutta naimisiin me voimme lain mukaan mennä. Kuitenkin, vaikka naimisiin menisimmekin, se ei poistaisi perijä-ongelmaa. Niinpä me tutkimme lakikirjoja ja löysimme toisen asian, joka niiden opusten sivuilta puuttuu”, Ruki kertoi kyläläisille mahdollisimman rauhallisesti hänen ja Reitan tarinan. “Kirjoissa ei lue, että perijän olisi oltava kuningasparin yhteinen lapsi.”
Kai haukkoi lujaa henkeään, Uruha näytti siltä kuin pyörtyisi pian ja yleisössä kaikki janosivat selvennystä asiaan.
“Osa teistä jo ymmärsi tilanteen, mutta sanon suoraan… Joku tämän valtakunnan naisista saa luvan toimia tulevan kruununperijän synnyttäjänä ja sijaisäitinä. Se on oikeus, ei pakko, vapaaehtoisia kerätään listaan sitten, kun me Reitan kanssa olemme valmiita hoitamaan lasta”, Ruki sanoi yksiselitteisesti. Kun kyläläiset yhä näyttivät hämmästyneiltä, Ruki päätti pohjustaa asiaa hieman lisää.
“Sanoin puheeni alussa, että haluaisin edistää tämän valtakunnan ihmisten yksilöllisyyttä ja persoonallisuutta. Pyydän, että ajattelette sanojani ja toimitte pohdintojenne suunnan mukaisesti. Toivon itse toimivani esimerkkinä uudelle, avoimemmalle ajalle, jossa kukaan ei joudu häpeämään erilaisuuttaan. Erilaisuus on vahvuus. Mutta emme pysty astumaan esille erilaisina, ellemme saa tukea lähimmäisiltämme. Muistakaa sanani rakkaudesta ja yksilöllisyydestä, sillä ne tulevat olemaan minun johtamani valtakunnan peruspilarit. Tervetuloa kuningasparin vihkijäisiin huomenna kello kolmelta. Kiitos”, Ruki päätti puheensa, painottaen jokaista adjektiivia mahdollisimman selkeästi.
Vielä hetken hallissa vallitsi täysi hiljaisuus, kunnes yllättäen yleisöstä joku alkoi taputtaa. Taputtaja oli nuori nainen, joka hymyili liikuttuneen näköisenä. Ihmiset hänen ympärillään alkoivat hänen esimerkkiään seuraten itsekin lyödä hitaasti käsiään yhteen, seuraavaksi ihmiset heidän ympäriltään, seuraavaksi vielä enemmän ensimmäisestä taputtajasta kauempana olevat ja pian kaikki kaksituhatta kyläläistä, kolmekymmentä linnan työntekijää sekä Kai, Aoi ja Uruha taputtivat sydämensä kyllyydestä uuden kuninkaan rohkean päätöksen kunniaksi. Ruki ja Reita seisoivat puhepöydän takana hymyillen iloisina, onnellisina ja hämmentyneinä.
“Hemmetti Ruki”, Reita kuiskasi ällistyneenä, “sinulla on mielettömän ymmärtäväisiä alamaisia!”
Ruki naurahti ja ojentautui suukottamaan vanhemman poskea. Kyläläisten sekä työntekijöiden yhä taputtaessa Ruki ja Reita kääntyivät ympäri ja lähtivät käsi kädessä työntekijöiden ryhmien läpi noustakseen portaat toiseen kerrokseen.
~
“Sinä ihan tosissasi yllätit minut pahemman kerran”, Uruha supatti Rukin vierellä heidän kävellessään kohti yleistä olohuonetta.
“Se oli tarkoituskin”, Ruki hymähti nyökätessään vastaan kävelleelle kokille.
“Mutta miten te tulitte ajatelleeksi etsiä jotakin sellaista, mitä laeissa ei ollut? Eikö olisi ollut helpompi etsiä jotakin, mitä niissä kirjoissa tosiaan luki?” Uruha tiedusteli.
“Minut on pakotettu lukemaan kouluaikanani ne kirjat läpi kymmeniä kertoja. Muistan monet lait ulkoa ja kun mietimme ratkaisua, muistelin, ettei siellä kielletty mitään, mitä me Reitan kanssa halusimme tehdä. Niinpä minä tarkistin, eikä siellä tosiaankaan kielletty mitään. Niinpä me päätimme mennä naimisiin”, Ruki hymyili.
“Mutta se oli kyllä hieno puhe! Olin tosi ylpeä siitä, että olet minun veljeni”, pikkuveli hymyili tyytyväisenä. Ruki naurahti ja kiitti Uruhaa pienesti.
Olohuone oli täynnä ihmisiä. Koko kuningasperhe oli paikalla, samaten kaikki työntekijät. Myös parikymmentä kyläläistä olivat saaneet mahdollisuuden osallistua juhliin, samaten Kain kutsumat erityisvieraat olivat kyläläisiä, kuulema ‘merkityksellisiä henkilöitä’, joihin Rukin olisi hyvä tutustua.
“Ruki! Hienoa, että tulit. Tässä on sanomalehden päätoimittaja, joka kertoo perheemme lähettämät uutiset valtakuntamme alamaisille”, Kai hymyili huoneen toiselta laidalta ja viittoi Rukia luokseen.
“Menen juttelemaan Aoille”, Uruha kuiskasi isoveljelleen ja poistui hymyillen tämän viereltä. Ruki suuntasi askeleensa kohti Kaita ja tämän vierellä seisovaa ystävällisen näköistä vanhaa naista.
“Hän on toimittaja Noriko”, Kai esitteli naisen, joka ojensi kättään kätelläkseen vastakruunattua kuningasta. Ruki ojensi kätensä ja katsoi naista silmiin. He kättelivät ja Norikon kasvot sulivat pehmeään hymyyn.
“Tätä päivää on odotettu niin kauhulla kuin innollakin, mutta kukaan ei varmasti osannut odottaa mitään tällaista”, Noriko sanoi naurahtaen. Hänen äänensä oli vanhan naisen ääni, joka viestitti hyväntahtoisuudesta.
“Toivottavasti kuitenkin asiani oli suurimmaksi osaksi positiivinen”, Ruki vastasi ystävällisesti.
“Tietysti! Puheesi oli… Mitenkäs sen nyt sanoisi? Ehkä sitä kuvaa parhaiten sana ‘iskevä’”, Noriko hymyili leveää hymyä. “Voi, olit niin määrätietoinen. Se jos mikä auttaa kansaasi pysymään kurissa.”
“Haluan mielummin heidän luottavan omaan harkintakykyynsä kuin minun. Toivon, että he rohkaistuvat esimerkistäni”, Ruki sanoi matalalla äänellä.
“Siitä ei ole epäilystäkään. Olit hyvin vaikuttava sanoessasi kaiken sen sellaisella itsevarmuudella. Ei varmasti ollut helppo tehtävä?” Noriko tiedusteli ystävällisesti.
“Ei, ei se ollut. Koko tilaisuus hermostutti hyvin paljon”, Ruki myönsi pienesti hymyillen. Häntä harmitti hieman huomata, että hän oli melkein yhtä lyhyt kuin Noriko, joka kuitenkin oli jo ainakin 60-vuotias nainen.
“Se ei näkynyt lainkaan päällepäin”, nainen lohdutti. “Mites tämä Reita sitten? Onko hän luotettava ja kykenevä hallitsemaan valtakuntaa sinun rinnallasi?”
“Hän on ansainnut luottamukseni, aviopuolisoksi hän on varmasti sopiva täysin omana itsenään”, Ruki hymyili.
“On ansainnut luottamuksesi? Vai onko rakkaus kenties sokaissut silmäsi?” Noriko kysyi vitsaillen. Hänen hieman käheä äänensä kuulosti iloiselta.
“Rakkaudella on toki omat sivuvaikutuksensa”, Ruki myönsi kääntyen katsomaan olkansa taakse, etsien Reitaa huoneessa. Hän ei saanut toisen vaaleita hiuksia osumaan silmiinsä.
“Epäilemättä. Toivotan kuitenkin hyvää jatkoa sinulle ja aviopuolisollesi. Huomenissa tapaamme varmastikin häiden merkeissä?” Noriko kysyi iloisesti.
“Varmasti”, Ruki nyökytteli hymyillen.
“Hienoa! Onneksi olkoon vielä kerran, kuningas Ruki”, Noriko toivotti ja siirtyi keskustelemaan Kain kanssa.
Toimittaja Noriko ei tosiaan ollut ensimmäinen henkilö, joka oli tullut keskustelemaan Rukin kanssa. Kaikki juhliin päässeet kyläläiset olivat aluksi kyselleet kaikenlaista tulevista häistä, Ruki ja Reita olivat vastailleet kysymyksiin yhdessä. Pian Reita oli kuitenkin onnistunut livahtamaan paikalta ja kuningas oli jäänyt yksin vieraiden armoille. Toisaalta oli helpottava kuulla lukuisia kehuja koskien hänen rohkeuttaan, puhettaan tai ulkonäköään, joten hän kuunteli mielellään suurinta osaa ihmisistä, jotka halusivat puhua hänelle.
Ruki kääntyi katsomaan muita huoneessaolijoita, mutta kun ei nähnyt siellä ketään, jolle olisi oikeasti halunnut jutella, hän päätti poistua huoneesta muualle linnaan. Hän lähti kohti olohuoneen ovea, astui siitä ulos ja törmäsi sen toisella puolella toisiaan suuteleviin Aoihin ja Uruhaan.
“Kuulkaa, täällä on eräs varsin mielellään huomiseen päivälehteen juttuja etsivä toimittaja, joten kannattaa ehkä olla varovaisempi noiden suudelmienne kanssa”, Ruki varoitti hiljaa kahta miestä edessään.
“Sanoo henkilö, joka on juuri kehottanut kansalaisiaan olemaan rohkeasti omia itsejään”, Aoi huomautti vinosti hymyillen.
“Tehkää mitä haluatte”, Ruki tuhahti kohauttaen olkiaan. “Missä Reita on?”
“Etsii tietääkseni sinua”, Uruha sanoi.
“Etsii minua? Mistä ihmeestä hän mahtaa minua etsiä, jos ei vieläkään ole löytänyt?” Ruki hämmästeli.
“Luultavasti sinun huoneestasi”, Aoi sanoi. Hän kuulosti aivan liian tietäväiseltä voidakseen väittää äskeisen olleen pelkkä onnekas arvaus.
“Hyvä on…” Ruki sanoi hitaasti ja lähti kohti ylempiä kerroksia.
Huoneensa ovelle päästyään hän avasi sen koputtamatta tai odottelematta. Hänen huoneensahan se oli!
Jo ensimmäisellä vilkaisulla Ruki tavoitti Reitan sängyltä istumasta. Tämä katsoi häntä suoraan silmiin ja hymyili.
“Katsos vain, löysit tännekin”, Reita sanoi.
“Sattuman kauppaa”, Ruki hymähti.
“Niin varmaan”, Reita virnisti. Nuorempi käveli toisen luokse ja tarttui tätä käsistä.
“Miksi sinä tulit tänne ylös?” hän kysyi.
“Alhaalla oli niin paljon ihmisiä. Luonani kävi minulle aivan tuntemattomia ihmisiä, vaikket sinä enää ollut vierelläni. Kun sinua ei näkynyt, päätin vetäytyä omaan rauhaani hetkeksi ja palata ihmisten ilmoille jonkin ajan kuluttua”, Reita kertoi olkiaan kohauttaen.
“Niinkö?” Ruki kysyi hiljaa, ojentaen kätensä näpertämään vanhemman paidankaulusta.
“Niin”, Reita nyökkäsi.
“Oliko sinulla minulle jotain erityistäkin sanottavaa?” Ruki kysyi uteliaana. He katselivat toisiaan pitkään silmiin, heidän hengityksensä kulkivat eri tahtiin.
“Olit upea”, Reita sanoi yllättäen. Ruki kohotti lievästi kulmiaan ja pyysi toista jatkamaan.
“Olit upea, kun sanoit ne kaikki asiat niille ihmisille. Lisäksi olit aivan mielettömän upea tosiaan sanoessasi sen kaiken. Jokainen tunsi varmasti mielessään sinun äänesi vaikutuksen ja oli sokaistua ulkonäkösi komeudesta”, Reita hymyili.
“Häiritseekö se sinua?”
“Päinvastoin. En voi uskoa, että oikeasti olen niin onnekas, että tosiaan saan olla kanssasi”, Reita hätkähti. “Tai siis, kun olin niin lähellä menettää tämän kaiken.”
Ruki nyökkäsi, sillä hän tiesi tarkalleen, mitä toinen tarkoitti.
Yllättäen Reita naurahti nopeasti.
“Kun sanoit puheessasi, että joku valtakunnan naisista saisi luvan toimia lapsesi synnyttäjänä ja sijaisäitinä, varmasti jokainen nainen siinä joukossa silloin ajatteli, että he ilmoittautuisivat vapaaehtoisiksi heti kun heitä pyytäisit”, hän nauroi. “Mieti nyt, hehän pääsevät sänkyyn upean kuninkaan kanssa. Mahtaa kaikkia kismittää, kun pidätkin miehistä.”
“Niin… Sinua sen sijaan ei taida niin kovasti ‘kismittää’?” Ruki virnisti.
“Ei, ei tosiaan. Minullahan on tämä ainutlaatuinen etu”, Reita naurahti.
“Jep, pääset sänkyyn kanssani milloin ikinä haluat.”
“Pääsenkö nyt?”
“Et”, Ruki naurahti.
“Jossakin muualla, joskus muulloin, niinkö?” Reita hymähti.
“Paikalla ei ole oikeastaan väliä, mutta ajankohdalla kyllä.”
“Nyt kun muistelen, niin minulla taitaa olla joitakin velkoja maksamatta sieltä suihkusta”, Reita hymyili huvittuneena.
“Se oli ilkeintä, mitä olet koskaan tehnyt”, Ruki sanoi vitsailevan dramaattisesti.
“Maksan sen kyllä takaisin. Korkojen kera.”
Ruki naurahti ja laski kasvonsa sängyn laidalla istuvan Reitan kanssa samalle tasolle.
“Tiesitkö jo, että rakastan sinua?” Reita kysyi nopeasti vinosti hymyillen.
“Enköhän minä tiennyt. Tiesitkö sinä, että minäkin rakastan sinua?”
“Tietysti minä tiesin sen. Sinä olet niin läpinäkyvä.”
He tyrskähtivät molemmat pidätellystä naurusta ja Ruki sipaisi kädellään vanhemman poskea.
“Jos et tänään olisi ollut siellä, olisin varmasti menettänyt järkeni. Sinun hymysi näkeminen kaiken sen jännityksen keskellä tuntui lämmittävän sydäntä”, Ruki sanoi hiljaa. Hän näki Reitan huulille kohoavan pienen hymyn ja suuteli toista pehmeästi. Vanhempi ojensi kätensä silittelemään Rukin ylävartaloa kevyesti paidan läpi ja nousi hitaasti ylös. Heidän suudelmansa jatkui ja jatkui hellänä sekä rakastavana, heidän molempien säteillessään onnellisuutta ympärilleen täysin sydämin.
A/N2: Apuaaaaa ja nyt jään stressaantuneena odottamaan teidän mielipiteitä! :3 <3