Kirjoittaja: HamtaroHam
Beta: En koe tarvitsevani
Paritus: Miku x Kanon, Bou x Teruki
Tyyliluokitus: Fluff, humor, (((((action)))))
Osat: 20/??
Ikäraja: K-15
Sisältökuvaus: Miku ja Bou aloittelevat uutta lukuvuotta ankeassa sääntöjen täyttämässä opinahjossaan Moriyaman poikalukiossa, joka saa sinä vuonna muutaman merkittävän lisäyksen sekä oppilas- että opettajakaartiin. Kanon on tyylikäs, hiljainen ja ujo uusi oppilas, joka jo muutaman päivän jälkeen haluaisi kovasti oppia tuntemaan Mikun paremmin. Teruki on upea, mukava ja kiltti uusi opettaja, joka on Boulle aluksi pelkkä kaukainen haave, mutta jo muutaman sattumanvaraisen kaupunkitapaamisen jälkeen muutakin kuin pelkkä opettaja. Mikun salattu menneisyys kiehtoo Kanonia ja Teruki yrittää kovasti olla paljastamatta ihastustaan Bouhun yhtään kenellekään.
A/N: Tykkään ideasta, joka mulla on tähän ficciin. Vielä vaikea sanoa oikeastaan mitään, kun on niin kesken :P
Sen verran haluan sanoa, että tässä ficissä on jonkin verran myös faktoihin perustuvia juttuja (siis ihan semmosia pikkujuttuja vaan x)) niin niistä ilmoittelen sitten, jos niitä ilemeen :D
Anteeks, että toi sisältökuvaus on noin tönkkö, korjaan sen jos saan jonkun järkevän kehitettyä siihen ;;__;;
Olkaa hyvät! <3

Ja tuota juu, tässä on vähän niinku tätä ficciä kuvaava kuva ^^ copyrigt by me~ & An cafe kai xD
1. luku - Se paha-poika
Mikä saattaisikaan olla kamalampaa kuin koulun penkille palaaminen mukavan kesäloman jälkeen?
Aivan oikein.
Ei yhtään mikään.
Tämä oli aivan järkyttävä päivä kaikille oppilaille kaikissa kouluissa! Sitä mieltä Miku ainakin oli. Hän katsoi masentuneena kaikkia niitä poikia, joilla oli täysin samanlainen koulupuku yllään kuin hänellä ja jotka seisoivat hänen kanssaan siistissä rivissä katsoen vakavaa rehtoriansa silmiin.
"Hyvää alkavaa lukuvuotta teille", rehtori kajautti kovalla äänellä, vaikka oli vain muutaman metrin päässä kaikkien oppilaiden kasvoista. Miku ei ymmärtänyt, miten noinkin vanhasta miehestä saattoi lähteä niin kova ääni. Rehtori oli Mikua ainakin päätä lyhyempi – lähinnä kumaran selkänsä takia – lähes kalju, hyvin ryppyinen ja varmasti vähintään 80-vuotias. Harmaa iho, yhtä harmaa kuin muhkeat viiksensä... Varsinainen vanhus.
"Minulla on vain muutama ilmoitusasia, sillä olette kaikki minulle jo entuudestaan tuttuja ja tiedätte, kuinka tässä koulussa asiat sujuvat. Toivon kuitenkin, että luette tarkkaan säännöt, jotka olen laatinut tälle vuodelle. Muistakaa noudattaa niitä tarkoin ja olla tekemättä mitään typerää", rehtori sanoi katsoen lauseensa lopuksi Mikua merkitsevästi.
Tyrmistyttävää! Kuinka rehtori saattoi syytellä oppilaita tuolla tavalla? Eihän Miku ollut koskaan tehnyt mitään sääntöjen vastaista!
"Esimerkiksi tyttöjen tuominen tähän kouluun on ehdottomasti kielletty, kuten tiedätte! Ja viimevuonna 'sattumalta' sattuneen välikohtauksen takia tässä koulussa on kiristetty turvatoimia ja jokaiseen luokkaan on asennettu valvontakamerat. Myös kaikille ulos vieville oville on asetettu valvontajärjestelmät kaikkien turhien vierailijoiden välttämiseksi", rehtori pauhasi tuijottaen Mikua nyt avoimesti silmiin hullunkiilto katseessaan..
Rehtorihan valehteli päin naamaa. Ei Miku ollut niitä tyttöjä tuonut koululle omaksi huvikseen, eikä ainakaan sattumalta. Kaverit olivat halunneet pitää hauskaa, mutta koska olivat itse kaikki sellaisia aikaansaamattomia vätyksiä, oli Mikun täytynyt ottaa ohjat käsiinsä. Syy ei siis ollut hänen, vaan hänen kavereidensa ja niiden tyttöjen, jotka halusivat ottaa riskin ja tulla käymään heidän koulullaan. Eivätkä kaikki siinäkään joukossa edes olleet olleet tyttöjä...
"Jokaisen on myös noudatettava pukeutumis-sääntöjä! Kaikenlainen meikki on kielletty, hiuksenne harjaatte ja sitten annatte olla. Koulussa vaatetuksena saa käyttää vain koulupukua. Naiseksi pukeutuminen on hyvin ehdottomasti kielletty!" rehtori huusi Mikun naaman juuressa. Muutama oppilas rivissä tyrskähteli muistaessaan välikohtauksen. Miku oli ollut mukana niiden lukuisten koululle livahtaneiden tyttöjen joukossa tyttöjen koulupuku yllään, hiukset saparoilla ja kirjava meikki kasvoillaan johdattaen näitä tyttöjä oman poikakoulunsa takaovista sisään.
Mikua alkoi itseäänkin hymyilyttää tuo muisto.
"Enkä minä halua enää koskaan talvella nähdä, kuinka joku ottaa kaikki paitansa pois ja alkaa tanssia keskellä jalkapallokenttää!" rehtori ärähti tuijottaen Mikua yhä. Usea oppilas tyrskähti jälleen, Miku heidän mukanaan. Tuolla vanhalla ukkelilla ei selvästikään ollut hiukkastakaan huumorintajua. Mikuhan oli vain juossut keskelle kenttää, kun häneltä oli kysytty uskaltaisiko hän stripata kaikkien kavereidensa edessä jollakin yleisellä paikalla. Mutta eihän Miku ollut ehtinyt kuin heittää pois takkinsa ja paitansa, kun rehtori oli jo juossut hänen luokseen vihasta puhkuen ja naama punoittaen. Hän oli silti tienannut sievoisen summan rahaa sinä päivänä 'rohkeudestaan'.
"Kaksi ilmoitusasiaa vielä. Kaikki koulumme uudet oppilaat liittyvät joukkoomme huomisaamuna. Teidän luokallenne tulee vain yksi uusi oppilas. Yhteensä uusia oppilaita tulee 192, joista ensimmäisen luokan oppilaita 184. Huomisaamuna kaikki uudet ja vanhat oppilaat ovat juhlasalissa ja kuuntelevat opettajien esittelyn sekä kaiken informaation huolella", rehtori sanoi lähtien viimeinkin pois Mikun edestä.
"Lisäksi koulumme opettajakaarti on myös saanut lisäyksen, meillä on uusi maantiedonopettaja. Hänen nimensä on Teruki Nagata ja hän on lukion kolmannen luokan luokanvalvoja.
"Minkä kirjaimen?" Miku kysyi. Rehtori mulkaisi häntä paksujen, harmaiden kulmakarvojensa alta.
"Ei kuulu sinulle, sillä sinä olet vasta lukion toisella luokalla", rehtori kähähti virnistäen pojalle ilkeästi.
"Kuuluupas, sillä hän saattaa olla ystäväni luokanvalvoja. Ystäväni sattuu nimittäin käymään lukion kolmatta luokkaa", Miku sanoi hymyillen tyytyväisenä, kun rehtori alkoi muuttua hivenen punaisemmaksi kasvoiltaan. Hyvä, sai harmauteensa edes vähän väriä.
"Voit kysyä asiaa ystävältäsi koulun jälkeen, Tsukiyama!" rehtori ärjyi jälleen aivan Mikun kasvojen juuressa.
"Totta. Mutta ajattelin, että olisi kiva saada tietää nyt, ettei häiritsisi koko päivää tämä karmiva epätietoisuus..." Miku puheli rehtorille rauhallisesti hymyillen.
"Haluatko sinä poika hankaluuksiin heti lukuvuoden ensimmäisenä päivänä?" rehtori uhkasi vihaisena.
"En. Mutta välillä niitä ei voi välttää", Miku totesi kohauttaen olkiaan. Rehtori olisi varmaankin vääntänyt häneltä niskat nurin, jollei se olisi ollut lainvastaista.
"Hyvää päivänjatkoa teille. Opettaja Hirogawa, voitte jatkaa tästä", rehtori puuskahti hyvästit oppilaille ja viittoi luokanvalvojan astumaan edemmäs. Sitten rehtori astui arvokkaasti kumaraisen selkänsä kanssa ulos luokasta ja sulki oven perässään. Miku hymyili tyytyväisenä, hän inhosi koulunsa rehtoria ja nautti suuresti tuon vanhuksen ärsyttämisestä.
Siitä päivästä lähtien, kun Miku oli ensimmäistä kertaa astunut tämän rakennuksen pääovista sisään, hän oli inhonnut kaikkea siinä. Rehtoria, opettajia, kaikkia niitä sääntöjä, koko rakennusta, aluksi jopa kaikkia oppilaita. Mutta tavattuaan Boun, joka ei myöskään pitänyt koulun tuhannesta ja yhdestä säännöstä, joka ymmärsi hänen huumorintajuaan ja oli muutenkin samantyyppinen ihminen, hän sai ystävän. Edellisen lukuvuoden he viettivät koulussa pitkälti kahdestaan, molemmat saivat lisäksi omilta luokka-asteiltaan kavereita. Sinä vuonna Boukin oli uusi oppilas, hän oli käynyt lukion ensimmäisen luokan toisessa kaupungissa. Miku sai luokaltaan muita tuttuja, kun he alkoivat tajuta, millainen persoona hän oli ja tottuivat siihen, että hän otti elämän enemmän hauskanpidon kuin työn kannalta. Koulun ulkopuolella oli tietenkin Mikun varsinainen elämä, jossa hänen ystäväpiiriinsä ei kuulunut koulusta ketään muuta kuin Bou.
"Hyvää alkavaa lukuvuotta teille minunkin puolestani", opettaja Hirogawa sanoi. Hän oli Mikun luokanvalvoja, omaksi epäonnekseen kuten oli joskus sanonut. Miku kyllä oppi tunneilla, mutta opettajat eivät ymmärtäneet, ettei hänen aina tarvinnut kuunnella oppiakseen.
"Kun luokkamme saa uuden jäsenen, haluan teidän ottavan hänen ujon luonteensa huomioon. Hänen nimensä on Shinya Sano. Jaan teidät nyt istumapareiksi ja niiden parien kanssa te istutte koko lukuvuoden, niillä paikoilla jotka minä teille jaan. Aloitetaan Chikasta ja Kunosta, menkää te tuohon kulmaan, vierekkäisille pulpeteille", opettaja alkoi järjestää luokkaa.
Jonkin ajan kuluttua Miku oli ainut, jota ei oltu sijoitettu minnekään, eikä hänelle enää ollut pariakaan jäljellä.
"Ajattelin, että näin olisi parempi. Saat huomenna Sanon vierustoveriksesi ja toivon, että annat hänen keskittyä opiskeluunsa, sillä hän on rauhallinen ja ottaa koulun tosissaan", opettaja sanoi Mikulle katsoen tätä vakavana silmiin.
"Selvä", poika tuhahti ja istui hänelle varattuun pulpettiin. Aivan opettajanpöydän eteen, eturiviin.
"Shinyalla kävi vähän huono tuuri istumapaikan suhteen... Kuulostaa varsinaiselta tylsimykseltä..." Miku mietti naputellen kynsillään pulpettinsa kantta, kun opettaja alkoi jakaa heille oppikirjoja.
"Tsukiyama! Tuo on kiellettyä", opettaja henkäisi tuijottaen Mikun käsiä pöyristyneenä.
"Mitä? Eikö tässä laitoksessa saa edes pulpetin kantta naputtaa?"
"Sekin on häiritsevää, mutta tarkoitin kynsilakkaasi", opettaja sanoi tuijottaen yhä Mikun sormia.
"Ou", Miku sanoi raapien päätään. Hän piilotti kätensä pulpetin alle ja hymyili opettajalle viattomasti. "Leikitään, ettei minulla ole kynsilakkaa. Eihän se voi sinua oikeasti häiritä."
"Mutta Tsukiyama, se on vastoin sääntöjä", opettaja Hirogawa mutisi neuvottoman näköisenä.
"Miksi? Mitäs pahaa siinä on?" Miku kysyi.
"Sehän on meikkiä", opettaja sihahti suupielestään. Mikua alkoi naurattaa.
"Joka on sormissa. Jolla on sama vaikutus kuin jos värjäisin kynteni tussilla mustiksi. Joten ei se voi ketään häiritä", hän sanoi hymyillen huvittuneena.
"Tsukiyama, sinä olet poistanut ne huomiseen mennessä", opettaja käski ojentaen pojalle matematiikankirjan. Miku huokaisi ja otti kirjansa tyytymättömänä. Jotenkin tämän koulun kaikki huonot puolet alkoivat palata hänen mieleensä entistä selkeämpinä hänen kokiessaan ne uudestaan. Tyhjä paikka hänen vieressään oikein houkutteli nostamaan jalat sen päälle, mutta hän ei viitsinyt hankkia itselleen hankaluuksia.
Miku huokaisi jälleen ja oikein toivoi koulun loppuvan jo.
~
Välitunnilla hänen päivänsä kuitenkin kirkastui hieman, kun hän näki pirteän Boun juoksevan hänen luokseen vaaleat hiukset hulmuten.
"Hei! Miten meni ensimmäinen tunti?" Bou kysyi innoissaan. Miku näki, että toinen oli pakahtua halusta sanoa jotakin. Boulla saattoi siis olla hänelle kiinnostavaa asiaa.
"Harvinaisen hyvin. Rehtori suuttui minulle heti, hän piti minulle peräti henkilökohtaisen puheen siinä kaikkien edessä ja muistutti kaikille tapoja, joilla rikoin sääntöjä viime vuonna. Esimerkiksi se, kun pukeuduin tytöksi..." Miku sanoi naurahtaen muistolle jälleen.
"Minut rehtori meinasi pakottaa leikkaamaan hiukseni. Ne ovat juuri ja juuri pituusrajalla, uskon niiden olevan oikeastaan hieman pidemmätkin. Mutta sain silti pitää ne tämän pituisina. Hän ei tänäkään vuonna pitänyt hiusteni väristä..." Bou mutisi hypistellen hieman yli olkapäidensä ulottuvia vaaleita hiuksia. Miku oli värjännyt hiuksensa vaaleanruskeiksi, mutta ilmeisesti se oli pientä kaikkiin muihin hänessä häiritseviin tekijöihin, ettei kukaan ollut koskaan viitsinyt huomauttaa niin mitättömästä seikasta.
"Oliko tuo se asia jonka niin kovasti halusit kertoa minulle?" Miku kysyi.
"Ei. Meillä on uusi opettaja", Bou hihkaisi halaten itseään.
"Eli hän sittenkin oli teidän luokanvalvojanne! Hemmetin rehtori, ei voinut yksinkertaisesti vastata että 'uusi opettaja opettaa 3B-luokan oppilaita' vaan hänen piti alkaa uhkailla minua –"
"Kuuntele nyt!" Bou sanoi innoissaan. Miku unohti oman katkeruutensa ja katsoi ystäväänsä silmiin. Vanhempi veti syvään henkeä ja alko yhtäkkiä keinua puolelta toiselle.
"Kerro jo", Miku huokaisi.
"Hän on uskomattoman hyvännäköinen!" Bou hihkaisi ja alkoi pomppia paikoillaan. Meikittömänä, hiukset auki, koulupuvun suorat housut ja kauluspaita yllään vaaleahiuksinen ei ollut niin paljon oma itsensä kuin yleensä, mutta pirteä luonne muistutti Mikulle millainen persoona Bou oli koulun ulkopuolella.
Mikua alkoi naurattaa ja hän hymähdellen tarttui ystäväänsä olkapäästä.
"Oliko se noin tärkeää kerrottavaa? Jos joku on minun mielestäni hyvännäköinen, niin yleensä minä sanon vain 'hän on hyvännäköinen', enkä vatvo asiaa sen pidempään", hän naurahti.
"Mutta kun Teruki ei ole vain hyvännäköinen! Hän on täydellinen! Hänellä on aivan ihana puheääni, hän puhuu paljon ja on oikein mukava, ystävällinen! Niin suloinen ja hyvännäköinen samaan aikaan..." Bou höpötti halaten itseään jälleen.
"Vai niin", Miku sanoi virnistäen. Bou ei huomannut hänen ilmettään. "Minä –"
"Lisäksi, tiedätkö millainen olo tuli, kun hän jakoi minulle kirjan ja katsoi suoraan silmiin? Et voi uskoa, mutta minä meinasin valua tuoliltani alas, niin ihana katse se oli!"
"Minulla on tänä vuonna –"
"Teruki Nagata on varsin kiva nimi kaiken lisäksi. Voi, palan halusta oppia tuntemaan hänet paremmin!"
"Bou! Haluan kertoa sinulle jotain", Miku sanoi peittäen Boun suun kädellään.
"No, kerro", vaaleahiuksinen sanoi hymyillen nuoremman vedettyä kätensä pois hänen suunsa edestä.
"Minulla on huomisesta lähtien uusi vierustoveri. Joku Shinya. Hän vaikuttaa varsinaiselta idiootilta, opettaja sanoi hänen keskittyvän opiskeluun täysillä ja olevan hyvin ujo", Miku kertoi.
"Mielenkiintoista", Bou sanoi nyökäten. "Terukilla ei ole samanlainen asenne opettamiseen kuin muilla opettajilla. Hän on rento –"
"Älä sitten ole kiinnostunut siitä, että minulla tulee olemaan kurja lukuvuosi jonkun hikipingon vieressä, kun olen kaikkien opettajien silmätikkuna eturivissä", Miku sanoi kuulostaen mahdollisimman surulliselta.
"Älä naurata, vierustoverisihan saattaa olla vaikka kuinka kiva", Bou koitti piristää taputtamalla nuorempaa päälaelle.
"Minun tuurillani Shinya on joku, jota tekee koko ajan mieli vetää turpaan", Miku huokaisi.
"Enpä usko", Bou sanoi lohduttavasti.
Kellon soidessa Miku ja Bou lähtivät omiin luokkiinsa. Mikun luokanvalvoja seisoskeli oven vieressä ja tarkisti nimilistasta, että kaikki oppilaat tulivat luokkaan.
Omalle paikalleen istuttuaan Miku kääntyi olkansa yli katsomaan, missä kaikki hänen kaverinsa istuivat.
Tietenkin heidän paikkansa olivat takarivissä, kaikkien vieretysten. Mikun läheisyyteen oli siirretty oppilaat, jotka opiskelivat kaikkein rankimmin. Ehkä hänen toivottiin saavan vaikutteita hulluista ympärillään.
"Ottakaa lukujärjestyksenne esille, tutkitaan niitä hetken aikaa", opettaja Hirogawa sanoi istuutuen pöytänsä ääreen. Miku tunsi koko ajan olevansa tarkkailun kohteena ja häntä alkoi ahdistaa.
Hän otti paperille tulostetun lukujärjestyksen eteensä ja katsoi sitä hetken. Yhtä hepreaa se kaikki hänelle yhä oli. Miku ei jaksanut tarkistaa, mikä oppiaine oli kirjoitettu millekin ajalle, hän vain tyytyi näyttämään kiinnostuneelta. Hän tunsi jälleen opettajan katseen niskassaan ja katsoi entistä 'keskittyneemmin' paperia edessään.
"Onko teillä kysyttävää oppituntienne lukumäärästä?" opettaja Hirogawa kysyi. Mikun oli pakko keskittyä hetken aikaa oikeasti ihan vain tarkistaakseen, ettei hänen koko lukuvuotensa ollu vaarassa mennä päin metsää. Kun hän ei löytänyt mitään suurempaa ongelmaa lukujärjestyksestään, hän antoi jälleen aivojensa vaihtaa hieman vapaalle. Miku eli yhä kesälomassa.
~
Kun opettaja Hirogawa vihdoinkin antoi heille luvan lähteä kotiin, Miku kiiruhti ensimmäisenä ulos luokasta. Hän juoksi pihalle ja odotti Bouta siellä jonkin aikaa. Pirteä vaaleahiuksinen juoksi hänen luokseen säteillen.
"Arvaa, mitä hän sanoi?" Bou hihkui juosten kauemmas koulun ovista. Miku juoksi hänen perässään, kunnes he olivat tarpeeksi kaukana koulusta ja sen muista oppilaista.
"No? Ja kuka on 'hän'?" Miku varmisti, vaikka uskoikin jo tietävänsä vastauksen.
"Teruki tietenkin! Hän sanoi, että jos meillä on kysymyksiä, hänelle voi aina soittaa! Hänen puhelinnumeronsahan on esillä opettajaluettelossa! Joten voin soittaa hänelle milloin vain!" Bou hihkui.
"Keksi sitten hyvä tekosyy soittaa. Jos soitat ja kun hän kysyy syytä, et voi vain sanoa 'tuli sellainen olo' tai 'olen halunnut tehdä tämän jo pitkään'. Keksi joku syy puhua hänelle", Miku sanoi hymyillen.
"Tietty, enhän minäkään tyhmä ole", Bou sanoi lyöden toista kevyesti olkapäähän.
He kävelivät hetken eteenpäin sanomatta mitään.
"Tuota... eikö sinusta tunnu siltä, että tuollainen oppilas-opettaja-suhde olisi aika... epänormaali?” Miku kysyi hitaasti. “Tai, mieti nyt! Hänhän saattaa olla sinua vaikka kolmekymmentä vuotta vanhempi! Miltä hän edes näyttää?"
Bou alkoi nauraa katketakseen.
"Älä nyt naura siinä", Miku tuhahti. Hetken aikaa vielä kikateltuaan Bou selvitti kurkkuaan ja kääntyi katsomaan Mikua nauru yhä kasvoillaan.
"Teruki on varmasti vain muutaman vuoden minua vanhempi. Kyllä minä hänen ulkonäöstään osaisin kertoa, jos hän olisi liian vanha", Bou nauroi.
"No miten ihmeestä minä olisin tuon voinut tietää? En ole koskaan nähnyt koko miestä, mielessäni oli kuva jostain Arnold Swarzeneggeristä, kun sinä aina niin korostat pitäväsi miehekkäistä miehistä", Miku mutisi ja Bou alkoi nauraa kahta kovemmin.
"Teruki ei ole lähelläkään Arnoldia, onneksi!" Bou sai sanottua naurunsa lomasta. Miku raapi päätään ja huokaisi.
"Okei, selvä on. Vaihdetaan aihetta. Mitä tehdään tänään? Mennään kaupungille, tavataan viideltä ostoskeskuksella? Mutta käydään kotona ennen sitä", Miku ehdotti yhä nauravalle Boulle.
2. luku - Se tyttö-poika
Bou heitti koululaukkunsa sängylle. He olivat saaneet vain kirjoja ja lukujärjestykset tänään, huomenna koulupäivä kuluisi lukujärjestyksen mukaan. Ei ollut tullut kotitehtäviä vielä, joten hän voisi hyvillä mielin lähteä kaupungille Mikun kanssa.
Bou otti vaatekaapistaan itselleen tyttöjen koulupuvun ja mustat polvisukat, jotka hän puki ylleen, haki työpöytänsä laatikosta meikkipussinsa sekä hiusharjansa ja alkoi laittaa itseään kuntoon. Hän meikkasi ihonsa sekä silmänsä ennen kuin alkoi harjata suoria hiuksiaan selviksi.
Bou nautti ulkonäkönsä parantelusta paljon. Oli ihana nähdä itsensä niin kauniina, niin erilaisena kuin koulussa. Oli ihana nähdä, kuinka hänen silmänsä alkoivat näyttää suuremmilta, kuinka hän itse alkoi näyttää suloisemmalta koko ajan meikatessaan pidemmälle.
Hän teki kaksi saparoa päälaelleen ja vilkaisi nopeasti itseään peilistä ennen kuin lähti pois huoneestaan pienen mustan olkalaukun kanssa.
Lyhyt kävelymatka ostoskeskukselle taittui hieman hitaammin matalakorkoisilla korkokengillä kuin koulukenkien kanssa. Niinpä Bou varasi enemmän aikaa kuin yleensä matkaansa ja oli perillä viisi minuttia etuajassa. Hän astui ostoskeskuksen edessä olevalle terassille ja istuutui eräälle tuolille pöydän ääreen. Kyllä Miku hänet siitä löytäisi.
Pöydissä hänen ympärillään istui paljon väkeä. Oli melko täyttä. Oli pariskuntia, perheitä, liikelounaita, ystävyksiä kahdestaan tai suuremmalla porukalla. Boun lisäksi vain yksi poika istui erään pöydän ääressä yksin. Poika oli painanut päänsä, eikä Bou nähnyt hänen kasvojaan. Kiiltävänmustat hiukset tällä oli.
Bou käänsi katseensa pöytään edessään ja uppoutui omiin ajatuksiinsa. Uusi opettaja oli kuin unelmien ilmestys, ei kukaan mies ollut tehnyt sellaista vaikutusta Bouhun edes puhumatta henkilökohtaisesti hänen kanssaan koskaan ennen. Jokin Terukissa vain oli niin miellyttävää!
Ne hiukset... Tummanruskeat. Pitkähköt. Tyylikkäät. Hyvännäköiset.
Ne kasvot! Upeat ja komeat!
Ja jopa se ääni. Ihanaa kuunneltavaa. Teruki olisi suloinen, vaikka kuinka vakavasti selittäisi mistä tahansa asiasta.
Miten Bou pystyisi keskittymään koulunkäyntiin tämän vuoden, kun olisi niin paljon kiinnostavampaakin katseltavaa taulun edessä?
"Hei", Miku sanoi istuessaan vastapäiselle tuolille aivan sen yksin istuneen mustahiuksisen pojan lähelle. Tuntematon poika kohotti katseensa pöydästä, vilkaisi Mikua ja käänsi katseensa takaisin pöytään. Yhtäkkiä poika kääntyi nopeasti katsomaan Mikua uudestaan. Hän tutki vaaleanruskeahiuksisen pojan ulkonäköä tarkkaan. Bou päätti olla mainitsemasta asiasta Mikulle.
"Miksi sinun piti tulla istumaan tänne? En ollut huomata sinua", nuorempi tuhahti haroen otsatukkansa. Hän oli kääntänyt hiuksiaan latvoista ja vaihtanut ylleen mustan t-paidan ja farkkucaprit.
"Ajattelin, että olisi mukavampi istua tässä, niin kuin me yleensä aina teemme", Bou selitti. Miku näytti ymmärtävän ja vilkaisi mustahiuksista poikaa, joka yhä silloin tällöin vilkuili häntä tutkivasti. Kun poika tajusi Mikun huomanneen hänen tuijottelunsa, hän punastui ja kääntyi katsomaan vastakkaiseen suuntaan. Mikun kulmat kurtistuivat hieman.
"Mitäs teit kotona?" hän kuitenkin kysyi vaaleahiuksiselta pian.
"Laittauduin. Ei minulla ollut aikaa muuhun", Bou sanoi suoristellen hamettaan.
"Minä söin", Miku kertoi.
"Mitäs söit?" Bou kysyi pirteästi. Miku huokaisi.
"Sinulla on aina niin outoja kysymyksiä", hän nauroi, mutta vastasi silti. "Leipää. Äiti yritti saada minua jäämään illalliselle, mutta sanoin syöväni jotain kaupungilla. Hän ei ollut kovin iloinen. Hän olisi halunnut minun pitävän hänelle seuraa, kunnes isä tulee kotiin jostakin neuvottelusta. Eli minun olisi kuulunut olla koko ilta kotona."
Bou naurahti kuvitellessaan Mikun istumaan perheinensä ruokapöydän ääreen. Ei sinänsä ettäkö se olisi ollut jotenkin epätavallista, pojan vanhemmat halusivat usein koko perheen syövän yhdessä, mutta Miku ei omien sanojensa mukaan ainakaan erityisemmin nauttinut noista ruokahetkistä.
"Siinä ei ole mitään hauskaa. Et tiedä millaista se on, kun vanhemmat eivät ole koskaan kotona samaan aikaan kanssani ja sitten kun he ovat, sen kuuluisi olla suurin juhla maailmassa? Ei se koskaan ole, aina silloin me keskustelemme tylsistä asioista, isä ja äiti kertovat miten menee töissä ja minun pitäisi kertoa, mitä minä teen koulussa... Akane näyttää tuhat piirtämäänsä kuvaa, häntä kyllä kehutaan, mutta minä joudun joka kerta näyttämään vähintään yhden jälki-istuntolapun ja he moittivat minua. He eivät tajua, kuinka väärinymmärretty minä olen koulussa, eivätkä kuinka umpihölmö rehtori meillä on", Miku valitti nojaten poskeaan kämmeneensä.
"Minulla ei ole tuollaisia ongelmia. Minä olen meistä kahdesta se kiltti, sinä se paha", Bou sanoi vitsaillen. Hän hymyili niin suloisesti kuin osasi ja Miku alkoi nauraa.
"Varsin paha. Haluan vain ulos siitä kaavoihin kangistuneesta menosta, joka meidän koulussamme vallitsee. Mutta vanhempani eivät anna minun vaihtaa koulua kesken lukion. Olisin missä tahansa muualla mieluummin", Miku huokaisi.
"Minusta tuntuu, että tänä vuonna viihdyn koulussa mainiosti. Lähinnä opettajan takia, en voi uskoa miten jännittävää tämä on! En ole pitkään aikaan ajatellut kenestäkään näin, en varmaankaan koskaan näin voimakkaasti ennen kuin olen vaihtanut edes yhden sanan hänen kanssaan!" Bou sanoi haaveilevasti.
3. luku - Se mustatukkainen poika
Boun selittäessä lisää Terukista, Miku vilkaisi lähellään istuvaa poikaa ja jätti tämän jälleen kiinni tuijottelusta. Miku mulkaisi toista pahasti ja tuntematon poika käänsi katseensa pöydän pintaan. Miksi tuo tuijotti häntä koko ajan?
Hän katsoi jälleen Bouta, joka puhui omiaan. Hän ei jaksanut kuunnella hehkutusta uudesta opettajasta, jota ei ollut koskaan nähnytkään. Hän tyytyi keikkumaan tuolilla ja katselemaan ympärilleen.
"Anteeksi?"
Miku kääntyi kulmat kurtussa katsomaan häntä tuijotellutta mustahiuksista poikaa, joka oli juuri puhunut hänelle.
"Mitä?" Miku tokaisi.
"Käytkö sinä Moriyaman poikalukiota?" poika kysyi epäröiden hieman. Miku katsoi häntä epäillen. Poika katsoi häntä silmiin syvänruskeilla silmillään. Suurehkot huulet, alahuulen kiersi hopeinen rengas oikealta puolelta. Vahva, siisti rajaus silmien ympärillä, yllään mustat farkut ja musta-puna-raidallinen hihaton paita, kiiltävänmustat hiukset tyylikkääseen malliin leikattuna. Mielenkiintoiselta vaikuttava henkilö.
"Käyn", Miku vastasi hieman hämillään. Miksi joku ventovieras tuli kyselemään häneltä tuollaista? Ja mistä ihmeestä tuo poika tiesi, mitä koulua Miku kävi?
"Mitä luokkaa?" poika kysyi emmittyään hetken.
"Se ei kuulu sinulle", Miku vastasi katsellen yhä poikaa kiinnostuneena päästä varpaisiin.
"Mikä sinun nimesi on?" poika kysyi saatuaan rohkeutta, kun Miku kuitenkin vastasi hänen kysymyksiinsä. Kuinkakohan vanha tuo poika oli? Tyylikkäästi muotoillut hiukset hän omasi. Hän selvästi halusi näyttää hyvältä ja onnistuikin siinä varsin hyvin.
"Sekään ei kuulu sinulle", Miku vastasi katsoen poikaa silmiin.
"Olen vain utelias. Näin sinut tänään Moriyaman lukion koulupuku ylläsi, kun kävelin kaupungilla. Ja koska olen itsekin juuri vaihtanut sen koulun oppilaaksi –"
"Mikä sinun nimesi on?" Miku kysyi nopeasti. Pojan huulille kohosi pieni hymy.
"Ei kuulu sinulle", hän vastasi.
Miku piti tuosta pojasta. Häntä alkoi itseäänkin hymyilyttää ja hän ojensi kätensä.
"Olen Miku. Moriyaman lukio 2C."
Uusi tuttavuus tarttui Mikun käteen ja puristi sitä nopeasti.
"Kanon. Moriyaman lukio 2C, näin minulle ainakin ilmoitettiin", mustahiuksinen sanoi hymyillen hieman ujosti.
Hetken aikaa pojat vain katselivat toisiaan.
"Anna minä arvaan... Oikea nimesi on Shinya Sano?" Miku ehdotti hymy huulillaan. Bou katsoi heitä kahta kiinnostuneena.
"Kyllä... Mistä ihmeestä sinä sen tiesit?" Kanon kysyi näyttäen hyvin hämmästyneeltä.
"Luokanvalvojani kertoi minulle, että saisin vierustoverikseni ujon, koululle elämänsä omistaneen Shinya Sanon. Se olet siis sinä!" Miku innostui. Kanon ei vaikuttanut lainkaan sellaiselta tyypiltä, kuin opettaja Hirogawa oli väittänyt.
"Et sinä kyllä vaikuta ollenkaan sellaiselta", Miku sanoi hymyillen.
"Minusta hän vaikuttaa ujolta, mutta ei koululle omistautuneelta", Bou sanoi tähän väliin. Miku ja Kanon kääntyivät katsomaan häntä.
"Hän on Bou. Ystäväni. Hän on vuoden vanhempi kuin minä", Miku esitteli vaaleahiuksisen ohimennen. Bou vilkutti iloisesti Kanonille, joka kohotti kätensä tervehdykseksi hieman hämmästyneenä.
"Mistä sinä päättelet Kanonin olevan ujo?" Miku kysyi. Hän osoitti Kanonille paikkaa vieressään. Hitaasti mustahiuksinen nousi paikaltaan ja istui Mikun osoittamalle tuolille. Hän näytti epäröivän hieman, mutta olipahan tarpeeksi halukas saamaan uusia tuttavuuksia, ettei viitsinyt kieltäytyäkään.
Mikua hymyilytti.
"Hän on. Hänellä meni hyvin kauan ennen kuin sai kysyttyä käytkö sinä tosiaan Moriyaman lukiota. Ei rohkealta ihmiseltä olisi mennyt niin pitkään", Bou kertoi hymyillen koko ajan suloisesti.
"Mutta ujo ihminen ei olisi kysynyt ollenkaan, vaan olisi tehnyt päätelmänsä vasta huomenna koulussa", Miku haastoi.
"Kyllä minä olen ujo", Kanon sanoi kaivaen jotakin mustien farkkujensa taskusta. Hän veti esiin tupakka-askin ja poimi sieltä yhden tupakan, jonka hän vei huuliensa väliin.
"Tupakka rohkaisukeinona", Miku mietti katsoen, kuinka Kanon etsi itselleen vielä sytkärin.
"Ei kai haittaa, jos poltan tässä?" mustahiuksinen kysyi vilkaisten Mikua. Hetken kuluttua hän tajusi myös katsahtaa Bouta.
"Ei tietenkään. Voisin itseasiassa itsekin polttaa yhden", Miku mietti etsien omaa tupakka-askiaan. Kanon oli kuitenkin nopeampi ja ojensi omaa askiaan pojalle, joka kuitenkin pudisti päätään.
"Ei sinun tarvitse. Kiitos kuitenkin", Miku sanoi ottaessaan omasta askistaan tupakan ja vaaleanpunaisen sytkärin, jota hän säilytti siellä.
Kanon nyökkäsi ja tarjosi Boullekin, joka kuitenkin pudisti päätään.
"Ei kiitos. Ei tee mieli nyt", tämä sanoi suoden mustahiuksiselle suloisen hymyn. Kanon kohautti olkiaan ja pisti askin taskuunsa. Hän sytytti oman tupakkansa ja he Mikun kanssa hiljaisina polttivat tupakkansa. Bou vain katseli heitä kiinnostuneena. Tuo tutkiva katse alkoi käydä Mikun hermoille.
"Onko sinun pakko?" hän kysyi hiljaa. Boun katseessa oli jotakin niin tuttua, se viestitti jostakin. Miku ei vain harmikseen muistanut mistä.
"Mitä?" Bou kysyi viattomasti.
"Katsoa tuolla tavalla?" Miku mutisi tumpaten tupakkansa terassin lattiaan. Bou mulkaisi häntä moittivasti.
"Millä tavalla?" vaaleahiuksinen kysyi kääntyen katsomaan taivasta. Miku tyytyi vain pudistamaan päätään.
"Onko huomenna rankka koulupäivä?" Bou vaihtoi aihetta katsoen Mikua silmiin.
"Tavallinen. Ei ensimmäinen viikko ole koskaan rankka, tunnit käytetään siihen, että keskustellaan tulevien kurssien sisällöistä. Kivaa kun ei tarvitse keskittyä mihinkään", Miku sanoi. Kanon kurottautui tumppaamaan tupakkansa viereisen tyhjän pöydän tuhkakuppiin.
"Jep. Yleensä minä keskityn ensimmäisinä päivinä, mutta nyt minusta vähän tuntuu, etten pysty siihen... Teruki on liian kiinnostava", Bou siirtyi jälleen haavemaailmaansa. Miku tiesi, että vaaleahiuksinen halusi keskustella uudesta opettajasta hänen kanssaan, mutta koska ei ollut vielä tavannut Terukia, hän ei edes halunnut puhua tästä. Niinpä hän odottaisi huomiseen ja keskustelisi Boun kanssa kunnolla vasta sitten.
Kanon katseli heitä vuorotellen sanomatta mitään.
"Joko sinä tiedät jotakin uudesta koulustasi?" Miku kysyi kääntyen katsomaan uutta tuttavuuttaan.
"Minäkö?" Kanon kysyi häkeltyneenä. Kyllä hän taisi sittenkin olla hieman ujo. Hiljainen ja ujo... Miku katseli Kanonia miettien, oliko toinen tutustumisen arvoinen. Ulkomuodoltaan ehdottomasti. Mutta hiljainen ja ujo... Kanonista ei koskaan tulisi Mikun ystävää, jos hän olisi noin erilainen perusluonteeltaan. Mutta ehkä se oli vain alkuvaikutelma? Tutustumisen ujoutta? Puhuessaan hän vaikutti kuitenkin niin mielenkiintoiselta henkilöltä, että ainakin nyt aluksi Miku mielellään tutustuisi häneen.
"Kukapa muukaan", Miku vastasi. Kanonin posket näyttivät punehtuvan hieman.
"En. En tiedä oikeastaan mitään. Vain sen, että minun on käytettävä koulupukua ja käyttäydyttävä asiallisesti", Kanon sanoi hetken kuluttua. Mikun huulille kohosi naurava hymy.
"Et todellakaan tiedä mitään", hän totesi. "Moriyaman poikalukio. Ensimmäisenä minulle tulee mieleen se rehtori... Voisin hirttää hänet, jos vain löytäisin niin heiveröisille vanhuksille tarkoitetun hirttoköyden jostain. Rehtori on –"
"– kuusikymppinen mies, joka johtaa koulua arvokkaasti ja määrätietoisesti?" Bou lopetti Mikun lauseen.
"Kaukana siitä! Hän on ainakin kahdeksankymmentä, eikä todellakaan johda koulua arvokkaasti tai määrätietoisesti, vaan piinaamalla ja kiduttamalla!" Miku huudahti.
"Miksi suhtaudut häneen noin negatiivisesti?" Kanon kysyi häivä huvittuneisuutta äänessään Mikun reaktiosta johtuen.
"Voin luvata sinulle, että hän ajattelee minua yhtä lämpimin tuntein kuin minä häntä", Miku mutisi sylkäisten terassin kaiteen yli. Kanon näytti hieman hämmästyneeltä, mutta silti ymmärsi selvästi, mitä Miku tarkoitti.
"Muuten, jos tulet kouluun tuon näköisenä, sinut erotetaan", Miku vihjaisi katsoen merkitsevästi Kanonia. Mustahiuksinen hämmästyi ja vilkaisi vaatetustaan.
"On muuten kokemusta", Miku lisäsi. Kanon naurahti.
"Minullahan olisi koulupuku", mustahiuksinen sanoi vilkaisten Mikun silmiä nopeasti.
"Tarkoitin meikkiäsi ja hiuksiasi. Koulussamme kenelläkään ei saa olla meikkiä, on koulupukupakko ja hiukset täytyy harjata ja sitten antaa olla. Rakkaan rehtorimme sääntö, jota minä en niin mielelläni noudattaisi", Miku kertoi asetellen kampaustaan.
Kanon huokaisi.
"Niinpä..." ruskeahiuksinen mutisi nousten ylös. "Menen hakemaan juotavaa."
~
Miku palasi hetken kuluttua pöytään mukanaan suuri lasillinen vettä. Bou selitti innoissaan Kanonille jotakin.
"– ja se on harmaa, jolla on mustia raitoja", Bou hihitti. Kanoninkin kasvoilla oli naurava hymy, mikä oli uutta Mikulle. Mustahiuksinen oli ihan hyvännäköinen nauressaankin.
"Puhutteko te minun hamsteristani?" Miku kysyi istuutuessaan takaisin omalle paikalleen. Molemmat nyökkäsivät.
"Miksi?" hän kysyi kurtistaen kulmiaan.
"Bou otti puheeksi", Kanon vastasi kohauttaen olkiaan. Miku nyökytteli ja otti kulauksen vesilasistaan. Uusi tuttavuus tutustui nopeasti. Ainakin hän jo sujuvasti kutsui Bouta Bouksi.
"Ette mitään omituisempaa aihetta keksineet?" Miku kysyi vielä hymyillen vesilasiinsa.
"Minä vain halusin näyttää Kanonille sinun söpön puolesi. Et sinä oikeasti ole tuollainen kovanaama kuin mitä esität", Bou sanoi hymyillen suloisesti tapansa mukaan.
Miku tunsi poskiensa punehtuvan hieman ja katsoi vaaleahiuksista pahasti.
"Lopeta ajoissa, niin minä en suutu", hän sanoi ottaen jälleen kulauksen lasistaan.
"Tuota minä juuri tarkoitan. Et sinä ole oikeasti tuollainen, kun sinut oppii tuntemaan", Bou sanoi tietäväisesti. Miku mulkaisi häntä murhaavasti.
"Menen hakemaan juotavaa", Kanon ilmoitti.
"Jos menet vettä hakemaan, niin juo tästä vain. Kyllä tästä riittää", Miku sanoi työntäen puolitäyden vesilasin Kanonin eteen. Mustahiuksinen katsoi lasia hetken ja päätti sitten luottaa Mikuun. Hän otti lasin ja joi kulauksen.
"Kiitos", hän sanoi hymyillen pienesti. Sitten hän vilkaisi Bouta.
"Miten te tunnette toisenne?" hän kysyi katsoen Mikua ja Bouta vuorotellen silmiin.
"Me käymme samaa koulua", Miku vastasi. Kanon kurtisti kulmiaan.
"Eikö Moriyama ole poikakoulu?" hän kysyi vieden vesilasin huulilleen.
"Bou on poika", Miku sanoi katsellen kynsiään.
Kanon näytti tukehtuvan veteensä. Miku tyrskähti ja alkoi sitten nauraa hullun lailla eikä Boukaan voinut estää kikatusta karkaamasta huuliltaan.
Kanon tuijotti hetken pöytää ja kohotti sitten hitaasti katseensa Boun silmiin.
"Anteeksi", Kanon mutisi vaaleahiuksiselle punastuen. Vanhin vain pudisteli päätään, Kanon oli painanut katseensa pöytään.
"Älä nyt nolostu! Bou ei voisi olla onnellisempi!" Miku nauroi pörröttäen Kanonin hiuksia. Se sai poikaan vähän eloa, sillä hän ei tainnut haluta kampauksensa sotkeentuvan. Hän oli aivan punainen kasvoiltaan.
"Tuo oli kohteliaisuus", Miku nauroi Kanonin parannellessaan kampaustaan vaitonaisena, hyvin ujon näköisenä. Bou ei osannut muuta kuin hymyillä onnellisena.
"Anteeksi", Kanon vielä sanoi.
Mikua nauratti yhä.
"Voit lohduttautua sillä, että et ollut ensimmäinen erehtynyt", hän sanoi kaivaen tupakka-askinsa jälleen esille.
"Et kai sinä taas aio polttaa yhtä?" Bou hämmästeli.
"En. Tarkistan vain montako on jäljellä", Miku sanoi. "Vain neljä! Tutustu äkkiä siihen Terukiin, jotta hän voi ostaa meille tupakkaa!"
Bou alkoi nauraa, Miku hymyili ja Kanon katseli häntä pieni hymy huulillaan.
"Miksi sinä hymyilet? Ethän sinä tiedä, mistä puhumme", Miku sanoi ilkeästi mustahiuksiselle. Bou katsoi Mikua järkyttyneenä. Hän avasi jo suunsa puolustaakseen heidän uutta tuttavuuttaan, mutta Kanon ehti vastata ensin.
"Olen vain iloinen siitä, että tutustuin teihin heti. En yleensä koskaan tutustu kehenkään uudessa paikassa kuin vasta aikaisintaan kahden viikon kuluttua", Kanon kertoi hieman ujo ilme kasvoillaan. Miku katsoi häntä hetken vinosti hymyillen.
"Hyvä vastaus. En tosissani kysynyt sinulta tuota, halusin vain tietää kuinka sinä puolustaisit itseäsi, jos joku alkaisi simputtaa", Miku sanoi hymyillen. Bou katsoi häntä kulmiensa alta.
"Älä pelottele häntä", vaaleahiuksinen varoitti.
"Ei ollut suunnitelmissa. Mutta meidän koulussamme on paljon ilkeitä ihmisiä. Älä ystävysty heidän kanssaan, joudut vain hankaluuksiin", Miku neuvoi Kanonille.
"Minä puolestani varottaisin sinua liiallisesta Mikun kanssa hengailusta. Hänen kanssaan vasta joutuukin hankaluuksiin", Bou kiusoitteli. "Hän vietti koko viime vuoden rehtorin silmien alla jälki-istunnoissa. Aina hän oli häirinnyt oppituntia jotenkin, keksinyt stripata koulun kentällä tai sitten hän oli ajautunut tappeluun jonkun idiootin kanssa –"
"Aivan, jonkun idiootin kanssa. En minä kivojen ihmisten kanssa tappele. Sitä paitsi, heidän ei kannattaisi haastaa riitaa. Ärsyttäjät saavat turpiinsa", Miku puheli tutkiskellen jälleen kynsiään. Hän vilkaisi Kanonia, joka katsoi häntä neutraalisti.
“Jep.
Todella hyvännäköinen.”
4. luku - Se vanhin poika
"Ja nyt toivotamme tervetulleeksi uuden maantiedon opettajamme, luokan 3B luokanvalvojan Teruki Nagatan", rehtori sanoi mikrofoniin. Terukin huulilla oli hienoisesta jännityksestä johtuen pieni hymy, kun hän asteli rehtorin luo. Oppilaat katsoivat häntä kaikki hyvin vakavan näköisinä. Teruki erotti ihmisten joukosta oman luokkansa oppilaiden seasta edes yhdet iloisesti hymyilevät kasvot. Se oli se eturivin vaaleapäinen poika.
"Minä sanoin, että toivotamme tervetulleeksi", rehtori murahti mikrofoniin ja oppilaat taputtivat hetken. Pian koko salissa oli jälleen aivan hiljaista. Eräs oppilas nousi yllättäen seisomaan.
"Hei, taputetaan nyt kunnolla, kun meillä on kerrankin opettaja, joka näyttää ja vaikuttaa normaalilta ihmiseltä, eikä aivokuolleelta niin kuin nuo kaikki muut!" vaaleanruskeahiuksinen poika kehotti nauravaisesti hymyillen. Muutama innostui hymyillen taputtamaan hänen kanssaan. Teruki naurahti katsellessaan hänelle taputtavia ihmisiä.
"Tsukiyama, istu alas!" rehtori ärähti ja poika yhä hymyillen istui takaisin paikalleen.
Rehtori viittoi Terukia astumaan mikrofonin luo ja siirtyi itse pois tieltä. Teruki sääti mikrofonia omien kasvojensa korkeudelle ja naurahti jälleen.
"Hei kaikille. Hyvä, jos en vaikuta aivokuolleelta", hän sanoi ja muutama oppilas naurahti.
"Minä en tosiaan tunne teistä vielä ketään, ettekä te tunne minua, mutta tämän päivän aikana teen jokaisessa luokassa lyhyen käynnin ja sitten voitte kysyä jotakin. Jos nyt ikinä mitään tulee mieleenne. Näin aluksi tämä koulu vaikuttaa mielestäni oikein mukavalta ja toivon oppilaiden tekevän ajastani täällä vielä mukavamman. Maantiedosta sen verran, että pidin siitä ala-asteelta lähtien ja toivon edes jonkun teistä pitävän siitä yhtä paljon kuin minä pidän. Tai ehkä minä saan jonkun teistä innostumaan. Kiitos, nähdään myöhemmin tänään", Teruki sanoi ja sulki mikrofonin.
~
"Siinä meni 2B... Seuraavana 2C."
Teruki oli vieraillut jo kuudessa luokassa ja jokainen niistä oli ollut täysin samanlainen. Oppilaat istuivat penkeissään, ehkä joku heistä sai suunsa auki ja kysyi jotakin, mutta suurimmaksi osaksi kaikki vain istuivat hiljaa ja katsoivat häntä kulmiensa alta. Olivatko kaikki tämän koulun oppilaat näin ankeita?
Hän avasi 2C-luokan oven ja kaikkien päät kääntyivät häntä kohti.
"Haa! Teruki!" hihkaisi opettajanpöydän edessä istuva poika. Terukin suupielet nytkähtivät pienesti, tuo oli se sama poika, joka oli aamunavauksessa kannustanut muita taputtamaan hänelle.
"Tsukiyama, hiljaa", 2C luokan luokanvalvoja suhahti pojalle äkäisesti. Teruki kätteli luokanvalvoja Hirogawaa ja siirtyi seisomaan opettajanpöydän taakse.
"Hei kaikille. Muistatte ehkä minut juhlasalista, olen teidän uusi maantiedon opettajanne Teruki Nagata. Jos joku nyt haluaa kysyä jotakin niin sitten kysyy, en usko voivani kertoa itsestäni teille oikein mitään. Opimme tuntemaan toisiamme pikkuhiljaa, ettekä te tee mitään sellaisilla tiedoilla kuin minun pituus ja painoni nyt näin esimerkkinä", Teruki sanoi hymyillen ystävällisesti.
"Niinkö? Minä kun olin juuri kysymässä paljonko painat ja kuinka pitkä olet", eturivin vaaleanruskeahiuksinen poika sanoi hymyillen. Hän omasi hauskat kasvot, hymyillessään hän todella hymyili aidosti. Ja hän näytti hymyilevän taukoamatta. Elämäniloinen nuori, vierustoverinsa ei näyttänyt niin iloiselta. Mustahiuksinen poika hymyili katsoessaan tuota iloista vierustoveriaan, mutta muuten näytti varsin neutraalilta. Tosin mustahiuksinen olikin eräs niistä uusista, ehkei vierustoveri vielä ollut kerennyt tartuttaa intoaan häneen.
"Mikä sinun nimesi on?" Teruki kysyi tuolta eturivin vaaleanruskeahiuksiselta pojalta.
"Miku, hauska tutustua", poika sanoi naurava hymy huulillaan.
"Mikä ihmeen Miku?" luokanvalvoja älähti. "Akiharu Tsukiyama sinä olet, älä valehtele uudelle opettajalle!"
Siinä samassa Mikuna itsensä esitelleen pojan vieressä istunut mustahiuksinen poika kääntyi voitonriemuisena katsomaan häntä.
"Akiharu!" poika naurahti ja Miku mulkaisi luokanvalvojaansa kulmiensa alta. "Akiharu Tsukiyama, siinä vasta nimi. Sinun nimesi sopii sinulle, ettäs tiedät. Älä luulekaan, etten kutsu sinua Akiharuksi, tai edes vähintään Tsukiyamaksi", mustahiuksinen kiusoitteli Mikua nauraen.
"Kanon, lyön sinua jos et ole hiljaa", Miku uhkasi – mitä luultavammin leikkimielisesti – suoristaen selkänsä. Mustahiuksisen nimi oli siis Kanon? Luultavasti jonkintasoinen lempinimi sekin, ei kenenkään oikea nimi ollut Kanon.
"Te kaksi, olkaa hiljaa", opettaja Hirogawa komensi vakavana.
"Onko pakko olla hiljaa, jos haluaa kysyä Terukilta jotakin?" Miku kysyi. Hänen luokanvalvojansa näytti neuvottomalta.
"No, ei... Mutta sinun täytyy sitten tosiaan kysyä jotakin järkevää, eikä –"
"Hyvä! No, Teruki! Tykkäätkös meistä jo paljon?" Miku kysyi innoissaan. Teruki naurahti.
"Ehkä", hän vastasi.
"Kuinka pitkä sinä olet?" Miku kysyi.
"Ainakin pidempi kuin sinä."
"Kuinka vanha sinä olet?"
"Olen sinua muutaman vuoden vanhempi. En kuitenkaan kovin montaa."
"Viisi vuotta? Enemmän vai vähemmän?"
"Enemmän. Luulisin", Teruki vastaili hymyssä suin.
"Vastaatko sinä aina noin epätarkasti?" Miku kysyi.
"Riippuu mihin pitää vastata. Jos oppilas kyselee henkilökohtaisuuksia, niin silloin minä ainakin vastaan epätarkasti."
"Ai. Eipä minulla sitten muuta", Miku totesi ja alkoi keikkua tuolillaan.
Teruki istui hetken paikoillaan, kukaan ei näemmä täälläkään halunnut kysyä enää mitään.
"Minäpä tästä lähdenkin nyt sitten, muutama luokka vielä käymättä", Teruki ilmoitti siirtyen luokan ovelle.
"Heippa Teruki", Miku huikkasi hänen selkänsä takaa. Ovesta ulos päästyään Teruki naurahti. Hän oli tainnut löytää lempioppilaansa tästä koulusta.
5. luku - Utelias vai tiedonhaluinen?
~Aikaisemmin samana päivänä~
Koulun juhlasali alkoi olla jo melko täynnä oppilaita. Miku katsoi raollaan olevasta ovesta sisälle saliin, hänen luokkansa astuisi sisään seuraavana.
"Mitä täällä nyt sitten tapahtuu?" Kanon kuiskasi hänen takaansa. He seisoivat kaikki 2C-luokan oppilaat jonossa juhlasalin ovella ja odottivat lupaa astua sisään. Aula juhlasalin ovien luona oli täynnä poikia lähinnä lukion kolmannelta, jotka pääsisivät sisään vasta jonkin ajan kuluttua. Miku erotti Boun vaaleat hiukset melkein huoneen toisessa päädyssä. Ei juttelemisen mahdollisuutta siis.
"Rehtori toivottaa kaikki uudet oppilaat tervetulleiksi ja esittelee uudet opettajat. Tänä vuonna uusia on vain yksi, se Teruki. Se josta Bou puhui koko eilispäivän. Vihdoinkin saan nähdä hänet!" Miku selitti innostunut hymy huulillaan.
"Sinä näytät tänään erilaiselta kuin eilen", Kanon sanoi katsellen Mikun kasvoja tutkivasti.
"Entä sinä sitten! Minä en aluksi edes tajunnut, että se olit sinä, joka viereeni istui", Miku älähti.
"En minä niin erinäköinen ole", Kanon sanoi hieman epävarmasti.
"Kyllä sinä olet", Miku sanoi. Heidän luokanvalvojansa käski oppilaitaan olemaan hiljaa ja päästi heidät sisälle juhlasaliin. Miku ja Kanon kulkivat peräkanaa opettajan osoittamille paikoille ja istuutuivat niille. Kaikki salissaolijat keskustelivat keskenään hiljaisilla äänillä.
"Silmäni vain näyttävät pienemmiltä ja hiukseni elottomammilta", Kanon puolusteli omaa neutraalia ulkonäköään.
"Hyvältä sinä näytät, mutta erilaiselta. Siinä kaikki", Miku sanoi kurkottaen kaulaansa nähdäkseen joko Bou oli päässyt sisälle. Ei ilmeisesti, vaaleaa päätä ei näkynyt missään. Hän kääntyi takaisin Kanoniin päin.
"Milloin sinä olet syntynyt?" mustahiuksinen kysyi.
"Tammikuussa, viides päivä."
"Mikä sinun oikea nimesi on? Se ei varmaankaan ole Miku, jos en väärin arvaa?" Kanon kysyi.
"Sinä oletkin varsin utelias", Miku naurahti ristien kätensä rinnalleen. "Entäs jos en halua kertoa oikeaa nimeäni?"
"Sinä tiedät minun oikean nimeni jo, olisimme tasoissa", Kanon sanoi vitsailevasti hymyillen. Kuitenkin hänen kasvoiltaan paistoi uteliaisuus, joten hän tosiaan halusi tietää.
"Sinä tiedät minun syntymäpäiväni, minä en tiedä si–"
"Heinäkuun viides", Kanon vastasi ennen kuin Miku edes ehti kysyä.
"En aio kertoa oikeaa nimeäni. Hauskaa, kun on edes joltain salaisuutena. On jännittävämpää elää niin, ettei joku tuttuni tiedä oikeaa etunimeäni! Hah", Miku naureskeli hymyillen leveästi.
"Mutta kaikki ystäväsi kutsuvat sinua lempinimelläsi? Voin tehdä poikkeuksen ja kutsun sinua oikealla etunimelläsi. Tai sukunimelläsi, sekään ei kuulosta hassummalta vaihtoehdolta", Kanon sanoi hymyillen.
"Sinä saat luvan kuulua siihen joukkoon, joka kutsuu minua Mikuksi. Vain minua usein ärsyttävät henkilöt kutsuvat minua oikealla nimelläni, joten jos sen joskus saat tietää pyydän, ettet käytä sitä", Miku sanoi melko vakavissaan. Oli totta, ettei kukaan hänen läheisistä ystävistään koskaan kutsunut häntä Akiharuksi, kaikille ystävilleen hän oli aina vain Miku. Oli ollut jo hyvin kauan.
"Tuollaisella salailuilla sait minut vain entistä uteliaammaksi. Nyt en saa tältä rauhaa koko päivänä", Kanon naurahti. Miku hymyili tyytyväisenä.
Kaikki alkoivat jo olla salissa ja rehtori nousi puolentoista metrin korkuiselle lavalle pieniä portaita pitkin. Hän napsautti mikrofonin päälle ja köhäisi siihen. Tuo pieni köhäys yltyi pahemmanlaatuiseksi yskäksi, eikä Miku voinut estää vahingoniloista nauruaan karkaamasta lähellään istuvien korviin. Luokanvalvoja katsoi häntä pahasti.
Saatuan yskänsä hallintaan rehtori luetteli kaikkien uusien oppilaiden nimet. Jokainen heistä vuorollaan nousi seisomaan ja Kanon näytti hieman jännittyneeltä. Rehtorin lausuessa hänen nimensä, Kanon nousi ylös kuten kaikki muutkin olivat tehneet ja istuutui sitten alas huokaisten helpottuneena.
Seuraavaksi rehtori kertasi koulun järjestyssääntöjä hieman, kertoi että kaikki tuhat ja yksi sääntöä voisi lukea koulun ilmoitustaululta ja jos oli jotakin kysyttävää, niin rehtorin kansliassa saisi aina kuulema tulla käymään.
"Jes, menen sinne puhumaan tuon hölmön kanssa kesken tuntien ja juttelen mukavia. Ehkä hän tarjoaa kahvit, voisin ihan vain piruuttani kysyä häneltä miksi me emme saa pukeutua tytöiksi, jos se tuntuu meistä oikealta", Miku puheli itsekseen pieni hymy huulillaan.
"Tuntuisiko sinusta enemmän oikealta pukeutua tytöksi?" Kanon kysyi hieman hämmästyneenä.
"Ei, lähinnä Bouta ajattelin", Miku sanoi katsoen rehtoria. Kanon nyökkäsi hitaasti ymmärryksen merkiksi ja kääntyi hänkin sitten katsomaan rehtoria. Vanhemman pojan huulille kohosi pieni huvittunut hymy. Kyllä mustahiuksinen vielä jonain päivänä saisi tietää, että Miku oli vähän huijannut tuosta Bou-jutusta. Eihän Bou oikeasti halunnut tyttö olla, hän halusi vain näyttää sellaiselta.
"Ja nyt toivotamme tervetulleeksi uuden maantiedon opettajamme, luokan 3B luokanvalvojan Teruki Nagatan", rehtori kähisi mikrofoniin ja pitkä nuori mies asteli lavalle hymyillen pienesti. Miku hämmästyi. Teruki oli täysin normaalin näköinen, eläväisen oloinen ja silti jotenkin rauhallinen. Melkein olkapäille saakka ulottuvat tummanruskeat hiukset sopivat hänelle todella hyvin, ei ihmekään että Bou oli tykästynyt tuohon opettajaan! Miku saattoi helposti kuvitella Boun ja tuon Terukin jonnekin kävelemään käsi kädessä, viettämään aikaa kahdestaan ilman huolen häivääkään. Hah, täydellinen pari!
"Minä sanoin, että toivotamme tervetulleeksi", rehtori murahti oppilaille äkäisesti ja kaikki taputtivat hetken. Miku vilkaisi ympärilleen, hän itse oli niin innoissaan eivätkä muut silmäänsäkään räpäyttäneet? Hän nousi seisomaan ja katsoi leveästi hymyillen kaikkia koulutovereitaan.
"Hei, taputetaan nyt kunnolla, kun meillä on kerrankin opettaja joka näyttää ja vaikuttaa normaalilta ihmiseltä, eikä aivokuolleelta niin kuin nuo kaikki muut!" hän kehotti alkaen itse taputtaa. Muutama innostui hymyillen taputtamaan hänen kanssaan.
"Tsukiyama, istu alas!" rehtori ärähti mikrofoniin niin lujaa, että koko salissa kajahti Mikun sukunimi sadan desibelin voimalla. Yhä hymyillen Miku istui takaisin Kanonin viereen koko muun salin hiljentyessä.
"Vai olet sinä Tsukiyama", Kanon totesi virnistellen. Miku pyöräytti silmiään nopeasti ja kääntyi sitten katsomaan poikaa vierellään.
"No, et sentään vielä tiedä etunimeäni. Annan sinulle neuvon, totu kuulemaan sukunimeäni jokaisen täällä liikuskelevan opettajan suusta, se taitaa olla heidän lempisanansa", Miku kertoi virnistäen.
"Liioitteletko sinä?" Kanon kysyi nauravaisesti hymyillen.
"En, se on totta. Opettajat eivät pidä minusta", Miku totesi huokaisten teatreelisesti.
"Et sinäkään pidä heistä niin tuskinpa se sinua kauheasti haittaa", Kanon totesi. Miku tyytyi vain hymyilemään. Johan Kanon tunsi hänet hyvin.
6. luku - Tutustutaan
Kello soi tunnin päättymisen merkiksi. Bou kopioi muistiinpanonsa loppuun, nousi ylös tuoliltaan ja laittoi kirjansa koululaukkuunsa. Teruki pyyhki taululta tekstin pois, kun kaikki olivat saaneet kopioitua sen vihkoihinsa.
"Hyvää päivänjatkoa", hän huikkasi heidän peräänsä, osa kääntyi katsomaan taakseen ja vakavina nyökkäsivät luokanvalvojalleen.
"Hyvää päivänjatkoa, nähdään huomenna", Bou sanoi Terukille pirteänä ja opettajan kasvoille ilmestyi onnellinen ilme, kun edes joku oppilaista puhui hänelle. Iloisena vaaleahiuksinen kiiruhti koulurakennuksen edessä oleville pyörätelineille, jossa he olivat Mikun ja Kanonin kanssa sopineet tapaavansa. Hänestä oli hauskaa, että Miku ja Kanon tulivat niin hyvin toimeen keskenään, vaikkeivät olleet tunteneet toisiaan vielä kokonaista päivääkään.
Hetken aikaa Bou joutui odottelemaan pyörien luona yksikseen, mutta pian Miku ja Kanon näkyivät lähestyvän häntä puhuen nopeaan tahtiin.
"Akiharu, Akiharu, Akiharu..."
"Älä käytä sitä nimeä!"
"Moi Akiharu, miten menee? Onko ollut kiva päivä, Akiharu? Hei, Akiharu, milloin nähdään?"
"Lopeta!"
"Akiharu Tsukiyama, mennäänkö elokuviin tänään?"
"No ei mennä! Ole hiljaa, en kestä kuulla tuota nimeä!"
"Älä nyt viitsi, sehän on varsin kiva nimi, Akiharu."
Bou naurahti katsellessaan, kuinka Miku alkoi tuuppia Kanonia kevyesti olkapäähän. Mustahiuksinen rallatteli Mikun oikeaa nimeä kovalla äänellä, mutta pian hänen naurunsa oli yltynyt niin voimakkaaksi, ettei hän enää pystynyt puhumaan.
"Hiljaa! Minun nimeni on niin uskomattoman typerä! Enkä halua vihata sinua, joten lopeta ajoissa!" Miku huusi Kanonin nauraessa vieressä.
"Minä oikeasti pidän sinun nimestäsi", Kanon sanoi naurunsa keskeltä.
"Varsin vakuuttavaa, että naurat samaan aikaan..." Miku mutisi.
"Olen tosissani! Miku on kyllä tosi kiva lempinimi, mutta Akiharu Tsukiyama on –"
"ÄLÄ KÄYTÄ SITÄ NIMEÄ!" Miku ärähti ja peitti Kanonin suun kädellään.
Mustahiuksinen nauroi hillittömästi, Bou katseli heitä nauraen hänkin.
"Älä käytä sitä nimeä, tai minä alan kutsua sinua Shinyaksi! Tai Sanoksi, toimisiko se paremmin?" Miku kivahti.
"Ei minua häiritse, jos sinä kutsut minua joksikin muuksi kuin Kanoniksi", mustahiuksinen kiusoitteli ja sai Mikun ärsyyntymään entistä enemmän.
"Siinä tapauksessa sinä et olisi esitellyt itseäsi minulle Kanonina, pupu-murmeli", Miku sanoi. Kanon mulkaisi häntä oudosti.
"Mikä?" hän kysyi epäileväisenä.
"Pupu-murmeli. Se sinä minulle nyt olet. Jos sinä kutsut minua inhottavilla nimillä, minä kutsun sinua inhottavilla nimillä. Julkisesti", Miku sanoi.
"Jokin muu kuin tuo, ole kiltti", Kanon sanoi kurtistaen kulmiaan.
"Miksi? Pupu-murmeli on oikein hellyyttävä ja suloinen nimi sinunkaltaisellesi kovikselle", Miku sanoi tukahduttaen naurunsa.
"Okei, kutsu sinä minua Kanoniksi vain", mustahiuksinen sanoi kulmat yhä hieman kurtussa, mutta huulillaan sievä hymy.
"Kanon on niin seksikäs nimi, pidän enemmän pupu-murmelista. Hellyyttävämpi", Miku sanoi. Tällä kertaa hän ei pystynyt estämään nauruaan nähtyään Kanonin ällistyneen ilmeen.
"Lähdemmekö me koulusta vai meinaammeko vain?" Bou kysyi. Miku istui maahan nauramaan ja Kanonin poskipäillä hehkuivat hyvin hennot vaaleanpunaiset laikut.
"Mikun puolesta me vain meinaamme, minä sanon että nyt lähdetään", Kanon sanoi hymyillen nopeasti Boulle ja lähtien sitten koululaukku paremmin olalleen nostettuna pois pyörätelineiltä.
Yhä hihitellen Miku nousi maasta ja asetti kätensä Boun olkapäälle.
"Hän kutsui minua Mikuksi", nuorempi sanoi virnistäen. Naureskellen hän juoksi Kanonin luo ja hyppäsi tämän reppuselkään saaden mustahiuksisen älähtämään hämmästyneenä.
~
"Nyt kun olet vihdoinkin nähnyt Terukin kerro, mitä mieltä olet hänestä?" Bou kysyi katsoen Mikua tiukasti silmiin. Hänen huulillaan oli pieni hymy ja hän tiedosti sen itsekin.
"Sinä olet palanut halusta kysyä tuota koko matkamme tänne, eikö totta?" Miku naurahti. He istuivat jälleen samalla terassilla kuin edellisenä päivänä olivat istuneet. Samalla terassilla, jolla olivat tutustuneet Kanoniin.
"Niin olenkin. Ja nyt kun me istumme tässä rauhassa, sinä olet jo käynyt hakemassa itsellesi juotavaa niin kuin sinä aina teet täällä, et ole enää ryntäämässä minnekään ja sinulla on aikaa puhua minun kanssani, niin kysyn nyt", Bou sanoi innoissaan.
"Hän vaikuttaa kivalta. Minusta hän tosiaan vaikuttaa kivalta, olin niin hämmästynyt siitä, että hän oikeasti..."
"Vaikuttaa niin kivalta?" Kanon sanoi virnistäen, kun Miku meinasi jo kolmannen kerran kuvailla Terukia täysin samoilla sanoilla.
"Äläs pilkkaa minua, pupu-murmelini", Miku sanoi hymyilen leveästi.
"Minähän kutsuin sinua jo monta kertaa Mikuksi", Kanon huokaisi.
"Et tarpeeksi monesti, pupu-murmeli", Miku ilkeili. Kanon esitti työntävänsä sormensa kurkkuun kuullessaan 'lempinimensä'. Vaaleanruskeahiuksinen naurahti.
"Kerro nyt lisää sinun mielipiteestäsi koskien Terukia!" Bou pyysi malttamattomana.
"En minä osaa. Kivalta vaikutti, iske se", Miku sanoi kohauttaen olkiaan. Kanon kääntyi silmät suurina katsomaan ensin häntä, sitten Bouta. Miku katsoi mustahiuksista kulmiensa alta.
"Mitä nyt?" hän kysyi. Bou huomioi vaaleanpunaiset laikut Kanonin poskipäillä jälleen, kun nuorimmainen pudisti hetken päätään ja otti kulauksen luokkatoverinsa vesilasista.
"Mutta... Kuten sanoit eilen, hänhän on opettaja. Luuletko, että suhdettamme katsottaisiin pahalla, jos se joskus tulisi julki?" Bou kysyi hieman huolestuneena.
"Voi olla. Mutta eikö se muka tuo suhteeseen suurta jännitystä, kun täytyy salailla? Halu ja kaipuu toisianne kohtaan on aina suurempi ja suurempi, kun teillä on yhteisiä hetkiä hieman harvemmin..." Miku sanoi hymyillen. Kanon näytti hieman oudolta.
"Hmm... Totta", Bou totesi.
"Lisää vettä?" Miku kysyi Kanonilta, joka näytti siltä kuin olisi juuri nähnyt jotakin hyvin omituista. Mustahiuksinen vilkaisi Mikun ojentamaa vesilasia, tarttui siihen ja joi koko lasin tyhjäksi.
"Kiitos", hän sanoi hieman hämillään.
"Ole hyvä... Käyn hakemassa li–"
"Minä käyn, minä sen join", Kanon sanoi nousten rauhallisesti ylös paikaltaan. Hän näytti jälleen tavalliselta neutraalilta itseltään.
Kun Kanon oli kuuloetäisyyden ulkopuolella, Bou kumartui lähemmäs Mikua.
"Mitä tuo nyt oli?" hän kuiskasi kulmat kurtussa. Miku keikkui tuolillaan ja kaivoi tupakka-askin esiin taskustaan.
"En tietenkään voi olla ihan varma..." Miku aloitti lauseensa, poimien askista tupakan ja vaaleanpunaisen sytkärin, "mutta..." Hän sytytti tupakkansa antaen sytkäristä nousevan liekin nousta niin korkeana kuin se saattoi, "me taidamme olla ensimmäiset homot, jotka Kanon tuntee."
Bou kohotti kulmiaan ja hämmentyneenä nojasi taaksepäin niin, että hänen selkänsä osui tuolin selkänojaan.
"Tai pikemminkin sinä olet ensimmäinen homo, jonka hän tuntee. Minun homoudestani hän ei vielä tiedä mitään. Ymmärrätkö sinä?" Miku kysyi.
"Ymmärrän, ymmärrän. Ymmärrettäväähän se on", Bou sanoi nyökytellen hitaasti. Kanon palasi pöytään ojentaen lasin sekä Mikulle että itselleen.
"Päätin tuoda molemmille, niin en enää ainakaan juo sinun vettäsi", mustahiuksinen sanoi tyynesti. Miku hymyili kiitollisena ja poltteli tupakkaansa katsellen Kanonia syrjäsilmällä.
"Enää kolme päivää koulua, sitten on viikonloppu", Miku sanoi, kun hän sai tupakkansa poltettua loppuun.
"Tuli viimevuosi mieleen. Sinä sanoit noin aina, usein maanantaina. 'Enää viisi päivää ja sitten on viikonloppu'. Kerran sinä sanoit niin sunnuntaina", Bou sanoi huokaisten. Kanon hymyili pienesti katsoessaan leveästi hymyilevää Mikua.
"Millainen sinun viime vuotesi oli, Kanon?" Bou kysyi ystävällisesti mustahiuksiselta.
"Tylsä", tämä vastasi kohauttaen olkiaan.
"Jep, niin minunkin", Miku sanoi.
"Eikä ollut, sinulla oli kivaa", Bou hylkäsi Mikun negatiivisen vastauksen.
"Pah, miten niin?"
"Oli sinulla. Vain koulussa sinulla oli tylsää, ei sen ulkopuolella", Bou muistutti.
"Jep, varsin hauskaa viimeiset kolme kuukautta", Miku tuhahti mulkaisten vaaleahiuksista, jonka kasvoille ilmestyi myötätuntoinen ilme.
"Minulla oli tylsää koko ajan..." Kanon sanoi. Miku ja Bou katsoivat häntä nopeasti. Miku neutraalisti, Bou myötätuntoisesti.
"Miksi?" vaaleahiuksinen kysyi suu mutrussa.
"Ei minulla ollut tekemistä. Koskaan ei tapahtunut mitään mielenkiintoista ja elämä oli pelkkää koulunkäyntiä ja kotona istumista", Kanon vastasi.
"Mikset ollut ulkona kavereidesi kanssa?" Bou kyseli.
"Ei minulla ollut kavereita joiden kanssa olla ulkona", mustahiuksinen sanoi vältellen katsekontaktia kummankaan uuden ystävänsä kanssa.
"Oh... Johtuiko se ujoudestasi?" Bou kysyi yhä se myötätuntoinen katse silmissään. Miku huokaisi kyllästyneenä ja pyöräytti silmiään.
"Ei, se johtui kavereideni luonteenlaadusta", Kanon sanoi vakavana.
"Millaisia he sitten olivat?"
"Bou, lopeta jo", Miku ärähti. Vaaleahiuksinen katsoi häntä hämmästyneenä, kohautti olkiaan ja puristi huulensa näyttävästi yhteen.
He istuivat hiljaisuuden vallitessa, kunnes Miku sai jutun jälleen luistamaan.
7. luku - Salaisuuksia
Perjantaihin mennessä Kanon oli jo oppinut tuntemaan Mikun ja Boun oikein hyvin, samoin he hänet. He kolme olivat olleet joka päivä istumassa terassilla juttelemassa ja torstaina he olivat kierrelleet kävellen ympäri Tokiota.
~
"Ja kun vanhempani ehdottivat muuttoa Tokioon, olin vain iloinen. En tuntunut oikein sopeutuvan entisen asuinpaikkani ympyröihin", Kanon sanoi.
"M- mitä? Etkö sinä asunutkaan Tokiossa ennen kuin vaihdoit koulua?" Miku kysyi tuijottaen mustahiuksista epäuskoisena. Myös Bou näytti hieman hämmästyneeltä.
"En..." Kanon sanoi hitaasti.
"Mitä?! Asuitpas, älä huijaa", Miku älähti.
"Enkä asunut", Kanon naurahti.
"Kuitenkin asuit!"
"En asunut."
Miku tuijotti Kanonia silmät suurina.
"No siinä tapauksessa me lähdemme nyt kiertämään tätä pääkaupunkia!" hän hihkaisi innoissaan.
"Hyvä idea!" Bou hymyili.
"Tuota... Meneekö siihen kauankin?" Kanon kysyi hieman epävarmana.
"Riippuu siitä, missä kaikkialla käymme. Se taas riippuu siitä paljonko meillä kullakin on rahaa tuhlattavana", Miku sanoi nousten ylös tuoliltaan. Hän joi vesilasinsa tyhjäksi ja vilkaisi Bouta ja Kanonia.
"Nytkö me lähdemme?" nuorin kysyi hieman hämillään. Miku naurahti ja nyökkäsi.
"Minä olisin sinun ulkonäkösi puolesta uskonut, että olet asunut täällä ennenkin", Bou sanoi nousten hänkin ylös.
"Ulkonäköni puolesta?"
"Tyylisi. Se ei ole mikään tavallisin mahdollinen", Miku sanoi vinosti hymyillen. Kanon toivoi, että saisi katsella tuota hymyä pidempäänkin kuin vain sen lyhyen hetken, jonka ajan se säilyi Mikun huulilla. Jostain omituisesta syystä Kanon piti tuosta hymystä hyvin paljon.
"Sinun tyylisi on Tokio-tyyli", Bou naurahti.
~
Nyt perjantain koulupäivä oli päättynyt ja oppilaat ryntäilivät iloisesti puhellen ulos koulurakennuksesta viikonlopunviettoon. Tässä iloisessa joukossa olivat myös Miku, Kanon ja Bou.
"Teruki muistaa nimeni ja kun näen häntä koulun käytävillä hän tervehtii! Olen niin iloinen, hän ei tee sitä kaikille", Bou iloitsi hiljaisella äänellä, jotta vain Miku ja Kanon kuulisivat, mitä asiaa hänellä oli.
"Hän myös tervehti sinua, kun näimme hänet kaupungilla eilen heti koulun jälkeen", Miku muistutti.
"Hän tervehti meitä kaikkia... Ei pelkästään minua", Bou sanoi mutristaen suutaan hieman.
"Älä lannistu, ette te vielä tunne toisianne. Kun olette muutaman kerran jutelleet kahdestaan ja päässeet eroon oppilaan ja opettajan rooleista, niin kyllä sitten juttu alkaa luistaa", Miku rohkaisi hymyillen. Kanon nyökkäsi pienesti.
He astuivat ulos koulurakennuksesta ja suuntasivat askelensa koulusta pois vievälle tielle.
"Hei, Tsukiyama!" kuului yllättäen huuto heidän takaansa. Kaikki kolme kääntyivät katsomaan taakseen ja Mikun kasvoille ilmestyi vihainen ilme. Suurikokoinen poika käveli heitä kohti reippain askelin. Kanon muisteli nähneensä pojan joskus ennenkin.
~
Miku ja Kanon kävelivät kohti englanninluokkaa. He olivat jo hieman myöhässä, koska olivat syöneet eväitään Boun kanssa, jonka tunti alkaisi vasta kymmenen minuuttia heidän tuntinsa alkamisen jälkeen.
Käytävässä heitä vastaan käveli pitkä ja vanttera poika, joka kulki aivan käytävän keskellä. Poika kohotti virnistellen kulmiaan huomatessaan heidät ja Miku näytti purevan hampaitaan lujaa yhteen katsoessaan poikaa silmiin.
Kävellessään heidän ohitseen poika ei väistänyt, vaan tahallaan törmäsi Mikuun tönäisten tätä samalla kyynerpäällään lujasti kylkeen.
Ääneen kiroillen Miku kääntyi kannoillaan ja lähti nopein askelin pojan perään.
"Tsukiyama!" kuului englanninopettajan vihainen ääni käytävän toisesta päästä. Miku pysähtyi ja seisoi hetken paikoillaan sanomatta mitään. Sitten hän kohotti kätensä näyttävästi ylös, näytti taaksepäin katsovalle pojalle keskisormea niin pitkään kuin viitsi ja käänsi sitten tälle selkänsä. Kanon näki vanhemman kasvoilla vihaisen ilmeen, kun tämä pyyhälsi hänen ohitseen. Hämmentynyt mustahiuksinen lähti kulkemaan Mikun perässä englanninopettajan luo.
"Se paskiainen aloitti, jos se auttaa minun tilannettani yhtään", Miku mutisi vihaiselle opettajalle.
"Olette myöhässä ja kun tulen katsomaan, josko te olisitte vihdoinkin ilmaantumassa paikalle, niin minä näen sinut tappelemassa", opettaja torui.
"En minä tapellut! Se oli –"
"Sinä olit siihen osallisena. Tällä kertaa en tuhlaa aikaani jälki-istuntolapun kirjoittamiseen, joten pääset pälkähästä. Mutta jos näen sinun vielä kerrankin tekevän noin, en ole yhtä armollinen", opettaja varoitti päästäen Mikun ohitseen sisälle luokkaan.
"Söin vähän liian kauan, en tajunnut katsoa kelloa. Anteeksi, että olen myöhässä", Kanon sanoi. Opettaja nyökkäsi ja päästi hänetkin luokkaan sisälle.
Kanon katsoi Mikua kysyvästi istuessaan hänen viereensä.
"Yksi niistä lukuisista jotka vihaavat minua ja minä heitä. Hän on yksi pahimmista, sillä hän näyttää sen minulle noinkin avoimesti. Jos minä vain olisin isompikokoinen kuin hän, hakkaisin hänet heti kun vain saisin tilaisuuden! Mutta aina jos minä yritän kostaa, se olen minä joka joutuu hankaluuksiin... Häirikkö todella hyvää oppilasta vastaan, arvaa vaan kumman syyksi kaikki laitetaan, jos joku näkee", Miku mutisi kulmat vihaisesti kurtussa.
Kanon nyökkäsi hitaasti. Hän ei osannut sanoa oikein mitään. Miku oli varmaankin jo tottunut sosiaaliseen asemaansa ja tuo kaikki oli hänelle tuttu juttu. Kanon ei ollut koko elämänsä aikana tuntenut yhtä jännittävästi elävää ihmistä kuin Mikun. Hän oli niin erilainen kaikista ihmisistä ympärillään. Samaten Bou, mutta hän ei ollut niin vahvasti luonteeltaan ja mielipiteiltään erilainen kuin Miku.
~
"Hei, Miku, nyt lähdetään", Bou sanoi pienen huolestuneen katseen käväistessä hänen silmissään.
"Eikä lähdetä! Nyt minä –"
"Älä uhoa! Me lähdemme nyt!" Bou vinkaisi jo hyvin huolestuneen näköisenä. Suurikokoinen poika käveli koko ajan lähemmäs.
"Älä nyt huolestu, hänen tässä kuuluisi pelätä jos jonkun", Miku rauhoitteli vaaleahiuksista ystäväänsä.
Tuntematon poika naureskeli kuullessaan Mikun sanat. Hän asteli Mikun luokse hymyillen. Se ei ollut mikään ystävällinen hymy.
"Tsuyuhiko, mene pois", Bou pyysi Mikun selän takaa.
"Sinulla on joku uusi säälittävä ystävä, huomaan", Tsuyuhikoksi kutsuttu poika sanoi Mikulle vilkaisten Kanonia pilkallisesti.
"Ja sinulla ei niitä ystäviä ole vieläkään, huomaan", Miku sanoi mulkaisten poikaa vihaisesti. "En huoli ympärilleni säälittäviä tyyppejä. Voin vihjeenä sanoa, etten huoli sinua lähelleni juuri tästä samaisesta syystä."
"Niinkö? Minä kun luulin, ettet uskalla puhua minulle, koska pelkäät että saattaisit vaikka ihastua minuun", Tsuyuhiko sanoi pilkkaavasti. Kanon ei ymmärtänyt missä mentiin.
"Tappaisin itseni, jos sinuun ihastuisin", Miku tokaisi sylkäisten Tsuyuhikon jalkojen juureen.
"Miku, lähdetään jo!" Bou pyysi nykien ystäväänsä hihasta.
"Eikä lähdetä! Minulla on vihdoinkin tilaisuus –"
Tsuyuhiko tarttui yllättäen Mikua tiukasti paidankauluksesta ja kohotti pojan ylös maasta.
"Hei!" Kanon älähti ja Bou vinkaisi peittäen silmänsä.
"Miksi hänen pitää aina haastaa riitaa?" Kanon kuuli Boun valittavan hiljaa.
"Aiotko sinä yhä vain uhota?" Tsuyuhiko kysyi ilkeästi. Miku alkoi pikkuhiljaa punehtua kasvoiltaan ja Bou asteli hermostuneena paikoillaan. Kanon ei tiennyt mitä tehdä.
"En todellakaan", Miku sanoi vaikeaselkoisesti ennen kuin löi Tsuyuhikoa kasvoihin. Pojan ote Mikun paidankauluksesta herpaantui, pienikokoisempi tömähti jaloilleen maajan ja sai tilaisuuden perääntyä toisesta jonkin verran.
"Aiotko sinä yhä vain uhota?" Miku kysyi vihaisena, otti muutaman juoksuaskeleen Tsuyuhikoa päin ja löi tätä uudestaan osuen tällä kertaa rintakehään.
"Miku, lopeta!" Bou huusi äänessään huolestunut ja vihainen paino.
Tsuyuhiko löi Mikua takaisin ja pienempi lensi iskun voimasta maahan. Kiroillen Miku yritti nousta ylös, mutta Tsuyuhiko potkaisi häntä lujaa vatsaan. Hän makasi maassa vatsaansa pidellen, kierähti kyljelleen ja yritti samalla nousta ylös, kun suurempi potkaisi häntä kahdesti selkään. Miku ei päässyt ylös, hän kierähti selälleen ja Tsuyuhiko asetti jalkansa hänen rintakehänsä päälle pitäen hänet maassa. Miku huusi kivusta, kun toinen painoi jalallaan lujaa hänen kehoaan rintalastan kohdalta.
"Lopeta!" Kanon huudahti. Tsuyuhiko vilkaisi häntä, naurahti ja näyttävän hitaasti nosti jalkansa Mikun päältä. Pienempi veti korisevasti syvään henkeä rintaansa pidellen.
"Näetkö, Tsukiyama? Minun käy niin sääliksi sinun uutta poikaystävääsi, että säästän sinut –"
Miku potkaisi Tsuyuhikoa polveen ja silloin oli tämän vuoro huutaa kivusta. Tsuyuhiko yritti lyödä maassa makaavaa Mikua, joka kuitenkin kierähti juuri ajoissa pois hänen edestään. Suu täynnä hiekanmurusia Miku takertui käsillään Tsuyuhikon paitaan ja veti itsensä ylös maasta saaden samalla suurikokoisemman iskeytymään kasvot edellä maahan.
"Miku! Lopeta heti!" Bou käski. Kanon puri huultaan. Hän ei uskaltanut puuttua tappeluun, mutta hänestä oli kamalaa vain katsoa vierestä, kun Mikun huuleen tullut haava vuosi verta ja paljon suurempi poika hakkasi häntä tuolla tavalla...
Miku perääntyi maasta ylös nousevasta Tsuyuhikosta tuijottaen toista vihaisena. Suurikokoisemman nenästä tursusi verta ja hän piteli kasvojaan sadatellen itsekseen.
"Lähdetään", Kanonkin sanoi katsoen Tsuyuhikoa kulmat kurtussa. Bou tarttui Mikua säikähtäneen näköisenä paidanhihasta ja veti häntä poispäin koululta. Miku lähti hieman vastahakoisesti Boun ja Kanonin mukaan. Hän vilkaisi taaksepäin ja näytti vaatteistaan pölyjä pyyhkivälle Tsuyuhikolle keskisormea. Sen katseen jälkeen hän ei enää vilkaissutkaan taakseen.
Miku, Bou ja Kanon kävelivät vaitonaisina eteenpäin. Bou ja Kanon vilkaisivat muutaman kerran taakseen, mutta Tsuyuhiko ei seurannut heitä.
"Oliko sinun ihan pakko?" vanhin kysyi Mikulta häivä ärtymystä äänessään.
"Oli", tämä tokaisi.
"Eikä ollut", Bou huokaisi pudistaen päätään.
"Kyllä oli!" Miku ärähti. Hän pyyhki verta vuotavan huulensa paidanhihaan ja kämmensyrjään. Osa verestä oli kuivunut hänen leualleen. Miku näytti aristavan ylävartalonsa liikkeitä. Kun hän ojensi kätensä kohti kasvojaan, hän teki sen hyvin hitaasti ja varovasti. Hän myös käveli jäykemmin kuin yleensä. Hiukset takussa ja vaatteet likaisina hän näytti melko kovia kokeneelta. Eikä Kanon missään nimessä aikonut väittää, että Miku olisi päässyt tilanteesta helpolla.
"Kuka ihme tuo tyyppi oli?" Kanon kysyi heidän välillään vallinneen lyhyen omituisen hiljaisuuden jälkeen.
"Paskiainen."
"Tsuyuhiko. Eräs poika 3D-luokalta, joka kerran näki Mikun –"
"Bou, turpa kiinni", Miku varoitti mulkaisten vaaleahiuksista vihaisena. Jälleen heidän välilleen laskeutui omituinen, hieman vaivaantunutkin hiljaisuus.
"Jotain hyvinkin salaista...?" Kanon kysyi. Hän myönsi olevansa utelias, hän mielellään halusi ymmärtää uusien ystävänsä tapahtumarikkaasta elämästä enemmän. Jos hän tietäisi syitä heidän tekemisilleen, hän myös ymmärtäisi tapahtumia paremmin.
"Enpä usko, että se niin hirmu salaista on", Bou sanoi vilkaisten Mikua.
"Tällä hetkellä se on salaista. Olen pahoillani, mutta en luota sinuun vielä ihan niin paljoa", Miku sanoi katsomatta Kanonia silmiin. Nuorin tunsi pienen pettymyksen pistoksen sisällään. Jostakin syystä hän toivoi kovasti voittavansa Mikun luottamuksen. Muutenkin kuin vain saadakseen tietää tuon yhden salaisuuden.
"Voitteko kertoa edes pääpiirteittäin syyn tuolle äskeiselle?" Kanon pyysi.
"No... Kun asia on niin, että –", Bou aloitti, mutta Miku keskeytti hänet jälleen.
"Tsuyuhiko näki jotakin, mitä hän ei todellakaan olisi saanut nähdä. Hän ei tainnut oikein pitää näkemästään, eikä hän ole koskaan pitänyt minustakaan. Hän uhkaili kertovansa näkemästään kaikille ja siitä minä vasta joutuisinkin pulaan... Enkä minä suostu siihen, että minua yritetään määräillä kiristämällä", Miku selitti yhä vihaisen näköisenä. "Ei se toki ole ainut syy, hän on väkivaltainen psykopaatti sekopää hullu, joka rakastaa väkivaltaa."
Kanon hämmästyi. Mitä ihmettä Tsuyuhiko sitten oli nähnyt, jos hän sillä pystyi kiristämään Mikua tuolla tavalla?
"Miksi ihmeessä sinä sitten tappelet hänen kanssaan noin? Etkö pelkää, että hän kostoksi kertoo salaisuutesi jollekulle?" Kanon kysyi.
"Yleensä nuo tappelut päätyvät aina Tsuyuhikon voittoon... Niinpä tilanne pysyy samana, Miku on alakynnessä", Bou selitti hieman surullinen paino äänessään.
"Hän ei todellakaan voita aina! Olemme tapelleet pariin kertaan kunnolla, myönnän että niissä olen hävinnyt. Mutta tänään minä olin parempi!" Miku sanoi voitonriemuisena nuolaisten huultaan, joka oli yhä hieman verinen.
"Mutta... Etkö pelkää hänen nyt sitten kertovan jollekulle?" Kanon kysyi.
"En. Hänen haluaa pääasiassa vain satuttaa minua fyysisesti, hän ei aio loukata minua tai asemaani mitenkään", Miku kertoi.
"Ja seuraavalla kerralla sinä häviät!" Bou vaikeroi.
"Enkä häviä! Olet sinäkin varsin kannustava ystävä", Miku tuhahti.
"Häviätpäs! Miku, sinä voitit tuurilla! Hän aiheutti enemmän vahinkoa sinulle kuin sinä hänelle! Sinä olet kaksi kertaa pienempi kuin hän. Hän on paljon voimakkaampi, hän olisi voinut murskata kylkiluusi jalallaan, jos olisi halunnut! Ymmärrätkö kuinka lähellä oli, ettet sinä... vaikka... menettänyt henkeäsi?" Bou kauhisteli.
"En minä ollut henkeäni menettämässä", Miku puuskahti.
"Mutta sinua sattui paljon, sitä oli kamala katsoa! Pelkäsin, että jotain hyvin pahaa tapahtuisi", Bou sanoi surullisena. Miku vilkaisi häntä kulmiensa alta.
"Kyllä minä olen ihan kunnossa", hän vakuutti, katsomatta Bouta tai Kanonia silmiin.
8. luku - Erilainen
"Mihin me aiomme mennä ja mitä tehdä?" Kanon kysyi, kun he olivat jo kaukana koulusta.
"Vanhempani toivoivat, että olisin tänään heidän kanssaan illalla, kun isäkin on kotona aikaisin. Joten minun on oltava viimeistään neljältä kotona", Bou sanoi.
"Vanhempani ovat poissa kotoa tänään", Miku sanoi. Bou nyökkäsi hänelle.
"Minä en tiedä, missä minun pitää olla milloinkin. Olen tällä hetkellä rajoittamaton", Kanon sanoi. Miku naurahti.
"Haluatko viettää iltaa minun kanssani?" hän kysyi.
"Kahdestaan", Kanon tajusi miettiessään, mitä vastata.
"Vastauksen ei tarvitse olla muuta kuin 'kyllä' tai 'ei'", Miku sanoi tuo hauska vino hymy huulillaan.
"Kyllä", Kanon vastasi.
"Minulla onkin seuraa illaksi, hahaa!" Miku lällätteli Boulle.
"On minullakin seuraa. Minulla on perheeni", vaaleahiuksinen sanoi kohottaen leukaansa ylväänä.
"On siinä sinulla seuraa", Miku naureskeli pilkallisesti. Bou näytti ystävälleen kieltä ja lähti hänestä hieman kauemmas.
"Vitsi vitsinä", Miku naurahti katsellen ympärilleen.
"Kello on jo yli kolme, minulla on suunnilleen neljäkymmentä minuuttia aikaa ehtiä kotiin", Bou sanoi pohtivan näköisenä. "Ja sinun pitää mennä kotiin nyt, Miku."
"Jos me lähdemme Kanonin kanssa nyt meille ja sinä menet kotiisi? Jos se ratkaisu sopii sinulle, niin tehdään niin", Miku sanoi kohauttaen olkiaan.
"Sopii minulle. Näemmekö me huomenna?" Bou kysyi.
"Minä mielelläni tapaan teitä huomennakin", Miku myönsi. Kanon nyökkäsi.
"Hyvä! Soitellaan vielä tapaamispaikasta ja ajasta", Bou sanoi. Hän levitti kätensä ja jäi seisomaan paikoilleen katsoen Mikua silmiin. Nuorempi hymyillen käveli Boun luo ja halasi vaaleahiuksista hyvästiksi.
"Nähdään huomenna", Miku sanoi ja laittoi kätensä housuntaskuihinsa.
"Nähdään. Kanon, nähdään sinunkin kanssasi", Bou sanoi vilkuttaen mustahiuksiselle iloisesti. Kanon nosti kätensä ilmaan hetkeksi ja kääntyi sitten katsomaan Mikua.
"Onko teille pitkä matka?" mustahiuksinen kysyi.
"Kaksikymmentä minuuttia menee, jos ei hidastele", Miku vastasi lähtien kävelemään tietä eteenpäin. Kanon lähti hänen peräänsä ja siirtyi kävelemään hänen vierelleen.
"Minkälainen talo teillä on?"
"Tylsä, pieni, kolkko, kamala..." Miku luetteli. Hetken hän näytti täysin vakavalta, mutta sitten naurava hymy ilmestyi hänen kasvoilleen. "Ihan kiva se on. Pieni kyllä, mutta pidän siitä. Tai no, en pidä koko talosta, mutta pidän huoneestani."
"Eli sinulla on kiva huone?"
"Minä viihdyn siellä. Se on juuri sopivan kokoinen minulle ja kaikille tavaroilleni."
"Onko se pieni?"
"Itseasiassa melko suuri. Kyllä sinä mahdut siihen lattialle nukkumaan", Miku sanoi virnistäen. Kanon toivoi omistavansa kameran, johon saisi joskus talletettua tuon hymyn.
"Mitä sinä yleensä teet kotona?"
"Johan sinä jaksat kysellä."
He katsoivat toisiaan pitkään sanomatta mitään.
"Anteeksi", Kanon sanoi hieman vaivaantuneena.
"Mitä?" Miku älähti katsoen Kanonia kummastuneena.
"Pyysin anteeksi", nuorempi sanoi.
"Mitä? Miksi?!" Miku älähti kovempaa. Hän pysähtyi ja jäi tuijottamaan Kanonia oudosti.
"S- siis... Minä kyselin sinulta niin paljon kaikkea. Huomautuksestasi päätellen kyselin liikaa, joten päätin pyytää anteeksi", Kanon selitti hämillään.
Mikun hämmästynyt ilme lieveni hieman neutraalimmaksi ja hetken kuluttua hän naurahti hiljaa.
"Kanon, sinun ei tarvitse koskaan pyytää tuollaisia asioita anteeksi minulta. Ei koskaan. Pyydä sitten anteeksi, jos loukkaat tunteitani tai satutat minua, mutta jos sinä vain kyselet tavallisia kysymyksiä, ei sinulla edes ole mitään kunnon syytä pyytää anteeksi", Miku sanoi hymyillen koko ajan hieman leveämmin.
"Selvä..." Kanon sanoi. Miku kietoi toisen kätensä nuoremman hartioiden ympärille ja hymyili.
"Liika nöyryys saa ihmiset hyökkäämään sinua päin. Jos olet vähän ylpeä ennen kuin opit tuntemaan ympärilläsi olevat ihmiset kunnolla, he kunnioittavat ja arvostavat sinua enemmän kuin silloin, jos kiiruhdat pyytämään heiltä anteeksi jokaista pientäkin asiaa", Miku sanoi ja kiersi sitten kätensä pois Kanonin ympäriltä. Nuorempi katsoi häntä silmiin ja nyökkäsi. Kanon ei taaskaan osannut sanoa mitään.
"En vietä paljoa aikaa kotona. Syön ja nukun siellä, jos saan olla yksin tai kahdestaan jonkun kaverin kanssa niin sitten istun siellä, kuuntelen musiikkia ja keskustelen. Tosin, välillä minun on pakko olla kotona, niin kuin tänään", Miku vastasi vihdoinkin Kanonin kysymykseen.
"Häiritseekö sinua jos kyselen?"
"Ei."
"Sitten voin varmaankin jatkaa kyselemistä?"
"Miksi sinä niin paljon haluat minulta kysellä?"
"Haluan tietää sinusta enemmän", Kanon sanoi hymyillen pienesti.
"Kyllä sinä opit minut tuntemaan, vaikket niin paljoa kyselisikään", Miku sanoi.
"En yhtä nopeasti."
"Mutta tarpeeksi nopeasti. Enkä minä aio vastata sinun kaikkiin kysymyksiisi. En halua sinun tietävän minusta liikaa", Miku sanoi katsomatta Kanonia silmiin.
"Mikset?"
"Koska sinun ei ole tarpeellista tietää minusta niin paljoa kuin ehkä haluaisit. Ei ainakaan vielä. Ehkä joskus", Miku sanoi salaperäisesti.
He kävelivät eteenpäin eikä kumpikaan sanonut mitään pitkään aikaan. Hiljaisuus ei kuitenkaan ollut kiusallinen.
"Enhän minäkään koko ajan kysele sinulta. Opin tuntemaan sinut pikkuhiljaa vain katsomalla vierestä. Niin minä saan tietää paljon enemmän sinun todellisesta luonteestasi kuin kyselemällä", Miku sanoi.
"Hyvä on, en kysele enää, perille meni", Kanon sanoi hymähtäen.
"Ei, kysele jos haluat. Ei se minua häiritse", Miku sanoi hymyillen ystävällisesti. "Minusta on lisäksi kiva kuulla, että joku tosiaan haluaa oppia tuntemaan minut."
Kanon hieman hämmästyneenä katsoi hänelle hymyilevää Mikua.
"Miksi en haluaisi oppia tuntemaan sinua?" hän kysyi hämmästyneenä. Toinen kohautti olkiaan.
"En minä tiedä. Useimmat välttävät minuun tutustumista aina aluksi. Pelkäävät saavansa minusta huonoja vaikutteita tai joutuvansa hankaluuksiin minun takiani", Miku sanoi katsoen tietä edessään.
"En minä sellaista kaihda. Olet ensimmäinen tuntemani ihminen, joka todella viitsii astua esiin ja vastustaa asioita ympärillään. Mielestäni sinun elämäntapasi ja elämäsi muutenkin vaikuttaa niin jännittävältä, että haluan ehdottomasti oppia tuntemaan sinut paremmin!" Kanon sanoi.
"Minä olen vain huomannut olevani... luonnostani erilainen. Enkä nyt tarkoita käyttäytymistäni, vaan... no, niin. Olen vain erilainen. Olen täysin tyytyväinen siihen, mutta... sen takia elämäni on välillä hieman vaikeampaa kuin 'tavallisilla' ihmisillä", Miku kertoi katsomatta Kanonia silmiin.
"Erilaisuutesi?" Kanon kysyi epäröien hetken.
"Onko sinulla sisaruksia?" Miku ohitti nuoremman kysymyksen.
"Isosisko ja pikkuveli", Kanon vastasi hetken kuluttua. “Ei sitten, Miku... Ei puhuta sinusta. Älä vain anna minun tietää lisää itsestäsi.”
"Kuinka vanhoja he ovat?"
"Sisareni muutti juuri pois kotoa, hän on 20. Veljeni on 13-vuotias."
"Jaa."
"Onko sinulla sisaruksia?" Kanon kysyi. Miku oli pitkään hiljaa.
"Pikkusisko", hän vastasi hetken kuluttua. Jostain kumman syystä Kanonia alkoi naurattaa.
"Mitä nyt?" Miku kysyi.
"Pikkusisko? Mikä hänen nimensä on? Onko hän teillä nyt?" Kanon sai kysyttyä.
"Hänen nimensä on Akane. Ja kyllä, hän on kotona nyt", Miku vastaili katsoen Kanonia kulmat kurtussa. "Hänen takiaan minun on pakko mennä jo nyt kotiin. Sitä rääpälettä vahtimaan."
"Onko hän luonteeltaan samanlainen kuin sinä?" Kanon kysyi nauraen.
"Ei. Minä olen ainutlaatuinen", Miku sanoi röyhistäen rintaansa. Tuon äkkinäisen liikkeen seurauksena hän melkein heti taipui kaksinkerroin rintaansa pidellen.
"M- mitä nyt?" Kanon kysyi.
"Äh, ei mitään... Vähän vain sattuu sen tappelun jäljiltä", Miku mutisi. Kanon katsoi häntä hieman huolissaan.
"Vain vähän? Vai sattuuko paljon? Hän potkaisi sinua tuohon kohtaan."
"Ei, hän potkaisi minua vatsaan ja selkään... Tähän kohtaan hän painoi lujaa jalallaan", Miku mutisi suoristaen selkänsä.
He olivat pysähtyneet ja nyt he lähtivät jälleen eteenpäin.
"Mitä hauskaa siinä on, että minulla on pikkusisko?" Miku kysyi.
"Se ei vain ole uskottavaa. Pikkusiskot tekevät isoveljistä huolehtivaisia ja kilttejä. Kuvittelin, että jos sinulla olisi joku sisarus se olisi isoveli, jonka kanssa olet tapellut koko pienen ikäsi. Mutta pikkusisko..." Kanon sanoi alkaen taas nauraa. "Minkä ikäinen hän on?"
"Nuori. En ymmärrä, miksi vanhempani edes halusivat enää toisen lapsen, kun minä jo olin sen verran vanha."
"Miten nuori hän sitten on?"
"Akane on seitsemän. Hän on minun täydellinen vastakohtani. Kohtahan sinä hänet näet, sitten voit omin silminkin todeta sen", Miku sanoi.
~
Vielä kymmenen minuuttia he kävelivät teitä pitkin Mikun kotitalolle jutellen nyt hieman kevyemmin.
Miku asui kerrostalossa, kolmannessa kerroksessa. Kotiovessa luki 'Tsukiyama'. Hän koputti oveen ja he seisoivat hetken rappukäytävässä hiljaisina vain tuijottaen ovea.
Hetken kuluttua oven takaa kuului ääniä. Ovi ei kuitenkaan auennut.
"Akane?" Miku kysyi.
Vastausta ei kuulunut.
"Akane, avaa ovi", Miku huokaisi. Oven takaa kuului pieni hihitys, mutta ovi ei auennut vieläkään.
"Avaa nyt se ovi!" Miku huusi. Kun ovi yhä pysyi kiinni, hän puuskahti ärtyneenä ja varovasti alkoi etsiä kotiavaimiaan laukustaan. Hän aristeli ylävartalonsa liikkeitä koko ajan.
Löydettyään avaimensa viiden minuutin etsinnän jälkeen Miku avasi oven ja veti sen auki. Eteisen lattialla istui iloisesti hymyilevä pieni tyttö.
Kanonia alkoi naurattaa, mutta sai hillittyä itsensä ja tyytyi vain seuraamaan tapahtumia uteliaana.
"Mikset sinä avannut ovea?" Miku kysyi tömistellen siskonsa luo.
"Kuka hän on?" Akane kysyi hämillään katsoen Kanonia.
"Vastaa minulle! Mikset sinä avannut ovea?"
"En minä saa tuota lukkoa auki. Ja kyllä sinulla oli avain itselläsikin", Akane sanoi näyttäen Mikulle kieltä.
Mikun siskon kasvot olivat kapeat, hänellä oli terävä leuka ja suuret silmät. Mustat olkapäille asti ulottuvat tasaisesti leikatut hiukset kehystivät hänen kasvojaan. Akane oli hyvin paljon Mikun näköinen, tietysti sillä erolla että Akane oli tyttö ja vielä melko pieni lapsi.
"Minua sattuu. Jokainen tekemäni liike rasittaa minua ja haavojani, enkä minä mielelläni liiku yhtään enempää kuin minun täytyy. Toivoin sinun avaavan tuon oven minulle, mutta näemmä se oli liian vaikeaa sinunlaisellesi säälittävälle otukselle", Miku ärähti. "Äläkä valehtele minulle, ettet muka osaisi avata ovessa olevaa lukkoa! Aina kun isä ja äiti tulevat kotiin, sinä juokset avaamaan sen!"
"Kuka hän on?" Akane kysyi katsoen jälleen Kanonia.
"Hän on ystäväni. Sano hänelle hei", Miku tokaisi heittäen avaimensa lattialle koululaukkunsa viereen.
"Sinä valehtelet minulle", Akane sanoi Mikulle, vaikka katsoikin Kanonia.
"Miten niin?" Miku ärähti.
"Ei sinulla ole ystäviä", tyttö sanoi katsoen Kanonia arvioivasti.
"Onpas", Miku tokaisi potkien kenkänsä jaloistaan.
"Eikä ole. En ole nähnyt yhtäkään pitkään aikaan", Akane sanoi nousten ylös lattialta.
"Siinä sinulle yksi", Miku sanoi vilkaisten Kanonia, joka yhä seisoi oven luona. "Tule sisään vain... Jätä kengät siihen."
Mustahiuksinen poika katseli ympärilleen pienessä eteisessä, nuoren tytön silmät tutkailivat häntä tarkkaan.
"Hei", Akane tervehti katsoen Kanonia.
"Hei", Kanon naurahti.
Akane kallisti päätään hieman.
"Hän on kiltti ystävä. Sen huomaa heti. Tatsu ei ollut kiltti ystävä, hän kiusasi minua niin kuin sinä", hän sanoi veljelleen.
"Ole hiljaa, rääpäle", Miku tokaisi poistuen eteisestä.
"Hei! Sinun vaatteesi ovat ihan likaiset! Miksi?" Akane huudahti jättäen Kanonin yksin eteiseen kiiruhtaessaan veljensä perään.
"Koska minä kaaduin maahan", Miku valehteli peittäen verisen paidanhihansa. Huulen punertava haava ja leualle kuivunut pieni veriläiskä olivat yhä nähtävissä
"Siksikö sinuun sattuu ja jokainen tekemäsi liike rasittaa sinua ja haavojasi?" Akane kysyi.
"Siksipä juuri", Miku sanoi tullen takaisin eteiseen. "Kanon, ota ne kengät pois ja tule tänne."
Kanon riisui kenkänsä ja tuli Mikun perässä olohuoneeseen. Vaaleat seinät ja melko korkealla oleva katto. Huone näytti suuremmalta kuin mitä se luultavasti todellisuudessa oli. Huoneen nurkassa oli sohva ja sen edessä televisio. Toisessa päässä huonetta oli keittiönurkkaus.
"Tuota... Jos et pane pahaksesi niin minä mielelläni kävisin suihkussa. Voit vaikka tutustua häneen sillä aikaa", Miku sanoi Kanonille osoittaen vierellään seisovaa Akanea. Vaikka Miku ei ollut kovin pitkä, Akane näytti niin pieneltä ja nuorelta hänen vierellään, että sai Mikun näyttämään varsin aikuismaiselta.
"Käy toki suihkussa", Kanon sanoi.
"Akane voi vaikka esitellä tämän pienen talon sinulle", Miku ehdotti kääntäen heille selkänsä. Akane nyökytteli innostuneen näköisenä ja Kanonkin nyökkäsi.
"Mutta jos menette minun huoneeseeni, ette koske mihinkään", Miku vielä lisäsi katsoen sisartaan varoittavasti. Sitten hän katosi nurkan taakse rintaansa pidellen.
"Mikä sinun nimesi on?" Akane kysyi katsoen Kanonia suurilla silmillään.
"Olen Kanon."
"Outo nimi."
"Ei se ole minun oikea nimeni."
Akane otti häntä kädestä kiinni.
"Tule katsomaan, mennään Mikun huoneeseen", tyttö sanoi ja lähti johdattamaan Kanonia talon läpi. Ainakin jossain määrin Akane oli Mikun kaltainen, yhtä menevä uusien ihmisten kanssa kuin tuttujenkin.
Ensimmäinen ovi leveän käytävän vasemmalla puolella oli Akanen esittelyn mukaan vessa. Seuraavasta ovesta pääsi suihkuun, jossa Miku nyt oli. Kolmas oli vanhempien makuuhuone. Oikealla puolella ensimmäinen ovi vei Akanen huoneeseen, toinen Mikun.
"Mikä sinun oikea nimesi sitten on?" tyttö kysyi avatessaan Mikun huoneeseen vievän oven.
"Shin–", Kanon oli sanomassa, mutta hämmästyi niin paljon nähdessään Mikun huoneen, että unohti jatkaa lausettaan.
Huone ei ollut pieni, muttei myöskään liian suuri. Oven puoleisella seinällä oli leveä sänky, jonka päällä paksu peitto ja tyyny lojuivat aamun jäljiltä epäsiististi. Huoneen lattia näytti olevan puinen. Kuin pitkistä tummista puista tehty lattia. Kirjoituspöytä oli oviseinän vasemmalla puolella olevalla seinällä, se notkui tavaraa. Radio ja levyjä, paljon kirjoja, paperia ja vihkoja, erilaisia ja värisiä kyniä, kamera, pehmoleluja, koruja, hamsterihäkki...
Ovelta katsottuna oikealla oli vaatekaappi ja kirjahylly, joka notkui kirjoja, sarjakuvia, yksittäisiä papereita ja koriste-esineitä.
Hämmentävää oli, että jokainen seinä oli eri värinen. Oviseinä oli vaaleansininen, kirjoituspöydän luona seinä oli vaaleanvihreä, oikea seinä oli vaaleanpunainen. Suurimman osan Kanonin huomiosta kiinnitti oviseinän vastapäinen seinä. Se oli kirkkaankeltainen, mutta ei liian räikeästi. Keskellä seinää oli suuri ilmoitustaulu täynnä valokuvia ja pieniä lappuja.
"Niin, mikä sinun nimesi on?" Akanen kysymys palautti Kanonin takaisin maanpinnalle.
"Shinya", Kanon vastasi. Hän astui huoneeseen sisälle ja hänestä tuntui kuin olisi astunut alueelle, joka saattoi yllättää minä hetkenä hyvänsä.
Kanon käveli hitaasti tuon ilmoitustaulun luo. Hänen silmiinsä osui ensimmäisenä lappu, jonka yläreunassa luki alleviivattuna "Bou".
"Kiitos, kun sain taas nauraa sinun kanssasi koko päivän. Olisi Tatsukin voinut jäädä yöksi. Mutta ensikerralla MINÄ valitsen elokuvan, te teette aina ihan huonoja valintoja!"
Kanon luki lapun uudestaan. Sen vieressä oli kuva, josta Kanon tunnisti vain kaksi henkilöä. Kuva oli selvästi otettu Mikun sängyllä. Bou halasi suurta pehmolelua, joka nyt oli kirjoituspöydällä. Hänen vieressään sängyllä vierekkäin istuivat Miku ja joku toinen poika, jota Kanon ei tuntenut. Poika halasi Mikua.
Seuraavaksi Kanonin silmiin osui kuva, jossa Miku ja tuo tuntematon poika seisoivat leikkikentällä keinun vieressä. Keinussa keinui tyttö, jonka Kanon oletti olevan Akane. Miku näytti erilaiselta kuin nykyään. Hänen hiuksensa olivat tummanruskeat ja pidemmät. Otsatukka oli leikattu erilailla ja latvat näyttivät epätasaisilta.
Yhtäkkiä Kanon kuuli Akanen naurahtavan. Hän kääntyi katsomaan taakseen ja näki tytön istuvan lattialla jokin paperi kädessään.
Akane hihitteli tutkien paperia, jonka Kanon päätteli olevan jonkinlainen kirje.
"Osaatko sinä muka jo lukea?" Kanon kysyi tajuttuaan mitä tyttö teki. Hän vilkaisi vielä nopeasti ilmoitustaulua ennen kuin käveli Akanen luo.
"Osaan minä vähän. Kirjekuoressa luki 'Mikulle'", tyttö sanoi tutkien paperia kiinnostuneena.
"Mistä sinä otit sen?" Kanon kysyi.
"Yöpöydän laatikosta."
"Eikö veljesi juuri kieltänyt meitä koskemasta huoneessaan mihinkään?" Kanon kysyi katsellen hieman epävarmana, kuinka Akane hitaasti tavasi itselleen kirjeen sisältöä.
"Ei häntä haittaa, jos minä luen tämän. Se on varmaankin äidiltä ja isältä", tyttö sanoi. Kanon ei oikein uskonut sitä.
"Ehkä olisi parempi, että vain laittaisit sen takaisin sinne mistä otitkin..." Kanon pyysi.
Juuri silloin huoneen ovi avautui ja Miku astui sisään. Hän käveli vaatekaapille pelkät farkut jalassaan ja otti sieltä itselleen paidan. Pojan selässä oli suuri mustelma, olkapäässä näkyi inhottavan näköinen naarmu. Kun hän kääntyi Kanoniin päin nuorempi ehti vain havaita mustelman Mikun oikeassa kyljessä ennen kuin ei enää kehdannut katsella toisen alastonta ylävartaloa.
"Vaikkei tässä oikeastaan näy mitään jälkeä, siihen sattuu kaikkein eniten", Miku sanoi. Kanon katsahti häntä ja näki Mikun painelevan rintakehäänsä irvistäen.
"Sinulla on kiva huone", hän sanoi selvittäen kurkkuaan. Miku veti paidan varovasti ylleen ja seurasi Kanonin katsetta ilmoitustaululle.
"Tuota pitäisi karsia... Tehdä tilaa uusille muistoille. En vain ole vielä halunnut. Olen pitänyt ne siinä muistutuksena. Tavallaan", Miku sanoi. Hän vilkaisi siskoaan.
"Mitä tuo tekee?" Miku kysyi kulmat kurtussa.
"Käskin hänen laittaa sen takaisin, mutta –"
"Akane! Mistä sinä otit tuon? Minä juuri kielsin sinua koskemasta mihinkään täällä", Miku tokaisi tömistellen sisarensa luo. Hän vilkaisi kirjettä tytön käsissä ja vetäisi terävästi henkeä. Hän tönäisi Akanen kumoon ja veti kirjeen tämän käsistä.
"Sinä et saa koskea minun huoneessani mihinkään! Et koskaan! Olen sanonut sinulle siitä ainakin tuhat kertaa! Rikoit tahtoani vaikka tiesit, että olin kieltänyt!" Miku huusi Akanelle hyvin vihaisena. "Painu ulos täältä! Nyt!"
Akane näytti pelästyneen Mikun reaktiota tosissaan. Hän nousi ylös lattialta ja poistui huoneesta nopeasti sulkien oven perässään.
"Ethän sinä lukenut tätä?" Miku kysyi Kanonilta hädissään.
"En tietenkään", Kanon lupasi.
"Hyvä... Jumalauta minä nirhaan tuon –"
"En usko hänen ymmärtäneen sitä. Hän luuli, että se olisi kirje sinun vanhemmiltasi ja halusi siksi lukea sen", Kanon selitti.
Miku pudisti päätään.
"Ei varmasti luullut. Tuo on harvinaisen kiero lapsi, hän osaa halutessaan valehdella kirkkain silmin kenelle tahansa. Lisäksi hän on uskomattoman utelias ja valehtelee usein saadakseen tietää jostakin salatusta asiasta enemmän. Pidin huoneeni ovea ennen aina lukossa tuon rääpäleen varalta, mutta hän oppi tiirikoimaan sen auki –"
"Ja hän on vasta 7-vuotias?" Kanon hämmästeli.
"Johan minä sanoin. Harvinaisen kiero lapsi. Ja jostain syystä hän on aina selvittämässä kaikkea minuun liittyvää. Akane ei kunnioita minua piirun vertaa, vaan häikäilemättömästi penkoo tavaroitani ja yrittää selvittää kaiken, mitä pimitän häneltä", Miku kertoi.
"Ehkä hän ihailee sinua ja haluaa siksi tietää sinusta enemmän?" Kanon ehdotti.
"Eikä ihaile! Jos jotain niin hän on vain hyvin kiinnostunut minusta, koska olen niin 'salaperäinen'. Hän ei tiedä minusta kirjaimellisesti mitään", Miku sanoi.
"Sinä tosiaan olet hieman salaperäinen", Kanon sanoi hymy huulillaan.
"En minä oikeasti ole salaperäinen. Vain... erilainen."
"Salaperäisesti erilainen", Kanon ehdotti. Miku kohautti olkiaan ja katsoi ilmoitustaulua. Kanon astui muutaman askelen lähemmäs tuota keltaista seinää.
"Muistoja viimevuodelta. Boun kanssa kävimme jokaisen kuun viimeisenä päivänä kehittämässä ottamiamme kuvia. Pyysin heitä kirjoittamaan lapuille hauskoja juttuja ja kiinnittämään niitä taululle", Miku muisteli katsellen kuvia hymy huulillaan.
"'Heitä'?" Kanon kysyi.
"Kuvissa olevia ihmisiä. Ei heitä kovin montaa ole..." Miku sanoi tutkiskellen taulua katseellaan. "Hah, hauskimpia syitä, miksi minä jouduin jälki-istuntoon!"
Miku osoitti pitkää paperiliuskaa, joka oli kiinnitetty tauluun vihreällä nastalla.
"-Riisuutuminen koulun kentällä
-Kapina koulun tyttö-sääntöä vastaan
-Hiusten kihartaminen
-Tekokynnet
-Rehtorin häpäisy (7 kertaa)"
Miku nauroi silmäillessään paperille listattuja sanoja.
"Ja se idiootti oli ihan tosissaan kirjoittanut syyt noilla sanoilla jälki-istuntolappuihin."
"Mitä sinä et tehnyt viimevuonna?" Kanon hämmästeli lukiessaan pitkää listaa eteenpäin.
"Aika paljon kaikkea minä kyllä tein", Miku naureskeli.
Kanon katseli kuvia. Monet niistä oli otettu Mikun huoneessa. Yhdessä kuvassa oli Miku koulurakennuksen edessä suunnilleen kymmenen tytön kanssa. Hänellä oli yllään samanlainen tyttöjen koulupuku kuin kaikilla hänen ympärillään, hiukset saparoilla ja hän näytti hyvin meikatulta. Kuvan vieressä oli lappu, jonka yläreunassa oli alleviivattuna Mikun nimi.
"Mahtava koulupäivä! Rehtori oli niin lähellä sydänkohtausta, että ihan petyin, kun hän ei kaatunutkaan kuolleena maahan. Mutta se ilme hänen kasvoillaan kyllä teki koko päivästä aivan mahtavan. Kerrankin niissä kasvoissa oli eloa!"
Sitten oli kuva Mikusta, Bousta ja taas siitä tuntemattomasta pojasta. He olivat iltaisella merenrannalla ja istuivat hiekassa.
Seuraavassa kuvassa Miku ja tuo tuntematon poika kävelivät kaupungilla, pitivät toisiaan käsistä kiinni.
Kuva Bousta näyttävässä pitsimekossa. Hänen ympärillään seisoi kolme samantyyppisiin mekkoihin pukeutunutta tyttöä.
Seuraavassa kuvassa –
Miku nappasi kuvan pois taululta ja asetti sen lattialle kuvapuoli alaspäin.
"Pitää karsia tätä", hän totesi selvittäen kurkkuaan. Kanon ei ollut ehtinyt nähdä kuvaa kovin tarkasti, mutta siinä oli ollut kaksi ihmistä hyvin lähekkäin. Miku alkoi nappailla muitakin kuvia pois taululta.
"Kuka hän on?" Kanon kysyi osoittaen Mikun kädessä olevaa kuvaa, jonka poika oli juuri irroittanut taulusta. Miku kallisti kuvaa niin, että Kanoninkin näki siinä olevat ihmiset. Bou istui kuvassa nurmikolla katsellen Mikua ja tuntematonta poikaa. Mikun käsi oli tuon pojan harteilla ja pojan käsi hänen lantionsa ympärillä. He katsoivat kameraan nauraen.
"Hän", Kanon osoitti sormellaan tuntematonta poikaa.
"Ai, hän..." Miku mutisi. "Hän on Tatsu."
Kanon katsoi kuvan poikaa. Pitkähköt ja sotkuiset sinimustat hiukset, melko suuret silmät ja teräväpiirteiset kasvot.
"Akane mainitsi hänet", Kanon sanoi.
"Mitä? Milloin? Mitä se sanoi hänestä?" Miku älähti.
"Silloin eteisessä. Hän sanoi, että Tatsu ei ollut kiltti ystävä, koska hän kiusasi Akanea sinun laillasi", Kanon sanoi.
"Aa, niin... Jep, sama Tatsu", Miku hymähti. Hän oli jo laittamassa kuvaa lattialle, mutta katsahti sitä vielä kerran ja laittoi sen sittenkin takaisin taululle.
"Karsin tätä joskus myöhemmin. Omalla ajallani. Olisi pitänyt tehdä se jo puoli vuotta sitten, mutta... No, se vain jäi", Miku sanoi jokseenkin vältellen, hakien kameransa kirjoituspöydältään.
"Mitä sinä teet?" Kanon kysyi.
"Odota... Katso vaikka sitä taulua. Otan sinusta kuvan", Miku sanoi.
"Mitä? Ei, ei kuvia", Kanon pyysi.
"Yksi täytyy ottaa! Sinä ensimmäistä kertaa täällä. Suuri juttu tälle vuodelle", Miku vakuutti. Kanon vilkaisi kameraa hieman epäluuloisesti ennen kuin kääntyi katsomaan ilmoitustaulua. Hän luki siihen kirjoitettuja viestejä. Bou oli kirjoittanut hyvin monta.
"Kiitos. Kehitän tämän sitten joskus ja se saa paikkansa tuolta taululta. Hei! Kirjoita", Miku hihkaisi. Hän sulki kameran ja avasi yhden pöydällä olevista vihoista. Hän repäisi yhden sivun irti ja ojensi sekä sen että kynän Kanonille.
"M- mitä minä näillä?" nuorempi kysyi.
"Kirjoita siihen. Sekin pääsee taululle. Kirjoita lyhyt viesti. Aluksi kirjoitat oman nimesi siihen yläreunaan, alleviivaat sen ja sitten kirjoitat siihen jotakin. Ihan mitä tahansa", Miku pyysi hymyillen. Kanon asetti paperin kirjoituspöydälle ja kumartui kirjoittamaan nimensä sen yläreunaan.
"En minä tiedä mitä kirjoittaa..." hän mutisi.
"Ei sillä ole väliä", Miku sanoi.
Hetken aikaa Kanon mietti ja alkoi sitten kirjoittaa lyhyttä viestiä paperille. Saatuaan viestinsä valmiiksi hän ojensi sen Mikulle, joka alkoi lukea ääneen.
"Pidän eniten tästä keltaisesta seinästä. Koko huone on kiva, henki ihan salpautui kun astuin sisään. Tämä huone sopii sinulle mahtavasti, aivan kuin se olisi palanen sinua.
Sinä ja Akane olette tosiaan täysin erilaisia. Sinä olet (kuten sanoit) ainutlaatuinen."
"Omaperäistä", Miku myönsi laskien paperin pöydälle.
"Omaperäistä?"
"Se vain oli. En osaa selittää", Miku sanoi siirtyen petaamaan sänkyään.
Kanon huokaisi. Hän oli tosiaankin tutustumassa hyvin salaperäiseen henkilöön. Luultavasti hän ei koskaan saisi tietää Mikusta tarpeekseen. Hän voisi kysellä tältä typeriä kysymyksiä lopun ikänsä ja saada aina yhtä ympäripyöreitä vastauksia.
9. luku - Kysymyksiä
Miku tuijotti televisiota mitään näkemättömin silmin. Hänen ajatuksensa olivat kaukana, täysin poissa siitä huoneesta. Menneisyydessä.
~
"Hei!" joku huudahti. Miku tunsi kuinka joku asetti kätensä hänen olkapäälleen ja hän kääntyi katsomaan, kuka se oli. Pitkät vaaleat hiukset, pyöreät kasvot... Miku ei tuntenut häntä.
"No?" Miku tokaisi. Hän tiputti tuhkat tupakkansa päästä jalkojensa juureen.
"Voisinko saada yhden tupakan?" tuntematon kysyi ristien kätensä.
"Oletko varma, että haluat tartuttaa tupakan hajun noihin vaatteisiin?" Miku kysyi vilkaisten tuntemattoman asua. Näyttävä pitsimekko, korkeakorkoiset kengät, pitsireunusteiset polvisukat, pitsikoriste pään päällä.
"Mietin itse ihan samaa. Mutta kun näin sinun polttavan täällä, minun alkoi tehdä niin mieli, että päätin rikkoa vähän itselleni tekemiä lupauksia. En koskaan polta tässä asussa."
"Olet tutun näköinen. Tunnemmeko me?" Miku kysyi kaivaen tupakka-askin taskustaan ja ojentaen savukkeen toiselle.
"Ehkä. Mikä sinun nimesi on?" vaaleahiuksinen kysyi ottaen tupakan. "Kiitos tuhannesti!"
"Miku."
"Ja oikea nimesi?"
"Et sinä sillä tiedolla mitään tee. Kuinka vanha sinä olet?" Miku kysyi.
"Täytin juuri 17. Entä sinä?"
"16. Mitä koulua käyt?"
"Moriyaman lukiota, luokka 2B", vaaleahiuksinen kertoi.
"Ollaan samasta koulusta. Siellä olen varmaan törmännyt sinuun joskus. Itse olen 1C:llä. Mikä sinun nimesi on?" Miku kysyi hymyillen. Uudet tuttavuudet eivät koskaan olleet pahitteeksi, varsinkaan jos he olivat edes vähän samankaltaisia kuin hän itse oli.
"Olen Bou", vaaleahiuksinen sanoi hymyillen suloisesti.
"Aiotko sinä polttaa sen?" Miku kysyi katsoen tupakkaa toisen sormien välissä.
"En, oikeastaan... Kiitos kuitenkin", Bou naurahti ja ojensi tupakan takaisin omistajalleen. Miku naurahti ja laittoi sen takaisin askiinsa.
~
"Akiharu..."
Miku palasi takaisin nykyhetkeen ja mulkaisia häntä puhutellutta Akanea vihaisena.
"No?" hän tiuskaisi.
"Anteeksi", tyttö sanoi silmät kyynelissä.
"Et sinä ole pahoillasi. Mene pois", Miku tokaisi.
"Olen minä pahoillani! Oikeasti olen, anna anteeksi!" Akane sanoi yhden kyynelen vierähtäessä hänen poskelleen.
"Et sinä ole pahoillasi. Sanot noin joka kerta, kun jäät kiinni sääntöjeni rikkomisesta ja koskaan sinä et paranna tapojasi. Äiti ja isä uskovat sinua, kun alat itkeä, mutta minuun tuo ei uppoa", Miku sanoi katsoen televisiota. Kanon hänen vierellään katsoi Akanea ja Mikua vuorotellen.
"En minä huijaa, olen oikeasti pahoillani!" Akane huudahti hypäten Mikun syliin.
"Ai! Johan minä sanoin, että minuun sattuu! Älä koske minuun!" Miku ärähti. Akane surullisena istuutui veljensä ja Kanonin väliin sohvalle.
"Sinä olet aina niin vihainen kun puhut minulle", Akane mutisi surullisena.
"Sinä ansaitset minun vihani! Et koske minun tavaroihini enää ikinä. Seuraavalla kerralla minä lyön sinua", Miku uhkasi.
"Ei lapsille saa sanoa noin", Kanon varoitti hiljaa.
"Kyllä tuolle saa. Ja ensikerralla lyön. Ja kovaa lyönkin", Miku sanoi tuijottaen sisartaan vihaisena.
"Et sinä saa! Minä kerron äidille! Ja isälle!" Akane kiljaisi ponkaisten ylös sohvalta.
"Ole hiljaa, aiheutat minulle päänsärkyä", Miku ärähti.
"Anna anteeksi! En enää mene huoneeseesi!" Akane lupasi laittaen kätensä sydämensä päälle.
"Älä tee tuollaisia lupauksia. Et sinä osaa pitää niitä. Sinä rikoit tällä kertaa niin vahvasti minun tahtoani, että minä... minä häpeän sinun tyhmyyttäsi. Jos enää koskaan teet niin, kaikki muutkin häpeävät sinua ja halveksivat sinua, koska et pidä lupauksiasi ja rikot muiden tahtoa. Häpeä", Miku sanoi sisarelleen vakavana. Hän tiesi, että tuo häpeä-juttu oli ainut keino saada Akane oikeasti ajattelemaan tekosiaan.
"Anna anteeksi! Minä lupaan!" tyttö sanoi niin pahoittelevan näköisenä, että jotain aitoa tunnetta siinä oli pakko olla.
"En anna sinulle kokonaan anteeksi. Häpeän sinua yhä. Kun kerron äidille ja isälle, hekin häpeävät sinua. Ja odotas kun isoäiti kuulee. Hän häpeää puolestasi kaikkein eniten", Miku huokaisi dramaattisesti päätään pudistellen.
"Ei! Anteeksi! Anteeksi, en tee sitä enää!" Akane huusi itkuisena.
"Kuten jo sanoin, et saa kokonaan anteeksi. En unohda tätä helpolla. Sinun täytyy tosiaan pitää kiinni tuosta lupauksesta. Ja jos sinä sitä rikot, niin enää en anna sinulle anteeksi. Silloin häpeä kulkee mukanasi mihin menetkin", Miku varoitteli. Hän näki Kanonin huulilla nauravan hymyn.
"Minä lupaan", Akane kuiskasi vakavissaan.
"Hyvä. Jätä nyt minut ja ystäväni rauhaan", Miku sanoi kääntyen taas katsomaan televisiota.
"Menen hakemaan muroja", Akane sanoi kiiruhtaen keittöön.
"Sinä olet mahtava lastenkasvattaja", Kanon naureskeli. "Ja minä tosiaan tarkoitin tuota! Mahtava veto tuo häpeä-juttu."
"Pakko on pelotella. Muuten eivät jääräpäät opi", Miku sanoi tyytyväisesti hymyillen.
"Minun veljeeni tuollaiset eivät enää tehoa... Tosin veljeni on hiljainen. Hän ei puhu paljoa, ajattelee kylläkin. Hänestä ei oikeastaan ole vaivaa muuta kuin silloin, jos meillä käy uusia ihmisiä. Silloin hänen on pakko päästä kehuskelemaan tietämyksellään. Hän luulee olevansa viisaampi kuin kukaan muu", Kanon huokaisi.
"Haha, haluan päästä puhumaan hänelle joskus", Miku naureskeli.
"Sen minäkin haluaisin nähdä. Sinut tavattuaan hän ei varmaan enää puhuisi kenellekään uudelle tuttavuudelle kaikkitietävästi", Kanon naurahti. Miku katsoi mustahiuksista poikaa kysyvästi.
"Voisin kuvitella, että sinä osaat vastata hänen kommentteihinsa takaisin sellaisella oveluudella, että hän lannistuu ja lakkaa puhumasta jonkin ajan kuluttua", Kanon sanoi. Miku hymähti.
"Akiharu..." Akanen ääni kuului sohvan takaa.
"No?" Miku huokaisi, kun tyttö kiersi sohvan ja tuli seisomaan hänen eteensä.
"Mitä tarkoittaa homo?"
Miku katsoi sisartaan hetken ilmeettömästi. Sitten hänen suupielensä alkoivat pakostakin nykiä ja hetken kuluttua hän naurahti huvittuneena.
"Mistä sinä sen sanan opit?" Miku kysyi.
"En mistään. Mitä se tarkoittaa?"
"Homo tarkoittaa poikaa, joka –", Miku aloitti hymyillen, mutta kesken lauseensa hän vakavoitui.
"Akane, mistä sinä sait tietää tuon sanan?"
"En mistään. Kerro nyt loppuun", tyttö pyysi.
"En kerro. Mistä sinä sait tietää sen?" Miku tivasi. Kanon katsoi häntä kulmat kurtussa.
"Luin jostain. Mutta mitä se tarkoittaa?" Akane kysyi.
"Jumalauta sinun kanssasi!" Miku huudahti nousten ylös sohvalta. Hän tarttui sisartaan kädestä eikä päästänyt tätä juoksemaan karkuun.
"Päästä irti!" Akane huusi ja yritti irroittaa Mikun otetta kätensä ympäriltä, tuloksetta.
"Luitko sinä sen kirjeen? Akane, luitko sinä sen?" Miku huusi.
"En minä ymmärtänyt sitä! Minun käteeni sattuu!" tyttö huusi.
"Älä valehtele! Luitko sinä sen?" Miku huusi.
"En!"
"Akane!"
"Hyvä on, luin minä vähän!" tyttö kiljaisi istuen lattialle Mikun yhä pitäessä hänen kädestään kiinni.
"Tyhmä rääpäle! Miksi sinä luit sen? Sen sisältö ei kuulu sinulle!" Miku huusi.
"En minä muista siitä mitään! Lupaan!" Akane sanoi vieden kätensä sydämelleen.
"Lopeta! Tiedän, että muistat!" Miku huusi. Hän hengitti syvään.
"Onneksi kirjeessä ei ollut mitään tärkeää", hän sanoi hetken kuluttua. Hän tunsi Kanonin katseen selässään. Mustahiuksinen tiesi Mikun valehtelevan.
"Eikö?" Akane kysyi.
"Ei", Miku vastasi palaten istumaan takaisin sohvalle.
"Mutta mitä se sana tarkoittaa?" Akane kysyi varovasti. Hän silitteli kädestään kohtaa, josta Miku oli pitänyt kiinni.
"Mikä sana?" Miku puuskahti laittaen television ääniä kovemmalle.
"Homo", Akane sanoi, varovaisesti yhä. Hän taisi uskoa Mikun hyökkäävän hänen kimppuunsa, jos hän sanoisi jotakin väärin.
Miku huokaisi.
"Homo on poika, joka tykkää toisesta pojasta", hän vastasi katsoen Akanea silmiin.
"Miksi?" tyttö hämmästeli.
"Mitä 'miksi'?" Miku ärähti.
"Miksi joku poika tykkää toisesta pojasta?"
"Ihan samasta syystä kuin joku poika tykkää jostain tytöstä. Tai joku tyttö tykkää toisesta tytöstä. Tai äiti tykkää isästä", Miku selitti.
"Tyttö toisesta tytöstä?" Akane kysyi silmät pyöreinä.
"Jos sinä joskus ihastut tyttöön, kerro toki minullekin", Miku sanoi sisarelleen.
"Jos sinä joskus ihastut poikaan, kerro toki minullekin", Akane matki näyttäen Mikulle kieltä.
"Enpä taida", Miku vastasi lisäten television äänenvoimakkuutta entisestään.
"Akiharu?" Akane kysyi. Jälleen hän kuulosti hieman epävarmalta.
"No?"
"Tykkäätkö sinä Bousta?"
Miku kääntyi katsomaan siskoaan.
"Minkälaista tykkäämistä sinä tarkoitat?" hän kysyi. Kanon katsahti Mikua aina välillä. Mustahiuksinen ei ollut sanonut mitään pitkään aikaan.
"Ihastumis-tykkäämistä", Akane sanoi varovasti.
"En. Bou ja minä olemme vain todella hyviä ystäviä", Miku vastasi hymyillen.
"Tykkäätkö sinä Tatsusta?" Akane kysyi hieman rohkeammin.
"En", Miku vastasi hymyillen yhä.
"Miksei Tatsu enää käy täällä?" tyttö kysyi.
"Koska minä en halua nähdä häntä", Miku vastasi kääntyen jälleen katsomaan televisiota. "Äläkä kysele enempää. En jaksa vastata."
Akane avasi suunsa muutaman kerran, muttei sanonut enää mitään. Hän juoksi pois olohuoneesta ja Miku kuuli oven paukahtavan.
"Todella kiero lapsi", Miku huokaisi kääntyen katsomaan Kanonia.
Mustahiuksinen näytti katsovan televisiota, mutta jos kiinnitti huomiota hänen katseeseensa niin huomasi, ettei se tarkentunut mihinkään. Kanon oli selvästi vaipunut omiin ajatuksiinsa.
Miku painoi sormellaan Kanonin poskea ja sai nuoremman säpsähtämään.
"Mitäs mietit?" hän kysyi naurahtaen toisen reaktiolle.
"E- en mitään tärkeää", Kanon vastasi.
"Niin varmaan. Ehdota meille jotain tekemistä", Miku käski.
"Ehdota itse. Sinun kotisi tämä on", Kanon vastasi venytellen käsiään.
"Kello on jo melkein viisi. Etkö sinä vieläkään tiedä, mihin aikaan sinun on oltava kotona?"
"En tiedä. Mutta jos päätän itse lähteä kotiin kahdeksaksi?"
"Selvä. Mutta keksi meille kolmeksi tunniksi tekemistä", Miku sanoi.
"Mennään sinun huoneeseesi, kuunnellaan musiikkia tai jotain?" Kanon ehdotti.
"No mennään", Miku myöntyi ja sammutti television. He nousivat sohvalta ja menivät Mikun huoneeseen. Vanhempi istui sängylleen ja katseli ympärilleen, Kanon oli jäänyt seisomaan ovelle ja katseli huonetta pieni hymy huulillaan.
Huoneessa oli hämärä valaistus, koska vaaleanvihreällä seinällä olevan suuren ikkunan eteen oli vedetty tummat verhot. Aamulla kouluun lähtiessään Miku ei ollut jaksanut avata niitä. Samalla seinällä sijaitsevan kirjoituspöydän päällä oli himmeästi valaiseva lamppu, joten sekään ei tuonut huoneeseen kovin paljoa valoa.
"Pidän huoneestani eniten, kun täällä on hyvin piemää ja vain tuo lamppu on päällä", Miku sanoi. Kanon kääntyi katsomaan häntä. Pojan tummat silmät näyttivät entistä tummemmilta. Vaikkei Kanon ollut meikannut ja yhä hänen yllään oli koulupuku, hän näytti niin uskomattoman hyvältä seistessään siinä, ettei Miku uskonut koskaan saavansa tarpeekseen Kanonin ulkonäöstä.
"Saanko ottaa sinusta kuvan?" Miku kysyi.
"Jos sanot minulle, että aiot ottaa kuvan, siitä tulee huono. Jos en huomaa, kun otat kuvaa, se saattaa jopa onnistua", Kanon pohdiskeli.
"Enpä usko, että sinusta saisi huonoa kuvaa koskaan. Mutta hyvä on, otan kuvan silloin, kun sinä et huomaa", Miku sanoi nousten hakemaan kameransa kirjoituspöydältään. Hän palasi istumaan sängylleen ja katsoi Kanonia.
"Oletan nimittäin tuon olleen myönteinen vastaus", Miku sanoi.
"Oli se. Sillä ehdolla, että saan vastapalveluksen", Kanon vaati. "Haluan ottaa sinusta kuvan."
"Okei", Miku sanoi, käänsi kameran itseään päin ja otti itsestään kuvan leveästi hymyillen.
"Ei tuollaista!" Kanon nauroi. "Luonnollinen kuva. Sellainen, jossa sinä hymyilet ihan tavallisesti."
"Ei sellaisia kuvia. Niissä minä näytän aina niin oudolta. Jos saan poseerata tiedän itse, miltä näytän ja silloin olen niihin tyytyväisempi. Ei salakuvia minusta", Miku sanoi.
"Haluan edes yhden", Kanon sanoi.
"Jos joskus onnistut siinä niin sitten olkoon. Mutta nyt minä odotan, että saan sinusta kuvan ilman, että sinä huomaat", Miku sanoi asettuen istumaan sängylle mukavammin. Rinnassa vihlaisi jälleen. Mitä Tsuyuhiko oikein oli tehnyt hänelle? Ei kai vain mikään luu ollut murtunut? Ei voinut olla. Ehkä se oli jokin lihaksen revähdys? Tai pienen pieni hiusmurtuma kylkiluussa? Eiköhän se paranisi omia aikojaan. Mikua ärsytti tietää, että häntä oli sattunut enemmän kuin Tsuyuhikoa, mutta muille hän ei sitä myöntäisi. Tsuyuhiko oli joka tapauksessa hävinnyt, vaikka Mikua olikin sattunut enemmän.
"Mitä minä laittaisin päälleni huomenna?" Miku mietti ääneen.
"Saanko katsoa vaatekaappiisi?" Kanon kysyi.
"Siitä vain", Miku lupasi. Kanon avasi vaatekaapin oven. Hän katseli sen sisältöä pitkään.
"Kuinka ihmeessä... Tai siis... Täällä on niin paljon värejä", hän hämmästeli. Miku alkoi nauraa.
"Aivan, sinun vaatekaappisi sisältö on varmaankin suurimmaksi osaksi pelkkää mustaa", hän tajusi.
"Niin on... Mutta sinulla on täällä värejä vaikka kuinka", Kanon sanoi hyvin hämmästynyt paino äänessään.
"Kokeile päällesi jotain niistä? Haluan nähdä sinun ylläsi jotakin muuta kuin mustaa, valkoista tai punaista. Laita vihreä t-paita?" Miku ehdotti sängyltä.
"Olemmeko me muka saman kokoisia?" Kanon kysyi.
"Hei, nyt minä loukkaannun!" Miku älähti nauru kasvoillaan.
"Kuinka pitkä sinä olet?" Kanon kysyi.
"157 senttiä. Et sinä kovin paljoa pidempi voi olla!" Miku sanoi mittaillen Kanonia katseellaan.
"Hah, olen ainakin 163. Kuusi senttiä pidempi, paitasi saattavat olla lyhyitä minulle", Kanon sanoi ottaen kaapista vihreän t-paidan.
"Minä ostan aina vähän liian isoja vaatteita. Luotan siihen, että kasvan vielä hyvin pitkäksi", Miku sanoi.
Kanon naurahti.
"Outoa, jos sinä joskus olet hyvin pitkä. En kyllä usko sitä, anteeksi nyt vain. Olet muutenkin noin pienikokoinen, ei sinusta kovin suurta kasva milloinkaan", hän sanoi hymyillen.
"Tiedän tuon verran itsekin. Mutta ainakin 165 senttiä minä olen jonakin päivänä. Ehkä jopa pidempi", Miku sanoi ylpeänä. "Sitten se hemmetin Tsuyuhiko saa turpaansa ja kunnolla!"
"Miku, olet silloinkin häntä vielä monta senttiä lyhyempi..." Kanon sanoi.
"Ei se koko vaan se äly", Miku sanoi osoittaen päätään.
"Kyllä se koko myös", Kanon sanoi.
"Koko merkitsee?" Miku kysyi. Pieni hymy alkoi hiipiä hitaasti hänen kasvoilleen.
"Jonkin verran", Kanon sanoi kohauttaen olkiaan. Mikun hymy leveni entisestään.
"Mille sinä nyt naurat?" Kanon kysyi.
"En minä millekään. Pue se paita päälle, haluan nähdä sinut vihreässä", Miku kehotti. Nuorempi alkoi pujottaa paitaa koulupaitansa päälle.
"Ethän sinä halua koulupaitasi rypistyvän? Lisäksi, hihat näkyvät t-paidan alta ja saavat sen näyttämää oudolta. Ota se pois", Miku sanoi. Hän katseli kuinka Kanon pyöräytti silmiään, mutta kuitenkin otti vihreän paidan pois yltään ja alkoi napittaa koulupaitaansa auki. Hän käänsi selkänsä Mikulle ja katseli vaatekaappiin.
"Voin kuvitella näistä jokaisen sinun päällesi", Kanon hymähti avaten yhä nappejaan.
Kanon sai nappinsa auki ja otti paidan pois yltään. Miku katsoi toisen laihaa ylävartaloa, jonka näki vain takaapäin. Niin hoikka... Mustat vapaina laskeutuvat hiukset hipoivat olkapäitä, vaalea iho näytti hieman normaalia tummemmalta hämärässä valaistuksessa, vaikkakin silti vaalealta.
"Kanon", Miku sanoi. Nuorempi kääntyi häneen päin ja kamera nappasi kuvan juuri oikealla hetkellä.
"Odota, älä nyt ota kuvaa", Kanon älähti vetäen vihreän paidan nopeasti ylleen. Miku otti toisenkin kuvan ja tyytyväisenä nousi ylös sängyltä. Hän käveli Kanonin luo ja asettui seisomaan hänen viereensä. Hän käänsi kameran heihin päin ja pyysi Kanonia poseeraamaan. Miku painoi nappia ja kamera otti kuvan.
"Vihreä ei ole ihan sinun värisi. Näytät jotenkin sairaalta", Miku totesi virnistäen.
"Arvaa vaan, miksen minä käytä muuta kuin mustaa", Kanon naurahti lyöden Mikua hellästi olkapäähän.
"Vaikket sinä ole luonteeltasi ollenkaan synkkä niin ulkoisesti kuitenkin olet", Miku pohti.
"Minä pidän mustasta. Ei se tarkoita, että olisin synkkä."
"Mutta musta on synkkä väri."
"Sinun kantasi on selvä", Kanon kommentoi viitaten Mikun vaatekaapista loistavaan väriskaalaan.
"Sinä et muuten vieläkään ole keksinyt meille tekemistä", Miku muistutti.
"Keksitään tekemistä yhdessä?" Kanon ehdotti.
"Eli tehdään jotakin yhdessä, vai vain ideoidaan tekemistä yhdessä?" Miku kysyi vinosti hymyillen. Kanon ei vastannut.
"Mennään ulos?" Miku ehdotti. "Otetaan kuvia? Jutellaan? Leikitään tulitikuilla? Kirjoitetaan kirja?"
"Johan alkoi ideoita löytyä", Kanon naurahti.
"Valitse joku vaihtoehdoista", vanhempi sanoi. Hän heittäytyi makaamaan sängylleen ja Kanon asteli hänen vierelleen.
"Mennään ulos", tämä ehdotti.
"No mennään", Miku myöntyi ponkaisten ylös sängyltä. Taas rinnassa vihlaisi.
He avasivat Mikun huoneen oven ja näkivät Akanen juuri astuvan ulos omasta huoneestaan.
"Mihin te olette menossa?" tyttö kysyi tiukasti.
"Voi... pahus. En voi jättää häntä yksin tänne", Miku huokaisi kääntyen pahoitellen katsomaan Kanonia.
"Otetaan hänet mukaan?" Kanon ehdotti.
"Arvaa vaan mitä siitä tulee. Me leikimme hänen kanssaan, emmekä voi edes keskustella normaalisti, koska hänen korviaan on varjeltava pahalta sanavarastolta", Miku tuhahti.
"Se paha sanavarasto on ollut sinun käytössäsi tänään jo muutamaan otteeseen, joten enpä usko sen häntä kovin paljoa hetkauttavan", Kanon naurahti.
"Jumalauta", Akane hihkaisi.
"Sshhh!" Miku torui sisartaan.
10. luku - Hyvin sekavaa
"Joko ymmärrät, miksi ehdotus Akanen mukaan ottamisesta oli huono?" Miku naureskeli. Kanon huokaisi Mikun siskon hihitellessä hänen ympärillään tarttuessaan hänen käteensä kiinni ja kysellessä omituisia kysymyksiä.
"Ymmärrän, varsin hyvin. Eiköhän hän rauhoitu, kun pääsemme sinne leikkipuistoon", Kanon toiveikkaana veikkasi.
"Ainakin hän siellä jättää sinut rauhaan. Menee kiusaamaan variksia", Miku sanoi katsellen sisartaan pieni huvittunut hymy huulillaan. Akane piti koko ajan Kanonin kädestä kiinni ja pomppi tämän vierellä.
"Tunnetko sinä ketään minun ikäistäni?" Akane kysyi mustahiuksiselta pojalta.
"Enpä taida tuntea", Kanon sanoi.
"Olenko minä kiva?"
"Olet oikein kiva."
"Olenko minä kivoin ihminen, jonka sinä tunnet?"
"Et sinä ihan kaikken kivoin ole."
"Olenpas! Sano, että olen, tai minä puren", Akane varoitti avaten suunsa selvästi valmiina haukkaamaan Kanonin kädestä palan.
"No niin Akane, jospa minä nyt tulen tähän sinun tilallesi pitämään Kanonia kädestä ja sinä pidät suusi edes hetken kiinni", Miku kiiruhti pelastamaan Kanonin käden varmalta tuholta. Hän ravisteli sisarensa irti mustahiuksisesta ja tarttui itse tämän käteen. Kanon vilkaisi ystäväänsä nopeasti, mutta ei sanonut mitään.
"Epäreilua. Nyt minulla ei ole ketään, ketä pitää kädestä", Akane marisi.
"Äsken minulla ei ollut. Ei maailma ole aina reilu", Miku sanoi kohauttaen olkiaan.
Kanon ja Miku kävelivät kohti leikkipuistoa Akanen seuratessa perässä. Miku piti Kanonin kädestä kiinni ja aina välillä nuoremmasta tuntui kuin Miku olisi tahallaan puristanut hänen kättään hiljaa. Luultavasti se oli pelkkää harhaluuloa, mutta... Outoa se oli, kävellä Mikun kanssa käsi kädessä. Ei Kanon oikein tiennyt miksi se oli outoa, se vain aiheutti omituisen tunteen hänen sisälleen.
Akane hihkui innoissaan heidän saapuessaan leikkipuistoon. Ilta oli jo alkanut hämärtyä.
Mikun sisko juoksi kohti keinuja ja varasi niistä itselleen suurimman.
"Sinä et pysty keinumaan siinä, valitse itsellesi pienempi", Miku varoitti.
"Pystynpäs", Akane vakuutteli yrittäen nousta keinun päälle. Pieni kun oli, se näytti tuottavan jonkin verran hankaluuksia.
"Uskoisit nyt minua kerrankin", Miku huokaisi nostaen sisarensa suuren keinun päälle istumaan. Akane ei kunnolla edes pystynyt keinuttamaan vauhtia itselleen siinä.
"Kyllä sinä sittenkin olet aika kiltti isoveli", Kanon kommentoi katsellessaan, kuinka Miku antoi vähän vauhtia Akanelle.
"Kuinka niin?" Miku kysyi.
"Tai, ainakin aina välillä", Kanon sanoi. Akane kylläkin vaikutti täysin sellaiselta, millaiseksi Miku tytön oli kuvaillutkin: melko viekkaalta ja tahtoessaan ilkeältäkin lapselta.
"Jos hän on kunnolla, hän on ihan mukava", Miku myönsi. Akane ei tainnut kuunnella heitä, sillä muuten hän olisi varmasti kommentoinut veljensä sanomisia jotenkin.
Kanon asteli lähemmäs Mikua, joka seisoi keinun vierellä tönäisten sisarelleen aina välillä lisää vauhtia.
"Tuliko meille läksyjä englannista?" hän kysyi katsellen Akanen keinumista.
"Tuli. Siitä tulee aina, joka kerta. Englanninopettaja on karmea akka, hän on vanha, ärtynyt ja – Hei! Hänhän on ihan samanlainen kuin rehtori!" Miku tajusi.
"Et taida pitää kummastakaan", Kanon päätteli.
"En niin. Mutta rehtoria vihaan enemmän. Ainoa opettaja, josta pidän, on eräs historianopettaja, joka ei enää opeta meidän luokkaamme. Huono tuuri, rehtori tulee varmaankin olemaan siellä aina", Miku pohti.
"Mites Teruki?" Kanon kysyi. Heillä oli ollut jo muutama maantiedon oppitunti Terukin kanssa ja koko luokka piti hänestä. Hän ei asennoitunut opettamiseen liian tiukasti, hän puhui oppilaiden kanssa välillä muustakin kuin vain sen tunnin aiheesta ja kertoi paljon esimerkkejä oikeasti tapahtuneista asioista. Lisäksi hän oli hauska, monet opetukselliset asiat hän kätki vitseihin tai kekseliäisiin muistisääntöihin, jotka tekivät oppimisesta värikkäämpää.
"Hän on kiva", Miku myönsi. "Ymmärrän täysin, miksi Bou pitää hänestä."
Kanon mietti hetken viitsisikö hän kysyä Mikulta asiaa, joka oli jo jonkin aikaa mietityttänyt häntä. Hän vilkaisi kiltisti sisarelleen hymyilevää Mikua, keräsi hieman rohkeutta ja kysyi.
"Kun sanot Boun pitävän hänestä, niin mitä sinä tarkoitat?" Kanon kysyi hitaasti.
Miku kääntyi katsomaan häntä aluksi täysin neutraalisti, sitten pieni hymy hiipi hänen huulilleen.
"Bou pitää hänestä. Siis, on ihastunut häneen", Miku selitti nauravasti hymyillen.
"Oh, okei", Kanon sanoi nyökäten. Miksi hän kysyi? Nyt hän tunsi itsensä typeräksi.
"Kuka on ihastunut?" Akane huudahti keinusta. Miku huokaisi.
"Ei yhtään kukaan, keinu sinä nyt vain", hän tokaisi siskolleen.
"Minä kuulin kyllä! Kuka on ihastunut?"
"En minä sanonut ihastunut, sanoin vilustunut", Miku keksi nopeasti.
"Kuka on?" Akane kysyi.
"Yksi opettaja meidän koulustamme. Keinu nyt", Miku huokaisi. Kanon naurahti katsellessaan Mikun ilmeikkäitä kasvoja ja jälleen vinoon hymyyn kääntyvää suuta.
"Tuosta ilmeestä minä haluan kuvan", Kanon sanoi. Miku katsoi häntä silmiin ja Kanon tunsi punastuvansa lievästi. Miksi hän sanoi sen ääneen? Miksi Miku katsoi häntä tuolla tavalla? Se katse tuntui tunkeutuvan syvälle Kanonin tajuntaan kuin Miku olisi lukenut hänen hämmentyneitä ajatuksiaan ja tutkinut niitä häikäilettömän avoimesti.
"Mistä ilmeestä?" vanhempi kysyi.
"Tuosta hymystä", Kanon sanoi yrittäen olla näyttämättä häkellystään ulospäin. Miku oli kuitenkin jo varmasti ehtinyt huomata hänen punastuneen. Hän ei itse tiennyt, miksi ylipäätänsäkään oli punastunut, olihan Mikukin sanonut haluavansa kuvan hänestä. Ja oli ottanutkin!
"Mikä hymy?" Miku kysyi.
"Se vino hymy", Kanon sanoi kooten itsensä.
"Jaa. Miksi sinä juuri siitä kuvan haluat?"
Kanonin miettiessä vastausta hänen päänsä täyttyi vain typerääkin typerämmillä lauseilla, kuten 'se on kaikista ilmeistäsi ihanin' tai 'haluan ikuistaa sen ja katsoa sitä myöhemmin'. Ei noin voinut sanoa! Oliko tuo edes totta? Kai se oli, kun ei Kanon muutakaan keksinyt.
"E- en tiedä", mustahiuksinen takelsi.
"Jos joskus saat otettua minusta sellaisen kuvan niin siitä vain", Miku lupasi.
"Mikset sinä halua minusta kuvaa?" Akane kysyi surullinen paino äänessään.
Kanonin olisi tehnyt mieli painua maan alle. Pieni tyttökin sai hänet miettimään päänsä puhki vastauksen takia! Mitä Kanon muka voisi vastata tuohon? 'Miksi minä sinusta kuvan haluaisin?' Miksi ihmeessä hän sitten halusi kuvan Mikusta?! 'Koska Miku on minun ystäväni ja sinä et' tai 'En minä tekisi sinun kuvallasi mitään'. Mitä hän muka kuvitteli tekevänsä Mikun kuvalla?!
"Kanon? Olet jotenkin poissaoleva", Miku sanoi asettaen kätensä nuoremman olkapäälle.
"Eeh... Mietin vain, että mitäköhän minä teen huomenna", Kanon sanoi nopeasti. Mikun käsi oli hänen olkapäällään. Miku itse astui lähemmäs häntä.
"Sinä tulet minun ja Boun kanssa kaupungille, jos haluat", tämä sanoi katsoen mustahiuksista silmiin.
"Oh, juu, aivan, totta", Kanon sanoi nopeasti. Hän nielaisi, eikä ollenkaan ymmärtänyt miksi. Miku hypisteli sormillaan nuoremman hupparin vetoketjua. Kanonilla oli niin omituinen tunne tästä kaikesta. Miku tuntui olevan niin omituisen lähellä...
Kanon ei ollut koskaan ollut iloisempi kuullessaan puhelimensa soittoäänen.
Miku astui askelen kauemmas hänestä ja tajusi antaa pikkusisarelleen vauhtia. Akanen keinu oli kokonaan pysähtynyt ja tyttö yritti epätoivoisesti potkia itselleen vauhtia pienillä jaloillaan, tuloksetta.
Kanon sai puhelimensa taskustaan ja vastasi siihen nopeasti. Hän puri huultaan kuullessaan äitinsä tervehdyksen.
"Missä sinä olet?"
"Kaverin kanssa ulkona", Kanon vastasi raapustellen kengänkärjellään maahan viivoja.
"Onko jotakin pahasti kesken?" äiti kysyi.
"Ei. Kuinka niin?" Kanon kysyi nopeasti.
"Mietin vain. Kiva että sinulla on ystäviä!"
"Juu."
"Voitko tulla kotiin nyt?"
"Oikeastaan kyllä", Kanon sanoi nopeasti.
"Ai. Eikö hän olekaan kiva kaveri?" äiti kysyi surullisena.
"Eh, en minä sitä, on oikein kiva", Kanon sanoi hieman hiljaisemmalla äänellä toivoen, ettei Miku kuulisi häntä ja arvaisi keskustelun aihetta.
"Mutta voisit tulla nyt? Olet joka päivä ollut koulun jälkeen kavereidesi kanssa, etkä tänäänkään tullut suoraan koulusta kotiin. Olisi mukavaa viettää iltaa perheen kesken."
"Ei isä tule kuitenkaan", Kanon totesi.
"Tulee, mutta vasta myöhään. Ole kiltti ja tule nyt kotiin", äiti pyysi.
"Mihin aikaan?" Kanon kysyi. Salaa mielessään hän toivoi äitinsä käskevän hänet kotiin heti paikalla, hänen teki mieli vain tyhjentää pää kaikista ajatuksista.
"Oletko sinä kauhean kaukana? Osaatko sinä sieltä kotiin? Meneekö sinulla kauan tulla sieltä?"
"En ole ihan varma, mutta ainakin kolmekymmentä minuuttia menee matkaan", Kanon sanoi.
"Ole kiltti ja tule viimeistään puoli seitsemäksi", äiti sanoi.
"Hyvä on..." Kanon sanoi vilkaisten Mikua. Vaaleanruskeahiuksinen oli istuutunut maahan.
"Kiitos Shinya", äiti sanoi kuulostaen iloiselta.
"Mmh... Heippa", Kanon mutisi lopettaen puhelun.
Mustahiuksinen kääntyi katsomaan Mikua.
"Minun on mentävä kotiin puoli seitsemäksi", hän sanoi.
"Missä sinä asut?" Miku kysyi nousten ylös maasta. Hän pudisteli hiekkaa vaatteistaan ja käsistään.
"Koululta kävelee vartin kotiin. Melko paljon samaan suuntaan kuin tänne", Kanon kertoi.
"Osaatko sinä täältä pois?" Miku kysyi.
"Tuota... En ole ihan varma", Kanon mutisi hieman vaivaantuneena.
"Eli et. Saatan sinut niin pitkälle, että tiedät osaavasi", Miku sanoi tullen hänen luokseen.
"Hei! Entäs minä?" Akane kiljaisi keinusta.
Miku ärähti itsekseen.
"Sinunkin on pakko tulla", hän huokaisi.
"Auta minut pois tästä", tyttö pyysi.
"Minä en halua ottaa häntä mukaan", Miku mutisi katsoen sisartaan epäluuloisesti.
"Ei häntä voi tähänkään yksin jättää", Kanon sanoi.
"Akane, sinun pitää olla ihan rauhallisesti. Sillä ehdolla sinä pääset mukaan", Miku sanoi sisarelleen.
"Ette te voi jättää minua tänne kuitenkaan, joten pääsen joka tapauksessa mukaanne", Akane sanoi. Kanon hämmästyi hieman. Viisas lapsi.
"Mutta olet rauhallisesti, tai minä suutun", Miku uhkasi ja Akane lupasi olla ihmisiksi.
He kävelivät eteenpäin, eikä kukaan pitänyt ketään kädestä.
He kävelivät samaa reittiä, jota he olivat tulleet Mikun talolle. Täysin sama tie, eri suuntaan vain.
Matka vei kymmenen vähäpuheista minuuttia, kunnes Kanon tiesi, missä hän oli.
"Tästä minä osaan jo kotiin", hän sanoi kääntyen katsomaan Mikua.
"Tiedätkö, minulla ei ole sinun puhelinnumeroasi", Miku sanoi katsoen Kanonia pää hieman kallellaan.
"Eikä minulla sinun", mustahiuksinen totesi.
"Jos sanot omasi niin tallennan sen. Sitten voin huomenna vaikka lähettää viestin ja kertoa tarkemmin missä tapaamme ja mihin aikaan", Miku sanoi ottaen puhelimensa taskustaan.
Kanon luetteli numeronsa Mikulle ja vanhempi tallensi sen puhelimeensa.
"Kiitos."
"Ole hyvä", Kanon naurahti.
"Akiharu, minulla on kylmä", Akane inisi. Miku huokaisi ja pyöräytti silmiään.
"Nähdään huomenna", hän sanoi Kanonille.
"Nähdään huom –", nuorempi aloitti, mutta yllättäen tajusi Mikun halaavan häntä.
Hänen ajatuksensa katkesivat sillä samalla hetkellä, eivätkä ne palautuneet vanhemman vetäessä kätensä pois hänen ympäriltään.
"Hyvää yötä", Miku sanoi hymyillen. Hän kohotti vielä kätensä vilkuttamaan ennen kuin kääntyi Akanen kanssa omaan suuntaansa. Kanon ei ymmärtänyt mistään mitään. Mitä äsken ja sitä ennen oli oikein tapahtunut? Tänään tuntui tapahtuneen niin paljon omituisia asioita...
Kaiken lisäksi Kanon toivoi, että Mikun kädet olisivat yhä hänen ympärillään.
A/N2: Anteeksi, että tuli vasta n. puolet. :/ Lisään + tarkistan loput mahdollisimman pian, nyt on jo aika.... myöhä x) <3 Kommentoikaa ihmeessä~