Gentle lie (Ruki/nainen, tuplaraapale, drama, het)

Ficissä saa olla paritus riippumatta henkilöiden sukupuolesta, mutta fyysinen kontakti jää pieneen pussailuun ja halailuun. Alastomuus, seksi tai seksuaaliseksi koettu käyttäytyminen, huumausaineet, väkivalta tai huono kielenkäyttö eivät kuulu tämän ikärajan ficceihin kuin maininnan tasolla.

Gentle lie (Ruki/nainen, tuplaraapale, drama, het)

ViestiKirjoittaja shy-rebel » To Huhti 04, 2013 7:40 pm

Otsikko: Gentle lie
Author: shy-rebel
Beta: ei
Ikäraja: sallittu
Osat: tuplaraapale, tasan 200 sanaa
Genret: drama, het
Fandom the GazettE
Pairing: Ruki/nainen
Summary: "Minä kaduin, että jäin hänen luokseen ja sanoin, että olen aina hänen luonaan."
Disclaimer: hahmot eivät ole minun, ficin nimi on Gazeton samannimisestä kappaleesta napsittu ja tarina on oma.
A.N.
Tulipas kirjoitettua pitkästä aikaa. Ja vieläpä the GazettEsta. Tällainen ihan pieni tuplaraapale tosin vain, inspiroiduin luettuani Episodi-lehdestä Top 10-artikkelin Pariisi-keskeisistä elokuvista. Yksi elokuvista kun sattui olemaan Pont Neufin rakastavaiset. Vaikka itsekin olen tuolla Pont Neufilla käynyt ja todennut Seine-joen nykyisen kunnon, piti turvautua Googlen kuvahakuun virkistääkseni muistiani. Pitkän pohdinnan jälkeen teksti tuntui taipuvan eniten Rukin hahmon alaisena ja Gentle lie tuli nimeksi siksi, että kyseinen kappale on ollut aikoinaan yksi suosikeistani bändin tuotannosta.

Gentle lie

Rukin PoV

Hän kertoi sen minulle, kun ensimmäisen kerran uhkasin jättää hänet saatuani kuulla syrjähypystä.

Hän huusi sen ääneen, suurimman unelmansa, sylki sanat suustaan kuin ranskalaisten elokuvien femme fatale. Hän sanoi sen toteutumisen olevan vain minusta kiinni.

Hänen kaukainen, silti tavoitettavissa oleva haaveensa oli tulla kosituksi Pont Neufin sillalla Pariisissa. Rakkauden pääkaupungissa, rakkauden symboliksi kivettyneellä sillalla Seine-joen virratessa alla vaiteliaana. Vielä suuremman vaikutuksen romanttiseen kosintaan tekisi se, jos se tapahtuisi Pariisin samettisen yötaivaan alla Pont Neufin kultaisten valojen loistaessa kuin jalkapallon kokoiset tulikärpäset.

Niin, se oli hänen elämää suurempi unelmansa. Alkusoitto siunatulle avioliitolle hänen kanssaan, hänen hellässä huomassaan, suudelmien ja syleilyjen sopukassa, kuiskausten ja kaihon kurimuksessa.

Tuskinpa hän tiesi, että Pont Neufin alla asui kodittomia. Että Seinen vesi oli harmaata jätteistä, täysin kauhea katsella. Rakkauden silta tarjosi sylin niille, jotka kestivät sen parin, Seinen, likaisuuden. Sinne hänkin kuuluisi minun puolestani, joen rottien ja varjoissa elävien kodittomien joukkoon. Minä en kestänyt sitä, että sain olla viimeinen, joka kuuli hänen kaataneen taas jonkun toisen miehen mustan jätesäkkitaivaan alla.

Ja taustalla Édith Piaf lauloi, ettei katunut mitään.

Ei hänkään, minun naiseni(?), katunut mitään.

Minä kaduin, että jäin hänen luokseen ja sanoin, että olen aina hänen luonaan. Olivathan Pont Neuf ja Seinekin erottamaton parivaljakko.

Valetta, valetta.
Viimeksi muokannut shy-rebel päivämäärä Ke Touko 22, 2013 12:07 am, muokattu yhteensä 1 kerran
また夢で思い出す, ここから君だけ消え去り...

Galileo Galilei - Oh, Oh

3 tykkää.
shy-rebel
Vuoden double

Re: Gentle lie (Ruki/nainen, tuplaraapale, drama, het)

ViestiKirjoittaja minnako » Ma Huhti 08, 2013 8:10 pm

MOIKKA tästä kommentista ei kyllä tule yhtään mitään (pahoittelen jo alkuun), koska oon just ollut semirankalla bodycombat-tunnilla (hyvä minna!!11), mutta haluan kommentida tätä nyt, koska tätä ei ole vielä kukaan kommentoinut ja koska het on ehkä paras asia maailmassa. Ja OC-naiset, eiku.

Tän ficin kanssa meni hetki, että oikein sain mistään kiinni - mikä voi johtua siitä, että aloitit aika keskeltä! Eikä se tuntunut kamalalta. Seesteiset alut on inhottavia, joten tämä(kin) oli vain pelkkää plussaa!

Nimestä sen verran, että (ei, en lukenut aaännää ennen kuin sain ficin ymmäretyksi) se sopi tähän oikein hyvin! Tai siis se tuntui todella luontevalta, ja vaikka gazen tuotanto on mullekin semituttua, se vaikutti enemmän tän ficin nimeltä kuin gazen biisiltä. Biisinimissä on joskus se huono juttu, että ne vaikuttaa tosi irrallisilta, mutta tässä ei!

Aluksi vähän mietin et miten toi ranska-fiilis sopii tohon, mut se kuitenkin oli jatkuva teema, joka vielä selkeytyi lopussa, joten sekin toimi oikein hyvin. Oon kyl vähän hämmentynyt Rukista??? ONKS SE IHAN IDIOOTTI.

Ainut asia, joka jäi oikeasti epäselväksi (haluan vielä tarkentaa, että pieni epäselvyys ei oo paha asia, koska näin lukijana tykkään myös ajatella itse heh) oli tää
Hämmennyin lähinnä siitä, et mihin tuo kysymysmerkki viittaat - siihen, onko ko. nainen Rukin vai onko Ruki epävarma ko. naisen sukupuolesta tms? :O Mutta kiva lause muuten!<3

Musta tuntuu, että tarkennan sulle joskus esim. internetissä kahden kesken, miten tän koin ja mitä ajattelin noista henkilöistä, koska tän ficin aukkojen takia pidän omaa näkemystäni aika subjektiivisena, joten jaan sen sulle paremmalla ajalla paremmassa paikassa, kunhan muistutat!

Kiitos tästä ficistä, oot aina hyvä kirjoittaan ja sun tyyli on ihana. Non, je ne regrette rien!
提心吊胆和闷

3 tykkää.
minnako
Mao Zedong

ViestiKirjoittaja sunny » Ti Touko 21, 2013 1:23 am

Huomioon ottaen, miten paljon het ja raapaleet vetävät minua puoleensa, on suorastaan järkyttävää, etten ole lukenut tätä aikaisemmin. Olen kyllä tiedostanut sen olemassaolon tämän alueen läpi skrollaillessani, mutta en tosiaan tiedä, miksen ole tarttunut siihen aiemmin.

Ehkä syy tähän oli osittain valitsemassasi nimessä, joka ei ole kovinkaan mieleenpainuva taikka puoleensavetävä. En kauheasti pidä siitä, että tekstien nimet otetaan suoraan kappaleista, en, vaikka kyseessä olisi songfic (mitä tämä ei ollut, otaksun). Se tuntuu mielestäni vähän turhan laiskalta. Mieluummin sitten vaikka tartut johonkin yhteen riviin kappaleen sanoista, tai vielä parempaa, sovellat itse jotakin uutta. Vaikka Gentle Lie ei Gazeten kappale olisikaan, eivät nuo kaksi sanaa yhteen laitettuna itsessäänkään iske minuun. Minun oli analysoitava valitsemaasi otsikkoa ja sen merkitystä mielessäni hetken aikaa saadakseni siihen minkäänlaista potkua. Se on suuri sääli! Ymmärrän sen yhteyden ficciin, ymmärrän, että se sopii, mutta olisin silti toivonut vähän pidemmälle mietittyä nimeä näin vahvalle teokselle.

(Välihuomiona vielä, en ole myöskään nähnyt tuota leffaa, joka toimi tekstin inspiroijana, joten en valitettavasti voi verrata sen ja tekstin yhteyttä kommentissani lainkaan. :( )

Minulla on aika korkeat standardit raapaleille. Tai ehkä pikemminkin sille, minkä luokittelen hyväksi, onnistuneeksi raapaleeksi. Tämä on lähinnä siksi, että mielestäni raapale on aliarvostettu fanfictionin ja novellikirjoittamisen subgenre, eikä se saa arvonsa mukaista kohtelua. :( Luonnehdin teostasi aikaisemmin jo vahvaksi, joten tuskin tulee yllätyksenä, että tämä pätkä ylitti lähes kaikki rimat, joita sille ennen lukemista asetin. :D Toisaalta se ei yllättänyt minua, sillä olenhan lukenut sinulta aiemminkin ficcejä, ja tiedän sinun olevan hyvä kirjoittaja. Pysyit keskitason ylittävälle tyylillesi uskollisena, vaikka selkeästi panostitkin enemmän tekstin ollessa lyhyempi. Sait mahdutettua lyhyeen tilaan paljon tunnelmaa kohentavaa asiaa napakoilla sanavalinnoilla ja odottamattomilla ilmaisuilla (esimerkiksi "jätesäkkitaivas" -- rakastuin siihen välittömästi!).

Vielä suuremman vaikutuksen romanttiseen kosintaan tekisi se, jos se tapahtuisi Pariisin samettisen yötaivaan alla Pont Neufin kultaisten valojen loistaessa kuin jalkapallon kokoiset tulikärpäset.

Ainoa sanavalinta, joka jäi vaivaamaan minua, löytyi tästä lauseesta. Mielestäni vertauskuva "jalkapallon kokoiset" pilaa tämän muuten niin esilläolevan pehmeän romantiikan, sillä jalkapallo ei mielestäni ole mitenkään kaunis sana. Se särähtää melkeinpä humoristisena korvaani, mikä tuskin oli sitä, mitä ajoit takaa. Juuri nyt en keksi parempaa korviketta jalkapallolle, mutta toivottavasti ymmärsit pointtini :')

Tuo kysymysmerkki hämmensi minnakon lisäksi myös minua. Minusta se kuulostaa paljonkin siltä, että Ruki pähkäilee rakastettunsa sukupuolta. Jos kysymysmerkki seisoisi "minun"-sanan jälkeen, silloin uskoisin hänen kyseenalaistavan suhteensa naiseen. Ehkä se oli sitä, mitä halusitkin, eihän sitä voi tietää :') Kokonaisuudessaan tuo sulku-kysymysmerkki combo oli aika rohkea veto, sillä sitä ei kauheasti kirjallisuudessa näe. En ole aivan varma, mitä mieltä olen siitä, mutta ainakin sen sijoitus hämmensi suuresti.

Minä kaduin, että jäin hänen luokseen ja sanoin, että olen aina hänen luonaan. Olivathan Pont Neuf ja Seinekin erottamaton parivaljakko.

Valetta, valetta.

Lopusta pidin valtavasti. Ilman kursiivilla laitettua kohtaa, olisi tämä ficci päättynyt aivan erilaisiin säveliin. Ilman noita kahta sanaa (tai pikemminkin yhtä sanaa kahta kertaa) tuntuisi enemmän siltä, että Ruki on hyväksynyt kohtalonsa, joka vaikuttaisi enemmän oikeutetulta. Kaksi viimeistä sanaa vetivät ficin mukavasti kokoon, ja vaikka ne edesauttoivatkin otsikon asemaa, en siltikään ole sen puolella, haha.

Joka tapauksessa, pidin tästä erittäin paljon. Olet tykkäykseni ansainnut! :) Kiitos!
難道 是天意

2 tykkää.
sunny
Vuoden kommentoija

ViestiKirjoittaja Avalyn » Ke Touko 29, 2013 10:52 pm

Ja jälleen löydän itseni het-ficin ääreltä! Tällä menolla vannoutuneen slashin ystävän maineestani ei ole kohta enää mitään jäljellä. :D

Tarkoitukseni oli alun perin vain vilkaista, millaisen ficin olet tällä kertaa Lafiin postannut, mutta niin siinä vain kävi, että ensimmäisen rivin luettuani minun oli pakko lukea teksti saman tien loppuun asti. Pisteet siis kotiin koukuttavasta alusta. ^^ Pidän erityisesti siitä, että et turhaan pitkitä aloitusta vaan uskallat heittää lukijan suoraan keskelle Rukin ja hänen naisensa suhdesotkua. Näin lyhyessä tekstissä ei ole mielestäni syytä jarrutella aloituksen kanssa vaan lähteä heti täysillä liikkeelle, ja juuri niin sinä olet tehnyt. Olet kyllä ylipäätäänkin käyttänyt 200 sanaasi hyvin: en löydä tästä ficistä mitään turhaa.

Tykkään kovasti siitä ristiriidasta, jonka rakennat tässä ficissä haaveiden ja todellisuuden välille. Yhtäältä vastakkain ovat haavekuva romanttisesta Pont Neufin sillasta ja tuon sillan todellinen kunto. Toisaalta vastakkain ovat myös Rukin naisen haave kosinnasta ja hänen petollinen käytöksensä, joka tuskin innoittaa Rukia kosimaan häntä. Sanoisinkin, että Rukin nainen elää useammalla kuin yhdellä tavalla haavekuvissaan ja kieltäytyy kohtaamasta todellisuutta sen paremmin Pont Neufin kuin itsensäkään osalta. Se on oikeastaan aika surullista, sillä todellisuuspako ei voi kestää loputtomiin. Sitä paitsi takertuessaan haaveisiinsa ja kieltäytyessään kohtaamasta omia vikojaan Rukin nainen pilaa paitsi oman elämänsä myös Rukin elämän. Rehellisesti sanottuna en usko, että hän rakastaa Rukia. Pikemminkin hän tuntuu näkevän Rukin vain keinona toteuttaa pakkomielteenomaisen haaveensa kosinnasta Pont Neufilla, mikä taas on väärin Rukia kohtaan, joka vaikuttaa ihan aidosti rakastavan petollista naistaan.

Jäin pohtimaan sitä, minkä vuoksi Rukin nainen oikeastaan pettää Rukia, vaikka haluaa mennä tämän kanssa naimisiin. Luulen, että syynä pettämiseen on naisen kokema tyhjyydentunne, jota pelkät haaveet eivät riitä täyttämään. Asiaan vaikuttanee lisäksi se, ettei nainen todella rakasta Rukia vaan käyttää tätä vain hyödykseen, mikä madaltaa kynnystä pettää. Toisaalta minusta vaikuttaa myös siltä, ettei nainen täysin tajua, kuinka väärin käyttäytyy ja kuinka itse pilaa unelmansa kosinnasta Pont Neufilla. Kovin moni nimittäin tuskin kehtaisi ottaa esiin haavetta kosinnasta sen jälkeen, kun on jäänyt kiinni pettämisestä. Naisen omituinen reaktio pettämisestä kiinni jäämiseen saikin minut epäilemään, ettei hän ymmärrä kunnolla tekojensa seurauksia.

Edellä sanotusta huolimatta en kokenut, että Rukin nainen olisi mitenkään epäuskottava henkilöhahmo. Olen itsekin kohdannut ihmisiä, jotka haaveilevat pakkomielteenomaisesti jostakin sellaisesta, mitä heidän on hyvin vaikea saavuttaa. Jotkut ihmiset vain ovat sellaisia, että he tarrautuvat johonkin tiettyyn haaveeseen kuin se olisi maailman tärkein asia eivätkä käsitä haaveensa epärealistisuutta. Juuri tuon ihmistyypin sinä tavoitat mielestäni hienosti tässä ficissä, ja oikeastaan luinkin tätä ficciä vähän niin kuin pienoistutkielmana tuosta ihmistyypistä. Saat siis jälleen kerran 5/5 henkilöhahmojen uskottavuudesta ja kiinnostavuudesta. ^^

Toisin kuin sunny, minä pidän myös nimestä. Vaikka se onkin suoraan kappaleesta napattu, se sopii mielestäni varsin hyvin yhteen sisällön kanssa eikä ole liian pitkä. Ja kun ficissä vielä seikkailee Gazetten Ruki, niin Gazetten kappaleen nimen lainaaminen on mielestäni ihan käypä valinta. Toki jokin itse keksimäsi nimi olisi voinut olla vielä parempi ja kiinnostavampi, mutta hyvin tuo nykyinenkin nimi minusta toimii. Ei se ainakaan saanut minua epäröimään sen suhteen, avaisinko tämän ficin vai en. (Tai sitten vain luotan jo niin paljon kirjoittajankykyihisi, etten piittaa siitä, miten ficcisi nimeät, vaan tulen automaattisesti lukemaan. :D)

Mitä käyttämääsi kieleen tulee, tämä ficci on suorastaan runollinen lukuelämys. Vertauksesi ovat kauniita ja ilmaisuvoimaisia, ja teksti on rytmitetty onnistuneesti. Pidän siitä, että olet käyttänyt enter-näppäintä varsin tiheään, sillä se tuo sopivasti ilmavuutta tähän ficciin. Kappaleiden välillä lukija ehtii myös hengähtää ja sulatella juuri lukemaansa, minkä ansiosta teksti ei tunnu liian täyteen ahdetulta, vaikka asiaa onkin pienessä tilassa paljon.

Jos jotain hiottavaa pitäisi keksiä, niin edellisten kommentoijien tapaan minäkin jäin hieman ihmettelemään suluissa olevaa kysymysmerkkiä "minun naiseni" -ilmauksen perässä. Ilmeisesti olit tarkoittanut kyseenalaistaa, onko nainen Rukin (eli minun) vai jonkun muun, kun hän kerran pettää? Mikäli tämä oli tarkoituksesi, niin kysymysmerkki kannattaisi vaihtaa minun-sanan perään, ettei lukija luulisi Rukin pohtivan, onko hänen naisensa sittenkin sukupuoleltaan mies. (Sepä olisikin jännittävää! XD)

Lisäksi tekisin minimaalisen muutoksen seuraavaan kohtaan:

Että Seinen vesi oli harmaata jätteistä, täysin kauhea katsella.

Laittaisin kauhea-sanan partitiiviin (kauheaa), koska edellä oleva harmaa-sanakin on partitiivissa. On loogista, että molemmat Seinen vettä kuvaavat adjektiivit ovat samassa sijamuodossa. Mutta tämä nyt tosiaan oli tällainen pilkunviilauskorjaus. :D

Koska aloitin kommenttini kehumalla aloitustasi, voisin olla johdonmukainen ja päättää kommenttini lopetuksesi kehumiseen. Lopetus oli nimittäin aivan yhtä vahva ja onnistunut kuin aloituskin. Tykkään siitä, miten olet jättänyt useamman tyhjän rivin väliin ja sijoittanut vasta sitten nuo kursivoidut kaksi viimeistä sanaa. Ne ovat ikään kuin kirjeen jälkisanat, jotka jäävät kaihertamaan lukijan mieltä hyväksi toviksi. En ole aivan varma, minkä Ruki toteaa lopussa olevan valetta, mutta se ei haittaa. Itse asiassa pidän siitä, että kaksi viimeistä sanaa jäävät hieman arvoituksellisiksi. Ilman niitä lopetus olisi luultavasti tuntunut liian selkeältä ja suljetulta, kun taas nyt lukijalle jää juuri sopivasti tulkinnanvaraa.

Kiitos nautinnollisesta pikkuficistä! Jään mielenkiinnolla odottamaan, mitä tarjoilet seuraavaksi. ^^
Jossain ollessaan on jostain poissa.

1 tykkää.
Avalyn
Vuoden trouble

Paluu Sallittu